سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۴ - May . 20, 2003
ناشنوا بايد با چشم خود بشنود
014825.jpg
امروزه زبان با چهار ركن اصلي: شنيدن، گفتن، نوشتن و خواندن، كامل ترين وضعيت ارتباطي را پيدا كرده است. ولي انسانها آرزو دارند روزي برسد كه درك فكر افراد راحت تر صورت گيرد، مثلاً بتوان در يك چشم به هم زدن انبوه اطلاعات و اخبار را به ديگران منتقل كرد و يا بدون حرف زدن ديگران و بدون مداخله گوش در شنيدن و بدون اندام گفتاري در سخن گفتن و نوشتار بتوانيم از نيات ديگران آگاه شويم و به افكار آنان دست يابيم.
علم تله پاتي و هيپنوتيزم در جهت دستيابي به اين آرزوي انسان حركت مي كند و موفقيت هاي چشمگيري نيز عايد انسان گرديده است. هر يك از شما از طريق وسايل ارتباط جمعي به اين نكات برخورد كرده ايد كه:
* يك مرتاض هندي با قدرت نگاه خود قطاري را از حركت باز داشت!!
* زني در شوروي قادر است از طريق نگاه، از پشت ديوار با خبر شود!!
* مردي كه تكنيسين هواپيما بود و بر اثر سقوط از روي بال هواپيما دچار به هم ريختگي عصبي گرديده است قادر است با نگاه كردن به افراد از گذشته و آينده آنها باخبر شود!!
* فردي كه قدرت بينايي خارق العاده اي دارد بدون استفاده از هيچ دستگاه پزشكي قادر است سنگ مثانه و سنگ كليه را در داخل بدن انسان تشخيص دهد!! و...
چشم، يكي از اعضاي بسيار حساس موجود زنده از جمله انسان است، در دايره يادگيري انسان بيشترين سهم آموخته ها از طريق قوه باصره يا بينايي است. روانشناسان يادگيري، سهم بينايي را در بين حواس پنجگانه انسان در دايره يادگيري ۸۱% ذكر كرده اند كه در مقابل ۱۳% سهم شنوايي و ۵/۳% قوه بويايي و ۵/۱% قوه چشايي بسيار بالاست. افراد ناشنوا كه قدرت شنيداري ندارند، چشم را جايگزين گوش مي كنند به نحوي كه با تمركز بر روي لب خواني و گفتارخواني قادرند حتي از نيمرخ صحبت ديگران را بفهمند. نظر به اين كه بيش از يك سوم از حروف فارسي، حلقوي و حنجره اي است و از نظر و ديد يك ناشنوا پنهان و ناپيداست حدس زدن جايگاه حروف در موقع اداي جملات كاري بس دشوار و توان فرساست، ولي ناشنوايان به دليل نياز، به آن پرداخته  و مسلط مي شوند. ناشنوايان با به كارگيري مداوم چشم بيش از افراد عادي و شنوا از نظر بينايي مهارت پيدا مي كنند و قادر به انجام امور حساس و ظريفي كه به مهارت چشم نياز دارد، خواهند شد. به همين سبب ناشنوايان از عهده انجام كارهاي عملي كه به هماهنگي ديد و دست نياز دارد به خوبي برمي آيند.
«كامران رحيمي» مؤلف كتاب «آدمهاي سنگي» كه خود ناشنواست از قدرت بينايي فوق العاده  خود تعجب مي كند و مي گويد: «وقتي كه كمبود خواب نداشتم و در حالت عادي بودم مي توانستم با يك نگاه فكر ديگران را بخوانم و به آنها فرمان دهم و هر طور كه بخواهم آنها را جابه جا كنم.»
مردم مي گويند: «پشت ديوار سكوت چه خبر است؟»
«راه خاموش موفقيت چگونه است؟ چه هياهويي در دنياي سكوت وجود دارد.»
«گراهام بل» يكي از پيشكسوتان آموزش ناشنوايان در جهان معتقد بود كه: «ناشنوا بايد با چشم خود بشنود.» بنابر اين در تعليم و تربيت و زندگي يك ناشنوا، چشم مركز يادگيري و نگاه؛ محل فرهنگ، و سكوت، همه حرف است. اين راز نگاه و اين پيچيدگي ارتباط و اين فن مرموز مراوده است كه شاعر بزرگي چون «غلامعلي رعدي آذرخشي» را واداشته كه پرده از اسرار نگاه برادر كر و لالش بردارد و قصيده اي زيبا بسرايد.
اي كه از گوش و زبان ناشنوا بودي و گنگ
زندگي نو كن و بستان ز گذشته ناتوان
پريسا كريمي مقدم
«كارشناس كودكان استثنايي»

مسابقات فني و حرفه اي معلولان جسمي و حركتي برگزار مي شود
ششمين  دوره  مسابقات  فني  و حرفه اي  توان يابان  معلولين  جسمي و حركتي  دوم  تا هشتم  آذر امسال  در هندوستان  برگزار مي شود.
محمد علي  موحديان  مدير برنامه  المپياد معلولان  در گفتگو با خبرنگار واحد مركزي  خبر درباره  شرايط شركت  كنندگان  در اين  مسابقه  گفت : شركت كنندگان  بايد حداقل  ۱۵ سال  سن  و معلول  جسمي و حركتي  باشند، منع قانوني  براي  خروج  از كشور نداشته  باشند، حداقل  توانايي  ارائه  سه اثر در مسابقات  داشته  باشند و تابع  جمهوري  اسلامي ايران  باشند. وي  افزود: اين  مسابقات  در ۳۵ رشته  حصيربافي ، مونتاژ رايانه ، ساخت صفحات  وب ، تايپ  و پردازش  متن  هاي  انگليسي ، نقشه  كشي ، نشريه روميزي  انگليسي ، خياطي  مردانه  دوخت  لباس  زنانه  ، نقاشي برروي  حرير، نقاشي  بادست  و رنگرزي  و اگستن ، چاپ  روي  پارچه  باقطعات  چوب  يا پلاستيك  كه  روي  آن نقش  حك  شده  باشد مانند قلمكاري ، ساختن  جواهرات ، مونتاژ و آزمايش  قطعات  الكترونيكي ، طراحي  پوستر، عكاسي ، آتليه  رخنگاشت  عكاسي  از تنديس  و پرنده ، عكاسي ، پوشش مسابقه ، ساختن  گنجه  و كمد، كنده  كاري  برروي  چوب ، تزئين  كيك ، گل آرايي  به  شيوه  ژاپني ، گل آرايي  به  شيوه  غربي ، نقاشي  آبرنگ  روي كاغذ، نقاشي  رنگ  روغن  روي  بوم ، قلاب  بافي ، بافتني ، قيطان  دوزي ، شطرنج ، گل  دوزي ، چاپ  برروي  پارچه ، استفاده  بازيافت  ضايعات  و سفالگري  برگزار مي شود. موحديان  تصريح  كرد: علاقه  مندان  تا ۲۰ ارديبهشت  فرصت  دارند با دريافت  برگه  ثبت  نام  از طريق  روزنامه هاي  كثيرالانتشار براي  شركت  در اين  مسابقه  اقدام  كنند. وي  افزود: در هفته  نخست  خرداد امتحان  ورودي  برگزار مي شود تا ده نفر براي  اعزام  به  هند برگزيده  شوند.
موحديان  به  برگزاري  كلاس  هاي  آموزشي  بعد از انتخاب  افراد اصلي  اشاره كرد و گفت : يك  دوره  كلاس  هاي  تكميلي  براي  انتخاب  شدگان  برگزار خواهد شد.

گفت و گو با يك راننده معلول
جلوه  ديگر تردد
از خانه فرهنگ ابوسعيد خارج مي شويم تا سوار اتومبيل شويم. روي شيشه اتومبيل آرم جامعه معلولان ايران را چسبانده اند. با راننده سلام و عليك كرديم و فهميديم كه پاي چپ او فلج است. عجب حسن تصادفي! شايد اين آقا پاسخ سؤالات دوستان جسمي حركتي ما باشد كه از چندي پيش قصد خريد اتومبيل و گرفتن گواهي نامه را دارند. او براي آشنايي با ما و دادن اطلاعات درباره اتومبيل و نوع كارش ابراز علاقه مي كند.
نامش محمدصادق ثابتي است كه در سال ۱۳۴۰ متولد شده است. سه ساله بوده كه بر اثر تزريق آمپول به دنبال يك تب سمت چپ بدنش از كار مي افتد. با گذشت زمان و پيگيري درمان چشم چپ و دست چپش بهبود مي يابد اما پاي چپش به وضعيت عادي برنمي گردد. تحصيلات خود را تا پايان دوره راهنمايي ادامه مي دهد. پس از آن با معرفي نامه جامعه معلولان در كلاس هاي الكتروتكنيك بهزيستي شركت مي كند و دوره  سيم پيچي الكترموتور را به پايان مي رساند و ۱۸ سال در بخش برق و تأسيسات شركت وزنه كار مي كند. ثابتي بعدها در زمينه برق صنعتي نيز تبحر مي يابد. كسادي بازار كار او را بر آن داشت تا چاره اي بينديشد. اين بود كه تاكسيراني را برگزيد و اينك از زبان ثابتي.
* چطور شد كه اين شغل را انتخاب كردي؟
- بازار كار براي همه كساد شد. من هم به دنبال شغلي بودم كه كمتر احتياج به پذيرش معلوليتم از سوي ديگران داشته باشد. اين بود كه رانندگي را انتخاب كردم و اتومبيل اتوماتي را خريدم و الان يك سال و نيم است كه رانندگي مي كنم.
* لطفاً كمي درباره اين اتومبيل توضيح بدهيد؟
- اين اتومبيل از كمپاني اتومات بيرون آمده است. كلاچ ندارد. گاز و ترمزش طوري طراحي شده كه اگر فرد يك پايش حركت كند مي تواند به راحتي با همان يك پا در موقع نياز گاز و يا ترمز را به كار بيندازد و اگر هر دو پايش معلول باشد به وسيله ميله اي گاز و ترمز بالا آمده و دستي مي شود.
در اين وضعيت پايين رفتن ميله عمل ترمز و بالا آمدن آن عمل گاز را انجام مي دهد.
* براي تعميرات اين اتومبيل مشكل نداري؟
- البته كه مشكل دارم. اول اين كه لوازم يدكي آن سخت پيدا مي شود و مجبورم لوازم را از بازار آزاد تهيه كنم. اتومبيل هاي اتومات تعميركارهاي مخصوص دارند كه اصلاً ملاحظه ما را نمي كنند و با قيمت هاي گزاف اتومبيل را تعمير مي كنند.
* از درآمد اين كار راضي هستي؟
- من راضيم. البته اتومبيلم را نسيه خريده ام و ماهي ۲۷۰ هزار تومان قسط مي دهم. دختر و پسرم نيز براي كمك به من كار مي كنند.
* اختلاف قيمت اتومبيل هاي اتومات با ساير اتومبيل ها چقدر است؟
- خيلي زياد نيست. حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.
* آيا به نظر شما رانندگي شغل مناسبي براي معلولان جسمي حركتي است؟
- بله. زيرا وقتي معلولان جسمي حركتي براي كار به شركتي مراجعه مي كنند براي افراد عادي باوركردني نيست كه از پس كار بربيايند. مثلاً براي نصب جرثقيل هاي هوايي به شركتي مراجعه كردم كه باور نمي كردند من با يك پاي فلج از عهده اين كار بربيايم. البته من موفق شدم. اما در تاكسيراني با وجود سختي هاي بسيارش آقاي خودت هستي و لازم نيست جلوي اين و آن گردن كج كني.
* در مواقع عوض كردن لاستيك پنچر چه مي كني؟
- پدرم از ابتدا مرا فردي متكي به خود بار آورد كه تمام كارهايم را خودم مي كنم. لاستيك پنچر اتومبيل را هم خودم عوض مي كنم. البته افراد دلسوزي پيدا مي شوند كه به من كمك مي كنند.
* آيا معلولان ديگري را مي شناسيد كه به رانندگي اشتغال داشته باشند؟
- بله. ۴ يا ۵ نفر ديگر از اعضاي جامعه معلولان، راننده اند.
* آيا در طول اين يك سال و نيم، برخوردهاي مردم خاطره جالبي برايت ساخته است؟
- صبح تا شب اين كار خاطره است. من هم برخورد مثبت ديده ام و هم منفي. مسافران كمتر به معلوليت پايم پي مي برند اما گاهي با ديدن دنده اتومبيل يا آرم روي شيشه توجهشان جلب مي شود و با كنجكاوي سؤال مي كنند.
* علت چسباندن آرم جامعه معلولان روي شيشه اتومبيل چيست؟
- اولاً تبليغي است براي جامعه تا مردم با آن آشنا شوند و ثانياً با توافق جامعه معلولان با اداره راهنمايي رانندگي مجوزي است براي ورود به محدوده طرح ترافيك.
* و سخن آخر؟
- خيلي از معلولان جسمي حركتي رانندگي را براي خود امري محال مي دانند. من به همه آن ها مي گويم با خريد يك پيكان دنده اتومات به راحتي مي توانند رانندگي كنند و منبع درآمدي داشته باشند.
هما بدر

آموزش مديريت براي تشكل هاي نابينايان
014820.jpg
كارگاه سه روزه آموزش مديريت رهبري براي تشكل هاي نابينايي از ششم تا هشتم ارديبهشت در تهران برگزار شد.
اين كارگاه را سازمان آسيايي نابينايان با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي، سازمان بهزيستي و انجمن نابينايان ايران برپا كردند.
شركت كنندگان از ميان اعضاي تشكل ها و انجمن هاي نابينايي سراسر كشور بودند و آقاي غلام رباني رياست اتحاديه  آسيايي نابينايان از كشور پاكستان و خانم ايمان رامال مسئول توانبخشي نابينايان لبنان نيز به عنوان ميهمانان خارجي شركت كننده از سوي اتحاديه آسيايي نابينايان- ABU- در اين كارگاه حضور داشتند.
هدف از برگزاري اين كارگاه آشنايي با اتحاديه هاي جهاني و آسيايي نابينايان، اهداف اين اتحاديه ها، آموزش اصول مديريت به تشكل ها (NGO)ها، طراحي پروژه، بررسي مشكلات NGOهاي نابينايان در ايران و ايجاد بستر مناسب براي رشد تشكل هاي نابينايي در ايران و عضويت فعال تر ايران در اتحاديه آسيايي نابينايان بود.
اتحاديه هاي جهاني و آسيايي نابينايان
اتحاديه جهاني نابينايان در سال ۱۹۸۴ تأسيس شد. در حال حاضر ۱۵۸ كشور عضو اين اتحاديه هستند. اين اتحاديه به شش اتحاديه منطقه اي تقسيم مي شود كه ايران عضو اتحاديه آسيايي نابينايان- ABU- است. اين اتحاديه داراي دو نوع عضويت است؛ ملي و خاص. عضويت ملي به كشورهايي تعلق مي گيرد كه سازماندهي انجمن ملي نابينايان آن به عهده  افراد نابينا است. يعني اكثر مديران و صاحبان امضاي آن نابينا هستند. عضويت خاص به كشورهايي تعلق مي گيرد كه داراي سازمانهايي خاص براي نابينايان هستند و پنجاه درصد صاحبان امضا در آنها متعلق به افراد بينا است. كشورهايي كه عضويت ملي دارند، بر اساس جمعيت آن كشور، داراي حق رأي هاي متفاوت هستند. به عنوان مثال كشوري نظير ايران كه از جمعيتي بين ۱۰۰-۴۰ ميليون نفر برخوردار است، مي تواند در اتحاديه داراي شش حق رأي باشد. ولي كشورهاي با عضويت خاص از نيمي از حق رأي مجاز برخوردارند.ايران نيز به دليل عضويت خاص در اتحاديه، داراي سه حق رأي است. در اتحاديه عضويت ملي قابل نقض نيست، اما عضويت خاص را مي توان به عضويت ملي تغيير داد كه اين امر به تغيير شرايط كشور عضو بستگي دارد. تصميم گيري در اين باره به عهده كميته اجرايي اتحاديه است كه هر چهار سال يكبار به بررسي اين موضوع مي پردازد.
جلسه آينده اين كميته سپتامبر سال جاري تشكيل خواهد شد. انجمن ها و تشكل هاي نابينايي در ايران مدتي در انديشه تأسيس اتحاديه ملي نابينايان هستند. اگر چنين شود، شرايط عضويت ايران در اتحاديه نيز تغيير مي كند.
اهداف اتحاديه جهاني و آسيايي نابينايان
اتحاديه آسيايي بخشي از اتحاديه  جهاني و بازوي آسيايي آن است و به عنوان پلي ميان اتحاديه هاي ملي و جهاني به شمار مي رود. اهدافي كه اتحاديه آسيايي دنبال مي كند، همان اهداف بين المللي در مرزهاي خودش است. اين اهداف مشترك به قرار زير هستند:
- نمايندگي جامعه نابينايان در سطح بين الملل
- تأثيرگذاري بر تصميم گيري هاي ملي و بين المللي به نفع نابينايان
- هماهنگي بين اعضاي ملي و سازمانها از طريق اتحاديه جهاني و منطقه اي و حمايت مالي و فني از اعضا به خصوص در به انجام رساندن پروژه هاي آموزشي
- تغيير نگرش نادرست نسبت به نابينايان و بهبود ديدگاه اجتماعي نسبت به اين موضوع
- بهبود كيفيت زندگي نابينايان و تلاش براي به تصويب رساندن قوانيني كه به برابري حقوق نابينايان با ديگر افراد جامعه كمك مي كند
_ پيشگيري و درمان نابينايي.
راضيه كباري

برگزاري جشنواره موسيقي معلولان در خردادماه قطعي شد
دومين  جشنواره  موسيقي  معلولان  كشور در نيمه  دوم  خرداد ماه  در تهران برگزار مي شود.
در اين  جشنواره  قرار است  ۱۵۰ هنرمند در سه  بخش  موسيقي  سنتي ، كلاسيك  وپاپ  و در سه  گروه  سني  شركت  كنند.
معاون  پژوهش  و امور فني  ستاد برگزاري  دومين  جشنواره  موسيقي  معلولان كشور (مهرآهنگ) به  خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : براساس  دستورآقاي  خاتمي ، مركز موسيقي  قرار است  اعتبار مورد نياز جشنواره  را تامين كند.
«حميدرضا عاطفي» گفت : در صورت  اختصاص  نيافتن  اعتبار لازم ، ناچاريم  كه دوباره  از نهادهاي  خصوصي  درخواست  كمك  و يا بخش هايي  از جشنواره  را حذف كنيم .
او در ادامه افزود: پيشتر در فراخوان  ستاد برگزاري  جشنواره  بسياري  از سازمانها به  صورت  شفاهي براي  كمك  به  جشنواره  ابراز تمايل  كرده  بودند، اما رسماً هيچ  پاسخي  به  ستادجشنواره  ارسال  نشد.
بخش  عمده  هزينه  برگزاري  جشنواره  صرف  اسكان  معلولان  مي شود .زيراآنها به  دليل  شرايط خاص  جسمي نياز به  يك  همراه  دارند.

معلولين
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
سياسي
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |