سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۷۹- June, 17, 2003
گفت وگو با آري هان، سرمربي چين
هيچ ترسي ندارم
بي پرده بگويم آشنايي من با فوتبال چين خيلي خيلي اندك بود تنها تماشاي ديدار چين با برزيل و تركيه در جام جهاني سابقه ذهني من را در مورد چيني ها تشكيل مي داد
ترجمه: علي فولادي
015850.jpg

در واپسين روزهاي سال گذشته آري هان هلندي به جاي بورا ميلوتينوويچ بر مسند هدايت تيم ملي چين تكيه زد. روزهايي بي دردسر و آرام در شرق دور كه از آن موقع شايد نگران كننده ترين اتفاقات آن مربوط به بيماري سارز مي شود تا فوتبال. به هر روي سايت رسمي فيفا گفت وگوي ويژه اي با او در ارتباط با تجربه جديدش، جام جهاني ۲۰۰۶ و دلشوره هاي چالش جديدش به گفت وگو نشسته است.
•••
• در تيم ملي چين، چه چيزي بيشتر از همه شما را مجذوب كرده؟
بيش از همه، خوشحالم در تيم ملي مشغول به كارم تا در باشگاه. البته پس از جام جهاني ،۲۰۰۲ چندين كشور براي هدايت تيم ملي خود با من تماس گرفتند. همه آنها را تحت مطالعه قرار دادم و تا اواسط اكتبر صبر كردم. در اين ميان ارتباطم با فدراسيون فوتبال چين پررنگ تر شد و پس از دو ماه مذاكره، قراردادم با اين فدراسيون، CFA، به امضا رسيد و از اين بابت خوشنودم. مربيگري محبوب ترين تيم ملي پرجمعيت ترين كشور دنيا بسيار جالب توجه و هيجان انگيز است.
• پيش از آن، هيچ گونه آشنايي با فوتبال چين نداشتيد؟
بي پرده بگويم؛ خيلي خيلي اندك. تنها تماشاي ديدار چين ـ برزيل و چين ـ تركيه، شناخت من از اين فوتبال را تشكيل مي داد.
• در آن دو مسابقه چيزي شما را تحت تاثير قرار نداد؟
خب شجاعت بازيكنان گمنام در مقابله با ستاره هاي نامدار فوتبال دنيا كه هيچ ترسي نداشتند. البته مي دانستم براي اولين بار در جام جهاني به ميدان مي رفتند و از اين سو انتظار چندان بالايي از آنها نداشتم و در قضاوتم انصاف را رعايت مي كردم.
• شما سابقه مربيگري در اشتوتگارت و فاينورد را داريد. آيا در انديشه پياده سازي شيوه بازي بوندس ليگا يا تيم هاي هلندي در چين نيستيد؟
البته من يك هلندي ام. يك هلندي وطن پرست كه شيفته همه چيز كشورم هستم، حتي فوتبالش. خوشبختانه در كشورم فوتبال بسيار پيشرفت كرده و نحوه بازي آن نيز در سطح بالايي است. بدم نمي آيد سبك و سياق چنين فوتبالي را در چين پياده كنم.
• در عرصه جديد آغاز خوبي داشتيد و در برابر برزيل در يك ديدار دوستانه به تساوي بدون گل دست يافتيد و در برابر استوني نيز به پيروزي يك بر صفر رسيديد. در اين دو ديدار نقاط ضعف و قوت تيم خودي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
شايد ندانيد ولي بازي بازيكنانم در برابر برزيل واقعاً موجب حيرتم شد. به هر حال تساوي برابر ستاره هاي يگانه دنيا كه قهرمان جام جهاني هم هستند، غرورانگيز است. سپس ديدار با استوني پيش آمد و ما بدون دو ستاره باتجربه خود يعني لي تاي از اورتون و سان جي هاي از منچستر توانستيم پيروزي ارزشمندي به چنگ آوريم. بله فكر نمي كنم بد باشد!
• پس راه پيشرفت باز است...
بازيكنان چيني مهارت هاي درخور تحسيني دارند. همچنين از قدرت و سرعت مناسبي برخوردارند. ضمناً ديد منطقي به فوتبال دارند و از اين سو جاي اميدواري بسياري است. تنها نياز به يكي دو مهره مرگبار در خط حمله داريم تا همه چيز رو به راه شود.
• هموطن شما، گاس هيدينك كمي آن طرف تر از چين، در كره تبديل به قهرمان ملي شد. براي تكرار موفقيت هاي او در چين، با او مشورت نمي كنيد؟
نه، در اين باره هيچ صحبتي با هم نداريم.
• در تاكتيك هاي هيدينك «پرسينگ» خيلي نمود داشت و بسياري از موفقيت ها در پي اين استراتژي حاصل شد. در برنامه هاي شما نيز ردپايي از اين «فشار بازي» ديده مي شود. خود را وامدار هيدينك نمي دانيد؟
مسلماً او كارنامه درخشاني در جام جهاني برجاي گذاشت. اما فراموش نكنيد تفاوت هاي بسياري بين كل فوتبال اين دو كشور و حتي ذهنيت و فيزيك بازيكنان دو طرف وجود دارد. مانند خودم و هيدينك كه شباهت چنداني به هم نداريم و هر كسي طرز تفكر و شيوه كاري منحصر به فردي دارد.
• بوراميلو تينوويچ محبوبيت عجيبي نزد مردم چين داشت. به هر روي به لطف او آنها براي نخستين بار به جام جهاني راه يافتند. محبوبيت او موجب فشار روحي بر شما و همكارانتان نمي شود؟
نه به هيچ وجه. يك مربي فوتبال هميشه و در هر حالتي زير فشار است و بايد به آن عادت كند. در باشگاه با سقوط به دسته پايين يا جنگ براي قهرماني دست و پنجه نرم مي كنيد و در تيم ملي نيز بايد جوابگوي بسياري از مردم باشيد. طبيعت اين كار همين است.
• تصور نمي كنيد راهيابي به جام ۲۰۰۶ آلمان براي شما دشوار باشد؟
اين شرايط به خيلي چيزها مثلاً وضعيت رقبايمان مثل كره، ژاپن، عربستان و ايران كه همگي قدرتمند هستند، برمي گردد. در اين ميان آمادگي بي چون و چرا خيلي اهميت دارد. مهم تر از شرايطي كه رقباي ما برخوردارند. البته هيچ ترسي از آنها ندارم.
• البته شور هميشگي چيني ها هميشه نكته اميدواركننده اي براي شما است.
در اينجا بيشتر بحث و جدل هاي مردم درباره فوتبال است، خيلي از اشك ها براي فوتبال است. لذت ها نيز همين طور. تصورش هم هيجان انگيز است؛ قلب يك ملت ميلياردي از فوتبال مي تپد.
015865.jpg

• ليگ امسال چين پوياتر شده، آيا شما باز هم بازيكنان تان را ترغيب به پيوستن به باشگاه هاي خارج از چين مي كنيد؟
چرا كه نه؟ بازيكن هرگز نبايد جاه طلبي اش را از دست بدهد وگرنه مرگ زودرس اش فرا مي رسد. بايد رفت با سيستم جديد، تاكتيك هاي جديد و بازيكناني از نوع ديگر آشنا شد و البته براي موفقيت در ميان آنها انگيزه لازم را داشت.
اين يكي از راه هاي پيشرفت بازيكن ها و فوتبال يك كشور است. همان دست و پا زدن يك بازيكن براي قرار گرفتن در تركيب ثابت يك تيم معتبر، او را مي سازد. بيش از هر چيز ديگري.
• ظاهراً در تيم ملي چين، همه چيز بر وفق مراد شما نيست. چه كاستي هايي شما را آزار مي دهد؟
اصلي ترين دغدغه ام، كم بودن ديدارهاي تداركاتي است. از شروع كارم، فقط دو مسابقه را تجربه كرده ام. ما به خوبي تمرين مي كنيم، جلسات تمريني ما نيز بسيار مفيد است ولي خب نياز به بازي جدي داريم تا حس جنگجويي ما از بين نرود و در شرايط مسابقه نيز قرار بگيريم. آموزه هاي مسابقات فراتر از هر چيز ديگري است. درسي را كه انسان از اشتباهات مي گيرد با هيچ چيز قابل قياس نيست. حتي اگر روزها و ساعت ها پاي فيلم هاي آموزشي بنشينيد و يا تمرين كنيد، هيچ كدام چنين چيزي به شما نمي دهد.
• برنامه اي براي ديدار دوستانه در آينده نزديك پيش بيني نشده؟
بايد ابتداي ژوئن در تورنمنت چهارجانبه ژاپن شركت مي كرديم، ولي فعلاً به تعويق افتاده. از اين سو اولين ديدار ما در سپتامبر برابر المپيك چين است.
• آقاي آري هان، زبان دشوار چيني براي شما دردسرساز نشده؟
خوشبختانه مترجم بسيار توانايي دارم، بنابراين از لحاظ ارتباط با بازيكنانم دردسر چنداني ندارم. نكته خوشحال كننده ديگر شناخت مناسب او از كل مجموعه تيمي است و مي داند با هر كدامشان چگونه رفتار كند. بسياري از گره ها به دست او باز مي شوند و از اين جهت به او مديونم. البته چند بازيكن مانند شائو جياي، عضو مونيخ ۱۸۶۰ تا حدودي آلماني مي داند و بخش كمي از وظايف مترجم را بر دوش مي گيرد. ضمناً چند نفري چيزهايي از انگليسي مي دانند. چندان نگرانم نباشيد. اوضاع چندان بد نيست!
• در نحوه آماده سازي تيم بين دو بازي از جمله غذا و وضعيت اردويي مشكل چنداني وجود ندارد، به هر روي شما تربيت شده اروپا هستيد.
خب تفاوت ها بسيار زياد است. مثلاً غذايي كه اشاره كرديد نمونه بارز آن است با آنچه در اروپا تهيه مي شود كاملاً فرق مي كند. البته فراموش نكنيد مهم كالري موجود در غذا است و نوع آن چندان اهميتي ندارد. دارد؟
• شخصاً مشكلي با اين غذا نداريد؟
نه. كاملاً با اين غذا آشنا هستم. شايد تعجب كنيد بگويم در هلند، به رستوران هاي چيني زيادي مي رفتم!
• در حال حاضر مشغله ذهني بسياري در اروپا، ارزش بيشتر رقابت هاي باشگاهي نسبت به رقابت هاي ملي براي بازيكنان است. خيلي ها تصور مي كنند شكست تيم هاي مدعي در جام جهاني ۲۰۰۲ ناشي از همين است. فرضيه شما چيست؟
مسئله اصلي فوتبال امروز زمان است. رقابت هاي باشگاهي چنان متمركز و نفس گير است كه فرصتي براي آماده سازي تيم هاي ملي و حضور موفق در تورنمنت هاي معظم مانند جام جهاني باقي نمي ماند. آن اردوهاي بلندمدت ملي نيز جاي خود.
• يكي از زيباترين گل هاي تاريخ جام جهاني به نام شما ثبت شده، در جام جهاني ۶۸ برابر ايتاليا، دينوزوف آن را يكي از زيباترين گل هاي تاريخ حرفه اي مي داند كه از دروازه اش بيرون آورده. توصيف آن از زبان خودتان بايد جالب توجه باشد...
واقعاً گل زيبايي بود. البته پيش از آن برابر آلمان نيز از اين فاصله چنين گلي زده بودم. بله توپ را گرفتم، پنج متر پيش رفتم و ديدم بهترين فرصت براي شوت زدن است و همين كار را كردم. ناگهان تور به لرزه در آمد.
• اگر مي خواستيد بهترين گل تاريخ جام جهاني را انتخاب كنيد، حكم به گل خودتان مي داديد؟
(مي خندد) گل من؟ نه مگر مي توان گل مارادونا به انگليس و يا گل سعيد العويران به بلژيك در جام ۹۴ را فراموش كرد. تنها نكته مثبت گل من، آن فاصله بعيد و حضور دينوزوف افسانه اي درون چارچوب دروازه حريف بود.
منبع: فيفا

گفت وگو با زيكو
ژاپن رااز صميم قلب دوست دارم
ژاپني ها به دقت به حرف هاي من گوش مي دهند و سعي مي كنند از مشاوره هايم استفاده كنند آنها مي فهمند كه من درست مي گويم و اين مسئله بسيار مايه مباهات است
015875.jpg
آرش راهبر
هنوز خاطره بازي شگفت انگيز و بي نظير برزيل و فرانسه در جام جهاني ۱۹۸۶ در ذهن تمام فوتبال دوستان جهان باقي مانده است. نبردي كه به خاطر خطاي مشهورترين بازيكن برزيل در نهايت به نفع فرانسوي ها به پايان رسيد. بي شك زيكو هرگز آن پنالتي لعنتي را كه ژول باتس دفع كرد فراموش نخواهد كرد و افسوس ابدي را براي او به خاطر قهرمان نشدن با برزيل به همراه خواهد داشت. حالا زيكو در آخرين خشكي هاي شرق دور و در ژاپن مشغول سر و كله زدن با چشم بادامي هاي منظم و حريص است تا شايد در مربيگري قهرماني هاي ديگري را ضميمه افتخاراتش كند. او با تيم ژاپن به زودي در مسابقات جام كنفدراسيون ها شركت خواهد كرد و اين مسابقات محك مناسبي براي مقايسه او با فيليپ تروسيه مربي قبلي ژاپن است. با هم گفت وگوي ويژه زيكو را با سايت فيفا مي خوانيم.
•••
• بزرگ ترين و به ياد ماندني ترين لحظات دوران حرفه اي تو كدام است؟ لحظات يأس و نوميدي يا لحظات جشن و سرور.
براي تمام فوتباليست ها افتخار بزرگي است، اگر در جام جهاني شركت داشته باشند. من در سه جام جهاني متوالي براي تيم ملي برزيل بازي كردم، جام هاي ،۱۹۶۸ ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶. اما در نهايت به دليل مصدوميت هاي ناغافل هم تيمي هايم و دلايل ديگر نتوانستيم جام جهاني را در اين سال ها به برزيل ببريم. البته هر تيمي دوران اوج و فرود دارد اما نمي توانم به اين مسئله فكر نكنم كه ما مي توانستيم بهتر باشيم. قوياً اعتقاد دارم كه اگر ما مي توانستيم جام جهاني ۱۹۸۲ را فتح كنيم روش بازي فوتبال امروز تفاوت داشت. گاهي اوقات احساس نااميدي به من دست مي دهد. در فوتبال امروز بسياري از تيم ها تمام نيرويشان را براي بردن و راه هاي آن متمركز كرده اند. به نظر مي آيد اين گروه از تيم هاي فوتبال از جنبه هاي هنري و زيباي فوتبال غافل هستند. امروزه فوتبال دفاعي بيشتر مورد پسند مربي هاست. به همين دليل است كه شما بيشتر شاهد بازي هايي هستيد كه به نتيجه تساوي يا ضربات پنالتي ختم مي شود. اما برزيلي كه من در آن بازي مي كردم هرگز اين گونه نبود.
• در سال هاي ۱۹۶۸ يا ۱۹۸۲ برزيل فوتبال بسيار زيبا و شكيلي را به مردم جهان نشان داد، اما آنها نتوانستند در جام جهاني موفقيتي به دست آورند. در سال هاي ۱۹۹۴ يا ۲۰۰۲ برزيل به اندازه دو دوره مذكور بازي چشم نوازي ارائه نكرد، اما قهرمان شد. چه چيزي باعث اين تفاوت شده است؟
يكي از فاكتورهاي مهم قواعد و مقررات است. خيلي از تيم ها تلاش مي كنند تا با به خرج دادن دلاوري و شيرين كاري بازي را ببرند. اما بعد از اينكه برزيل سه بار حدفاصل سال هاي ۶۸ تا ۸۶ جام جهاني را از دست داد، نگرش آنها نيز تغيير كرد. حالا همه در درجه اول دوست دارند بازنده نباشند.
اما برزيل سال ۲۰۰۲ تلفيقي از اين دو تفكر بود. آنها ضمن اينكه سعي مي كردند در برابر نقاط قوت حريف واكنش نشان داده و مقاومت كنند، روش هاي تهاجمي را نيز مدنظر داشتند. اين مسئله رمز قهرماني برزيل بود. آنها در عين اينكه سعي مي كردند گل نخورند برنامه هاي متنوعي براي گل زدن هم داشتند.
• بنابراين شما از عملكرد تيم ۲۰۰۲ راضي هستيد؟
آنها به شيوه اي بازي مي كردند كه من دوست داشتم. آنها شيوه اي تهاجمي داشتند در حالي كه در خط دفاع هم مستحكم بودند. حتي زماني كه شرايط ريسك كردن پيش مي آمد برزيل روحيه اي پيش رونده داشت. اين هم از خصوصيات مورد علاقه من است.
• هدف شما در تيم ملي ژاپن هم همين است؟
دقيقاً. فوتبال تماماً براي هدف بزرگ گل زدن حركت مي كند.
• شما سال ها با فوتبال ژاپن درگير بوده ايد. فريبندگي فوتبال ژاپن در چيست؟
خيلي خوب است كه ژاپني ها در مورد اينكه من اينجا چه كارهايي مي كنم هر لحظه مطلع مي شوند. به اعتقاد من پيگير بودن ژاپني ها تاثير زيادي در اثبات آنها به دنياي فوتبال دارد. من هيچ وقت از آنها امتياز يا شرايط ويژه اي درخواست نكرده ام اما آنها فرصت هاي زيادي براي كار كردن به من مي دهند. البته اقرار مي كنم كه گهگاهي مشكلات جلوي راه ما سبز مي شود، اما هميشه سعي كردم با تدبير آنها را حل كنم. جالب است كه مردم ژاپن بيشتر از برزيلي ها به من توجه دارند. جالب است كه هر وقت شما مشغول پرورش دادن عده اي هستيد معمولاً نمي توانيد احساس خوبي را در ذهن آنها ايجاد كنيد. اما ژاپني ها به دقت به حرف هاي من گوش مي دهند و سعي مي كنند از مشاوره هايم استفاده كنند. آنها مي فهمند كه من درست مي گويم و اين مسئله بسيار مايه مباهات است. من ژاپن را از صميم قلب دوست دارم.
• با اين اوصاف مربيگري تيم ملي ژاپن با همه مشكلاتش براي شما لذتبخش است.
قطعاً اين كار را از مصاحبه كردن بيشتر دوست دارم (با خنده). من براي اين به دنيا آمده ام كه در زمين فوتبال كار كنم.

خط پايان
جام كنفدراسيون ها
فرصت مناسبي براي انتقام
چهار سال قبل خروس هاي فرانسه مدتي بعد از فتح غرورانگيز جام جهاني در خاك خود، توانستند جام جديدالتاسيسي به نام جام كنفدراسيون ها را نيز ضميمه افتخاراتشان كنند. اگر چه اولين دوره جام كنفدراسيون ها آنچنان كه بايد از سوي جهانيان مورد استقبال قرار نگرفت، اما به نظر مي آيد
015855.jpg
برنامه هاي فيفا براي بزرگ تر جلوه دادن اين جام تا به امروز بي وقفه ادامه داشته است. به نظر مي آيد اعضاي بلندپايه فيفا قصد دارند جام جهاني را در مقياس كوچك تر معرفي كنند جامي كه قاره هاي مختلف سهميه اي نسبتاً برابر در آن دارند و اساساً سطح رقابتي آن كمتر از جام جهاني است. حال در آستانه دومين دوره جام كنفدراسيون ها كه قرار است از فردا در فرانسه برگزار شود، خيابان هاي پاريس باز هم از جنب وجوش خاصي برخوردار شده است. اگر فكر مي كنيد اين شلوغي به خاطر اعتصاب هاي گاه و بي گاه طبقه هاي مختلف كارگري در پاريس است اشتباه كرده ايد، اين بار مردم عادي پاريس مشغول آماده كردن برنامه هاي از پيش تعيين شده كميته برگزاركننده اين مسابقات هستند. با اين اوصاف انتظار مي رود دومين دوره جام كنفدراسيون ها به دليل سابقه خوب فرانسوي ها در ميزباني جام جهاني ،۹۸ تاثيرگذاري بيشتري از دوره اول آن داشته باشد.
البته ممكن است در بين خيل جمعيت جاري در خيابان ها چهره هايي غيرمعمول نيز به چشم بيايد، از سياهان كامروني كه با لباس هاي محلي به فرانسه آمده اند تا ژاپني هايي كه از هر كس و هر چيز عكس مي گيرند و به هر چيزي با تعجب نگاه مي كنند. ژاپن پس از ميزباني جام جهاني در سال گذشته شاهد رشد چشمگير هواداران فوتبال بوده است و عجيب نيست كه بسياري از ژاپني ها راه بسيار دور كشورشان را تا اروپا و فرانسه براي تشويق تيم ملي شان طي كنند. البته به غير از ژاپني ها نيوزيلندي ها هم راه بسيار دوري را براي تماشاي رقابت تيم ملي شان در عرصه اي جدا از عرصه كوچك رقابتي اقيانوسيه طي كرده اند. آنها پس از مدت ها مي توانند شاهد بازي تيم ملي نيوزيلندي به عنوان نماينده قاره پنجم يعني اقيانوسيه در برابر تيم هاي اروپايي و آمريكايي باشند. نيوزيلند پس از مدت ها توانسته استراليايي هاي نااميد را كنار بزند و به يك رقابت جهاني راه پيدا كند.
از آمريكاي جنوبي هم برزيلي هاي قهرمان به اضافه كلمبيايي هاي جاه طلب مي آيند. البته ايالات متحده نيز به عنوان قهرمان آمريكاي شمالي و مركزي به اين دوره از مسابقات آمده اند.
از اروپا ترك ها و فرانسوي ها مجوز لازم را براي حضور در اين مسابقات كسب كرده اند و ژاپن هم تنها نماينده آسياست. به طور كلي هشت تيم در اين دوره از مسابقات شركت دارند كه در دو گروه چهار تيمي رقابت ها را آغاز مي كنند.

گروه اول: ميزبان با خيالي آسوده
015870.jpg

در گروه نخست اين مسابقات فرانسه، ژاپن، نيوزيلند و كلمبيا قرار دارند. همان طور كه از ظاهر اين گروه پيداست فرانسوي ها بهترين تيم گروه به شمار مي آيند. آنها در سال گذشته علي رغم پيش بيني هاي بدبينانه حتي نتوانستند از گروه مقدماتي صعود كنند، بنابراين براي اعاده حيثيت فرصت مناسبي نصيب آنها شده است. فرانسوي ها دومين بازي اين دوره را در برابر كلمبيا برگزار خواهند كرد كه از نظر رسمي مسابقه مهم تري نسبت به مسابقه نخست در پاريس يعني بازي ژاپن و نيوزيلند به شمار مي آيد. اين دو بازي فردا هجدهم ژوئن در ساعت هاي ۶ و ۹ بعد از ظهر به وقت محلي برگزار خواهد شد. دومين روز مسابقات گروه اول نيز در بيستم ژوئن يعني شنبه برگزار مي شود. اين بار فرانسه و ژاپن در سنت اتين و كلمبيا و نيوزيلند در ليون ديدار خواهند كرد. در روز سوم يعني بيست و دوم ژوئن نيز به ترتيب فرانسه، نيوزيلند و ژاپن - كلمبيا برگزار خواهد شد.

گروه دوم: باز هم تركيه و برزيل
اما در گروه دوم برزيل، تركيه، كامرون و ايالات متحده قرار دارند. ديدارهاي اين گروه با يك روز تاخير نسبت به گروه اول برگزار خواهد شد. در روز نخست تركيه به ديدار آمريكا مي رود و برزيل هم در پاريس روبه روي كامرون خواهد ايستاد. در روز دوم بازي هاي كامرون - تركيه و برزيل - آمريكا انجام خواهد شد و در روز سوم هم ديدارهاي برزيل - تركيه و آمريكا - كامرون انجام خواهد گرفت. منتظر بازي تركيه و برزيل باشيد. شايد سومين ديدار اين دو تيم در دو سال اخير نتيجه اي متفاوت به همراه داشته باشد.
كامرون تقريباً با همان تركيبي به ميدان مي آيد كه در جام چهارجانبه نيجريه در برابر ايران بازي كرد و در بازي پاياني مغلوب ميزبان شد.
برزيل در اين دوره با غيبت چند ستاره خود روبه روست. ظاهراً بازيكناني مثل رونالدو، ريوالدو و... در اين مسابقات حضور نخواهند داشت. از سوي ديگر كارلوس آلبرتو پريرا كه درحال حاضر به عنوان سرپرست فني تيم برزيل را همراهي مي كند، براي سومين بار است كه در جام كنفدراسيون ها شركت مي كند.
با توجه به شرايط دو گروه مي توان پيش بيني كرد كه برزيل و فرانسه صدرنشينان دور مقدماتي اين مسابقات خواهند بود و با توجه به فاصله ديگر تيم ها با اين دو تيم مي توان اميدوار بود كه فينال جام جهاني ۱۹۹۸ پس از ۵ سال مجدداً تكرار شود.
با اين اوصاف مي توان گفت كه براي برزيلي ها نيز فرصت انتقام جويي فراهم است. آنها مي توانند با شكست دادن فرانسوي ها كابوس شكست ۰-۳ در آن سال را به فراموشي بسپارند.

حاشيه ورزش
• آلمان از همه نزديك تر به ابرها
از ميان ۶ تيمي كه تاكنون مدارك بازيكنان شان را به فدراسيون واليبال ارائه كرده اند، آلماني ها با ميانگين قدي ۵/۱۹۶ سانتي متر، در صدر قرار دارند. مسابقات واليبال قهرماني جوانان زير ۲۱ سال جهان در روزهاي اول تا نهم شهريور ماه سال جاري در تهران برگزار خواهد شد. ۱۶ تيم شركت كننده موظفند مدارك خود را به فدراسيون واليبال كشورمان ارائه كنند. پس از آلمان، تيم هاي ايتاليا و لهستان با ۲/۱۹۶ و ۹/۱۹۶ سانتي متر در رده هاي دوم و سوم قرار دارند. در فهرست ارائه شده تيم هاي چين، بلغارستان، جمهوري اسلواكي و كره جنوبي به ترتيب با ۶/،۱۹۶ ۶/۱۹۶ ، ۹/۱۹۵ و ۴/۱۹۱ سانتي متر در رده هاي بعدي ايستاده اند. اسامي مربيان و ميانگين سني بازيكنان ۶ تيم شركت كننده فوق به شرح زير است:
كره جنوبي: يانگ يونگ كيو، ميانگين سني بازيكنان ۲/۱۹ سال
چين: يانگ ليون، ميانگين سني بازيكنان ۳/۱۹ سال
ايتاليا: روبرتو سانتيلي، ميانگين سني بازيكنان ۳/۱۹ سال
آلمان: ميشائيل وارم، ميانگين سني بازيكنان ۳/۱۹ سال
بلغارستان: استفان ديميتروف، ميانگين سني بازيكنان ۲/۱۹ سال
لهستان: گرگوري ريس، ميانگين سني بازيكنان ۵/۱۹ سال
اسلواكي: ولاديمير پريدال، ميانگين سني بازيكنان ۲/۱۹ سال

• من مي روم خارج
015860.jpg

دو روز قبل تيتر روزنامه ها اين بود: «براي هميشه از ايران مي روم.» اين جمله پلنگ شكن حجازي كه قلب ميليون ها نفر از ايرانيان ـ و حتي جهانيان ـ علاقه مند به فوتبال را زير پا له كرد، ظاهراً آن قدرها هم محكم و مصرانه نبوده است، چون باشگاه ماشين سازي تبريز اعلام كرده كه احتمال حضور ناصرخان در تبريز زياد است. ظاهراً حجازي در بين نامزدهاي مربيگري ماشين سازي، بخت اول را در اختيار دارد و صحبت هاي في مابين هم رضايت بخش بوده است. البته در اين ميان دو احتمال وجود دارد يا ناصرخان در ايران مي ماند و مربي ماشين سازي مي شود و يا در صورت اصرار بر اقامت در خارج از كشور تيم ماشين سازي هم مجبور خواهد بود كه به همراه ناصرخان به خارج برود. شايد هم تبريز شهري در كاناداست و ما تا به حال بي خبر بوده ايم.

• اگر بكام بيايد
مسئله جدا شدن ديويد بكام از منچستر و پيوستن او به يكي از چند باشگاه بزرگ خواهان وي هنوز از مسائل روز فوتبال است. با آنكه هنوز خبر قطعي پيوستن بكام به رئال مادريد منتشر نشده اما واكنش هايي از بازيكنان اين باشگاه مشاهده مي شود. گوتي بازيكن رئال مادريد در مورد آمدن بكام به مادريد نظر جالبي دارد. او معتقد است كه اگر بكام به مادريد بيايد او از رئال خواهد رفت. گوتي معتقد است كه بكام در پستي بازي خواهد كرد كه هم اكنون گوتي در آن بازي مي كند. با توجه به رقم بالاي قرارداد بكام مي توان متصور بود كه مديران رئال بكام را به گوتي ترجيح خواهند داد.

• جايزه در موقعيت سرگرداني
«كالين جكسون» دونده ولزي و «ديويد بكام» بازيكن فوتبال به ترتيب درجه فرماندهي و افسري نشان لياقت امپراتوري بريتانيا را كه بالاترين نشان افتخار در انگليس است از اليزابت ملكه انگليس دريافت كردند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن، نشان اين دو دونده شنبه توسط ملكه اليزابت به آنها اهدا شد.
كالين جكسون ۳۶ ساله دو بار قهرمان جهان در دوي ۱۱۰ متر با مانع است و از ۲۰ اوت ۱۹۹۳ به مدت ده سال ركورد جهاني اين ماده با زمان ۹۱/۱۲ ثانيه در اختيار اوست. اين دونده بعد از ۱۴ سال حضور در ورزش تراز بالا به تازگي اعلام بازنشستگي كرد. جكسون درجه فرماندهي نشان لياقت بريتانيا را دريافت كرد. ديويد بكام هم كه در باشگاه منچستر يونايتد بازي مي كند نشان افسري دريافت كرد. علاوه بر اين ورزشكاران، به دو مربي شامل آرسن وانژه و ژرار هوليه هم اين نشان ها اهدا شد. البته اعطاي اين جايزه در حالي كه همه منتظر رفتن بكام از منچستر هستند و ظاهراً فشار مطبوعات هم بيش از پيش شده است، كمي عجيب به نظر مي رسد.

• باز هم دوي همگاني
كميته ملي المپيك، با همكاري شهرداري منطقه ۳ و اداره كل تربيت بدني استان تهران، روز جمعه (ششم تير ماه) اقدام به برگزاري مسابقه دوي همگاني روز المپيك خواهد كرد. اين مسابقه راس ساعت ۸ صبح از ضلع شمالي مجموعه ورزشي انقلاب آغاز مي شود و در محل درياچه پارك ملت به پايان خواهد رسيد. شركت تمامي گروه هاي سني در اين همايش بزرگ ورزشي آزاد خواهد بود. كميته ملي المپيك روز يكشنبه اعلام كرد علاقه مندان به شركت در اين مسابقه مي توانند به حوزه هاي مختلف ورزشي تهران واقع در ورزشگاه شهيد مرغوبكار، شهيد پناهي، شهيد حيدرنيا، ورزشگاه رسالت، اسدي و دولت آباد مراجعه كنند. به ۶۰ نفر از شركت كنندگان به قيد قرعه ضبط صوت و جارو برقي و به ۶۰ نفر ديگر به قيد قرعه ساعت مچي اهدا خواهد شد.
اين مسابقه در ادامه فعاليت هايي است كه در راه همگاني كردن ورزش آغاز شده. البته هنوز روحيه ورزش همگاني در بين مردم ايجاد نشده و گهگاهي شاهد تقلب بعضي از ورزشكاران در اين مسابقات هستيم. اميدواريم براي اين مسئله كه روحيه سالم رقابت جويي را تحت الشعاع قرار مي دهد تفكر جديدي ايجاد شود.

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |