• تعطيلي كانون موسيقي
روزنامه سياست روز هفته گذشته در خبري نوشت: مديريت فرهنگي دانشگاه علم و صنعت با صدور اعلاميه اي، تمام فعاليت هاي كانون موسيقي اين دانشگاه را تا اطلاع ثانوي تعطيل اعلام كرد. به گزارش خبرنگار شبكه خبر دانشجو، مديريت فرهنگي دانشگاه علم و صنعت همزمان با افزايش اعتراضات اساتيد، دانشجويان و كارمندان اين دانشگاه نسبت به ابتذال جشنواره موسيقي كه در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه، هفته گذشته توسط كانون موسيقي برگزار شد تصميم به تعطيلي اين كانون گرفت. گفتني است در پايان مراسم روز چهارشنبه اين جشنواره، تعدادي از افراد كه عمدتاً غيردانشجو بودند در حال مستي شروع به عربده كشي و رقاصي كردند. روزنامه كيهان نيز با درج اين خبر و با تيتر «عربده كشي» در دانشگاه علم و صنعت ممنوع به تحليل اين موضوع پرداخته است.
• مقابله و مصالحه
نشريه «تنديس» كه عنوان تنها هفته نامه هنرهاي تجسمي را همراه دارد در مقاله هفته گذشته خود با اشاره به تشكيل «گروه ۳۰+» نوشت: خوب به خاطر داريم كه علت پديداري «گروه ۳۰+» نوعي جبهه گيري در مقابل عملكرد موزه هنرهاي معاصر به عنوان باني و برگزاركننده بي ينال نقاشي بود. چرا كه در آن سال ها خود مي بريدند و خود نيز مي دوختند، هيأت انتخاب و داور مقرر مي كردند و در نهايت نيز جايزه ها را واگذار مي كردند. به هر تقدير در آن سال به آثار گروه مذكور توجه چنداني نشد و آنها نيز در يك حركت انقلابي كليد حركت جمعي خود را زدند و كارهايشان را در محيطي مجزا ارائه كردند. نويسنده اين سرمقاله در ادامه افزوده است: «ظاهراً اين واكنش و نقد عملي به مذاق مديران گرامي در موزه هنرهاي معاصر خوش نمي آيد و راهي براي التيام بخشيدن به دردهاي ايشان مي جويند كه البته بهترين گزينه همان حمايت هاي مالي در قالب خريد آثار و اعزام به كشورهاي خارجي به جهت بازديد و يا نمايش آثار است و بدين صورت تب مقابله به حس خوشايند مصالحه تبديل مي شود. » در ادامه اين سرمقاله آمده است: «باري اين گشايش بسياري ديگر را نيز وسوسه كرد و بدين صورت گروه ها يكي يكي شكل گرفتند و هركدام به دنبال منافع از دست رفته و طلب امتياز، دنبال اسپانسر را گرفتند». نويسنده در ادامه آورده است: اين حركت جمعي بازار فروش آثار را مقداري گرم كرد. چرا كه علاوه بر نگارخانه هاي داخلي، گالري هاي خارجي نيز به عرضه آثار پرداختند كه در بسياري از اوقات اعضاي گروه هاي تجسمي به جاي كار هنري، به رج زني و خلق تصاوير تزئيني و چشم نوازي روي آورده اند و در تدارك سوغاتي براي مخاطبين غيروطني، نهايت اهمال را به جاي آوردند.
• فروش آثار دانشجويان نقاشي
نخستين نمايشگاه فروش آثار هنري دانشجويان رشته نقاشي از تاريخ ۲۶ خرداد تا ۵ تيرماه ۸۲ در نگارخانه فرهنگسراي نياوران برپا مي شود. اين نمايشگاه با هدف ايجاد اشتغال براي هنرمندان جوان و تحقق موضوع هنر براي مردم برگزارمي شود. نمايشگاه ياد شده فقط به عرضه آثار دانشجويان هنر اختصاص دارد و حداكثر قيمت هر اثر هنري تا ۰۰۰/۵۰۰/۳ ريال است. اين نمايشگاه هر روز از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روز جمعه ۱۴ تا ۱۹ در معرض ديد علاقه مندان است.
• آنجا كه روشن روان منقلب مي شود
كامبيز روشن روان در گفت وگويي با نشريه چلچراغ در پاسخ به سوالي كه تا به حال پيش آمده خواندن متني شما را منقلب كند گفته است: بله، اين جمله كه آنجا كه سخن باز مي ماند موسيقي آغاز مي شود.
• بازگشت تصوير
ويژه نامه تصوير سال ماهنامه تصوير در بيش از ۲۶۰ صفحه و همزمان با جشنواره تصوير سال در نيمه دوم خردادماه منتشر خواهد شد كه حاوي گزارش هايي با اين عناوين است. بهترين اثر هنرمندان ايراني در سال ۸۱ به انتخاب عكاسان، طراحان گرافيك و كاريكاتوريست هاي ايراني، جنگ در عراق از نگاه عكاسان ايراني و خارجي، عكاسان قرباني جنگ: كاوه گلستان و سعيد جانبزرگي، جشنواره فيلم كن ،۲۰۰۲ جشنواره بين المللي فيلم فجر، جشنواره بين المللي تئاتر فجر، يك دهه عكاسي تئاتر در ايران، ايران، قهرمان فوتبال آسيا (گزارش تصويري)، نمايشگاه هاي مهم نقاشي و هنرهاي تجسمي، تصاوير رويدادهاي مهم ايران و جهان. در اين مجموعه آثاري از عباس كيارستمي، محمد كلاري، سعيد صادقي، مرتضي مميز، ابراهيم حقيقي و رضا عابديني و توكا نيستاني و هنرمندان جوان به نمايش درخواهد آمد. جشنواره تصوير سال ديروز گشايش يافت.
• مشتري هاي بي سليقه و زرين كلك
نورالدين زرين كلك انيماتور و گرافيست، درباره وضعيت گرافيك در ايران گفته است: ركن اول يك گرافيست، خواست مشتري يا سفارش دهنده است. مشتري بي سليقه و ناآشنا مي تواند تمام خلاقيت و نوآوري گرافيست را به بيراهه برده و نوزاد ناقص الخلقه اي را به دنيا آورد. وي افزوده است: اين اتفاق در كشور ما در دو دهه گذشته آسيب هاي بزرگي به هنر گرافيك وارد كرده است. اگرچه در سال هاي اخير اين آسيب ها تا حدودي جبران شده است.
• هنرمندان مغرور
به مناسبت برگزاري نمايشگاه عكس هاي «بيكن» در گالري لندن، گفت وگويي از عكاس ويژه «فرانسيس بيكن» با او در سال آخر زندگي وي در سايت هاي اينترنتي منتشر شده است. فرانسيس بيكن در اين گفت وگو، گفته است: براي اينكه مردم دوستم داشته باشند نقاشي مي كشم. شايد غرور و شانس مرا به سوي نقاشي سوق داد، همه هنرمندان مغرورند و مي خواهند مردم دوستشان داشته باشند. اما در عين حال آزاد باشند.