يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۶ - May .11, 2003
اللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ، وَ لَاتَبْذُلْ جَاهِي بِالْإِقْتَارِ.
خدايا! به توانگري آبرويم را نگاه دار و به تنگدستي حرمتم را ضايع مكن.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
به قصد جان من زار ناتوان انداخت
خمي كه ابروي شوخ تو در كمان انداخت
زمانه طرح محبت نه اين زمان انداخت
نبود نقش دو عالم كه رنگ الفت بود
۴ فيلم جك نيكلسون در حوزه هنري
در ادامه برنامه نمايش ويژه حوزه هنري، ۴ فيلم از ۴ كارگردان جهان با بازي جك نيكلسون از ۲۱ تا ۲۶ ارديبهشت نمايش داده مي شود.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، در اين برنامه كه مروري بر بازي هاي جك نيكلسون است، فيلم سينمايي گرگ محصول ۱۹۹۴، يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ماه نمايش داده مي شود.
بهترين شكل ممكن به كارگرداني جيمزال بروكس محصول ۱۹۹۷ دومين فيلم مرور بازي هاي نيكلسون است كه دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ماه نمايش داده مي شود.
سومين فيلم اين برنامه تلالو به كارگرداني كوبريك، محصول ۱۹۸۰ در روز سه شنبه ۲۳ ارديبهشت ماه نمايش داده خواهد شد.
درباره اشميت ساخته الكساندر پين در سال ۲۰۰۲ چهارمين فيلم با بازي نيكلسون است كه از ۲۴ تا ۲۶ ارديبهشت نمايش داده خواهد شد.

موسيقي سنتي عرفاني در مجموعه فرهنگي آزادي
به مناسبت ميلاد فرخنده و مبارك فخر كائنات رسول گرامي اسلام حضرت محمد(ص) و موسس مذهب جعفري حضرت امام جعفر صادق(ع) كنسرت موسيقي مقامي عرفاني به سرپرستي و خوانندگي داود عزيزي در مجموعه فرهنگي هنري آزادي برگزار مي شود.
اين كنسرت در روزهاي ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت ماه از ساعت ۳۰/۱۹ الي ۳۰/۲۱ در سالن بزرگ مجموعه آزادي واقع در ميدان آزادي زير برج برگزار خواهد شد.
علاقه مندان مي توانند براي كسب اطلاع بيشتر با تلفن ۳-۶۰۲۳۹۵۱ تماس بگيرند.

حضور فيلم هاي ايراني در جشنواره هاي بين المللي
دو فيلم مستند «و عنكبوت آمد» ساخته مازيار بهاري و «زنانه» ساخته مهناز افضلي در هجدهمين جشنواره فيلم هاي مستند مونيخ به نمايش درآمد. اين جشنواره غيررقابتي از تاريخ ۱۳ تا ۲۰ ارديبهشت در كشور آلمان برگزار شد. مهناز افضلي كارگردان فيلم «زنانه» به دعوت جشنواره در مونيخ حضور داشت. فيلم «و عنكبوت آمد» تاكنون در جشنواره هاي آمستردام، پوسان، داك پوينتس فنلاند، مستند سالونيكا، مستند شيكاگو، هات داكس تورنتو و نيون سوئيس به نمايش درآمده است. فيلم «زنانه» اولين حضور بين المللي خود را رقم زده است.
دومين جشنواره فيلم ترايبكا نيويورك نيز كه سال گذشته توسط رابرت دو نيرو و مارتين اسكورسيزي راه  اندازي شد امسال با نمايش ۵ فيلم كوتاه و بلند ايراني و از تاريخ ۱۶ تا ۲۱ ارديبهشت در آمريكا در حال برگزاري است. در اين جشنواره فيلم «زندان زنان» ساخته منيژه حكمت و با حضور كارگردان، به نمايش در مي آيد. فيلم «روزگار ما» ساخته رخشان بني اعتماد،  فيلم «راه بهشت» به كارگرداني محمود بهرازنيا، «و عنكبوت آمد» ساخته مازيار بهاري و «اسير انتظار» اولين ساخته محمد احمدي نيز در جشنواره ترايبكا به نمايش درمي آيند.
از سوي ديگر جشنواره سينماي مستقل مستند ايران با نمايش ۹ فيلم ايراني در دانشگاه اتونوما بارسلون در حال برگزاري است. فيلم هاي «مدرسه در دست بچه ها» ساخته ارد زند، «كسنزان» ساخته عباس تحويلدار، «اميا» ساخته محسن نظري، «تباكي» ساخته بهمن كيارستمي، «كريستين» ساخته محمد جعفري، «مدرسه گوشه حياط» ساخته فرزاد توحيدي، «تهران ساعت ۲۵»  ساخته سيف الله صمديان، «تنها در تهران» ساخته پيروز كلانتري و «اسير، انتظار» ساخته محمد احمدي در اين برنامه كه در روزهاي ۱۷، ۱۸، ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت در اسپانيا برگزار مي شود، به نمايش درمي آيند.
اين برنامه با سخنراني و بحث سه استاد شناخته شده سينماي اسپانيا درباره فيلم ها همراه خواهد بود.

خوب تر بدتر زشت تر
۱۴ دقيقه از صحنه هاي حذف شده شاهكار سرجيو لئونه دوباره به فيلم اضافه شد
013595.jpg
نسخه جديدي از فيلم خاطره انگيز «خوب، بد، زشت» كه ۱۴ دقيقه از نسخه هاي قبلي طولاني تر است، ديشب براي نخستين بار از يك شبكه تلويزيوني پخش شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، شبكه تلويزيوني اي.ام.سي در برنامه مرور فيلم هاي كلينت ايست وود، بازيگر افسانه اي سينما، نسخه سه ساعته اي از «خوب، بد، زشت»، شاهكار سرجيو لئونه، كارگردان ايتاليايي را پخش كرد. اين شبكه به احترام ايست وود و لئونه از پخش آگهي  هاي تبليغاتي در ميان فيلم خودداري كرد.
ايست وود براي دوبله قسمت هاي ترميم شده به زبان انگليسي،مي بايست به جاي خودش در فيلم حرف بزند.
وي در يك مصاحبه تلفني در اين باره گفت: اين بازگشت عجيبي به ۳۷ سال پيش بود. مثل اين بود كه به سن پسرم- كايل- بازگشته ام. ايست وود ۷۲ ساله كه در حال حاضر مشغول به پايان رساندن «رودخانه مرموز»، فيلم جديدش در سمت كارگردان براي ارسال به جشنواره كن است، افزود: برگشتن به گذشته كار سختي است، اين مربوط به سال ها پيش بود. ديگر به يادآوردن خط اصلي داستان هم برايم مشكل بود، چه برسد به صحنه هايي كه حذف شده بود. به خصوص كه سال ها بود كه اين فيلم را نديده بودم.
ايست وود در «خوب، بد، زشت» نقش «مرد بي نام» را بازي مي كند كه در جريان جنگ هاي داخلي آمريكا با دو شخصيت ديگر- با بازي لي وان كليفت و الي والاك - براي بدست آوردن دويست هزار دلار طلا كه جايي مدفون شده است رقابت مي كند.
اين فيلم سومين قسمت از سه گانه وسترن هاي ا سپاگتي سرجيو لئونه است كه در دهه ۱۹۶۰ در ايتاليا فيلمبرداري شد و به انگليسي دوبله شد. ايست وود در هر سه اين فيلم ها- «به خاطر يك مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بيشتر» و «خوب، بد، زشت»- نقش «مرد بي نام» را بازي مي كند. موسيقي فراموش نشدني انيوموريكونه روي اين فيلم ها نيز براي هميشه در ذهن علاقه مندان به سينما زنده است.
مارتين اسكورسيزي، كارگردان سرشناس سينما كه روز پنجشنبه در جريان جشنواره فيلم تريبكا درباره قسمت هاي تازه اضافه شده «خوب، بد، زشت» سخن مي گفت اين فيلم را يكي از پرنفوذترين وسترن هايي كه تاكنون ساخته شده است خواند.
وي گفت: براي سرجيو لئونه، كه يكي از بزرگترين كارگردان هاي سينما بود، اين فيلم نوعي گام اول محسوب مي شد. او روزي برايم تعريف كرد كه فيلم را چگونه ميكس كرده است. او مي گفت شش شبانه روز، بدون لحظه اي استراحت اين كار را انجام داده است.
اما به گفته ايست وود، لئونه بعداً ناچار شد به درخواست كمپاني «يونايتد آرتيست» زمان فيلم را به دو ساعت و نيم كاهش دهد.
بخشي از قسمت هاي حذف شده پيش تر در نسخه هاي دي.وي.دي فيلم، به زبان ايتاليايي و با زيرنويس انگليسي اضافه شده بود. اما اين نخستين بار بود كه به همت شبكه تلويزيوني اي.ام.سي، استوديو متروگلدوين ماير و بنياد فيلم اسكورسيزي، فيلم دوباره تدوين شده و قسمت هاي حذف شده با دوبله انگليسي به آن اضافه شده است.بدين ترتيب شايد بتوان نسخه جديد فيلم را خوبتر ،بدتر و زشت تر ناميد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
گاهنامه (تقويم تاريخ) رافائل (تنها شامل رويدادهاي قرون ۱۴ و ۱۵ ميلادي كه مولف ايتاليايي اش آن را در سال ۱۵۲۰ به پايان رسانده است) در مقدمه حوادث مه ۱۳۸۷ چنين آورده است:
«ايرانيان از فاتح تازه كه از همان نژاد چنگيز است و از بريدن سرها بسان هندوانه لذت مي برد خواب و خوراك ندارند. او كه از يك پا لنگ است و سري بزرگ دارد با سپاهيان خود به اصفهان و شيراز نزديك مي شود - شيراز شهر شمس  الدين محمد (حافظ) است كه خدا غزلسرا، حكيم، فرهيخته و انساندوستي چون او نيافريده است و اين مرد دانا در شصت و هشتمين سال حيات خود به سرودن شعر پارسي ادامه مي دهد. سلطان مراد (پدر بايزيد) از روم شرقي، جز قسطنطنيه جاي ديگري را براي مسيحيان كه دچار دو دستگي شده اند باقي نگذارده است. فرانسه جولانگاه شواليه ها شده است كه بسياري از مردم آنان را شارلاتان ها مي خوانند. اسپانيا و پرتغال همچنان در حال جنگ با يكديگرند. لهستاني ها هم گرفتار جدال داخلي خود هستند و...».
* محكمه تجديدنظر نظامي تهران ۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۳۳ دكتر مصدق را كه همچنان خود را نخست وزير قانوني ايران و دولت وقت را رژيم كودتا و دست نشانده خارجي معرفي مي كرد به ۳ سال زندان محكوم كرد.
* ۲۱ ارديبهشت سال ۱۳۳۷ به حكم محكمه نظامي و تأييد شاه «خسرو روزبه» سرگرد كمونيست ايران اعدام شد. وي در تيرماه ۱۳۳۶ سه سال پس از فرار، در خانه اي در خيابان سيروس جنوبي (محله بازارچه اسماعيل بزاز) به دام مأموران افتاد و هنگام فرار از طريق تير برق هدف گلوله قرار گرفت، مجروح و دستگير شد و مدتها در زندان بستري بود. سرگرد روزبه بارها از دست مأموران فرار كرده بود. عمليات خارق العاده او سالها نقل محافل بود و او را مشهور خاص و عام ساخته بود.
* ۱۱ ماه مه ۱۹۶۷ يك دادگاه جهاني كه به ابتكار و رياست «برتراند راسل» فيلسوف و رياضيدان بلندآوازه انگليسي در شهر استكهلم تشكيل شده بود پس از ۹ روز رسيدگي، چند تن از مقامات دولت وقت آمريكا را كه بدون ضرورت منطقي به جنگ ويتنام ادامه مي دادند مجرم جنگي شناخت. اين دادگاه در صدور حكم خود به قانون اساسي آمريكا كه هرگونه جنگ غيرلازم را رد و منع كرده است نيز استناد كرده بود.
از آن زمان بارها از اين ابتكار «برتراند راسل» استفاده شده و سال گذشته نيز سازمان ملل با تأسيس دادگاهي از اين دست موافقت كرد و چنين دادگاهي در لاهه تأسيس شده است در بروكسل نيز دادگاهي از اين دست وجود دارد.
ماندگار
«زبان شناسي آفريقاي سياهپوست» عنوان كتابي است كه دانشگاه دولتي ويسكانسين در ماه مه سال ۲۰۰۱ چاپ كرده و چاپ دوم آن در اين هفته به توزيع داده شده است. مؤلفان اين كتاب؛ زبان «سواحيلي» راكه در كشورهاي سومالي، كنيا، تانزانيا، اگاندا، زنگبار، رواندا، بروندي، مالي، زامبيا، شمال موزامبيك و شرق كنگو به آن تكلم مي كنند، فراگيرترين زبان در آفريقاي سياهپوست اعلام كرده و در بخشي از اين كتاب نوشته اند كه تعداد واژه هاي فارسي در اين زبان دور دست آفريقايي نشانه نفوذ ايرانيان، مخصوصاً مردم جنوب ايران در طول زمان در آفريقاي شرقي است كه تمدن خود را هم در اين مناطق ترويج كرده اند. مؤلفان به طور مثال چندين واژه رايج فارسي در زبان سواحيلي را مطرح كرده اند از جمله: بابا، بي بي (مادربزرگ - لقب براي بانوان از خانواده مهم)، كا كا (برادر - متداول در كرمان و فارس)، بابو (پدربزرگ)، انبه، زيوا (زيبا)، چاي، شها (شاه كه به كدخداي ده اطلاق مي شود)، گاري (اتومبيل)، ديواني (اداره دولتي - كارمند دولت) و استفاده از پسوند تصغير» و «كه در كرمان و جنوب ايران رايج است مثل: دفتروا دفترچه كه از واژه «ديپتر» فارسي زمان ساسانيان گرفته شده، قلمو (قلم) و....
روزگار
طبق آماري كه جمعه گذشته انتشار يافته است هم اكنون در كشورهاي صنعتي اندكي بيش از ۱۵ ميليون نفر يا موسسه، اخبار روز را از طريق «اي - ميل» دريافت مي كنند. مؤسسات انتخاب و تنظيم خبر اين كار را از سال ۱۹۹۸ آغاز كرده اند كه مشتريان آنها در يك سال اخير كمي بيش از دو برابر شده است. اين مؤسسات به اين عمل خود عنوان «پرسوناليزه كردن اخبار» داده اند كه مفهوم آن انتخاب و ارسال اخباري است كه مشتري به آنها سفارش مي دهد. اين مؤسسات بر اخبار مورد نظر مشتري خلاصه اي از همه اخبار روز را هم اضافه مي كنند. شرح اين آمار نشان مي دهد كه در طول سال پاره اي از روزنامه هاي كوچك محلي هم اخبار مورد نياز خود را به اين مؤسسات سفارش داده اند. اين مؤسسات كه تعداد آنها رو به ازدياد است با خبرگزاري تفاوت دارند و بر حسب پرداخت دستمزد هر روز يك تا چهار نوبت خبر براي مشتري مي فرستند. اين مؤسسات، خود مشتري خبرگزاريها هستند.
پرسش پزشكي
از دكتر گات راه جلوگيري از سكته مغزي از طريق انتخاب غذا سئوال شده و وي چنين پاسخ داده است: چند سال پيش پژوهشگران دانشگاه هاروارد به اين نتيجه رسيدند كه مصرف روزانه ميوه و سبزيها خطر سكته مغزي را تا دوسوم كاهش مي دهد و پزشكان آن را به بيماران خود توصيه كردند و نتيجه مطلوب گرفته شده است.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
حضور
چقدر احساس سبكي مي كنم. همه حرفهايم را زدم و از سير تا پياز اتفاقات را برايش تعريف كردم. چقدر درددل كردم و چقدر بعدش احساس خوبي داشتم. دلم خيلي تنگ بود اما الان حال بهتري دارم.
هميشه به ديدنش كه مي روم ميوه و شيريني و گل مي برم. ديگر آنجا همه مرا مي شناسند و با رفتنم دور من جمع مي شوند و در مدت كوتاهي جشن كوچك ميوه و شيريني به پايان مي رسد. فقط گلها مي ماند و من و او و
حرفها و حكايتها.
حالم خيلي بهتر شده و سبك شده ام. هميشه از سر خاك كه بر مي گردم همين حال را دارم. انگار حتي حضورش در زير خاك تسلاي وجودم است.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
حادثه ديگر براي ايلي يوشين
كينشازا: در جريان يك سانحه هوايي بر فراز كشور كنگو، ۱۲۹ نفر كشته شدند. در حين پرواز هواپيماي ايلي يوشين ۷۶، ناگهان در قسمت بار هواپيما باز شد و جريان شديد هوا ۱۲۹ مسافر را كه از كمربند ايمني استفاده نكرده بودند از داخل هواپيما بيرون كشيد و تنها ۹ نفر با گرفتن صندلي هاي هواپيما زنده ماندند.
اين حادثه در ارتفاع بسيار بالا رخ داد و با اينكه خلبان هواپيما را در كينشازا فرود آورد، نتوانست از مرگ ۱۲۹ مسافر جلوگيري كند.
فوتبال و حمله قلبي
لندن: برخي از طرفداران فوتبال به حدي به تيم محبوب خود علاقه دارند كه پس از شكست هاي اين تيم حتي جان خود را از دست مي دهند.
اخيراً دانشمندان در شمال شرق انگليس يك تحقيق بسيار گسترده انجام داده اند كه نتايج اين تحقيق نشان مي دهد، در روزهايي كه تيم فوتبال اين منطقه شكست مي خورد، آمار حملات قلبي، بسيار بيشتر مي شود.
به عبارتي ديگر، تعداد حملات قلبي طرفداران اين تيم در روزهاي شكست تيمشان نسبت به روزهاي ديگر حداقل ۳۰ درصد افزايش مي يابد.
كلاه گيس ها مي روند
منچستر: سمبل قضات و وكلاي كشور انگليس، كلاه گيس هاي آنان در هنگام قضاوت و وكالت است. اما گفته مي شود انگليسي ها قصد تغيير پوشش ظاهري اين افراد را در حين انجام وظيفه دارند و ممكن است كلاه گيس از لباس رسمي آنان به كلي حذف شود.
با آن كه مردم موافق اين تغيير هستند اما قضات و وكلا تمايلي به كنارگذاشتن كلاه گيس ندارند و مي خواهند كماكان لباس هاي سنتي خود را داشته باشند.
كوچكترين اسب آبي
ونكوور: دانشمندان موفق به شناسايي كوچكترين اسب دريايي موجود در آبهاي جهان شده اند. طول بدن اين اسب دريايي تنها ۱۶ ميليمتر و كوچكتر از ناخن انگشتان دست است.
اين حيوان در آبهاي گرم غرب اقيانوس آرام زندگي مي كند اما به دليل اينكه قادر است كاملاً خود را در محيط اطراف استتار نمايد، تاكنون قابل شناسايي نبوده است.
۵۰۰ كيلو كاهش وزن در ۴ ماه
ريودوژانيرو: يك فيل ماده در باغ وحش شهر ريودوژانيروي برزيل طي ۴ ماه با ۵۰۰ كيلوگرم كاهش وزن مواجه شد. نكته جالب اينكه، فيل غول پيكر براي كاهش وزن به هيچ عنوان ورزش نكرد بلكه نان و بادام  زميني را به طور كامل از رژيم غذايي وي حذف كردند و تنها نصف تعداد معمول (يعني ۱۲۰ عدد) موز به او مي دادند.
اين فيل ۳۹ ساله در حال حاضر روزانه ۱۵۰ كيلوگرم غذا مي خورد كه قسمت عمده غذاي وي را ميوه و سبزيجات تشكيل مي دهد. وي پيش از اين رژيم غذايي، ۵ تن وزن داشت.
آگهي يا شوخي
ليورپول: چندي پيش يك پدر ۳۳ ساله در انگليس تصميم گرفت با پسربچه ۵ ساله خود شوخي كند. به همين دليل در شبكه جهاني اينترنت اين آگهي را منتشر كرد: من پسر شيطان خود را كه تبحر خاصي در جاروكشيدن دارد به قيمت ۸۰ دلار به فروش مي رسانم. او داراي گارانتي مادام العمر خواهد بود اما چون قدش كوتاه است نمي تواند خوب ظرف بشويد.
از قضا يك خانم حساس در حين سير در اينترنت به اين آگهي برخورد به همين دليل پليس را خبر كرد و پليس به بازجويي از اين پدر پرداخت نهايتاً مشخص شد اين آگهي، يك شوخي بوده است.
۳ تن ضايعات در يك خانه
هنگ كنگ: در راستاي مقابله با گسترش بيماري سارس، مقامات هنگ كنگ تلاش گسترده اي براي پاكيزه ساختن محيط زندگي مردم آغاز كرده اند كه يكي از اين تدابير جمع آوري ضايعات از داخل خانه هاست.
ديروز شهرداري هنگ كنگ بيش از ۳ تن ضايعات و وسايل بدردنخور از داخل خانه يك خانم خارج كرد. در صورتي كه اين ضايعات روي زمين پخش شود، مساحت سه زمين فوتبال را در بر خواهد گرفت.
در ميان ضايعات خانه اين خانم، ۳۰۰ چتر، هزاران پاكت پلاستيكي، لاشه گربه وموش، نخاله هاي ساختماني و يخچال هاي شكسته به چشم مي خورد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و۲ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* مجموعه فرهنگي تاريخي نياوران: نمايشگاه آثار خوشنويسي و نقاشي عباس و عليرضا پهلوان زاده / تا ۲۴ ارديبهشت / ميدان نياوران، كاخ نياوران، تالار آبي.
* گالري الهه: نمايشگاه آثار عكس نيكول فريدني / تا ۲۹ ارديبهشت / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* هنرستان تجسمي دختران: نمايشگاه آثار هنرجويان هنرستان تجسمي دختران / تا ۲۵ ارديبهشت / خيابان انقلاب، پيچ شميران، خيابان نورمحمدي، كوي بصيرالملك، شماره ۲
* نگارخانه شفق: نمايشگاه خوشنويسي و معرق صاحبعلي ملكي / از ۲۱ تا ۲۷ ارديبهشت / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* گالري مس نگار: نمايشگاه گروهي نگارگري / تا ۲۵ ارديبهشت / كردستان شمالي، مجتمع پارك پرنس، بخش تجاري، شماره ۵
* گالري آتشزاد: نمايشگاه نقاشي احمد اسفندياري / ۲۰ تا ۲۵ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، نرسيده به ميدان ونك، توانير، ساختمان شماره ۴۳ / تلفن: ۸۸۸۴۴۰۷
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي مريم جعفرزاده (جواهري) / تا ۲۳ ارديبهشت / ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸

گل و گياه
ياس خوشه اي وحشي
013590.jpg
نام علمي:
Osmanthus X burkwoodii
خانواده:
OLEACEAE
درختچه ايست زيبا، هميشه سبز و مقاوم با برگهاي سبز زيتوني تيره و براق كه در حاشيه دندانه دار بوده و طول آنها به ۵-۵/۲ سانتيمتر مي رسد. گلهاي سفيد، كوچك و معطر آن به صورت گروههاي شش يا هفت تايي روي محور ساقه و انتهاي آن در فصل بهار ظاهر مي شوند. اين درختچه كند رشد است ولي در نهايت بلندي و گستردگي آن به ۵/۳ متر رسيده و بسيار پرپشت مي شود.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه- روشن، هر نوع خاك گچي يا لومي، هر نوع هرس روي اين گياه بايد پس از پايان گلدهي انجام شود.
ازدياد: از طريق تهيه و كاشت قلمه هاي نيمه رسيده در آخر بهار يا اول تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |