يكشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۷۷- June, 15, 2003
گفت وگو با ميشائيل اسكيبه، مربي تيم ملي آلمان
فولر حرف آخر را مي زند
محبوبيت نزد يك ملت كم چيزي نيست و براي هر كسي غرورانگيز است فولر از هر جهت رشك برانگيز است
015590.jpg
علي فولادي
ميشائيل اسكيبه جوان، لحظات دشواري را در تيم ملي آلمان مي گذراند. تيم تحت رهبري او و رودي فولر نتايج مقبولي در ديدارهاي مقدماتي يورو ۲۰۰۴ نگرفته اند و حتي از آن بازي هاي جذاب در جام جهاني نيز اثري ديده نمي شود. ژرمن ها در مصاف با اسكاتلند و ياران برتي فوگتس عملكردي ضعيف بر جاي گذاشتند و برابر جزاير فارو نيز به زحمت پيروز شدند. در اين ميان بسياري انتقادات را متوجه اسكيبه مي دانند. البته بسياري ديگر سهم عمده اي از آن موفقيت ها را به پاي او مي نويسند. به هر روي اين مربي جوان طي دو سال اخير پس از پيوستن به تيم ملي نقشي غيرقابل انكار در خنده و گريه هاي آلماني ها داشته. چنان كه خيلي ها با يادآوري دوران كم فروغ بازي او در واتنشيد و شالكه در نقطه مقابل كارنامه مربيگري منحصربه فردش در بوروسيا دورتموند و تيم ملي حيرت مي كنند. اسكيبه سي و هفت ساله هجده ماه در وست فالن فعاليت كرد و سپس در تابستان سال ۲۰۰۰ به DFB، فدراسيون فوتبال آلمان آمد و از آن زمان برنامه طولاني مدتي براي سال هاي بعد تيم ملي تدارك ديده است. گفت وگوي مجله يوفا با او به بهانه همين تجارب نو ترتيب داده شده است.
•••
• آقاي اسكيبه به دليل مصدوميت مجبور به خداحافظي از ميادين شدي، اما چرا به سرعت به مربيگري روي آوردي؟
تصميمي براي پوشيدن جامه مربيگري نداشتم. ولي رودي آسائوئر، مدير شالكه تقاضا كرد هدايت جوانان باشگاهش را برعهده بگيرم. فرصتي ناخواسته و البته بكر كه فوراً در هوا قاپيدم. ظاهراً در كودكي ضرب المثل «شانس يك بار در خانه شما را مي زند» زياد به گوشم خورده بود، خوشبختانه.
• چه تفاوت هايي ميان مربيگري در تيم ملي و در رده باشگاهي وجود دارد؟
خوشبختانه بازيكناني به تيم ملي مي آيند كه از جنبه تاكتيكي بسيار باهوش هستند. باهوش تر از باشگاه ها كه طيف گسترده تري از بازيكن ها را در اختيار دارند. بنابراين آسان تر متدهايمان را به آنها مي فهمانيم. در عين حال كار كردن با يك مجموعه كه به ندرت در كنار يكديگر قرار مي گيرند وفرصت كمي براي هماهنگي دارند بسيار غم انگيز است. اين مشكل هميشگي فعاليت در تيم ملي است. تصور كنيد پس از يك فصل دشوار و خسته كننده قرار دادن بازيكن ها در كنار هم و آماده سازي آنها براي بازي هاي سرنوشت ساز پرفشاري چون مقدماتي يورو ۲۰۰۴ چقدر نگران كننده است. در كنار اين بايد آنها از نظر روحي افت نكنند تا پس از يك مسافرت طولاني و سپري كردن سه شبانه روز در آب و هوا و شرايط ناآشناي ديگر با افت و تحليلي ويران كننده روبه رو نشويم. اينها مشكلات هميشگي ما است.
• شما رابطه صميمانه اي با سرمربي، رودي فولر داريد. آيا اين هماهنگي در انتخاب تاكتيك ها و بازيكنان نيز ديده مي شود؟
هميشه اين نكته آويزه گوشم هست كه فولر حرف نهايي را مي زند و مسئوليت همه چيز برعهده او است. بله خوشبختانه تفاهم بسياري در همه موارد داريم. عقايدمان راجع به فوتبال شباهت زيادي دارد و از اين سو از صحبت كردن درباره بازي و مشورت با هم لذت مي بريم و كمتر اختلافي بين ما مشاهده مي شود. اميدوارم اوضاع هميشه اين گونه شود.
• و عقيده شخصي ات درباره او...
رودي شخصيت بسيار بسيار محبوبي ميان طرفداران فوتبال آلمان و رسانه ها است. حتي مي توان او را با فرانتز بكن باوئر مقايسه كرد. خودتان بهتر مي دانيد؛ محبوبيت نزد يك ملت كم چيزي نيست و براي هر كسي غرورانگيز است. فولر از هر جهت رشك برانگيز است.
• به عنوان يك تئوريسين بين المللي و علاوه بر خواندن كتاب، مقاله و فيلم آموزشي، آخرين تحولات فوتبال روز دنيا را نيز مد نظر قرار مي دهيد يا نه؟
كاملاً. بسياري از مسابقات در رده تيم هاي ملي و نيز باشگاهي به ويژه جام قهرمانان را به صورت زنده تماشا مي كنم. مخصوصاً اگر تيم هاي آلماني حضور داشته باشند. تلاش و شيوه بازي آنها در برابر حريفان قدرتمند كشورهاي ديگر برايم جالب توجه است و علاقه دارم به دقت اين نكات را تحت مطالعه قرار دهم تا هنگام رويارويي با شرايط مشابه بهتر تصميم گيري نمايم. ضمناً اين ها فقط بخشي از كارم به شمار مي آيد و باقي مربوط به صحبت با مربيان موفق باشگاهي و تيم هاي ملي ديگر به نيت روزآمد شدن اطلاعات فني است. به هر روي براي موفقيت در كاري بايد وقف آن شد.
• به عنوان آخرين پرسش، جاه طلبي هاي ميشائيل اسكيبه تا كجا است؟
خب تا ۲۰۰۶ با DFB قرارداد دارم و از اين بابت خشنودم. همه زندگي حرفه اي من معطوف به حضور موفق به يورو ۲۰۰۴ و جام جهاني ۲۰۰۶ شده و به چيز ديگري فكر نمي كنم. افق فكري من در حال حاضر همين است. سه سال بسيار سرنوشت ساز را پيش رو داريم و سپس درباره كارم تصميم خواهم گرفت، حتي بازگشت به بوندس ليگا را زير نظر خواهم گرفت.
منبع: يوفا

گفت وگو با ماتيا كژمان و پي ير ون هويدونك
گلزنان بالفطره
015600.jpg
ماتيا كژمان و پي ير ون هويدونك در رقابت هاي امسال هلند نيز نمايشي موفق داشتند. كژمان سي و پنج گل به ثمر رساند و در صدر رده بندي بهترين گلزنان ليگ قرار گرفت و در عين حال قهرماني آيندهوون را موجب شد. در ديگر سو ون هويدونك بيست و هشت گل به نام خود به ثبت رساند و در رده سوم گلزنان قرار گرفت، همچون فاينورد كه پس از پي. اس. وي و آژاكس كه در جايگاه سومي تكيه زد. به هر روي اين تعداد گل ثابت كرد اين دو هنوز از بهترين مهاجمان اروپا محسوب مي شوند.
•••
• آيا مهاجمين امروز مجبور هستند به علت كمبود فضا و زمان بيشتر با نوك پا شوت كنند تا داخل و خارج آن؟
كژمان: خب اين نكته بسته به موقعيتي است كه در آن قرار گرفته ايد. گاهي اوقات تنها امكان ضربه زدن كوتاه به توپ پيش از رسيدن مدافع را داريد و تنها فرصت اشاره به آن را مي يابيد. اتفاقاً اين ضربات بيشتر موجب غافلگيري دروازه بان ها مي شوند. البته در اين لحظات خودتان از مسير توپ بي اطلاع هستيد! بنابراين شخصاً ترجيح مي دهم با كناره هاي پا شوت بزنم تا روي پا، چرا كه حداقل خودم تا حد زيادي پايان كار را حدس مي زنم.
ون هويدونك: خيلي كم با نوك پا گل مي زنم، به طور كلي به ندرت با نوك پا شوت مي زنم. چرا كه از آن دست بازيكناني نيستم كه چندان با دروازه بانان روبه رو شوم تا آنها شتابان براي گرفتن توپ خيز بردارند. بنابراين اعتقاد دارم اين نوع ضربه زدن ويژه مهاجمان سريع و هميشه حاضر در محوطه جريمه است، نه من كه اغلب در جايي مي ايستم كه فضا براي حركتم و شوت با پاي چپ فراهم باشد.
• به محض رسيدن توپ در محوطه جريمه غريزي به توپ ضربه مي زنيد و يا پيش از هر چيز آنچه مي خواهيد انجام دهيد را مرور مي كنيد؟
كژمان: بيشتر غريزي حركت مي كنم و به توپ ضربه مي زنم. به خودم ايمان دارم كه مهاجمي فطري هستم. هافبك و مدافع خوب پرورش مي يابد اما يك گلزن خوب ذاتي است و ارتباطي به تمرين ندارد. هر چه هست در وجود شما است. يا گلزن هستيد يا نيستيد. نمي توان به زور تمرين كسي را بدل به مهاجم بزرگي كرد. ضمناً به شخصه چگونگي و زيبايي گل اهميتي برايم ندارد. حتي اگر توپ به سختي از خط عبور كند، راضي مي شوم. علاوه بر اين در اين مدت هر آنچه تلاش كرده ام براي افزايش سرعت تصميم گيري ام بوده و بس. راه پيشرفتم همين است.
در حال حاضر اگر بخواهم بيشتر در مسير موفقيت گام بردارم، چاره اي جز اين نيست و از اين راه مي توانم در ليگ هاي بزرگ تر مانند ايتاليا، اسپانيا و انگليس نيز روند موفقم را ادامه دهم.
ون هويدونك: شرايط فرق مي كند، بسته به لحظات تصميم مي گيرم، حتي بيشتر اوقات بازي ها را تماشا مي كنم و واكنش دروازه بانان را زير نظر مي گيرم تا در مقابله با آنان بهترين تصميم را بگيرم. در آن هنگام عكس العمل هاي هميشگي آنها را به ياد مي آورم و از اين سو آسان تر به توپ ضربه مي زنم. حتي در زمان «ضربات ايستگاهي» از شيوه چيدن خط دفاعي آن دروازه بان و قرار گرفتن اش در چارچوب مطلع هستم. بنابراين وقتي به راحتي دروازه اي را روي پاشنه مي چرخانم، چندان شگفت زده نشويد.
• عقيده ات درباره بهترين مهاجمين فعلي اروپا چيست؟
كژمان: خب رودون نيستلروي مهاجم آرماني من است. در شرايط دشوار به لطف غريزه و شم حيرت انگيزش و آن مسيري كه براي يورش به سمت دروازه حريف انتخاب مي كند، موجب تعجب مي شود. باور كنيد گلزني بالفطره است! در كنار رود نحوه بازي پيپو اينتزاگي نيز لذت بخش است. حداقل براي من يكي كه ا ين طوري بوده. بازيكنان محبوبم محدود به اينها نمي شود. تيري آنري و كريستين ويري نيز هستند.
• گمان مي كنم اين دو از جنبه ذهني شباهت هاي زيادي به من دارند. برايشان نحوه گل زدن مهم نيست. خود گل است، گل. متوجه منظورم مي شويد؟
ون هويدونك: بيشتر از هر چيز ديگري تماشاي مهاجمان سريع كه مدافعان را به راحتي محو مي كنند برايم جالب توجه است.
وقتي به آنها خيره مي شوم، انگار تابلوي نقاشي سحرآميزي مي بينم. دست به زير چانه مي برم و پيش خود زمزمه مي كنم: «واي خداي من! اين پسره چكار مي كند؟» البته يادآور مي شوم بايد حس گلزني نيز داشته باشند وگرنه آن شتاب فايده اي دربرنخواهد داشت. شخصاً مثل كژمان، ون نيستلروي مرد دلخواهم است. آنري و جيمي فلويدها سلنبك نيز همچنين. حالا كه نامي از آنري آوردم، بايد به اين نكته اشاره كنم كه او در زمره آن مهاجميني است كه با سرعت بالا مي دود و با نوك پا ضربه آخر را مي زند. بايد اين چيزها را در پاسخ به اولين پرسش شما مي گفتم.
منبع: يوفا

گفت وگو با احسان قائم مقامي ـ قسمت پاياني
همسرم قهرمان شطرنج است
015605.jpg
• عضو تيم خاصي هستي؟
براي تيم دانشگاه آزاد بازي مي كنم. پيش از آن براي سايپا بازي مي كردم.
• تفاوت خاصي بين شطرنج آقايان و خانم ها وجود دارد؟
نه به طور كلي نه. اشتراك هاي زيادي دارد. اما سطح بازي معمولاً در بين آقايان بالاتر است.
• چرا؟
براساس شرايط و امكاناتي كه در اختيار آقايان قرار دارد، معمولاً سطح اغلب رشته هاي ورزشي در آقايان بالاتر است. البته عده اي معتقدند ضريب هوشي آقايان بالاتر از خانم ها است و اين را دليل ديگري براي اين مسئله مي دانند كه البته من قبول ندارم.
• به صورت مشترك هم مسابقاتي برگزار مي شود؟
در ايران نه ولي در خارج چرا. البته خانم ها مي توانند در مسابقات آقايان شركت كنند ولي حالت عكس اش امكان ندارد.
• خانمي بوده كه تا سطح اول آقايان بالا بيايد؟
بله. خانم ها حتي موفق تر از آقايان بوده اند. در ،۲ ۳ سال اخير حتي پيشرفت خيره كننده اي داشته اند. ما الان در آسيا هفتم هستيم ولي تيم شطرنج خانم هايمان در رده ششم هستند. ۳ استاد بين المللي داريم.
• به جز ايران، در سطح جهاني خانمي بوده كه تا سطح بالاي شطرنج دنيا برسد؟
بله. خانم يوديت پولكا از مجارستان در سطح بسيار بالا شطرنج بازي مي كنند. استاد بزرگ مردان هستند. چون استاد بزرگ مردان بالاتر از استاد بزرگ زنان است. در ايران هم استعدادهاي زيادي داريم. سال گذشته در المپياد جهاني اسلووني تيم دختران ايران بين ۹۰ كشور بيست و يكم شد. اين رتبه بسيار عالي است. ۱۵ تيم را خود به خود بايد در رده هاي اول جاي بدهيم بعد براي بقيه كشورها حالت رقابتي ايجاد كنيم.
• وقتي آدم به سطح اول شطرنج در ايران جهان مي رسد، ۸ ساعت تمرينش با چه كسي است؟
بيشتر كارها با كامپيوتر و كتاب است. بعضاً توصيه مي شود با حريفان تمريني كار شود. بررسي روي صفحه شطرنج و ساخت طرح هاي جديد بسيار مثمرثمر است. به طور مثال من بايد براي هر مسابقه اي يك حركت جديد ارائه كنم. حركتي كه در ميلياردها بازي كه تاكنون انجام شده، وجود نداشته باشد.
• مربي چه كار مي تواند بكند؟
هم شرايط كنار مسابقه را به خوبي درك و انتقال دهد و هم اينكه شما چه سبكي را در مقابل حريفت انتخاب كني.
• سبك هاي خاصي داريم؟
بله. استاتيك، ديناميك، پوزيسيوني، تاكتيكي و... مراحل شروع بازي فرق مي كند. بازي تهاجمي و تاكتيكي با آرام فرق مي كند.
• خودت تهاجمي هستي يا...
من نيمه تهاجمي و نيمه دفاعي هستم. هم بازي تاكتيكي زياد انجام مي دهم و هم بازي پوزيسيوني.
• امروز شطرنج بازان تهاجمي موفق ترند يا دفاعي؟
استاد بزرگ ها هر دو حالت را بايد مهارت داشته باشند. بستگي به شرايط بازي هم دارد.
• نداشتن مربي چقدر به تو ضربه زده؟
۶۰ درصد. مربي خوب بايد از خارج بيايد. ان شاءالله پس از انتخاب رئيس جديد اين كار انجام شود. نايجل شورت پيشنهاد داده بود چند جلسه با من كار كند و در دوره هاي كوتاه مدت من را براي قهرماني جهان آماده كند. آقاي ولاديميروف هستند كه بسيار مايلم ايشان مربي من بشوند. مربي اسبق كاسپاروف هستند كه من با ايشان در تماسم. اميدوارم پس از تعيين رئيس فدراسيون ايشان به تهران بيايند.
• تا حالا مربي درجه يك نداشتي؟
هيچ وقت. البته مربيان داخلي تمام زحمتشان را برايم كشيده اند و من از همه ممنونم.
• در چند سالگي عمر شطرنج تمام مي شود؟
بستگي دارد. اگر شرايط فيزيكي و روحي ورزشكار مساعد باشد امكان دارد تا ۶۰ سالگي هم بتواند ادامه دهد. دوران شكوفايي شطرنج معمولاً از ۲۵ تا ،۳۳ ۳۴ سالگي است.
• پس هنوز براي تو تا سن شكوفايي زمان مانده.
نه. من فكر مي كنم اگر تا يكي دو سال ديگر اگر كار جدي انجام ندهم ديگر نتوانم قهرمان جهان شوم. خيلي سخت است كه شما از ۲۵ سالگي تازه كار را شروع كنيد. تازه بايد خوش شانس هم باشيد.
• دقيقاً چند سالت است؟
من متولد دي ماه ۱۳۶۱ هستم.
• فكر مي كني در زندگي مشترك، همسرت از دست شطرنج بازي كردن تو خسته نشود؟
نه.
• چرا؟
چون همسرم قهرمان شطرنج ايران است.
• جداً؟
بله، خانم قادرپور.
• ازدواج كرده ايد؟
نه در شرف ازدواجيم. فعلاً نامزد هستيم.

نگاهي مجدد به حضور مربيان خارجي در ايران
پادزهر
محمد نوتاش
015595.jpg

مربي «خارجي»؛ انگار كه تنها داروي شفابخش اين فوتبال بي هويت در همين واژه خارجي نهفته است. تقصيري هم نداريم، حتي وقتي كه نگهبان آثار جاودانه كتابخانه ملي با اكراه تاريخچه نه چندان مستند فوتبال ايران را به طرف ما پرتاب كرد و مات و مبهوت ايستاديم و سرتاپايمان را خاك گرفت، نمي دانستيم كه بايد غريبه اي هم بيايد و به او آموزش دهد كه نامش كتابدار است و رسالتش سنگين. بله، تاريخ را ورق زديم.
«ازدراگورايكف» كه هنوز هم در قيد حيات است و در يكي از شهرهاي شمالي كشور مكزيك به زندگي خود ادامه مي دهد در بهار سال ۱۳۴۶ با سابقه اي درخشان در امر مربيگري مسئوليت هدايت تيم ملي ايران را بر عهده گرفت. او برخلاف تفكر پيروزمندانه اي كه در اوايل دهه چهل در فوتبال ايران حاكم بود براي كشف استعدادهاي ناب به سراغ قشر مرفه جامعه ايراني نرفت. «خط آهني ها» كه صفت ويژه پابرهنه هاي جنوب شهري بود در ماحصل كارنامه اين مرد غريبه حضوري پرتعداد داشتند. درباره شاگردان او كه يكي از بهترين نسل هاي فوتبال ايران را تشكيل دادند نيازي به توضيح نيست اگر چه گروهي از آنها امروز به نوعي سد محكمي براي پيشرفت اين فوتبال به شمار مي آيند. او به همراه آلن راجرز انگليسي اصلاحات بيشماري را به وجود آوردند اما تغييرات سياسي در ايران همه چيز را دگرگون كرد. امروز وقتي كه به ۳۵ سال پيش بر مي گرديم كمتر به نام مردان بزرگي چون رايكوف بر مي خوريم. در همان روزها روزنامه نگاران مطرحي كه بعضي ها معتقدند اين گروه بهترين نسل ورزشي نويس تا به امروز بوده اند، بنابر تسويه حساب هاي شخصي و تعصبات باشگاهي ترجيح مي دادند كه كمتر به اهميت حضور رايكوف در ايران بپردازند. اين دقيقاً همان مشكلي است كه تا امروز ادامه يافته و دليل آن فقط به تنگ نظري و نگاه سليقه اي مربوط است. نكته قابل توجه اين است كه امروز براي توجيه رفتارهاي غيرقابل تغيير خود از واژه «حرفه اي» تعريفي ساخته ايم كه بتوانيم ناآگاهي خود را پشت اصولي شناخته شده پنهان كنيم. امروز كه معتقديم تنها راه حركت موثر فوتبال ايران در حضور مرداني با دانش از كشورهاي صاحب فوتبال است نمونه هايي را دوباره يافته ايم كه ردپايي از اصلاحات مرداني مانند رايكوف در آنها ديده مي شود. بگوويچ، برانكو و بلاژويچ ـ ترتيب نام آنها براساس عملكرد مناسب، پديد آوردن زيرساخت هاي ماندگار و تربيت بازيكناني بزرگ براي فوتبال ايران است. البته به مانند گذشته تمام ويژگي هاي مثبت و شاخص جامعه ايراني در خانواده كوچك فوتبال ديده نمي شود. چيرو و برانكو ـ اگر شرايط مالي را ناديده بگيريم ـ به خاطر ناداني مرداني پرمدعا تصميم گرفتند و رفتند. وينكو بگوويچ در جامعه اي كوچك تر به نام باشگاه فعاليت خود را آغاز كرد. او بيشتر از ۴ سال است كه در اهواز مربيگري فولاد را بر عهده دارد. درباره او مي گويند همين كه هنوز در اهواز دوام آورده، كافي است! او مردي است كه توانسته حتي درباره خصوصي ترين روابط انساني با شاگردانش صحبت كند. اما به نظر مي رسد بگوويچ كه به خوبي با شرايط فوتبال ايران كنار آمده است به خاطر آشنايي با واسطه هاي قدرتمند مي تواند چند سال ديگر هم در اينجا بماند.
015610.jpg

ساموئل، جيوواني مي و كخ مربياني بزرگ نيستند. از همين تعريف ساده مي توان عملكرد آنها را مورد بررسي قرار داد. ساموئل كه قبلاً سرمربيگري تيم ملي ارمنستان را بر عهده داشته با سابقه ظاهراً درخشاني به ايران آمد. مسئولان باشگاه ذوب آهن بنا بر خاطرات خوبي كه به خاطر استخدام مربيان شوروي سابق در ذهن داشتند به سراغ دارابينيان رفتند. اين مرد ارمني در همان روزهاي ابتدايي رقابت هاي ليگ برتر توانست به همراه گروهي جوان بازي هاي زيبايي را ارائه دهد. طوري كه خيلي ها مي گفتند ذوب آهن قشنگ بازي مي كند اما مي بازد. همسايگي با سپاهان و پيشرفت چشمگير تيم فرهاد كاظمي مسئولان ذوب آهن را به فكر واداشت. در اينكه ساموئل چرا موفق نشد دلايل پنهاني وجود دارد اما استعفاي او بهانه اي را به دست تحليلگران روشنفكرنما داد كه موفقيت احتمالي ذوب آهن در فصل آينده را به او ارتباط دهند.
جيوواني مي كه گروهي معتقدند هيچ گونه تغييراتي را در باشگاه هاي خود به وجود نياورده فقط به اين خاطر تا به امروز در سايپا باقي مانده است كه اين تيم بدون تماشاگر است. اين همان امتياز مثبتي است كه رولند كخ در اختيار نداشت. اما به نظر مي رسد كه گروهي از مديران باشگاه ها فقط به عنوان «مربي خارجي» دقت مي كنند تا اينكه به فكر مربي بزرگ، با دانش و مناسب از لحاظ مالي باشند. بازگشت مردان بزرگي به مانند واسيلي گوجا كه سال ها است مربيگري نمي كند نمونه اي از بينش سطحي و عاميانه مديران باشگاه است. ليادين، مربي سابق تيم ذوب آهن در آخرين روزهاي عمرش درباره فوتبال امروز ايران گفت: «سطح فوتبال ايران پايين آمده است» و ما با عصبانيت به او پشت كرديم چرا كه يك ليگ حرفه اي داريم و چند مربي خارجي، البته تعصب هم داريم!

حاشيه ورزش
• قانوني باشيد
معاون فرهنگي ورزشي تربيت بدني استان اصفهان از مسئولين فدراسيون فوتبال خواست از انجام رفتارهاي سليقه اي اجتناب كنند و براساس قانون عمل نمايند.
وي با بيان اين مطلب كه فوتبال به دليل جاذبه هاي خاص مورد توجه جامعه قرار دارد و رفتارهاي بازيكنان و دست اندركاران اين رشته الگوي بسياري از افراد جامعه قرار مي گيرد اظهار داشت: اين جاذبه ها و مسائل پيرامون فوتبال موجب شده تا بعضاً شاهد سليقه اي كار كردن مسئولين اين فدراسيون باشيم. حيدري افزود: سليقه اي عمل كردن موجب درگيري بين مسئولين و دست اندركاران ورزش مي شود و امور اين بخش را مختل مي كند.

• افتتاح هتل ورزشي
مديركل تربيت بدني سيستان و بلوچستان از افتتاح يك هتل ورزشي با زيربناي يك هزار و ۶۵۰ متر مربع در چابهار خبر داد. علي غلامي اظهار داشت: اين هتل كه روز گذشته افتتاح شد، داراي يك صد تخت است و از آن صرفاً «به منظور خوابگاه ورزشكاران استفاده مي شود.» وي گفت: اين هتل مجهز به سالن غذاخوري، سالن گردهمايي، سردخانه و سرويس هاي بهداشتي است. غلامي، اعتبار ساخت اين هتل ورزشي را يك ميليارد و ۹۶۰ ميليون ريال اعلام كرد. مديركل تربيت بدني استان اضافه كرد: كار ساخت اين هتل از سال ۶۵ آغاز شده بود. غلامي گفت: همچنين يك سالن ورزشي با زيربناي يك هزار و ۳۴۱ متر مربع نيز همزمان در شهر كنارك مورد بهره برداري قرار گرفت. وي، اعتبار ساخت اين سالن ورزشي را يك ميليارد و ۱۸۱ ميليون ريال اعلام كرد. اين مقام مسئول گفت: با ساخت اين سالن ورزشي، امكان فعاليت ورزشي در رشته هاي واليبال، بسكتبال، فوتبال، رزمي، كشتي و تنيس روي ميز در اين شهر فراهم شده است.

• ملي پوشان پينگ پنگ ايران زير نظر مربي كره اي آموزش مي بينند
دبير فدراسيون پينگ پنگ گفت: ملي پوشان پينگ پنگ ايران زير نظر مربي اهل كره شمالي تمرينات خود را پي خواهند گرفت. مهرداد قارداشي افزود: گروه اعزامي از كره شمالي در قالب يك تيم پنج نفره تا هشت روز ديگر وارد كشور مي شوند. وي گفت: اين افراد شامل يك مربي، سه بازيكن و يك مترجم است كه به مدت يك سال در ايران حضور خواهند داشت. او امر آموزش اعضاي تيم ملي توسط مربيان برجسته بين المللي در ۵۰ سال گذشته تاريخ پينگ پنگ ايران را بي سابقه دانست. وي دستمزد هر كدام از اعضاي اين تيم آموزشي را ۸۰۰ دلار در ماه ذكر كرد. وي همچنين از اعزام تيم چهار نفره پينگ پنگ جوانان به مسابقات قهرماني آسيا در هندوستان كه شهريور ماه امسال در دهلي نو برگزار مي شود، خبر داد. وي گفت: تيم مذكور براي شركت در مسابقات ياد شده با آمادگي نسبي به هندوستان سفر مي كند.

• استقلال و پرسپوليس
در ليگ برتر كشتي
تيم هاي تهراني پاس، استقلال و پرسپوليس به همراه قهرمان جام حذفي در ليگ سال ۸۲ كشتي كشور شركت مي كنند. به گزارش ايسنا، مسابقات كشتي آزاد و فرنگي ليگ برتر كشور از مهرماه سال جاري با حضور تيم هاي صنام تهران، نارنجستان نور، راه آهن خراسان، هماي تهران، گواه تهران، راه آهن بافق و ايران سوييچ نهاوند در رشته آزاد و تيم هاي استقلال تهران، نفت اهواز، گواه تهران، نارنجستان نور و راه آهن تهران در رشته فرنگي برگزار خواهد شد.

• مسابقات انتخابي تيم ملي شنا از ۴ تيرماه آغاز مي شود
مسابقات شناي قهرماني گروه هاي سني آسيا در اوايل شهريورماه سال جاري در كشور ماكائو برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا، به منظور گزينش نفرات برتر و تشكيل تيم ملي شناي كشورمان، مرحله اول مسابقات انتخابي اعضاي تيم ملي شنا در روزهاي ۴ تا ۶ تيرماه سال جاري در تهران مجموعه ورزشي آزادي برگزار خواهد شد. اين مسابقات در ۳ گروه سني ۱۲ تا ۱۴ سال (متولدين ۱۳۶۰ - ۱۳۶۸)، ۱۵ تا ۱۶ سال (متولدين ۶۶-۱۳۶۵) و گروه سني عموم (متولدين سال هاي ۱۳۶۴ و قبل از آن) انجام خواهد شد. تيم هاي شركت كننده در صورت داشتن يك تا ۶ شناگر از يك مربي و يك سرپرست و در صورت داشتن بيش از ۶ شناگر از ۲ مربي و يك سرپرست مي توانند استفاده نمايند. برنامه مسابقات به شرح زير است:
چهارشنبه ۴ تيرماه:
ساعت ۹ صبح: ۴۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر كرال پشت و ۵۰ متر پروانه. ساعت ۱۶: ۲۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر قورباغه و ۲۰۰ متر مختلط انفرادي.
پنجشنبه ۵ تيرماه:
ساعت ۹ صبح: ۵۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر قورباغه و ۴۰۰ متر مختلط انفرادي. ساعت ۱۶: ۱۵۰۰ متر آزاد، ۵۰ متر كرال پشت و ۱۰۰ متر پروانه.
جمعه ۶ تيرماه:
ساعت ۹ صبح: ۱۰۰ متر آزاد، ۰۲۰ متر كرال پشت و ۵۰ متر قورباغه.
ساعت ۱۶: ۸۰۰ متر آزاد، ۲۰۰ متر پروانه.
مسابقات در هر روز به ترتيب در رده هاي ۱۴-۱۲ سال، ۱۶-۱۵ سال و عموم برگزار مي شود.

• ۳۳۰ فيلم در جشنواره
فيلم هاي ورزشي
فيلمسازان ۳۳۰ اثر در دومين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي در قسمت مسابقه با هم به رقابت مي پردازند. به گزارش خبرگزاري ورزش ايران (ايپنا) دومين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي يكشنبه اول تير ماه با شعار ورزش، رسانه و همبستگي و با حضور فيلمسازان ۲۱ كشور عضو منطقه جنوب غرب آسيا در محل آكادمي ملي المپيك افتتاح مي شود. براين اساس ۳۳۰ فيلم و اثر تلويزيوني در بخش داخلي و خارجي با موضوعات مستند، داستاني، تبليغات ورزشي، نمايش هاي تلويزيوني ـ ورزشي ـ انيميشن و رسانه هاي نو به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است. گفتني است مهلت ارسال آثار به اتمام رسيده و هيات داوران به زودي كار خود را آغاز خواهد كرد.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |