يكشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۴۶ - May .11, 2003
آمار مبتلايان شناسايي شده ۴۸۴۶ نفر
ايدز در ايران ۶۲۳ قرباني گرفته است
گروه شهري: براساس آخرين آمار مركز مبارزه با بيماري هاي وزارت بهداشت تاكنون ۴۸۴۶ نفر در كشور به ويروس ايدز آلوده  شده اند.
دكتر گويا رئيس مركز مبارزه با بيماريهاي وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب گفت از اين تعداد تاكنون ۶۷۸ نفر به مرحله نهايي بيماري رسيده اند كه ۶۲۳ نفر از آنها فوت كرده اند.
وي گفت: در سال ۸۱ آلودگي ۱۱۶۶ نفر با اچ اي وي به اثبات رسيد كه در مقايسه با ۱۲۹۸ مورد آلودگي در سال ۸۰ ،كاهش را نشان مي دهد.
آمار مركز مبارزه با بيماريهاي وزارت بهداشت تنها موارد اثبات شده بيماري ايدز را شامل مي شود و ارقام به صورت تجمعي از سال مشاهده نخستين مورد در سال ۱۳۶۶ تاكنون است.

اجرا مي شود اجرا نمي شود
ناصر كرمي
طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در دو سال اخير بحث ها و كشمكش هاي بسيار برانگيخته است.
براي دستيابي به يك آيين نامه مدون در اين زمينه، اين طرح بارها مابين نهادهاي مسئولي همچون سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و وزارت كشور دست به دست شده است. تصويب لايحه آن در مجلس شوراي اسلامي هم مدتها به طول انجاميد.
اما جالب است كه در حالي كه يك مقام مسئول در سازمان حفاظت محيط زيست تصويب لايحه پيش گفته را موفقيت زيست محيطي بزرگ براي كلان شهرهاي ايران دانسته، مقام مسئول ديگري در وزارت صنايع امكان اجراي آن را ضعيف قلمداد كرده است. تفاوت نگرش اين دو مقام بار ديگر پرده از چالشي برمي دارد كه در شرايط حاضر مابين دلمشغولان محيط زيست و دست اندركاران صنعت خودروسازي وجود دارد.
خودروسازان خود را تنها حوزه سودده و موفق اقتصاد ايران و به تبع آن شايسته برخورداري از امتيازات ويژه مي دانند، اما طرفداران محيط زيست توفيق خودروسازان را ناشي ازقوانين حمايتي مغاير با هنجارهاي توسعه پايدار مي دانند و مي گويند اين توفيق عمدتاً به بهاي محروم ساختن شهروندان از وسايل نقليه مطلوب، آلودگي فزاينده هواي شهرها و نابودي بي رويه منابع تجديدناپذير سوخت كشور به دست آمده است.
گفته هاي معاون حمل و نقل شهرداري تهران، بر بخشي از اين انگاره طرفداران محيط زيست تاكيد دارد و در عين حال متضمن اين نكته است كه چرا لايحه تعويض خودروهاي فرسوده تا به اين پايه بحث انگيز بوده و تاكنون اجرا نشده است. ماجرا اين است كه شاخص تعيين فرسودگي خودرو ارتباط مستقيمي با نحوه احتراق موتور آن و به زبان ساده نسبت مابين سوخت ورودي و ميزان انرژي توليدشده و آلاينده هاي خروجي دارد.
قاعدتا انتظار مي رود خودرو فرسوده به معناي خودروي مستعمل و قديمي باشد، اما نكته چالش برانگيز آن است كه اغلب خودروهاي توليد داخل حتي در لحظه توليد نمي توانند به شاخص مورد نظر از لحاظ ميزان مصرف سوخت دست يابند. ديروز مقام مسئول مورد نظر در وزارت صنايع ابراز اطمينان كرده است قانون تعويض خودروهاي فرسوده با وجود تصويب در مجلس شوراي اسلامي و ابلاسسغ توسط هيئت دولت هرگز اجرا نخواهد شد.
از شواهد برمي آيد كه پيش بيني ايشان درست است.

اهميت نصب بلندگوي تلفن همراه
براساس تحقيقات جديد، نصب بلندگوي تلفن همراه بر روي شيشه پنجره جلو خودرو مي تواند خطر تصادف ناشي از صحبت كردن با تلفن همراه هنگام رانندگي را كاهش دهد.
به گزارش خبرگزاري رويتر دانشمندان دانشگاه آكسفورد انگلستان دريافتند در صورتي كه صدا از همان جهت ديد راننده پخش شود، راننده بهتر مي تواند تمركز حواس داشته باشد.
اين محققان رانندگان را در وسيله اي شبيه به خودرو قرار دادند و آنها را وادار كردند تا كلماتي را كه از قسمت جلو خودرو پخش مي شد، تكرار كنند. رانندگان به هنگام پخش صدا از قسمت جلو اتومبيل، هم در رانندگي و هم در تكرار كلمات بهتر عمل كردند.

وزير ارتباطات :
ارسال پارازيت بر روي ماهواره غيرقانوني است
تا پايان امسال تعداد تلفن هاي همراه فعال در كشور به ده ميليون شماره مي رسد
گروه شهري: وزير ارتباطات گفت: ارسال پارازيت براي جلوگيري از دريافت شبكه هاي ماهواره در حال حاضر قانوني نيست و اين امر بايد از مجاري قانوني پيگيري شود.
احمد معتمدي ديروز در جمع خبرنگاران از تشكيل تيمي با همكاري سازمان انرژي اتمي و وزارت بهداشت براي اندازه گيري دقيق زيان هاي احتمالي پارازيت هاي ماهواره اي خبر دادو گفت: تاكنون گزارشي مبني بر تأثير منفي اين گونه پارازيت ها بر سلامتي مردم دريافت نشده ولي به هر حال ارسال آن بر روي ماهواره غيرقانوني است.
وي همچنين فيلترگذاري بر روي برخي سايت هاي اينترنتي را مورد تأكيد قرار داد و افزود: سالم سازي شبكه اينترنت به ويژه از نظر اخلاقي، افزايش شمار كاربران را درپي خواهد داشت. شمار كاربران اينترنت در كشور هم اكنون ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر است.
وزير ارتباطات همچنين گفت: شنود مكالمات تلفني صرفاً براساس حكم قاضي و طي مراحل قانوني صورت مي گيرد و به مواردي غير از آن به هيچ وجه ترتيب اثر داده نمي شود.
معتمدي افزود: تعداد دايري تلفن هاي ثابت در سال جاري با كمك بخش خصوصي به ۳ ميليون شماره خواهد رسيد كه صددرصد بيش از رقم پيش بيني شده در برنامه است.
وي گفت: با توجه به تأمين تجهيزات مورد نياز و نصب آنها طي ۶ ماهه اول امسال، شاهد بهبود شبكه تلفن همراه خواهيم بود.
وزير ارتباطات در حال حاضر تعداد تلفن همراه كشور را حدود ۲ ميليون و ۲۸۷ هزار شماره اعلام كرد و گفت: با واگذاري تلفن هاي همراه اعتباري و نيز فعاليت اپراتور دوم توسط بخش خصوصي كه طي ۶ ماه اول سال جاري برنده مناقصه آن مشخص مي شود تعداد تلفن همراه كشور تا پايان امسال به ۱۰ ميليون شماره خواهد رسيد.

جلوگيري از فعاليتهاي غيرمجاز صنفي در معابر شمال تهران
گروه شهري: به منظور ساماندهي و پاكسازي معابر عمومي و حاشيه خيابانها از وجود واحدهاي خدمات خودرويي مزاحم طرح ضربتي ساماندهي معابر منطقه يك شهرداري تهران اجرا شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك در راستاي عمل به مفاد بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداريها مبني بر جلوگيري از ايجاد و تأسيس و همچنين كليه اماكني كه به نحوي موجب بروز مزاحمت براي ساكنين شهرها مي گردند، واحد ساماندهي منطقه اقدام به اجراي فاز دوم طرحهاي ضربتي كوتاه مدت نمود.
براساس همين گزارش اين طرح تاكنون طي دو فاز با پاكسازي و پلمب تعدادي از واحدهاي خاطي در محدوده هاي دركه و قيطريه انجام شده است.
شايان ذكر است طرح پاكسازي معابر كه به واسطه فعاليتهاي غيرمجاز واحدهاي صنفي در سطح سواره رو و پياده روها باعث انسداد معابر شده اند، براساس طبقه بندي وصول شكايات مردمي اجرا مي شود.

شايد هم نو باشند، اما نمي توانند از عهده آزمايش فني بر بيايند
۵۰ درصد خودروهاي تهران مشكل معاينه فني دارند
گروه شهري: معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  اعلام  كرد: بيش  از نيمي از خودروهاي  موجود در سطح  شهر تهران  از لحاظ معاينه  فني  مشكل  دارد.
غفاري  در مصاحبه  با شبكه  خبر اعلام  كرد :در شهر تهران  ۶۴ هزار خودرو بالاي  ۲۰ سال  عمر تردد مي كنند كه  ادامه  فعاليت  آنها براي  محيط زيست  خطرناك  است .
غفاري  كاهش  و تغيير سوخت  خودروها را باعث  كاهش  آلودگي  و آلاينده هاي  زيست  محيطي  دانست  و افزود: در چند سال  اخير براي  كاهش  سوخت  خودروها و گازسوزكردن  آنها تلاشهاي  زيادي  انجام  شد اما اين  اقدامات  كافي نيست  و بايد گسترش  يابد.
وي  گسترش  قطار شهري  مترو را در كاهش  آلودگي  هوا مؤثر دانست  و گفت : بايد براي  جابه جايي  مسافران  قطار شهري  ايستگاهها و اتوبوسهاي  لازم  در نظر گرفته  شود كه  هم  اكنون  از اين  لحاظ شهروندان  تهراني  با مشكل  مواجه  هستند.
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  افزود: به  موجب  تعريف  خودروهاي  فرسوده  از سوي  هيأت  دولت ، خودرويي  فرسوده  محسوب  مي شود كه  نتواند در آزمايش  معاينه  فني  شرايط لازم  را احراز كند كه  هم  اينك  در تهران  بيش  از ۵۰ درصد خودروها از اين  لحاظ مشكل  دارند.
غفاري  در پايان  با اشاره  به  تصويب  آئين نامه  خروج  خودروهاي  فرسوده  از سوي  هيأت  دولت  اين  طرح  را براي  خارج  كردن  خودروهاي  فرسوده  مفيد ندانست  و تصريح  كرد: يكي  از راهكارهاي  مناسب  براي  خارج كردن  خودروهاي  فرسوده ، واردات  خودرو است  همچنين  رعايت  ضوابط و مقررات  بين المللي  در ساخت  خودرو توسط خودرو سازان  در خارج كردن  خودروهاي  فرسوده  مفيد است .

همراه با نمايشگاه كتاب تهران
شلوغ ترين روز
بنا بر برآورد مسئولان نمايشگاه و نيز مسئولان اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران، جمعه گذشته شلوغ ترين روز نمايشگاه در ۱۶ دوره برگزاري اش لقب گرفت. سالنها و محوطه نمايشگاه به اندازه اي پرازدحام بود كه حتي كار ناشران در فروش كتاب نيز به دليل هجوم جمعيت دچار اختلال شد. در بيرون از نمايشگاه نيز وضعيت بهتر از داخل نبود، ترافيك شديد و سنگين، حركت را از شهروندان گرفت.
مرادي كرماني در سالن كودكان
هوشنگ مرادي كرماني كه به تازگي چند داستان از مجموعه قصه هاي مجيد وي در مدارس استراليا به عنوان متن درسي انتخاب شد، روز پنج شنبه در غرفه كودكان حضور يافت و براي ساعاتي به گفت و گو با علاقمندان آثارش پرداخت. دكتر عزت الله فولادوند كه اثري از گادامر را به تازگي ترجمه كرده و نشر هرمس آن را به نمايشگاه آورده است، روز گذشته در غرفه انتشارات طرح نو حاضر شد و با علاقه مندان آثارش به بحث و گفت و گو نشست. همچنين انتشارات فرهنگ معاصر نيز با دعوت از نويسندگاني چون، علي محمد حق شناس، غلامحسين صدري افشارو عبدالنبي قيم، فضاي مناسبي را براي گفت و گو با علاقمندان آثار اين نويسندگان پديد آورد.
در متن كتاب
تازه ترين خبر رسيدن مجموعه تفسيرهاي عبدالكريم سروش بر دفتر دوم مثنوي، آن هم در قالب يك CD است . كتاب «تحفه الملوك» اثر علامه كشفي كه گفتارهايي درباره حكمت سياسي است نيز از جمله آثار قابل اعتناي نمايشگاه است كه در مجموعه انديشه سياسي اسلام و به كوشش عبدالوهاب فراتي از سوي انتشارات بوستان كتاب قم به نمايشگاه آورده شد. انتشارات گام نو هم كه در ميان ناشران تازه كار، درخشيده است، دو كتاب «نفت، دولت و صنعتي شدن در ايران» اثر مسعود كارشناس با ترجمه حاج عبدالوهاب شهيدي و نيز كتاب «ناخرسنديهاي فرهنگ» اثر معروف زيگموند فرويد را با ترجمه اميد مهرگان به نمايشگاه آورده است.
از جمله ويژگي هاي نمايشگاه امسال، حضور فعال و حرفه اي مطبوعات مروج كتاب و كتابخواني است. ديروز ويژه نامه مجله «جهان كتاب» هم منتشر شد كه نسبت به ديگر ويژه  نامه هاي نمايشگاه كتاب كمتر خبري و بيشتر تحليلي است. تقريبا اغلب روزنامه هاي كثيرالانتشار به مناسبت برگزاري نمايشگاه كتاب اقدام به چاپ و انتشار ويژه نامه كرده اند.

به زودي آغاز مي شود
بهره برداري از بخش هاي جديد بزرگراه هاي دارآباد، رسالت و نياوران
گروه شهري: تا پايان سال ۸۳ كليه عمليات اجرايي بزرگراه دارآباد، رسالت و نياوران به پايان خواهد رسيد.
013600.jpg

به گزارش خبرنگار ما، بزرگراه دارآباد مهمترين محور شمالي - جنوبي منطقه شرق تهران است كه از شمال بزرگراه لشگرك آغاز و پس از طي حدود ۴ هزار متر به بزرگراه رسالت - مسيل باختر و در نهايت كمربندي جنوب تهران مي رسد.
همچنين بزرگراه رسالت به عنوان طولاني ترين بزرگراه شهر تهران بالغ بر ۳۹ كيلومتر طول دارد كه از آزاد راه سرخه حصار در جنوب خيابان دماوند منشعب و پس از تلاقي غيرهمسطح با بزرگراه هاي شمالي - جنوبي پروين، باقري، دارآباد، نياوران، حقاني، مدرس، كردستان، شيخ فضل الله، يادگار امام، اشرفي اصفهاني، ستاري، كمربندي ايران خودرو و همت به سمت كاربري هاي انتهاي غربي منطقه ۲۲ ادامه مي يابد.
به گفته مهندس شعرباف معاون فني عمراني شهرداري تهران مجموعاً براي احداث بزرگراه هاي دارآباد، نياوران و رسالت ۶۷ ميليارد تومان هزينه شده است كه به زودي بخش هايي از اين اتوبانها با حضور رئيس جمهور به طور رسمي افتتاح خواهد شد و اميد است تا پايان سال ۸۳ به طور كامل مورد بهره برداري قرار گيرند.
شعرباف همچنين خبر از بهره برداري قريب الوقوع پل حق شناس و راه آهن بر روي بزرگراه راه آهن داد.
وي افزود: البته امسال در شهرداري تهران منابع مالي خوبي براي حل مشكل تملك بر سر راه پروژه هاي بزرگراهي و... پيش بيني شده كه رقم آن حدود ۱۱۰ ميليارد تومان است.
013540.jpg

شعرباف در توضيح اين مطلب گفت: امسال از محل فروش اضافه تراكم حدود ۲۰۰ ميليارد تومان درآمد حاصل خواهد شد و براي تأمين بقيه بودجه ۷۵۳ ميلياردي شهرداري از منابعي نظير تجميع عوارض و عوارض خدمات شهري و نوسازي استفاده خواهد شد كه هر ۲ ماه يكبار به همراه قبض هاي آب و برق و گاز براي شهروندان تهراني ارسال خواهد شد.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |