پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۳ - May . 29, 2003
لَايَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَالْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَهٍ سَوَاءٍ.
مبادا نكوكار و بدكار در ديده ات برابر آيد.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
شعري بخوان كه با آن رطل گران توان زد
راهي بزن كه آهي بر ساز آن توان زد
گلبانگ سربلندي بر آسمان توان زد
برآستان جانان گر سر توان نهادن
پرخرج ترين فيلم تاريخ بريتانيا درباره يك شخصيت ايراني ساخته مي شود
كورش كبير بر پرده سينما
016485.jpg
«الكس جووي» كارگردان جوان بريتانيائي قصد دارد فيلمي درباره كورش كبير بنيانگذار سلسله هخامنشي كه قلمرو حكومتش از هند تا آسياي صغير و درياي مديترانه گسترده بود، بسازد.
به گزارش بي.بي.سي ساخت اين فيلم از پائيز امسال آغاز مي شود، و فيلمبرداري آن مدت پنج ماه به طول خواهد انجاميد. بودجه اي كه براي ساخت اين فيلم در نظر گرفته شده است چيزي معادل ۸۰ ميليون دلار خواهد بود، كه با اين حساب پرخرج ترين فيلم تاريخ سينماي بريتانيا محسوب مي شود. ولي «جووي» كارگردان ۳۲ ساله فيلم، اعتقاد دارد چنين بودجه اي براي ساخت يك فيلم تاريخي بسيار اندك است.
داستان فيلم به اين صورت آغاز مي شود كه پيشگويان به پادشاهي اطلاعي مي دهند كه نوه اش در آينده عليه او طغيان خواهد كرد و سلطنت او را از بين خواهد برد. به همين دليل پادشاه دستور قتل او را مي دهد. ولي والدين پسر، او را فرار مي دهند. او در بيابان به چوپاني مشغول مي شود. تا اينكه در جواني عليه پدربزرگش قيام مي كند. اين فيلم در كشور پاكستان فيلمبرداري مي شود.
در ساخت اين پروژه عظيم صدها بازيگر و هزاران سياهي لشگر شركت خواهند داشت. هنوز براي بازي در نقش كورش بازيگري انتخاب نشده است ولي به گفته «جووي» براي اين نقش بازيگر مشهوري انتخاب خواهد شد.
به يقين مي توان گفت در ميان شخصيت هاي ايراني پيش از اسلام، پس از زردشت، كورش شناخته شده ترين ايشان در بين غربي ها است.
بيشتر اطلاعات راجع به اين شخصيت تاريخي كه در ميان غربي  ها به بشردوستي و نيكوكاري شهره است، نشأت گرفته از دو منبع معتبر يعني كتاب مقدس و تاريخ هرودوت است كه در قرن پنجم پيش از ميلاد مسيح نوشته شده است. از كورش به عنوان اولين كسي كه در تاريخ قوانيني براي حقوق بشر وضع كرده است نام برده مي شود.
كورش به عنوان اولين پادشاه پارس، بعد از شكست مادها، سلسله هخامنشيان را بنياد نهاد.
طبق رواياتي كه در كتاب عهد عتيق آمده است، كوروش به كمك خداوند، بابل را فتح و يهوديان آنجا را كه در اسارت هستند آزاد مي كند و به آنها اجازه مي دهد دوباره به بيت المقدس بازگردند.
اين براي نخستين بار است كه درباره يك شخصيت ايراني فيلمي به اين عظمت ساخت مي شود. البته اين گمان مي رود كه باتوجه به اعتبار و محبوبيتي كه كوروش در نزد يهوديان دارد، شخصيت آسماني و مقدس او بر شخصيت تاريخي او چيره شود و شايد همين موضوع عاملي است كه تهيه كنندگان اين فيلم را ترغيب كرده است كه دست به ساخت فيلمي با چنين هزينه هنگفتي بزنند.
در قرآن هم از شخصيتي به نام «ذوالقرنين» نام برده شده است.
بعضي مفسرين اعتقاد دارند منظور قرآن از ذوالقرنين اسكندر مقدوني است. ولي عده اي با تطبيق برخي از آياتي كه درباره ذوالقرنين نازل شده و سرگذشت كوروش يقين دارند مقصود خداوند از ذوالقرنين كسي به جز كوروش نبوده است. به هر حال از ذوالقرنين در قرآن به عنوان شخصيتي دادگستر و بشردوست ياد شده است.
انتظار مي رود، در ساخت فيلم زندگي كوروش، عوامل تماشاگرپسند و قهرمان پرورانه اعمال شود. جووي كارگردان ۳۲ ساله فيلم در نظر دارد صحنه هاي نبرد اين فيلم را با نيم نگاهي به فيلم هايي چون ارباب حلقه ها، دو برج و لورنس عربستان بسازد.

فيلم هاي كمدي پرفروش اند
016490.jpg
كمدي  «بروس  توانمند»، با بازيگري  «جيم  كري » پرفروش ترين  فيلم  آخرهفته  گذشته  آمريكا بود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لس  آنجلس ، اين  فيلم  با فروش  ۸۵ ميليون و ۷۰۰ هزار دلاري ، به  عنوان  رده  اول 
فيلم هاي  پرفروش  آمريكا، تهيه كنندگانش را خوشحال  كرد و «ماتريكس  دوباره پرشده »، فيلم  پرفروش  هفته  گذشته  آمريكارا به  رده  دوم  برد.
كمدي  جشن  عروسي  «فاميلهاي  سببي » با بازي  «مايكل  داگلاس  » و «آلبرت بروكس » با اندكي  بيش  از
۹ ميليون  دلار در رده  سوم  فيلمهاي  پرفروش  سينماي آمريكا قرار گرفت .
در كل ، ۱۲ فيلم  پرفروش  آخر هفته  گذشته  آمريكا ۱۹۳ ميليون  و ۴۰۰ هزاردلار فروش  بليت  داشتند كه  اين  رقم  نسبت  به  زمان  مشابه  در سال  گذشته  يك درصد افزايش  نشان  مي دهد.
از ۱۰ فيلم  پرفروش  آخر هفته  آمريكا چهار فيلم كمدي  است .

بزرگداشت كيارستمي در جشنواره ديار بكر
جشنواره  بين المللي  فيلم  ديار بكر  تركيه  بخش  ويژه اي  را به  نمايش فيلم ها و بزرگداشت  عباس  كيارستمي ، كارگردان  سينماي  ايران  اختصاص  داده است.
به  گزارش  روابط عمومي كانون  پرورش  فكري  كودكان  و نوجوانان، در اين بخش  فيلم هاي  نان  و كوچه، دو راه حل  براي  يك  مسئله ، دندان درد،
راه حل، با ترتيب  و بدون  ترتيب  و تجربه  به نمايش  درمي آيد.
همچنين  مشق  شب  ، لباس  براي  عروس  ، مسافر و خانه  دوست كجاست  از ديگر فيلم هاي  اين  كارگردان  است  كه  در اين  جشنواره  نمايش داده  مي شود.
در جشنواره  بين المللي  فيلم  ديار بكر كه  از ۴ خرداد در تركيه  آغازشده  است  و تا ۱۲ خرداد ادامه  مي يابد همچنين  فيلم  آوازهاي  سرزمين مادريم  به  كارگرداني  بهمن  قبادي به  نمايش  درمي آيد.

خانه هنرهاي ايراني افتتاح مي شود
«خانه هنرهاي ايراني» به همت معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران شنبه دهم خرداد طي مراسمي افتتاح مي شود.
اين مركز به منظور ارج نهادن به هنرهاي سنتي و معاصر ايراني و به منظور دستيابي به اهدافي چون ايجاد پايگاهي نظام يافته براي آموزش هنرهاي سنتي به نسل نو، فراهم آوردن يك منبع تحقيقاتي معتبر جهاني براي پژوهشگران داخلي و خارجي، عرضه محصولات اصيل و جلوه هاي حقيقي و فرهنگ و هنر بومي ايران، احياي سنت هاي از ياد رفته و منسوخ شده طراحي و تأسيس شده است.
در حاشيه اين مراسم نمايشگاهي با بيش از ۲۰۰ اثر از آثار هنرمندان برجسته و بنام كشورمان در عرصه نگارگري و خوشنويسي با حضور اساتيدي چون اميرخاني و واشقاني افتتاح مي شود.

محمدرضا زهتابي:
توليد فيلم اجتماعي دشوار است
محمدرضا زهتابي  كارگردان  سينما، توليد فيلمهاي  اجتماعي  را دشوار خواند و گفت : فيلمسازان  آثار اجتماعي  از محدوديتها و نبايدها رنج  مي برند.
وي  روز چهارشنبه  درگفت وگو با ايرنا، افزود: مرزبنديها و ايجاد محدوديت ، دست  فيلمسازان  سينماي  اجتماعي  را مي بندد و از جذابيت  فيلم  به  شكل  چشمگيري  كاسته  مي شود.
كارگردان  فيلمهاي  تحفه  هند، آقاي  شادي  و غزل ، يكي  از دلايل  ركودسينما را فرسودگي  سالنهاي  سينما دانست  و گفت : در اغلب  كشورها با آغاز فصل گرما و تعطيلي  مدارس ، سينماها رونق  مي گيرد اما درتهران  و ساير نقاط كشورفرسودگي  سالنها و نبود سيستم  مناسب  تهويه  و خنك كننده ، مخاطب  را فراري مي دهند.
زهتابي ، گسترش  شبكه هاي  ويديويي  و امكان  استفاده از شبكه هاي  ماهواره اي  و اينترنت  را از ديگر عوامل  ركود سينما عنوان  كرد و گفت : سينماي  ايران توان  رقابت  بااين  رسانه ها را ندارد.
اين  كارگردان  افزود: توليد فيلم  با موضوع  جوانان  براي  ارتباط با نسل جوان  و بازگويي  مشكلات  آنان  مثبت  است  اما توجه  به  نياز جوانان  در اولويت توليد فيلم  قرار دارد.
وي ، تبليغات  مناسب  تلويزيوني  را عاملي  براي  جذب  جوانان  به  سينما وتماشاي  فيلمهاي  اجتماعي  دانست .

ايرج كريمي:
با ايجاد رقابت در حوزه فيلمسازي از گسترش شبكه هاي ناسالم جلوگيري مي شود
«ايرج كريمي» كارگردان و منتقد سينما گفت: سرمايه گذاري نامناسب توسط تهيه كنندگان به كيفيت آثار سينمايي لطمه مي زند.
وي در گفت و گو با ايرنا، افزود: اغلب تهيه كنندگان سينما سرمايه گذار نيستند، تنها از امتياز تهيه كنندگي خود استفاده مي كنند و سرمايه گذار فرد ديگري است.
به گفته وي، گاهي تهيه كنندگان قبل از نمايش فيلم سود خود را بدست مي آورند و مي روند و هيچ دلسوزي نسبت به نمايش فيلم ندارند.
كارگردان فيلمهاي «از كنار هم مي گذريم» و «دو تار مو» خاطرنشان كرد: يارانه دولتي بدون بررسي هاي كارشناسي به طرحهاي سينمايي تعلق مي گيرد و هيچگاه صرف افزايش كيفي فيلمهاي سينمايي نمي شود و در حقيقت به جيب تهيه كنندگان مي رود.
كريمي ادامه داد: متأسفانه امكانات توليد فيلم در چرخه تعداد محدودي از تهيه كنندگان قرار گرفته است و اين مسئله به ايجاد تشكلهاي ناسالم و جلوگيري از ورود تهيه كنندگان جديد به عرصه توليد فيلم منجر شده است.
به گفته وي، با ايجاد رقابت سالم در حوزه فيلمسازي از گسترش شبكه هاي ناسالم جلوگيري مي شود و تهيه كنندگان ملزم به توليد آثار كيفي خواهند شد.
كريمي، از بي توجهي تهيه كنندگان به نياز مخاطبان انتقاد كرد و افزود: اغلب تهيه كنندگان به كليشه هاي فكري و فرهنگي دهه چهل و ستاره سالاري آن زمان فكر مي كنند و مخاطبان جديد حوزه سينما را نمي شناسند.
اين منتقد سينمايي به گسترش طبقه متوسط جامعه و افزايش تعداد مخاطبان تحصيل كرده سينما در سالهاي اخير اشاره كرد و در عين حال گفت: به دليل ناآگاهي تهيه كنندگان و توليد آثار سطحي، نياز فرهنگي مخاطبان بدون پاسخ مانده و مخاطبان قرباني نابساماني در حوزه سينما هستند.
كريمي، كيفيت نامطلوب سالنها، تغيير بافت جغرافيايي شهرهاي بزرگ و افزايش توليدات سطحي را از جمله عوامل ركود سينما عنوان كرد.

توضيح
ستون « روزنامك »، به دليل سفر پيش بيني نشده نويسنده اش چند روزي منتشر نمي شود. شماره بعدي « روزنامك » روز ۱۷ خرداد از نظر علاقمندان خواهد گذشت.

در آخرين روز هفته فرهنگي ايران در ژاپن به نمايش گذاشته شد
۲۰ اثر شاخص خوشنويسي ايران در ژاپن
در آخرين روز از هفته فرهنگي ايران در ژاپن ۲۰ اثر شاخص خوشنويسي ايران به نمايش گذاشته شد.
استاد غلامحسين اميرخاني، خوشنويس صاحب شيوه ايران كه به همراه هياتي هنري در ژاپن به سر مي برد، ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار همشهري به ژاپن گفت: عليرغم فرصت اندكي كه براي گردآوري آثار خوشنويسان بنام معاصر داشتيم، توانستيم از اكثريت چهره هاي نخبه و شاخص خوشنويس كشور تابلويي را به ژاپن بياوريم.
استاد اميرخاني با اشاره به تنوع تابلوهاي خوشنويسي گفت: در اين مجموعه تمامي خطوط خوشنويسي آورده شده است و علاقه مندان به خوشنويسي ايراني مي توانند مكاتب و سبكها و خطوط مختلف را در اين مجموعه چكيده و ارزشمند به تماشا بنشينند.
به گفته استاد اميرخاني در نمايشگاه خط ايران درژاپن، تابلوهاي خطهاي ثلث، نستعليق، شكسته نستعليق، شكسته و ... به تماشا گذاشته شده است. وي درباره چهره هاي شاخصي كه آثارشان را به اين نمايشگاه ارسال كرده اند گفت: خوشنويسان بنامي چون عباس اخوين، علي شيرازي، امير احمد فلسفي، ملكزاده، يدالله كابلي، صداقت جباري، بختياري، سلحشور، محمد حيدري، الهه خاتمي، صغري حسيني و بني رضي آثارشان را به اين نمايشگاه فرستاده اند.
به گفته اميرخاني هدف از انتخاب اين آثار ارائه تصويري از نمونه هاي متنوع خوشنويسي ايران معاصر به علاقه مندان ژاپني بود.

كوتاه از هفت هنر
نخستين كارگاه موسيقي دانشجويان با حضور عليزاده و كلهر
در پي تأسيس كارگاه موسيقي دانشجويان كشور كه زيرنظر حسين عليزاده نوازنده و آهنگساز نامي ايراني شكل گرفته اولين برنامه اين كارگاه تحت عنوان سنت، اصالت، خلاقيت در موسيقي ايران، در دو بخش مستر كلاس هاي تار، سه تار، كمانچه و پژوهشي با حضور استادان حسين  عليزاده، كيهان كلهر، دكتر هومان اسعدي، دكتر ساسان فاطمي و... در روزهاي ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ خرداد ماه و با همكاري و مشاركت كانون موسيقي دانشگاه تهران و مجمع كانون هاي موسيقي دانشجويان سراسر كشور، در تالار شهيد آويني دانشكده هنرهاي زيبا برگزار مي شود، علاقه مندان مي توانند حداكثر تا پايان وقت اداري پنج شنبه ۸/۳/۸۲ جهت دريافت كارت ورود به جلسه به دفتر كانون موسيقي اداره كل امور فرهنگي دانشگاه تهران مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره ۶۴۹۱۶۲۵ تماس بگيرند.
كنسرت موسيقي راك
گروه موسيقي راك پيكولو روزهاي ۸، ۹ و ۱۰ خرداد ۸۲ ساعت ۱۹ در سالن اجتماعات بيمارستان ميلاد (بزرگراه همت) به اجراي برنامه خواهد پرداخت.
در اين كنسرت كاوه رمضانزاده: آهنگساز و خواننده گروه، سارا نائيني: همخوان، اميرحسين مستعد: گيتارباس، سام نظري: فلوت و كيبورد، ميلاد زنده نام: گيتار الكتريك، نيما رمضاني: گيتار الكتريك و سهراب رمضان زاده: درامز شركت دارند.
علاقه مندان با شماره تلفن هاي ۸۰۹۹۶۷۸ ۲۰۰۰۴۰۰، و ۸۷۴۳۱۳۱
تماس بگيرند.
نقد و بررسي قارچ سمي
فيلم «قارچ سمي» با حضور كارگردان و يكي از بازيگران در دانشگاه آزاد كرج مورد نقد و بررسي قرار گرفت. مسئول روابط عمومي اين واحد دانشگاهي گفت: در اين نشست، رسول ملاقلي پور و جمشيد هاشم پور در جمع شماري از استادان و دانشجويان به نقد اين فيلم پرداختند. محسن كشاورز افزود: در اين نشست كه با همكاري گروه تحقيقاتي معاونت فرهنگي حوزه بسيج دانشجويي اين دانشگاه برگزار شد، اكبر نبوي از منتقدان فيلم و سينما به نقد و تحليل كلي اين فيلم پرداخت.
گشايش موزه موسيقي
موزه موسيقي با بخش هاي گوناگون روزگذشته گشايش يافت.
در اين موزه كه با حضور جمعي از شخصيت هاي فرهنگي و هنري افتتاح شد، نمايشگاه سازهاي ايراني، كتابخانه تخصصي، سالن يادمان استادان موسيقي، بخش پژوهش و تحقيق و كارگاه سازسازي درنظر گرفته شده است. موزه موسيقي در خيابان مقصودبيك تجريش، كوچه نمازي قرار دارد.
آموزش بازيگري در تماشاگه پول
واحد نمايش تماشاگه پول با همكاري كانون نمايشي سپند اقدام به برگزاري يكدوره كلاسهاي بازيگري به صورت رايگان كرده است.
به گزارش روابط عمومي اين كانون، اين كلاسها به صورت تئوري و عملي و پس از آزمون بازيگري از علاقه مندان برگزار مي شود.
همچنين نمايش هاي شاد و موزيكال «شير ترسو و خاله سوسكه» به كارگرداني عليرضا دهقان و ژاكلين آواره از امروز به مدت يك هفته در اين مكان به صحنه  مي رود. اجراي صبحها مخصوص مدارس و مهدهاي كودك است. علاقه  مندان جهت شركت در كلاسهاي بازيگري و ديدن نمايش ها با شماره تلفن هاي ۸۷۷۴۷۴۵ و ۲۵۱۸۲۶۶ تماس بگيرند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
در آستانه رفتن
گرماي بعدازظهر شرجي، ساحل نشينان را در خانه هايشان حبس كرده بود. مردي جوان با دستاني كه از برادرش خواسته بود كه آنها را از پشت ببندد، با پاي بي رمقش شن هاي ساحل را بازي مي داد و با چشمان سرد و بي فروغش، سرور كودكانه چهار پسربچه اي كه با صدف و شن و آب سرگرم بازي شده بودند را مي نگريست.
ديگر همه چيز برايش تمام شده و چيزي نداشت كه از دست بدهد. پس از سالها وسوسه، آخرين تصميم زندگي اش را گرفته بود تا خود را به دريا بسپارد. تا كمر زير آب رفته بود و بدون هيچ درنگي قدم به جلو برمي داشت...
- داره غرق مي شه... كمك... اكبر داره غرق مي شه...
بچه ها بودند كه فرياد مي كشيدند و وحشت زده كمك مي خواستند. يكي از هم بازي هايشان داشت غرق مي شد. ناگهان با تمام توانش به سوي پسرك دويد. تا شانه زير آب رفت، اما دستانش از پشت بسته بود و نمي توانست به سوي پسركي كه دورتر و دورتر مي شد، شنا كند. پسرك دست و پا مي زد، زير آب مي رفت و بالا مي آمد و سرانجام دريا او را با خود برد.
مرد جوان گيج شده بود و زبانش بند آمده بود. سراپا خيس خود را به ساحل رساند. سرش را روي زانو گذاشت و گريست.
آب بود و گرما بود و سه پسر بچه اي كه با دستاني عرق كرده، اشك هايشان را پاك مي كردند.
سيد احمد عسكري

گشتي در دنياي خبرها
هزينه هاي نخست وزير
سيدني: ديروز فاش شد جان هوارد نخست وزير استراليا كه سال گذشته همراه چهار تن از مشاورانش در هتلي واقع در شهر رم اسكان داشت، طي ۴ روز اقامت خود بيش از ۲۸ هزار دلار هزينه كرده است. همچنين وي طي ۴ سال، ۱۲۰ هزار دلار صرف خريد شراب براي خانه خود كرده است. به نوشته مطبوعات استراليا، هوارد در حالي اينگونه هزينه كرده است كه متوسط درآمد يك كارگر استراليايي در سال ۴۵ هزار دلار است. از سوي ديگر دفتر هوارد اعلام كرد هزينه ۴ روز اسكان وي در شهر رم را قرار بود دولت ايتاليا بپردازد.
جريمه به خاطر آب دهان
سنگاپور: دو مرد در سنگاپور به دليل انداختن آب دهان خود روي زمين هريك ۲۹۲ دلار جريمه شدند. پيش از اين ۱۱ نفر به دليل ارتكاب تخلفي مشابه در اين كشور جريمه شده بودند. در پي گسترش بيماري سارس، مقامات سنگاپوري قانون فوق را به شدت پيگيري كرده اند.
افزايش صادرات كيوي
نيوزلند: پس از اينكه اعلام شد، مصرف كيوي انسان را در برابر بيماري سارس مقاوم مي كند، صادرات كيوي از نيوزلند به تايوان چندين برابر افزايش يافت.
به گفته برخي از پزشكان كشور تايوان، مصرف دوعدد كيوي در روز استفاده از ماسك روي بيني و دهان، انسان را در برابر ويروس بيماري سارس مقاوم مي كند.
همچنين مصرف آب كيوي هر روز صبح توصيه شده است.
سانحه براي خودرو وزير
واشنگتن: خودرو حامل دونالد رامسفلد وزير دفاع كشور آمريكا با خودرويي كه منحرف شده بود تصادف كرد اما در جريان اين سانحه رانندگي آسيبي به هيچ كس نرسيد. هنگامي كه خودروي حامل رامسفلد به سوي يك پايگاه نيروي هوايي در حال حركت بود ناگهان با خودرويي كه راننده اش كنترل آن را از دست داده بود برخورد و قسمت جلوي آن تخريب شد. البته رامسفلد بلافاصله سوار خودروي محافظان خود شد تا در موعد مقرر به پايگاه نيروي هوايي برسد.
معضل ترافيكي استراليا
كانبرا: ۸۵ درصد از تلفات سوانح رانندگي در كشور استراليا بين ساعت ۶ بعدازظهر تا طلوع آفتاب اتفاق مي افتد كه در اغلب سوانح، عابران پياده بر اثر برخورد با خودروها جان خود را از دست مي دهند. نكته جالب اينكه، از هر سه عابر پياده اي كه بر اثر برخورد با خودروهاي عبوري مي ميرد، ۲ نفر به افراط از مشروبات الكلي استفاده كرده اند. اين عابران به دليل مصرف بيش از حد مشروبات الكلي در كنار و ميان خيابانها و جاده ها روي زمين دراز مي كشند و خودروها به دليل تاريكي شب آنها را له مي كنند. به همين دليل عابران تحت تأثير مشروبات الكلي به بزرگترين معضل رانندگان كشور استراليا تبديل شده اند.
قول فرماندار
سنت پترزبورگ: ديروز مصادف بود با سيصدمين سالگرد تأسيس شهر سنت پترزبورگ روسيه اين شهر كه نامش قبلاً لنينگراد بود در سال ۱۷۰۳ ساخته شد اما نازيها در جريان جنگ جهاني دوم به مدت ۹۰۰ روز اين شهر را اشغال و تخريب كردند. در حال حاضر بزرگترين مشكل مردم اين شهر كمبود خانه است و ۱۵ درصد از ۵/۴ ميليون نفر جمعيت اين شهر در آپارتمان هاي سازماني زندگي مي كنند. ساكنان اين آپارتمان ها مجبورند به صورت شراكتي از سرويس هاي بهداشتي استفاده نمايند. به همين دليل فرماندار اين شهر قول داده بود در روزي كه سنت پترزبورگ ۳۰۰ ساله مي شود، يك دستگاه آپارتمان مستقل دراختيار والدين اولين نوزادي كه در اين شهر به دنيا بيايد قرار دهد. از قضا ديروز دو نوزاد همزمان با يكديگر در دو بيمارستان متفاوت به دنيا آمدند وبه همين دليل فرماندار مجبور شد دو دستگاه آپارتمان به خانواده نوزادان هديه بدهد .

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۲ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري شهيد آويني: نمايشگاه عكس (رويشي در سپيده) / تا ۸ خرداد /ميدان بهمن، فرهنگسراي ورزش.
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه فيروزه بهنيا و هنرجويان / ۸ تا ۱۳ خرداد / زعفرانيه، نبش چهارراه پرزين، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه عكس مهرداد عسگري طاري / ۹ تا ۱۳ خرداد / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۵
* خانه عكاسان ايران: هفتادمين نمايشگاه دوره نمايشگاه هاي خانه عكاسان / آثاري از مجيد كورنگ بهشتي، استيو مكوري و پايان نامه هاي دانشجويي / از ۱۷ خرداد تا دوم مرداد / تلفن: ۸۸۰۹۷۱۷
* نگارخانه والي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان / ۸ تا ۱۳ خرداد / ميدان ونك، خدامي، پلاك ۸۶ / تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
* نگارخانه الهه: نمايشگاه نقاشي هاي شعله رشاد و شراره نورائي / از ۸ تا ۱۳ خرداد / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
* نگارخانه راه ابريشم: نمايشگاه عكس مهران مهاجر / ۱۰ تا ۲۹ خرداد / خيابان آفريقا، تابان شرقي، شماره ۷۵ / تلفن: ۸۷۸۸۲۵۹
* نگارخانه آريا: نمايشگاه چاپ دستي (كالكوگرافي) مهرداد خطائي/ تا هشتم خرداد/ خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، شماره ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |