چهارشنبه ۲۵تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۸- July . 16, 2003
فوتبال در عرصه جهان بحث جداگانه اي دارد
طراحي فوتبال شتابزده بود
004295.jpg
گروه ورزشي: فوتبال است و هزار دردسر ريز و درشت. ابعاد اين پديده گسترده در جهان امروز به اندازه اي است كه در راستاي هر شعاعش به يك مديريت توانا نيازمند است. مديراني اجتماعي، جامعه شناس و به دور از هر مسئله كوچك و بزرگ. فوتبال ما طي اين هفتاد سال اخير پيچ و خمهاي بسياري داشته است، دچار تغييرات، نزولها و بحرانهاي عجيب و غريب شده است. در هر دهه حاكميت در اين رشته دستخوش جريانات شخصي و خطي قرار گرفته است. باشگاهها نيز در اين ميان نقش مهمي داشته اند. تقابل و تعارض باشگاه هاي بزرگ به محروميت گاه انحلال كشيده شده است. شاهين، دارايي، شعاع و ظهور پرسپوليس و پيكان و عقاب، حمايت دولتي از باشگاههاي تاج (استقلال) و پيكان و تزريق قدرت از طرق مختلف و در نهايت سرمايه گذاري كلان براي جذب بازيكنان تيمهاي حريف- بطوري كه تاج (استقلال) هميشه دو تيم يازده نفره كامل با خود به ميدان مي آورد. از آنسو پاس با حمايت هاي شهرباني سرمايه گذاري كلاني در فوتبال انجام داد تا توانست يك رقيب بزرگ براي دو باشگاه شود.
اين داستان خود به خود به دوران جديد منتقل شد و اين بار با نام استقلال و پرسپوليس رشد فزاينده جميع گرايش نسل جوان به فوتبال توقع و انتظار را در نزد فوتبال دوستان بالا برد و ورزشگاهها با هجوم تماشاگران نتوانستند جوابگوي آنها باشند و به ناچار بازيها از مركز شهر به ورزشگاه آزادي منتقل شد. اين گرايش و توجه هر روز ابعاد گسترده تري به خود گرفت و مسئولين ورزش را در موقعيتي قرار داد تا نسبت به فوتبال ديدگاههاي خود را تغيير داده و براي آن به عنوان بخش عمده اي از ورزش حساب جداگانه باز كنند.
فوتبال به حركت درآمده توانست در سطح قاره آسيا به موفقيت هاي بزرگي دست يابد و جامهاي بسياري را به آرشيو ورزش كه تا آن روز تنها از كشتي و وزنه برداري و گاه تك رشته هاي ديگر پر شده بود سپرد.
داستان امروز فوتبال ما با دوره ها و دهه هاي ديگر تفاوت هاي بسيار دارد، در شرايط امروزي فوتبال حال و هواي خاصي دارد مشكلات فراوان به چشم مي خورد. فوتبال حرفه  اي، بودجه اندك، كمبود ورزشگاه، انتظار مردم و كاستي هاي كلاني كه هر كدام براي خود حكايتي دارد. سهم فوتبال را كاملاً بايد جدا كرد و از منظر اجتماعي بر آن نگريست و به سرفصلهاي بين المللي آن بيشتر توجه نمود. روي سخن بيشتر با رئيس سازمان تربيت بدني است كه مسئوليت كل ورزش و فوتبال را عهده دار است. به نظر مي رسد در ابتداي راه فوتبال چندان حساب شده برنامه ها را طراحي نكرديم- انگار به اهميت اين رشته توجه نكرديم و اينگونه كه كمي شتابزده تصميم گرفته شد و به قول دوستان توپ را در جاده خاكي رها كرديم.
بحث امروز فوتبال از زواياي مختلف قابل بررسي است و قصد داريم به ارزيابي آن بپردازيم. از فردا نگاه همكاران ما را در صفحات مختلف ورزشي همشهري خواهيد خواند.

حمايت شهردار تهران از استقلال و پرسپوليس
004280.jpg
گروه ورزشي: اكبر غمخوار مديرعامل پرسپوليس و هاشم ساعدي معاون ورزش و سخنگوي باشگاه استقلال تهران با حضور در دفتر شهردار تهران در يك نشست يك ساعته به بررسي شرايط و راههاي تقويت همكاري طرفين و حمايت از اين دو باشگاه پرداختند.
در اين جلسه مديران باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس با طرح كمبودها و تشريح وضعيت باشگاه هاي غيردولتي، توجه و حمايت بيشتر شهرداري و شوراي شهر از اين دو باشگاه را خواستار شدند.
دكتر احمدي نژاد، شهردار تهران نيز با تاكيد بر نقش سازنده ورزش و خصوصا باشگاه هاي استقلال و پرسپوليس در قهرمان و پهلوان پروري و كنترل هيجانات اجتماعي، قول همكاري مادي و معنوي را تا رفع مشكلات موجود دراين دو باشگاه داد.
شهردار تهران همچنين طبق پيشنهاد مديران استقلال و پرسپوليس براي رفع مشكلات اين دو باشگاه همكاري نزديك كوتاه مدت و بلندمدت دو طرفه را پذيرفت و خاطرنشان كرد: اين دو باشگاه مي توانند از امكانات ورزشي متعلق به شهرداري استفاده كنند.

انتخاب قنبري باعث شگفتي درستكار شد
004305.jpg
گروه ورزشي:  پژمان درستكار ملي پوش وزن ۸۴ كيلوگرم تيم ملي كشتي آزاد ايران اظهارنظرهاي خود را در خصوص تصميم فدراسيون كشتي مبني بر انتخاب فريدون قنبري به عنوان نفر اصلي تيم ملي در وزن ۸۴ كيلوگرم مسابقات جهاني ۲۰۰۳ نيويورك را به آخر هفته جاري موكول كرد. درستكار گفت: از اين تصميم شگفت زده شده ام و در حال بررسي اين تصميم از سوي فدراسيون هستم. پژمان درستكار كه قرار بود در كنار مجيد خدايي با فريدون قنبري مسابقه انتخابي براي تعيين نفر اين وزن را برگزار كندگفت: من بايد با افراد مختلف صحبت كنم و نظرات را جمع كرده و پس از رسيدن به يك جمع بندي در اين خصوص اظهار نظر كنم.

نيك بخت با قريب در تركيه
004290.jpg
گروه ورزشي: قريب مديرعامل باشگاه استقلال تهران طي روزهاي آتي به كشور تركيه سفر خواهد كرد. هاشم سعدي سخنگوي باشگاه استقلال دليل اين سفر را بحث و بررسي و نهايي كردن قرارداد عليرضا نيك بخت واحدي بازيكن با ارزش و شايسته استقلال با مسئولان باشگاه فنرباغچه تركيه عنوان كرد. ساعدي افزود: چنانچه اين قرارداد بازيكن در تيم فنرباغچه قطعي شود تيم استقلال از وجود بازيكني ارزشمند محروم خواهد شد اما مسئولان باشگاه معتقدند كه بايد تا جاي ممكن زمينه هاي پيشرفت بازيكنان جوان و آينده دار را فراهم ساخت . در حال حاضر عليرضا نيك بخت واحدي در كشور تركيه به سر مي برد.

شكست قاره آسيا در بسكتبال قهرماني جوانان
گروه ورزشي: مسابقات بسكتبال قهرماني جوانان جهان كه از روز ۱۹ تيرماه جاري با شركت ۱۶ تيم در شهر سالونيكا يونان آغاز شده بود به مرحله يك چهارم نهايي صعود كردند. كه در بين ۸ تيم صعودكننده به جمع تيم هاي صعودكننده به مرحله يك چهارم نهايي اين مسابقات تيم هاي ليتواني، يونان، كروواسي، اسلووني و تركيه پنج نماينده از قاره اروپا بودند كه به همراه دو نماينده از قاره آمريكا يعني آمريكا و پورتوريكو و تنها نماينده قاره اقيانوسيه يعني استراليااين گروه را تشكيل مي دهند. وضعيت حاكم بر اين رقابت ها مشخص شدن تيم هاي صعودكننده به جمع ۸ تيم برتر جهان حكايت تفاوت سطح بسكتبال اروپا و آمريكا با آسيا و آفريقا دارد.

سومين مرحله تمرينات تيم فوتبال دانشجويان
سومين مرحله اردوي آماده سازي فوتباليست هاي دانشجوي دانشگاه آزاد اسلامي در مجموعه ورزشي آزادي تهران برگزار مي شود.
مرحله سوم اردوي آماده سازي تيم فوتبال دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي طي دو هفته در زمين چمن شماره ۲ ورزشگاه آزادي با حضور ۴۵ ورزشكار برتر دانشجوي سراسر كشور برگزار مي شود.مهدي مناجاتي سرمربي تيم فوتبال دانشگاه آزاد اسلامي با بيان اين مطلب افزود: در مدت اندكي كه تا آغاز يونيورسياد جهاني دانشجويان باقي مانده است، همچنان دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي به تمرينات خود ادامه مي دهند و ما اميدواريم بتوانيم به شرايط ايده آل و مطلوب دست يابيم.
سرمربي اسبق تيم ملي فوتبال ايران در ادامه گفت: در نيمه مردادماه سال جاري از سوي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي تورنمنت بين المللي ۲۰۰۳ فوتبال دانشگاه آزاد اسلامي با حضور دو تيم خارجي كه احتمالا يك تيم از كشور آلمان شركت مي كند و يكي از تيم هاي داخلي استقلال-پرسپوليس- فولاد سپاهان يا پاس است ،به همراه تيم فوتبال دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي برگزار مي شود. تيم فوتبال دانشجويان كشورمان در مرحله مقدماتي بيست و دومين دوره بازيهاي دانشجويان جهان (يونيورسياد) كه شهريور ماه سال جاري در شهر دايگو كره جنوبي برگزار مي شود با تيم هاي دانشجويان چين- اروگوئه و كانادا هم گروه است.

هادي افشار، ۳ مسابقه مهم تكواندو جهاني را از دست داد
گروه ورزشي: هادي افشار ملي پوش وزن هشتم تيم ملي تكواندو ايران به دليل مصدوميت ۳ دوره رقابت هاي مهم و معتبر تكواندو جهاني را از دست خواهد داد. وي ديروز گفت: متأسفانه به دليل پارگي دو رباط صليبي زانوي چپ خود نمي توانم در مسابقات تكواندو ارتش هاي جهان، دانشجويان جهان و قهرماني جهان در آن شركت كنم. نايب قهرمان جهان در سال ۲۰۰۱ ميلادي با انتقاد از عدم توجه مسئولان كميته ملي المپيك، فدراسيون تكواندو و دانشگاه آزاد اسلامي گفت: در هيچ كجاي دنيا وقتي كه يك ملي پوش دچار مصدوميت مي شود مسئولان ورزش آن كشور وي را براي درمان رها نمي كنند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
حقوق شهروندي
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   حقوق شهروندي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |  
|  علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |