يكشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۹ - May .25, 2003
ما أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَأَقَلَّ اْلإِعْتِبارَ.
چقدر درس هاي عبرت بسيارند، ولي عبرت گير، اندك است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
بر جفاي خار هجران صبر بلبل بايدش
باغبان گر پنج روزي صحبت گل بايدش
كار ملك است آنكه تدبير و تأمل بايدش
رند عالم سوز را با مصلحت بيني چه كار
كارگاه آموزشي نمايشنامه نويسي
جلسه ماهيانه نمايش عروسكي دانشكده سينما تئاتر، سه شنبه ۶ خرداد در اين دانشكده برگزار مي شود.
به گزارش ايسنا در اين جلسه كه به صورت كارگاهي برگزار مي شود، جواد ذوالفقاري در زمينه «بازي با دست» و هنگامه مفيد در زمينه «نمايشنامه نويسي براساس افسانه هاي ايراني» كارگاه آموزشي برگزار خواهند كرد. اين جلسه از ساعت ۰۰/۱۸ تا ۰۰/۲۰ برگزار مي شود.

جعفر صانعي مقدم:
سينماي ايران افتخاراتش را از فيلمسازان مستند گرفته است
سينماي حرفه اي ما بسياري از افتخاراتش را در عرصه هاي داخلي و خارجي از سينما و فيلمسازان مستند گرفته است.
جعفر صانعي مقدم رئيس مركز نظارت و ارزشيابي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، با بيان اين مطلب به ستاد خبري جشنواره «يادگار» افزود: «سينماي مستند نه تنها در ايران بلكه در همه جاي دنيا تعريف مستقلي دارد. اين نوع سينما شكل داستان گويي اش بر اساس يك سوژه شكل مي گيرد. اگر آن سوژه مبتني بر يك تحقيق و آگاهي از وضعيت جامعه باشد آن وقت فيلمسازان مستند ما زماني كه وارد حيطه سينماي داستاني مي شوند ، موفق تر عمل مي كنند و البته همينطور هم بوده يعني مستندسازان ما در حيطه داستاني شاخص ترند. در مجموع بايد گفت كه سينماي مستند، سينماي مستقلي است كه كاركرد خوب و مؤثري تاكنون داشته است.» صانعي مقدم درخصوص اوج و فرودهاي سينماي مستند مي گويد: «اوج و فرودهاي سينماي مستند را مي شود به دو دوره پيش و پس از انقلاب تقسيم بندي كرد. در پيش از انقلاب، و البته در دوره اي از پس از انقلاب هم، ريتم ساخت فيلم هاي مستند با حجم زياد اتفاق نمي افتد. اگرچه ما در همين دوره ها شاهد ساخت فيلم هاي درخشاني در اين زمينه سينماي مستند بوده ايم.
من به هيچ وجه قصد مقايسه كيفي ندارم اما در سالهاي اخير ورود و تمايل جوانان به عرصه مستندسازي بيشتر شده و بعضاً آثار خوبي نيز از آن ها ديده ايم.

فيلم هاي برگزيده ميراث فرهنگي در موزه هنرهاي معاصر
برنامه هاي  آخرين  روز از دومين  جشنواره  فيلم  هاي  مستند، يادگار، با نمايش  آثار برگزيده   اين  جشنواره  اعلام  شد.
به  گزارش  ستاد خبري جشنواره  امروز سالن  سينماي  فرهنگسراي  دانشجو برنامه هاي  عادي  خود را در ۲ بخش  مسابقه  و بين  الملل  پي  مي گيرد و سينماتك  موزه  هنرهاي  معاصر  و سينما موزه  فرش  به  نمايش  آثار برگزيده  جشنواره  مي پردازند. فرهنگسراي  دانشجو در بخش  مسابقه ، فيلم  هاي   هالا از محمد فيضي ، به  فراو از رحيم  مرتضي  وند، تخت  جمشيد از مهرداد زاهديان ، عارف  از محمد قلي  نژاد و فيلم  هاي  چشم  انداز هاي  سياوش آباد از اميد بنكدار و كيوان  علي محمدي ، قدم  زنان  در آب  از فيما امامي ، هلال  از محمد دستمالچيان  و نوروز از جمشيد خوشدل  را در ساعت ۳۰/۱۸ به  نمايش خواهد گذاشت . همچنين  در بخش  بين الملل  جشنواره  نيز ۲ فيلم  زانتوس  از  اندره  تارگه ، فرانسه  و بازديد كنندگان  لوور از اليورهرن   در ساعت ۳۰/۱۴ به  نمايش  در مي آيد.

هفته فرهنگي ايران در ژاپن آغاز به كار كرد
هفته فرهنگي ايران در ژاپن با حضور جمعي از چهره هاي فرهنگي و هنري ايران و ژاپن، ۷ نماينده مجلس ژاپن، پرنس ميكاسا، عموي امپراتور، تعداد زيادي از سفرا و كارداران كشورهاي مختلف، مقامات وزارت امور خارجه ژاپن و سفير ايران در ژاپن در سالن همايشهاي بنياد ژاپن واقع در برج دوقلوي آكاساكا در منطقه ميناتوكوي توكيو آغاز به كار كرد.
در ابتداي مراسم، علي ماجدي سفير ايران در ژاپن ضمن اشاره به پيشينه جاده ابريشم به عنوان مسيري تمدني، تضارب آراء و انديشه ها را عامل بركت خيز فرهنگ و تمدن نام نهاد و گفت: دو تمدن و فرهنگ كهن و غني ايراني و ژاپني دوستاره درخشان در مسير ابريشمي اين جاده فرهنگي محسوب مي شده اند و آثار كهن ايراني به يادگار مانده در موزه شوسواين ما را از هرگونه كوشش براي ارائه شواهد مستند بي نياز مي سازد.
در ادامه مراسم هيروآكي فوجي رئيس بنياد فرهنگي ژاپن به سخنراني پرداخت و با اشاره به اينكه ايران نه تنها در گذشته در حوزه معماري و فرش پيشرفت داشته، بلكه در حال حاضر نيز در حوزه هنر در خاورميانه حرف اول را مي زند گفت: براي گسترش مطالعات ايران شناسي و خاورميانه شناسي، بخشي از فعاليتهاي بنياد فرهنگي ژاپن را به مطالعه و پژوهش در فرهنگ و هنر خاورميانه اختصاص داده ايم.
گزارش خبرنگار ما حاكيست كه در آغاز به كار سمينار پيام حجت الاسلام محمدي عراقي، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قرائت شد. در بخشي از اين پيام آمده است: در ژاپن صدها ايران شناس زندگي مي كنند كه عمر خود را صرف تحقيق و مطالعه در مورد ايران كرده اند. ارتباط بعضي از محققان با ايران از محدوده صرف مطالعه و آشنايي فراتر رفته و به علقه عاطفي و عشق و وابستگي كشيده شده كه نماد آن وجود مقبره ايجي اينوره، ايرانشناس برجسته ژاپني در دهكده اي در اطراف تهران است كه وصيت كرده بود، پس از مرگ در ايران دفن شود.
همين گزارش حاكيست كه در نخستين روز از اين مراسم دو فيلم «بچه هاي آسمان» مجيد مجيدي و گبه محسن مخملباف به نمايش گذاشته شد و گروه دلنوازي با آواز جمال الدين منبري و عثمان خوافي با دوتار براي علاقه مندان موسيقي اجرا كردند و سپس سميناري درباره فرش ايران برگزار شد.
استقبال ژاپني ها از سينماي ايران
نمايش روزانه دو فيلم از آثار مطرح سينماي ايران، استقبال گسترده تماشاگران و علاقه مندان ژاپني سينماي ايران را سبب شده است.
بيشترين استقبال از دو فيلم «زير درختان زيتون» و «طعم گيلاس» عباس كيارستمي صورت گرفت به نحوي كه سالن ۴۰۰ نفري محل نمايش فيلم مملو از تماشاگران ژاپني شده بود.
همچنين در دو روز گذشته كه فيلمهاي مخملباف و مجيدي به نمايش درآمد، استقبال از آنها قابل توجه بوده است.
خبرنگار همشهري در گفتگو با چند تن از تماشاگران ژاپني علت علاقه مندي آنها به سينماي ايران را پرسيده كه اكثريت آنها مضامين ساده، صميمي و ساختار محكم و بي آلايش فيلمها را علت اين استقبال توصيف كرده اند.

برگزيدگان جشنواره فيلم يادگار
015640.jpg
مراسم اختتاميه دومين جشنواره فيلم هاي ميراث فرهنگي يادگار عصر ديروز (شنبه سوم خرداد) در سالن مركز آفرينش هاي كانون پرورش فكري كودكان و ونوجوانان برگزار شد. در اين مراسم داوران جشنواره طي بيانيه اي بهترين هاي هر بخش را به اين شرح اعلام كردند:
* جايزه بهترين كارگرداني به مهوش شيخ الاسلامي به خاطر كارگرداني فيلم «پير حرا» و ديپلم افتخار بهترين كارگرداني به مينو كياني به خاطر كارگرداني فيلم «ميلكان» اهدا شد.
* جايزه بهترين فيلم مستند به فيلم ميلكان ساخته «مينو كياني» و ديپلم افتخار اين بخش به فيلم «پولكه، يك آيين مذهبي» ساخته «مجيد صباغ بهروز» تعلق گرفت.
* جايزه بهترين «تدوين» به «فرشاد احمدي دستگردي» و «ليلا شمس» به خاطر تدوين فيلم «سقاي تشنه» و ديپلم افتخار تدوين به «محسن اميريوسفي» تدوينگر فيلم «كاروان» اهدا شد.
* جايزه بهترين فيلمبرداري به «تورج اصلاني» فيلمبردار فيلم هدرسه و ديپلم افتخار اين بخش به علي اكبر ولدبيگي فيلمبردار فيلم «گيسوي پريشان سنگ »اهدا شد.
*جايزه بهترين مستند داستاني به فيلم «گزارش زيرخاكي» ساخته «مهدي نادري» و ديپلم افتخار به يك قفس آزادي ساخته جواد مزدآبادي تعلق گرفت.
* جايزه بهترين موسيقي به «داريوش نامدار زنگنه» آهنگساز فيلم هدرسه اهدا شد.
* جايزه بهترين صدابرداري به وحيد باقرزاده به خاطر فيلم يكي داستان پر آب چشم و ديپلم افتخار به «مسعود ايران فدا» صدابردار «سقاي تشنه» اختصاص يافت.
* جايزه بهترين گويندگي به مريم بوباني به خاطر فيلم ميلكان و ديپلم افتخار به مريم تكاوندي گوينده فيلم هلال اهدا شد.
* جايزه بهترين مستند مردم نگاري به فيلم كاروان ساخته محسن اميريوسفي و ديپلم افتخار به توفان سرخ ساخته فرشاد فرشته حكمت تعلق گرفت.
* جايزه بهترين نگارش متن به فرشاد احمدي دستگردي به خاطر فيلم سقاي تشنه و ديپلم افتخار به محسن اميريوسفي به خاطر كاروان اهدا شد.
* جايزه بهترين تحقيق به جمشيد خوشدل پژوهشگر فيلم نوروز و ديپلم افتخار به فرزانه ردايي به خاطر فيلم يادگار كهن اهد شد.
* جايزه بهترين تهيه كننده به نوشين خدامي و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي تعلق گرفت. داوران جايزه ويژه خود را به داود ابراهيمي كارگردان فيلم امتداد تاريكي و ديپلم افتخار ويژه را به حسين معماري كارگردان فيلم عاشقي اهدا كردند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامك
يادگار
ژنرال «سلوكوس» جانشين اسكندر در متصرفات آسيايي او، ۲۵ ماه مه سال ۳۱۱ پيش از ميلاد ساختن شهري را در كناره غربي رود دجله آغاز كرد كه پنج سال بعد تكميل شد و سلوكيه نام گرفت ودستگاه حكومتي به آنجا انتقال يافت. قرنها بعد بغداد درنزديكي همين شهر ساخته شد. سلوكوس با هدف جلب قلوب ايرانيان نسبت به خود در همان سال (۳۱۱ پيش از ميلاد) با «آپاما» دختر كلانتر بلخ ازدواج كرد، ولي ايرانيان با بكارگيري روش منحصر به فرد خود به طور كامل زيربار سلطه مقدوني ها نرفتند؛ به همان گونه كه بعداً  تركمانان و مغولها هم نتوانستند به مفهوم واقعي كلمه بر آنان حكومت كنند كه مورخان متفق القول اين روش ويژه (انهدام فاتح خارجي از درون) را هنر ايرانيان نوشته اند كه با زبردستي خاص در فاتحان نفوذ مي كنند و به تدريج قدرت را به خود منتقل مي سازند.
* ۲۵ مه سال ۴۰۰ ميلادي يزدگرد شاه وقت ايران از دودمان ساساني ضمن ارسال پيامي به رم از دولت روم خواست كه دو ابر قدرت به يك نسبت از شمار نيروهاي نظامي خود بكاهند و از مسابقه تسليحاتي كه براي هر دو كشور هزينه سنگين دارد دست بردارند.
* در اين روز در سال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱ هجري خورشيدي) دولت وقت ايران متعهد شد كه هزينه هاي ريالي متفقين (اشغالگران) در ايران را تأمين كند و در ازاء هر ۱۳ تومان (۱۳۰ قران) بعداً يك پوند انگليسي دريافت دارد. دولت ايران با چاپ اسكناس اين هزينه ها را تأمين كرد كه باعث تورم پول در كشور شد.
* چهارم خرداد ۱۳۵۸، ساعت هشت و نيم شب، اكبر هاشمي رفسنجاني در محل سكونت خود در دزاشيب (شميران) هدف دو گلوله قرار گرفت، مجروح شد، در بيمارستان تجريش تحت عمل جراحي قرار گرفت و از خطر نجات يافت. وي در اتاق پذيرايي منزل هدف گلوله قرار گرفته بود. دو مرد به عنوان رسانيدن پيامي به هاشمي به خانه او وارد شده بودند و تيراندازي از سوي يكي از آن دو صورت گرفت.
* ۲۵ مه سال ۱۹۸۲ - در جريان جنگ انگلستان و آرژانتين - خلبان يك ميراژ آرژانتيني كه پخش سرودهاي ميهني به مناسبت سالگرد آغاز انقلاب استقلال اين كشور او را برانگيخته بود ناوشكن موشك انداز انگليسي «كاونتري» و يك كشتي حمل و نقل نظامي اين كشور را در آبهاي فالكلند غرق كرد.
* ۲۵ مه ۱۹۲۳ كشور اردن كه در پايان جنگ جهاني اول، طبق نقشه انگليسي ها به وجود آمده بود استقلال يافت.
ماندگار
در چنين روزي در سال ۱۳۲۱ كه ايران در اشغال نظامي نيروهاي متفقين بود و تأسيس حزب و روزنامه دشوار نبود، در تهران اطلاعيه اي پخش شد كه از روز بعد (ششم خرداد) نشريه تازه اي توسط عبدالرحمن فرامرزي و دكتر مصطفي مصباح زاده انتشار خواهد يافت و به اين سان «كيهان» پا به عرصه رسانه ها گذارد كه انتشار آن ادامه دارد، با اين كه قلم فرامرزي آشنا بود، پيشرفت اين نشريه تا سالها كند بود. روزنامه هاي ايران تا سال ۱۳۳۶ جنايي نويسي، حوادث شهري، گزارشهاي مربوط به سرگرمي ها از قبيل امور سينما و تئاتر را كه تيراژسازند كار مجله مي دانستند و توجه زيادي هم به اخبار ورزشي نداشتند. بنابراين، از تيراژ وسيع برخوردار نبودند و در اصطلاح روزنامه نگاري «روزنامه كامل» به حساب نمي آمدند، اين روزنامه ها از سال ۱۳۳۵ با باز كردن صفحه اقتصاد و بازار به تدريج به راه تكامل گام گذاردند. آموزش هاي دكتر ويلسون رئيس دانشكده روزنامه نگاري دانشگاه يوتا كه در ۱۹۵۷ از آمريكا به ايران آمده بود و طي ماهها اقامت خود در تهران به راهنمايي روزنامه نگاران ايران پرداخته بود سبب شد كه روزنامه ها از سال۱۳۳۶ صفحات ويژه حوادث شهري، ورزش، سرگرمي ها، گزارش روز و... داير كنند و تكامل يابند و تيراژها از يكصدهزار نسخه بالاتر برود. روزنامه هاي ايران از آن پس در كنار فعاليت هاي دولت و پارلمان نظر مردم و اصحاب نظر را هم درباره اين فعاليت ها مي پرسيدند و مي نوشتند و هر روز علاقه مندي مردم به  روزنامه خواني بيشتر مي شد. اين وضعيت تا اواسط آبان ۱۳۵۷ كه روزنامه ها دست به اعتصاب دوماهه و نيمه زدند ادامه يافت. از اين پس گزارشهاي مربوط به انقلاب غلبه كرد و روزنامه ها منحصراً به اين كار پرداختند و بعد از آن گزارشهاي جنگ مانع از بازگشت روزنامه ها به حالت عادي شد و در دهه گذشته به دليل كنار رفتن و يا بازنشسته شدن روزنامه نگاران حرفه اي، روزنامه  هاي ما به وضعيتي كه در ساير كشورهاست كاملاً   بازنگشته اند و توجه به اخبار دواير دولتي و اظهارات يكسويه نمايندگان پارلمان و مقامات ديگر در آنها بيشتر و گزارشهاي ساير كشورها و اخبار مورد علاقه مردم عادي محدود است و مطبوعات به جاي صفحات «مردم و روزنامه يا اصطلاحاً نامه به سردبير» داراي ستون در اين زمينه هستند كه عمدتاً فاقد نام و نشاني صاحب مطلب است و نمي توان به آن استناد كرد.
روزگار
پريروز رسانه ها به نقل از باستانشناسان انگلستان نوشتند كه در محل «ستون هنج» در ۷۵ مايلي جنوب غربي لندن بقاياي شش انسان (۴ بزرگسال و ۲ كودك) ديگر به دست آمده است كه ۲۳ قرن قدمت دارند و در جوار آنان ابزارهايي به دست آمده است كه مربوط به سالهاي عبور از سنگ ابزار به عصر برنز است. بايد توجه داشت كه ايرانيان دو قرن پيش از آن در اوج تمدن بودند؛ تخت جمشيد را ساختند، قانون نوشتند، پستخانه به وجود آوردند، راه آسفالته ساختند، بر ارابه سوار شدند و... بايد بررسي شود كه علل عقب ماندگي ما در قرون جديد و پيشرفت آنان چه بوده است، تا جبران كنيم.
پزشكي
از دكتر گات سئوال شده است كه فتق شكم ناشي از عمل جراحي چيست و او پاسخ داده است: پس از عمل و بخيه كردن لبه هاي بريدگي لايه هاي زيرين به هم، ميان دو بخيه به علتي شكاف باقي مي ماند و يا باز مي شود و روده از آن مي گذرد و زيرپوست قلمبه نرمي به وجود مي آورد و شكاف را به تدريج بزرگ مي كند و عمل گردش خون را دچار اختلال مي سازد. راه چاره، عمل جراحي مجدد و قراردادن يك «ساپورت» پشت شكاف است كه در زير پوست قرار دارد.

داستانك
مجسمه
تعداد مسافرها هر لحظه بيشتر مي شد. تمام صندلي هاي ايستگاه پرشده بود ولي از اتوبوس خبري نبود.
مجسمه اي را كه با چوب در مغازه خراطي پدرش درست كرده بود مرتب نگاه مي كرد. براي ساختن آن چند ساعت وقت صرف كرده بود تا آن را به معلم خوش اخلاقش هديه بدهد به همين خاطر مي خواست امروز زودتر به مدرسه برسد.
بالاخره با صداي ترمز اتوبوس به خود آمد. خوشبختانه جايي براي نشستن پيدا كرد. آن هم در كنار پنجره! مجسمه را كنار پايش گذاشت و مشغول تماشاي خيابان شد.
با اين كه تقريباً هر روز از اين مسير مي گذشت باز هم ديدن مردم و خيابان خوشحالش مي كرد!
سرانجام به ايستگاه نزديك مدرسه رسيد با سرعت پياده شد تا قبل از رفتن به كلاس هديه اش را به دوستانش نشان دهد و آنقدر عجله كرد كه متوجه نشد كسي صدايش مي زند!
اما هنوز به مدرسه نرسيده بود كه يك دفعه متوجه شد مجسمه اش را در اتوبوس جا گذاشته!
يكباره تمام خوشحالي اش به غم و اندوه تبديل شد. بغض گلويش را مي فشرد و قدم هايش آهسته روي زمين كشيده مي شد.
تقريباً بيشتر بچه ها با ذوق و سليقه شان هديه اي ساخته بودند. چند نفري هم هديه شان را مخفي كرده بودند تا مخفي بماند!
وقتي وارد حياط مدرسه شد صداي زنگ به صدا درآمد. بچه ها حتي در صف هم در جنب و جوش بودند. اما او دل و دماغ روزهاي گذشته را نداشت!
فضاي كلاس برايش تنگ شده بود. نمي خواست با آقاي احمدي رو به رو شود. آقاي احمدي مثل بيشتر روزها با خوشرويي وارد شد. كيفش را روي ميز گذاشت و بعد از احوالپرسي گفت آقاي سعيد قلهكي لطفاً تشريف بياوريد اينجا.
سعيد كه جا خورده بود. از جايش بلند شد و با دستپاچگي گفت: آقا ما؟!
آقاي احمدي هم جواب داد: بله، شما. لطفاً يك لحظه تشريف بياوريد.
چاره اي نبود. بايد مي رفت و لحظه اي بعد در مقابل ميز معلم قرار مي گرفت. آقاي احمدي در حالي كه كيفش را باز مي كرد گفت: هرچه صدايت زدم متوجه نشدي!
- و مجسمه را از كيفش بيرون آورد.
سيدرضا تولايي زاد

گشتي در دنياي خبرها
شيرهاي پسر صدام آزاد مي شوند
ژوهانسبورگ: شيرهايي كه در باغ وحش اختصاصي پسر صدام حسين نگهداري مي شدند در آينده  اي نزديك زندگي تازه اي را در جنگلهاي آفريقاي جنوبي آغاز خواهند كرد.
اين شيرها هم اكنون از كمبود قدرت بدني رنج مي برند و قرار است پس از انجام تمرينات بدنسازي اين شيرها در طبيعت رها شوند تا بار ديگر شكاركردن را تجربه كنند.
بزرگترين و بدبوترين گل جهان
برلين:  بزرگترين و بدبوترين گل جهان در دانشگاه بوخوم شكوفه كرد تا ركورد قبلي بزرگترين گل جهان را به ميزان ۷ سانتي متر بهبود بخشد.
بوي اين گل كه تافاصله۷۴/۲ متر ي به مشام مي رسد مشابه بوي ماهي فاسد مي باشد كه اين بو حشرات بسياري را جذب مي كند. نكته جالب اينكه گل غول پيكر براي توليد مثل به وجود اين حشرات نيازمند است.
طول عمر اين گل در حدود ۴۰ سال پيش بيني مي شود.
دانشجوي خستگي ناپذير
سن فرانسيسكو: دانشجويي كه سه بار به دليل نداشتن پول كافي از دانشگاه اخراج شده بود سرانجام از دانشگاه بركلي كاليفرنيا فارغ التحصيل شد. اين دانشجوي ۴۸ ساله سه بار نمرات لازم براي ورود به دانشگاه را بدست آ ورده بود اما به دليل اينكه پول كافي براي پرداخت هزينه خوابگاه دانشگاه را نداشت، پذيرش نمي شد.
او سرانجام در سال ۲۰۰۰ با اين شرط وارد دانشگاه شد كه از امكانات خوابگاه استفاده نكند به همين دليل در ۵/۲ ماه اول ورود به دانشگاه شب ها در داخل خودرو خود و يا در پارك مجاور دانشگاه مي خوابيد. از بخت بد اين دانشجو، سارقان خودرو وي را بسرقت بردند اما در عوض دانشگاه حاضر شد به او وام اضطراري بپردازد تا اينگونه هزينه اسكان وي در خوابگاه تامين شود.
جريمه بازنكردن دهان
برلين: يك مادر آلماني به جرم اينكه دختر ۸ساله اش حاضر نشد دهانش را براي دندانپزشك مدرسه بازكند به پردخت ۱۰۰ يورو جريمه محكوم شد.
هنگامي كه دندانپزشك براي معاينه دندان دانش آموزان به مدرسه مراجعه كرد، اين دختربچه ۸ ساله حاضر نشد دهانش را باز كند چون از دندانپزشك ترسيده بود.
نكته جالب اينكه مادر دانش آموز حاضر شده اين جريمه را بپردازد.
بيكاران در نيويورك
نيويورك: ركود اقتصادي شهر نيويورك پس از حملات ۱۱ سپتامبر باعث افزايش آمار بيكاري در اين شهر شده است. بسياري از افرادي كه شغل خود را از دست داده اند به حرفه تازه اي روي آورده اند كه اين حرفه جديد نواختن موسيقي و آوازخواندن در ايستگاههاي مترو مي باشد.
اين افراد كه در ميان آنها افراد تحصيل كرده نيز به چشم مي خورد پس از نواختن موسيقي در ايستگاه هاي مترو، كلاه خود را دور مي چرخانند و از شهروندان تقاضا مي كنند داخل كلاهشان پول بريزند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار ماتيسا كازروني/ تا هفتم خرداد/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۱۱۴۰۳
* گالري كمال الملك: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان معاصر/ تا دهم خرداد/ خيابان پاسداران، نبش گلستان سوم، پلاك يك/ تلفن: ۲۵۶۵۴۳۴
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي آنه محمد تاتاري/ تا هشتم خرداد/ دروس، كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه كمال الدين بهزاد: نمايشگاه كتاب كودك/ تا ۱۱ خرداد/ بزرگراه شهيد محلاتي، ميدان امام حسن، فرشته آزادي/ تلفن: ۳۱۹۲۱۶۷
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي مليحه عطايي و سميه زعيم/ تا ۱۵ خرداد/ خيابان ولي عصر، پارك ساعي، فرهنگسراي بانو.
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي ويدا خان خليلي/ ۴ تا ۸ خرداد/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۳ تا ۶ خرداد/ خيابان گاندي شمالي، برادران شريفي، پلاك ۴۳، طبقه هفتم.
* نگارخانه والي: نمايشگاه خوشنويسي بهرام حنفي/ تا ششم خرداد/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸

گل و گياه
كراسپديا
015635.jpg
نام علمي: Craspedia globosa
خانواده: ASTERACEAE
گياهي است دايمي كه اغلب بصورت يكساله كاشته مي شود، برگهاي آن باريك و تسمه اي به رنگ سبز روشن و طول ۳۰ سانتيمتر بوده و پوشيده از كركهاي سفيد هستند. گلهاي آن به رنگ زرد - خردلي مجتمع در گل آذين كروي به قطر ۳ سانتيمتر در فصل تابستان در انتهاي ساقه هاي افراشته و كركدار به بلندي ۹۰-۶۰ سانتيمتر ظاهر مي شوند و بعنوان گل شاخه بريده (تازه يا خشك) مورد استفاده قرار مي گيرند.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك كه داراي زهكش خوب و غني از هوموس باشد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه در فصل تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |