چهارشنبه ۲۵تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۸- July . 16, 2003
در جلسه علني ديروز:
شوراي شهر با دريافت وام خارجي براي مترو موافقت كرد
با خريد واگن هاي جديد ظرفيت حمل مسافر توسط مترو از ششصد هزار به يك ميليون و دويست هزار سفر درون شهري افزايش مي يابد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران، دريافت تسهيلات خارجي (فاينانس) براي مترو جهت خريد واگن هاي درون شهري و برون شهري را تصويب كرد. به گزارش خبرنگار ما، به موجب لايحه اي كه ديروز در صحن علني شورا تصويب شد شهرداري تهران مجاز است نسبت به دريافت و تضمين بازپرداخت ۵۰ درصد تسهيلات خارجي بلندمدت به ميزان ۲۷۵ ميليون دلار براي خريد واگن و ۲۸ ميليون دلار براي خريد لوازم يدكي مترو اقدام كند.
مدير عامل مترو هنگام بررسي اين لايحه پيش بيني كرد، در صورت خريد و به كارگيري واگن هاي جديد ظرفيت فعلي حمل مسافر توسط مترو از ۶۰۰ هزار به يك ميليون و ۲۰۰ هزار سفر درون شهري افزايش يابد.
محسن هاشمي گفت: هم اكنون فاصله حركت قطارها از ايستگاه هشت دقيقه است كه بايد به ۴ دقيقه كاهش يابد و مترو براي رسيدن به اين هدف نيازمند ۲۴۵ واگن براي خطوط زيرزميني تهران و ۹۲ واگن و ۱۰ لوكوموتيو براي خط تهران - كرج مي باشد. وي پائين بودن ميزان بهره را از ويژگي هاي وام مذكور برشمرد و خاطرنشان كرد كه واگن ها پس از سفارش و ساخت طي ۳ سال به تهران حمل خواهد شد.
هاشمي افزود: بازپرداخت اين وام خارجي نيز در مدت ۸ سال صورت خواهد گرفت كه دولت نيز بازپرداخت ۵۰ درصد آن را تقبل كرده است.
مديرعامل مترو در پاسخ معتمدي آذر درباره قيمت تمام شده بليت مترو، نحوه محاسبه را در تعيين رقم به دست آمده مهم دانست و گفت: اگر محاسبه براساس ۳ عامل «سرمايه»، «استهلاك» و «هزينه هاي جاري» صورت گيرد قيمت تمام شده بيش از ۱۰۰۰ تومان است ولي حتي اگر محاسبه براساس «هزينه هاي جاري» هم محاسبه شود رقم بدست آمده ۲۰۶ تومان است كه در حال حاضر تنها ۶۵ تومان آن از مسافر دريافت مي شود و دولت و شهرداري هم اكنون ۷۵ درصد سوبسيد به مترو مي پردازند. شوراي شهر همچنين با تصويب يك طرح ۲ فوريتي برخي موارد مربوط به تشكيلات «انجمن هاي شورا ياري» را اصلاح كرد.
رسول خادم، رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا در اين باره گفت: هم اكنون ۷۸ انجمن شوراياري در سطح محله هاي تهران تشكيل شده است كه در نظر داريم شمار آنها را در ۱۶۰ محله تهران گسترش دهيم.
در جلسه ديروز همچنين شريعتمداري عضو شوراي شهر درباره ساخت و سازهاي غيرمجاز در سطح تهران گفت: متأسفانه برخي ساخت وسازها حالت بي رويه اي به خود گرفته و اين موضوع مشكلاتي را براي شهر به وجود آورده است.
وي درخواست كرد گزارشي از مجموعه تخلفات ساختماني كه در سطح شهر صورت گرفته تهيه و اعلام شود.
در جلسه ديروز همچنين يكي از اعضاي شورا با اشاره به مرگ لاله و لادن دوقلوهاي به هم چسبيده ايراني در پي عمل جراحي در كشور سنگاپور، پيشنهاد كرد بوستاني در تهران به نام آنها نامگذاري شود. از سوي ديگر مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر نيز در حاشيه اين جلسه گفت: شهرداري آماده است براي نوسازي بافت هاي فرسوده تسهيلاتي را براي سازندگان قايل شود.
مصوبات شوراي شهر
در اين جلسه اعتراض فرمانداري به مصوبه شورا درخصوص رسيدگي به وضعيت شركتها، مؤسسات شهرداري و تصميم گيري و حسابرسي، انحلال يا ادغام آنها را رد كرد و مقرر گرديد جوابيه اي توسط كميسيون اقتصادي برنامه و بودجه و امور حقوقي شورا جهت ارسال به فرمانداري تهيه شود.
به موجب مصوبه ديگري خيابان «تابناك» واقع در محدوده منطقه يك شهرداري تهران را در پاسخ به اقدام مشابه كشور يمن در نامگذاري يكي از خيابان هاي صنعا به نام خيابان «ايران» به خيابان «يمن» تغيير نام داد.

اتوبوسراني بودجه ندارد - اتوبوس ها كثيف است
فرسودگي ناوگان حمل و نقل عمومي كار نظافت آنها را هم مشكل كرده است
004250.jpg
گروه شهري: براي آن دسته از شهرونداني كه از اتوبوسهاي شركت واحد حداقل براي طي بخشي از مسير روزانه خود استفاده مي كنند ديگر ديدن روپوش شكافته يا دريده شده، كبره هاي ضخيم سياه و چرب بر صندليها، ميله هاي اتوبوس يا در و ديوار،  شيشه هاي مات از غبار و آشغالهاي كف اتوبوس به امر عادي تبديل شده .گويا از وسايل حمل و نقل عمومي ارزان قيمت صرفا به همين دليل يعني ارزان قيمتي ديگر انتظاري بيش از اين نيست و يا شايد براي خيل عظيم شهروندان كم درآمد همين كه مسير چهارصد توماني مثلا تجريش ولي عصر را با بيست تومان طي كنند مزيتي باشد كه بتوان به خاطرش چشم بر عيوب آن بست.
به گفته تيموري - معاون بهره برداري شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه كار نظافت اتوبوسها اعم از غبارروبي، نظافت صندلي ها، توشويي و جارو توسط پيمانكاران بخش خصوصي صورت مي گيرد به طوري كه هر اتوبوس در هفته سه بار روشويي، سه بار غبارروبي دوباره موتورشويي، يك بار رينگ شويي، سه بار شيشه شويي و هر چهار هفته يكبار زيرشويي و هر شش هفته يك بار توشويي و صندلي شويي هر چهار هفته يكبار قرار مي گيرد كه بر روي كليه اين امور نيز مسئولين شيفت توقفگاه هاي اتوبوس نظارت دارند و اگر چنانچه اشكالي در كار اين پيمانكاران ديده شود به اندازه نظافت سه اتوبوس جريمه مي شوند. وي گفت: برخي اشكالات مربوط به فرسودگي اتوبوسهاي ماست كه به دليل نبود بودجه  براي تجهيز و نوسازي ناوگان شركت واحد كف اتوبوسها به دليل فرسودگي سوراخ است و يا به ويژه در اتوبوسهاي دوكابينه اصطلاحا آكاردئون بين كابينها مندرس بوده و دود و گرد و غبار به راحتي از بين آنها عبور كرده و حتي در ساعتهاي اوليه كار مجددا فضاي داخل اتوبوسها را نيازمند نظافت مي كند كه اين كار ميسر نيست چون نظافت اتوبوسها از ساعت ۲۲ آغاز و ۴ صبح به پايان مي رسد. وي در ادامه به نامطلوب بودن وضعيت برخي توقفگاه هاي اتوبوس اشاره كرد و در اين ميان از توقفگاه منطقه ۱۰ اتوبوسراني واقع در جاده دماوند پارك غزال نام برد كه به دليل خاكي بودن جاده و تخليه بار كاميونهاي حمل زباله و خاك و نخاله در مجاورت اين توقفگاه عملا كار نظافت اتوبوسها را مختل كرده كه باز هم اين معضل مربوط به نبود بودجه جهت آسفالت و درختكاري مسير و عدم اقدام جدي جهت جلوگيري از تخليه بار كاميونهاي حامل زباله و خاك ونخاله در اين منطقه است.

جشنواره گلزيست
004255.jpg
جشنواره فرهنگي، اجتماعي «گلزيست» در محله هاي خاك سفيد و شميران نو برگزار مي شود.
معاون اجتماعي، فرهنگي منطقه چهار شهرداري تهران گفت: امسال به دليل استقبال مردم، اين جشنواره از روز شنبه تا پايان فصل تابستان در ۲۰ نقطه پايتخت برگزار مي شود. اين جشنواره قبلاً در يك نقطه شهر برگزار مي شد.
«كاظم كمالي نسب» هدف از برگزاري اين جشنواره را توانمند سازي، شناسايي استعدادها و فعاليت هاي هنري و آموزشي منطقه، زدودن آثار تباهي و فساد از محله خاك سفيد و ترويج نشر فعاليت هاي فرهنگي عنوان كرد.
به گفته وي تمام مراكز سازمان فرهنگي هنري و شهرداري منطقه چهار، خانه هاي فرهنگ و كتابخانه لويزان و تعدادي از مدارس براي برگزاري اين جشنواره اختصاص يافته اند.

باغ وحش خصوصي مشهد تعطيل شد
004260.jpg
با تلاش انجمن حمايت از حيوانات مشهد بيش از ۲۰ گونه كمياب از جانوران وحشي كه در يك باغ وحش خصوصي به شيوه نامناسبي نگهداري مي شدند از مرگ حتمي نجات يافتند.
دكتر ميرهاشمي- رئيس انجمن حمايت از حيوانات مشهد در گفتگو با قلم سبز ايران گفت: «نيمه سال گذشته به انجمن خبر رسيد كه جانوران بسياري در اين باغ وحش در وضعيت بسيار اسفباري از نظر شرايط مكاني، تغذيه اي و بهداشتي به سر مي برند كه با تلاش انجمن و هماهنگي با اداره كل محيط زيست مشهد سرانجام عليه مالكان اين باغ وحش به دادگاه شكايت شد و در طي اين مدت تا زمان صدور حكم دادگاه انجمن حمايت از حيوانات تغذيه حيوانات را در حد توان خود برعهده گرفته بود.»
وي افزود: «با حكم دادگاه باغ وحش تعطيل شد و قرار شد حيوانات آن با نظارت اداره كل محيط زيست مشهد در اختيار انجمن قرار گيرد كه فعلا اين حيوانات به صورت امانت به باغ وحش وكيل آباد مشهد سپرده شده است تا در اسرع وقت براي آنها تصميم گيري شود.»

آبياري قطره اي فضاي سبز منطقه غرب تهران با آب خام
گروه شهري: شهرداري منطقه ۵ تهران براي دومين سال پياپي به منظور صرفه جويي در مصرف آب و قطع آبياري با آب شهري، طرح «آبياري قطره اي» فضاي سبز محدوده اين منطقه را با آب خام آغاز كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه پنج هم اكنون با ساخت و بهره برداري از مخزن ذخيره آب ۱۵۰۰ مترمكعبي «حصارك» و آماده سازي مخزن ۲ هزار مترمكعبي سرپوشيده «كاج» و مهار آب «قنات امام زاده باغ فيض»؛ عمليات آبرساني و آبياري قطره اي فضاي سبز مسيرهايي چون حصارك، بلوار الهام، شهران، كوهسار و جنت آباد شمالي آغاز شده است.
همچنين به منظور تأمين آب مورد نياز فضاي سبز ۳۰۰ هكتاري پارك جنگلي «كوهسار» عمليات لايروبي و بازسازي «قنات پرديس كوهسار» و احياء آن با كول گذاري انجام و عمليات ساخت مخزن ۱۵۰۰ مترمكعبي روزباز «شبنم» براي انتقال آب خام به كوهسار ؛آغاز شده است.
بر اساس اين گزارش براي آبياري ۳۰ قطعه بوستان در محدوده اين منطقه و تأمين آب مورد نياز پارك جنگلي كوهسار، عمليات حفر ۱۵ حلقه چاه در دستور كار اداره فضاي سبز قرار گرفته است.

سازمان نظام پزشكي:
ساماندهي تابلو پزشكان نيازمند بررسي هاي فني است
گروه شهري: سرپرست روابط عمومي سازمان نظام پزشكي تهران بزرگ اعلام كرد: تاكنون هيچ يك از مناطق بيست و يك گانه شهرداري تهران درباره جمع آوري و يا ساماندهي تابلو پزشكان، با اين سازمان هماهنگي نكرده است.
دكتر بهروز عباسي با ارسال نمابري به روزنامه اعلام كرد ساماندهي تابلو پزشكان منوط به بررسي و انجام كارشناسي هاي فني و هماهنگي هاي لازم بوده و اصولا مخالف هر گونه رفتار مغاير با منزلت جامعه پزشكان هستيم.
وي هماهنگي شهرداري منطقه ۱۴ تهران با سازمان نظام پزشكي در جهت جمع آوري تابلو پزشكان را تكذيب كرد و افزود: با تعاملي كه بين اين سازمان و شهرداري بايد صورت گيرد، مي توان به ساماندهي تابلو پزشكان مبادرت ورزيد.

جشنواره «سالانه خلاقيتها»
نخستين جشنواره «سالانه خلاقيتها» با حضور دكتر بمانيان شهردار منطقه يك تهران در مركز علوم و ستاره شناسي تهران برگزار شد.
مدير مركز علوم و ستاره شناسي در اين آئين گفت: اين مركز امسال در نظر دارد با برگزاري ۷۰ كار تحقيقاتي در زمينه هاي فيزيك، شيمي، علم نجوم و ساخت و طراحي دستگاههاي علمي فعاليت كند. وي گفت: در اين جشنواره ۲۴۵ مدرسه از مناطق مختلف تهران بزرگ شركت دارند و آخرين برنامه هاي علمي، تحقيقاتي و دستگاههاي ابتكاري خود را به نمايش گذاشته اند. در حاشيه اين جشنواره نمايشگاهي متشكل از اتاق پژواك، بسامد نور، آونگ نيوتن، كيمياگري، نمايش ساختار ژنتيكي، نمايش انواع تلسكوپ و وسايل آزمايشگاهي برپا شده است.

گازسوزكردن اتوبوسها تاثير زيادي در كاهش آلودگي هوا ندارد
سرپرست شركت واحد اتوبوسراني تهران گفت: با توجه به اينكه روزانه بيش از ۱۵۰۰ خودرو به خودروهاي تهران اضافه مي شود گفت: از اينرو با گازسوزكردن اتوبوسها فقط ۷ دهم درصد از آلودگي هوا كاسته مي شود.
مرتضي لطفي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان به ساير عوامل آلودگي هواي شهر تهران اشاره كرد و گفت: وضع معابر، كندي تردد و توقف هاي بي مورد مهمترين عوامل آلودگي هوا است و گازسوزكردن اتوبوسها در كاهش آلودگي هوا چندان مؤثر نيست.
وي درباره تسهيلات براي معلولين و جانبازان در ناوگان اتوبوسراني تهران گفت: شركت واحد اتوبوسراني در دو ماه آينده با همكاري ساير نهادها اتوبوسها را براي معلولين قابل استفاده خواهد كرد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |