پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۴ - Jun . 12, 2003
شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ.
بدترين برادران كسي است كه به خاطرش به رنج افتي.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
ليكنش مهر و وفا نيست خدايا بدهش
مجمع خوبي و لطف است عذار چو مهش
كه به جان حلقه به گوش است مه چاردهش
چارده ساله بتي چابك و شيرين دارم
جايزه بهترين نقاشي چهره گالري ملي پرتره بريتانيا به يك هنرمند ۲۱ ساله رسيد
جايزه بزرگ براي دانشجوي جوان
018445.jpg
يك دانشجوي ۲۱ ساله بريتانيايي براي نقاشي پرتره اي كه از مادربزرگش كشيده است برنده يك جايزه بزرگ به ارزش ۲۵ هزار پوند شد.
به گزارش بي.بي.سي، اوكه شارلوت هريس نام دارد و در آخرين سال رشته هنرهاي زيبا دانشگاه متروپوليتن شهر ليدز تحصيل مي كند، روز سه شنبه موفق شد جايزه معتبر گالري ملي پرتره بريتانيا را كه هر سال به بهترين نقاشي هاي چهره اهدا مي شود، تصاحب كند.
اثر نقاشي او كه عنواني برايش درنظر نگرفته است، چهره دوريس ديويس، مادربزرگ ۸۳ ساله اش را نشان مي دهد.
«سندي نايرن» مدير گالري ملي پرتره بريتانيا اين اثر را «خارق العاده و گويا» توصيف كرده است.
هريس جايزه اش را در مراسمي گرفت كه در گالري ملي پرتره برگزار شد. او علاوه بر جايزه ۲۵ هزار پوندي، سفارش كشيدن يك پرتره را براي گالري دريافت كرد كه در ازاي آن نيز ۳ هزار پوند دريافت خواهد كرد.
او دستيار «تام وود» هنرمند و استاد سرشناس هنر است و در طول ۳ ماهي كه روي پرتره مادربزرگش كار مي كرد، از راهنمايي وود بهره مند بوده است.
اثر هريس قرار است به همراه ساير آثار برگزيده در گالري به نمايش درآيد، هرچند مادربزرگش هنوز براي دادن اجازه به نمايش گذاشته شدن چهره اش براي عموم، ترديد دارد.
امسال براي شركت در مسابقه گالري ملي پرتره بريتانيا، ۸۵۸ نفر آثار خود را فرستادند كه اكثر آنها گمنام بودند.
جايزه دوم، به ارزش ۸ هزار پوند به مايكل گاسكل و جايزه سوم به ارزش هزار پوند به گراهام فلاك رسيد.
۵۱ اثر برجسته شركت كرده در اين مسابقه از امروز تا ۲۱ سپتامبر در گالري ملي پرتره بريتانيا در لندن به نمايش گذاشته مي شود.
سال گذشته، جايزه اصلي گالري را كاترين گودسن، مدير يك استوديوي هنري متعلق به شاهزاده ولز، كسب كرده بود.

حبس دست نوشته هاي صادق هدايت در انتشارات اميركبير
جهانگير هدايت كه از وي به عنوان تنها وارث آثار و نوشته هاي صادق هدايت، نويسنده شهير ايراني نام برده مي شود، در گفت وگويي با ميراث خبر گفت كه حاصل بارها مكاتبه وي با مسئولان انتشارات اميركبير براي انتشار بخشي از دست نوشته هاي چاپ نشده صادق هدايت ثمري نداشته و اين دسته نوشته ها كه از جمله آنها دست نوشته افسانه آفرينش است، همچنان در حبس اين انتشاراتي است.
وي گفت: چند سال پيش انتشارات اميركبير پس از يك به اصطلاح خانه تكاني، مطرح كرده بود كه مقداري از دستنوشته هاي صادق هدايت را پيدا كرده است.
من چندين بار با آنها مكاتبه كردم كه بهتر است اين يادگارهاي فرهنگي يا در اختيار من به عنوان وارث نويسنده قرار بگيرد و يا در اختيار مركز اسناد و مدارك سازمان ميراث فرهنگي كه البته به هيچ نتيجه اي نرسيدم.
هدايت تاكيد كرد: انتشارات اميركبير به هيچ وجه امكان نگهداري از اين دستنوشته ها را ندارد ولي با سماجت آنها را در اختيار خود نگه داشته است. از آقاي سيد محمد بهشتي به عنوان رئيس سازمان ميراث فرهنگي كشور مي خواهم براي پس گرفتن دستنوشته هاي نامدارترين نويسنده معاصر ايران اقدامي كند و آنها را در كنار بقيه لوازم و اسنادي كه از هدايت باقي مانده است قرار بدهد.
سومريان، اكدي ها و النينو
روزنامه اينديپندينت به نقل از دكتر ريچارد گروو رئيس تحقيقات مركز تاريخ محيط زيست جهان در دانشگاه ساسكس نوشت: تغييرات شديد در جريان هاي اقيانوسي و بادهاي فراقاره اي كه عموما با نام النينو از آنها ياد مي شود، باعث فروپاشي تمدن هاي سومريان و اكديان در بين النهرين شده است.
گروو مي گويد: كتيبه هاي ميخي باستاني عراق جزئيات اين واقعه را كه به خاطر اتفاقات شديد آب و هوايي منجر به فروپاشي اين جامعه پيشاصنعتي كشاورزي شد ثبت كرده است.
اين كتيبه ها كه به سوگ اور معروف هستند، داستان فروپاشي او را در ۲۳۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح بيان مي كنند، در اين كتيبه ها به فروپاشي شهر چهار هزار ساله اور اشاره شده است. صدها هزار نفر از مردم اين ناحيه به نظر مي رسد در جريان سيل هاي برق آسا و خشكسالي هاي پي در پي در طول ۳۰ سال كشته شده باشند.
بنابرتئوري بحث برانگيز گروو، النينويي كه باعث فروپاشي تمدن اكديان و سومري ها شد، يكي از شديدترين از نوع خود در پنج هزار سال گذشته بوده است.
دو كنسرت موسيقي در تالار انديشه
دو برنامه موسيقي در تالار انديشه حوزه هنري امروز و فردا اجرا مي شود.
در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقيقه امروز گروه تنبورنوازان شاهو به نفع كودكان سرطاني اجراي برنامه مي كند و در ساعت ۱۷ فردا نيز سودابه سالم موسيقي پژوه كودك درباره موسيقي كودك با اجراي ۱۲۰ كودك برنامه پژوهشي اجرا مي كند.
علاقه مندان براي تهيه بليت به تالار انديشه حوزه هنري مراجعه كنند.
نقد و بررسي نخل ها و آدمها
بيست و سومين جلسه نقد كتاب دفاع مقدس به نقد و بررسي كتاب نخل ها و آدم ها اثر نعمت الله سليماني اختصاص دارد كه در ساعت ۱۵ روز ۲۴ خرداد در سالن مركز پژوهش و مطالعات امام حسين(ع) واقع در خيابان انقلاب، روبروي درب اصلي دانشگاه، نرسيده به خيابان فخر رازي، جنب انتشارات دهخدا شماره ۱۳۹۰ برگزار خواهد شد.
كنسرت سنتي «صنم» در سالن رودكي
كنسرت موسيقي سنتي گروه صنم در دستگاه دشتي و ابوعطا به سرپرستي اميرعباس ستايشگر و با آواز مجتبي عسگري روزهاي ۲۲ و ۲۳ خردادماه جاري ساعت ۱۹ در سالن رودكي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي بخش اول اين برنامه در دستگاه ابوعطا قطعات «طره جانانه»، «اجراي ساز» (سه تار)، «بي آشنا»، «تصنيف بي خبر» و در بخش دوم در مايه دشتي «آواز»، «چهار مضراب دشتي»، اجراي ساز سنتور «رهاب»، «آواز» (راست پنجگاه) (غرود اصفهان) و «تصنيف دشتي» اجرا خواهد شد.

زندگي احمدرضا احمدي و قيصر امين پور فيلم مي شود
فيلم مستندي براساس زندگي قيصر امين پور- شاعر- ساخته خواهد شد.
به گزارش ميراث خبر، ناصر صفاريان پس از پايان مراحل فني فيلم «وقت خوب مصائب» كه براساس زندگي احمدرضا احمدي ساخته شده، قصد دارد فيلمي مستند از زندگي قيصر امين پور بسازد .
وي گفت : «فعلا در حال تحقيق در باره زندگي قيصر امين پور هستم. البته قرار بوده مراحل ساخت اين فيلم زودتر از اين ها آغاز شود كه به دليل وضعيت جسماني آقاي امين پور و بيماريش به تعويق افتاد.»
اين فيلمساز با اشاره به اين كه فيلم مستند احمدرضا احمدي مراحل پاياني خود را طي مي كند در مورد علت ساخت فيلم مستند براساس زندگي شاعران گفت: «ادبيات هميشه دغدغه خودم بوده و هست. ديگر اين كه فكر مي كنم سينما و فيلم مي تواند شاعران و نويسندگان را كه بخشي از فرهنگ يك مملكت هستند به مخاطب معرفي كند، زواياي كشف نشده اي از زندگي آنها را در مقابل مخاطب آشكار كند و در كل چهره ملموس تري از آنها به مردم عرضه كند.»
صفاريان كه پيش از اين فيلم، سه گانه زندگي فروغ فرخزاد با عناوين «سرد سبز»، «جام جان» و «اوج موج» را ساخته است، درباره ساختار فيلم هايي كه درباره شاعران ساخته است گفت: «فيلم وقت خوب مصائب را سعي كرديم شبيه سه گانه فروغ كار نكنيم. يعني تلاش شد در مصاحبه ها دخالت نشود. ما براي اين فيلم از يك تيم گفتگو استفاده كرديم و از چند تن از هنرمندان و نويسندگان خواستيم در مورد يك موضوع خاص با احمدرضا احمدي بحث و گفتگوي دونفره اي را انجام دهند. مثلاً رضا كيانيان در مورد سينما، احمد طالبي نژاد در مورد زندگي شهري و دوران كودكي، محمد قائد راجع به روزنامه نگاري، محمدعلي سپانلو در مورد شعر و عمران صلاحي در موضوع طنز بااو گفتگو كردند».
وي گفت: «احمدرضا احمدي شاعري است با مخاطبان خاص؛ كه مثل فروغ، مخاطب عام چندان اطلاعاتي راجع به زندگي او ندارد. به همين دليل شيوه كار ما در ساخت فيلمي درباره او اين گونه بود كه شخصيت او را به مخاطب معرفي كنيم؛ به ويژه روحيه طنز او را، سعي كرديم كاري كنيم كه او جلوي دوربين راحت باشد؛ به همين خاطر از كساني خواستيم با او گفتگو كنند كه با او دوست و يا همكار صميمي بودند.»
اين فيلمساز ادامه داد: «ما در فيلم فروغ، ساختار را فداي اطلاع رساني كرديم؛ يعني بخش زيادي اطلاعات داشتيم كه فضا را بر مبناي آنها تغيير داديم تا نقاط مبهم را به مخاطب منتقل كنيم اما در مورد فيلم احمدرضا احمدي به اين دليل كه او آدمي پررمز و راز نيست اين اتفاق نيافتاد و دست ما براي بازي ساختاري بازتر بود».
او ساخت چنين فيلم هايي را براي معرفي فرهيختگان كشور به مخاطب عام بسيار موثر دانست و گفت: «بسياري از جنبه هاي شخصيتي احمدرضا احمدي حتي در ميان قشر تحصيل كرده و فرهنگي هم شناخته شده نيست. او را به عنوان شاعر، مي شناسند اما هيچكس از تمام زواياي زندگي و خلق و خوي او آگاهي ندارد. به همين دليل ما روي وجه شعري او كمتر كار كرديم تا وجه شخصيتي او، در مورد قيصر امين پور هم كه يكي از نقاط اوج شعر پس از انقلاب است فكر كرديم بهتر است بيشتر نگاه درونگرايانه در ساختار فيلم داشته باشيم و بيشتر بر خود او و فرديتش تكيه كنيم تا به تحليل شخصيت او در گفتگو با ديگر شاعران و هنرمندان».
گفتني است بخش نخست سه گانه فروغ فرخزاد يعني فيلم «سرد سبز» كه به زندگي خصوصي فروغ فرخزاد اختصاص دارد تا پايان خرداد وارد شبكه ويديويي مي شود.

سينماي ايران در جشنواره سيدني
در پنجاهمين  جشنواره  فيلم  سيدني  سه  فيلم  از كشور ايران  شركت  دارند.
فيلم هاي  سينمايي  «من  ترانه  پانزده  سال  دارم » به  كارگرداني  رسول  صدرعاملي  ، «دونده » به  كارگرداني  امير نادري  ، و« تنها در عراق » به  كارگرداني  بهمن  قبادي  ، فيلم هايي  هستند كه  از ايران  در اين  جشنواره  شركت  دارند.
پنجاهمين  جشنواره  فيلم  سيدني  از تاريخ  ۶ ژوئن  (۱۶ خردادماه ) سال  جاري در شهر سيدني  استراليا آغاز بكار كرده  است  و تا ۲۰ ژوئن  (۳۰ خردادماه ) ادامه  خواهد داشت .
اين  جشنواره  را يك  تشكل  غير انتفاعي  هرساله  برگزار مي كند و بهترين هاي  سينماي  جهان  را به  نمايش  در مي آورد.

عكس هايي از بانوان شيدنگار
نمايشگاه عكس «هر فصل با عكس هايي از بانوان شيدنگار» ديروز در محل «عكس خانه شهر» گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه تا ۳۱ خرداد برپاست عكس هايي از زهرا رنجبر، فرزانه خادميان،مهكامه پروانه، آذين زنجاني، مهرناز عمادي، نغمه جابري، شيرين حكمي، فريبا اباذري، آنگينه گالستانيان و مريم فخاري به نمايش گذاشته شده است ، عكس خانه شهر در هفت تير، ميدان بهار شيراز واقع شده است.

بنياد فارابي مشاركت بخش خصوصي در ورود فيلم هاي خارجي را تكذيب كرد
هيچ مجوزي براي نمايش فيلمهاي هندي صادر نشده است
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي در اطلاعيه اي اعلام كرد ورود و پخش فيلمهاي خارجي به طور انحصاري در اختيار اين بنياد است.
در اين اطلاعيه با اشاره به ابراز نظر افراد مختلف به عنوان سخنگو و همچنين صحبت هاي يكي از اعضاي شوراي صنفي نمايش درباره اكران فيلم هاي خارجي و در پي آن سردرگمي مخاطبان سينما آمده است: دريافت مجوز اخذ پروانه نمايش و برنامه ريزي براي پخش آنها، در سينماهاي كشور از جمله وظايف قانوني بنياد سينمايي فارابي است و ابراز نظر ديگر مراجع غيررسمي و افراد غيرمسئول در اين باره سنديت و ارزش ندارد.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: جدول نمايش فيلمهاي منتخب خارجي پس از برنامه ريزي از طريق روابط عمومي اين بنياد و يا اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اعلام خواهد شد، ضمن اينكه ابوالحسن داودي، رئيس خانه سينما به عنوان سخنگوي شوراي صنفي نمايش انتخاب شده است و ابراز نظر ديگر اعضاي شوراي صنفي نمايش بطور منطقي صحيح به نظر نمي رسد.
در اطلاعيه بنياد فارابي آمده است: با وجود اظهار نظر برخي افراد غيرمسئول هيچ مجوزي براي نمايش آثار هندي از نوع سطحي درخواست و صادر نشده و اصولا در عرصه برنامه ريزي بنياد سينمايي فارابي نمايش فيلمهاي سطحي خارجي گنجانده نشده است.
يك عضو هيات مديره انجمن سينماداران پيشتر از نمايش يك فيلم هندي در طرح نمايش آثار خارجي خبر داده بود.
در اطلاعيه بنياد سينمايي فارابي خاطرنشان شده است كه براي جلوگيري از ناهماهنگي و سرگرداني مخاطبان آثار خارجي، برنامه نمايش عمومي اينگونه فيلمها از طريق روابط عمومي فارابي و يا اداره كل نظارت و ارزشيابي معاونت سينمايي اعلام مي شود.
براساس اين اطلاعيه، سينماهاي سپيده، پايتخت، شهر تماشا ۲، تهران ۲، رودكي، شباهنگ و جي ۲، سالنهاي نمايش دهنده فيلمهاي خارجي هستند.

نمايشگاه علمي آثار داوينچي در پاريس
علاقه مندان  به  لئوناردو داوينچي  نقاش  مشهور ايتاليايي  براي  آشنايي نسل  جوان  با ديدگاههاي  علمي  اين  هنرمند، نمايشگاهي  برپا كرده اند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  يورونيوز، در اين  نمايشگاه  كه  در پاريس پايتخت  فرانسه  بر پا شده  است  وسايلي  چون  خودروهاي  افسانه اي  ، هلي كوپتر، ارابه  آتشين  و پل  متحرك  بر اساس  تفكر علمي  داوينچي  به  صورت  نمادين  ساخته  و عرضه  شده اند و علاقه مندان  را با تفكر علمي  اين  هنرمند مشهور آشنا مي كنند
وسايل  اين  نمايشگاه  با ابزاري  كه  الهام  بخش  داوينچي  بوده اند ، ساخته  شده اند و علاقه مندان  با سير كارهاي  او آشنا مي شوند.
نمايشگاه  آثار علمي  داوينچي  در بوستاني  جنگلي  به  مساحت  ۶ هكتار برپاشده  است .

مديركل نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد:
بليت فيلم هاي خارجي، گران تر نيست
مدير كل  نظارت  و ارزشيابي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي با اشاره  به آغاز نمايش  فيلم هاي  خارجي  در سينماهاي  كشور، خاطر نشان  كرد: نظام قيمت گذاري  بليت  فيلمهاي  خارجي  تابع  قيمت  گذاري  فيلمهاي  داخلي  است .
صانعي    با بيان   اينكه  نمايش  فيلمهاي خارجي  در سينماهاي  كشور طرحي  يكساله  است ، افزود :جدول  و برنامه زمانبندي  براي  نمايش   اين  فيلمها در نظر گرفته  شده  است.
 وي  گفت  شوراي  صنفي  نمايش ، دو گروه  نمايشي  براي  اكران  فيلمهاي خارجي  در نظر گرفته  است  كه  هر گروه  نمايشي  شامل  سه  سينما است  و چند سينماي  ديگر نيز مي توانند به   اين  گروه ها ملحق  شوند.
مدير كل  نظارت  و ارزشيابي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي خاطر نشان كرد در مجموعه هاي  سينمايي  تهران  و شهرستانها كه  داراي  سه  سالن  و بيشتر هستند، سالن  سوم  مي تواند فيلم  خارجي  نمايش  دهد و سالن  چهار و پنج   اين  مجموعه ها بايد۶۰ درصد ظرفيت  نمايش  خود را به  فيلمهاي ايراني  اختصاص  دهند.
صانعي  تصريح  كرد سينماهايي  كه  درجات  ممتاز دارند و فيلم  ايراني  با فروش  زياد اكران  مي كنند، همانند گذشته  بايد فيلم  ايراني  نمايش دهند و تنها در پايان  نوبت  هاي  نمايش  هر روز مي توانند يك  نوبت ، فيلم  خارجي  نيز نمايش  دهند.
وي  گفت  در شهرستانهايي  كه  تنها يك  سالن  سينما وجود دارد ۲۶ هفته از سال  را بايد فيلم  ايراني  نمايش  دهند و فقط شش  هفته  مي توانند فيلم  خارجي  اكران  كنند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمد عطريانفر
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
تهديد
گفت:
- دستهايتان را بالا بگيريد وگرنه...
همه منتظر بودند.
گفت:
- ... وگرنه ... وگرنه خودم دستهايم را بالا مي گيرم!
كسي حركتي نكرد.
پس دستهايش را بالا برد، زانو زد و به خاك خيره شد.
آرش نصيري

گشتي در دنياي خبرها
هزار نسخه در يك روز
نيويورك: كتاب همسر بيل كلينتون رئيس جمهور سابق آمريكا در اولين روز توزيع، فروش بي سابقه اي داشت. اين كتاب در اولين روز توزيع در سراسر ايالات متحده بيش از ۲۰۰ هزار نسخه فروش كرد.
تيراژ اوليه اين كتاب يك ميليون نسخه بود اما ناشر آن قصد دارد ۳۰۰ هزار نسخه ديگر نيز منتشر كند.ناشر اين كتاب، با پرداخت ۸ ميليون دلار به هيلاري كلينتون حق نشر آن را خريده است.همسر كلينتون در اين كتاب، خاطرات ۸ سال زندگي خود را در كاخ سفيد به رشته تحرير درآورده است.
آسپيرين بهتر است
شيكاگو: در دهه ۱۹۹۰ پزشكان اعلام كردند، داروي«تيكلو پيدين » تأثيربيشتري نسبت به آسپيرين براي بيماران قلبي دارد اما امروزه دانشمندان مي گويند، مصرف آسپيرين هم مؤثرتر و هم ارزانتر از داروي تيكلوپيدين است.
با آنكه تيكلوپيدين اثرات سوء كمتري بر دستگاه گوارش نسبت به آسپيرين دارد اما عوارض جانبي آن بيش از آسپيرين است. از جمله عوارض جانبي تيكلوپيدين مي توان به افزايش كلسترول و كاهش گلبول هاي سفيد خون اشاره كرد.
پزشكان به بيماراني كه دچار حمله قلبي شده اند توصيه مي كنند براي جلوگيري از لخته شدن خون و تكرار حمله قلبي روزانه از آسپيرين استفاده كنند.
مشكل چاقي
واشنگتن: چاقي در حال حاضر بزرگترين مشكل بهداشتي كشور آمريكاست و از هر سه آمريكايي، وزن ۲ نفر بيش از اندازه زياد است. بنا به آمار، هزينه درمان افراد چاق در سال ۲۰۰۰ بالغ بر ۱۱۷ ميليارد دلار شد.
پزشكان مي گويند، تغذيه نامناسب ،كم تحركي و استفاده از داروهاي مختلف عامل اصلي چاقي است كه باعث بروز بيماريهاي قلبي، ديابت و سرطان مي شود.
غذا + آهن و يد
كانبرا: آژانس بين المللي بهبود تغذيه اعلام كرد، از اين پس ويتامين و ساير مواد معدني را به برخي از مواد غذايي مردم فقير كشورهاي جهان اضافه خواهد كرد.
اين پروژه ابتدا در كشورهايي چون چين، مراكش، ويتنام و آفريقاي جنوبي به اجرا گذارده خواهد شد و براساس آن موادي چون آهن، يد، ويتامين آ، اسيد فوليك و ساير مواد معدني به مواد غذايي افزوده مي شود. به گفته پزشكان، اضافه كردن يد به نمك باعث جلوگيري از عقب ماندگي ذهني مي گردد و مصرف ويتامين آ از نابينايي نوازادان جلوگيري مي كند.
۱۰
ميليون دلار غرامت
نيويورك: يك جهانگرد از آفريقاي جنوبي خواستار پرداخت ۱۰ ميليون دلار غرامت از سوي اداره حمل و نقل شهر نيويورك شده است.
اين جهانگرد ۶۲ ساله كه به همراه همسر ۵۹ ساله خود در داخل مترو مشغول سفر بود، سرش را داخل كابين راننده كرد و از وي راهنمايي خواست اما راننده قطار بلافاصله پنجره كابين را بست و انگشت جهانگرد قطع شد. در پي اين حادثه جهانگرد به دادگاه شكايت كرد و خواهان ۱۰ ميليون دلار غرامت شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۴ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۴۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي سيدمجتبي سيادتي/ ۲۵ تا ۲۹ خرداد/ خيابان خالد اسلام
* گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي سيدمجتبي سيادتي/ ۲۵ تا ۲۹ خرداد/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، شماره ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
* نگارخانه هنر: نمايشگاه نقاشي وارطان واهراميان/ ۲۴ تا ۳۱ خرداد/ سيدخندان، (جلفا) خيابان ارسباران، فرهنگسراي هنر.
* نگارخانه ملل: نمايشگاه آثار تذهيب و مينياتور قرآني افسانه خليقي/ از ۳۰ خرداد تا پنجم تير/ پارك قيطريه، فرهنگسراي ملل.
* نگارخانه نياوران: اولين نمايشگاه فروش آثار هنري دانشجويان رشته نقاشي/ از ۲۷ خرداد تا پنجم تير/ انتهاي خيابان پاسداران، مقابل پارك نياوران، فرهنگسراي نياوران/ تلفن: ۲۲۹۹۷۳۰
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي هاي محمد فردوسي و مريم عرب زاده/ ۲۴ تا۲۷ خرداد/ زعفرانيه، نبش چهارراه پرزين، تماشاگه زمان/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه هفت ثمر: نمايشگاه طراحي و نقاشي سارا علوي/ ۲۳ تا ۲۸ خرداد/ خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |