پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۴ - Jun . 12, 2003
«در ساعت پنج عصر»
تكرار در نقطه صفر مدار فوتبال؟
018420.jpg
گروه ورزشي: براي موفقيت در ورزش، براي پيروزي در ميدانهاي رقابتي و دستيابي به مقامهاي بين المللي، بايد با روند فعلي ورزش جهان هماهنگ شد.
ورزش در ذات خود داراي ارزشهايي است كه با پيشرفت تكنولوژي و رشد تكنيكي متحول مي شود و پيش مي رود.
خاصيت ورزش در نوآوري و روزبودن آن است. در فوتبال نيز اينگونه است. اساس و بناي فوتبال ما به شكل مدرن، محكم و حساب شده نيست، آنرا به درستي نفهميده ايم و به طور صحيح نشناخته ايم. يعني متوجه نبوديم كه فوتبال و كليت ورزش جامعه ما را تحت الشعاع قرار مي دهد.
بيش از نيم قرن از ورود فوتبال مي گذرد و هنوز با خيالات دور حركت مي كنيم. اين ذهنيت براي استقلال و پرسپوليس بسيار پررنگ تر است. در حصار آبي و قرمز متاسفانه هميشه موج بلند هياهو همه را گيج و منگ با خود برده و تا امروز كه همچنان روي موج هيجان پيش مي رويم.
براي درمان استقلال و پرسپوليس بجاي تدبير صحيح و انديشيدن ره  گم كرديم. استقلال و پرسپوليس مثل فوتبال ما ساختار سنتي و فرسوده دارند، معيارهايش نيز قديمي و فرسوده است و با اين و آن شخص شكل نمي گيرد، با رفتن عابديني، آمدن غمخوار، رفتن فتح الله زاده، آمدن قريب و ... هم ساختار تغييري نمي كند. قرمز و آبي نياز به تغيير ساختار دارند.
اين بناهاي قديمي و فرسوده توان حفظ هجوم بي امان فوتبال مدرن را ندارند. بايد به دنبال ريشه اصلي رفت وگرنه با وعده، با اين نوع مديريتها و با اين برنامه ريزي جوابگوي رشد فوتبال نخواهيم بود، اگر روي موج هياهو انبوهي از بازيكنان اسمي را نيز داشته باشند.
دنياي امروز از ورزش و فوتبال انتظار ديگري دارد، پديده فوتبال اجتماعي تر از آن است كه بخواهيم بدون مطالعه و فقط فرضا با پشتوانه هوراي چند هزار تماشاگر و يا داشتن تريبوني آنرا پيش برد.
استقلال و پرسپوليس در قربانگاه دسته بندي ها و ندانم كاري ها در حال مثله شدن هستند و حيف كه هيچكس دم نمي آورد و به كمكش نمي رود. اين دسته بندي ها نه فقط در درون اين دوتيم بلكه در سطح ورزش گسترده است .
آن كه مي گويد فوتبال ايران در حال پيشرفت است هم حتما در ذهن خود دنياي ديگري از واقعيت را ترسيم كرده است.
از فوتبالي كه به بن بست فقر تاكتيكي و علمي رسيده چه انتظاري است؟
آيا منطق فوتبال نمي گويد هر بازي استقلال و پرسپوليس دو نماد اصلي فوتبال ايران نسبت به قبل بايد سير تكاملي داشته باشد؟ آيا واقعا اين دو تيم، هيچ چيز اضافه كرده اند؟ آيا تمام فوتبال ايران را بايد در غيرت خلاصه كرد؟در ورزش امروز بايد غيرت و تعصب را معني كرد و حتي عكس العمل هاي رواني را شناخت و سپس آنرا در مقابل علم پزشكي و ورزشي قرار داد. روي اصلي سكه فوتبال فن است، علم است و آگاهي به دانش روز فوتبال از مديريت گرفته تا تئوري هاي تاكتيكي.
با اين مديران و مربيان سنتي قدرت و توان فوتبال ما، استقلال و پرسپوليس ما در اندازه بالايي قرار نمي گيرند.
استقلال و پرسپوليس فردا هم همان نمايش تكراري را انجام مي دهند. بر فرض حساسيت قهرماني نباشد و يا خط قرمز هاي حساسيت ساز از سوي مسئولين كمرنگ شده باشد آيا در بعد فني تغييرات ايجاد مي كند.
استقلال و پرسپوليس فردا در ساعت پنج عصر براي پنجاه و چهارمين بار مقابل يكديگر قرار مي گيرند. آيا اين بازي مثل يكي ازاشعار «لوركا» به نام«در ساعت پنج عصر» شام  آخري خواهد بود براي مرگ فوتبال سنتي. البته اميدواريم، شايد اين ميدان آزمايش آخري باشد براي يك جراحي بزرگ، فوتبال، استقلال و پرسپوليس بيمارند و چاره اي نيست جز آنكه جراحي شوند.
سيامك قليچ خاني
برنامه فوتبال
پنج شنبه ۲۲/۳/۸۲
جام حذفي
ساعت ۳۰/۱۷، سپاهان اصفهان- ملوان انزلي (اصفهان)
ساعت: ۳۰/۱۷، پيكان تهران- ذوب آهن اصفهان (پيكان شهر)
جمعه ۲۳/۳/۸۲
ليگ برتر
ساعت ۱۷، استقلال تهران- پرسپوليس تهران (آزادي)




تركيب استقلال
علي سامره احمد مؤمن زاده
يدالله اكبري سيروس دين محمدي
(عليرضا منصوريان)
محمود فكري
فرزاد مجيدي محمد خرمگاه مهدي هاشمي نسب واحدي نيكبخت
(عليرضا اكبرپور)
سهراب بختياري زاده
هادي طباطبايي



تركيب پرسپوليس
سهراب انتظاري
رضا جباري
عارف محمد وند پژمان جمشيدي
(ابراهيم اسدي) 
كريم باقري
يحيي گل محمدي علي انصاريان
حسن خان محمدي افشين پيرواني رضا شاهرودي
(مهرداد ميناوند)

نامه سرگشاده گروه ورزش ايسنا به مصطفي هاشمي طبا
گروه ورزشي: گروه ورزش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)با ارسال نامه اي سرگشاده به رئيس كميته ملي المپيك با تهنيت به رسانه هاي برگزيده شده براي بازيهاي ۲۰۰۴ المپيك آتن ديدگاه خود نسبت به نوع داوري كميته انتخاب را تبيين كرد.
در قسمتي از اين نامه آمده است: بنا نهادن معيارهاي كم سابقه و برخورد چندگانه با همين معيارها و نهايتاً كنار گذاشتن سئوال برانگيز براي حضور المپيك آتن، متأسفانه داوري هيأت انتخاب را به چالش و سئوال جدي مي كشد و تأثيرپذيري فضاي پاك و دل انگيز ورزش را از مؤلفه هاي ديگر يادآور مي شود.

پيكار شناگران برتر كشور
گروه ورزشي: مرحله اول مسابقات انتخابي تيم ملي شناي كشورمان روزهاي ۴ تا ۶ تير امسال در استخر مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون شنا، اين مسابقات در ۳ گروه سني ۱۲ تا ۱۴ سال متولدين ۷۰ ، ۱۳۶۸ ، ۱۵ تا ۱۷ سال متولدين ۶۷ ، ۱۳۶۵ و گروه سني عموم متولدين سالهاي ۱۳۶۴ و قبل از آن برگزار خواهد شد. تيمهاي شركت كننده در صورت داشتن ۱ تا ۶ شناگر از يك مربي و يك سرپرست و در صورت داشتن بيش از ۷ شناگر از ۲ مربي و ۱ سرپرست مي توانند استفاده كنند.
شايان ذكر است مسابقات شناي قهرماني آسيا اوائل شهريور امسال در كشور ماكائو برگزار خواهد شد.

ليگ جهاني واليبال
گروه ورزشي: هفته چهارم از دور مقدماتي چهاردهمين دوره ليگ جهاني واليبال از فردا با انجام پنج ديدار آغاز و طي روزهاي شنبه و يكشنبه آينده با يازده بازي ديگر به پايان مي رسد.
از مهم ترين بازيهاي اين هفته مي توان به برخورد صربستان و مونته نگرو با كوبا و فرانسه با يونان اشاره كرد. در گروه يكم روسيه صدرنشين برابر ونزوئلا به ميدان مي رود. از گروه دوم ايتاليا و برزيل دو تيم مدعي اين گروه ميهمان آلمان و پرتغال خواهند بود. در گروه سوم بلغارستان صدرنشين ميزبان هلند است و از گروه چهارم ژاپن در خانه از جمهوري چك پذيرايي مي كند.
۱- روميليتوس (يونان)
۲- جكيورداس (يونان)
۳- ريچارد شويل (هلند)
۴- تاكا هيرو ياما موتو (ژاپن)
۵- آيدازابان (كوبا)

كوتاه از ورزش بانوان
* دومين  دوره  مسابقات  كاراته  انتخابي  بانوان  استان  تهران  در مجموعه  ورزشي  بعثت  برگزار شد. در دومين  مسابقات  افراد منتخب  در ۸ رده  سني  و در ۱۵ وزن  در سه  بخش  كاتاي  انفرادي  و تيمي و كوميته  انفرادي  به  رقابت  پرداختند كه  در پايان در هر بخش  و در هر رده  چهار نفر به  عنوان  نفرات  اول ،دوم  و سوم (مشترك  بين دو نفر) انتخاب  شدند كه  در مرحله  سوم   اين  مسابقات  شركت  خواهند كرد.
* مسابقات  تكواندو قهرماني  بانوان  استان  تهران  در رده  سني  نونهالان  همچنين  در ۸ وزن  در مجموعه  ورزشي  بعثت  برگزار شد. در پايان   اين  رقابتها، محدثه  صبران پور، الهه  رنجبر، نيلوفر علي  حسني ، زهرا جاهد، سهيلا سياحي ، فرزانه  قنبري ، نسيم  زينال  زاده  و شهرزاد حدادي  به عنوان  نفرات  برتر رده هاي  مختلف  سني  انتخاب  شدند.

رقابت هاي دو و ميداني انتخابي تيم ملي
گروه ورزشي: دومين  مرحله  مسابقه هاي  دو و ميداني  قهرماني  بزرگسالان  كشورانتخابي تيم  ملي از امروز  به  ميزباني استان  مازندران  در ساري  آغاز مي شود.
طبق  برنامه  فدراسيون  دو و ميداني  افراد برتر و برگزيده اين  مسابقه ها به  عنوان  اعضاي  تيم  ملي  براي  شركت  در رقابتهاي  بين المللي  دو و ميداني  اروپا كه  با نام  جايزه  بزرگ  در تير ماه  امسال  در كشورهاي  سوئيس ،اسپانيا و ايتاليا برگزار خواهد شد اعزام  مي  شوند.

حركت صحيح و سازمان يافته سازمان تربيت بدني
گروه ورزشي: ورزش ايران در حال حركت به مسير صحيح است. پس از سال ها ناكامي و همچنين ضعف مفرط ورزش در بازيهاي آسيايي بوسان اكنون سازمان تربيت بدني به عنوان متولي اصلي و اول ورزش نظارت كامل بر فدراسيون ها را آغاز كرده است. ما معتقديم ايجاد برنامه هاي صحيح و مدون سازمان ورزش نه تنها باعث دخالت در سازماني فرعي مانند كميته ملي المپيك نمي شود بلكه آنرا از رخوت و سستي رها خواهد كرد.
بايد قبول كنيم در ورزش هر كشور، كميته ملي المپيك مسئوليت اجرايي ندارد و بيشتر كار آن ستادي است و اين كارهاي ستادي نيز همواره بايد با هماهنگي سازمان تربيت بدني انجام شود.
از نكات مثبت حركت جديد ورزش در ايران، تشكيل ستاد برنامه ريزي و نظارت بر بازيهاي المپيك ۲۰۰۴ آتن و آسيايي ۲۰۰۶ دوحه است. نزول فاحش ورزش در چند سال گذشته باعث شده تا سازمان تربيت بدني با تشكيل كميته هايي بر تمرينات و آماده سازي تيم ها نظارت كند.

اعلام اسامي مسافران كشتي به آلمان
گروه ورزشي: نفرات تيم منتخب كشتي آزاد كشورمان براي شركت در جام بين المللي جايزه بزرگ آلمان كه از تاريخ ۲۴ تا ۲۶ خردادماه جاري برگزار مي شود، مشخص شدند.
فدراسيون كشتي اسامي نفرات اعزامي را به شرح زير اعلام كرد:
حسين رنگرز در ۵۵ كيلوگرم، محمد خاكزاد در ۶۰ كيلوگرم، مسعود مصطفي جوكار و علي اصغر بذري در ۶۶ كيلوگرم، امين حسين زاده در ۷۴ كيلوگرم، حامد تاتاري در ۸۴ كيلوگرم، جعفر دليري در ۹۶ كيلوگرم و ياسر نورزايي در ۱۲۰ كيلوگرم.
اين تيم را آيت واگذاري، رضا لايق و ابراهيم كرمي به عنوان مربي و صادق محبوبي به عنوان سرپرست همراهي مي كنند.
داوران مدرس كشتي انتخاب شدند
كميته  داوران  فدراسيون  كشتي  ديروز اسامي  ۱۰ تن  از داوران  كشتي را به  عنوان  مدرسان  اين  كميته  براي  تدريس  داوري  كشتي  در سراسر كشور اعلام  كرد.
اين  ۱۰ داور مدرس  تا اطلاع  ثانوي  انتخاب  شده اند و كميته  داوران  فدراسيون  كشتي  قرار است  در آينده  نزديك  ، اسامي  تمامي  مدرسان  و كمك  مدرسان  داوري  كشتي  را اعلام  كند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |