يكشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۳ - May .18, 2003
مناقشه جديد در شوراي امنيت بر سر لغو تحريمهاي عراق
فرانسه و روسيه شرط تصويب قطعنامه جديد را تغيير و اصلاح آن اعلام كردند
قطعنامه پيشنهادي واشنگتن براي لغو تحريم اقتصادي عراق در دو روز اخير باعث بروز مناقشه  اي تازه بين اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل شده است. روسيه و چين كه هر دو داراي حق وتو در شوراي امنيت هستند، خواهان «تغييرات جدي» در پيش نويس قطعنامه مربوط به زمان بندي تفويض قدرت به دولت عراق و كنترل نفت اين كشور هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كالين پاول وزير خارجه آمريكا در ديدار از برلين ابراز اطمينان كرد شوراي امنيت ظرف چند روز يا چند هفته آينده به توافق بر سر اين قطعنامه دست خواهد يافت. اين قطعنامه تحريم عراق را فوراً لغو مي كند.
پاول توانست حمايت آلمان را براي پايان سريع تحريم ۱۲ ساله عراق به دست آورد.
آلمان عضو موقت شوراي امنيت سازمان است كه به شدت با تهاجم به عراق مخالفت كرد.
نقطه چالش برانگيز قطعنامه در بخشهايي است كه عملاً اختيار درآمدهاي نفتي بغداد را به آمريكا و انگليس مي سپارد و نقشي ثانوي به سازمان ملل واگذار مي كند.
يوري فدوتوف معاون وزير خارجه روسيه پس از ديدار با يانگ ونچانگ  همتاي چيني خود گفت: پيش نويس قطعنامه به شكل موجود مشكلات جدي براي كشورهاي ما دارد. مهمتر از همه از تاريخي سخن به ميان مي آوريم كه قدرت در عراق به يك دولت اكثراً انتخابي واگذار مي شود، همچنين شرايط گذار از برنامه نفت در برابر غذا به لغو تحريم ها براي ما مهم است.
روسيه از حمايت فرانسه عضو ديگر داراي حق وتوي شوراي امنيت برخوردار است كه به شدت با جنگ آمريكا با عراق كه به سرنگوني صدام حسين در روز ۹ آوريل انجاميد، مخالف بود.

پنج انفجار پي درپي در كازابلانكا
۴۰ كشته - ۶۰ مجروح
كشورهاي مختلف از جمله ايران عمليات كازابلانكا را تروريستي خواندند و محكوم كردند
014685.jpg
اين انفجارها ساعاتي بعد از سخنان جورج بوش و هشدار او نسبت به انفجارهاي اخير در رياض صورت گرفت
انفجار پنج بمب قوي در كازابلانكا (دارالبيضا) پايتخت تجاري و اقتصادي مراكش دست كم ۴۰ كشته و ۶۰ مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها اين انفجارها نيمه شب گذشته و به فاصله ۳۰ دقيقه در مكان هايي در نزديكي مركز شهر
به وقوع پيوست.
وزير كشور مراكش صبح ديروز اين حملات را داراي نشانه هاي تروريسم بين المللي دانست و گفت ۱۰ بمب گذار انتحاري عامل اين حمله در اين انفجارها كشته شدند.
اهداف اين پنج انفجار كنسولگري بلژيك، هتل سفير، يك مركز جامعه يهوديان، يك رستوران اسپانيايي و يك آرامگاه يهوديان بود.
دست كم سه انفجار از اين پنج انفجار را بمب هاي جاسازي شده درون سه خودرو باعث شده است.
شبكه خبري بي.بي.سي به نقل از يك خبرنگار مستقل در كازابلانكا نوشت: كازابلانكا و سراسر مراكش در حيرت و وحشت است. هيچ كس در اين شهر انتظار چنين واقعه اي را نداشت.
تحليلگران مي گويند: هيچ گروه مراكشي قابليت انجام چنين حمله گسترده اي را ندارد و اين انفجارها نشانه هايي از دخالت سازماني همچون القاعده را دارد. بعد از وقوع اين انفجارها نيروهاي امنيتي به سوي هتل هاي ديگر شهر رفتند تا مانع از انجام عمليات مشابه در آنها شوند.
در بين كشته شدگان اين واقعه چند اسپانيايي و افرادي از مليت هاي ديگر وجود دارند.
اين انفجارها ساعاتي بعد از سخنان جورج بوش و هشدار او نسبت به انفجارهاي اخير در رياض صورت گرفت.
بوش جمعه شب درباره حملات هفته گذشته به اهداف آمريكايي در رياض گفت: اين حملات انتحاري خونين زنگ بيدارباشي براي جهان بود.
ساعاتي پس از انتشار خبر انفجارهاي كازابلانكا، محكوميت اين پديده توسط كشورهاي جهان آغاز شد.
بشار اسد رئيس جمهوري سوريه در پيامي به محمد ششم پادشاه مغرب انفجارهاي كازابلانكا را اقدام جنايتكارانه خواند و آن را محكوم كرد.
به دنبال انفجارهاي دارالبيضا، دولت مغرب مرز خود را با اسپانيا در منطقه ملييا بست.
به گزارش ايرنا از مادريد به نقل از مقامات محلي اين اقدام به دلايل امنيتي صورت گرفته است.
مقامات شهر ملييا اسپانيا گفتند كه در حال مذاكره با مسئولان مرزي مغرب براي كسب اجازه عبور گروهي ازشهروندان اسپانيايي هستند كه در آن سوي مرز و در خاك كشور همسايه به سر مي برند.
سران آلمان، روسيه، انگليس، پاكستان، عربستان سعودي نيز اين انفجارها را عمليات تروريستي خواندند و آن را محكوم كردند.

آمريكا در انتظار استعفاي شاهزاده نايف
014690.jpg
هفته نامه نيوزويك با انتشار مطلبي تحت عنوان «آيا سعودي ها براي جلوگيري از حمله تلاش كافي كردند؟» به اين پرسش پاسخ منفي داده و بي احتياطي مقامات عربستاني را موجب وقوع انفجارهاي اخير در رياض دانست. در اين مطلب آمده است، دو هفته پيش از حملات تروريستي اخير در رياض مقامات بلندپايه سعودي درخواست هاي مكرر آمريكا براي تقويت تدابير امنيتي در مجموعه هاي مسكوني شهروندان آمريكايي و غربي را رد كرده بودند و اين كم كاري خشم مقامات آمريكايي را برانگيخته و نگراني هايي درباره شاهزاده نايف بن عبدالعزيز وزير كشور عربستان و چهره اي جنجالي از نظر واشنگتن ايجاد كرده است.
به نوشته اين نشريه رابرت جوردن سفير آمريكا در عربستان، بعد از دريافت هشدارهاي منابع اطلاعاتي درباره تشديد فعاليت القاعده و اطلاع يافتن از اينكه آنها در مراحل پاياني انجام حمله به منافع آمريكا هستند، با مقامات بلندپايه وزارت كشور عربستان ديدار كرده و از آنها خواسته بود تدابير امنيتي را در محلي كه اخيرا مورد حمله قرار گرفت تشديد كنند. اما واكنش سعودي ها بسيار خونسردانه بود.
بعد از چند بار مراجعه سفير آمريكا و درخواست هاي مكرر او، طي دوره اي محدود مثلا يك يا دو روز تدابير امنيتي بيشتر مي شد اما بعد وضعيت به حالت عادي باز مي گشت.
بعد از انفجارهاي دوشنبه شب گذشته كه بيش از ۳۴ كشته و ۱۷۰ مجروح به جا گذاشت، سفير آمريكا در عربستان در گفتگو با تلويزيون ان.بي.سي گفت:  من انتظار واكنش سريعتري نسبت به درخواست هايمان را داشتم.
سعودالفيصل وزير خارجه عربستان اتهامات جوردن را رد كرده و گفته است، درخواستي از سوي آمريكايي ها براي افزايش تدابير امنيتي دريافت نكرده است، اما در گذشته هرگاه چنين درخواستي مطرح شده، عربستان اقدام كرده است.
آمريكا در گذشته نيز با شاهزاده نايف مشكلاتي داشت. او در آمريكا چهره اي ناشناخته است كه به دليل سمتش نقش محوري در جنگ آمريكا با تروريسم ايفا مي كند.
واشنگتن معتقد است اين شاهزاده ۷۱ ساله بعد از ۲۸ سال كار در دستگاه امنيتي عربستان يكي از قدرتمندترين اعضاي خانواده سلطنتي سعود است و طي سالهاي اخير نيروهايش در سركوب مخالفان داخلي و اقليت هاي مذهبي هيچ كوتاهي نكرده اند.
او حتي حضور سازمان القاعده در عربستان را تكذيب مي كند. يك ديپلمات آمريكايي درباره شاهزاده نايف مي گويد: او كار خود را مي كند، همواره سعي مي كند اينطور وانمود كند كه همه چيز تحت كنترل است.
اين شاهزاده سعودي، سعودي بودن ۱۵ نفر از ۱۹ عامل عمليات ۱۱ سپتامبر را بي اهميت خوانده و گفته است: ما اطلاعي درباره مكان اختفاي بن لادن نداريم و علاقه اي هم به اين موضوع نداريم.
او در گفتگو با يك روزنامه عربي، يهودي ها را عامل حملات ۱۱ سپتامبر دانست و رسانه هاي تحت كنترل صهيونيست ها را به تلاش براي ايجاد اختلاف ميان آمريكا و عربستان متهم كرد.
با توجه به اين اظهارات و جايگاه نايف در عمليات آمريكا عليه القاعده مقامات آمريكايي او را چهره اي قابل توجه و تأمل مي دانند و چندان از او راضي نيستند. همه اطلاعاتي كه آمريكا در اين عمليات از عربستان مي خواهد، از كانال وزارتخانه شاهزاده نايف مي گذرد.
مقامات اطلاعاتي آمريكا معتقدند هسته اي از القاعده كه در عربستان فعال است توسط خالد،  جوان ۲۹ ساله سعودي اداره مي شود كه آموزش ديده اردوگاههاي افغانستان است. برخي منابع اطلاعاتي شمار القاعده اي هايي كه در عربستان فعال هستند را ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن برآورد مي كنند.
نيوزويك در پايان به نقل از منابع خبري خود در واشنگتن نوشت: وزارت خارجه آمريكا اميدوار است حملات اخير به تغيير ساختار در وزارت كشور عربستان و حتي استعفاي شاهزاده نايف منجر شود.

تفسير سياسي
رازهاي ديكتاتوري وحشت
نيلوفر قديري
سال گذشته هنگامي كه آمريكايي ها در عملياتي كه نام آن را «آزادي عراق» گذاشته بودند هنوز در مرحله تبليغات قرار داشتند، صدام حسين انتخابات رياست جمهوري برگزار كرد كه در حقيقت به دليل عدم وجود رقيبي انتخاباتي، به همه پرسي تبديل شد. رژيم عراق براي آنكه آن نمايش انتخاباتي را كامل كند گروهي خبرنگار خارجي را نيز دعوت كرد تا شاهد اين «انتخابات آزاد و منصفانه» باشند، انتخاباتي كه به گفته برگزار كنندگان آن، بيش از ۹۹ درصد از مردم عراق در آن به رياست جمهوري صدام حسين آري گفتند ولابد آن يك درصد هم يا خطاي آماري شمارش كنندگان آرا بود و يا مقامات عراقي از روي شكسته نفسي از اعلام رقم ۱۰۰ خودداري كردند.
در همان روزهاي برگزاري همه پرسي، خبرنگاران خارجي از مشاهدات خود گزارش هاي مفصلي براي روزنامه ها و راديو تلويزيون ها مي فرستادند. به ياد دارم كه روزنامه معتبر آمريكايي نيويورك تايمز به قلم خبرنگار اعزامي خود به عراق گزارشي از يكي از حوزه هاي انتخاباتي در بغداد به چاپ رساند كه در آن زنان با فروبردن سوزن به انگشتانشان برگه راي را با خون خود مهر مي كردند. روزنامه اي ديگر تصوير نوزاد چندروزه اي را به چاپ رسانده بود كه عكسي از صدام را بر سينه اش سنجاق كرده  بودند. پدر اين نوزاد در مقابل خبرنگاران فرياد مي زد كه حاضر است كودك دلبند خود را فداي صدام كند!
تحليلگران رسانه هاي غربي بعد از انتشار اين گزارش ها به واشنگتن و طراحان جنگ در پنتاگون هشدار مي دادند كه حتي اگر بخشي از اين تصاوير واقعي باشد، در عمليات پيش روي خود با مشكل روبرو مي شوند و با كشيده شدن جنگ به خيابان هاي شهرها، ممكن است اين درگيري فرسايشي ماهها طول بكشد. اما در عمل رژيم عراق بسيار زودتر و آسان تر از آنچه حتي اتاق جنگ واشنگتن تصور مي كرد فروريخت و دروازه هاي بغداد به روي «نيروهاي اشغالگر» گشوده شد. اگر چه بعد از استقبال اوليه مردم، آمريكايي ها در روزهاي بعد با تظاهرات اعتراض آميز روزانه در بغداد و شهرهاي ديگر عراق روبرو بودند اما نه تنها كسي جان خود را براي صدام فدا نكرد بلكه آنها كه سالها براي چنين روزي حقوق گرفته بودند و تجهيز شده بودند نيز كوچكترين مقاومتي در برابر نيروهاي اشغالگر و در دفاع از صدام نشان نداند.
رازهايي كه اين روزها يكي پس از ديگري از پرده «ديكتاتوري وحشت» در عراق بيرون مي افتد به درك تصاويري كمك مي كند كه سال گذشته خبرنگاران بازديدكننده از عراق براي مردم جهان مخابره كردند. هفته گذشته يكي از همان نشريات آمريكايي كه تصاوير فدائيان صدام را چاپ مي كرد تصوير زني ميانسال به همراه داستان زندگي اش را منتشر كرد كه هر بيننده اي با مشاهده چهره اش گمان  مي برد او بيمار رواني است. او حقوقداني تحصيلكرده در فرانسه است كه در اوايل دهه ۱۹۹۰ وكالت يكي از مغضوبين «عدي» را به عهده گرفته بود و تنها به اين جرم بيش از ۱۲ سال از عمرش به جهنمي غيرقابل تحمل تبديل شد. او طي اين سالها طبق يك برنامه اعلام نشده اما كاملاً سنجيده، سه ماه در زندان، دو ماه در بيمارستان رواني و يك ماه را آزاد از حبس سپري مي كرد. اين برنامه كه حتي يك روز هم جابه جا نمي شد، اكنون از او پيرزني پريشان و بيمار ساخته كه نه خانواده اي دارد و نه تجربه اي از يك روز آرام را به خاطر مي آورد. او شب ها از كابوس شكنجه هاي مستمر خواب به چشم ندارد.
گورهاي جمعي كه خانواده هاي هزاران مفقود دوران رژيم صدام، در جستجوهاي خود براي يافتن عزيزانشان در حومه شهرهاي بزرگ و كوچك مي يابند نمونه ديگري است.
بزرگترين اين گورها هفته گذشته در حومه شهر بابل يافت شد كه آمار بخت برگشتگان خفته در آن از ۳ هزار تا ۱۵ هزار نفر روايت مي شود. مردم منطقه در دهه ۱۹۹۰ صداي شليك گلوله به سوي گروههاي ۲۰ و ۳۰ نفري از اين قربانيان را مي شنيدند و حتي بولدوزري كه آنها را در اين گودال بزرگ دفن مي كرد را مي ديدند اما كسي مشاهدات خود را حتي براي اعضاي خانواده اش نقل نمي كرد مبادا از ميان همسر و فرزندان يا پدر و مادرش كسي باشد كه اين موضوع را به «استخبارات» اطلاع دهد و آن وقت بريدن زبان كمترين مجازاتي بود كه بايد دعا مي كرد نصيبش شود. اكنون اگر صدام حسين زنده باشد دريافته است كه عراق فدائيان وحشت داشت، نه فدائيان صدام.

بوش تبليغات براي دور دوم رياست جمهوري آمريكا را آغاز كرد
جرج  بوش  روز جمعه  به  طور رسمي  مرحله  ثبت  نام  براي  شركت  در انتخابات دور آينده  رياست  جمهوري  آمريكا را درسال  ۱۳۸۳ آغاز كرد.
بوش  در گفتگو با خبرنگاران  ثبت  نام  نزد كميته  فدرال  انتخابات  راتأييد كرد و در مورد آينده  گفت : هنوز كارهاي  فراواني  در زمينه  مسائل  امنيتي  باقي  مانده  است . در جهان  با كشورهايي  سر و كار داريم  كه  بايدمطمئن  شويم  آنها نسبت  به  ادامه  دار بودن  جنگ  عليه  ترور آگاهي  دارند. هيچ  كس  نبايد در دوران  اوليه  از قرن  بيست  و يكم  و در زماني  كه  القاعده  فعال  باقي  مانده  است  راضي  و خشنود باشد.وي افزود: من  طبق  وعده  خود ، تاكنون  حدود نيمي  از عوامل  و اعضاي ارشد القاعده  را به  مجازات  رسانده ام  بنابراين  نيمه  باقي  مانده  همچنان  زنده اند. آنها را يك  به  يك  پيدا خواهيم  كرد. آري  فليشر، سخنگوي  دولت  بوش نيز روز جمعه  گفت : ثبت  نام  نزد كميته فدرال  انتخابات  براي  فراهم  كردن  مقدمات  حقوقي  جهت  تشكيل  ستاد انتخاباتي امري  ضروري  بود.
نامزدهاي  انتخابات  رياست  جمهوري  آمريكا پس  از ثبت نام  نزد كميته انتخابات  اجازه  خواهند يافت  ستادهاي  تبليغاتي  و انتخاباتي  را تشكيل دهند و از همه  مهمتر جمع  آوري  كمك هاي  نقدي  را از طرفداران  خود شروع  كنند.

خارجي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |