پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۴ - Jun . 12, 2003
پيام مقام معظم رهبري به همايش حقوق محيط زيست
بايد آگاهي افراد نسبت به مسائل زيست محيطي افزايش يابد
تهران- خبرگزاري جمهوري اسلامي: حضرت  آيت  الله  خامنه اي  رهبر معظم  انقلاب  اسلامي  در پيامي  به  همايش  حقوق محيط زيست  ، برگزاري  اين  همايش  با مشاركت  قواي  سه  گانه  را حاكي  ازعزم  ملي بر تامين  محيط زيست  سالم  و جلوگيري  از تخريب  منابع  طبيعي  دانستند.
مقام  معظم  رهبري  تاكيد كردند: بايد آگاهي  افراد نسبت  به  مسائل  زيست محيطي  افزايش  يابد و مديريت هاي  كلان  در ايجاد ساختار مناسب  همراه  با الزامات  قانوني  براي  رعايت  حقوق  عمومي  تلاش  كنند و انگيزه ها و حساسيت ها را براي مقابله  با آلاينده ها بالا ببرند.
متن  اين  پيام  كه  روز چهارشنبه توسط حجت الاسلام  والمسلمين  محمدي  گلپايگاني  رئيس  دفتر مقام  معظم  رهبري  قرائت  شد به  اين  شرح  است :
بسم  الله  الرحمن  الرحيم 
برگزاري  همايش  حقوق  محيط زيست  با مشاركت  قواي سه  گانه  پاسخي  مثبت  به يكي  از نيازهاي  امروز جامعه  براي  صيانت  بيشتر از محيط زيست  و رعايت  حقوق عمومي  است .
تخريب  محيط زيست  معلول  نابرابري هاي  اجتماعي  و استفاده  غلط از طبيعت و يكي  از عوامل  تضييع  حقوق  انسانها است . متاسفانه  در جهان  امروز اقليتي مرفه  و ثروتمند از همه ي  امكانات  و مواهب  طبيعي  و سالم  بهره برداري  مي كنند ولي  اكثريت  ملتها محكوم  به  زندگي  در شرايط محيطي  آلوده  و غيربهداشتي  و تن دادن  به  عوارض  سوء و انواع  بيماريها و پذيرفتن  بلا و مصيبت  و مرگ  و ميراند.
كشورهاي  صنعتي  بيشترين  آسيب  را به  طبيعت  و محيط زيست  وارد ساخته  وبه  حقوق  ساير كشورها تجاوز نموده اند و دراثر سياست هاي  خود ، بيماري  وفقر و ويراني  را بر بسياري  از انسانها تحميل  كرده  اند.
شيوه هاي  ناصحيح  و غير عادلانه  در تعامل  با طبيعت  و آلوده  ساختن  محيط زيست  در كشورمان  نشان دهنده  فقدان  آگاهيهاي  زيست  محيطي  و ضعف 
ساز و كارهاي  قانوني  در صيانت  از محيط زيست  و جلوگيري  از آلوده  ساختن 
آن است .
براي  از بين  بردن  اين  نقيصه ي  بزرگ  و اساسي  بايد آگاهي  افراد نسبت  به مسائل  زيست  محيطي  افزايش  يابد و مديريت هاي  كلان  در ايجاد ساختار مناسب همراه  با الزامات  قانوني  براي  رعايت  حقوق  عمومي  تلاش  كنند و انگيزه ها وحساسيت ها را براي  مقابله  با آلاينده ها بالا ببرند.
در اسلام  ، جامع ترين  ديدگاه  و صحيح ترين  شيوه  تعامل  با طبيعت  ومحيط زيست  بيان  گرديده  است . خداوند ، جهان  هستي  و همه    پديده ها را زيبا ، متقن  و موزون  آفريده و ما بايد رابطه  ي  خود را با آنها تصحيح  كنيم  و با تصرفات  نادرست  خودآنرا ويران  و آلوده  و جامعه  را با بلا و مصيبت  مواجه  نسازيم .
نگاه  اسلام  به  طبيعت  و محيط - اعم  از جاندار و بيجان  - عاطفي  ، اخلاقي ، معنوي  و هدايت  گرانه  است  و برخورداري  از مواهب  طبيعي  نيز بر پايه   اصولي  متين ، عادلانه  ، حكيمانه  ، متوازن  و سازنده  استوار گرديده  است .
هدف  متعالي  اسلام  برخوردار ساختن  همه  نسلها از نعمت هاي  الهي  وايجاد جامعه اي  سالم  و بدور از
فاصله  ي  طبقاتي  و مستعد براي  رشد وشكوفايي  است  و الزامات  شرعي  براي  حفظ تعادل  و توازن  در استفاده  از مواهب  طبيعي  با پرهيز از زياده  روي  و مقيد به  عدم  اضرار به  غير فراهم  آورده  است .
در قانون  اساسي  جمهوري  اسلامي  ايران  ، حفاظت  از محيط زيست  براي  همه   نسلها وظيفه اي  عمومي  تلقي  گرديده  و هرگونه  تخريب  آن  در فعاليت هاي  اقتصادي  ممنوع  اعلام  شده  است .
اينك  هماهنگي  قوا كه  حاكي  از عزم  ملي  بر تامين  محيط زيست  سالم  وجلوگيري  از تخريب  منابع  طبيعي  است  از اهميت  ويژه اي  برخوردار است .
شايسته  است  مسئولان  محترم  براي  ارتقاء سطح  آگاهي  و حساسيت  عمومي  دررابطه  با محيط زيست  تلاش  و خلاءهاي  قانوني  را پر كنند و دستگاههاي  مسئول  با دقت  نسبت  به  اجراي  قوانين  مراقبت  نمايند و با متخلفان  بطور قاطع برخورد كنند و قوه  قضائيه  با ساز و كار مناسب  به  تخلفات  زيست  محيطي  رسيدگي  كند.
اميدوارم  اين  همايش  در پيشبرد اهداف  انساني  خود موفق  شود و زمينه   برخورداري  عامه  مردم  از مواهب  طبيعي  و محيط زيست  سالم  را فراهم  سازد.
والسلام  عليكم  و رحمه  الله  و بركاته 
سيد علي  خامنه اي

وزيران اطلاعات، كشور و علوم:
منشأ اعتراض دانشجويان، صنفي بود
گروه سياسي: در پي وقوع نا آرامي در جريان تجمع گروهي از دانشجويان ساكن كوي دانشگاه تهران، چند تن از مسئولان مرتبط با حادثه مذكور در موضعگيري هاي جداگانه، تصميم گيري در مورد عوامل ناآرام را برعهده قوه قضائيه دانستند.
018405.jpg

به گزارش خبرنگار همشهري، موسوي لاري وزير كشور، روز گذشته پس از پايان جلسه هيأت دولت در جمع خبرنگاران درخصوص چگونگي وقوع حادثه رخ داده در مقابل كوي دانشگاه تهران اظهار داشت: تجمع دانشجويان كوي سه شنبه شب برگزار شد و حدود ساعت چهار بامداد نيز به پايان رسيد كه در جريان آن تعدادي كه در وقوع تنش نقش داشتند بازداشت شدند كه با متخلفين طبق موازين قانوني برخورد خواهد شد. در همين باره يونسي وزير اطلاعات هم با اعلام خبر بازداشت گروهي از «اغتشاشگران» اظهار داشت: اين افراد به تحريك افراطي هاي داخلي و تحريك عناصر خارجي شعارهاي غيرقانوني مي دادند.
مصطفي معين وزير آموزش عالي نيز ضمن درخواست از دانشجويان براي حفظ هشياري، راهپيمايي معترضان در خيابان را فاقد مجوز قانوني دانست و درباره انگيزه اصلي دانشجويان براي برپايي تجمع اعتراض به خصوصي سازي دانشگاه ها تصريح كرد كه وزارت آموزش عالي برنامه اي براي هيچ نوع خصوصي سازي دانشگاه ها در دست ندارد.
علي تعالي مدير كل سياسي انتظامي استانداري تهران نيز در همين زمينه در
گفت گو با ايسنا ضمن تقدير از عملكرد نيروي انتظامي در مديريت حل بحران تصريح كرد: در تركيب تجمع بيرون كوي حدود بيست درصد عناصر غيردانشجو وارد شدند كه مسير شعارها توسط آنان تغيير كرد. تعالي با اشاره به حضور حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از افراد موسوم به انصار حزب الله گفت: نيروي انتظامي اجازه دخالت به هيچ نيروي غيررا نداد و كنترل كامل وضعيت را در دست داشت.
رضايي بابادي معاون استاندار تهران، علت حوادث كوي دانشگاه را مسئله اي صنفي دانست و گفت: دانشجويان به اجراي ماده ۱۳۵ برنامه سوم توسعه از طرف وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري معترض بوده اند.
رضايي بابادي در گفتگو با ايرنا، ضمن اظهارنظر فوق افزود: استانداري تهران با حمايت و دقت تمام حوادث كوي دانشگاه را بررسي خواهد كرد و در همين راستا جلسه كميته دانشجويي و جلسه شوراي تأمين استان برگزار مي شود.
معاون دانشجويي دانشگاه تهران نيز با خاطرنشان كردن اين نكته كه تجمع دانشجويان صرفاً يك تجمع صنفي بود اظهار داشت: تركيب جمعيت حاضر در مقابل كوي بسيار متفاوت با تجمعات پيشين بود و بخشي از حاضران در مقابل كوي، از طريق ماهواره ها مطلع و در محل حاضر شده بودند. مسئول نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه تهران نيز در همين باره ضمن جدا دانستن صف دانشجويان از آشوبگران اظهار داشت: عليرغم سوءاستفاده بيگانگان، هشياري دانشجويان و وظيفه شناسي آميخته با ادب و انضباط نيروي انتظامي مانع دستيابي آشوبگران به اهدافشان شد.
همچنين معاون فرهنگي كوي دانشگاه با تأكيد بر علت اصلي تجمع دانشجويان (اعتراض صنفي نسبت به خصوصي سازي دانشگاه ها) تأكيد كرد كه شعارهاي سياسي سرداده شده در جريان حادثه از سوي دانشجويان نبوده است. دبير شوراي صنفي كوي دانشگاه تهران هم با حساس دانستن وضعيت جامعه از كساني كه اين تجمع را سياسي كردند انتقاد كرد و گفت: مسئولان نظام اطمينان داشته باشند كه دانشجويان مانند گذشته در يك نظام مدني باب گفتگو را باز مي دانند.
018400.jpg
هوشياري و مسئوليت شناسي
دانشجويان و نيروهاي انتظامي
از وقوع حوادث ناگوار جلوگيري كرد.

دانشجويان بازداشت شده
آزاد شدند
۳۱ تن از ۴۹ نفري كه در جريان تجمع ديشب دستگير شده بودند، آزاد شدند.
يك مقام آگاه در وزارت كشور در
گفت و گو با ايسنا با اعلام اين خبر اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۱۸ نفر در بازداشت
به سر مي برند كه تمامي آن ها نيزغيردانشجو هستند و در جريان تخريب دستگير شده اند.

وزير كشور در جمع مسئولان استان كرمان:
با هر نوع حركت هرج ومرج طلبانه و آشوبگرانه برخورد مي شود
گروه سياسي: موسوي لاري وزير كشور، در جمع فرمانداران و شهرداران استان كرمان با اشاره به روشن بودن مواضع دولت و مسئولين امنيتي كشور پيرامون رويدادهاي جامعه گفت: تكليف ما براي حفاظت از پويايي جامعه روشن است. ما به عنوان متوليان امر امنيت، در جامعه چندصدايي خود هيچگونه ناامني را برنمي تابيم.
وزير كشور خطاب به استانداران، فرمانداران و بخشداران تصريح كرد كه با هر نوع حركت هرج ومرج طلبانه و آشوب گرايانه بايد برخورد شود.
وي گفت: اين كه عده اي فكر كنند اگر كسي حرفي را خلاف ميل آنان مطرح كرد بايد توسط چوب و چماق به او حمله كنند يا جلسه را بهم بزنند يا ماشين و ساختمان او را تخريب كنند، ولو تحت امر مقدسي هم باشد بايد قاطعانه با اين مسائل برخورد شود.
وي افزود، اگر مديران سياسي و امنيتي با اين اتفاقات برخورد نكنند رفتارهاي غيرقانوني آنان تشديد مي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت كشور موسوي لاري با تأكيد بر اين كه اگر در جامعه ناامني مأمن گزيند، فساد و بزهكاري و بيكاري از آن زاده خواهد شد، گفت: تكليف ما در اين گونه قضايا روشن است، هرگونه مسئله اي كه حادثه آفرين يا مشكل تراشي يا ايجاد هرج ومرج در جامعه كند، با هر عنوان يا هر انگيزه اي كه باشد جلو آن به عنوان عامل زيان به جامعه گرفته مي شود.
وي با اشاره به اين كه استانداران و فرمانداران به عنوان رؤساي شوراي تأمين استان ها و شهرستان ها، وظيفه ايجاد امنيت و مقابله با آشوب طلبي را برعهده دارند، گفت: هرچند دولت تاكنون دروغ ها و هتاكي ها را تحمل كرده است، اما در آنجايي كه با هدف بحران آفريني اقداماتي صورت بگيرد، حتما بايد با آن برخورد شود، وي از استانداران خواست از همه توانايي هاي حاكميت براي ايجاد آرامش استفاده نمايند.
وزير كشور در بخش ديگري از سخنان خود با ذكر اين نكته كه ميزان اميدواري مردم به نظام و اعتماد آنان به كارآمدي نظام مي تواند بسياري از مشكلات را حل كند، گفت: وقتي رشد اقتصادي كشور بالاتر از ۶ درصد و رشد سرمايه گذاري بيش از ۵/۷ درصد بوده است و وقتي كه تنها در سال سوم برنامه سوم توسعه، فرصت شغلي ايجاد شده با ۶۹۰ هزار فرصت در برابر ميانگين فرصت شغلي كل برنامه دوم كه جمعا فقط ۲۷۰ هزار بوده است، رسيده، اين نشان از آن دارد كه دولت در سايه اعتماد مردم، كارهاي بزرگي را انجام داده و توانسته است تمام شاخص ها را چه در امور كشاورزي و چه در صنعت و امور خدماتي به بيش از آن چيزي كه انتظار مي رفت رشد دهد.
وي در پايان گفت: فقر و بيچارگي و تبعيض زماني از بين خواهد رفت كه كار و تلاش مبناي حركت جامعه تلقي شود. وي وجود روحيه كار و تلاش را مستلزم شرايط آرام و رفع مسئله سازي ها در جامعه ذكر كرد.

ميثم سعيدي خبر داد:
طرح دو فوريتي تضمين امنيت اجتماعي تهيه شد
سخنگوي دولت: برخورد با گروههاي فشار در دستور كار دولت قرار گرفت
نمايندگان جناح اقليت مجلس ديروز در اعتراض به اينكه موسي قرباني نماينده قائنات اجازه نيافت تا در قالب تذكر آئين نامه اي پاسخ فاطمه راكعي را بدهد آبستراكسيون (خروج جمعي) از مجلس كردند.
به گزارش خبرنگار همشهري، بهزاد نبوي كه عهده دار اداره جلسه علني بود پس از اينكه به فاطمه راكعي اجازه داد تذكر آئين نامه اي خود را بيان كند با تقاضاي قرباني براي اداي تذكر آئين نامه اي مخالفت كرد. نبوي گفت تنها به راكعي از آن جهت اين اجازه را داده كه به قول آقاي كروبي به وي مبني بر اختيار دادن فرصتي براي بيان تذكرش عمل كرده باشد.
نبوي گفت: پس از پايان دستور جلسه مجلس قرباني اين وضعيت را خواهد داشت كه تذكر خود را بيان كند. اما قرباني كه خواستار پاسخ گويي به سخنان راكعي بود با اين نظر مخالفت كرد.
راكعي در سخنان خود به ذكر دلايل ارائه نامه نمايندگان به مقام معظم رهبري و مشكلاتي كه متعاقب آن بر نمايندگان امضاكننده آن نامه بوجود آمده تذكر داد و موسي قرباني مايل بود در قالب تذكر آئين نامه به اين سخنان بلافاصله پاسخ دهد.
مخالفت نبوي با اين تقاضا و ارجاع فرصت به قرباني به پس از پايان دستور جلسه باعث شد كه علاءالدين بروجردي (بروجرد)، شاهرخي (پلدختر)، شاهي عربلو (هشترود)، شبان پور (مرودشت)، طاهري (سمنان)، كاظمي (آمل)، موسوي (خمين)، ناطق نوري (نور)، نوش آبادي (ورامين)، ميرخليلي (ميناب)، ابراهيمي (علي آباد كتول)، آقايي (سلماس)، اخوان (تفرش)، پرتو (قيدار)، حاجي بابايي (همدان)، حداد عادل (تهران)، حسيني (بجنورد)، رحماني (تاكستان)، سيدآبادي (سبزوار) جلسه را ترك كنند. همچنين آقايي با گرفتن كارت عبداللهي از وي و زدن كارت خروج عملاً عبداللهي را نيز به جمع اين مجموعه اضافه كرد.
در همين حال ميثم سعيدي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ديروز خبر از ارائه طرح دوفوريتي «تضمين امنيت اجتماعي» به مجلس داد.
وي كه يكي از امضاكنندگان اين طرح است به خبرنگار همشهري گفت: اخيراً در كشور شاهد برخوردهاي غيرقانوني و نسنجيده با افراد حقيقي و حقوقي و مراكز فرهنگي بوده و شاهد برخي اقدامات عليه اتباع خارجي هم هستيم كه اين امر موجب آسيب رسيدن به امنيت رواني و تشويش اذهان شهروندان مي شود.
سعيدي برخوردهاي خشونت آميز را موجب كاهش زمينه هاي سرمايه گذاري خارجي و حضور اتباع آنها در كشورمان دانست و گفت: طرح تضمين امنيت اجتماعي داراي يك ماده واحده و ۱۴ تبصره است كه بر اساس ماده واحده آن هر فرد يا گروه يا دسته اي كه با انجام اقدامات نامتعارف با استفاده از سلاح گرم يا سرد و يا رفتارهاي خشونت آميز به شخص حقيقي يا حقوقي معترض شود و يا تجمعات قانوني و اماكن فرهنگي نظير سالن هاي سينما، تئاتر، مساجد، تكايا، دانشگاهها و... را برهم بزند و مرتكب اعمالي شود كه منجر به تضييع و تهديد حقوق شهروندي مي گردد از ۶ ماه تا ۲ سال حبس محكوم مي شوند.
عضو كميسيون امنيت ملي با اشاره به تبصره هاي اين ماده واحده گفت: بر اساس اين تبصره ها، اقدام عليه هرگونه وسيله نقليه كه حامل اتباع ايراني و يا خارجي باشد ممنوع است.
وي تأكيد كرد: اگر مجرمين عضو گروه يا دسته اي باشند كه بر اساس اهداف آن، چنين اقداماتي را مرتكب مي شوند علاوه بر برخورد با متخلفين گروه موردنظر نيز منحل مي شود.
ميثم سعيدي نماينده تهران با اشاره به ديگر تبصره هاي اين طرح گفت: هرگاه فرد يا گروهي مرتكب اقدام مشمول اين طرح شود حتي اگر با تمسك به انقلاب اسلامي و ارزش هاي انقلابي باشد، مجازات او سلب نمي شود.
نظارت استصوابي
به قوت خود باقي است
علاءالدين بروجردي عضو فراكسيون اقليت مجلس، تفسير شوراي نگهبان از نظارت را استصوابي خواند و گفت: اين تفسير به قوت خود باقي است.
وي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين پرسش كه اصل ۹۹ قانون اساسي كه در ماده يك لايحه اصلاح قانون انتخابات جهت تأمين نظر شوراي نگهبان گنجانده شده است گفت: گنجاندن اين اصل به معناي حذف نظارت استصوابي نيست و من كه در كميسيون امنيت ملي حضور داشتم چنين برداشتي نكردم.
ديروز همچنين سئوال نماينده ملاير در مجلس از وزير علوم، درباره عملكرد مركز ملي تحقيقات مهندسي ژنتيك مطرح شد كه به دليل قانع نشدن وي، سئوال به كميسيون مربوطه ارجاع شد.

وزير بازرگاني:
هيچ گونه افزايش قيمت خلاف قانون انجام نشده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران: وزير بازرگاني در جمع خبرنگاران اعلام كرد: بر اساس بررسي هاي انجام شده، افزايش سطح قيمت ها بر خلاف قانون انجام نگرفته است.
محمد شريعتمداري ضمن اشاره به تحركات و تبليغات اخير در راستاي موضوع گراني در سطح كشور گفت: فساد تبليغات اقتصاد كشور در طي سال هاي گذشته با وجود رشد ۲۰ درصدي نرخ تورم، سطح شاخص واحد كالا و خدمات و ميزان رشد آن در پنج و شش سال گذشته به نتيجه نرسيده، بنابراين با بررسي وضعيت اختصاصي يك كالا مي توان دريافت كه ايجاد شرايط مختلف در رسانه ها تأثير منفي مجددي بر سطح عمومي قيمت ها گذاشته است.
وي با ذكر اين كه سطح عمومي قيمت ها متاثر از سياست ها و تصميمات اقتصادي دولت، رشد نقدينگي و انتظارات تورمي است، به نحوه  تبليغ و انعكاس خبر و تصميمات اقتصادي دولت و تأثيرگذاري آن در طول دوران متوالي بر روي قيمت ها اشاره كرد و گفت: نبود كنترل بر روي افزايش قيمت و رشد نقدينگي به دليل ضرورت هاي خاص از جمله اشتغال، دامن زدن رسانه ها بر انتظارات تورمي و تغيير رفتار فعالان اقتصادي اعم از مصرف كنندگان و توليد كنندگان در افزايش سطح عمومي قيمت ها تأثير فزاينده اي داشته است.
شريعتمداري در رابطه با افزايش قيمت محصولات و تناسب داشتن آن با افزايش حقوق افراد به وجود سيكل معيوب در اين راستا اشاره كرد و گفت: افزايش غير متعارف دستمزدها همزمان با افزايش سطح شاخص قيمت كالاها به صورت نامحسوس را بايد محدود كرد.
وي در اين رابطه ضمن اشاره به رشد ۵/۲۳درصدي حداقل دستمزدها و عدم تناسب آن با رشد ۱۶ درصدي نرخ تورم گفت: نبود كار كارشناسي در اين راستا موجبات رشد قيمت ها را به همراه داشته است.
وزير بازرگاني سنخيت نداشتن مفاد قانون با افزايش قيمت برخي از كالاها گفت: با توجه به بررسي انجام شده هيچ گونه افزايش قيمتي بر خلاف قانون انجام نگرفته است.
ابراهيم شيباني رئيس كل بانك مركزي نيز در حاشيه  جلسه  هيأت  دولت  در گفتگو با خبرنگاران  گفت: براي  افزايش  قيمت  يكسري  از كالاها و خدمات مجوز لازم  داده  شده  اما دولت  با افزايش  قيمتها بيش  از حد مجوز اعلام  شده برخورد و جلوي  تخلفات  را مي گيرد.
رئيس  كل  بانك  مركزي  در خصوص  برنامه هاي  اين  بانك  براي  مهار تورم  گفت : بانك  مركزي  سعي  دارد افزايش  نقدينگي  را در حدي  كه  مورد تأييد دولت  است ، حفظ كند. به  گفته  رئيس  كل  بانك  مركزي،  ميزان  نقدينگي  فعلي  كل  كشور حدوداً ۴۱۷هزار ميليارد ريال  است .
رئيس  كل  بانك  مركزي  در پاسخ  به  سئوالي  درخصوص  كاهش  يك  درصدي  نرخ  بهره هاي  بانكي ، گفت : آيين نامه  اجرايي  كاهش  يك درصدي  نرخ  بهره هاي  بانكي تصويب  شده  و بزودي  ابلاغ  خواهد شد.

ديدار شوراي مركزي مؤتلفه با رئيس تشخيص مصلحت
گروه سياسي: رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، مهمترين  سلاح  مكتب  اسلام  در مبارزه  عليه  ظلم  را ايمان  عنوان  كرد و گفت : انقلاب  اسلامي  ايران  با اين  سلاح  پيروز شد و بدخواهان  اين  انقلاب  بدانند كه  جنگ  با ايمان  آسان  نيست .
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي  رفسنجاني  در ديدار اعضاي  شوراي  مركزي  جمعيت  موتلفه  و جمعي  از شهداي  اين  جمعيت ، تجربه  ۴۰ ساله  نيروهاي  انقلاب  از سال  ۴۲ تاكنون  در برهه هاي  مختلف  با نظام  ستمشاهي  و استقرار نظام  اسلامي ، هشت  سال  دفاع  مقدس  و دوران  سازندگي  و پس  از آن  را به  عنوان  مراحل  تكامل  انقلاب  اسلامي  بيان  كرد. وي  افزود: انقلاب  اسلامي  با طي كردن  اين  مراحل  به  مرحله  بلوغ  خود رسيده  است  و در نقطه  آسيب ناپذيري  قرار دارد. رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، نفوذ انقلاب  اسلامي  را در دل  انسانهاي  حق طلب  دنيا به  دليل  اين  انقلاب  در دفاع  از حق  و حق طلبي  عنوان  كرد و گفت : روح  انقلاب  در اين  منطق  نهفته  است . وي  همچنين  با گراميداشت  ياد و خاطره  چهار شهيد موتلفه  كه  در سال  ۴۲به  دست  رژيم  سفاك  پهلوي  به  شهادت  رسيدند از سابقه  طولاني  جمعيت  موتلفه  در مبارزه  با رژيم  ستم  شاهي  به  نيكي  ياد كرد و افزود: موتلفه  هميشه  در صحنه حضور داشته  و سهم  خود را در تاريخ  انقلاب  و پيروزي  آن  به  خوبي  انجام  داده است .
به  گزارش  روابط عمومي  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، در اين  ديدار، حبيب الله عسكراولادي  دبيركل  جمعيت  موتلفه  باارائه  گزارشي  از مبارزات  اين  گروه در سالهاي  مبارزه  با رژيم  پهلوي ، ياد شهداي  اين  جمعيت  را
گرامي  داشت .

سخنگوي دولت :
برخورد با گروههاي فشار در دستور كار دولت قرار گرفت
گروه سياسي: سخنگوي دولت اعمال هر نوع فشار به نمايندگان امضاكننده نامه ۱۳۵ نفر را «خارج از چارچوب قانون و مغاير سياست هاي دولت» ارزيابي و ايجاد فضاسازي در كشور عليه جريانات مختلف را عامل تقويت اقدامات گروههاي فشار و خودسر در جامعه دانست.
به گزارش خبرنگار همشهري عبدالله رمضان زاده در نشست هفتگي خود با خبرنگاران ايجاد آشوبهاي اخير در كشور را اقدامي عليه امنيت ملي و منافع كشور دانست و با تاكيد بر اين مطلب كه برخورد با افراد خودسر در دستور كار همه دستگاههاي مربوط به دولت قرار گرفته، به موارد پيشين برخوردهاي قانوني با گروههاي فشار اشاره و اضافه كرد: در موارد قبلي نظير حوادث خرم آباد، كرمانشاه و اراك، دولت اقدامات خود را انجام داد و از دستگاه قضايي نيز خواسته شد كه با اين افراد برخورد كند، اما هنوز از نتيجه اقدامات گزارشي به دولت نرسيده است.
سخنگوي دولت اضافه كرد: تصور دولت بر اين است كه مي توان دست هاي خارجي را در اينگونه آ شوبها در كشور ديد و اين آشوبها اقدامات كساني است كه مايلند بگويند در كشور چند گونه حاكميت وجود دارد در حالي كه ما حاكميت ملي را يكپارچه مي دانيم.
دبير هيأت دولت در ادامه ضمن تكذيب دليل سفر سعود الفيصل وزير خارجه عربستان به ايران مبني بر تحويل اعضاي بازداشتي القاعده در ايران، در خصوص سياست هاي خصمانه آمريكا عليه ايران گفت: واشنگتن اين روزها فشار تبليغاتي عليه ايران را افزايش داده، اما به اين نكته توجه نمي كند كه جناح هاي سياسي داخل كشور عليرغم تمام اختلاف نظرها،  در دفاع از كشور و تشخيص منافع ملي با يكديگر اختلافي ندارند.
سخنگوي دولت همچنين درباره صدور احتمالي مجوز برگزاري مراسم ۱۸ تير (سالروز واقعه كوي دانشگاه) خاطرنشان كرد كه صدور مجوز براي تجمع در داخل دانشگاهها توسط كميته هاي مربوطه در داخل دانشگاهها صورت مي  گيرد و دولت در اين زمينه منع خاصي را قائل نيست.
وي در پاسخ به پرسش ديگري پيرامون تأثير حضور آمريكا در دو كشور همسايه ايران (عراق و افغانستان) در روابط با ايران، اين حضور را «مؤثر» دانست و گفت: طبيعي است كه شرايط جديد، الزامات جديد در نحوه عكس العمل ايران در مقابل آمريكا را درپي خواهد داشت.
در حاشيه جلسه هيأت دولت
* رئيس جمهوري روز گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت درخصوص اظهارات آيت الله مصباح يزدي در سخنان قبل از خطبه هاي نماز جمعه تهران، واكنش نشان داد. سيد محمد خاتمي در حالي كه قصد سوارشدن به ماشين را داشت، در پاسخ به سئوال مشترك خبرنگاران رسانه هاي مختلف خبري درباره اظهارات محمدتقي مصباح يزدي كه گفته بود ۵۰۰ ميليون دلار از طريق جاسوسها بين مقامات دولتي ايران توزيع شده است، در حالي كه مي خنديد، گفت: والله به ما (چنين پولي) داده نشده است.
خبرنگاران سئوال كردند«آيا ساير مقامات دولتي چنين پولي را گرفته اند؟»
خاتمي كه با تبسم به اين سئوال خبرنگاران پاسخ مي داد، گفت: از كساني كه اين ادعا را مطرح مي كنند، بپرسيد.
* خاتمي روز گذشته در مدت زمان كوتاهي كه در جمع خبرنگاران حضور يافت در پاسخ به پرسش هاي متعدد آنان فقط با لبخند تكرار مي كرد: حتماً، حتماً و زماني كه يكي از خبرنگاران به وي گفت: «شما ديگر شب بخير گفتن را كنار گذاشته ايد و فقط مي گوييد حتماً، حتماًِ»، اظهار داشت: حتماً شب بخير!

يادداشت
۲۴ ساعت احترام به عرف
محمود صدري
از پريشب تا ديروز ظهر دو حادثه متفاوت در عرصه سياسي ايران رخ داد كه از نظر نوع مواجهه نظام سياسي و جناح هاي متنازع با آن تحولي در رفتار كنشگران ايراني به شمار مي رود.
در حادثه اول، شماري از دانشجويان دانشگاه تهران براي نشان دادن مخالفت خود با واگذاري دانشگاهها به بخش خصوصي، تجمعي مسالمت آميز برگزار كردند اما ورود افرادي با خواسته هاي ديگر به جمع آنان به تدريج جهت شعارها را تغيير داد و تجمع صنفي را به راهپيمايي ضدحكومتي تبديل كرد. اين راهپيمايي تكميلي كه دانشجويان در آن نقش اصلي را نداشتند از جهاتي مانند راهپيمايي ۱۸ تير سال ۷۸ و شب ها و روزهاي پس از آن بود اما نوع مقابله نيروهاي انتظامي با آن با نمونه قبلي تفاوت بنيادين داشت. در راهپيمايي هاي پس از حادثه ۱۸ تير بر اثر اهمال يا هر عامل ديگري مهار جمع معترض از دست نيروهاي انتظامي خارج شد و به رويارويي دانشجويان و گروه هاي ناشناسي كه بعدها به «لباس  شخصي ها» معروف شدند، انجاميد. اما در راهپيمايي پريشب نيروي انتظامي ايران مانند پليس هاي آزموده همه كشورهاي جهان و با بهره گيري از سازوكارهاي عرفي (محاصره تظاهركنندگان، بهره گيري از سپرهاي دفاعي و باتون) كوشيد از پيشروي و گسترش تجمع جلوگيري كند.
اين دقيقاً رويه اي است كه در هر شبانه روز در دهها شهر جهان براي پليس پيش مي آيد و پليس بدون آنكه تجمع كنندگان را دشمن ايدئولوژيك خود تصور كند، صرفاً بر اساس وظيفه و مسئوليت حرفه اي آنان را متفرق مي كند.
چنين شيوه برخوردي با راهپيمايان و معترضان (نوع قانوني و غيرقانوني) پليس و حكومت را از افتادن به ورطه هاي امنيتي و متعاقب آن گرداب هاي سياسي، مصون مي دارد. اميد كه اين تجربه به رويه اي براي برخورد پليس با تجمعات و ناآرامي هاي بعدي شود كه در هيچ جامعه اي (چه صنعتي و پيشرفته، چه در حال توسعه) از آن گريزي نيست.
مورد دوم ديروز صبح در مجلس رخ داد كه جناح اقليت در اعتراض به منع يكي از اعضايش از «تذكر» (كه هيأت رئيسه آن را غيرقانوني مي دانست) صحنه علني را ترك كرد و مجلس دقايقي از اكثريت افتاد. در عرف پارلمان هاي جهان عمل خروج از مجلس به قصد ساقط كردن رسميت جلسه (ابستراكسيون) قاعده اي به رسميت شناخته شده است.
پيش از اين هرگاه در ايران بحث ابستراكسيون پيش مي آمد برخي نمايندگان و فعالان سياسي بيرون از مجلس آن را عمل «غيرقانوني» يا «شبه قانوني» قلمداد مي كردند اما در مورد ابستراكسيون ديروز كسي اين تعابير را به كار نبرد.
اين حادثه نيز نشان داد كه رواج عرف پارلمان هاي جهان، در ايران نيز به تدريج جاي خود را باز مي كند. رفتارها و رويه هايي كه بيشتر ملل جهان پذيرفته اند و در زندگي روزانه خود به كار مي برند محصول معرفت و تجربه مشترك بشري است كه هيچ كس بي نياز از آن نيست: «دانشجويان حق اعتراض دارند اما حق تخريب ندارند.پليس بايد جلو تخريب را بگيرد اما حق كشتار ندارد؛ نمايندگان حق دارند براي نشان دادن اعتراض به اكثريت، مجلس آنان را از رسميت بيندازند، هيأت رئيسه مجلس حق دارد از آئين نامه داخلي خود دفاع كند اما حق ندارد مانع ابستراكسيون معترضان شود.»
اين قواعد از پريشب تا ديروز ظهر در ايران مراعات شد و اميد به اصلاح را افزايش داد.

خبر هاي كوتاه
* رسيدگي به پرونده حميد استاد عضو گروه انصار حزب الله مشهد به دادگاه ويژه روحانيت واگذار شد. قاضي شعبه ۱۹ دادگستري مشهد در گفتگو با ايسنا با بيان اين خبر گفت: رسيدگي به پرونده گروه انصار در آغاز به اين شعبه ارجاع شد، ولي پس از اعلام عدم صلاحيت پرونده به دادگاه ويژه روحانيت فرستاده شد.
* داود حسن زادگان، مخبر كميسيون اصل ۹۰ مجلس گفت كه در جلسه روز سه شنبه اين كميسيون، پرونده شكايت فرهاد نظري فرمانده وقت ناحيه انتظامي تهران بزرگ در مورد حادثه كوي دانشگاه تهران پيگيري شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |