يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۶ - May .11, 2003
تشكيل وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري ضرورت دارد
گروه علمي فرهنگي: رئيس مجلس شوراي اسلامي با حمايت از تشكيل وزارت ميراث فرهنگي و گردشگري، گفت: «شكل گيري اين وزارت، اقدام مناسب و خوبي براي حفاظت از هويت ملي و ميراث فرهنگي و توسعه صنعت گردشگري است».
به گزارش «ميراث خبر»، حجت الاسلام والمسلمين «مهدي كروبي» افزود: بايد دستگاهي قوي و نيرومند، مسئوليت حراست از ميراث فرهنگي كشورمان را بر عهده بگيرد.
رئيس مجلس خاطرنشان كرد: در بسياري از موارد نيازمند اعتبارات و امكانات لازم براي خريداري و بازسازي ميراث فرهنگي هستيم اما متأسفانه توان لازم براي اين كار را نداريم.
وي افزود: «ميراث فرهنگي»، همانگونه كه از نام و عنوانش مشخص است، از عظمت فرهنگي خاصي برخوردار است، اما هم اكنون براي حراست از آن مشكل وجود دارد و بايد دستگاهي متولي ميراث فرهنگي باشد كه امكانات لازم را در اختيار داشته باشد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين ضرورت توجه به صنعت گردشگري را مورد اشاره قرار داد و گفت:  نمي خواهم از كشور به خصوصي نام ببرم ولي توجه به همين نكته براي ما كفايت مي كند كه هزينه ها و سرمايه گذاري هاي برخي كشورها را با كشور خودمان مقايسه كنيم.
وي در همين حال بر لزوم تقويت و توجه به ميراث فرهنگي، تمدن و اعتقادات جامعه تأكيد كرد و گفت:  در فضايي زندگي مي كنيم كه بحث «جهاني شدن»، به شدت تبليغ مي شود و جهاني شدن در مواردي به معناي از بين رفتن فرهنگ ها و تمدن ها است. بنابراين هر اقدامي كه به حفظ ميراث فرهنگي ما كمك كند در واقع باعث حراست از هويت جامعه ما نيز خواهد بود.

پوشش  آموزش  عالي  در ايران  فقط  ۲۲ درصداست
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري  گفت : پوشش  آموزش  عالي  در جامعه  جوان ايران ، فقط ۲۲ درصد است  در حالي  كه  امروز در دنياي  پيشرفته  بايد بالاي  ۹۰درصد باشد.
به  گزارش  روز شنبه  روابط عمومي  وزارت  علوم ، تحقيقات  و فناوري ، مصطفي معين  كه  درجمع  خيرين  آموزش  عالي  در دانشگاه  شهيدبهشتي  سخن  مي گفت ، افزود:امروزه ، برخورداري  از تحصيلات  عالي  جزء حقوق  اساسي  ملتهاست  وحكومتها، مسئول  تامين  زمينه ها و سرمايه گذاري  براي  پاسخگويي  به  اين  نياز وبرخورداري  جوانان  از حقوق  اجتماعي  خودشان  هستند.
معين  اظهارداشت : اكنون  سيل  خروج  جوانان  براي  ادامه  تحصيل  درخارج  ازكشور حتي  به  كشورهايي  با كيفيت  آموزشي  پايين  و دانشگاههاي  فاقد اعتبار ودر فضاي  فرهنگي  واجتماعي  نامساعد آغاز شده  و ادامه  دارد.
وي  تصريح  كرد: اين  روند هم  از نظر اجتماعي  و فرهنگي  و خسارتهاي انساني  و هم  از نظر كيفيت  علمي  و آموزشي  و هم  ازنظر معيارهاي  اسلامي  واعتقادي ، بسيار خسارت  بار است .

وزير فرهنگ و ارشاد:
مبادله كتاب بين كشورهاي اسلامي يك ضرورت است
013565.jpg
گروه علمي فرهنگي: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، روز شنبه  بر ضرورت  مبادله  كتاب  در جهان  اسلام  و كشورهاي  منطقه  تأكيد كرد.
«احمد مسجدجامعي » كه  در نشست  مشترك  با هيات  فرهنگي  لبنان ، در حاشيه  شانزدهمين  نمايشگاه  بين المللي  كتاب  تهران  سخن  مي گفت ، افزود: اكثر مردم  عراق  و ايران  شيعه  هستند، در كردستان  عراق  نيز مردم  خود را آريايي  مي دانند، بنابر اين  ظرفيتهاي  قابل  توجهي  براي  فعاليت  در حوزه  كتاب  وجود دارد. وي  افزود: افغانستان  نيز جزو كشورهايي  است  كه  به  واسطه  دين  و فرهنگ  مشترك  مي تواند با ايران  گفت وگوي  فرهنگي  گسترده اي  داشته  باشد و ساير كشورهاي  جهان  اسلام  نيز به  نسبتهاي  مختلفي  داراي  ظرفيتهاي  ياده  شده  هستند.
وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي ، بسترسازي  براي  گسترش  ارتباطات  فرهنگي ، براساس  چشم اندازهاي  پيش  رو در منطقه  و جهان  اسلام  را از ضرورتهايي  خواند كه  مي تواند به  زودي  نتايج  مثبتي  را در اين  عرصه  به  دنبال  داشته  باشد.
مسجدجامعي  درباره  روابط فرهنگي  ايران  و كشورهاي  مسلمان  منطقه  گفت : حوزه  هنر با زيرمجموعه هايي  چون  سينما، موسيقي ، تئاتر و نقاشي  از عرصه هايي  است  كه  در آنها ايران  تعاملي  ديرينه  با كشورهاي  ياد شده  دارد و مي تواند بر روي  آن سرمايه گذاري هاي  بيشتري  انجام  دهد.
براساس  اين  گزارش ، اعضاي  هيات  فرهنگي  لبنان  نيز در اين  نشست  گزارشي از وضعيت  فرهنگي  كشورهاي  عربي  ارايه  كردند. اين  هيات  همچنين  «چالش  دمكراسي » را از مهمترين  چالشهاي  فراروي كشورهاي  جهان  اسلام  پس  از بحران  عراق  عنوان  كردند.

۱۵ ميليارد ريال به دانش آموزان «بازمانده از تحصيل» اختصاص يافت
گروه علمي فرهنگي: مدير كل  دفتر آموزش  و پرورش  راهنمايي  تحصيلي  وزارت  آموزش  و پرورش اعلام  كرد: ۱۵ ميليارد ريال  اعتبار امسال  براي  پوشش  تحصيلي  افراد بازمانده از تحصيل  در دوره  راهنمايي  اختصاص  يافته است .
«منوچهر فضلي خاني» روز شنبه  به  ايرنا گفت : سال گذشته  نيز بيش  از ۱۵ ميليارد ريال  بودجه  براي  اين  منظور اختصاص  يافته  بودكه  صرف  پوشش  تحصيلي  افراد بازمانده  از تحصيل  در مناطق  محروم  كشور شد. وي  بدون  ارائه  آماري  در زمينه  تعداد افراد جذب  شده  در اين  طرح  گفت : طرح «پوشش  تحصيلي  افراد بازمانده  از تحصيل» در استانها موفق  بوده  وادامه  خواهد يافت . به  گفته  مدير كل  دفتر آموزش  و پرورش  راهنمايي ، شناسايي  علل  بازماندگي از تحصيل  و ارائه  راهكارهاي  مناسب  براي  جذب  آنان  در اين  طرح  گنجانده شده است .

مؤلف فرهنگ بزرگ سخن تقدير شد
گروه علمي فرهنگي: دكتر حسن انوري، مؤلف فرهنگ بزرگ سخن، عصر جمعه در سراي اهل قلم مورد تقدير قرار گرفت.
در اين مراسم، دكتر غلامعلي حدادعادل رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي و جمعي از اساتيد زبان و ادب فارسي حضور داشتند.
دكتر حداد عادل، در سخناني ضمن قدرداني از دكتر حسن انوري، فرهنگ بزرگ سخن را بزرگترين اثر ادبي سال گذشته خواند.
سپس تعدادي از دوستان و همكاران دكتر انوري همچون دكتر علي اشرف صادقي، دكتر داريوش صبور، دكتر حسن احمدي گيوي و دكتر مهدي ماحوزي در سخناني ضمن تقدير از شخصيت دكتر انوري، همت وي در تدوين فرهنگ بزرگ سخن را ستودند و از زحمات علي اصغر علمي در انتشار اين فرهنگ، قدرداني كردند.
دكتر حسن انوري نيز ضمن تشكر از حاضران، فرهنگ نويسي را كاري گسترده خواند و گفت:  انتشار فرهنگ زبان، يك كار ملي است كه به حمايت دولت نيازمند است و اگر ناشري خصوصي به اين كار اقدام مي كند، صرفا به دليل علاقه شخصي است. در پايان اين مراسم، لوح تقدير و هدايايي به دكتر انوري اهدا شد.

آموزه هايي در ترويج فرهنگ كتابخواني-۴
همزمان با شانزدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران ترويج كتاب در بنگلادش
يوسف علي عضو آكادمي كودكان بنگلادش
در كشور بنگلادش انتشار نشريات مربوط به كودكان و نوجوانان مورد توجه خاص قرار گرفته است. به گونه اي كه چندين ناشر خصوصي اقدام به نشر نشريات ماهانه و هفتگي كودكان كرده اند. از جمله اين نشريات مي توان به «نابارو»، «سالوج پاتا»(صفحه سبز) و «گيشور گاگات»(دنياي كودكان) اشاره كرد.
علاوه بر اين، آكادمي كودكان بنگلادش به منظور تقويت عادات مطالعه در ميان كودكان، اقدام به تدارك امكانات در كتابخانه ها و انتشار كتب خاص آنان كرده است. به همين منظور، كتابداران برنامه هايي از جمله برنامه هاي آموزشي هفتگي و تورهاي مطالعاتي براي رشد عادات مطالعه در ميان كودكان اتخاذ كرده اند.
در هر بخش يك كتابخانه  و كتابدار وجود دارد. كتابداران شعب مانند كتابداران مركز، برنامه هاي اساسي در ارتباط با كودكان ترتيب مي دهند. كتابداران كتابخانه هاي مركزي مسئول آموزش كتابداران شعب در ارتباط با ترويج عادات مطالعه در كودكان و توسعه كتابخانه ها هستند.
پيشنهادها :
۱- افزايش كتاب ها و نشريات مخصوص كودكان.
۲- افزايش تعداد كتابخانه هاي مربوط به كودكان.
۳- ايجاد كتابخانه  در كليه مدارس ابتدايي و دبيرستان ها.
۴- داير كردن نمايشگاه هاي دائمي تازه هاي كتاب.
۵- اختصاص فضايي از كتابخانه براي كودكان.
۶- برگزاري «هفته كودكان اهل مطالعه».
۷- تقدير از «بهترين كودكان اهل مطالعه» توسط دولت و...
ترجمه: شكوه رفيعي

جنگ عراق؛ آغاز سبك جديد در روزنامه نگاري اينترنتي
بلاگ نويسي خبر
تنظيم و ترجمه: وحيد رضا نعيمي
013500.jpg

اگر جنگ اول خليج فارس سرآغاز پيدايش تلويزيون خبري كابلي و مشخصاً سي ان ان بود، جنگ اخير آمريكا با عراق نقطه عطفي براي ارائه اخبار از اينترنت بود. از سايتهاي پيشرفته و پرهزينه غول هايي مانند سي ان ان و اي بي سي تا پراكنده  گويي هاي بدون ويرايش بلاگ نويسان جنگ، اينترنت پوشش خبري غيرقابل رقابتي را از رويدادهاي جنگ ارائه كرد و انواع گزارش، عكس، فيلم ويدئو و تفسير را در اختيار علاقه مندان قرار دارد.
در انگليس سايت Freeserve كه يكي از سايتهاي خدمات رساني است، اعلام كرد در طول جنگ كاوش براي واژه War (جنگ) از جستجو براي واژه ها و موضوع هاي ديگر بسيار پيشي گرفت. در مقطعي سايت ياهو اعلام كرد كلمه Iraq (عراق) در صدر تمام كاوشهاي آن قرار گرفته بود. اين در حالي بود كه تا پيش از اين،  جستجو براي اين لغت به حدود ۴۲ مورد در هفته مي رسيد.
دين رايت سردبير سايت msnbc.com كه ورود به بخش خبري آن در روز اول جنگ نسبت به روز قبل از آن دوبرابر شده بود، گفت: «از نظر پوشش، شايد بتوان اين مناقشه را جنگ اينترنت ناميد، همان طور كه جنگ جهاني دوم جنگ راديو بود و جنگ ويتنام جنگ تلويزيون.» افزايش شهرت اينترنت به عنوان منبع درجه يك اخبار با گسترش اخير فناوري باند پهن در كشورهاي صنعتي بوده است كه تصاوير و متون را با كارآمدي بيشتري نسبت به گذشته عرضه مي كند. رايت گفت: «يك نقطه قوت ما استفاده از فيلمهاي ويدئويي در سايت ما بود كه روايت تصويري جنگ را به شيوه اي متمايز از گذشته به محل كار آورد.»
در روز سه شنبه پيش از آغاز جنگ، msnbc.com ۵/۲ ميليون پخش فيلم ويدئويي را ثبت كرد. روز چهارشنبه اين رقم با جهشي ناگهاني به ۱/۶ ميليون مورد رسيد و تا روز جمعه از ۱۰ميليون گذشت. در حال حاضر، ۷۵ درصد آمريكايي ها به اينترنت دسترسي دارند كه نسبت به پنج سال پيش ۵۰درصد افزايش نشان مي دهد. ۲/۲۸ ميليون اتصال باند پهن در دفاتر كار اين كشور وجود دارد. جاشوافوتسي، دبير سايت Ojr گفت: «مخاطبان واقعي اينجا هستند، يعني شاغلان در دفاتر كار. اين جنگ نشان داد اينترنت وارد رابطه مهم و همزيستي با رسانه هاي چاپي و راديو و تلويزيوني شده است. صبح روزنامه بخوانيد، در طول روز اينترنت نگاه كنيد و شب تلويزيون تماشا كنيد.»
بازتاب شناخت اين همزيستي در حال پيدايش را مي توان در حجم سرمايه گذاري سازمانهاي خبري عمده از اي بي سي تا نيويورك تايمز در فرآورده هاي اينترنتي ديد. abcnews.com در حال طراحي يك شبكه خبري اينترنتي ۲۴ ساعته است. اين سايت مراسم ياد بود سالگرد ۱۱ سپتامبر در آمريكا و سخنراني كالين پاول را در شوراي امنيت سازمان ملل به طور زنده پخش كرد.
بسياري كارشناسان بر اين اعتقادند كه هنوز فاصله زيادي باقي است تا اينترنت جاي رسانه هاي تلويزيوني را به عنوان عمده ترين منبع سريع دستيابي به اخبار دست كم در شب بگيرد كه انفعال راحت تماشاي تلويزيون بيشتر با زندگي افراد سازگار است. با اين حال، ريچاردوالد رئيس سابق بخش خبر ان بي سي و استاد كنوني روزنامه نگاري در دانشگاه كلمبيا معتقد است جنگ عراق نقطه عطف تاريخي در توسعه شبكه هاي اينترنتي توليد و پخش اخبار است. والد گفت: «به نظر من با گسترش اينترنت باند پهن در آمريكا و سراسر جهان، اين نوع ارائه خبر در زمره شبكه هاي استاندارد توزيع خبر در آينده درخواهد آمد.»
013485.jpg

علاوه بر ارائه عنصر تعامل كه در رسانه هاي معمولي غايب است، اينترنت گستره اي از منابع اطلاع رساني عرضه مي كند كه به نظر نامحدود مي آيد و از حيطه فعاليت روزنامه ها يا تلويزيون خارج مي شود. مثلاً اگر خواهان دريافت اطلاعاتي در مورد بمب هوشمند حرارتي ۱۱۸-۱۰۰B باشيد، مي توانيد به سايت www.globalsecurity. com مراجعه كنيد. در سايت www. terraserver. Com تصاويري ماهواره اي از بغداد و ساير نقاط عراق عرضه شده است.
در حاشيه سايتهاي معمولي اينترنت وب لاگ نويسان قرار دارند، يعني كساني كه سايتهاي خاص خود را دارند و نوع نگرش خود را از جهان ارائه مي كنند. در خلال جنگ، وب لاگ يك عراقي ناشناس كه هر روز مشاهدات خود را از بغداد مي نوشت، توجه زيادي را به خود جلب كرد. مطالب سايت وي به نشاني www.dear_ raed. blogspot. com گاه آكنده از شوخي و گاه فصيح و روشن بود. در آن روزها بسياري در مورد اصالت وي و محل اقامت وي ابراز ترديد مي كردند. اما او يك روز در اين بلاگ نوشت: «لطفاً برايم اي ميل نفرستيد كه آيا من واقعي هستم يا نيستم. اگر باور نداريد، پس نخوانيد. من بازيچه تبليغاتي كسي نيستم. البته، جز خودم.»
بلاگ نويسان سرباز
در جنگ آمريكا با عراق، نسل جديدي از جنگاوران حضور داشتند: بلاگ نويسان سرباز. وب لاگ (يا بلاگ به طور خلاصه) زماني محدود به شيفتگان كامپيوتر و اينترنت و خبرنگاران اين بخش بود. اما حالا كه بلاگ كه درواقع دفترچه يادداشت روزانه در اينترنت است، به يك جنبه عادي از اينترنت تبديل شده است. از اين رو، حتي سربازان اتئلاف غربي در عراق توانستند نوشته هاي روزانه خود را در مورد نبرد در سايتهاي مربوط قرار دهند.
با آغاز جنگ آمريكا با عراق، بلاگهاي داراي موضوع جنگ مانند www.blogsofwar.com و www.Sgtstryker.com به منابع خبري مشهوري بدل شدند كه حتي گاه از نظر ارائه اخبار بر روزنامه ها و تلويزيونها پيشي گرفتند. از جمله ديگر بلاگهاي مشهور سايتي بود كه توسط يك سرباز ذخيره نيروي دريايي آمريكا در خليج فارس عرضه شد. نشاني اين سايت www.Lt-Smash.us بود. روايات وي بسيار متنوع بود و مطالب عادي تا غم انگيز را دربرمي گرفت.
013495.jpg

يك روز او نوشت: «هنوز روزانه يك يا دو وعده غذاي گرم مي خوريم و بسته  هاي خوراكي از در و ديوار مي بارد. امروز بيسكويتهاي خانگي و انواع هله هوله هاي ديگر به دستمان رسيد...»
بلاگ نويسي اخبار
بلاگ نويسان از خبرنگاران مستقر در منطقه تا ناظران نشسته در راحت خانه را دربرمي گرفت كه در مورد گزارشهاي تلويزيوني از جنگ اظهار نظر مي كردند. يك جنبه جذابيت بلاگ اين است كه بسياري از آنها خوانندگان را تشويق مي كنند كه واكنش خود را برايشان بفرستند. در يك مورد، ۸۵ نفر به بلاگ lt-Smash جواب دادند. پدر وي كه خواستار عدم افشاي هويت خود و پسرش شد، گفت: «پسرم بيش از يك سال است كه بلاگ نويسي مي كند. او اين كار را در اصل براي برقراري ارتباط با خانواده اش شروع كرد. الان روزانه هزارن نفر به بلاگ او مراجعه مي كنند.»
اين بلاگ نويس تنها نبود. يك سرباز ذخيره ۲۹ ساله ارتش آمريكا كه خود را «ديوانه كامپيوتر» نام گذاشته بود، بلاگ خود را با نشاني rooba.net/will راه اندازي كرد. يك روز او نوشت از آمريكا خارج شده است، اما نمي داند روانه كجاست. او افزود: در عصر اطلاع رساني آني هنوز جزئياتي مانند انتقال سرباز جزو اسرار است.
ارتش آمريكا برخورد آزادانه اي با بلاگ نويسي و كلاً دسترسي سربازان به ارتباطات الكترونيك داشت. تمام سربازان در ناوهاي آمريكا اي ميل داشتند و هر روز دو، سه بار با آن پيام رد و بدل مي كردند. پدر يك سرباز گفت: «نمي دانم پسرم كجاست، شايد در كويت، بحرين، عربستان سعودي باشد يا در قطر. او نمي تواند محل خود را فاش كند. بنابراين من روزانه دوبار به سايت او مي روم تا ببينم چه كار مي كند.»
نسل جديد روزنامه نگاران
در طول جنگ خوانندگان بي شماري به سايتهايي همچون www.warblogging.com و www.warblogs.cc مراجعه كردند تا از ديدگاههاي تازه و سانسور نشده درباره وقايع جاري آگاه شوند و درضمن به بحث در مورد آنها بپردازند. اكنون روزنامه نگاران حرفه اي و افراد آماتور به بلاگ نويسي رو آورده اند كه درواقع نوعي روزنامه نگاري توده اي است.
اما بلاگ نويسان تازه پي برده اند كه اين كار آسان نيست. آنان با مشكلاتي مانند اجبار به كار طولاني، هزينه هاي فزاينده، واكنش خشمگينانه خوانندگان و حملات رخنه گرانه يعني تقريباً همان مشكلات رسانه هاي بزرگ روبه رو هستند. اينها همه نشان  دهنده پيچيدگي بلاگ نويسي خبر است. كوين سايتس فيلمبردار شبكه سي ان ان كه در مأموريت عراق بود، ناچار شد از به روز كردن بلاگ خود به نشاني www.kevinsites.com صرف نظر كند تا از احتمال مخابره گزارشهاي ضد و نقيض جلوگيري شود. بلاگ استوارت هيوز تهيه كننده بي بي سي هنوز به نشاني Stuarthughes. blogspot.com چهار روز بدون تغيير ماند چرا كه وي براثر انفجار مين در شمال عراق زخمي شده بود.
با اين حال، بيشتر بلاگها متعلق به مردم عادي هستند كه عقايد خود را بيان مي كنند. آنان در حالي كه راحت درخانه خود نشسته اند، درباره جنگي كه هزاران كيلومتر آن طرف تر در جريان بود، اظهارنظر مي كردند. نشاني سايتهاي اين قبيل افراد را مي توان با نوشتن كلمه «warblogs» در موتور كاوشهايي مانند www.daypop.com يافت. افزايش انفجار آميز محبوبيت بلاگها ناشي از ماهيت همه گير بلاگ نويسي است. بلاگ نويسها معمولاً با افزودن نشاني بلاگهاي ديگران در سايت خود، بهترين نمونه هاي بلاگ نويسي را به خوانندگان خود معرفي مي كنند. به دليل همين رابطه برادري است كه يك بلاگ نسبتاً ناشناخته به ناگهان مي تواند مخاطباني در سطح جهان بيابد و به نيرويي كوچك در تأثيرگذاري بر افكار عمومي بدل شود.
مراجعه به سايت www.warblogging.com در تابستان سال گذشته كمتر از صد مورد در روز بود، اما در نخستين روز جنگ به ۱۲۰۰۰۰ مورد رسيد. در روزهاي ديگر اين سايت به طور متوسط ۶۰۰۰۰ مراجعه كننده داشت. اين افزايش ناگهاني سبب شد تا دسترسي به آن به طور موقت مختل شود. بسياري از بلاگ ها فاقد تداركات كافي براي پذيرش شمار زياد مراجعه كنندگان هستند. لورا پويز دانشجوي ۲۹ ساله آمريكايي كه بلاگ وي روي يك سايت اسلامي به نشاني www. Muhajabah. Com/ islam icblog/ veiled 4 allah. Php قرار دارد، ناچار شد در نوشته هاي خود تقاضاي كمك مالي كند، چون حجم مراجعه به بلاگ وي ظرف چند روز اول جنگ ۳۰ برابر شده بود. ظرف ۲۴ ساعت، خوانندگان بيش از ۱۰۰ دلار برايش جمع آوري كردند كه گرچه پول زيادي نبود، اما به گفته پويز به طور موقت از فشار هزينه ها كاست.
بلاگ، بلاگ، بلاگ
بلاگ نويس ها اغلب درباره جنگ نظراتي ابراز مي كردند كه رسانه هاي جاافتاده از آن پرهيز مي كردند. مثلاً يك بلاگ نويس در مقاله  اي كه در روزهاي نخستين جنگ نوشت خاطرنشان كرد سربازان آمريكايي و انگليسي را همه آزاد كننده نمي دانند. اين ديدگاه با آني كه معمولاً توسط گزارشگران تلويزيونهاي آمريكايي ارائه مي شد، كاملاً متضاد بود. خوانندگان چگونه پاسخ دادند؟ برخي كوشيدند با روانه كردن سيل درخواست اطلاعات، كامپيوترش را از كار بيندازند. با وجودي كه ISP وي از اين كار جلوگيري كرد، دسترسي به بلاگ او تا مدتي دشوار بود.
013490.jpg

كريستوفر آلبريتون ظاهراً اولين روزنامه نگاري بود كه با پولي كه خوانندگان بلاگش جمع آوري كرده بودند، توانست به منطقه جنگي عراق برود. اما وي با مشكلي كاملاً متفاوت روبه رو شد. هنگامي كه آلبريتون راهي مرز تركيه- عراق براي كسب تجربه دست اول از جنگ بود، يكي از خوانندگان او وظيفه خود دانست كه اين خلأ موقت را با گذاشتن مقاله اي از نشريه نيويورك در سايت پر كند. آلبريتون ناچار شد يادداشتي روي سايت بگذارد و خاطرنشان كند گذاشتن مقاله روزنامه نگاري ديگر روي سايت وي نادرست و سايت وي به نشاني www.back-to-Iraq.com مختص مطالب خود اوست.
مقاله بعداً برداشته شد، اما اين امر نشان دهنده برخي مشكلات فني و اجتماعي است كه خبرنگاران بلاگ نويس با آن روبه رو مي شوند. آلبريتون كه خبرنگار سابق آسوشيتد پرس و نيويورك ديلي نيوز است، در پاسخ به سؤالي كه با اي ميل برايش فرستاده شده بود، گفت: «اين شكل روزنامه نگاري بازار افكار است و كساني موفق مي شوند كه خوانندگان آنان را معتبر بدانند.» تا به حال اين بازار براي آلبريتون سودآور بوده است. وي توانست بيش از ۱۱۰۰۰ دلار از خوانندگان خود دريافت كند كه براي سفر وي به عراق و نگارش گزارشهاي روزانه كافي بود.

علمي فرهنگي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |