يكشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۵۹ - May .25, 2003
از امروز تا نهم خرداد برگزار مي شود
جشنواره گل و گلاب در كاشان
015645.jpg
گروه علمي فرهنگي: سومين جشنواره گل و گلاب از ۴ تا ۹ خردادماه در كاشان برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري در كاشان، فرماندار كاشان در حاشيه نشست ستاد توسعه گردشگري اين شهرستان در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما با اعلام اين خبر افزود: اين جشنواره با هدف تشويق جوانان منطقه به امر كشاورزي، ترغيب كشاورزان و گلكاران به افزايش سطح زير كشت گل محمدي و نيز فراهم نمودن بستري مناسب براي جذب گردشگران داخلي و خارجي بعنوان منبعي درآمدزا براي شهرستان صورت مي گيرد.
مهدي حري در ادامه گفت: آيين آغاز به كار اين جشنواره ۴ خردادماه و با حضور اعضاي كميسيون تخصصي آب، خاك، كشاورزي و منابع طبيعي مجلس شوراي اسلامي و نيز با تقدير از گلكاران نمونه شهرستان در محل باغ تاريخي فين كاشان برپا مي شود.
رئيس ستاد توسعه گردشگري كاشان اجراي برنامه هاي متنوع و شاد با حضور هنرمندان كشور از ۵ تا ۷ خرداد ماه در محل بوستان «گلها»ي قمصر و عطرافشاني و گلباران مرقد حضرت سلطانعلي ابن امام محمد باقر(ع) در مشهد اردهال در ۸ خرداد را از ديگر برنامه  هاي جشنواره برشمرد و افزود: مراسم اختتاميه نيز با آئيني ويژه در محل تالار و آبشار شهر سبز نياسر كاشان برگزار خواهد شد.

توليد كتاب هاي الكترونيك در آموزش و پرورش آغاز شد
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش از توليد كتابهاي الكترونيك در آموزش و پرورش با همكاري صاحب نظران خبر داد.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مرتضي حاجي در همايش آموزش الكترونيكي در سالن همايش رازي در دانشگاه علوم پزشكي ايران گفت: كار توليد ۱۰ درس نظري و ۱۰ درس فني هم آغاز شده است. وي اظهار داشت: در امتداد فعاليتهاي رسمي، آموزش يادگيري الكترونيك مي تواند كاربرد مناسبي داشته باشد تا ساعات آموزش به ساعات رسمي مدارس و مراكز آموزشي محدود نشود و مكان آموزش نيز به كلاسها و مدارس سنتي منحصر نباشد.
حاجي گفت: تاكنون يك هزار دبيرستان در ۱۵ استان كشور به طرح جامع شبكه ملي اطلاع رساني مدارس كشور متصل شده اند. وي افزود: شش هزار و ۵۰۰ دبيرستان، هنرستان و مراكز تربيت معلم نيز به آزمايشگاه و كارگاه رايانه مجهز شده اند.

جهاني شدن را نمي توان انكار كرد
گروه علمي فرهنگي: جهاني شدن يك تغيير و تحول است و نمي توان آن را انكار كرد.
بهادر زارعي دبير همايش جهاني شدن و چالش هاي فراروي نظام آموزش و پرورش ايران با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: در قرن بيست ويكم، ابتكار عمل دست دولت هايي خواهد بود كه مسئله دانش و دانايي را به بهترين شكل سامان دهند.
«زارعي» گفت: همايش «جهاني شدن و چالش هاي فراروي نظام آموزش و پرورش ايران» سه شنبه ششم خردادماه با هدف ارائه اطلاعات و راهكارها به تصميم گيران نظام آموزش و پرورش كشور براي كاستن از تهديدهاي فرآيند جهاني شدن در تالار فرهنگ تهران برگزار مي شود. وي افزود: چاره انديشي و طراحي تمهيدات لازم براي مقابله با اثرات مخرب موج جهاني شدن فرهنگ و صيانت از مباني و ارزشهاي ملي و مذهبي در اين همايش بحث و بررسي خواهد شد.
«زارعي» گفت: بايد بپذيريم ماهواره و اينترنت يك آموزشگاه بزرگ بين المللي است كه آموزش هاي يكسان و متحدالشكل را در سراسر جهان ارائه مي دهد و به آرامي و ناخواسته ارزشها، هنجارها و قواعد رفتاري قدرتهاي برتر و امپراتوريهاي فرهنگي را دروني مي كند.

خورشيد گرفتگي دهم خرداد در تهران قابل رؤيت است
گروه علمي فرهنگي:گرفتگي  جزيي  خورشيد در روز ۱۰ خرداد ماه  جاري  از ساعت  ۶ و ۲۳ دقيقه  در تهران  آغاز مي شود و ساعت  ۷ و ۱۶ دقيقه  به  اوج  خود مي رسد.
به  گزارش  موسسه  ژئوفيزيك  دانشگاه  تهران ، در اين  حالت  ماه  ۳۵ درصد از قرص  خورشيد را مي پوشاند و گرفتگي  ساعت  ۸ و ۱۳ دقيقه  در تهران  خاتمه  مي يابد.
اين  خورشيد گرفتگي  در ايسلند، شمال  اسكاتلند و بخشهاي  مركزي  گروئنلند به  صورت  حلقوي  ديده  مي شود.
در اين  نوع  گرفتگي ، ماه  به  طور كامل  خورشيد را نمي پوشاند و خورشيد به  صورت  حلقه اي  نوراني  ديده  مي شود.
در مقياس  جهاني  نخستين  گرفتگي  جزيي  در ساعت  ۶ و ۱۶ دقيقه  آغاز مي شود و پايان  آن ساعت  ۱۱ به  وقت  رسمي  ايران  به  وقوع  خواهد پيوست .
گرفتگي  خورشيد در اين  روز به  صورت  جزيي  در بخش  مركزي ، شمالي  و جنوب  آسيا، بخش  كوچكي  از شمال  آفريقا و اغلب  نقاط اروپا و شمال  كانادا رؤيت  مي شود. سمينار تبيين نقش صنعت بيمه در تحكيم نهاد خانواده در تهران گشايش مي يابد
گروه اجتماعي: با هدف بررسي آسيب شناسي موانع توسعه صنعت بيمه در نهاد خانواده و به دنبال برپايي جشنواره بيمه و خانواده، سمينار تبيين نقش صنعت بيمه در تحكيم خانواده روز چهارشنبه ۷ خردادماه امسال در دانشكده مديريت دانشگاه علامه طباطبايي تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين سمينار، عبدالرضا كردي دبير اين سمينار با اعلام اين خبر افزود: بررسي و تبيين خلاقانه ابعادمختلف خدمات بيمه اي مناسب براي خانواده ها، تبيين نقش بيمه در توسعه و امنيت اقتصادي خانواده، تبيين نقش بيمه در تامين سلامت رواني خانواده و راهكارهاي گسترش فرهنگ بيمه در بين اقشار مختلف مردم از جمله محورهاي سمينار را تشكيل مي دهد.
كردي تبيين نقش بيمه در تحكيم نهاد خانواده و راهكارهاي توسعه نقش بيمه در تسهيل تشكيل نهاد خانواده را از جمله ديگر محورهاي اين سمينار برشمرد و خاطرنشان ساخت: يكي از اهداف برپايي سمينار نامبرده، مطالعه تطبيقي استانداردهاي جهاني بيمه براي نهاد خانواده و مقايسه آن با وضعيت ايران است.
وي ادامه داد: همچنين بررسي نقاط قوت و ضعفي كه نگاه متقابل نهاد خانواده و صنعت بيمه در وضعيت كنوني ايران موجود است از ديگراهداف برپاكنندگان اين سمنيار را تشكيل مي دهد. دبير سمينار تبيين نقش صنعت بيمه در تحكيم نهاد خانواده گفت: فقدان فرهنگ بيمه در توسعه پايدار اجتماعي سبب شده كه اين سمينار با تكيه و تاكيد بر سه محور اساسي متشكل از صاحبنظران و انديشمندان، مخاطبان و سرويس گيرندگان و در نهايت متخصصان اين علم شكل گرفته و بحث و تبادل نظر ميان اين سه گروه منجر به نوعي تعامل و همفكري در جهت تبيين و تثبيت جايگاه صنعت بيمه در نهاد
خانواده شود.

همايش بين المللي باستانشناسي ايران «حوزه شمال غرب» برگزار مي شود
015615.jpg
گروه علمي فرهنگي: همايش بين المللي باستان شناسي ايران كه به طور ويژه به بحث درباره حوزه فرهنگي شمال غرب كشور مي پردازد، اسفندماه امسال به مدت سه روز در اروميه برگزار مي شود.
اين نخستين بار است كه دستاوردهاي حوزه شمال غرب كشور، كه بيش از ۷۰ سال از آغاز فعاليت هاي باستانشناسي در آن مي گذرد، طي يك همايش بين المللي مورد تقدير و بررسي قرار مي گيرد.
حميد فهيمي دبير اجرايي اين همايش، گزارش فعاليتهاي ميداني صورت گرفته در حوزه فرهنگي شمال غرب (آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل و زنجان)، «بازنگري و تحليل نتايج فعاليت  هاي ميداني حوزه شمال غرب در گذشته» و «ارتباط باستان شناختي و فرهنگي حوزه شمال غرب با ديگر حوزه هاي فرهنگي ايران و سرزمين هاي مجاور»، را از محورهاي مورد بحث در اين همايش سه روزه اعلام كرد.
به گزارش واحد اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي كشور، پيشينه تاريخي حوزه فرهنگي شمال غرب كشور به استناد دستاوردها و كاوش هاي صورت گرفته به دوره نوسنگي (حدود هزاره ششم قبل از ميلاد) مي رسد.
تپه حسنلو، يانيك تپه، دژ بسطام، تپه جلبر، مسجد كبودتبريز، قلعه زهاك، عقرب تپه، قلايچي بوكان، پيزدلي، اهرنجان، قلعه بابك كليبر، هفتوان و... از جمله محوطه هاي باستاني حوزه شمال غرب كشور هستند. ارگ عليشاه، ايل گلي، بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي، مناره شمس، پل خاتون، امامزاده كلخوران از جمله ابنيه اين خطه باستاني به شمار مي روند.

طرح احياي نقش مشاوره و راهنمايي براي معلمان و مديران اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: طرح احياي نقش مشاوره و راهنمايي به منظور ارتقاي مهارتهاي معلمان، مديران و مربيان دوره راهنمايي تحصيلي اجرا مي شود.
مديركل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي وزارت آموزش و پرورش روز شنبه به ايرنا گفت: در اين طرح توان فني و مهارتهاي مشاوره اي مديران و معلمان دوره راهنمايي تحصيلي مورد توجه است و اين طرح اكنون به صورت آزمايشي در هفت استان كشور در حال اجرا است.
منوچهر فضلي خاني افزود: در اجراي اين طرح، مديران، معلمان و مربيان دوره راهنمايي براي بهبود كيفيت آموزش، مهارتهاي پايه و اساسي براي انجام مشاوره كسب مي كنند.

دوره آمادگي مقطع ابتدايي در آموزش و پرورش عشايري اجرا مي شود
گره علمي فرهنگي: مدير كل آموزش و پرورش عشاير كشوراعلام كرد:  براي تقويت مهارتهاي زباني و نيز بهبود فرآيند يادگيري در دوره ابتدايي و به ويژه پايه اول، دوره آمادگي براي دانش آموزان عشايري اجرا مي شود.
لطف الله عباسي روز شنبه به ايرنا گفت: كودكان پنج ساله عشايري با ۱۱۲ ساعت آموزش در ۲۸ هفته، مي توانند در اين دوره شركت كنند و مشابه مناطق شهري و روستايي، از اين امكانات بهره مند شوند. وي افزود: نخستين بار در سال ۱۳۷۹ تعداد ۷۵ كلاس در سطح كشور و به صورت مستقيم زير نظر دفتر آموزش و پرورش عشايري كشور در استانها اجرا و با استقبال مخاطبان مواجه شد.

طرح الزام رفع تصرف از حريم آستان حضرت معصومه(س) تقديم مجلس مي شود
گروه علمي فرهنگي:طرح الزام به رفع تصرف از حريم آستان مقدس حضرت معصومه(س) تقديم مجلس شوراي اسلامي مي شود.
به گزارش «ميراث خبر» حجت الاسلام والمسلمين «سيدعلي محمد يثربي»، نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: اين طرح، مراحل مقدماتي تهيه و تدوين خود را طي مي كند و در نشستي با استاندار، رئيس اداره ميراث فرهنگي قم و نماينده سازمان ميراث فرهنگي، ابعاد كارشناسي طرح با دقت بيشتري مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
وي با بيان اين كه فضاي كنوني اطراف حرم مطهر گنجايش و ظرفيت لازم براي پذيرايي از ۱۴ ميليون زاير را در سال ندارد، گفت: طي سال هاي اخير متاسفانه نه تنها فضاي اطراف حرم گسترش نيافته، بلكه به دليل منافع اقتصادي زودگذر و اشتباه برخي مسئولان و ناآشنايي به مقوله ميراث فرهنگي، مشكلات زيادي در اين محدوده ايجاد شده است.
يثربي افزود: فضاي شمالي حرم، به كمك دولت رو به توسعه است اما فضاي جنوبي كه منطقه باغ بابلان را شامل مي شود، به بهانه ايجاد ميدان مركزي شهر، با ساخت وساز و احداث بناهايي مثل مجتمع هاي تجاري، اشغال شده به نحوي كه حتي تردد زايران با مشكل مواجه است. وي ادامه داد: باغ بابلان، منطقه اي تاريخي است كه در گذشته محل دفن علما و شهداي بسياري بوده و در حالي كه از زمان پهلوي اول، به صورت باغ ملي باقي مانده است،  اما متاسفانه در نظام جمهوري اسلامي كه نظامي برخاسته از مكتب اهل بيت است، مورد تعرض قرار گرفته است.

ياشار مديون قورباغه هاست
دو هفته ديگر به بازگشايي مدارس باقي مانده بود و «ياشار» در سال اول دبيرستان ثبت نام كرده بود. او، با وجود اين كه از رفتن به دبيرستان، خيلي خوشحال بود، ناراحت به نظر مي رسيد. ياشار، هنوز نتوانسته بود كيف و لباس نو و كتاب و دفتر مدرسه اش را تهيه كند و وضع پدرش را آن قدر ناجور مي ديد كه نمي توانست از او چيزي بخواهد. كار سه ماهه تابستاني در مغازه آهنگري عباس آقا و گداخته شدن در مقابل آهن تفتيده هم، نتوانسته بود پس انداز ياشار را به حدي برساند كه بدون دغدغه بتواند وسايل مورد نيازش را تهيه كند.
015695.jpg

هر روز كه مي گذشت، ياشار نگران تر مي شد و خوشحالي او از بازگشايي مدرسه، رنگ غم مي گرفت.
ظهر روز چهاردهم شهريورماه، از مغازه آهنگري عباس آقا بيرون آمد و كاسه اي ماست خريد. مي خواست با نان خشك و دو سه تا خيار و چند دانه كشمشي كه دوستش «سهند» آورده بود، آبدوغ خيار درست كند، تا به قول معروف، ناهار آن روز از سرشان باز شود. سهند هم در مغازه آهنگري كار مي كرد.
وقتي كاسه ماست به دست، به مغازه برمي گشت، اطلاعيه اي توجهش را جلب كرد. اول خنديد و فكر كرد شوخي بي مزه اي است كه حتي روي پارچه سفيد هم نوشته شده و بر روي ديوار نصب شده است. نزديك تر شد. نوشته پارچه سفيد را با دقت خواند و شماره تلفن همراهي را كه در زير پلاكارد نوشته شده بود، از نظر گذراند. دوباره خنديد و از رهگذري، كاغذي گرفت و شماره را يادداشت كرد...
فردا، پانزدهم شهريور ماه، ياشار ديگر به مغازه آهنگري عباس آقا نرفت، سهند هم همين طور. آنها به همراه ده ها جوان ديگر، با چند ظرف و سبد پلاستيكي در دست، به سوي رود مرزي ارس و بركه هاي دور و بر آن رفتند. ارس، در نزديكي شهرستان محل سكونت آنها- پارس آباد مغان- قرار دارد و آنها رفتند كه به تحقق خواسته نوشته شده بر روي پارچه سفيدي كه در نزديكي مغازه عباس آقا و ساير مغازه ها و خيابان هاي شهر بر ديوار نصب شده بود، مشغول شوند: «قورباغه زنده خريداريم. شماره تلفن تماس:.......۰۹۱۳».
ياشار و سهند و چندين دوست ديگر آنها، حدود هشت روز قورباغه زنده جمع كردند و قورباغه هاي خود را از قرار كيلويي ۴۵۰ تومان- و حتي در روزهاي آخر كيلويي ۷۰۰ تومان- به نشاني اي كه از تلفن همراه گرفته بودند، تحويل دادند. صيد قورباغه رونق گرفت و خوشحالي در دل و چهره ياشار موج زد. ياشار به اندازه اي پول جمع كرده بود كه مي توانست رخت و لباس مدرسه و كيف و دفترمورد نيازش را خريداري كند و حتي براي روزهاي مباداي طي سال هم، پس اندازي داشته باشد، علاوه بر اين، ياشار هنوز ۱۴سالش بود و آن قدر مثل آدم بزرگ ها، غرق در ماديات و پول و پله نشده بود كه به طور وحشتناك و كماكان به صيد قورباغه بپردازد. همين كه حساب و كتاب كرد و ديد به اندازه كافي براي تحصيل خود پس انداز دارد، بساط صيد قورباغه را تعطيل كرد و ظرف و سبد پلاستيكي مادرش را شست و سر جايش گذاشت.
مدارس باز شد و ياشار و سهند و امير و حسين و زهرا و زهره و سولماز، همراه با ساير بچه هاي پارس آباد به دبيرستان رفتند. ياشار دغدغه اي نداشت و با شور و علاقه درس مي خواند. او خودش را مديون قورباغه ها- اعم از خاله  قورقوري و عمو قارقورو- مي دانست و به همين سبب هم بود كه در ترم اول، با معدل ۳۶/۱۹، شاگرد اول دبيرستان بزرگ شهرشان شد.
عموي ياشار، به مناسبتي با نويسنده اين سطرها- كه اكنون درحال نگارش «قورباغه نامه» است- آشناست، او وقتي به تهران مي آيد، حتماً به من نيز سري مي زند و با هم به زبان ياشار و سهند و همه بروبچه هاي مغان، اختلاط مي كنيم. آخرين باري كه همديگر را ديديم، از ياشار و قورباغه ها برايم گفت. گوش دادم، ولي باور نكردم.
015705.jpg

خيلي با آب و تاب تعريف مي كرد و از تب و تابي كه در آن روزها شهرشان داشت، حرف مي زد.
او به شهر و ديارشان بازگشت و من سرگشته، در اينترنت و تلكس خبرگزاري ها و وب لاگ ها در جست وجوي قورباغه، پارس آباد، صيد قورباغه- پارس آباد و... حيران شدم تا اين كه بالاخره، پس از چند روز جست وجو و در حالي كه حسابي كلافه شده بودم و به قدرت آفرينندگي و خلاقيت عموي ياشار در ساختن داستاني با آن همه بداعت و تصادف، آفرين مي گفتم، در خروجي تلكس اخبار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در ساعت ۹ و۵۷ دقيقه صبح روز ۳۱ شهريور ماه ۸۱ (در آن موقع كمتر از ۲۲ ساعت تا گشايش مدارس زمان باقي  نمانده بود)، به خبري برخوردم. عنوان خبر اين بود:«مسئولان محلي پارس آباد مغان، تجارت قورباغه را ممنوع كردند.» خبر، خيالم را راحت كرد، چون تمام اطلاعات عموي ياشار را تأييد مي كرد. متن خبر چنين بود:
اردبيل، خبرگزاري جمهوري اسلامي:
۳۱/۰۶/۸۱ 
مقام هاي محلي شهرستان پارس آباد مغان در شمال ايران صيد و خريد و فروش قورباغه  را كه در روزهاي اخير، به طور بي رويه اي در حال گسترش بود، ممنوع كردند.
دهها نفر از ساكنان بومي طي روزهاي گذشته، به دنبال اعلام خريد قورباغه زنده توسط دلالان ايراني و خارجي، به سوي رود مرزي ارس و بركه هاي محل زيست اين جانور هجوم آوردند.
گفته مي شود چند تبعه تركيه اي با اجير كردن دلالان محلي، از دو هفته پيش اقدام به خريد قورباغه و انتقال آن به كشور متبوع خود مي كردند.
اين افراد با خريد قورباغه، آنها را در سردخانه  به خواب زمستاني فرو برده و پس از انتقال به تركيه، اقدام به تهيه كنسرو و صدور آن به كشورهاي اروپايي مي كردند.
دلالان محلي در روزهاي گذشته، اعلاميه و پلاكاردهايي در زمينه خريد قورباغه در سطح شهر نصب كرده بودند كه به دستور مقام هاي محلي برچيده شدند.
چند شهروند پارس آباد مغان به خبرنگار ما گفتند: هجوم افراد به ويژه جوانان و نوجوانان بيكار براي صيد قورباغه، باعث رونق تجارت آن در پارس آباد مغان شده بود.
در روزهاي اخير قيمت هر كيلوگرم قورباغه در اين شهرستان به هفت هزار ريال نيز رسيده بود.
يك مقام بهداشتي گفت: قورباغه تنها شكارچي طبيعي پشه آنوفل عامل بيماري مالاريا در اين شهرستان مي باشد و هجوم بي رويه افراد براي صيد اين دوزيست، موجب نگراني هايي در به هم خوردن اكوسيستم طبيعي و در نتيجه گسترش بيماري مالاريا در منطقه شده بود.
معاون محيط زيست استان اردبيل گفت: صيد بي رويه قورباغه در پارس آباد مغان براي كنترل آفات طبيعي و حفظ چرخه حيات، تأثير منفي داشته و باعث بر هم خوردن توازن طبيعي در منطقه مي شود.
به گفته رحيم پور، هر گونه صيد قورباغه در اين شهرستان ممنوع اعلام شده است.
معاون فرماندار پارس آباد مغان نيز در اين زمينه گفت: برخي شهروندان تركيه اي، با هدف دستيابي به سودهاي سرشار، با همكاري دلالان محلي اقدام به ترويج تجارت قورباغه در اين منطقه مي كردند.
ذكر علي نظر پور افزود: اين افراد پيش از اين، به جان مراتع و منابع طبيعي شهرستان بيله سوار مغان افتاده و نوعي گياه محلي به نام «كبر» را خريداري و به تركيه منتقل مي كردند.
وي گفت: اين افراد تبليغات گسترده اي در ترغيب شهروندان براي صيد و فروش قورباغه به راه انداخته بودند كه بلافاصله از سوي مسئولان متوقف شد.
اين مقام محلي به تبعات منفي اين تجارت در منطقه اشاره كرده و گفت: از بين بردن تعادل طبيعي در منطقه با صيد بي رويه قورباغه، تأثيرات منفي زيست محيطي در آينده خواهد داشت.
حالا ديگر ياشار، به آخرين روزهاي سال تحصيلي خود نزديك مي شود و چند وقت ديگر با اتمام آزمون هاي پايان سال تحصيلي، تعطيلات طولاني تابستاني براي ياشار و هجده ميليون دانش آموز ايراني آغاز خواهد شد.
راستي فكر مي كنيد امسال ياشار مديون چه كسي و يا چه چيزي خواهد شد: مغازه آهنگري عباس آقا، قورباغه هاي بركه هاي مغان، ماهيان رود ارس و يا...؟

مرور يك كتاب
من ريگوبرتا منچو زني بومي در گوآتمالا
015700.jpg
ريگوبرتا منچو زن روستازاده اي اهل كشور گوآتمالاست كه هم اكنون در كشورش در مقام يك رهبر ملي و بلند آوازه از شهرت فراواني برخوردار است. زندگي ريگوبرتا تصوير روشن تجاربي است كه در ميان بسياري از طوايف بومي آمريكاي لاتين مشترك و متداول است. او كه با بي عدالتي توجيه ناپذير و استثمار رو در رو بوده است، در عنفوان جواني تصميم مي گيرد اسپانيولي بياموزد و سپس يك مبلغ مذهبي مي شود تا به همان اندازه كه به تبليغ اعتقادات ژرف مذهبي خود مي پردازد، شورش اجتماعي را نيز ترويج كند.
در ۱۹۷۸ پس از به قدرت رسيدن و استقرار رژيم گارسيا لوكاس، برادر، پدر و مادر او هريك طي رويدادهايي انزجارآميز و بر اثر وحشيگري ارتش كشته مي شوند. اليزابت بورگز- دبراي كه خود زني از اهالي آمريكاي لاتين است، مصمم مي شود تا كار سترگ تنظيم مصاحبه با ريگوبرتا منچو را برعهده بگيرد. حاصل اين مصاحبه كتاب بي نظيري است در ادبيات معاصر كه زير و بم زندگي روزمره جامعه بومي گوآتمالايي را گزارش مي دهد.
كلمات ريگوبرتا تداعي كننده واقعيت هاي مبارزه اجتماعي و سياسي است؛ به عبارتي بيانگر كنش هاي متفاوت اعتقادات مذهبي و خرافي و تأثيرات فمينيستي و اجتماعي بر اوست. از زمان استيلاي اسپانيايي ها اين كتاب يكي از معدود آثار كامل خودنوشت (بيوگرافي)هاي بومي است.
شخصيت با اقتدار و بي نظير ريگوبرتا، ذوق سرشار او در تصوير حوادث و شور و حرارت وي براي عدالت خواهي، اين كتاب را به اثري تكان دهنده بدل ساخته است. بدون اغراق اين كتاب توصيفي است احساس برانگيز و مجذوب كننده در مورد فرهنگ يك ملت كامل.

علمي فرهنگي
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |