پنج شنبه۱۲ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۰۹۵ - July . 3, 2003
ديدگاه هاي انتقادي درباره طرح مديريت جامع شهري
شوراي شهر اعتراض به طرح مديريت جامع شهري را پيگيري مي كند
گروه شهري:رئيس  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت: اين  شورا طرح  «مديريت  جامع  شهري» را سياسي  تلقي  نمي كند.
مهندس  «مهدي  چمران» ديروز در گفت  وگو با ايرنا، افزود: شوراي  شهر به  اين  طرح  اعتراض  دارد و در حال  پيگيري  موضوع  است  و اگر به  نتايج  مثبت  رسيديم ، ثابت  خواهد شد كه  سياسي  نيست.
چندي  پيش  هيات  دولت  طرح  «مديريت  جامع  شهري» را تصويب كرد كه  بر اساس  آن استاندار مديريت  جامع  شهري  را در تهران  برعهده  خواهد داشت .
چمران  در پاسخ  به  اين  سوال  كه  دليل  مخالفت  شوراي  اسلامي شهر تهران  با اين طرح  چيست ، گفت : متاسفانه  از شوراي  شهر در اين  خصوص  نظرخواهي  نشده  و ما را در جريان  كار قرار نداده اند.
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران  اظهار داشت : اين  طرح  از سال  ۷۱ در هيأت  دولت  مطرح  و در آن سال ها بخشي  از آن به  تصويب  رسيده  و بعد مسكوت  مانده  بود وحالا دوباره  اين  طرح  با تغييرات  و اصلاحاتي  مطرح  و به  تصويب  رسيده  است.وي  تصريح كرد: انتظار داشته  و داريم  كه  شوراي  شهر مورد مشورت  و نظرخواهي  قرار بگيرد.
چمران  گفت : نظراتي  داده  شده  كه  با نظرات  تخصصي  اعضاي  شوراي  شهر كه  خوداز متخصصين  فن  هستند، مغاير است .
وي  تأكيدكرد: فكر مي كنيم  اين  مصوبه  يك  سري  اشكالات  قانوني  و فني و مغايرت هايي  با مصوبات  قبلي  دارد.وي  افزود: شوراي  شهر تهران ، نظرات  و مستندات  قانوني  خود را به  صورت كتبي  به  هيات  دولت  ارائه  خواهد كرد و انتظار داريم  همانطور كه  وعده  دادندبررسي  كنند.
رئيس  شوراي  اسلامي شهر تهران ، خاطرنشان  كرد: شوراي  شهر در خصوص  طرح «مديريت  جامع  شهري» هيچگونه  صحبتي  با استاندار ندارد، هرچند كه ايشان  به ما لطف  دارند، اما بحثي  كه  داريم  يك  بحث  مشورتي  است  كه  با هيأت  دولت  مطرح كرده ايم .

آغاز چالش ها با لايحه تجميع عوارض
سهم شهرداري از درآمد تجميع عوارض هنوز پرداخت نشده است
002330.jpg
گروه شهري: با گذشت ۳ ماه از سال هنوز هيچ رقمي بابت سهم شهرداري از درآمد تجميع عوارض پرداخت نشده است.
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به بلاتكليفي زمان واريز سهم درآمدي شهرداري از قانون تجميع عوارض افزود: قانونگذار هنگام تصويب قانون تجميع عوارض مشخص نكرده است كه سهم شهرداري پس از واريز به خزانه دولت و حساب وزارت كشور، حداكثر ظرف چه مدت بايد به حساب شهرداري واريز شود.
اميررضا واعظي آشتياني گفت: اداره كلان شهر تهران هم اكنون نيازمند منابع مالي پايدار است و درآمدهاي موجود تكافوي پايتخت را نمي كند.
خزانه دار شوراي شهر همچنين با اشاره به پيامدهاي مصوبه شوراي عالي شهرسازي در خصوص تراكم و تأثير آن بر درآمد شهرداري گفت: ارقام پيش بيني شده در بودجه سال ۸۲ شهرداري محقق نخواهد شد و اين در حالي است كه از ۷۷۲ ميليارد تومان بودجه شهرداري ۳۰۰ ميليارد آن بابت فروش تراكم و حدود ۱۰۰ ميليارد آن بابت صدور پروانه ساخت و ساز است.
آشتياني با بيان اينكه در سال جاري هنوز درآمدي از فروش تراكم محقق نشده است افزود: ۵۰ درصد بودجه فعلي شهرداري بااتكا به فروش تراكم پيش بيني شده است.خزانه دار شورا در پاسخ به سئوالي، لايحه جديد دولت را كه به موجب آن اختيار تعيين تعرفه هاي آب بها و حق انتخاب و هزينه دفع فاضلاب از شوراي شهر به شوراي اقتصاد واگذار خواهد شد، مغاير برنامه توسعه سوم دانست و گفت: دولت براساس برنامه سوم توسعه بايد تصدي گري خود را كاهش دهد و اين لوايح نشان مي دهد كه دولت علاقه مند تمركز مسئوليت هاست و اين اقدام با برنامه سوم مغايرت دارد.

ساخت وساز غيرمجاز در سواحل درياي مازندران
002335.jpg
ساخت و ساز غيرقانوني در سواحل درياي مازندران با وجود مصوبه هيأت دولت مبني بر ممنوع بودن آن همچنان ادامه دارد.
مدير ايرانگردي و جهانگردي استان مازندران گفت: مقرر شده بود حداكثر ۴ ماه بعد از تاريخ اين مصوبه وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، جهاد كشاورزي، كشور، نيرو و سازمانهاي حفاظت محيط زيست و مديريت و برنامه ريزي طرح جامع ساماندهي سواحل را تهيه و تقديم هيئت وزيران كنند ولي اين طرح هنوز تهيه نشده است.اسحاقي افزود: اكنون از ۳۳۸ كيلومتر نوار ساحلي استان مازندران فقط ۱۵ كيلومتر آن براي استفاده عموم آزاد است.

درخواست شهردار تهران براي مشاركت متخصصان در مديريت شهري
گروه شهري: شهردار تهران در ديدار با اعضاي كانون اسلامي مهندسين ايران جلب مشاركت متخصصان در مديريت شهري را خواستار شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري محمود احمدي نژاد هدف از اين ديدار را بهره برداري از سخنان، تجربيات و ديدگاههاي اعضاي كانون مهندسين براي مشاركت در اداره امور شهر و حل مشكلات شهري خواند واظهار اميدواري كرد با هم فكري ميان شهرداري و اعضاي انجمن هاي كارشناسي، شهرداري تهران همه توان خود را براي برآورده كردن خواسته ها و نيازهاي شهروندان به كار گيرد.
وي با ارائه اين پيشنهاد كه كميسيون ويژه اي از اين جمع متخصص درباره مسائل و امور مديريت شهري به مطالعه و سپس توصيه هاي فني و تخصصي بپردازد افزود: ساختارهاي اداري به تنهايي نمي توانند پاسخگوي نيازهاي فراوان شهر باشند و متخصصان بيرون از شهرداري با روحيه خدمت رساني مي توانند ضمن معرفي نابساماني ها راه حل ها را به اين سازمان ارائه كنند.

روزانه ۸۸۸ هزار صداي بوق در تهران شنيده مي شود
گروه شهري: در هر شبانه روز ۸۸۸ هزار مرتبه صداي بوق خودروها در تهران به صدا در مي آيد در حاليكه شنيدن ۶ بوق در دقيقه به گوش انسان آسيب مي رساند. عبدي كارشناس حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: براساس بررسي هاي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در ۲۴ ساعت در يك خيابان شهر تهران ۸۸۸ مرتبه صداي بوق به عنوان نماد سروصداي ناشي از ترافيك و نمود آلودگي صوتي شنيده مي شود كه با توجه به وجود بيش از يك صد خيابان در تهران تعداد بوقها در طول يك شبانه روز به ۸۸۸ هزار مرتبه مي رسد.
وي در ادامه گفت: اگر ميانگين صداي هر خودرو ۵ دسي بل فرض شود روزانه معادل ۱۰ ميليون دسي بل صدا توليد و پراكنده مي شود و اين در حالي است كه شنيدن به طور متوسط ۶ بوق در دقيقه، دستگاه شنوايي انسان را دچار آسيب مي كند.

شهردار سابق تهران تبرئه شد
گروه شهري: دادگاه تجديدنظر استان تهران پس از رسيدگي به پرونده اتهامي محمدحسن ملك مدني - شهردار سابق تهران - او را از اتهامهاي وارده تبرئه كرد.
براساس اخبار منتشره، شعبه ۱۴۰۳ دادگاه ويژه كاركنان دولت به رياست قاضي ناصر دقيقي پس از رسيدگي به پرونده اتهامي ملك مدني مبني بر تصرف غيرمجاز در اموال دولتي و رعايت نكردن مقررات و قوانين دولتي وي را مجرم شناخت و او را به ۵ ماه حبس تعزيري، ۵ سال محروميت از تصدي پست شهرداري و سه سال انفصال از خدمات دولتي محكوم كرد.
براساس همين گزارش، پرونده شهردار سابق تهران با اعتراض وي براي رسيدگي نهايي به شعبه ۲۴ دادگاه تجديدنظر ارجاع شد و دادگاه تجديدنظر پس از رسيدگي به پرونده اتهامي ملك مدني او را از اتهامهاي وارده بيگناه شناخت و رأي به برائت وي داد. گفتني است، پرونده شهردار سابق با گزارش سازمان بازرسي كل كشور و شكايت مدعي العموم در دادگاه ويژه كاركنان دولت مورد رسيدگي قرار گرفته بود.

۶۵۰ هزار خودرو گازسوز مي شود
حدود ۶۵۰ هزار خودروي گازسوز در كشور توليد خواهد شد. رئيس دفتر امور بررسي و برنامه ريزي محيط زيست وزارت نفت با بيان مطلب فوق به شبكه خبري آسمان آبي ايران گفت: «ما از نظر منابع گازي دومين كشور جهان هستيم و در عين حال صادرات گاز هم مشكل تر از نفت است.بنابراين بهتر است گاز در كشور مصرف شود.»

طرح معاينه فني خودروها به درستي اجرا نشد
گروه شهري: يكي  از كارشناسان  اداره  كل  حفاظت  محيط زيست  استان  تهران  گفت : معاينه فني خودروها يكي  از بهترين  طرح هاي  كاهش  آلودگي  هوا بود كه درست  اجرا نشد.
«اميرحسين  حكيميان» در گفت وگو با ايرنا، افزود: مراكز معاينه  فني  خودروها ظرفيتي  مشخص دارند و   بدون  توجه  به  اين  ظرفيت  و سنجش  زمان  لازم ، براي  معاينه  فني  تمامي خودروهاي  تهران  مهلتي  به  منظور دريافت  برچسب  معاينه  فني  خودروها تعيين شد.
وي  اظهار داشت : اين  مساله  موجب  شد تا صف هاي  طولاني  در مراكز معاينه  فني خودروها تشكيل  شود و شهروندان  با فشار عصبي  دوبرابر براي  از دست ندادن  زمان  مقرر معاينه  فني  خودرو مواجه  شدند.
وي  تأكيد كرد: پس  از پايان  مهلت  در نظر گرفته  شده ، مدت  ديگري  براي  معاينه  فني  خودروها تمديد شد و اين  موجب  شد تا شهروندان  به  اين  طرح  واكنش  منفي  نشان  دهند.
اين  كارشناس  افزود: در حال  حاضر نيز اجبار براي  معاينه  فني  خودرو رهاشده  و تعداد كثيري  از خودروهاي  تهران  بدون  برچسب  معاينه  فني  تردد مي كنند و برخورد جدي  در اين  زمينه  صورت  نمي گيرد.

طرح «يارشهر» اجرا مي شود
002325.jpg
قائم مقام شهرداري ناحيه سبز تهران اعلام كرد: به منظور پايداري و بهينه سازي مشاركت شهروندان در مديريت شهري، طرح «يارشهر» اجرا مي شود.
همايون سلطاني گفت: با توجه به رويكرد مديريت كلان شهر اعم از شهرداري و شوراي شهر و از سويي وجود ضرورت و بستر مشاركت شهروندان در تصميم گيري، اجرا و حتي نظارت در طرح هاي شهري: طرح «يارشهر» اجرا مي شود و در راستاي اجراي طرح ضمن دعوت و شناسايي شهروندان مشاركت جو، معرفي و در قالب معتمدين محلات ناحيه سبز، مديريت شهرداري را ياري خواهند داد.وي تصريح كرد: معتمدين محلات ناحيه سبز كه متشكل از شهروندان نمونه، صاحبان صنوف و نمايندگان تشكل هاي غيردولتي مي باشند به نيازسازي، نيازسنجي و ايجاد بستر اجرايي طرح هاي شهري كه در نهايت به ساخت  فضاي شهري استاندارد و برخوردار منتج مي شود، مبادرت مي ورزند.
قائم مقام شهرداري ناحيه سبز تهران تاكيد كرد: در راستاي بازپيرايي سيماي عمومي شهر و حفظ و صيانت از حقوق شهروندان، كليه برچسب هاي تبليغاتي شركت هاي خدماتي الصاق شده و ديوار نوشته هاي غيراصولي و نازيبا با مشاركت شهروندان و صاحبان شركت هاي خدماتي پاكسازي مي شود و از اين پس مواد تبليغي اين قبيل شركتها در تابلوهاي تبليغاتي محيطي كه در نقاط مختلف منطقه شهري مشخص مي شوند، نصب خواهند شد.
مهندس سلطاني  در ادامه گفت: همچنين با مشاركت نهادهاي فرهنگي و تشكل هاي زيست محيطي، طرح زيباسازي و آرام سازي ميادين هسته مركزي شهر نظير ميدان فردوسي و وليعصر اجرا مي شود.
وي افزود: با توجه به گراني اراضي و نبود زمين هاي آزاد در محدوده ناحيه سبز تهران و از سويي ارتقاء سرانه  فضاي سبز شهري، طرح ايجاد فضاي سبز عمودي با مشاركت شهروندان اجرا مي شود و همزمان با ايام خجسته دهه فجر، شماري از شهروندان كه در ايجاد و نگهداري و توسعه فضاي سبز داراي ابتكار بوده اند، معرفي و هدايايي به آنان اعطا مي شود. شهروندان علاقه مند به فضاي سبز مي توانند از طريق شماره تلفن ۸۹۰۵۲۱ اطلاعات بيشتري در اين  باره دريافت كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |