شنبه ۳ خرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۰۵۸
LNGروسيه- شل را چه كسي مي خرد
تنها مشكل شل اين است كه  قرارداد هاي امضا شده بين شركت ژاپني و كره اي براي خريدLNG تا پايان سال ۲۰۱۰ پا برجاست و آنانLNG مصرفي خود را خريداري كرده اند
002420.jpg
شركت عظيم نفتي رويال داچ شل اخيراً از مشاركت خود در پروژه ده ميليارد دلاري توليد LNG در ساخالين روسيه خبر داد، اما كارشناسان در مورد فروش LNG توليدي در اين منطقه شك دارند.
به گزارش بلومبرگ اين پروژه تا سال ۲۰۰۷ به بهره برداري خواهد رسيد و احتمالاً فروش LNG در آن سال با مشكل مواجه خواهد بود چرا كه عمده مصرف كنندگان LNG كره جنوبي و ژاپن هستند و تجهيزات مصرف اين سوخت تا آن سال تكميل نخواهد شد.
شركت برق توكيو و شركت گاز توكيو كه به ترتيب دومين و سومين خريدار عمده LNG در جهان هستند در ماه جاري قراردادي به عنوان اولين خريداران LNG از پروژه ساخالين ۲ روسيه امضا كردند. به موجب اين قرارداد اين دو موافقت كردند كه از سال ۲۰۰۷، سالانه به طور متوسط ۲ ميليون و ۳۰۰ هزار تن LNG توليدي از ساخالين ۲ را خريداري كنند. اين ميزان كمتر از ۲۵ درصد كل ظرفيت ۹ ميليون و ۶۰۰ هزار تني ساخالين ۲ است. اين درحالي است كه ۶ مصرف كننده ديگر LNG در جهان از امضاي هرگونه قراردادي خودداري كرده و گفته اند كه تا سال ۲۰۰۹ نيازي به LNG ندارند. بنابراين شل بايد مراحل احداث كارخانه را ادامه دهد بدون آن كه ضمانت فروشي براي آنچه توليد مي كند داشته باشد. به عقيده كارشناسان براساس توافقنامه به عمل آمده بين شل و روسيه اين شركت بايد طبق قرارداد، توليد را در زمان مقرر آغاز كند و هيچ راه چاره اي ندارد.
اما در هفته گذشته مديرعامل شل، فيليپ واتس اعلام كرد كه اين شركت ۱۰ ميليارد دلار در ساخالين ۲ سرمايه گذاري خواهد كرد و ما مطمئنيم كه LNG توليدي را به مشتريان آسيايي خواهيم فروخت.
شركت هاي برق و گاز كره جنوبي و ژاپن بزرگترين خريداران LNG در جهان هستند به طوري كه در سال گذشته اين شركت ها ۷۵ درصد كل LNG توليدي در جهان را خريداري كردند و شل به آنان به چشم بهترين مشتريان آينده خود نگاه مي كند.
تنها مشكل شل اين است كه قراردادهاي امضا شده بين كمپاني هاي اين دو كشور و ديگر توليدكنندگان LNG در سراسر جهان تا پايان سال ۲۰۱۰ پابرجاست و آنان LNG مصرفي خود را خريداري كرده اند.
سخنگوي شركت گاز اوزاكا كه دومين تأمين كننده گاز ژاپن است در اين مورد گفت: قرارداد خريد LNG، تا سال ۲۰۰۹ اعتبار دارد و ما هنوز تصميم نگرفته ايم كه از ساخالين۲ LNG خريداري كنيم يا نه.
شركت گاز اوزاكا بيش از ۶ ميليون تن در سال گاز مي خرد كه ۷۹۰ هزار تن از اين ميزان از استراليا خريداري شده و پايان قرارداد آن سال ۲۰۰۹ است و ۳/۱ ميليون تن آن از اندونزي خريداري شده و قرارداد آن تا سال ۲۰۱۰ اعتبار دارد. شركت هاي ديگر توليد گاز و الكتريسيته ژاپن نيز اعلام كرده اند كه تا سال ۲۰۰۷ به LNG بيشتري نياز ندارند.
به عقيده كارشناسان، شل بايد بدون حمايت اين شركت ها و براي مقابله با انتقادات رقيبان خود در روسيه به تنهايي بار مالي اين پروژه عظيم را به دوش بكشد.
دو شركت معظم نفتي روسيه، يوكاس و لوك اويل در مورد سهم خود در قراردادهاي نفتي به شدت به دولت اين كشور انتقاد كرده و خواهان سهمي مانند شل هستند، آنان معتقدند كمپاني هاي خارجي به علت معافيت هاي مالياتي از برتري هاي نسبي در بازار اين كشور برخوردارند و شركت هاي داخلي هيچ گونه معافيت مالياتي ندارند.
بازارهاي تايوان و آمريكا و در دسترس نبودن بازارهاي ژاپن و كره جنوبي تا سال ۲۰۱۰ مسؤولان شل را به فكر انداخته تا راهي براي فروش LNG در آمريكا و تايوان بيابند. اين به اين معني است كه شل به همراه ديگر شركايش يعني ميتسويي و ميتسوبيشي در تلاشند تا بازارهاي دورتر مانند تايوان را نيز مدنظر قرار دهند.
اخيراً شل و يك شركت تايواني در يك مناقصه براي تأمين سالانه يك ميليون و هفتصد هزار تن LNG مورد نياز شركت برق دولتي تايوان شركت كرده اند. اين طرح از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و مدت زمان آن ۲۵ سال خواهد بود. در آمريكاي شمالي نيز چندين خريدار عمده خصوصاً در خليج مكزيك براي LNG وجود دارد. اما فروش LNG با وجود رقبايي مانند اكسون موبيل، وود سايد پتروليوم، قطر و بي پي سخت شده و قيمت ها را در فراز و نشيب قرار داده است. اما در حال حاضر خريداران و توليدكنندگان جديدي به بازار LNG وارد مي شوند كه در اين راه مهمترين فاكتور براي انتخاب قيمت مناسب است.

استخراج گاز در تاجيكستان
۱۵ مه، در شهر دوشنبه ميان تاجيكستان و روسيه يك سند همكاري استراتژيك در زمينه استخراج و بهره برداري از منابع گاز طبيعي تاجيكستان به امضا رسيد.
طبق اطلاع  منابع رسمي، ذخاير گاز در تاجيكستان حدود يك تريليون مترمكعب بوده و در صورت بهره برداري از اين منابع تاجيكستان مي تواند نيازهاي خود را با گاز كاملاً برآورده سازد.
به گزارش بي بي سي توافقنامه همكاري استراتژيك در زمينه استخراج و بهره برداري از منابع گازطبيعي تاجيكستان از سوي آلكسي ميلر، رئيس شركت «گازپروم» روسيه و عبدالله يارف، وزير انرژي تاجيكستان به امضا رسيد.
آلكسي ميلر در صحبت با خبرنگاران امضاي اين سند را براي منافع تاجيكستان و روسيه مهم خواند و گفت: «اجراي اين سند همكاري براي ۲۵ سال مقرر شده است و اولويت همكاري هاي ميان تاجيكستان و روسيه را در زمينه استخراج و بهره برداري از منابع گاز طبيعي تاجيكستان مشخص مي كند».
او همچنين افزود: در قدم اول طرف روسي در امور اكتشافي منابع گاز طبيعي تاجيكستان كمك خواهد كرد. ما با همتايان تاجيك خود توافق كرديم كه تا اواخر ژوئن سال ميلادي جاري قرارداد امور اكتشافي را به امضا برسانيم.
طبق اين سند نخست بهره برداري منابع معادن گاز رنگن، واقع در جنوب و غرب شهر دوشنبه و سرگزان در جنوب تاجيكستان آغاز خواهد شد.
وي افزود: شركت «گازپروم» روسيه درصدد است مستقيماً براي استخراج و استفاده از منابع گاز طبيعي تاجيكستان سرمايه گذاري كند.
براساس اين توافقنامه همكاري، طرف روس آماده است در تاجيكستان مركز بازآموزي متخصصان بخش گاز طبيعي را تأسيس كند تا اين افراد بتوانند در استخراج و بهره برداري از منابع گاز طبيعي كشورشان بيشتر سهيم باشند.
در همين حال، عبدالله يارف، وزير انرژي تاجيكستان تأكيد كرد كه براي بهره برداري تنها يك معدن گاز طبيعي در اين كشور مبلغ ۶۰ ميليون دلار آمريكايي نياز است. يارف معتقد است در صورت بهره برداري تنها يك معدن گاز در تاجيكستان نياز ساكنان اين كشور براي چندين سال تأمين خواهد شد.
يارف افزود: تاجيكستان داراي حدود يك تريليون مترمكعب گاز است و در صورت بهره برداري (معدن) گاز رنگن در حومه شهر دوشنبه نياز مردم اين كشور به گاز طبيعي براي ۴۰ سال آينده تأمين خواهد شد.
ميزان مصرف سالانه گاز در تاجيكستان ۵۰۰ ميليون مترمكعب است و
گاز طبيعي كه حالا در تاجيكستان استخراج مي شود براي برآورده ساختن نيازهاي ساكنان آن كفايت نمي كند. به اين دليل تاجيكستان بخش اصلي گاز طبيعي را از ازبكستان با مشكلات زياد وارد مي كند.
كارشناسان مي گويند در صورت بهره برداري برخي از معادن گاز طبيعي تاجيكستان با كمك روسيه اين كشور از وابستگي به گاز ازبكستان تا اندازه اي رها خواهد شد.

ركود در اقتصاد ژاپن
رويترز گزارش داد: اقتصاد ژاپن در سه ماه اول سال جاري دوران ركود و بي رونقي خود را تجربه كرد.
به گزارش رويترز رشد توليد ناخالص ژاپن طي سه ماه اول سال جاري ميلادي در مقايسه با مدت مشابه سال قبل هيچ تغييري نداشته است.
كاهش رشد اقتصادي در ژاپن طي دو سال گذشته موجب نگراني مسؤولان در ژاپن شده است.
طي دو سال گذشته بيشترين رشد اقتصادي ژاپن ۸/۱ درصد و در ماه آوريل سال گذشته بوده است.
بنابراين گزارش، اقتصاددانان معتقد بودند با افزايش صادرات و نرخ سرمايه گذاري، رشد اقتصادي ژاپن در سال جاري افزايش خواهد يافت، اما برخلاف انتظار صادرات ژاپن تنها حدود ۲/۰ درصد رشد داشته است.
كاهش رشد اقتصادي و خطر ركود اكنون سه كشور آمريكا، ژاپن و آلمان را تهديد مي كند.
رويترز گزارش داد: وزراي اقتصاد هفت كشور صنعتي، قرار است براي بررسي اين موضوع نشست فوق العاده اي تشكيل دهند.

انفجار در ۱۲ پمپ بنزين شركت «شل»
پليس پاكستان از وقوع چند انفجار در ۱۲ پمپ بنزين شركت شل در شهر كراچي خبر داد.
به گزارش خبرگزاري رويتر، سخنگوي پليس گفت: احتمال دارد انفجارها ناشي از انفجار ترقه هاي مجهز به تايمر باشد كه در نواحي مختلف شهر منفجر شد.
انفجارها به فاصله ۵ تا ۱۰ دقيقه از يكديگر در دو ساعت روي داد.
در اين حال سخنگوي يك مركز خصوصي خدمات فوريتي اعلام كرد: دست كم چهار نفر در اين انفجارها زخمي شدند.

انتقاد پوتين  از وضع اقتصادي روسيه
ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه، سخنراني سالانه خود درباره وضعيت كشور را در پارلمان روسيه ايراد كرده است.
به گزارش بي بي سي، پوتين در اين سخنراني توجه خاصي به مسأله اقتصاد، جايگاه روسيه در نظم جهاني و وضعيت چچن نشان داد.
وي تأكيد كرد كه هرچند شالوده هاي اقتصادي روسيه نسبت به گذشته محكم شده است اما هنوز ناپايدار و ضعيف است.
اكثر بخش هاي اقتصادي كشور قدرت رقابت ندارند و اين وضع علاوه بر اين كه مي تواند براي رفاه مردم روسيه عواقب جدي داشته باشد، ممكن است گرفتاري هايي براي روسيه در اقتصاد جهاني به بار آورد.
رئيس جمهور روسيه در حمله اي نه چندان سرپوشيده به آمريكا گفت كه كشورهاي داراي اقتصاد كاملاً توسعه يافته جهان، روسيه را از بازارهاي رو به رشد جهاني كنار مي زنند.
به نظر نمي رسد آمريكايي ها نقشي را كه روسيه خواهان ايفاي آن پس از پايان جنگ در عراق بود به آن واگذار كنند.
وي اين انتقاد غيرمستقيم از آمريكا را زماني ابراز داشت كه گفت به جاي استفاده از ارتش هاي مجهز و قدرتمند جهان براي مبارزه با شرارت تروريسم، از نيروي نظامي براي گسترش قلمرو نفوذ استراتژيك استفاده مي شود.
در حالي كه دو بمب گذاري انتحاري در چچن هنوز از خاطره ها محو نشده است، پوتين گفت كه تروريسم، صلح و امنيت شهروندان روسيه را تهديد مي كند.
او از اهالي چچن كه در همه پرسي ماه مارس از تداوم يگانگي اين جمهوري با فدراسيون روسيه حمايت كردند قدرداني كرد.
اما حتي اگر اين همه پرسي مؤيد اتحاد چچن با روسيه بوده باشد پوتين اذعان كرد كه كشور هنوز در محاصره مشكلات است.
يكي از جدي ترين اين مشكلات به گفته پوتين كاهش جمعيت روسيه است.
طي ده سال گذشته حدود هفت ميليون نفر براي زندگي به روسيه مهاجرت كردند با اين حال سرشماري پاييز گذشته نشان مي دهد كه در مقايسه با سال ۱۹۸۹ دو ميليون از جمعيت كشور كاسته شده است.

كمك ژاپن به تاجيكستان
ژاپن كمكي به مبلغ ۹۵۰ ميليون ين معادل  ۸ ميليون دلار آمريكايي به صورت بلاعوض به بخش كشاورزي تاجيكستان اختصاص داده است.
در مراسم ارائه كمك هاي بلاعوض ژاپن به تاجيكستان آكيو كاواتو، سفير ژاپن در اين كشور گفت: اين كمك ها مركب از لوله هاي آبرساني، كود شيميايي و مواد سوخت است كه براي بخش كشاورزي تاجيكستان اختصاص داده شده است.
كاواتو معتقد است: اين كمك بلاعوض براي حل مشكلات واحدهاي كشاورزي تاجيكستان تا اندازه اي مساعدت خواهد كرد.
مقامات دولت تاجيكستان نيز ارائه كمك ژاپن به بخش كشاورزي تاجيكستان را در زمينه كاهش ميزان فقر در اين كشور مؤثر توصيف كردند.
غفورجان رسولف، سخنگوي وزارت اقتصاد و تجارت تاجيكستان در اين باره گفت: «كمك ژاپن براي بهبود اقتصادي زندگي مردم تاجيكستان مؤثر خواهد بود. زيرا در پي جنگ داخلي، تاجيكستان ميلياردها دلار خسارات ديده است و اين كشور به كمك كشورهاي جهان به ويژه ژاپن شديداً نياز دارد».
به گفته رسولف، در شرايط فعلي واحدهاي كشاورزي تاجيكستان به كمك هاي فني شديداً نياز دارند و كمك بلاعوض ژاپن امكان مي دهد توليدات كشاورزي به خصوص پنبه در اين كشور افزايش يابد.
اين دومين كمك بلاعوض ژاپن به بخش كشاورزي تاجيكستان در يك سال اخير است. اواخر سال گذشته ميلادي ژاپن به مبلغ ۱۶ ميليون دلار آمريكايي به تاجيكستان كمك فني نظير تراكتور، كمباين و ساير تجهيزات كشاورزي ارائه كرده بود كه در حال حاضر بيشتر واحدهاي كشاورزي اين كشور از اين تجهيزات استفاده مي كنند.
طبق اطلاع رسمي، ژاپن در چند سال اخير براي رشد بخش بهداشت، آموزش و پرورش و كشاورزي در تاجيكستان بيش از ۴۰ ميليون دلار آمريكايي كمك هاي مالي كرده است كه بيشتر اين كمك ها به طور بلاعوض صورت گرفته است.
همچنين تاكنون حدود ۵۰۰ نفر از متخصصان بخش هاي مختلف از تاجيكستان با سرمايه دولت ژاپن در دانشگاه هاي اين كشور آموزش ديده اند.
از سوي ديگر، منابع وزارت اقتصاد و تجارت تاجيكستان گفته اند جانب ژاپن آماده است در آينده در احداث نيروگاه هاي برق آبي تاجيكستان نيز سرمايه گذاري كند.

كنفرانس بين المللي مبارزه با مفاسد اقتصادي
يازدهمين كنفرانس بين المللي مبارزه با مفاسد اقتصادي طي روزهاي ۴ تا ۷ خرداد در سئول پايتخت كره برگزار مي شود.
اين كنفرانس با همكاري سازمان بين المللي شفاف سازي برگزار خواهد شد.
به گزارش سازمان بين الملل شفاف سازي تعدادي از شخصيت هاي برجسته اقتصادي و سياسي از كشورهاي مختلف جهان در اين كنفرانس شركت خواهند كرد.
يازدهمين كنفرانس بين المللي مبارزه با مفاسد اقتصادي (IACC) با سخنراني «روميو هيون» رئيس جمهور كره آغاز به كار خواهد كرد.
مبارزه با پولشويي، نقش رسانه ها در مفاسد اقتصادي و نقش احزاب در مفاسد اقتصادي از جمله مواردي است كه مورد توجه اين كنفرانس است.
بانك جهاني، سازمان ملل متحد، پليس بين الملل(اينترپول) و اتاق بازرگاني بين الملل از جمله مهمترين نهادهاي بين المللي هستند كه با اين كنفرانس همكاري دارند.

ژاپن با صادرات غيرقانوني به كره شمالي  مقابله مي كند
روزنامه يوميوري چاپ ژاپن نوشت: دولت ژاپن درصدد است تا با صادرات غيرقانوني به كره شمالي مقابله كند.
جونيشوري كويزومي، نخست وزير ژاپن در اين رابطه اعلام كرد: ژاپن تمايل دارد به منظور كنترل صادرات خود به كره شمالي صادرات هر گونه كالا به اين كشور را تحت نظر داشته باشد. براساس اين گزارش اين تصميم به دنبال ديدار جورج دبليو بوش و كويزومي در ماه جاري ميلادي اتخاذ شده است.

عروسك هاي گدا
002410.jpg



دختران و پسران كوچك در آرميتسار هند با تاج ،لباس ها و آرايش هاي ويژه مشغول گدايي هستند. مشابه آن را بدون آرايش در خيابان هاي تهران بسيار ديده ايم .

نجات بودا
002415.jpg


كشور هاي شرق آسيا اين روزها با بدترين سيل در ده سال گذشته روبه رو هستند.
اين سيل در سريلا نكا بيش از دويست كشته بر جاي گذاشته است. در عكس يك بودايي را مشغول نجات مجسمه بودا در جنوب سريلا نكا مشاهده مي كنيد .

بين الملل
اقتصاد
انرژي
بازار
بانك و بورس
رويداد
صنعت
گزارش
گفت وگو
|  اقتصاد  |  انرژي  |  بازار  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |  گزارش  |
|  گفت وگو  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |