پنج شنبه ۸ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۶۳ - May . 29, 2003
آثار ساخت و سازهاي غير مجا ز شهر را تخريب مي كند
تقاضا براي برخورد قاطع شهرداري با ساخت و ساز غيرمجاز
016470.jpg
گروه شهري: رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز، خواستار برخورد قاطع شهردار تهران با ساخت و سازهاي غيرمجاز شد.
دكتر «حميدماجدي» ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: در چند سال گذشته ساخت و سازهاي غيرمجاز وسيعي، توسط برخي سازمانها انجام شده كه آثار زيانباري براي شهر تهران داشته است. وي گفت: براساس ماده ۱۰۰ قانون شهرداري كليه مالكين اراضي و املاك داخل محدوده قانوني و حريم شهر بايد جهت ساخت و ساز از شهرداري مجوز كسب كنند.
ماجدي تصريح كرد: اين قانون تعاوني هاي مسكن، دستگاههاي دولتي و... را براي اخذ مجوز ساخت و ساز مستثني نكرده است.
وي افزود: اگر سازمان هاي دولتي يا ارگان ها  براي ساخت و سازهاي خود اقدام به اخذ مجوز نكنند، از مردم عادي چه انتظاري مي توان داشت.
وي گفت: متأسفانه، ساخت و سازهاي غيرمجاز در اراضي ذخيره هاي شهري انجام شده است.
اين استاد شهرسازي دانشگاه تصريح كرد: در طرح ها و برنامه هاي كلان شهري پيش بيني شده است كه از اراضي ذخيره شهري به منظور كمبود فضاهاي خدماتي شهري استفاده شود.
رئيس هيأت مديره جامعه مهندسان شهرساز، تصريح كرد: تبديل اين اراضي به فضاهاي مسكوني، تمام طرح هاي كلان تهران را با مشكل مواجه خواهد كرد.
ماجدي اظهار داشت: بسياري از محلات تهران فاقد فضاهاي مورد نياز است و ساخت و سازهاي غيرمجاز بر اين مشكلات مي افزايد و تأسيسات زيربنايي تهران نياز شديد به اراضي ذخيره دارد.

اسكله در پناهگاه حيات وحش؛ شايد ميانكاله بميرد
016480.jpg
به رغم اعتراضات مكرر اداره كل محيط زيست استان مازندران، عمليات ساخت اسكله اميرآباد در حريم پناهگاه حيات وحش ميانكاله همچنان ادامه دارد.
به گزارش قلم سبز ايران، پروژه احداث اسكله اميرآباد كه به عنوان يك پروژه ملي و از سوي سازمان بنادر و كشتيراني ايران اجرا مي شود از اواخر سال ۸۰ آغاز شده است كه به رغم تذكرات متعدد اداره كل محيط زيست استان مازندران، تاكنون هيچگونه گزارش ارزيابي زيست محيطي از اين طرح ارائه نشده است.
يك كارشناس محيط زيست در گفت وگو با قلم سبز با انتقاد از نحوه اجراي پروژه هاي ملي گفت: «عدم اجراي گزارش ارزيابي زيست محيطي در قوانين حقوق محيط زيست ايران، فعل مجرمانه محسوب نمي شود، لذا قابليت مطرح شدن در محاكم قضايي را ندارد.»
وي افزود:« به جهت ملي بودن پروژه تاكنون نتوانستيم جلوي پيشرفت آن را بگيريم كه با توجه به اين كه اسكله ديوار به ديوار پناهگاه حيات وحش ميانكاله قرار دارد در آينده نزديك مي تواند با تهديد امنيت منطقه و آلوده سازي محيط، امكان زيست بسياري از پرندگان مهاجر را سلب كند.»
پناهگاه حيات وحش ميانكاله، يكي از مهمترين ذخيره گاه هاي زيست كره دنيا محسوب مي شود كه داراي شناسنامه ثبت بين المللي از سوي يونسكو است. اين منطقه از مهمترين زيستگاه هاي قرقاول ايراني است و هر ساله در فصل زمستان پذيراي دهها هزار پرنده مهاجر است.

يك مقام مسئول شهرداري:
اصلاح قانون مناسب ترين راه براي حل معضل تخلفات تبليغاتي است
016475.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري منطقه هفت تهران، وضع قوانين به روز و مناسب و اصلاح قوانين قديمي حاكم بر شهرداري را مناسب ترين راهكار براي پايان دادن به معضل اجتماعي تخلفات تبليغاتي در سطح شهر تهران دانست.
«سيما نورافكن» افزايش جرايم نقدي براي متخلفان تبليغاتي كه در و ديوارهاي شهر را محل تبليغ قرار داده اند، راهكار مناسبي براي حل قطعي اين معضل ندانست.
نورافكن اظهار داشت:  با وجود آنكه جرايم نقدي براي برخورد با افراد خاطي تا سقف ۵۰۰ هزار ريال افزايش يافته است اما اين امر نيز بتدريج براي مردم عادي شده و ما شاهد تكرار اين معضل در سطح شهر خواهيم بود.
وي تصريح كرد: با توجه به كم بودن مبلغ جرايم از نظر مادي، پيگيري متخلفان مقرون به صرفه نبوده و متخلفان به دليل كم بودن مبلغ جريمه همچنان به تخلف خود ادامه مي دهند.

جزئيات توزيع ۷۷۲ ميليارد تومان بودجه سال جاري شهرداري تهران:
۴۹۰ ميليارد عمراني، ۲۷۰ ميليارد جاري، ۱۲ ميليارد خريد معارض
شهروندان خوش حساب ترين مشتريان شهرداري هستند، درحالي كه سازمان ها هيچگاه مشتري خوبي براي پرداخت بدهي خود نبوده اند
گروه شهري: خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مديران شهرداري صرفه جويي در هزينه ها، تلاش براي تأمين منابع درآمدي پايدار و پرهيز از هزينه هاي زايد را در دستور كار قرار دهند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: ۳۰۰ ميليارد تومان از بودجه ۷۷۲ ميليارد توماني امسال شهرداري مربوط به فروش تراكم است كه باتوجه به مصوبه جديد شوراي عالي شهرسازي و معماري و محدوديت تراكم مازاد نسبت به تحقق آن ترديد وجود دارد. ولي با اين حال تدوين كنندگان بودجه معتقدند كه افزايش نرخ تراكم تاحدودي درآمد ناشي از ميزان و حجم فروش تراكم را جبران مي كند. وي گفت: اين مصوبه به گونه اي است كه رغبت براي ساخت و ساز را تا حدودي كاهش داده و فزوني قيمت تراكم نوعي بي انگيزگي براي ساخت و ساز را تقويت مي كند. از اين گذشته رقم قابل توجهي از محل صدور پروانه هاي ساختماني و عوارض ساخت و ساز نيز كاهش مي يابد. خزانه دار شورا تصريح كرد كه در گذشته حدود ۷۰ درصد درآمد شهرداري از محل فروش تراكم تأمين مي شد و حال آن كه اكنون به دليل محدود شدن آن حدود يك سوم بودجه را به خود اختصاص داده است.
عضو هيأت رئيسه شورا با اشاره به مصوبه اخير تراكم هدف از آن را كاهش تدريجي تراكم و درنهايت به صفر نزديك ساختن آن دانست و گفت: اين نظر يك نظر منطقي است زيرا فضافروشي با شرايط فعلي شهر تهران، مشكلات فراواني را درپي خواهد داشت ولي به هر حال كاهش يكباره آن نيز تأمين بودجه شهرداري را با مشكل روبه رو مي سازد.
اختصاص بودجه براي املاك واقع در طرح
اين عضو شوراي شهر افزود: از مجموع ۷۷۲ ميليارد تومان بودجه شهرداري، ۴۹۰ ميليارد تومان آن بودجه عمراني و بقيه آن بودجه جاري است كه از اين ميزان ۱۲ ميليارد تومان براي خريد املاك واقع در طرح هاي عمراني پيش بيني شده است.
وي گفت: تكميل پروژه هاي نيمه تمام از اولويت هاي شوراي شهر و شهرداري است چراكه تكميل هرچه سريع تر اين گونه طرح ها براي ساماندهي امور شهري مناسب و براي شهرداري به لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه تر و به لحاظ زماني كم هزينه تر خواهد بود.
مردم،مشتريان خوش حساب شهرداري
خزانه دار شورا گفت: سازمان ها، ارگان ها و برخي مراكز، رقم قابل توجهي به شهرداري بدهكارند كه بايد پرداخت كنند.
آشتياني افزود: مردم خوش حساب ترين مشتريان شهرداري هستند و همواره بدهي خود را پرداخت مي كنند ولي سازمان ها و ارگان ها، هيچگاه مشتري خوبي در پرداخت بدهي خود به شهرداري نبوده اند.
وي بودجه را يكي از مهم ترين ابزار نظارتي و اجرايي سياست هاي شورا و شهرداري عنوان كرد و با اشاره به ويژگي هاي بودجه امسال گفت: در بودجه فعلي يك سري نكات مثبت وجود دارد و براي نمونه شهرداري هاي مناطق از اين پس، درآمدهاي وصولي خود را به خزانه شهرداري واريز مي كنند و به بيان ديگر بودجه به سمت متمركز شدن پيش رفته است.
وي بخشي از مشكلات بودجه شهرداري را ناشي از كهنه بودن ساختار بودجه و نيز غفلت از اصلاح قوانين دانست و گفت: براي نمونه تا سال گذشته عوارض بنزين نزديك به ۳۰ سال دست نخورده باقي مانده بود و سال ها تنها نيم ريال دريافت مي شد ولي با تصويب مجلس از امسال ۱۰ درصد بابت فروش هر ليتر بنزين به شهرداري پرداخت خواهد شد.
وي ايجاد مراكز و مكان هايي در سطح كشور براي آشنايي مردم با حقوق شهروندي و نيز با مشكلات شهرداري را يادآور شد و افزود: هرچه مردم با حقوق خويش و نيز با مشكلات شهرداري آشنا شوند كار كردن براي مسئولان آسان تر خواهد شد.

عضو شوراي شهر تهران:
شركت واحد بايد خودكفا شود
گروه شهري: يك  عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  بر ضرورت  حمايت  شورا و شهرداري  ازشركت  واحد اتوبوس  راني  تهران  و حومه  در شرايط كنوني  تاكيد كرد.
خسرو دانشجو ديروز در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر گفت : ناوگان  اتوبوسراني  تهران  در كوتاه  مدت  به  حمايت  و كمك  شورا وشهرداري  نياز دارد ولي  در دراز مدت  ضروريست  از نظر مالي  و بودجه خودكفا شود.
وي  با اشاره  به  اينكه  در حال  حاضر دو سوم  حمل  و نقل  شهري  تهران  برعهده  اتوبوس  راني  است  تصريح  كرد: شوراي  شهر تهران  به  افزايش  قيمت  بليت  اعتقادي  ندارد و تامين  بودجه  شركت  واحد بايد از راههاي  مناسب ديگر صورت  بگيرد.
اين  عضو شوراي  شهر تهران  بر اهميت  نوسازي  ناوگان  شركت  واحد تاكيد و خاطر نشان  كرد: ناوگان  فرسوده  كنوني  نمي  تواند به  انتظار شهروندان  تهراني  پاسخ  دهد.
وي  بدون  اشاره  به  جزئيات  گفت: شورا پيشنهادهايي  درباره  نوسازي  و كمبود اتوبوس  به  كميته  حمل  و نقل  و ترافيك  شهري  ارائه  كرده  است .
خسرو دانشجو همچنين  گفت : به  زودي  اعضاي  جديد هيات  مديره  شركت  واحد اتوبوس  راني  تهران  و حومه  معرفي  خواهند شد.

آلايندگي موتورسيكلت هاي چهارزمانه كنترل مي شود
آسمان آبي ايران - نظارت بر ميزان آلايندگي تمامي موتورسيكلت ها به مدت يك سال از سوي سازمان حفاظت محيط زيست به شركت كنترل كيفيت هوا واگذار شد.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، براساس مصوبه هيأت وزيران تمامي واردكنندگان و توليدكنندگان انواع موتورسيكلت هاي چهارزمانه موظف شده اند از ابتداي سال جاري استاندارد اروپايي ۰۱-۴۰ECE-R را در ورود يا ساخت موتورسيكلت ها رعايت كنند.
در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگي هاي ناشي از موتورسيكلت ها (آلودگي هوا و آلودگي صوتي) مربوط به موتورسيكلت هاي دوزمانه است. برنامه هاي امكان سنجي و برآورد اقتصادي پروژه مذكور در دست تهيه و بررسي است كه به زودي ارائه مي شود.

اولويت  احداث شبكه فاضلاب در شميران و دربند
گروه شهري: احداث شبكه فاضلاب شميران ومنطقه دربند در فهرست اولويت هاي عمراني شركت آب و فاضلاب استان تهران قرار مي گيرد.
به گزارش «ميراث خبر»، به دنبال انتشار گزارش  هايي مبني بر آ لوده شدن منطقه دربند به عنوان يك محور تاريخي و طبيعي، مهندس «علي سجادي» معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب استان تهران با اعلام و تصريح اين مطلب، افزود: متأسفانه عمليات احداث شبكه فاضلاب در منطقه دربند به دليل تداخل حوزه اجرايي شهرداري و راهنمايي و رانندگي و نيز محدوديت هاي اين دستگاه ها در منطقه و خيابان هاي شميران، به كندي پيش مي رود و ما معتقديم به منظور احداث شبكه فاضلاب در محور دربند بايد بار ترافيك خيابان شريعتي و برخي ديگر از خيابان هاي پرتردد منطقه كنترل شده و به نقطه ديگري منتقل شود.
وي با اشاره به اين كه امكان توقف رفت و آمد خودروها در مناطق و خيابان هاي شميران و دربند براي اداره راهنمايي و رانندگي مقدور نيست، افزود: به منظور رفع چنين محدوديت هايي، عمليات عمراني احداث شبكه فاضلاب بايد شبانه انجام شود، اما اين كار خطرناك و نيازمند حضور مستمر پيمانكاران و نيروهاي با تجربه و متخصص است كه البته چنين اقدامي به دليل گستردگي كار و بالا بودن ضريب خطر در اين محدوده و احتمال ريزش هاي خطرآفرين، امكان پذير نيست.
معاون مهندسي و توسعه شركت آب و فاضلاب استان تهران همچنين گفت: شركت در نظر دارد تا پايان سال جاري، احداث شبكه فاضلاب شميران، بخشي از مناطق مركزي و جنوب شهر تهران را انجام دهد و طبيعتاً حل بحران فاضلاب منطقه دربند نيز وابسته به احداث شبكه فاضلاب در اين مناطق است.
وي در همين حال، اقدامات كوتاه مدت براي رفع مشكلات و بحران  زيست محيطي منطقه دربند را ضروري خواند و تصريح كرد: براي احداث شبكه فاضلاب و كاهش مشكلات زيست محيطي و بهداشتي، همه سازمان ها و دستگاه هاي دولتي بايد همت كنند و اقدامات و برنامه هاي خود را هماهنگ سازند.

توضيح سه خبر
* در پي درج خبري با عنوان «صدور حكم قضائي به نفع تعاوني مسكن سرخه حصار شايعه است »در صفحه ۳ مورخ ۲۲/۲/۸۲، شركت تعاوني مسكن وزارت جهاد كشاورزي توضيحي به روزنامه ارسال كرده است كه بخش هايي از آن به قرار زير است:
... اعضاي اين تعاوني مسكن قانونمند و قانونمدار هستند و خود را موظف به رعايت قانون مي دانند اما مشكل اينجاست كه آيا به استناد قوانين و مقررات موجود كشور منطقه اراضي شركت تعاوني داراي شاخصه هاي كارشناسي و نيز آراء معتبر به عنوان پارك ملي هست يا خير؟
... زمينهاي اراضي سرخه حصار پس از واگذاري نقشه برداري شده و به استناد نقشه تفكيكي كه مورد تأييد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور قرار گرفته هر قطعه زمين ميل كوبي گرديده و به اعضاء تعاوني واگذار شد و آراء متعدد قضايي نشان از قانوني بودن همه مراحل از واگذاري تا صدور سند دارد.
... اما درباره آنچه در ذيل عكس انتخابي روزنامه چاپ شده در گزارش از چادرنشيني اعضاء تعاوني اين نكته قابل توضيح است كه چادرها توسط اعضا خريداري شده كه در صورت امكان مي توان زمان خريد و محل آن را تحقيق و بررسي نمود. بنا بر اين تعلق چادرها به يك نهاد دولتي به شدت تكذيب مي شود.
* سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به خبري با عنوان «۶۰ ميليارد ريال بودجه كاهش آلودگي هوا بي ثمر هزينه شده است» نكاتي به شرح ذيل ارسال كرده است:
گرچه مفاد ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم مي بايستي از اوايل سال ۷۹ جاري مي شد، ولي عملاً اين بند از قانون در مورد شهر تهران از اواسط سال ۱۳۸۱ محقق گرديد؛ بنابراين رقم ۶۰ ميليارد ريال براي سه سال صحيح نبوده و فقط ۲۰ ميليارد ريال سال ۱۳۸۱ اختصاص يافته است و تا قبل از سال ۱۳۸۱ هيچ  بودجه اي با عنوان اين طرح در اختيار اين سازمان قرار نگرفته است. ضمن اينكه لازم است بيان شود حدود ۲۰ ميليارد ريال بودجه كاهش آلودگي هواي تهران از بالاترين كارآيي و اثربخشي در كاهش آلودگي هوا در حال هزينه شدن مي باشد.
* شركت كنترل ترافيك تهران در پي درج خبري با عنوان «مذاكره براي انتقال فناوري جديد كنترل ترافيك» در مورخ ۴/۲/۸۲ اعلام كرد: در ارتباط با مطالعات انجام شده توسط هيأت ژاپني كه اعلام شده بود ۴۰۰ هزار دلار هزينه شده است تاكنون اين شركت هيچگونه رقمي دريافت نكرده است. همچنين براي سيستم معرفي شده با نام «راندو» كه صرفاً در توكيو به عنوان نرم افزار كنترل مركزي تقاطعات استفاده مي شود، هنوز هيچ اطلاعاتي در اختيار اين شركت قرار نگرفته است تا مورد ارزيابي قرار گيرد. در خاتمه اعلام مي شود كه اين شركت درحال بررسي پيشنهاد هيأت ژاپني است وتصميم گيري نهايي از طريق كانالهاي رسمي اعلام خواهد شد.

يك مدرس دانشگاه:
فقدان فرهنگ سبز، مانع از گسترش حقوق محيط زيست در ايران شده است
فقدان فرهنگ زيست محيطي در جامعه و غلبه تفكرات انسان مداري بر محيط مداري مهمترين موانع پيشرفت حقوق محيط زيست در ايران به شمار مي رود.
نادر ساعد، عضو مؤسسه مطالعات حقوق بشر دانشگاه تهران در گفت و گو با قلم سبز ايران با اشاره به اين مطلب گفت: «متأسفانه هنوز مقوله محيط زيست در كشور ما به عنوان يك مسئله فرعي و لوكس تلقي مي شود و تا زماني كه فرهنگ زيست محيطي در بين افراد جامعه و مسئولان اجرايي حاكم نباشد، حقوق محيط زيست همچنان تضييع خواهد شد.»
وي همچنين گفت: «اشاعه فرهنگ زيست محيطي نيازمند آموزش مستمر و پايدار است و كساني كه متولي آموزش محيط زيست هستند مي بايست منافع عمومي را به منفعت فردي ارجح بپندارند و به مقوله محيط زيست به عنوان يك مسأله فراملي اعتقاد داشته باشند.»
اين مدرس دانشگاه در ادامه افزود: «وقتي ما از يك خودروي آلاينده حمايت مي كنيم و آن را خودروي سبز يا صنعت سبز يا كالاي سبز مي ناميم در حالي كه واقعاً چنين نيست، پس منفعت شخصي را به منافع جمعي ترجيح داده ايم. در حالي كه اگر قانون براي همه باشد بايد براي همه اعمال شود.»
دكتر ساعد با اشاره به مشكلات قانوني و ساختاري نهادهاي متولي حفظ محيط زيست در كشور گفت: «تعدد نهادهاي دست اندركار به مسأله دامن زده چون هركدام قانون را از ديد خودشان تفسير مي كنند و با يك انديشه و سياست واحد عمل نمي كنند.»
وي همچنين در پايان با اشاره به خلاء قانوني در زمينه ايمني زيستي، بيو تكنولوژي و حفاظت از ذخاير ژني گفت: «در حقوق ما هنوز قانوني براي اين مسايل وجود ندارد در حالي كه يك نظام قانوني مطلوب نظامي است كه متناسب با تحولات جامعه باشد. وقتي جامعه اي روبه رشد است، پس قوانين هم بايد پويايي لازم را داشته باشد.»

نامه وزير بهداشت به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
نگذاريد در فيلم هاي ايراني كسي سيگار بكشد
وزير بهداشت  و درمان  در نامه اي  از وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  خواست ، از نمايش  هر گونه  تصوير سيگار در فيلمهاي  سينمايي جلوگيري  شود.
به  گزارش  روابط عمومي وزارت  بهداشت ،  در  اين نامه  كه  همزمان  با هفته  بدون  دخانيات  به  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي  ارسال  شده ، آمده  است  متأسفانه  شركت  هاي  چند مليتي  با هدف توسعه  بازار از سالها پيش  سعي  كرده اند از فيلم  به  عنوان  توسعه  فرهنگ مصرف  سيگار استفاده  كنند و اخيرا اين  گرايش  با به  تصوير كشيدن  زنان  و جوانان  در حال  مصرف  سيگار تشديد يافته  است .

املاك واقع در طرح هاي عمراني مهم ترين مانع پيشرفت پروژه هاي شهرداري است
گروه شهري: مدير كل هماهنگي برنامه و اعتبارات فني عمراني شهرداري تهران، املاك قرار گرفته در طرح هاي عمراني را مهم ترين مانع پيشرفت پروژه هاي شهرداري دانست.
«محمد حق بنده» به ايرنا گفت: اين املاك بايد هر چه سريعتر خريداري و تخريب شوند، چون با گذشت زمان هزينه هاي اضافي را براي شهرداري به وجود خواهند آورد.
وي تصريح: گروهي افراد سودجو با خريد املاك توسط افرادي كه ملك آنها جزو طرح شهري است، در مقابل درخواست مأموران شهرداري براي گران تر فروختن آن ملك مقاومت مي كنند.
وي تأسيسات شهري را از ديگر موانع پيشرفت پروژه هاي عمراني دانست و افزود: تيرهاي برق، لوله هاي آب و گاز از جمله تأسيساتي است كه هنگام اجراي پروژه بايد در جاي ديگري قرار گيرند.
مدير كل هماهنگي برنامه و اعتبارات فني عمراني شهرداري تهران گفت: اين تغييرات هزينه هاي زيادي دارد و اعتبارات آن از پروژه هاي عمراني در دست اجرا پرداخت مي شود.
حق بنده، اعتبارات عمراني سال جاري را چهار تريليون و نهصد ميليارد ريال ذكر كرد و افزود: از اين مقدار مبلغ يك تريليون و ۲۰۰ ميليارد ريال براي خريد املاكي كه در سر راه طرح هاي عمراني است، اختصاص يافته است.
وي اظهار داشت: به دليل آن كه تهران نقشه تأسيسات زيرزميني ندارد، اين امر مشكلات زيادي را هنگام حفاري براي اجراي پروژه هاي عمراني بوجود مي آورد.
اين مقام مسئول افزود: طولاني شدن اجراي طرح هاي عمراني داراي بار مالي براي شهرداري است و جبران هزينه هاي اضافي نيز بر مردم تحميل خواهد شد.
وي پادگان هاي نظامي را از ديگر موارد ايجاد مانع در پيشرفت پروژه هاي عمراني دانست و گفت: جابجا كردن پادگان ها براي اجراي پروژه هاي عمراني كار دشواري است.
وي گفت: يكي ديگر از مشكلات تأخير در پروژه ها، تبعات اجتماعي و آسيب هاي بهداشتي كه بر ساكنين آن منطقه وارد مي شود، است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |