پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۴ - Jun . 12, 2003
موافقت رئيس جمهور با فراگير شدن سخت و زيان آور بودن به حوزه فعاليت مطبوعاتي
گروه اجتماعي: رئيس دفتر رئيس جمهوري طي نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي موافقت سيد محمد خاتمي براي بررسي اصلاح آئين نامه اجرايي قانون سخت و زيان آور شناخته شدن شغل «خبرنگاري» و اضافه نمودن روزنامه نگاران را به آن اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري در پي ارسال نامه نمايندگان مجلس به رئيس جمهور توسط احمد بورقاني كارپرداز فرهنگي مجلس، روز گذشته پي نوشت رئيس جمهوري خطاب به مسجدجامعي در اختيار خبرنگاران قرار گرفت.
رئيس جمهور در پي نوشت نامه نمايندگان آورده است: «جناب آقاي مسجدجامعي، بنظرم پيشنهاد عزيزان منطقي است. در كميسيون ذيربط بررسي و نتيجه اعلام شود» .شايان ذكر است كه نمايندگان مجلس در نامه خود منحصركردن قانون سخت و زيان آوربودن را به شغل خبرنگاري، ناكافي دانسته و خواستار آن شدند كه اين قانون شامل حال روزنامه نگاران بطور كلي شود.

زهرا شجاعي:
امنيت و امكانات تفريحي از اولويتهاي مطالبات زنان است
گروه اجتماعي: مشاور رئيس جمهور و رئيس مركز امور مشاركت زنان گفت: نياز به اشتغال، امكانات تفريحي، رفاهي، ورزشي و فرهنگي، آزادي و امنيت و بهبود وضعيت معيشتي از ضروريات جامعه كنوني زنان است.
به گزارش ايسنا، زهرا شجاعي طرح نيازسنجي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي زنان در مناطق مختلف كشور، افزايش فرصتهاي شغلي در سطح كلان كشور، توزيع عادلانه امكانات، تقويت براي زنان با هدف افزايش مشاركت آنها و افزايش سطح درآمد و رفاه عمومي از مطالبات خواهد بود. وي با بيان ضرورت هم انديشي متمركز مسئولان در زمينه رفع نيازهاي نيمي از جامعه خاطرنشان كرد: پاسخگويي به مطالبات زنان نيازمند عزم ملي و همه جانبه دولتي در جهت سياستگذاري و برنامه ريزي در امور زنان است.

هيچ گونه افزايش قيمت خلاف قانون انجام نشده است
سياست ها و تصميمات اقتصادي دولت، رشد نقدينگي و انتظارات تورمي است، به نحوه  تبليغ و انعكاس خبر و تصميمات اقتصادي دولت و تأثيرگذاري آن در طول دوران متوالي بر روي قيمت ها اشاره كرد و گفت: نبود كنترل بر روي افزايش قيمت و رشد نقدينگي به دليل ضرورت هاي خاص از جمله اشتغال، دامن زدن رسانه ها بر انتظارات تورمي و تغيير رفتار فعالان اقتصادي اعم از مصرف كنندگان و توليد كنندگان در افزايش سطح عمومي قيمت ها تأثير فزاينده اي داشته است.
شريعتمداري در رابطه با افزايش قيمت محصولات و تناسب داشتن آن با افزايش حقوق افراد به وجود سيكل معيوب در اين راستا اشاره كرد و گفت: افزايش غير متعارف دستمزدها همزمان با افزايش سطح شاخص قيمت كالاها به صورت نامحسوس را بايد محدود كرد.
وي در اين رابطه ضمن اشاره به رشد ۵/۲۳درصدي حداقل دستمزدها و عدم تناسب آن با رشد ۱۶ درصدي نرخ تورم گفت: نبود كار كارشناسي در اين راستا موجبات رشد قيمت ها را به همراه داشته است.
وزير بازرگاني سنخيت نداشتن مفاد قانون با افزايش قيمت برخي از كالاها گفت: با توجه به بررسي انجام شده هيچ گونه افزايش قيمتي بر خلاف قانون انجام نگرفته است.
ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي نيز در حاشيه  جلسه  هيأت  دولت  در گفتگو با خبرنگاران  گفت: براي  افزايش  قيمت  يكسري  از كالاها و خدمات مجوز لازم  داده  شده  اما دولت  با افزايش  قيمتها بيش  از حد مجوز اعلام  شده برخورد و جلوي  تخلفات  را مي گيرد.
رئيس  كل  بانك  مركزي  در خصوص  برنامه هاي  اين  بانك  براي  مهار تورم  گفت : بانك  مركزي  سعي  دارد افزايش  نقدينگي  را در حدي  كه  مورد تأييد دولت  است ، حفظ كند. به  گفته  رئيس  كل  بانك  مركزي،  ميزان  نقدينگي  فعلي  كل  كشور حدوداً ۴۱۷هزار ميليارد ريال  است .
رئيس  كل  بانك  مركزي  در پاسخ  به  سئوالي  درخصوص  كاهش  يك  درصدي  نرخ  بهره هاي  بانكي ، گفت : آيين نامه  اجرايي  كاهش  يك درصدي  نرخ  بهره هاي  بانكي تصويب  شده  و بزودي  ابلاغ  خواهد شد.

آمار خودكشي در چهار شهر ايران كاهش يافت
ايرنا: رئيس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت، با اجراي طرح «پايلوت» پيشگيري از خودكشي اين اداره، آمار خودكشي موفق و ناموفق در شهرهاي كاشان، ايلام، ساوجبلاغ و اسلام آباد غرب به طور چشمگيري كاهش يافته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، طبق گفته دكتر «محمد نفي يا سمي»، در شهر كاشان، خودكشي موفق
۵۰ درصد وخودكشي ناموفق ۴۳ درصد و در ايلام خودكشي موفق ۸۰ درصد و خودكشي ناموفق ۷۱ درصد، كاهش نشان مي دهد.
دكتر ياسمي گفت در اين طرح واحدهاي بهداشت روان دانشگاه هاي علوم پزشكي كاشان، ايران و كرمانشاه از سال ۱۳۷۹ تاكنون، با تشكيل تيم روانپزشكي و با همكاري پزشكان عمومي، برنامه هايي چون شناسايي بيماران و مواد مشكوك و پيگيري برنامه درمان بيماران را انجام داده اند.
ياسمي افزود، در اين طرح همچنين به خانواده هاي بيماران، رابطان بهداشتي مراكز بهداشتي و درماني و بهورزان خانه هاي بهداشت روستايي درباره نشانه هاي افسردگي، اهميت و درمان پذير بودن اين نشانه ها آموزش داده شده است.

۴۰ هزار دانش آموز در «دوره  آموزشي  مهارتهاي  زندگي» شركت  كردند
مسئول  پيشگيري  از اعتياد وزارت  آموزش  و پرورش  اعلام  كرد: حدود ۴۰هزار نفر از دانش آموزان  دوره  راهنمايي  تحصيلي  در سراسر كشور «در دوره آموزشي  مهارتهاي  زندگي» شركت  كردند.
«عباس  خالصي» روز چهارشنبه  به  ايرنا گفت : دوره آموزشي  مهارتهاي  زندگي  در سال  تحصيلي  ۸۲- ۱۳۸۱ در هزار و ۵۰۰ مدرسه راهنمايي  تحصيلي  سراسر كشور اجرا شد.
خالصي  اظهارداشت : در سال  تحصيلي  يادشده  طرح  «مروج  سلامت  در دوره متوسطه» و «طرح  مهارتهاي  زندگي» در حدود سه  هزار مدرسه  راهنمايي  ودبيرستان  به  اجرا درآمد.

طرح اسكان موقت زنان بي سرپناه امسال اجرا مي شود
ايسنا: سرپرست دفتر امور زنان و خانواده سازمان بهزيستي اعلام كرد: طرح اسكان موقت زنان بي سرپناه و تحت خشونت امسال در بيشتر استانها اجرا مي شود.
دكتر خليلوند در گفت و گو با خبرنگار حوزه «بهزيستي» ايسنا در اروميه، همچنين از اجراي طرح بيمه زنان خانه دار در ۲۸ استان كشور طي سال جاري خبر داد و افزود: با توجه به استقبال بي نظير مردم از اين طرح كه سال گذشته در استانهاي آذربايجان غربي، اصفهان، مشهد، گيلان، مازندران و كهگيلويه و بويراحمد اجرا شد، انتظار مي رود امسال حداقل يك يا دو شهر هر استان، تحت پوشش طرح مذكور قرار گيرد.

مقدمه اي برعلل گرايش به اعتياد
ضعف شخصي يا نابساماني اجتماعي؟
آرزوهاي ما به تنهايي قادر به پيشگيري و رفع خطرات ناشي از مصرف مواد مخدر نيست
018230.jpg
تقريباً روزي نيست كه در روزنامه ها نخوانيم كه پيشرفت دانش پزشكي و گسترش بهداشت، سقف اميد به زندگي را در بسياري از جوامع افزايش داده است. دانش بشر درباره ماهيت غذاها، مصرف غذاهاي كم گوشت و كم چربي همراه با فعاليت هاي بدني مناسب از جمله دلايل زياد شدن طول عمر قلمداد مي شود.
اخباري از اين دست به خودي خود مسرت بخش هستند، اما در برابر آمار و ارقام ديگري كه در سطح جامعه انتشار مي يابند، يا كمرنگ مي شوند و يا به كلي رنگ مي بازند، برخي آمارها از افزوده شدن بر تعداد نوجوانان و جواناني حكايت دارد كه با روي آوردن به دخانيات و مواد مخدر زندگي كوتاه و بي فردايي را براي خويش رقم مي زنند. مثلاً مطابق با مطالب مندرج در همشهري ۲۴ اسفند ۸۱ صفحه ۳۰ شيوع استفاده از دخانيات در شهر تهران در بين رده هاي سني ۱۵ تا ۲۴ سال، در فاصله سال هاي ۱۳۷۸-۱۳۷۰ با رشدي ۷ درصدي مواجه شده است. آمارهاي ديگر نشان مي دهند كه مصرف مواد اعتيادآور و روان گردان ها نيز رو به افزايش گذاشته است. واژه روان گردان از اين رو به كار گرفته مي شود كه چنين موادي در صورت مصرف در سيستم طبيعي بدن مداخله مي كنند، بر ذهن اثر مي گذارند، خلق و خوي فرد را دگرگون مي سازند و نحوه احساس و ادراك و رفتار انسان را تغيير مي دهند. مثلاً فردي كه غالباً تحت تأثير مواد مخدر است ممكن است احساس دوستي و عشق در او جاي خود را به تنفر، سوءظن و حسادت بدهد و حتي به قتل منجر شود.اعتياد به بلاي خانمانسوز شهرت دارد. چنانچه پا بگيرد، باعث فقر اقتصادي، فقر فرهنگي، مشكلات اجتماعي و خانوادگي شده و در صورت تشديد، در نتيجه عدم وجود بستر مناسب براي رشد عاطفي شخص، باعث افت شخصيتي و نزول مرتبه و شأن انساني خواهد شد. بنابر اين و با توجه به عواقب وخيم و بيشمار اعتياد، اين پرسش مطرح مي شود كه كدام پارامترهاي قدرتمندي به لحاظ فردي و اجتماعي در كار هستند تا نوجوانان و جوانان در چنين سطح وسيعي گرفتار آن شوند.
بديهي است كه همه ما خواهان جامعه سالم و بدور از آسيب هاي اجتماعي هستيم، معذلك آرزوهاي ما به تنهايي قادر به پيشگيري و رفع خطرات ناشي از مصرف مواد مخدر نيست. آشفتگي موجود در فضاي اجتماعي در توضيح علل رشد مسأله اعتياد تا آنجا پيش رفته است كه نه تنها خانواده هاي درگير خود را سرزنش مي كنند و به دنبال راه چاره هستند، بلكه صاحبنظران و كارشناسان نيز از وضعيت فعلي در حيرتند و نگران آينده.
عوامل مؤثر در گرايش به اعتياد
عواملي كه به زعم پژوهشگران نوجوانان و جوانان را به سوي مصرف مواد مخدر سوق مي دهند، بسيارند. آن دسته كه در وهله اول در اين رابطه به چشم مي خورند، عبارتند از: تلقين همسالان، لذت گرايي، جنگ، فقر اقتصادي و گاهي بالعكس رفاه اقتصادي، حالات خلقي نظير اندوه و دلتنگي، الهام از فرهنگ بيگانه، نداشتن هدف مشخص و عدم ثبات در خانواده.
تلقين همسالان: واقعيت اين است كه با پا گذاشتن پسر يا دختر به سنين نوجواني، از ميزان تأثير خانواده بر فرد كاسته مي شود و برعكس تأثيرات نامريي محيطي و جمع همسالان و ارزش هاي نانوشته بر فرد افزايش مي يابد. همانگونه كه تأييد گروه همسالان بر روي كسب نوع ارزش ها، مدپرستي و احساس خود ارزشمندي افراد اثر مي گذارد، تلقين آنها نيز به همانسان بر روي طرز رفتار و نگرش اشخاص مؤثر است. از اين رو، پژوهشگران همنشيني با دوستان آلوده به مواد مخدر و همسالان ناباب و شركت در محافل دوستانه و ميهماني هاي ناسالم را از عوامل گرايش به سيگار و مواد مخدر مي دانند.
لذت گرايي: برخي از روانشناسان معتقدند كه انسان در زندگي اصولاً از رنج و سختي و تشويش و نگراني دوري مي كند و گرايش به راحتي و آسايش دارد. حال، درست يا خطا بودن اين تز به كنار، هستند افرادي كه گويا اتفاقاً همين اصل لذت جويي را تا حد يك فلسفه زندگي ارتقاء مي دهند آن را نصب العين خود مي سازند. البته نبايد از نظر دور داشت كه گاه مخالفت ها و ستيزه جويي هاي نوجوانان نسبت به والدين و مراكز قدرت، تغيير شكل داده و به صورت بي توجهي عمومي به خود و اجتماع و روي آوردن به خوشي هاي كاذب جلوه مي كند. چنين رويدادهايي را بايد به حساب هويت يابي  نوجوانان گذاشت. بايد به آنها شخصيت و فرصت داد تا اين روند را مناسب تر طي كنند.
فقر اقتصادي: از فقر مادي، شرايط نامناسب شغلي و حرفه اي و تبعات منفي آن، مثلاً بي ثباتي و نداشتن هدف مشخص در زندگي كه مي توانند به نوعي در ترويج اعتياد مؤثر باشند، به عنوان يكي از عوامل مؤثر در گرايش به مصرف مواد مخدر ياد مي شود.
رفاه مادي: رفاه گاهي باعث مي شود تا فرزندان نازپرورده تنعم بار بيايند و انتظارات نامناسبي از زندگي داشته باشند و با كمترين موارد مشقت، سختي و دلخوري به مواد مخدر روي بياورند، به ويژه اگر والدين سهل گير و بي اعتنا به فرزندان خود باشند، چرا كه در اين صورت ممكن است نه تنها ارتباط لازم را با نوجوان خانواده برقرار نكنند، بلكه مهارت ها و آگاهي هاي لازم را به وي انتقال ندهند. در اين صورت نوجوان راحت تر راغب مي شود تا با توسل به داروها و روان گردان ها به گونه اي مصنوعي با مشكلات زندگي كنار بيايد و يك تعادل روحي و جسمي موقت ايجاد نمايد.
مقابله با اندوه و دلتنگي: تا چندي پيش عللي را كه غالباً باعث پناه بردن برخي افراد به الكل و مواد مخدر مي دانستند، اين طور عنوان مي كردند: «به خاطر تسكين داغ و درد، چون بارها طعم تلخ ناكامي را چشيده اند»، «بواسطه آنكه از آرزوهاي جواني شان فاصله گرفته اند». اما مشاهدات نشان مي دهند، هنگامي كه برخي از جوانان براي رفع ملال خاطر به مواد مخدر متوسل مي شوند، احتمالاً نياموخته اند و يا به تجارب پيشين خود مراجعه نكرده اند كه اتفاقات بد و ناراحت كننده هميشه پايدار نخواهد ماند، در غير اين صورت مي دانستند كه بايستي اندوه و دلتنگي را كمي تحمل نمود.
خلأ ناشي از بي هويتي: گاه نبود ملاك هاي ارزشي براي متابعت و هدف گزيني باعث مي شود كه اتو زدن AUTO و توجه به مواد مخدر به ارزش بدل شود.
ساختار خانوادگي نامناسب: احساس خود ارزشمندي و اعتماد بنفس نوجوان در دامان خانواده شكل مي گيرد. برخي از والدين خودكامه و مستبد هستند. اين دسته از والدين نه تنها اطاعت بي چون و چراي فرزندان را يك فضيلت مي دانند، بلكه به بهانه هاي مختلف، مثلاً عدم قبولي فرزند در كنكور، آماده هستند تا با سركوفت زدن به او، لباس حقارت و بي كفايتي را بر تن وي كنند، غافل از آنكه با اين رفتار خود نه تنها بزرگترين دشمني ها را در حق فرزند خود روا داشته اند، بلكه او را در برابر گرايش به مواد مخدر آسيب پذير ساخته اند، در حالي كه نوجواناني كه از وجود والديني قاطع و اطمينان بخش برخوردار هستند، همواره فكر مي كنند كه مورد مهر و محبت هستند.
فرد يا ساختار اجتماعي، كداميك تعيين كننده هستند؟
با نگاهي اجمالي به عواملي كه بر شمرديم، مي بينيم برخي از عللي كه گرايش نوجوانان و جوانان را به سمت استفاده از مواد مخدر تسهيل مي كند به ساختار اجتماعي و وجود بستري مناسب برمي گردد و برخي ديگر متوجه مسئوليت پذيري خود شخص است. مي بينيم بازهمان جدال قديمي سرشت و محيط مطرح است كه از زمان ارسطو تاكنون جريان داشته است. به ظاهر، فيصله دادن به اين بحث كه كدام دسته از عوامل، فردي يا اجتماعي، مقدم هستند، به گونه اي قاطع ميسر نيست. دسته اي از روانشناسان معتقد هستند كه فرد معتاد و خانواده اش مقصر هستند چون در بافت اجتماعي يكسان افراد ديگري با همان شرايط زندگي مي كنند كه معتاد نشده اند. دسته اي ديگر، اگرچه بسياري از مشكلات و آسيب هاي اجتماعي را به صورت منفرد و مجزا درخور توجه مي دانند، معذالك چنين ديدگاهي را قادر به توضيح قدرتمندي ساختار اجتماعي نمي دانند. اين دسته از انديشمندان يادآور مي شوند كه يك ديدگاه آسان ساز كه به تك تك افراد «مشكل ساز» و «بدذات» اشاره مي كند به ساده ترين استدلال ها تكيه دارد و به راحتي از جامعه اي كه فرد در بافت اجتماعي و تاريخي آن به بار مي آيد، سلب مسئوليت مي نمايد.
استدلال با تكيه بر اهميت ساختار اجتماعي
با توجه به اين امر كه مسئول دانستن نوجوانان براي مشكلاتي كه درگير آن هستند، از پشتوانه تجربي و پژوهشي بالايي برخوردار نيست، برخي ديدگاه هاي ديگر كه در استدلالهايشان به شرايط اجتماعي و موجي كه جامعه را در برگرفته است متكي هستند، مطرح مي شوند:
الف- ديدگاه مبتني بر دگرگوني ارزش ها و هنجارهاي اجتماعي
اين رويكرد برآن است كه آسيب هاي اجتماعي بواسطه گام نهادن بشر در مسير توسعه روي داده است. بدين معنا كه توسعه و زندگي مدرن كه با تعرض به طبيعت و هنجارهاي مرسوم زمانه راه خود را مي گشود، در درون خود با تناقضاتي همراه بوده و از اين راه براي انسان ها تنش آفرين است. بدين ترتيب برخي از انديشمندان با توسل به اين رويكرد روي دگرگوني معيارها انگشت مي گذارند و گناه اختلالات رفتاري، نابساماني ها، افسردگي ها و در يك كلام همه دردهاي ذهني و شناختي بشر را برگردن الزامات عصر مدرن مي اندازند.
بديهي است كه ديدگاه مدرن، هرچقدر هم كه در توجيه آسيب پذيري اقشار جوان تيزبين و وسوسه انگيز باشد، چون هنوز فاقد جنبه هاي كاربردي مناسب است، فعلاً ديدگاهي منفعلانه قلمداد مي گردد.
ب- ديدگاه مبتني بر پيوند ميان افراد و ساختار اجتماعي
از حدود يكصد سال پيش، پس از انتشار كتاب پژوهشي «خودكشي» اثر اميل دوركهايم ديدگاه هاي جامعه شناختي در توضيح علل نابساماني ها و مشكلات اجتماعي كه در اقشار مختلف اجتماعي شايع مي شوند، از وزن و اعتبار بيشتري برخوردار شد. برخي پژوهشگران با يافتن نوعي همبستگي، ما بين ويژگي هاي فردي، سن، جنس، تأهل و مرحله توسعه اجتماعي با ميزان رويكرد افراد به اعتياد، اعلام مي كنند كه نيروي تعيين كننده گرايش به اعتياد در بين قشر جوان جامعه صرفاً نيروي روانشناختي نيست بلكه نيرويي اجتماعي هم مي باشد. اين دسته از انديشمندان همچنين استدلال مي كنند كه بايستي ارتباط ميان اين نوع گرايش ها، مشكلات و آسيب ها و ساختاري كه آنها را به هم پيوند و بستر مناسب و زيربناي مشترك بروز و تكوين آنها را تشكيل مي دهد، در سطوح فردي، ساختاري،  رواني و فرهنگي مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گيرند. در غير اينصورت با عدم درك صحيح مشكلاتي از اين گونه مواجه خواهيم بود و در رسيدن به راه حل جامع و درازمدت توفيقي حاصل نخواهيم كرد و الزاماً تنها به راه چاره هاي موضعي و منفرد بسنده خواهد شد.
علي تحصيلي

اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |