يكشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۳ - May .18, 2003
مَالِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ، أَوَّلُهُ نُطْفَه، وَ آخِرُهُ جِيفَه.
پسر آدم را با فخر چه كار، كه آغازش نطفه است و پايانش مردار.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
هر گه كه ياد روي تو كردم جوان شدم
هر چند پير و خسته دل و ناتوان شدم
بر منتهاي همت خود كامران شدم
شكر خدا كه هر چه طلب كردم از خدا
فرشاد فرشته حكمت:
فرهنگ ملي به فراموشي سپرده شده است
يك  كارگردان  فيلم  هاي  مستند تأكيد كرد: وظيفه  بزرگ  حفظ ميراث  فرهنگي  كشور از طريق  آموزش  و رشد مسايل  فرهنگي  برعهده  سينماي  مستند است .
به  گزارش  ستاد خبري  دومين  جشنواره  يادگار، فرشاد فرشته  حكمت  بااشاره  به  استحاله  ، تغيير و به  فراموشي  سپرده  شدن  بسياري  ازآداب  و سنن  و فرهنگ  ملي  گفت : اين  معضل  به  دليل  رفاهي  است  كه  براثر فناوري  ايجاد شده  است . وي  افزود: اين  امر به  شرطي  مي تواند مثبت  باشد كه  هنر، معماري ، اسطوره  شناسي  و ديگر مظاهر فرهنگ  ملي  به  فراموشي  سپرده  نشود.
حكمت  با بيان  اينكه  با يك  نگاه  مديريتي  مي توان  به  ساماندهي  و حفظ ميراث  فرهنگي  پرداخت ، گفت : آئين  ها و ميراث  مرتبط با حوزه  فرهنگ عامه  بايد در فيلم  هاي  مستند ثبت  شود.
وي  افزود: وظيفه  مهم  و بزرگ  حفظ ميراث  فرهنگي  كشور به  كمك  آموزش  و رشد مسايل  فرهنگي  برعهده  سينماي  مستند است  و در اين  خصوص  پيشرفت  فناوري  تصويري  زمينه  مساعدي  را براي  نگهداري  درست  فيلم  ها فراهم  آورده  است .
اين  كارگردان  كشورمان  با اشاره  به  برگزاري  جشنواره  يادگار خاطرنشان  كرد: نمايش  فيلم  ها در زمان  محدود و ارزيابي  اين  فيلم  ها مهم ترين  نقش  جشنواره ها براي  رشد فيلمسازان  است .

حضور در جشنواره هاي خارجي به نفع سينماي ايران است
همايون  اسعديان  كارگردان  سينما گفت  كه  حضور فيلمهاي  ايراني  در جشنواره هاي  خارجي  به  نفع  سينماي   ايران  است  و در معرفي   ايران  به  جهان  مؤثر است .
وي  گفت  كه  ايجاد چالش  براي  حضور فيلمهاي  سينمايي  در جشنواره ها، موجب تبليغ  غيرمستقيم   اين  فيلم ها مي شود. اسعديان    به  ايرنا، گفت : شايسته  است كه  سياستهاي  سينمايي  درباره  آثاري  كه  براي  جشنواره هاي  خارجي  ساخته مي شوند، با نرمش  بيشتري  اعمال  شود.

برگزيدگان جشنواره فيلم موج
دومين  جشنواره  فيلم  كوتاه  موج  ديروز در دانشگاه  كيش  به  كار خود پايان داد.
هيئت  داوران  اين  جشنواره  در بخش  انيميشن  با تقدير از كارگردان  فيلم  فجر، تنديس  جشنواره، ديپلم  افتخار را به  همراه  جايزه  نقدي  به  سهيلا نيك  سرشت  كارگردان  فيلم  اينجا پرنده بود، اهدا كرد.
همچنين  هيئت  داوران  در بخش  مستند با تقدير از كارگردان  فيلم  بوي  خاك ، تنديس  جشنواره ، ديپلم  افتخار و جايزه  نقدي  را به  رضا فرهمند كارگردان فيلم  خيابان  خانه  من  است  و در بخش  داستاني  با تقدير از كارگردان  فيلم سلام  آقاي  ايول ، تنديس  جشنواره، ديپلم  افتخار و جايزه  نقدي  را به  بهزاد رسول  زاده  كارگردان  فيلم  پنجره  اهدا كرد.

دومين قسمت سه گانه برادران واچفسكي، در روز نخست نمايش ۵/۴۲ ميليون دلار فروش كرد
«ماتريكس۲» ركورد شكست
كمپاني برادران وارنر انتظار دارد در سال جاري با ارائه دو قسمت آخر سه گانه ماتريكس و قسمت سوم «ترميناتور» سال موفقي را تجربه كند
014700.jpg
فيلم «بازگشت ماتريكس» ، دومين قسمت از پديده علمي تخيلي محصول ۱۹۹۹ با بازي كيانو ريوز، در نخستين روز نمايش در ايالات متحده، با بيش از ۴۲ ميليون دلار فروش، يك ركورد تازه بر جاي گذاشت.
به گزارش بي.بي.سي،  سه گانه ماتريكس كه سومين قسمت آن هم در سال جاري بر پرده خواهد آمد، ساخته برادران واچفسكي - اندي و لاري - است و افسانه گروهي آزاديخواه را روايت مي كند كه در سفري به دنياي ديجيتالي، به جنگ ماشين هايي مي روند كه زمين را تسخير كرده و انسان ها را به اسارت در آورده اند.
ركورد قبلي فروش در روز نخست، به فيلم «مرد عنكبوتي» تعلق داشت كه در تابستان ۲۰۰۲ موفق شده بود ۴/۳۹ ميليون دلار در روز اول فروش كند. اين فيلم، ركورد بيشترين فروش در نخستين تعطيلات آخر هفته پس از آغاز نمايش را نيز با ۸/۱۱۴ ميليون دلار، در اختيار دارد كه به عقيده ناظران اين ركورد هم توسط «بازگشت ماتريكس» شكسته خواهد شد.
نمايش «بازگشت ماتريكس» از روز چهارشنبه، در تعدادي از سينماهاي آمريكا آغاز شد و از روز پنجشنبه هزاران سينماي ديگر نيز در سراسر ايالات متحده به نمايش آن اقدام كردند.
دان فلمن رئيس كمپاني برادران وارنر در مورد موفقيت قسمت دوم ماتريكس گفت:  «اظهار عقيده در اين باره هنوز زود است، اما همه ما واقعا خوشحال و اميدوار هستيم».
با توجه به اين نكته كه اين فيلم در درجه بندي محدوديت مخاطبان فيلم ها در آمريكا، درجه R گرفته است، موفقيت آن جلوه بيشتري مي يابد. تماشاي فيلم هاي مشمول اين درجه - به دليل وجود بعضي صحنه هاي خشن و... - براي افراد كمتر از ۱۷ سال كه والدينشان را همراه ندارند ممنوع است و بنابراين اين گونه فيلم ها بخشي از مخاطبان بالقوه خود را از دست مي دهند.
ركورد فروش در نخستين تعطيلات آخر هفته پس از شروع اكران فيلم، براي فيلم هاي درجه R، در حال حاضر با ۵۸ ميليون دلار به فيلم «هانيبال»، دنباله سكوت بره ها تعلق دارد.
كمپاني برادران وارنر گفته كه براي ساختن قسمت هاي دوم وسوم «ماتريكس» ، بيش از ۳۰۰ ميليون دلار هزينه كرده است. اين كمپاني انتظار دارد در سال جاري با ارائه دو قسمت آخر سه گانه ماتريكس و قسمت سوم «ترميناتور» سال موفقي را در عرصه سينما تجربه كند.
«بازگشت ماتريكس» همزمان با آمريكا در ۲۰ كشور ديگر هم بر پرده سينماها آمده است و در سومين هفته نمايش در بيش از يكصد كشور ديگر هم به نمايش در خواهد آمد.
موفقيت اين فيلم در سينماهاي آمريكا كه نتيجه تبليغات فراوان و حساب شده و خاطره خوب مخاطبان از قسمت اول ماتريكس است در حالي اتفاق مي افتد كه بسياري از منتقدان سينمايي به تندي از آن انتقاد كرده اند.
پس از نمايش «بازگشت ماتريكس» در جشنواره كن، اين فيلم نقدهاي منفي بسياري از مطبوعات و رسانه ها دريافت كرد. بعضي از منتقدان قسمت دوم ماتريكس را فيلمي پر زرق و برق اما توخالي خوانده اند و عقيده دارند حال كه جلوه هاي ويژه و داستان غافلگير كننده قسمت اول، تأثير خود را از دست داده است، سازندگان در پاسخ دادن به توقعات مخاطبان كه چهار سال براي ادامه آن انتظار كشيده اند
ناتوان مانده اند.

۲۷ فيلم امروز در جشنواره يادگار به نمايش درمي آيد
جشنواره فيلم مستند يادگار امروز (يكشنبه) در نخستين روز برگزاري ۲۷ فيلم را در بخش هاي مختلف جشنواره به نمايش مي گذارد.
آفتاب آمد دليل آفتاب، افسونگران هزارساله، گزارش زيرخاكي، به فرمان ارابه  ران آريايي، مخالف خوان - قره كليسا و مليكان از جمله فيلم هايي هستند كه در بخش مسابقه جشنواره در موزه هنرهاي معاصر بر پرده خواهد بود.
در فرهنگسراي دانشجو نيز فيلم  هايي پوكله، كاروان، ورشرنگ، گيسوي پريشان  سنگ و توفان سرخ به نمايش درمي آيد.
در بخش تمدن بزرگ ايران نيز فيلم هاي ژوان، ژينو، به  فراو و پرشنگ در موزه فرش بر پرده مي آيد و در بخش نمايش ويژه فيلم شهري در آسمان ساخته شهيد مرتضي آويني به نمايش درمي آيد.
جلسه نشست و گفت وگو با هيئت داوران نيز عصر امروز در موزه هنرهاي معاصر برگزار خواهد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
تخريب شهر توس به دست ميران شاه پسر اميرتيمور را ۱۸ مه سال ۱۳۸۹ ميلادي( روزي چون امروز در ۶۱۴ سال پيش) نوشته اند. ميران چنان توس را ويران ساخت كه از آن جز چند ديوار چيزي باقي نماند و چون مسير رودخانه ها را هم به سوي مشهد تغيير داد، توس ديگر آباد نشد، اما نام اين شهر همه جا همراه نام فردوسي - ميهندوست بزرگ ايران زنده مانده است.
* ۱۹ مه سال ۷۴۹ ميلادي - دو سال پس از قيام ابومسلم خراساني برضد امويان، مروان، آخرين حكمران اموي دمشق در جنگ زاب شكست خورد و شيرازه حكومت امويان از هم گسيخت و عباسيان برجاي آنان نشستند و دارالخلافه را از دمشق به بغداد منتقل كردند.
* ۲۸ ارديبهشت سال ۱۳۰۰ اجراي قانون ثبت اسناد در ايران آغاز شد كه موافقان و مخالفان فراوان داشته است. در بسياري از كشورها كه فاقد ادارات و محاضر ثبت اسناد هستند از جمله آمريكا، اين كار مشتركاً توسط وكلاي دادگستري، شهرداري و دفتر دادگاه محل انجام مي شود و اسناد مالكيت نيز از سوي شركتهاي بيمه در برابر هرگونه جعل و تزوير بيمه مي گردد و فروش و واگذاري اراضي ملي (متعلق به دولت) تنها از طريق انتشار آگهي در جرايد و به صورت مزايده صورت مي گيرد و انجام معاملات اراضي دولتي در روزنامه ها اعلام مي شود تا اگر كسي اعتراضي داشته باشد اعتراضش را به دفتر دادگاه محل تسليم دارد.
* ۲۸ ارديبهشت سال ۱۳۰۶ دكتر مصدق نماينده مجلس با تمديد اختيارات وزير دادگستري، كه خواست رضاشاه بود، شديداً مخالفت كرد و گفت در كشور حالت فوق العاده وجود ندارد كه نياز به تمديد چنين اختياراتي باشد كه احتمال سوءاستفاده از آن وجود دارد.
* محكمه نظامي تهران ۲۸ ارديبهشت ۱۳۲۸ هشت تن از كمونيست هاي برجسته ايران؛ فريدون كشاورز، رضا رادمنش، عبدالصمد كامبخش قزويني، احسان طبري، ايرج اسكندري، آرد اشس آوانسيان، رضا روستا و علي اميرخيزي را به اعدام و گروهي ديگر از جمله بانو مريم فيروز را به حبس دائم محكوم كرد.
* ميثاق اروپايي «حقوق بشر» از ۱۸ مه ۱۹۵۴ (۴۹ سال پيش) به اجرا درآمد.
* ۲۹ سال پيش در روزي چون امروز دانشمندان اتمي هند نخستين بمب هسته اي اين كشور را با موفقيت آزمايش كردند.
ماندگار
فردا، ۱۹ ماه مه مصادف است با زاد روز مردان بزرگي چون دكتر محمد مصدق، دكتر هوشي مين رهبر استقلال ويتنام، پروفسور برتراندراسل فيلسوف و رياضي دان و ملكم ايكس (حاج مالك شباز) سياهپوست انقلابي آمريكايي كه به سياهپوست بودن خود افتخار و مباهات مي كرد و رهبر جنبش ناسيوناليستي سياهان آمريكا و يكي از رهبران جنبش حقوق مدني اين كشور بود.
دكتر مصدق رهبر نهضت ملي ايرانيان و از مدافعان آزادي خواهي و جنبش هاي ملي در جهان كه با ملي كردن نفت ايران بناي استعمار اروپائيان را در سراسر جهان ويران ساخت. به سال ۱۸۸۲ ديده به جهان گشود و در مارس سال ۱۹۶۷ پس از ۳ سال زندان و نيز ده سال و هفت ماه تبعيد غيرقانوني درگذشت حكومت ملي او با كودتاي تحت حمايت خارجي ۲۸ مرداد برانداخته شده بود.
دكتر هوشي مين كه سوسياليسم ويتنامي را با آميزه اي از ناسيوناليسم پايه گذارد و نهضت او سه قدرت ژاپن، فرانسه و آمريكا را شكست داد به سال ۱۸۹۰ به دنيا آمد و به سال ۱۹۶۹ درگذشت. پروفسور راسل در سال ۱۸۷۲ و ملكم ايكس در سال ۱۹۲۵ به دنيا آمدند. چون برتراندراسل نيمه شب به دنيا آمد، برخي مورخان زاد روز او را ۱۸ مه مي نويسند.
روزگار
ديروز در ليما پايتخت كشور آمريكايي «پرو» اعلام شد: از ۴ سال پيش كه زنان امور ترافيك شهر بيش از شش ميليون نفري ليما را برعهده گرفته اند، تخلفات رانندگي در اين شهر به يك دهم سابق كاهش يافته است!
در اوت سال ۱۹۹۸ دولت وقت پرو تصميم گرفت كه يك آموزشگاه تربيت پليس ترافيك ويژه زنان تأسيس كند و از سال بعد امور ترافيك پايتخت را به اين زنان بسپارد، زيرا تجربه نشان داده است كه پليس زن دقيق تر، بي گذشت و از همه مهمتر متنفر از ارتشاء و ملاحظه كاري است. اين تصميم پس از بررسي علل كثرت تخلفات رانندگي در ليما اتخاد شده بود. نتيجه اين بررسي نشان مي داد كه سهل انگاري، ملاحظه كاري و رشوه گيري پليس ترافيك اين شهر عامل عمده افزايش تخلفات است. راه چاره، سپردن ترافيك ليما به يك نيروي تماماً پليس زن تشخيص داده شده بود كه پياده، با خودرو، موتورسيكلت و هلي كوپتر اين وظيفه را برعهده بگيرد.
پرسش پزشكي
مردي تلفني به دكتر گريفيت گفته است كه اخيراً بدون اين كه تب داشته باشد در ناحيه راست بالايي شكم احساس درد مي كند كه اين درد تا سينه، پشت و شانه امتداد مي يابد و از او پرسيده است كه علت چيست؟ اين است پاسخ دكتر: به احتمال بسيار زياد از دشواري كيسه صفرا است. بايد از لحاظ سنگ كه مانع تخليه كامل كيسه صفرا مي شود معاينه شويد.
نوشيروان كيهاني زاده historian@picusnet.com

داستانك
اشتباه
بعد از چند روز دو دلي، بالاخره تصميم گرفت همه دلخوري هايش را بنويسد و براي او پست كند. در آخر نامه هم تأكيد كرد كه من ديگر هيچ وقت نمي توانم تو را ببخشم. بعد گلايه هايش راكه شش صفحه بزرگ را سياه كرده بود،در پاكت گذاشت و پس از نوشتن نشاني و چسباندن تمبر، در صندوق پست انداخت، اما همين كه نامه درون صندوق افتاد از كاري كه كرده بود پشيمان شد. انگار سنگيني آن همه حرف، بعد از نوشته شدن از بين رفته بود و ديگر نيازي نبود كسي آن ها را بخواند. ولي كار از كار گذشته بود.
حالا نامه در صندوق قرار داشت و بايد به راه خود مي رفت...
بعد از يك روز دو دلي، تصميم گرفت عذرخواهي اش را بابت فرستادن آن نامه، بنويسد و براي او پست كند اما قبل از اينكه چيزي بنويسد زنگ خانه به صدا درآمد و وقتي در را باز كرد، پستچي نامه اي به دستش داد.
نفسش را در سينه حبس نمود و نامه را نگاه كرد. قبل از هر چيز خط خودش را ديد. با تعجب نامه را برانداز كرد، در محل گيرنده نشاني خودش را نوشته بود و در محل فرستنده، نشاني او را.
چشمانش را بست و نفس حبس شده اش را بيرون داد. با خود گفت: «چه اشتباه قشنگي!»
محسن سعيد السادات

گشتي در دنياي خبرها
قتل همسر
برلين: يك مرد بازنشسته ۶۹ ساله، همسر ۷۱ ساله خود و دو پزشك وي را به قتل رساند. اين مرد پس از قتل اين سه نفر، با شليك يك گلوله اقدام به خودكشي كرد.
وي پيش از مرگ روي تكه اي كاغذ نوشت: من نمي خواستم همسرم بيش از اين از بيماري سرطان رنج ببرد. همچنين با كشتن دو پزشك وي از آنها انتقام گرفتم.
همسر اين مرد از مدتها پيش مبتلا به سرطان بود و دو پزشك وي نتوانسته بودند اقدام مؤثري در جهت بهبودي وي انجام دهند.
تهديد بيماران
پراگ: هفته گذشته يك فرد ناشناس هشدار داده بود، در صورتي كه دولت مبلغ ۱۲ ميليون دلار در اختيار وي قرار ندهد، داخل غذاي بيماران بيمارستانها، ماده كشنده سيانور خواهد ريخت.
او تا روز جمعه هفته گذشته به دولت فرصت داده بود و هنوز مشخص نشده كه آيا پس از برآورده نشدن خواسته اش اقدام به سمي كردن غذاي بيماران نموده يا خير.
چند روز پيش هم مردي كه تهديد كرده بود در صورت دريافت نكردن مبلغ مورد نظر خود، محصولات شركت كوكاكولا را آلوده خواهد كرد، توسط پليس دستگير شد.
سوءاستفاده از نسل سوم
رم: گردانندگان مافيا در ايتاليا از نسل سوم تلفن هاي همراه نيز در برآورده ساختن مقاصد شوم خود استفاده مي كنند.
هر فردي كه به نامزدهاي مورد نظر مافيا در جريان انتخابات راي بدهد، ۵۷ دلار پاداش نقدي دريافت خواهد كرد.
شهرونداني كه قصد دريافت چنين پولي را دارند بايد گوشي تلفن همراه نسل سوم شان را كه دوربين دارد و تصوير هم ارسال مي كند همراه با خود به داخل حوزه راي گيري ببرند تا اعضاي مافيا از طريق دوربين گوشي، راي آنان و تصوير صورتشان را ببينند و برايشان مسجل شود كه شخص مورد نظر به نامزد آنان راي داده است.
البته پليس ايتاليا، متوجه اين موضوع شده و قول داده كه از اين تخلف در حين انتخابات جلوگيري كند.
سگ ها گاز مي گيرند
واشنگتن: سگ ها در آمريكا در طول سال گذشته ميلادي ۴/۷ ميليون شهروند اين كشور را گاز گرفتند كه ۶۰درصد اين افراد را كودكان تشكيل مي دادند. از ميان اين افراد، ۸۰۰ هزار نفر به بيمارستان مراجعه كردند و ۱۲ نفر كشته شدند.
تنبيه پسر
تگزاس: يك مرد به اتهام تنبيه كردن پسر ۸ ساله خود به تحمل دو سال حبس محكوم شد.
وي پس از اينكه پسرش به جاي حضور در مدرسه به تفريح رفت، او را مجبور كرد فاصله ۸ كيلومتري خانه تا مدرسه را با پاي پياده طي كند و در طول مسير نيز پدر بي رحم او را كتك مي زد.
سايت انيشتن
لس آنجلس: در آينده اي بسيار نزديك مقالات آلبرت انيشتن در شبكه جهاني اينترنت قابل دريافت خواهد بود. در ميان نوشته ها، سفرنامه هاي او نيز به چشم مي خورد كه تاكنون منتشر نشده است.
اشتباه پليس
نيويورك: ورود ناگهاني پليس به داخل يك خانه در نيويورك باعث دچارشدن صاحبخانه به حمله قلبي و مرگ وي شد.
هنگامي كه ماموران پليس با لگد، در خانه را شكستند، صاحب آن كه يك خانم ۵۷ ساله با سابقه بيماري قلبي بود از شدت ترس سكته كرد و جان باخت.
اما نكته تاسف بار در مورد اين حادثه اينكه پليس به اشتباه وارد اين خانه شده بود در حالي كه مجرم مورد نظر آنان در خانه كنار دستي زندگي مي كرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۲۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۷ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي پاستل محمدعلي روح اللهي / تا ۳۱ ارديبهشت / خيا
*گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي پاستل محمدعلي روح اللهي / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، ساختمان شماره يك / تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه آثار نگارگري عليرضا مرادي / از ۲۸ ارديبهشت تا سوم خرداد / خيابان آهنگ، گلستان دوم، ساختمان شماره ۳ / تلفن: ۲-۳۷۲۹۱۴۰
* نگارخانه نوا: نمايشگاه آثار نقاشي يعقوب صوفرزاده / تا ۱۲ خرداد / پل مديريت، بعد از علامه طباطبايي، پلاك ۴۱ / تلفن: ۲۰۷۹۶۳۳
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكس محمد خدادادي مترجم زاده / تا ۳۱ ارديبهشت / خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳ 
* گالري الهه: نمايشگاه نقاشي سميرا فرجي و بهارك اميد فرد / از ۳۱ ارديبهشت تا ششم خرداد / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸ / خيابان آفريقا، گلفام، شماره ۴۷
* نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه آثار مينياتور / تا سوم خرداد / خيابان ولي عصر، زعفرانيه، خيابان كمال طاهري، شماره ۵۰ / تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
* مجموعه فرهنگي هنري آزادي: هفته فرهنگي كره شمالي شامل نمايشگاه عكس و آثار صنايع دستي / ۳۰ ارديبهشت تا دوم خرداد / ۹ تا ۱۷ / ميدان آزادي، زير برج آزادي.

گل و گياه
شقايق مكزيكي
014695.jpg
نام علمي: Hunnemannia Fumariifolia
خانواده: PAPAVERACEAE
گياهي چندساله، سريع الرشد، با قامتي افراشته كه به صورت يكساله پرورش داده مي شود. بلندي گياه ۶۰ و گستردگي آن به ۲۰ سانتي متر مي رسد. داراي برگهاي بيضوي كشيده بسيار منقسم و به رنگ سبز مايل به آبي مي باشد. گل هاي اين گياه شبيه گل خشخاش به رنگ زرد و عرض ۸ سانتيمتر بوده و در فصل تابستان ظاهر مي شوند و به عنوان گل شاخه بريده مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك نسبتاً حاصلخيز كه داراي زهكش خوب باشد. گلهاي خشك را مرتباً مي چينند. در مناطق بادخيز نياز به قيم دارد. حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در گلخانه در اوايل بهار و يا در فضاي باز در اواسط بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |