پنج شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۷۴ - Jun . 12, 2003
هاشمي شاهرودي در همايش حقوق و محيط زيست اعلام كرد:
دادگاه ها را تخصصي مي كنيم
گروه شهري: همايش حقوق و محيط زيست صبح ديروز با پيام مقام معظم رهبري و حضور رئيس قوه قضائيه، معاون اول رئيس جمهوري، شماري از نمايندگان مجلس و مديران و كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست گشايش يافت.
به گزارش خبرنگار ما آيت الله هاشمي شاهرودي در مراسم گشايش اين همايش گفت: متأسفانه اثرات تخريب محيط زيست محدود به زمان حاضر نيست بلكه نسل هاي آينده را نيز دربر مي گيرد و حقوق اوليه آنها را به خطر مي اندازد. بر اين اساس تنها اختصاص يك شعبه براي رسيدگي به مسايل و مشكلات و جرايمي كه در قبال محيط زيست انجام مي شود كافي نيست بلكه ضروريات رسيدگي به حقوق محيط زيست بايد به گونه اي تأمين شود كه حقوق محيط زيست در حد مطلوب تحقق يابد.
آيت الله شاهرودي گفت: «تنها برخورد قضايي و جرم انگاري كافي نيست بلكه براي حفاظت محيط زيست بايد تشكيلات انتظامي، قضايي و اجرايي لازم داير شود تا با استفاده از مدل هاي روز به حفظ و صيانت از منابع زيست محيطي خود بپردازيم.»
رئيس قوه قضائيه با تأكيد بر اين كه در اسلام مباني مختلفي براي احقاق حقوق محيط زيست وجود دارد، گفت: «آنچه براي اجرايي شدن مباني موجود اهميت دارد و سبب بسترسازي و آماده سازي فرهنگي مي شود نيازمند بررسي است تا به وضع شدن قوانين لازم منجر شود.»
وي با اشاره به اين كه تنها صحبت كردن از حقوق محيط زيست و مفاهيم مرتبط با آن كافي نيست، گفت: «بعد از احياي دادسراها، قدم بعدي تخصصي شدن محاكم و دادگاه هاست كه در بسياري از نقاط دنيا اجرا شده است.»
به گزارش ستاد خبري همايش حقوق محيط زيست دراين همايش دكتر ابتكار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست نيز گفت: «حجم و گستره مشكلات زيست محيطي و آثار و عوارض آن بر تمامي ابعاد توسعه و پيشرفت كشور مشهود بوده و هرگونه تأخير در اتخاذ يك سياست اجرايي قوي و رويه قضايي منسجم مي تواند نتايج ناگوار و جبران ناپذيري در عرصه منابع پايه كشور برجاي گذارد.»
وي از اين منظر دادگاه ها و محاكم مستقل و شجاع را پشتوانه توسعه پايدار و حافظ حقوق عامه شمرد و خاطرنشان كرد: «همانقدر كه قانونگذاري قوه مقننه راهبردي و راهگشاست، تفسير و به كارگيري قوانين در محاكم نيز تعيين كننده است.»
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست دسترسي مردم براي دادخواهي و تسهيل فرآيند دادرسي (به نحوي كه مطالبات آنها به ويژه مدافعان محيط زيست با سهولت بيشتري انجام شود) را راهگشا خواند و گفت: «از اين رو سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به اين امر و نيز تخصصي شدن مباحث زيست محيطي بر پيشنهاد خود مبني بر تشكيل دادگاه هاي تخصصي محيط زيست تأكيد مي كند.»
وي عدم آشنايي محاكم با قوانين و ضوابط زيست محيطي و جنبه هاي علمي معضلات آنها را از علل اصلي ادامه تخريب منابع طبيعي و بهره برداري ناسالم از منابع و محيط زيست اعلام كرد.
معاون رئيس جمهور گفت: مراجع قضايي در حقيقت با اعمال قانون و حرمت گذاشتن به حقوق فردي و اجتماعي مردم و بسط عدالت، عمده ترين نقش را در اشاعه حس عدالت طلبي ايفا مي كنند و در صورتي كه اين مراجع نتوانند پاسخگوي مطالبات به حق مردم و جلب اعتماد آنها، روح عدالت را حاكم كنند، بسياري از مناسبات سياسي، اجتماعي و اقتصادي خدشه دار مي شود و حقوق عامه و انتقال و طبيعت ناديده گرفته مي شود.»

ضرورت بازنگري در طرح هاي توسعه فضاي سبز تهران
گياهان دائمي و ماندگار، جايگزين گياهان فصلي مي شود
018415.jpg
گروه شهري: رئيس اداره فضاي سبز شهرداري منطقه ۴ تهران گفت: از اين پس گياهان ماندگار و دائمي جايگزين گياهان فصلي مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين منطقه، رضا مددي گفت: در راستاي اجراي سياست هاي جديد شهرداري و نيز كاهش هزينه هاي مربوط به تأمين و نگهداري فضاي سبز، از اين پس گياهان دائمي و سازگارتر با شرايط جوي تهران، جايگزين گل ها و گياهان به اصطلاح فصلي مي شوند و با اجراي اين مهم، مناظر عمومي شهر به ويژه شمال شرقي تهران از سرسبزي دائمي و هميشگي در تمام فصول سال برخوردار مي شود.
رئيس اداره فضاي سبز شهرداري منطقه ۴ در ادامه اظهارات خود با اشاره به ضرورت پرهيز از روش هاي سنتي در آبياري فضاهاي سبز عمومي افزود: شبكه آبياري و فيوژ و رمپ و لوپ هاي بزرگراه  شهيد بابائي و دماوند با مشاركت دانشگاه امام حسين(ع) انجام مي شود.
سياست هاي توسعه فضاي سبز شهرداري تهران تاكنون با ديدگاه هاي كارشناسي متفاوتي روبه رو بوده است. دكتر پرويز كردواني استاد دانشگاه تهران ماه گذشته در گفت وگويي با همشهري برخي از اين سياست ها را مغاير با شرايط اقليمي تهران دانسته بود، كه از جمله آنها بايد به گسترش چمن كاريها، كاشت انبوه درختان سوزني برگ و هرس  افراطي سرشاخه هاي درختان اشاره كرد.
چمن سطح قابل توجهي از فضاي سبز را به خود اختصاص مي دهد، بي آنكه تأثيري در كاهش آلودگي هوا داشته باشد. درختان سوزني برگ نيز خيلي كمتر از پهن برگها در كاهش آلودگي هوا مؤثرند، همچنين هرس بخش عمده تاج درخت، موجب مي شود توان پالايش هوا توسط آن به حداقل برسد.
دكتر كردواني تأكيد كرده بود براي كاهش آلودگي خطرناك تهران بايد حتي الامكان به جاي چمن، گل و درختان سوزني برگ ودرختان پهن برگ هميشه سبز بكاريم.

سوگواره سرو يكهزار و ۵۰۰ ساله صدوق برگزار شد
018410.jpg
گروه شهري: سوگواره سرو يكهزار و ۵۰۰ ساله  روستاي  فيروز آباد صدوق  سه شنبه  شب با حضور اهالي  اين  روستا در كنار اين  درخت  تاريخي  برگزار شد.
اين  درخت  كهنسال  هشتم  خرداد ماه  امسال  بر اثر وزش  طوفان  شن  شكست  و در زمين  مجاور سقوط كرد، سرعت  اين  طوفان  كه  در ۵۰ سال  گذشته  در اين  خطه بي  سابقه  بود يكصد كيلومتر در ساعت  اعلام  شد.
شركت كنندگان  در اين  آيين  با نصب  پارچه  و پلاكاردهاي  سياه  رنگ  اين  حادثه زيست  محيطي  غم انگيز را به  عموم  مردم  و بويژه  دوستداران  طبيعت  تسليت  گفتند.
عضو موسسه  تحقيقات  سازمان  جنگل ها و مراتع  كشور در اين  آيين  ضمن  اظهار تأسف  از اين  واقعه  غم انگيز گفت : تاكنون  ۴۰ پايه  درخت  دير زيست  در اين  استان  شناسايي  شده  است .
دكتر «سودابه  كروري» افزود: اغلب  اين  درختان  مشكلات  نگران كننده اي  مانند سرو فيروز آباد دارند.
وي  اظهار داشت : احداث  خيابان ، جريان  يافتن  آب هاي  سطحي ، پوسيدن  ريشه هاي  درخت ، نابودي  باغهاي  اطراف  كه  خود ناشي  از اجراي  طرحهاي  عمراني  بود، سرو تاريخي  اين  روستا را با مشكل  فيزيولوژي ، رو به  رو كرده  بود به گونه اي  كه  تاب  مقاومت  در برابر طوفان  را از دست  داده  بود.
وي  تأكيد كرد: بر اساس  تحقيقات  انجام  شده ، تمام  سروهاي  كهنسال  موجود در استان  يزد از يك  پايه  مادري  بوده، بدين  معني  كه  از يك  درخت ، تكثير شده اند و اين  امر با تفكرات  ايرانيان  باستان ، مطابقت  دارد.
وي  ضمن  هشدار نسبت  به  تكرار اين  حوادث  ناگوار، گفت : فعاليت هاي  عمراني در مجاورت  كهنسال ترين  درخت  دير زيست  استان  يزد يعني  سرو چهارهزار و ۵۰۰ساله  ابركوه ، اين  درخت  را در معرض  مرگ  تدريجي  قرار داده  است .
عضو انجمن  جنگل  باني  ايران ، خاطرنشان  كرد: پيرو مذاكرات  انجام  شده  با سازمان  ميراث  فرهنگي ، كار حفاظت  از درختان  كهنسال  كشور كه  تعداد آنها بيش از يكهزار پايه  مي باشد به  سازمان  حفاظت  محيط زيست  واگذار شده  است .
وي  اضافه  كرد: اما اين  سازمان  تاكنون  هيچ  اقدامي  عملي  در اين  خصوص ،انجام  نداده  است .
در اين  مراسم ، يك  كارشناس  درختان  كهنسال  استان  يزد هم  خواستار جلوگيري از توقف  «دخالت هاي  نارواي  انساني » نسبت  به  درختان  ديرزيست  شد.«محمد هادي راد»، بر هم  خوردن  تعادل  زيست  محيطي  سرو فيروز آباد كه  ناشي  از تخريب  باغات  انار و سيب  در مجاورت  اين  درخت  است  را از دلايل نابودي  درخت  يادشده  ذكر كرد.

روزانه حدود ۳۰ درصد ميوه و تره بار تهران هدر مي رود
گروه شهري: مدير روابط عمومي  سازمان  ميادين  ميوه  و تره بار تهران  گفت : روزانه  حدود۳۰ درصد ميوه  و تره بار در تهران  به  هدر مي رود.
«عليرضا مرادي» افزود: اين  ميزان ضايعات  معادل  روزانه  حدود ۶۰۰ ميليون  ريال  خسارت  است . وي ، دلايل  اين  ضايعات  را شرايط نامطلوب  نگهداري ، بسته بندي  نامناسب ،نبود آمار در ميزان  عرضه  و تقاضا و حمل ونقل  نادرست  ميوه  و تره بار برشمرد.
مرادي  گفت : براي  جلوگيري  از اين  خسارات  و با توجه  به  سياستهاي  دولت  در جهت  اشتغالزايي ، تصميم  گرفته  شده  كه  در كنار ميدان  مركزي  ميوه  وتره بار يك ناحيه  صنعتي  ايجاد شود.
به  گفته  وي ، اين  مركز با بكارگيري  حداقل  ۶۰ نفر در هر يك  از زمينه هاي  سرمايه گذاري ، بيش  از يكهزار شغل  ايجاد مي كند.
وي  هدف  از احداث  اين  ناحيه  صنعتي  را بهبود روشهاي  بسته بندي ، طولاني شدن  مدت  مصرف  محصولات  غذايي  و كشاورزي  و برقراري  تعادل  ميان  بازار عرضه  و تقاضاي  محصولات  غذايي  و كشاورزي  عنوان  كرد.
وي  افزود: به  حداقل  رساندن  آسيبهاي  ناشي  از انواع  آلودگيهاي  زيست  محيطي  و جلوگيري  از هدر رفتن  ضايعات  و مازاد محصولات  كشاورزي  از ديگر اهداف  اجراي  اين  طرح  است .

شبكه بزرگراهي جنوب غرب تهران تكميل مي شود
گروه شهري: شبكه بزرگراهي جنوب غرب تهران به زودي تكميل مي شود.
به گفته مهندس خرقاني معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۸، با توجه به شرايط كنوني تهران به ويژه معابر عمومي منطقه جنوب غربي بايد همگام با تجهيز ناوگان حمل و نقل عمومي به ساخت و تكميل و پيوستگي معابر عمومي مبادرت ورزيد. از اين رو تكميل بزرگراه آيت ا... سعيدي به عنوان يكي از اصلي ترين شبكه عبوري در دستور كار شهرداري منطقه ۱۸ قرار گرفت و به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
وي گفت: براساس برنامه ريزيهاي انجام شده تقاطع غير همسطح آزادگان تا جاده ساوه همزمان با پاسداشت دهه فجر سال ۸۲ مورد بهره برداري قرار مي گيرد، همچنين با تصويب اعتبارات مورد نياز و تملك اراضي، بخش كندرو بزرگراه آيت الله سعيدي حدفاصل چهارراه يافت آباد، تا نعمت آباد به زودي مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه ۱۸ تهران افزود: با بهره برداري كامل از بزرگراه آيت الله سعيدي، دسترسي ها بين بزرگراههاي شمال (بزرگراه صدر و يادگار امام) به بزرگراههاي مناطق جنوبي (بزرگراه نور و آزادگان) و اتصال به شبكه راههاي برون شهري اتوبان ساوه، بهشت زهرا و قم و نيز به فرودگاه بين المللي امام خميني فراهم مي شود.

به ازاي هر تن كاهش گازهاي آلاينده در ايران تنها ۵۰ هزار تومان هزينه مي شود
در ايران به ازاي هر تن كاهش گازهاي آلاينده سمي با حداقل نرخ بين المللي ۸۰۰ هزار تومان (هزار دلار) در كشورهاي در حال توسعه، تنها معادل ۵۰ هزار تومان هزينه مي شود.به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، براساس مطالعات انجام شده پيمايش روزانه هر خودرو شخصي در تهران به طور ميانگين ۵۰ كيلومتر با مصرف ۵/۷ ليتر بنزين در روز است و انتشار منواكسيدكربن و مجموعه اكسيدهاي ازت و هيدروكربن هاي نسوخته به ازاي هر كيلومتر پيمايش خودرو هم به طور ميانگين ۴۵ و ۱۲ گرم است.
مقايسه نسبت رقم تخصيص يافته براي بهسازي ۱۲۰ هزار دستگاه سواري معادل ۹/۱ ميليارد تومان به كاهش ساليانه مجموع گازهاي خروجي آلاينده (HC+Nox) و CO ( ۳۷۴۴۹ تن ) و كاهش سالانه مصرف ۴۹ ميليون و ۲۷۵ هزار ليتر سوخت معادل ۵۰ هزار تومان است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  گلستان كتاب   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |