سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۴ - May . 20, 2003
مقام معظم رهبري در ديدار مسئولان نظام و ميهمانان خارجي به مناسبت ميلاد حضرت محمد (ص) :
امت اسلامي رو به بيداري است
014890.jpg
تنها راه دنياي اسلام براي تجديد عزت و هويت واقعي خود بازگشت به دستورات و تعاليم اسلام ناب محمدي (ص) است
آمريكا با شعار دموكراسي و آزادي از جنايتهاي رژيم صهيونيستي در فلسطين حمايت مي كند و با همين شعار مردم عراق را از حقوق مسلم خود محروم كرده است
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: همزمان با خجسته سالروز ميلاد حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) و حضرت امام جعفر صادق (ع)، رؤساي سه قوه، مسئولان نظام، مهمانان شركت كننده در كنفرانس وحدت اسلامي، سفراي كشورهاي اسلامي در ايران و جمعي از قشرهاي مختلف مردم ديروز با حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي ديدار كردند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار با تبريك عيد ولادت منجي بشريت و هديه الهي براي تاريخ انسانيت حضرت محمد بن عبدالله (ص) و سالروز ولادت حضرت امام صادق (ع) تصريح كردند: تنها راه دنياي اسلام براي تجديد عزت و هويت واقعي خود بازگشت به دستورات و تعاليم اسلام ناب محمدي (ص) است.
ايشان با تأكيد بر اينكه ولادت پيامبر طليعه و سرآغاز رحمت الهي براي تاريخ بشريت در ابعاد تعليم و تزكيه، هدايت و پيشرفت انسانها در زمينه هاي مادي و معنوي بود، افزودند: متأسفانه امت اسلامي در طول قرنهاي متمادي به دليل دور شدن از اسلام واقعي و اختلافات دروني و تسلط حكومتهاي طاغوتي بر مسلمانان، به آن هدف كه پيامبر اسلام (ص) براي مسلمانان پيش بيني كرده بودند، نرسيد.
مقام معظم رهبري اوضاع كنوني دنياي اسلام را متفاوت از گذشته ارزيابي و خاطرنشان كردند: برغم عقب ماندگيهاي دنياي اسلام در گذشته، اكنون نهضت عظيم بيداري اسلامي و بازگشت به اصول و مباني اسلام كه هدايتگر مسلمانان به سوي عزت و هويت اسلامي مي باشد، آغاز شده است.
حضرت آيت الله خامنه اي حركت بيداري اسلامي را به نفع دولتهاي اسلامي و موجب عزت مندي اين دولتها دانستند و افزودند: نمونه بارز بازيابي عزت واقعي، پيروزي انقلاب اسلامي در ايران است كه امام بزرگوار (ره) با تمسك به اسلام ناب توانست عزت و هويت اسلامي را بعد از سالهاي طولاني استبداد و سلطه بيگانگان به ملت و كشور ايران بازگرداند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي تأكيد كردند: در هر نقطه ديگر از دنياي اسلام نيز چنين حركت و بيداري اسلامي آغاز شود، تجديد عزت و هويت اسلامي بوجود خواهد آمد، لذا وظيفه مهم روشنفكران، انديشمندان و سياستمداران كشورهاي اسلامي تقويت حركت بيداري اسلامي در ميان مردم و جوانان است.
ايشان با اشاره به مخالفت دشمنان اسلام و در رأس آن آمريكا با حركت بيداري اسلامي و بازگشت به عزت و هويت اسلامي، از آمريكا به عنوان شر و شيطان مجسم ياد كردند و افزودند: فجايع فلسطين و قضاياي عراق آزمايشگاه تاريخي و سياسي در مقابل  ديدگان امت اسلامي است كه بايد از  آن درس بگيرند زيرا آمريكا با شعار دموكراسي و آزادي از جنايتهاي رژيم صهيونيستي در فلسطين حمايت مي كند و با همين شعار مردم عراق را از حقوق مسلم خود محروم كرده است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به توجيه مقامات آمريكايي براي حمله به عراق تحت عنوان كشف سلاحهاي كشتار جمعي خاطرنشان كردند: اكنون اين سئوال اساسي مطرح است كه سلاحهاي شيميايي و ديگر سلاحهاي پيشرفته را چه كساني در اختيار صدام قرار داده بودند و هدف آنها از دادن اين سلاح ها به رژيم صدام چه بود.
مقام معظم رهبري افزودند: هدف اصلي آمريكا از تجهيز رژيم بعث عراق، مقابله با انقلاب اسلامي ايران و جلوگيري از گسترش حركت بيداري اسلامي در جهان بود.
ايشان با تأكيد بر اينكه حركت فراگير بيداري اسلامي در جهان موجب وحشت و سراسيمگي دشمنان اسلام شده است، خاطرنشان كردند: برغم هياهوي تبليغاتي استكبار، امت اسلامي رو به بيداري است و قوه قهريه هم موجب توقف اين حركت عظيم اسلامي نخواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي در پايان با اشاره به تأكيد امام راحل (ره) مبني بر لزوم تفكيك ميان اسلام ناب محمدي (ص) و اسلام آمريكايي تصريح كردند: اسلام آمريكايي، اسلام متحجرانه و آميخته به خرافات و يا اسلام تطبيق داده شده با اصول آمريكايي و مورد نظر غربيها است و امت اسلامي تنها با تمسك به اسلام ناب محمدي (ص) كه اسلام توحيد و وحدت مسلمانان و اسلام ايستادگي در مقابل مستكبران است، آينده اي روشن و درخشان خواهد داشت.
در اين ديدار پيش از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي، حجت الاسلام و المسلمين خاتمي رئيس جمهور در سخناني ضمن تبريك ميلاد پر بركت انسان كامل و خاتم پيامبران حضرت محمد (ص) و نواده بزرگوار ايشان حضرت امام صادق (ع) به خطرات پيش روي امت اسلامي در شرايط كنوني اشاره و تأكيد كرد: راه مقابله با اين خطرات پافشاري بر راه روشنگرانه اي است كه امام خميني (ره) با تمسك به اسلام ناب محمدي (ص) براي مسلمانان جهان گشود.
رئيس جمهور، وجود برخي ظاهربيني ها و تاريك انديشي ها در شناخت اسلام، اختلاف و تفرقه ميان مسلمانان و دولتهاي اسلامي و تهديدهاي قدرتهاي بزرگ را خطرات پيش روي امت اسلامي دانست و با اشاره به اصول و مباني امام (ره) افزود: پافشاري بر حقانيت دين خدا، لزوم دخالت دين در سياست و زندگي انسانها، روشن بيني ديني و توجه به زمان و مكان، وحدت مسلمانان و توجه جدي به مردم به عنوان ولي نعمت حكومتها اصولي هستند كه دنياي اسلام با تمسك به آنها مي تواند با تهديدهاي قدرتهاي بزرگ مقابله نمايد.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
مجلس مخالف ارجاع لوايح به مجمع تشخيص مصلحت نظام است
گروه سياسي: بررسي هاي انجام شده، نشان مي دهد كه در مقابل انجام رفراندوم مقاومت خواهد شد. اگر بتوانيم لوايح را به رفراندوم بگذاريم تا مردم در مورد آن ها نظر بدهند، راه حلي مطلوب و قانوني است اما اگر با همه تلاش ها در مقابل رفراندوم، مقاومت شود، در اين صورت راهكار استعفا، جدي خواهد شد.
محسن ميردامادي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با ايسنا پس از بيان اين مطلب با اشاره به اين كه دو لايحه رئيس جمهور، خلاصه و حداقل خواسته هاي اصلاح طلبان است، افزود: تبلور اين لوايح در شعارهاي خاتمي و خواسته هاي اكثريت نمايندگان مجلس در انتخابات و در شعار جامعه مدني، قانون گرايي، دفاع از حقوق و آزادي هاي قانوني مردم است. نماينده مردم تهران با يادآوري اين نكته كه تجربه كشور ما و همچنين در ساير كشورها نشانگر آن است كه محدود يا سركوب كردن مجلس، مقدمه ديكتاتوري است، تصريح كرد: مطيع شدن مجلس و نداشتن قدرت اعتراض به ايجاد ديكتاتوري منجر خواهد شد.
وي معتقد است: تفسيري كه امروز از قانون اساسي مي شود، قانون اساسي نيست كه حضرت امام(ره) گفته اند و مردم نيز به آن رأي داده  اند. برداشت هايي كه امروز از قانون اساسي در مورد حقوق مردم، جايگاه مجلس و نقش مردم در حكومت صورت مي گيرد و نگاهي كه به موضوع انتخابات شده و به مردم اعتماد نمي شود، براي اين است كه خود آن ها به جاي مردم افراد صالح را تشخيص داده و انتخاب كنند تا مجلس مورد نظر خود را به وجود آورند، كه اين موارد با قانون اساسي كه اوائل انقلاب و در بيانات حضرت امام (ره) مطرح شده و مردم به آن رأي دادند، بيگانه است.
نماينده مردم تهران درباره واكنش اصلاح طلبان در برابر شوراي نگهبان مبني بر رد لوايح به خبرنگار ايسنا گفت: از ابتدا چهار گزينه مطرح بوده است، اول اين كه ما مطابق لوايح معمول، اين لوايح را نيز در جلساتي با شوراي نگهبان بررسي كنيم كه آيا تفاهمي حاصل مي شود يا خير؟ در صورت عدم برقراري تفاهم، لوايح را به مجمع تشخيص مصلحت بفرستيم.
ديگر آن كه به سمت راهكارهايي مانند رفراندوم و نهايتاً راهكار استعفا پيش رويم. از بين اين راهكارها، راهكار اول تقريبا به بن بست رسيده است و نتيجه اي نخواهد داشت. اين در حالي است كه ما در مورد يكي از لوايح كه لايحه قانون انتخابات بود، جلسه مفصلي را با شوراي نگهبان در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي داشتيم- البته مشروح مذاكرات ما با شوراي نگهبان پياده و تكثير شده است و رسانه ها مي توانند از آن استفاده كنند- كه تقريباً به هيچ نتيجه اي نرسيد زيرا ديد نمايندگان مجلس با نمايندگان شوراي نگهبان كه در جلسه حضور يافتند در مباني متفاوت است، بنابراين نمي توانيم اين لايحه را با تفاهم شوراي نگهبان به سرانجام برسانيم.
وي يادآور شد: راهكار اول منتفي شده است و نسبت به راهكار دوم كه ارجاع لايحه به مجمع تشخيص مصلحت است، به شدت در مجلس مخالفت وجود دارد و نظر اكثر نمايندگان اين است كه لايحه را به مجمع تشخيص مصلحت نفرستيم.
به اعتقاد ميردامادي، تركيب مجمع تشخيص مصلحت نظام تفاوت چنداني با شوراي نگهبان ندارد. وي گفت: بنابراين دو راه رفراندوم و استعفا باقي مي ماند.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي يادآور شد: به هر حال به نظر مي رسد كه در مقابل انجام رفراندوم مقاومت خواهد شد. در صورتي كه بتوانيم اين لوايح را به رفراندوم بگذاريم تا مردم در مورد آن ها نظر بدهند، راه حلي مطلوب و قانوني است كه در چارچوب قانون اساسي هم پيش بيني شده است. اما اگر با همه تلاش ها در مقابل رفراندوم، مانع ايجاد شود، در اين صورت راهكار استعفا، جدي خواهد شد.
نماينده مردم تهران در اين خصوص كه آيا در دولت هم افرادي استعفا مي دهند و آيا راهكار استعفا مشكلي را حل مي كند يا خير؟ گفت: دولت مسئول كار خود است و ما هم در مجلس، خود تصميم مي گيريم، البته اين دو مي تواند با هم هماهنگ اتفاق بيفتد. من مطلع نيستم كه در دولت، در مورد استعفا به چه نتيجه اي رسيده اند يا خواهند رسيد. اما در اين كه آيا استعفا مشكل اصلاحات را حل مي كند يا خير؟ نمي توانم بگويم استعفا مشكل اصلاحات را حل مي كند. اگر كار به مرحله استعفا برسد، استعفا بيان يك نوع اعتراض است و آثار اين اعتراض ممكن است خيلي كوتاه مدت نباشد و بيشتر در درازمدت اثر داشته باشد، اما براي كساني كه براي انجام يك وظيفه اي به مجلس آمده و براي انجام آن از مردم رأي گرفته اند، اگر در مجلس به اين نتيجه برسند كه نمي توانند آن وظيفه را انجام دهند، استعفا خواهند داد زيرا ماندن در مجلس نيازمند توجيهي است كه آن توجيه منتفي خواهد شد.

امضاي دو سند همكاري بين ايران وتاجيكستان
گروه سياسي: يادداشت  تفاهم  اجرايي  ساخت  تونل  انزاب  و سند اعطاي  اعتبار ۲۵ ميليون دلاري  براي  اجراي  پروژه هاي  ملي  و عمراني  تاجيكستان  يكشنبه  شب  در تهران  به امضاي مسئولان   ايران  و آن كشور رسيد.
محمدحسين  عادلي  معاون  اقتصادي  وزير امور خارجه   ايران  در مراسم  امضاي يادداشت  تفاهم  همكاري هاي  دوجانبه   ايران  و تاجيكستان  بر توسعه  روابط بين دو كشور تأكيد كرد.
وي  گفت : با توجه  به  سفر سال  گذشته  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  به  تاجيكستان توافق  شد، ايران  پنج  ميليون  دلار براي  احداث  تونل  انزاب  به  «دوشنبه » كمك كند.
حكيم  صالح اف  وزير اقتصادي  و بازرگاني  تاجيكستان  نيز در جريان  امضاي اين  قرارداد گفت : با احداث   اين  تونل  ارسال  محصولات  شمال  كشور تاجيكستان به  قسمت  جنوبي  تسريع  مي شود و واردات  و صادرات  بين  كشورهاي  تركمنستان ، ازبكستان  و تاجيكستان  توسعه  خواهد يافت .
 پس  از امضاي   اين  يادداشت  تفاهم  سند اعطاي  اعتبار ۲۵ ميليون  دلاري   ايران  براي  كمك  به  اجراي  پروژه هاي  ملي  و اجرايي  تاجيكستان  توسط شركت هاي   ايراني  به  امضاي طرفين  رسيد.

ديدگاه
فرجام محتوم صف آرايي هاي دانشجويي
پروين امامي
گروهي از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي در اعتراض به موافقت هيأت نظارت اين دانشگاه براي صدور مجوز برگزاري نشست ماقبل سالانه دفتر تحكيم وحدت، ضمن ممانعت از خروج رئيس دانشگاه از محل كار خود، كنترل رفت  وآمد به ساختمان مركزي دانشگاه را براي ساعاتي در اختيار خود گرفتند.
* * *
واقعه ذكر شده از جمله تازه ترين صف آرايي هاي دانشجويي است كه در روزهاي اخير مجددا فضاي سياسي دانشگاهها را تحت تأثير قرار داده است. از اواسط هفته گذشته بدين سو، وقوع اتفاقاتي همچون برخورد با مراسم رفراندوم نمادين قانون اساسي در دانشگاه بوعلي سينا همدان، حملات خشن گروه فشار - كه بعضا عناصر شناخته شده غيردانشجو در بين آنان شناسايي شده اند - به مراسم سمينار «جمهوري اسلامي، تهديدها و فرصت ها» كه توسط انجمن اسلامي دانشگاه اصفهان و با مجوز رسمي هيأت نظارت بر دانشگاه برپا شده بود،حمله گروهي از اعضاي منتسب به يك تشكل دانشجويي با دفتر انجمن اسلامي دانشگاه علم و صنعت، و... حكايت از اوج گرفتن تحركاتي دارد كه همزماني آن با نزديك شدن به سالگرد واقعه كوي دانشگاه (هجدهم تير ۷۸) معنادار مي نمايد.
نقطه ثقل و محور مشترك فعل و انفعالات ياد شده در دانشگاهها، ظاهرا انگيزه هاي تقابل جويانه برخي تشكل هاي دانشجويي است كه فضاي سياسي دانشگاهها را به ايجاد محدوديت براي فعاليت ساير تشكل هاي دانشجويي سوق مي دهند. در همين زمينه در چند ماهه اخير نيز بدفعات اخباري مبني بر اعتراض برخي نمايندگان مجلس نسبت به تحميل اراده و دخالت نهادهايي خارج از دانشگاه بر اين نهادهاي آموزشي شنيده شده است.
مرور اجمالي رخدادهاي مسئله دار و تنش زاي روزهاي اخير در دانشگاهها، به موازات جمعبندي وقايع كلي دانشگاهها در سالهاي اخير، طرح اين پرسش را بيش از پيش ضروري مي نمايد كه مشوه نشان دادن جو سياسي دانشگاهها جز تضعيف جنبش دانشجويي و به انزوا كشاندن بخش عظيمي از نيروي انساني جوان كشور به نتيجه ديگري منجر خواهد شد؟ اگر آري، آن نتيجه كدام است و اگر خير، منفعل و حاشيه نشين كردن دانشجويان به نفع كيست؟

نشست طيف علامه دفتر تحكيم وحدت در دانشگاه علامه طباطبايي برگزار مي شود
گروه سياسي: نشست طيف علامه دفتر تحكيم وحدت در روزهاي اول و دوم خردادماه با مجوز رسمي هيات نظارت دانشگاه علامه طباطبايي، در اين دانشگاه برگزار خواهد شد.
نجفقلي حبيبي رئيس دانشگاه علامه طباطبايي با اعلام خبر فوق در گفتگو با ايسنا تصريح كرد: تجمعاتي كه در اعتراض به برگزاري نشست دفتر تحكيم در دانشگاه علامه صورت پذيرفت، غيرقانوني بود و تاثيري در صحت مجوز صادره نداشته و اين مجوز كماكان به قوت خود باقي است.
اشاره رئيس دانشگاه علامه طباطبايي به تجمع گروهي از اعضاي بسيج دانشجويي اين دانشگاه بود كه روز شنبه هفته جاري در پي اعلام موافقت هيات نظارت دانشگاه با برپايي مراسم نشست ماقبل سالانه دفتر تحكيم (شاخه علامه)، به نشانه اعتراض با اشغال اتاق رئيس دانشگاه و ممنوع الخروج كردن وي، خواستار لغو مجوز صادره شدند.
علي تعالي مديركل سياسي انتظامي استانداري تهران در همين زمينه در گفتگو با ايسنا با اعلام رفع محدوديت رئيس دانشگاه در ساعت يك بامداد يكشنبه اظهار داشت: دانشجوياني كه از خروج رئيس دانشگاه جلوگيري مي كردند،  دفتر وي را در حدود ساعت يك بامداد تخليه كردند اما همچنان در دفتر بسيج و نمازخانه به تحصن خود ادامه مي دهند.
مصطفي معين وزير علوم همچنين دراين باره اعلام كرد: مسئله تجمع در حال پيگيري و توسط رئيس دانشگاه تحت كنترل است.
نشست طيف علامه دفتر تحكيم وحدت به منظور برگزاري انتخابات شوراي مركزي اين تشكل انجام مي شود. انتخابات يادشده براساس آئين نامه داخلي اين تشكل مي بايد حدود هفت ماه پيش برگزار مي شد كه به دلايل متعدد به تعويق افتاده بود.

بيانيه  ارتش درباره سالروز آزادي خرمشهر
تهران ـ خبر گزاري جمهوري اسلامي :ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران ، ديروز با صدور اطلاعيه اي ، با گراميداشت سالروز آزادسازي  خرمشهر، بيست  و يكمين  سالروز اين  حماسه  ملي  و ديني  را به ملت  ايران  تبريك  گفت .
به گزارش ايرنا در اين  اطلاعيه ، با گرامي داشت  ياد و خاطره  امام  راحل  و تجليل  از شهيدان دفاع  مقدس ، حماسه  فتح  خرمشهر حماسه اي  جاويد توصيف  شده  كه  صفحه اي  تازه  در كتاب  معيارهاي  جنگي  جهان  گشود و تجلي  ايمان  در پيروزي  را به  عنوان  قدرتمندترين  سلاح  جهان  به  اثبات  رساند.
اين  اطلاعيه  مي افزايد: سوم  خرداد حادثه اي  است  به  عظمت  ابديت  و بلنداي  جاودانگي  ايران  كهن ، حماسه اي  طلايي  كه  در گرماگرم  كارزار در رمل هاي  تفتيده  خوزستان ، خورشيدي  از معرفت  برافروخت  و كربلايي  پيروز آفريد.
بيت المقدس  ايران  را از چنگال  دژخيمان  رهانيد و انديشه هاي  ناب  ابناء بشر را با گلواژه هاي  خون  آلود تفسير كرد تا محبت  معني  شود و ايثار مفهوم  يابد.
ارتش  جمهوري  اسلامي  ايران  فرارسيدن  سالروز اين  حماسه  را به  آيت الله  خامنه اي  مقام  معظم  رهبري  و فرماندهي  كل  قوا و همچنين  ملت  ايران ، بويژه رزمندگان  نيروهاي  مسلح  كشور تبريك  گفته  است .

خبرهاي كوتاه
* همزمان با سالروز ميلاد پيامبر اسلام، رزمايش بزرگ بيت المقدس ۱۵ روز گذشته توسط يگان هاي ارتش با رمز «يارسول الله» در منطقه در دارنگون استان فارس برگزار شد.
* «الكساندر روميانتسف» وزير انرژي اتمي روسيه در گفتگو با خبرگزاري اينترفاكس با تأكيد بر اين نكته كه «مسكو قصد ندارد همكاري خود را با تهران در زمينه انرژي هسته اي متوقف كند»، اظهارات مقامات آمريكايي را مبني بر تلاش ايران در توليد سلاح هسته اي رد كرد و افزود: ايران تاكنون مقررات آژانس بين المللي اتمي را نقض نكرده است.
* دوتن از جانبازان جنگ در شهرهاي اصفهان و تبريز به شهادت رسيدند.
سردار امرالله اميني جانباز هفتاد درصد از ناحيه نخاع كه در عمليات شلمچه (سال ۶۵) و كربلاي پنج در زمره جانبازان ضايعه نخاعي قرار گرفت و مجيد صالحي جانباز شيميايي از شهر تبريز روز گذشته دارفاني را وداع گفتند.
* «محمد حبش» نماينده مجلس سوريه كه جهت شركت در كنفرانس وحدت اسلامي در تهران به سر مي برد، روز گذشته با محسن آرمين نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفتگو كرد.
* فرمانده كميته جستجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح، خواستار تشريك مساعي صليب سرخ جهاني براي رديابي اصولي پيكر شهداي جنگ تحميلي در خاك عراق شد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سخنگاه آزاد
شوراها
شهر
شهري
علمي فرهنگي
معلولين
موسيقي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
انفورماتيك
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سخنگاه آزاد   |   سياسي   |  
|  شوراها   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   معلولين   |   موسيقي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |