وقتي جامعه قانوني را نپذيرد و وقتي آن قانون با جامعه همخواني نداشته باشد هيچ ضمانت اجرايي هم براي آن وجود نخواهد داشت
سينا قنبرپور
اقدام اخير اتحاديه پوشاك تهران مبني بر ممنوعيت فروش نوعي مانتو زنانه برمبناي تبصره ماده اي از آيين نامه مصوب هيات وزيران است كه به نظر مي رسد با گذشت قريب به دو دهه از آن از مقبوليت اجتماعي برخوردار نباشد. گويي اين كار خط بطلان كشيدني بر اين فرموده است كه تصريح كرده اند «انسان را از هر آنچه منع كني نسبت به آن حريص تر مي شود. »
اگر از ماجراي تغيير وضع ظاهري مانكن هاي مانتوفروشي ها به بهانه ترويج و تهييج فساد بگذريم اقدام اتحاديه پوشاك و برخورد اداره اماكن نيروي انتظامي با فروشندگان نوع خاصي مانتو در كنار ماجراي بعدازظهرهاي بهاري تهران در ميادين بالاي شهر با ميني بوس هاي مخصوص پليس باز هم تاييدي بر اين نكته است كه «آزموده را باز آزمودن خطا نيست!» البته حالا كه قرار است راجع به اين قضيه بحث كنيم بايد بدانيم كه اصلاً نمي خواهيم از وجود چنين لباس هايي در جامعه دفاع كنيم بلكه بهتر است يادآور شويم برخوردهاي صورت گرفته مدنظر است. برخوردهايي در بعدازظهرهاي بهاري كه اتفاقاً سال قبل هم تكرار شده است. يك ميني بوس دو رنگ، سبز تيره با نواري از سبز روشن، عده اي هم هستند كه با لباس پليس به دختران و زنان بدحجاب تذكر مي دهند. البته بعضي از رهگذران روانه داخل ميني بوس مي شوند. مبارزه با بدحجابي جزو مبارزه با جرايم مشهور محسوب مي شود. هر بار كه در مبارزه اي آن هم در متن جامعه يا در هر يك از تصميم گيري هايي مشابه پاي پليس به عنوان ضابط اجراي قانون به ميان مي آيد كه البته بايد بتواند با استفاده از قواي قهريه خود آن را به اجرا در آورد رقم خوردن وضعيت خاصي ثمره آن مي شود كه البته قابل پيش بيني است، وضعيتي كه به راحتي مي تواند نگاهي را به مردم القا كند كه چند سال است «سردار محمدباقر قاليباف» در هر سخنراني، مصاحبه، گفت و گوي مطبوعاتي و... تاكيد دارد كه ديگر پليس اين چنين نخواهد بود. اما تنها به گفتن فرمانده پليس كشور نگاه جامعه محور جايگزين نگاه تهديد محور پليس نخواهد شد حتي اگر در واكنش به مسئله جمع آوري مانتوهاي خاص، فرماندهاني از نيروي انتظامي تاكيد كنند چنين كاري مربوط به آنها نيست هنوز اين پرسش باقي است كه چرا برخلاف تاكيد سردار قاليباف و سردار طلايي ميني بوس ها در ميادين و نقاط پرتردد، پسران و دختران را بازداشت مي كنند؟ شايد بهتر باشد براي يافتن چنين پرسشي دوباره به ماجراي مانتوهاي كوتاه، چسبان و بدن نمايي بازگرديم كه پوشيدن آن ممنوع نشده ولي فروش، تهيه و توزيع آن ممنوع شده است.
اجتماعي كردن قهري
«صرفاً با يك بخشنامه، فارغ از وجود نص صريح قانوني و بدون ترغيب و تشويق جوانان به استفاده از لباس هاي مناسب نبايد به برخورد با پوشش آنها اقدام كرد.»
«شهين دخت مولاوردي» مسئول جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان با بيان اين مطلب به ايسنا مي گويد: «اگر قرار است با نوعي از پوشش زنان برخورد شود، بايد ابتدا جرم و مجازات مربوط را تعريف كنند تا عملكردشان، وجهه قانوني داشته باشد.» همان طور كه كارشناسان علوم اجتماعي بر اين مطلب صحه مي گذارند، ايجاد يك رفتار اجتماعي و تبديل آن به يك هنجار در جامعه از راه اجبار و تقيد قهري ممكن نخواهد بود. با شروع سال ۱۳۸۲ و در پي تغيير وضع ظاهري مانكن هاي فروشگاه هاي البسه زنان، در كنار برخوردهاي امتحان شده پليس با دختران و زنان بدحجاب دستورالعمل اتحاديه پوشاك به فروشندگان، توزيع كنندگان و توليدكنندگان مانتو برگ ديگري شد تا ماهيت چنين رفتاري معناهاي ديگري به خود بگيرد. «ابوالقاسم شيرازي» در گفت وگويي با ايرنا به عنوان رئيس اتحاديه پوشاك تهران، ضمن اشاره به ممنوعيت فروش مانتوهاي كوتاه در واحدهاي توليدي و فروشگاه ها افزود: «با توجه به لباس هاي مبتذلي كه در سطح جامعه مشاهده مي شود اعم از مانتوهاي تنگ، چسبان، بدن نما و كوتاه دستورالعملي از طرف مجامع امور صنفي و اتحاديه هاي ذي ربط و اداره نظارت بر اماكن نيروي انتظامي تهران صادر شده است.» وي تصريح كرد مصوبه قانوني در خصوص مبارزه با اين نوع البسه در تاريخ ۱۸ اسفند ماه سال ۱۳۶۵ توسط مجلس شوراي اسلامي و ماده يك آيين نامه مصوب ۲۳ خرداد ۱۳۶۸ هيات وزيران اعلام شده بود. مصوبه اي كه شيرازي از آن ياد مي كرد به توليدكنندگان، واردكنندگان، توزيع كنندگان، فروشندگان و استفاده كنندگان از لباس هايي كه استفاده از آن در ملاء عام خلاف شرع و قانون است، ابلاغ شده است. بدين ترتيب براساس مهلت يك ماهه اي كه به دست اندركاران توليد و عرضه اين نوع پوشاك داده شده است، پس در ۱۶ خرداد ماه ۱۳۸۲ در صورتي كه توليدكنندگان و فروشندگان اقدام به جمع آوري اين نوع لباس ها نكنند، به دادگاه معرفي و طبق دستور قاضي به جرم آنان رسيدگي خواهد شد.
باز هم نيازي كه ناديده گرفته شد
صدور چنين دستورالعملي نكته اي را در ذهن به جريان مي اندازد كه وجود چنين كالايي در بازار حكايت از نوعي نياز در جامعه دارد كه صرف نظر كردن از آن نياز و منع كردن عرضه مورد نياز تنها به بازار سياه كشاندن و زيرزميني شدن چرخه اش مي انجامد. يك جامعه شناس شهري با اشاره به هنجار شدن مدهاي اجتماعي در يك مقطع زماني خاص و دوباره كنار رفتن آنها مي گويد: «در خصوص چنين نيازها و رفتارهايي در جامعه، به شدت نيازمند ظرافت در برخورد هستيم. فروش مانتوهايي كه البته با وضع اسلامي مطابقت چنداني ندارد حكايت از نوعي نياز در جامعه است. ممكن است اين نياز مصنوعي به وجود آمده باشد.» نگاهي به پوشش اسلامي در دوره هاي مختلف دو دهه گذشته نشان مي دهد كه در مقطعي مانتوهايي بلند مد شد، در دوره اي مانتوهايي با كمربندهايي در كمر مد شد. در وضعيت زماني ديگري شلوارهايي با پارچه هاي گشاد زير اين مدل مانتوها مد شد و كم كم كنار رفت و نوع ديگري جاي آن را گرفت. اگر نگاهي فارغ از تعصب معمول، به پوشش يكي دو سال اخير زنان در تهران بيندازيم مي بينيم كه مد شدن شلوارهاي كوتاه در ميان زنان محدود به مناطقي خاص و محدود به يكي دو دوره كوتاه بود و به زودي خود از مقبوليت افتاده است. حال آنكه به گفته كارشناسان اجتماعي چنين برخوردهايي، فقط و فقط حكايت از فقدان برنامه هاي فرهنگي در مواجهه با اين پديده دارد.
اگر به ماجراي بازداشت جوانان در ميادين و نقاط پرتردد شهر توجه كنيم بدون در نظر گرفتن نيت پنهان آن مي توان اين حركت را چنين توجيه كرد كه آنها از پوشش نامناسبي بهره برده اند كه جرم مشهود محسوب شده است. «شيرين عبادي» حقوقدان و وكيل دعاوي در واكنش به اين موضوع ايسنا مي گويد: «استفاده از رنگ هاي روشن در لباس زنان خلاف عفت حسنه يا مغاير با عفت عمومي نيست. » از سوي ديگر مسئول جمعيت حمايت از حقوق بشر زنان نيز به اين خبرگزاري مي گويد: «معمولاً در آستانه تابستان چنين برنامه هايي به كار گرفته مي شود [توسط پليس] و آنچه مدنظر شرع اسلام از پوشش بوده، به عنوان حدود و شرايط كلي آن يعني پوشاندن بدن و جسم (تا وجه و كفين) ذكر شده و قالب آن تعيين نشده است، لذا شكل و چارچوب اين پوشش مورد اختلاف و تفاوت سليقه است.
|
|
حال با توجه به اين اكثر قريب به اتفاق صاحب نظران برخوردهايي قهري با پديده هاي اجتماعي را محكوم به شكست مي دانند بايد پرسيد چرا اين برنامه دوباره در دستور كار قرار گرفته است؟شيرين عبادي مي گويد اگر شاهديم كه متاسفانه مفاسد اجتماعي در جامعه رونق دارند، بايد بپذيريم كه سياست فرهنگي استفاده شده در كشور صحيح نبوده است و استفاده از شيوه هاي پليسي در اين زمينه كارساز نيست. شهين دخت مولاوردي هم مي گويد نتايج اجبار در نوع پوشش افراد در برخي اماكن، مراكز، نهايتاً خود را در جاي ديگر نشان مي دهد و در اين حالت نتايج نامطلوبي را شاهد خواهيم بود. «محمدحسين آقاسي» وكيل دعاوي نيز معتقد است كه همواره برخوردهاي انتظامي و حتي معمولاً استفاده از چارچوب هاي قانوني براي هدايت افراد به سوي نوعي فرهنگ و حركت اجتماعي خاص با شكست مواجه شده و خواهد شد. وي مي افزايد: «مسئولان انتظامي بايد براي سلامتي ارگان تابعه خود درگير چنين حوزه اي نشوند. »
نگاه جامعه محور پليس تهديد مي شود
با آمدن فرمانده جديد پليس كشور طي چند سال اخير تغييراتي در نيروي انتظامي حكايت از وضعيتي مثبت و غير از رفتار قهرآميز داشته است. سردار محمدباقر قاليباف طي اين چند سال مرتباً بر تغيير نگاه پليس از تهديد محور به «جامعه محور» تاكيد كرده است. وي در آخرين اظهارنظر خود در جشنواره تجارب تربيتي اوليا و مربيان آموزش و پرورش شهر تهران مي گويد: «نگاه پليس به امنيت، نگاه جامعه محور است و پيچيدگي و پويايي جوامع سبب شده تا مقوله امنيت به عنوان يك فرايند به شمار آيد.» وي معتقد است امنيت اجتماعي توليد و فرايند اجتماعي به شمار مي آيد و نقش كليدي در تربيت جامعه ايفا مي كند. محمدباقر قاليباف در اظهارنظر ديگري مي گويد: «ما مسئول آبرو، اعتبار، مال، جان و ناموس مردم هستيم و لذا تحول و توجه به احوالات شخص و سازمان و ساختار نيرو دو موضوعي است كه همه كاركنان و فرماندهان بايد به آن توجه كنند. » از سوي ديگر وي باز هم تاكيد دارد كه «مردم مي خواهند تغييري در رفتار و نوع وظيفه خود انجام دهيم و به قانون و قانونمندي، مقيد باشيم و مهم اين است كه اين امر را با اخلاق اسلامي و برخورد بردارانه دنبال كنيم. » (انتخاب ۲۵ ارديبهشت ۸۲ ص ۹) با اين وصف بد نيست بدانيم طي دو دهه قبل در موضوع قاچاق و مبارزه با آن سياست كشور چنين بود كه پليس حلقه اول را تشكيل مي داد و حتي شايد حلقه اول و آخر. اما اينك در مجموعه سردار قاليباف شخص ديگري هم هست كه در اين مقوله حرف تازه اي مي زند. سردار محسن نادي مديركل مبارزه با جرائم اقتصادي ناجا در مصاحبه اي كه با روزنامه حيات نو انجام داد تصريح كرد مبارزه با قاچاق توسط پليس بايد آخرين حلقه باشد و ما در ستاد مبارزه با قاچاق كشور كه نيروي انتظامي هم يكي از اعضاي آن به شمار مي آيد توانستيم تبعات منفي اين موضوع يعني مبارزه پليس به عنوان اولين حلقه مبارزه را انعكاس دهيم. از طرفي اوايل سال گذشته نيز سردار قاليباف در برنامه اي زنده كه از شبكه دوم سيما پخش مي شد حضور يافت و تاكيد كرد با زنان بدحجاب و... برخورد مي شود. ورود نيروي انتظامي و صرف انرژي او در چنين مقولاتي كه هيچ پشتوانه فرهنگي اي ندارد صرفاً اتلاف يك انرژي است كه تنها پليس كشور را در مقابل يك چالش قرار مي دهد. چالشي كه به صراحت در آن تلاش سردار قاليباف براي حاكم كردن نگاه جامعه محور بر پليس را به مخاطره مي اندازد.
خلايي قانوني و فضايي براي بروز سليقه ها
محمدحسين آقاسي درباره جزييات پوشش زنان مي گويد در قانون مجازات اسلامي چيزي ذكر نشده و مي افزايد: «به طور كلي استفاده از پوشش هايي كه از نظر شرعي مناسب نيستند عنوان شده و طبيعتاً تشخيص چنين مسئله اي هم به عرف واگذار شده است. » وي مي گويد: «البته اگر كسي [به اين دليل] مورد تعقيب قرار گيرد، به خاطر دفاع او بايد ناچار نمونه لباسي كه شاكي (مسئولان انتظامي) آن را خلاف شرع مي دانند به دادگاه ارسال شود تا در حين رسيدگي، كارشناسان خبره كه البته در اين زمينه مشخص نيستند نظر دهند. ) عبادي وكيل دعاوي نيز مي گويد: «تشخيص اينكه طبق بخشنامه اخير چه مانتوهايي تنگ، چسبان و كوتاه است، غيرممكن خواهد بود زيرا تا اين لباس مورد استفاده قرار نگرفته چگونه مي خواهند بگويند براي خريدار آينده نامناسب خواهد بود حال شايد مانتويي كه در همان مغازه براي يك زن مناسب است براي ديگري تنگ و نامناسب باشد. » كما اينكه مردم جنوب شهر تهران ممكن است به ندرت از پوشش مردم شمال شهر تهران بهره ببرند. مردم مناطق شمالي شهر نيز به ندرت به شيوه مردمان جنوب شهر. هر دو آنها بنا به فرهنگ و آموزه هاي خود عمل مي كنند.
قوانين مرده، قوانين بي روح
به ميان آوردن مصوبه هيات وزيران در خصوص البسه كه قريب دو دهه قبل و در موقعيت زماني آن موقع وضع شده حكايت از به ميان آوردن قوانيني است كه از مقبوليت اجتماعي بي بهره شده اند. عبدالصمد خرمشاهي وكيل پايه يك دادگستري و حقوقدان در اين باره مي گويد: «مقدمتاً به يك مطلب اصلي اشاره كنم كه كشور ما، جمهوري اسلامي است و اساساً معيارها و ارزش هاي اسلامي مي بايستي حاكم بر جامعه باشد اما اينكه بايدها چرا بعد از چندين سال تبليغات مستمر و فعاليت هاي فرهنگي گوناگون از سوي متوليان مربوطه رنگ باخته اند، نشان دهنده آن است كه نامبردگان در عرصه مقابله با تهاجم فرهنگي به زعم خودشان يا زورآزمايي فرهنگي كم آورده اند. » وي در ادامه مي افزايد: «اينكه چرا بعد از چندين سال از انقلاب اسلامي نوع لباس و در اينجا مانتوي كوتاه سوژه روز مي شود نشان دهنده همين ضعف هايي است كه اشاره شد». اين حقوقدان برجسته كشور در خصوص بعد حقوقي چنين برخوردهايي مي گويد: «تجربه نشان داده است كه با تاكيد بر اجراي قوانين و آيين نامه هاي خشك و بي روح به منظور الزام افراد به پاره اي از قواعد و رفتارهاي اجتماعي بدون در نظر گرفتن موقعيت زماني و مكاني نوعي آب در هاون كوبيدن است. اگر در گذشته با زوم كردن و يا بزرگنمايي اين مواد قانوني مي توانستيم به صورت مقطعي افراد را ملزم به پاره اي از رفتارها و قواعد اجتماعي بكنيم در حال حاضر اعمال واجراي اين قوانين بسيار بي رنگ و بي تاثير هستند. »
خرمشاهي با اشاره به تبصره ذيل ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامي مي افزايد: «اين ماده در خصوص رعايت شئونات اسلامي است و تبصره مذكور مي گويد: «زناني كه بدون حجاب شرعي در معابر و انظار عمومي ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا ۲ ماه و يا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ريال جزاي نقدي محكوم خواهند شد. » در حال حاضر اولاً چند درصد از زنان باحجابي كه در شرع كيفيات آن مشخص شده است ظاهر مي شوند. ضمناً تا چه اندازه وضع اين تبصره قانوني در شكل گيري نوعي الزامات و مقيدات شرعي موثر بوده است؟»
اين وكيل دادگستري با اشاره به الگوهاي اجتماعي و هنجارهاي موجود در آن مي گويد: «ملاحظه مي فرماييد كه همان طوري كه عرض شد پاره اي از رفتارها و الگوها در جامعه با وضع قوانين و آيين نامه ها شكل نخواهد گرفت. مسائل اعتقادي و تعبدي مسائل دروني است كه آبشخور آنها در جاي ديگري است كه خود نياز به بحث مفصلي دارد. ماحصل كلام بدون در نظر گرفتن مقتضيات زمان و مكان نمي توان با توسل به تصويب و اجراي قوانين بي روح افراد جامعه را وادار به نوعي رفتار خاص يا نوعي گردن نهادن به قواعد مخصوص كرد، تجربه اين را نشان داده است. » خرمشاهي در پاسخ به اين سوال كه عمل به يك مصوبه هيات وزيران از وجاهت قانوني برخوردار است يا خير مي گويد: «مشكل اين كار مشكل قانوني نيست. زيرا در زمان وجود خلأ قانوني عمل به آيين نامه هاي مصوبه هيات وزيران داراي وجاهت است. اما در اين خصوص حتي قوانيني كه توسط مجلس به تصويب رسيده اگر بدون در نظر گرفتن مقتضيات زمان و مكان صورت گرفته باشد فاقد ارزش اجتماعي است، زيرا بايد قوانين ريشه در فرهنگ و باورها و ذهن افراد داشته و اعتقادات كه جزو مسائل شخصي است نيز به طريق اولي نمي توان با قوانين خشك آنها را متداول كنيم.» اين وكيل دادگستري با اشاره به وضع قوانين اسلامي و مقتضيات زمان مي افزايد: «در بحث حدود اسلامي كه از جمله قوانين غيرقابل تغييرند مي بينيم كه به دليل حفظ مصالح اسلام بحث سنگسار كم رنگ شده و دستور توقف اجراي آن داده مي شود چه برسد به قوانيني كه ساخته و پرداخته دست انسان هاست.» خرمشاهي همچنين به قانون منع استفاده از تجهيزات ماهواره و اقبال آن در جامعه اشاره مي كند و مي گويد: «در اجراي قانون فوق كوتاهي نمي شود ولي مي بينيم كه اين قانون تا چه اندازه تاثيرگذار بوده است. وقتي جامعه قانوني را نپذيرد و وقتي آن قانون با جامعه همخواني نداشته باشد هيچ ضمانت اجرايي هم براي آن وجود نخواهد داشت و در مقابل مي توانيم رفتارهايي را ميان مردم ببينيم كه عمل به قانوني، بدون ضمانت اجرايي شديد است.»
موجي از قانون مرده
با انتشار خبر صدور اطلاعيه اتحاديه پوشاك تهران مبني بر ممنوعيت فروش، توليد و عرضه مانتوهاي كوتاه خبري مبني بر هجوم افراد لباس شخصي در روزنامه ها نظر همه را به خود جلب كرد. روزنامه هاي «آفتاب يزد»،«ايران» و «ياس نو» در اخبار و گزارش هايي خبر از هجوم افراد به پاساژهاي ميلاد نور و گلستان در شهرك غرب، قائم و پاساژ تهران دادند.
ياس نو در شماره ۶۶ خود ضمن اشاره به واكنش نيروي انتظامي مبني بر اينكه جلوگيري از فروش مانتو وظيفه ما نيست به نقل از ايلنا نوشت: «با وجود يك ماه فرصتي كه به مغازه داران داده شده است عده اي به مغازه داران چند پاساژ تهران از قبيل پاساژ گلستان و ميلاد هجوم برده اند و تمام مانتوهاي كوتاه و تنگ را پاره كرده اند. » روزنامه آفتاب يزد نيز در خبر تيتر اول صفحه اجتماعي خود در شماره ۹۴۹ نوشت: «براساس شنيده ها لباس شخصي ها حتي به ضرب و شتم مغازه داران نيز پرداخته اند و استدلال آنها اين بوده است كه وجود مانتوهاي تنگ چسبان و بدن نما و كوتاه باعث افزايش فساد در جامعه خواهد شد.» با انتشار اين اخبار مدير عاملان دو مجتمع ياد شده اخبار روزنامه ها را به شدت تكذيب كردند. «مسعود هاديان» مديرعامل مجتمع ميلاد نور در واكنش به اين اخبار مي گويد: «اين اخبار مورد تاييد ما نيست ضمن آنكه در مجموعه ما هم اتفاق نيفتاده است و هيچ لباس يا مانتويي پاره نشده است. در دوران مسئوليت من به طور ماهيانه بازديد و كنترل صورت مي گيرد. ما تا به حال از بازديدكنندگان مجوز نخواستيم اما مشكلي كه از حضور پرسنل اداره اماكن در اين مجتمع به وجود مي آيد بيشتر متوجه مشتريان است يا فروشندگان. اين نيروها بيرون پاساژ به افراد تذكر مي دهند و همين باعث شده مشتريان كمتر به «ميلاد نور» بيايند. » وي در ادامه با اشاره به تفاوت جمع آوري و تذكر مي گويد: «اين دو مقوله با هم فرق مي كنند اينكه عده اي بريزند و مانتو پاره كنند يك چيز است كه البته هيچ نيرويي از بيرون نيامده اين كار را بكند ولي دستورالعمل صادره توسط اتحاديه پوشاك به فروشندگان داده شده است.»
هاديان مي افزايد: «اگر فروش چنين مانتوهايي نادرست است از روز اول چرا اجازه دادند توليد شود حالا كه فروشنده ما اين جنس را خريده و بايد چك بهاي آن را هم پاس كند مي گويند جمع آوري كنيد اين موضوع البته به ما ضربه مي زند. زيرا با اين اتفاق فروشنده هاي جواني كه آمده اند مغازه اي اجاره كرده اند و حالا بايد متضرر شوند چه كسي پاسخگوي آنهاست؟ اگر اتحاديه پوشاك كه در اين باره دير عمل كرده نبايد فروشنده مستاجر در مجتمع ما ضررش را بپردازد. »، ضرر و بيكاري او را چگونه حل خواهيم كرد. هاديان تاكيد مي كند اگر قرار است تذكري هم داده شود بهتر است از سوي ابلاغ به ما انجام گيرد تا ما در جلسه اي به مالكان و مستاجران اعلام كنيم تا اصطكاك كمتري داشته باشد و البته هم تاكنون اتفاقي نيفتاده است. در همين حال «محمد نوروزي» مديرعامل مركز تجاري گلستان در شهرك قدس ضمن تاكيد بر كذب بودن اخبار منتشره مي گويد: «روزنامه ها شيطنت كرده اند و ما هم حتماً برخورد مي كنيم زيرا ما اگر منافعمان در خطر باشد خودمان زودتر از آنها اقدام مي كنيم و در دادگاه از آن شكايت مي كنيم. »
وي با اشاره به هماهنگي همكاران مالك و مستاجرش در مركز تجاري گلستان مي افزايد: «نمي گوييم تخلفي در مركز ما صورت نمي گيرد، ما با بچه هاي نيروي انتظامي هيچ مشكلي نداشته ايم و اگر هم تخلفي بوده طي ۳ سال مديريت من به صورت جزيي با تذكر بر طرف شده است. در خصوص پاره شدن مانتو در مركز ما بايد بگويم مگر ما بي عرضه باشيم كه آنها حمله كنند و ما سكوت كنيم. ما خودمان هم مخالف لباس بدن نما به عنوان ايجادكننده فساد هستيم ولي اگر كسي قدش كوتاه بود چه كند؟ مانتوي كوتاه بالاخره بايد باشد. »
با اين وصف به نظر مي رسد با توجه به واكنش فرماندهان پليس مبني بر عدم ارتباط آنها با اين مسئله ماجراي مانتوهاي كوتاه و بدن نما و. . . بيشتر به جنگي ميان سرمايه داران شبيه باشد كه مي خواهند از اين طريق رقيبان خود را از ميدان به در كنند! اما اگر واردكنندگان نوع خاصي از مانتو براي هم و براي رقابت هم پاپوشي نساخته باشند يا اينكه چنين اخباري براي به حداقل رساندن مشتريان مراكز خاص تجاري نباشد بهتر آن است كه چالشي براي پليس كشور هم نباشد تا نگاه جامعه محور كه از ثمرات بسيار موثر پليس طي ۴-۳ سال اخير به وجود آمده تهديد و درمانده شود. آن وقت در يكي از روزنامه هاي رسمي كشور بخوانيم كه افراد پليس (مبارزه با مفاسد اجتماعي) در اروميه ۳ هزار و ۴۰۰ تذكر به زنان بدحجاب براي رعايت حجاب داده اند. (ايران شماره ۲۴۶۴ ص ۴) گويي انتظار مردم از پليس به جاي تامين امنيت عمومي، دادن تذكر است كه شمارش شود!