صفحه اول روزنامه هاي جهان
** نيويورك تايمز در خواست چين و روسيه براي به تعويق افتادن محكوميت برنامه هسته اي كره شمالي ** پاريزين آمريكا بر رويارويي خود با دادگاه بين المللي جنايي مي افزايد
brown.gif
HAMSHAHRI
No. 3096 ,July.4 , 2003
جمعه ۱۳تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۹۶
صفحه اول روزنامه هاي جهان
** الحيات حافظ بن لادن مشروح عمليات آموزش شبكه القاعده در افغانستان را فاش كرد ** يني آسيا ادامه ديدارهاي حلمي اوزكوك رئيس ستاد ارتش تركيه در اسرائيل
سخنگوي جنبش حماس:
رژيم اشغالگر آتش بس را نقض خواهد كرد
رنتيسي:   صهيونيست ها همواره تلاش مي كنند فضاي داخلي ميان فلسطينيان را متشنج كنند
عبدالعزيز رنتيسي از رهبران جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، تأكيد كرد آتش بس با رژيم اشغالگر صهيونيستي پايدار نخواهد بود زيرا اين رژيم به طور قطع آتش بس را نقض خواهد كرد.
006420.jpg

رنتيسي در گفت وگو با روزنامه السفير گفت آتش بس اعلام شده پايدار نخواهد بود زيرا آريل شارون نخست وزير اسرائيل، به طور قطع آن را نقض خواهد كرد. رنتيسي تأكيد كرد تنها انگيزه اي كه سبب شد جنبش حماس آتش بس را قبول كند دور كردن فلسطينيان از گرفتاري هاي درگيري داخلي بود. وي در پاسخ به سوالي درباره توسل به زور تشكيلات خودگردان فلسطيني براي خلع سلاح جنبش هاي حماس و جهاد اسلامي گفت بعيد مي داند كه با تشكيلات خودگردان فلسطيني درگيري به وجود آيد.
رنتيسي افزود ما به تشكيلات خودگردان فلسطيني براي عمل به تعهداتش در برابر آتش بس فرصت داده ايم. وي گفت در برابر تشكيلات تعهدي بيشتر از آرامش نيست زيرا ما آرامش را براي تشكيلات خودگردان فلسطيني محقق كرديم تا از درگيري داخلي پرهيز شود و اگر طرف فلسطيني تسليم فشارها شود همه فلسطينيان بر ضد تشكيلات خواهند بود زيرا هيچ توجيهي براي تسليم شدن به فشارها نخواهد داشت.
او با بيان اينكه طرف صهيونيستي همواره بر متشنج كردن فضاي داخلي ميان فلسطينيان تأكيد كرده است گفت: دشمن صهيونيستي تا زماني كه به هدف خود يعني ايجاد درگيري در ميان فلسطينيان دست نيابد اقدامات خود را متوقف نخواهد كرد.
رنتيسي از همه نيروهاي ملي و اسلامي و نيز تشكيلات خودگردان فلسطيني خواست براي دور كردن فلسطينيان از خطرات درگيري داخلي تلاش كنند.
اين در حالي است كه محمود عباس، نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين، شليك موشك به يك شهرك صهيونيست نشين در نوار غزه را اقدامي تروريستي خواند. به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، محمود عباس، نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين، شليك موشك به يك شهرك صهيونيست نشين در نوار غزه و حمله اي را كه منجر به كشته شدن يك كارگر مهاجر در كرانه باختري رود اردن شد اقداماتي تروريستي قلمداد كرد.
از سوي ديگر شائول موفاز وزير جنگ رژيم صهيونيستي هرگونه احتمال واگذاري شهرهاي بيشتري را در منطقه كرانه باختري و نوار غزه به فلسطينيان در آينده نزديك رد كرد.
006405.jpg

روزنامه هاآرتص روز پنج شنبه با درج گزارشي در اين باره نوشت موفاز طي سخناني در نشست كابينه با بيان اين مطلب تأكيد كرد ما بايد پيش از هرگونه واگذاري كنترل شهرهاي بيشتر به فلسطينيان قدري منتظر بمانيم. با اين حال كنترل شهر بيت اللحم از روز چهارشنبه در اختيار نيروهاي امنيتي فلسطيني قرار گرفت.
از ديگر سو رايزني هاي كاخ سفيد براي اجراي طرح صلح خاورميانه نقشه راه ادامه داشته و در همين راستا جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در گفت وگوي تلفني اخيرش با آريل شارون نخست وزير اسرائيل از عقب نشيني ارتش اسرائيل از بيت اللحم و برخي مناطق نوار غزه ابراز رضايت كرد.
شارون و بوش نتايج نشست دو شب پيش شارون و محمود عباس نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين را نيز بررسي كرده و بر ضرورت خلع سلاح سازمان هاي فلسطيني تأكيد كردند.
همچنين وزارت امور خارجه تركيه از روند تحولات روزهاي اخير در فلسطين استقبال كرد. به گزارش شبكه ان تي وي تركيه وزارت امور خارجه اين كشور با صدور بيانيه اي با ابراز خشنودي از عقب نشيني نيروهاي اسرائيل از بيت اللحم و مناطقي از غزه و واگذاري اداره اين مناطق به طرف فلسطيني، همچنين بر اعلام آتش بس موقت گروه هاي مختلف فلسطيني تأكيد كرد.
وزارت امور خارجه تركيه با تأكيد بر حمايت كامل اين كشور از طرح نقشه راه افزود تركيه آماده هرگونه حمايت از طرفين درگير براي دستيابي به صلحي پايدار در منطقه است.

نقش نظاميان در امور سياسي تركيه كاهش مي يابد
006410.jpg
دولت تركيه روز پنج شنبه هفتمين طرح همگرايي تركيه با اتحاديه اروپا را در راستاي كاهش نقش نظاميان در امور سياسي آماده تقديم به مجلس كرد.
در اين طرح كه به منظور هماهنگي تركيه با منشور كپنهاك در راستاي همگرايي با اتحاديه اروپا تنظيم شده كاهش نقش نظاميان در امور سياسي و كنترل بيشتر براي مقابله با فساد مالي و دواير دولتي و اعطاي آزادي هاي سياسي بيشتر در جهت تامين حقوق بشر پيش بيني شده است. دولت تركيه تاكنون شش طرح را در اين زمينه به تصويب مجلس رسانده و تنها يك ماده از طرح ششم كه شامل تغيير ماده هشت قانون جزايي در مورد مقابله حقوقي با فعاليت سازمان هاي تروريستي است از سوي «احمد نجدت سزر» رئيس جمهوري تركيه وتو شده است. رسانه هاي تركيه مفاد پيش نويس طرح هفتم را به عنوان انقلاب در سيستم اداره كشور ارزيابي كردند.
براساس اين طرح تعداد نظاميان عضو شوراي امنيت ملي از پنج نفر به يك نفر كاهش مي يابد و تنها رئيس ستاد فرمانده ارتش در نشست هاي شوراي امنيت ملي شركت خواهد كرد. براساس اين طرح، همچنين نظاميان حق معرفي نامزد براي عضويت در شوراي عالي نظارت بر فعاليت هاي شبكه هاي راديو، تلويزيون و شوراي عالي سازمان آموزش عالي را از دست خواهند داد. طرح ياد شده همچنين تغيير قانون انتخاب با دبيركل شوراي امنيت ملي از ميان نظاميان را پيش بيني كرده است.
در لايحه جديد كه قرار است در مجلس مورد راي گيري قرار گيرد عبارت «دبير كل شوراي امنيت ملي با پيشنهاد نخست وزير از ميان نامزدهاي نظامي و يا غيرنظامي كه پيشتر سمت سفير داشته اند، انتخاب مي شود»، جاي گرفته است. اين در حالي است كه در سه دهه گذشته همواره دبير كلي شوراي امنيت ملي تركيه را يك ژنرال ارتش بر عهده داشته است. براساس طرح هفتم همگرايي تركيه با اتحاديه اروپا همچنين دولت و ديوان عالي محاسبات كشور در صورت تصويب مجلس كنترل هزينه هاي ارتش را به عهده خواهند گرفت. يكي ديگر از موارد مهم اين طرح كه در ۳۱ صفحه تنظيم شده است، انحلال دادگاه هاي امنيت دولتي است. دادگاه هاي امنيت دولتي تركيه براساس قانون اساسي تركيه وظيفه محاكمه آن دسته از متهمان را كه عليه امنيت كشور فعاليت كرده اند، به عهده دارد.
«عبدالله گل» معاون نخست وزير و وزير امور خارجه تركيه روز گذشته در يك مصاحبه مطبوعاتي با تاكيد بر تصميم جدي دولت اردوغان در تسريع همگرايي تركيه با اتحاديه اروپا گفت: تركيه تا سال ۲۰۰۴ ميلادي كليه تعهدات خود را براي انجام اصلاحات سياسي در روند عضويت در اتحاديه اروپا انجام خواهد داد.
در پي خبر رسانه هاي تركيه در مورد افزايش تنش ميان نظاميان و دولت اين كشور در مورد لوايح اصلاحي براي پيوستن به اتحاديه اروپا، اردوغان در پايان مذاكرات خود با خوزه مانوئل باروسو نخست وزير پرتغال در ليسبون در مصاحبه اي مطبوعاتي گفت لوايح همگرايي با اتحاديه اروپا مذاكره و هماهنگي كامل با ارتش تركيه تدوين شده است و ارتش تركيه به هيچ وجه با عضويت اين كشور در اتحاديه اروپا مخالف نيست.

همگرايي احزاب مخالف دولت جمهوري آذربايجان
احزاب عمده مخالف دولت جمهوري آذربايجان در آستانه انتخابات رياست جمهوري اين كشور قرارداد همكاري متقابل با يكديگر امضا كردند.
رهبران ۹ حزب مخالف حكومت جمهوري آذربايجان با انعقاد اين قرارداد بر لزوم همكاري متقابل و فعال اين احزاب براي جلوگيري از اعمال نفوذ طرفداران دولت و برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك تاكيد كردند. اين احزاب، دولت حيدرعلي اف، رئيس جمهور آذربايجان را دولتي غيرقانوني كه با توسل به آراي تقلبي بر سر كار آمده است، توصيف كردند. ۹ حزب مخالف دولت باكو با امضاي اين سند همكاري تصريح كردند كه اتحاد نيروهاي دموكرات مخالف دولت و اتخاذ موضع واحد از سوي آنان مي تواند برگزاري انتخابات سالم آتي رياست جمهوري را تضمين كند. با وجود امضاي قرارداد همكاري مذكور ميان احزاب عمده مخالف دولت آذربايجان، رهبران جناح مخالف دولت به علت داشتن اختلافات ريشه اي، تاكنون نتوانسته اند نامزد واحدي را براي انتخابات رياست جمهوري معرفي كنند و پيش بيني مي شود كه اين احزاب در انتخاب نامزد واحد براي رقابت با حيدر علي اف ناكام خواهد ماند. براي پنجمين دوره انتخابات رياست جمهوري آذربايجان كه ۱۵ اكتبر سال جاري ميلادي، ۲۱ مهر ماه، برگزار خواهد شد، تاكنون ۱۶ نفر به طور رسمي نام نويسي كرده اند، كه كميسيون انتخابات جمهوري آذربايجان اسناد ۹ نفر از آنان را بررسي و تاييد كرده است و بررسي مدارك ساير نامزدها هنوز ادامه دارد.
از بين اين ۹ نفر، به غير از حيدر علي اف رئيس جمهور فعلي، نامزد تاييد شده ديگر، همگي سران احزاب مخالف دولت هستند.

اخبار كوتاه
ناجي صبري در اتريش به سر مي برد
روزنامه «استاندارد» اتريش روز پنجشنبه نوشت: احتمال دارد كه ناجي صبري وزير خارجه صدام حسين در اتريش باشد. اين روزنامه افزود: خانواده ناجي صبري در گفت وگو با روزنامه استاندارد شماره تلفن همراهي را به اين روزنامه دادند كه مربوط به مخابرات اتريش است. به نوشته استاندارد، خانواده صبري در اين گفت وگوي تلفني اعلام كردند كه وي در استان «كرنتن» اتريش به سر مي برد. شماره تلفن اعلام شده از سوي خانواده صبري به روزنامه استاندارد اتريش به نام همسر يكي از ديپلمات هاي سفارت عراق در اتريش است و آدرس آن نيز با محل اعلام شده سكونت ناجي صبري مطابقت ندارد. وزارت امور خارجه اتريش اعلام كرد كه در صورت اثبات اقامت صبري در اتريش، اين كشور حق ندارد پيگير اين مسئله باشد زيرا ناجي صبري از نظر قانوني خلافي مرتكب نشده است جز آنكه به طور غيرقانوني در اتريش به سر مي برد. وزارت خارجه اتريش خواهان اطلاع از صحت و سقم حضور صبري در اتريش و چگونگي ورود وي به كشور است. نام ناجي صبري در فهرست سياه آمريكا قرار ندارد ولي نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق در جست و جوي وي هستند. از سوي ديگر برخي منابع خبري اتريش اعلام كردند كه دولت آمريكا از محل اقامت صبري مطلع و با وي در ارتباط است.

واگذاري مسئوليت امنيت نقاط مرزي به افسران عراق
نيروهاي همپيمان در عراق (آمريكايي و انگليسي) درصددند تا مسئوليت امنيت نقاط مرزي اين كشور را به تدريج به افسران عراقي واگذار كنند.
الشرق الاوسط به نقل از منابع آگاه افزود: در همين زمينه حدود ۱۵۰ افسر عراقي روز چهارشنبه وارد مركز «الكرامه» در مرز اين كشور با سوريه شده و مسئوليت اين مركز را از نيروهاي همپيمان تحويل گرفتند. بنابراين گزارش، مسئوليت مركز «طريبيل» در مرز با اردن نيز به صورت تدريجي در حال واگذار شدن به افسران عراقي است. الشرق الاوسط به نقل از «نايف احمد الكبيسي» مسئول مركز «طريبيل» نوشت: وي از دخالت سربازان آمريكايي در كارش ناراضي است اما اعتقاد دارد كه كارها بر اساس بخشنامه هاي صادره از سوي اداره آمريكايي عراق به خوبي پيش مي رود. به گزارش اين روزنامه، كارمندان اداره مهاجرت و گذرنامه عراق نيز در جريان ديدارهاي مستمر خود با افسران و مسئولان نيروهاي همپيمان دستوراتي درخصوص آغاز فعاليت خود و روش كار دريافت كرده اند.

لغو تحريم فروش
تسليحات آلمان به پاكستان
پاكستان از تصميم آلمان در زمينه برچيدن تحريم چهارساله فروش تسليحات به اين كشور استقبال كرد. يك مقام بلندپايه وزارت امور خارجه پاكستان ضمن استقبال از تصميم آلمان در اين زمينه اعلام كرد چنين اقدامي موجب بهبود و پيشرفت سيستم دفاع هوايي و قابليت هاي راداري اين كشور خواهد شد. تصميم آلمان در پي سفر اخير پرويز مشرف رئيس جمهور پاكستان به برلين اتخاذ شد. آلمان در سال ۱۹۹۸ در واكنش به آزمايش هاي هسته اي پاكستان فروش اقلام تسليحاتي و راداري را به اسلام آباد تحريم كرد.

بازداشت يكي از مراجع شيعي عراق توسط آمريكايي ها
الجزيره از بازداشت يكي از مراجع شيعي در استان ديالي عراق خبر داد. بنابر اين گزارش نيروهاي آمريكايي سيدعلي عبدالكريم المدني يكي از مراجع شيعي ديالي را بازداشت كرده اند. اين منبع افزود: نظاميان آمريكايي همچنين ۸ تن از فرزندان و معاونان، عبدالكريم مدني از جمله شيخ قبيله المدني را بازداشت كرده و به منزل او يورش بردند و اقدام به اعمال خرابكارانه كردند.

حمله به ۲ خودروي نظامي آمريكا در مركز بغداد
در حمله ۲ خودروي نظاميان آمريكايي در مركز بغداد يك خودرو به آتش كشيده شد.
۲ خودرو كه در خيابان حيفاي بغداد در حال حركت بودند از سوي يك خودروي فولكس واگن مورد حمله قرار گرفتند كه بر اثر آن ۲ نظامي آمريكايي زخمي شدند. شاهدان گفتند پس از اين حمله كه با بمب دست ساز صورت گرفت مردم با تجمع در اطراف خودروي نظامي آن را آتش زدند. در پي آتش گرفتن خودرو، نظاميان آمريكايي با هلي كوپتر و خودروهاي سنگين خيابان ها را مسدود و افراد مسلح را تعقيب كردند. نظاميان آمريكايي در بازرسي ها چند تن از ساكنان منطقه را بازداشت و با خود بردند. حضور نظاميان آمريكايي در منطقه پس از حادثه به طور چشمگير افزايش يافته است. منطقه مركزي بغداد كه خيابان حيفا نيز در آنجا واقع است اين هفته شاهد چندين حمله ضد آمريكايي بوده است.

تصميم رئيس جمهوري سوري
براي محدود كردن حزب بعث
رئيس جمهوري سوريه قصد دارد فعاليت هاي اجرايي حزب بعث را محدود كند. به گزارش شبكه الجزيره برخي از سازمان هاي سوري كه امور داخلي اين كشور را دنبال مي كنند اعلام كردند: رئيس جمهوري سوريه به دنبال محدود كردن نقش حزب بعث به فعاليت هاي نظارتي برنامه ريزي راهنمايي و امور حسابرسي است و درصدد است تا احزاب و سازمان هاي حزبي را از فعاليت هاي اجرايي در ارگان هاي دولتي منع كند.
الجزيره به نقل از روزنامه الشرق الاوسط افزود: گرايش هاي رهبري سوريه به گونه اي است كه ظاهرا وي قصد دارد صرف نظر از وابستگي هاي سياسي افراد شايسته را بر اساس معيارهاي مشخص و براي رسيدگي به امور انتخاب كند.

مزار شريف غيرنظامي مي شود
دولت انتقالي افغانستان تصميم گرفته است نظاميان غيرمسئول شهر مزار شريف را از صحنه خارج كند.
علي احمد جلالي، وزير كشور افغانستان، پنجشنبه در مصاحبه اي مطبوعاتي اعلام كرد دولت اين كشور قصد دارد شهر مزار شريف، سومين شهر بزرگ افغانستان واقع در شمال اين كشور را از وضعيت نظامي خارج سازد. وزير كشور افغانستان افزود در حال حاضر اوضاع در مزار شريف آرام است اما حضور شمار زيادي از گروه هاي نظامي غيرمسئول در اين شهر ممكن است امنيت اين شهر را به خطر اندازد. اين مقام افغان اضافه كرد در حال حاضر حدود ۱۵۰ ايستگاه كنترل و بازرسي در مزار شريف وجود دارد كه گاهي حدود ۳۰ نفر مرد مسلح در آنها فعاليت مي كنند همه اين ايستگاه ها را گروه هاي مختلف افغان برپا كرده اند كه برخي از آنان قانوني هستند اما بقيه اعمال تروريستي را پوشش مي دهند. وزير كشور افغانستان ادامه داد غيرنظامي كردن مزار شريف تنها راه استقرار امنيت در اين شهر است و دولت در نظر دارد شهر را از اين حالت خارج سازد و با بيرون راندن گروه هاي مسلح غيرمسئول پليس را تنها نيروي مسئول امنيت در شهر تبديل كند.
شبه نظاميان ازبك تحت فرمان ژنرال عبدالرشيد دوستم، معاون وزير دفاع، شبه نظاميان تاجيك تحت فرماندهي محمد عطا، رقيب گروه دوستم، از زمان سقوط رژيم طالبان در اين كشور در اواخر سال ۲۰۰۱ كنترل مزارشريف و مناطق اطراف آن را در دست دارند.

تاكيد احزاب مخالف
دولت پاكستان بر ادامه مبارزه
احزاب ائتلافي مخالف دولت پاكستان متعهد شدند به مبارزه با فرمان اصلاحات قانوني ژنرال مشرف همچنان ادامه دهند. حافظ حسين احمد معاون رئيس پارلماني شوراي اقدام متحد مجلس عمل گفت: ما هرگز نمي گذاريم فرمان اصلاحات قانوني بخشي از قانون اساسي شود و كوشش براي اعاده قانون اساسي ۱۹۶۳ همچنان ادامه خواهد يافت. گفتني است: رئيس مجلس ملي پاكستان به تازگي فرمان اصلاحات قانوني را بخشي از قانون اساسي اين كشور اعلام كرد.

عمليات ارتش واقعي
جمهوريخواه ايرلند
گروه موسوم به ارتش واقعي جمهوريخواه ايرلند، عمليات را براي جمع آوري اطلاعات درباره مقامات ارشد پليس و سياستمداران به اجرا گذاشته است.
روزنامه اينديپندنت به نقل از پليس بلفاست اعلام كرد گروه ارتش واقعي جمهوريخواه ايرلند كه يك سازمان تروريستي است، اطلاعات لازم درباره اين افراد را از طريق پرونده ها و مدارك پزشكي آنها به دست مي آورد. پليس ۵ نفر را در ارتباط با اين عمليات بازداشت كرده است. اين سازمان تروريستي احتمالاً به صدها هزار پرونده و مدارك پزشكي كه در آن مشخصات و آدرس بيماران ذكر شده، دسترسي پيدا كرده است. پليس ايرلند به ده ها نفر هشدار داده است كه اطلاعات شخصي آنها ممكن است در اختيار ارتش واقعي جمهوريخواه ايرلند قرار گرفته باشد. اين سازمان معاهده آتش بس در ايرلند شمالي را امضا نكرده است و همچنان براي جدايي اين منطقه از خاك انگليس تلاش مي كند.

نگاه جهان
006415.jpg
كريستين ساينس مانيتور

آيت الله حكيم:
سپاه بدر غيرنظامي مي شود
آيت الله «سيدمحمد باقر حكيم» رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق روز پنجشنبه گفت كه سپاه بدر به يك سازمان غيرنظامي براي توسعه و آباداني عراق تبديل خواهد شد. روزنامه «العداله» ارگان مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به نقل از آيت الله حكيم افزود: سپاه بدر به منظور مبارزه با صدام حسين تشكيل شد و سلاح سنگين، تانك، زره پوش و توپخانه دوربرد و ميان برد در اختيار داشت اما در حال حاضر دليلي براي به دست گرفتن سلاح در مقابل نظام آينده (عراق) وجود ندارد. حكيم در عين حال تاكيد كرد كه «عناصر سپاه بدر هنگام ورود به عراق بعد از سقوط رژيم صدام در ماه آوريل گذشته، هيچ گونه سلاح سنگيني را با خود حمل نكردند. » بر پايه اين گزارش، سپاه بدر كه شاخه نظامي مجلس اعلا به شمار مي آيد ۱۰ تا ۱۵ هزار نيروي مسلح دارد كه با رژيم صدام مبارزه مي كرد. حكيم گفت: مرحله آينده نيروهاي بدر تبديل شدن به يك سازمان غيرنظامي براي توسعه و آباداني عراق است زيرا اين امر نياز حياتي و ضروري ملت عراق است. رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق افزود: دليلي براي نظامي ماندن نيروهاي سپاه بدر پس از سقوط رژيم ديكتاتوري، نژادپرستي و طايفه گري صدام حسين وجود ندارد و همچنين هيچ توجيهي براي به دست گرفتن اسلحه، تا هنگامي كه اين نظام بر راي ملت تكيه مي كند، وجود ندارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۳۱و ۰۹ـ اذان مغرب: ساعت ۲۰و ۴۷
اذان صبح فردا: ساعت ۳ و۵۵

شناسنامه
روزنامه صبح ايران:
اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه : ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
۲۰۵۱۴۷۵-۲۰۵۵۶۶۶
۲۰۴۹۹۳۰-۲۰۴۸۴۳۶
تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org

سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲

دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

صفحه آخر
ادبيات
اقتصاد
ايران
جامعه
دهكده جهاني
رسانه
شهر
عكس
علم
كتاب
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  رسانه  |  شهر  |  عكس  |
|  علم  |  كتاب  |  ورزش  |  هنر  |  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |