چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۵- July, 23, 2003
قهرمانان آبي
002070.jpg

بهرام توكلي - از زماني كه عامل حركت در زندگي بشر باعث پويايي و آشنايي با ناشناخته ها گرديد، رفته رفته دستيابي به محيط هاي ديگري كه به نوعي انسان را احاطه كرده اند، از آرزوهاي آدمي قرار گرفت. بدين ترتيب انسان در درون اين عناصر طبيعي بر تحرك خود افزود و ابتدا با ايجاد سرگرمي هاي مختلف از اين عناصر استفاده نمود، سپس حركاتي كه در ابتدا منشأ سرگرمي داشتند داراي قانون و نظم گرديد و نام اين فعاليتها را حركات ورزشي ناميدند.
بارون پير دوكوبرتن فرانسوي كه بنيانگذار ورزش هاي نوين و باني مسابقات المپيك در جهان است، انجام حركات ورزشي در درون آب را با ابزار و بدون ابزار جزو اولين مسابقات المپيك قرار داد. به صورتي كه اكنون ورزش هاي با ابزار در درون آب كم نيستند؛ قايقراني در انواع گوناگون پارويي، بادباني، موتوري و يا جت اسكي، اسكي روي آب، موج سواري و ورزش هاي بدون ابزار چون شنا، شيرجه، واترپلو، شناي آبهاي آزاد، شناي هماهنگ و يا رقص درون آب.
براي اينكه اين رشته هاي ورزشي گستردگي و دوام بيشتري در مسابقات داشته باشند در ابتداي قرن بيستم فدراسيون جهاني شنا Fina تشكيل گرديد، اين فدراسيون از بدو تأسيس با ايجاد كنفدراسيون هاي قاره اي و فدراسيونهاي ملي به رشته هاي فوق نظم و انضباط خاص داد به صورتي كه امروز اين رشته ها داراي قوانين مدون و مصوب قرار گرفته اند.
زماني كه جاني ويسمولر اعجوبه شناي جهان در المپيك ۱۹۲۴ پاريس موفق شد ۱۰۰ متر آزاد را زير يك دقيقه شنا كند و اين ركورد را بار ديگر در المپيك ۱۹۲۸ آمستردام تكرار كرد در همان زمان اكثر كارشناسان ورزشي و خبرنگاران، اين ركورد را انقلابي در ورزش شنا و ركورد او را دست نيافتني ناميدند. اما ورزش شنا رفته رفته راه تكامل را پيمود تا جايي كه دكتر «دان شولاندر» در المپيك ۱۹۶۴ توكيو به تنهايي چهار مدال طلا كسب نمود و بدين ترتيب بر افسانه جاني ويسمولر خط بطلان كشيد اما اين حركات و پويايي ادامه داشت تا اينكه در المپيك ۱۹۷۲ مونيخ مارك اسپيتز آمريكايي به تنهايي هفت مدال طلا بدست آورد.
002065.jpg

ركوردي كه تاكنون هيچ ورزشكاري موفق به تكرار آن نشده است سال ها  آمريكايي ها سلطان بي چون و چراي آب هاي نيلگون استخرها بودند تا اينكه در ابتداي هزاره سوم يعني در المپيك ۲۰۰۰ سيدني، استراليايي ها با درخششي خيره كننده و رقابتي ديدني در اكثر مسابقات شناي المپيك از آمريكايي ها يك مغلوب ساختند به صورتي كه امروزه در اين رشته ورزشي نه تنها استراليايي ها بلكه روسها، هلندي ها، آلماني ها، ايتاليايي ها و... هر يك داعيه قهرماني دارند و آمريكايي ها ديگر در حاشيه امن قهرماني قرار ندارند. در رشته واترپلو نيز سالهاست مقام قهرماني در اختيار كشورهاي اروپايي چون مجارستان، يوگسلاوي، ايتاليا، اسپانيا قرار دارد. در شيرجه چيني ها و روس ها ،در شناي هماهنگ روسها، كانادايي ها هر كدام به نوعي و در زمان خاصي قهرماني را از آن خود نموده اند.
اما اين بار بارسلون اسپانيا كه ده سال قبل مسابقات پرشكوه و ديدني المپيك ۱۹۹۲ را به خوبي برگزار كرده بود ميزبان ستارگان ورزش شنا در جهان است.
اين روزها بارسلون حال و هواي ديگري دارد، بزرگترين رويداد ورزشي سال در آنجا برگزار مي گردد و از سراسر دنيا علاقه مندان بي شماري به ديدن اين مسابقات رفته اند و چند كانال تلويزيوني از طريق ماهواره  ها اين مسابقات را پوشش داده و پخش مي كنند.
به همين دليل زماني كه در روز ۱۲ جولاي ۲۰۰۳ برابر ۲۱ تيرماه ۱۳۸۲ مراسم افتتاحيه مسابقات با ريختن نمونه آب ۱۵۷ كشور شركت كننده توسط شناگران منتخب آنها در درون استخر شناي محل برگزاري مسابقات آغاز شد جهانيان به پا خاستند و با تشويق هاي بي امان خود خواستار رسيدن پيام صلح و دوستي و  آشتي قهرمانان به ملت ها شدند. آماري كه در اين مسابقات از طرف كميته برگزاري مسابقات ارائه گرديد نشان از گستردگي اين رشته ورزشي و استقبال جهانيان از آن است.
تعداد شركت كنندگان:
شنا: ۱۰۶۵ شناگر از ۱۵۰ كشور جهان
شيرجه: ۲۰۴ شيرجه رونده از ۴۰ كشور
واترپلو: ۴۳۵ بازيكن از ۲۱ كشور
شناي آبهاي آزاد: ۱۲۵ شناگر از ۲۸ كشور
و شناي هماهنگ (رقص درون آب): ۲۴۸ شركت كننده از ۳۶ كشور
بدين ترتيب و در مجموع ۲۰۷۷ شناگر از ۱۵۷ كشور در دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان بارسلون اسپانيا حضور دارند. ركوردي جديد و تفاوتي آشكار با نهمين دوره اين مسابقات كه در فوكوكا ژاپن در سال ۲۰۰۱ بدست آمد. سيزده روز رقابت ديدني از ۲۲ تيرماه تا ۵ مرداد ماه لحظات شاد و سرشار از هيجان را بارسلون تقديم جهانيان خواهد نمود.
امروز نگاه ورزش دوستان و عاشقانه ورزش هاي آبي متوجه بارسلون ميعادگاه ستارگان رشته هاي شنا، شيرجه، واترپلو، شناي آبهاي آزاد و شناي هماهنگ (رقص درون آب) است.

رقابت براي ميزباني بازيهاي المپيك ۲۰۱۲
اروپا در مقابل آمريكا
002100.jpg
ليلي مصلح صدري- با نزديك شدن زمان ضرب الاجل براي تعيين ميزباني بازيهاي المپيك سال ۲۰۱۲ رقابت بين كشورهاي نامزد شده بالا گرفته است. البته كميته بين المللي المپيك (IOC) بر اين نكته تأكيد دارد كه ديگر نوبت يكي از كشورهاي اروپايي است كه ميزبان بازيهاي المپيك شود و سال ۲۰۱۲ را براي اين رخداد بزرگ برگزيده اند.
مسكو، لندن، مونيخ، پاريس، مادريد و لايپزيك شش شهر اروپايي براي ميزباني هستند كه هر كدام امتيازات خاص خود را دارند. مسكو، لندن و پاريس سابقه ميزباني و تجربه بزرگ برگزاري را به خوبي حفظ كرده اند. مادريد نيز با امكانات بيشماري كه در اختيار دارد وكمتر از بارسلون نخواهد بود و لايپزيك آلمان نيز از امكانات بالقوه اي برخوردار است كه كمتر شهر آلمان به جز مونيخ آن را داراست. حادثه گروگانگيري در مونيخ ۱۹۷۲ هنوز در اذهان باقي است اما رقباي اين شش شهر اروپايي شهرهاي كوچكي نيستند. نيويورك كه براي خود غولي است در بين شهرهاي بزرگ جهان، اين شهر سخت ترين و نزديك ترين رقيب چهار شهر اروپايي است كه قصد دارد پس از آتلانتا به فاصله ۱۶ سال دوباره المپيك را به آمريكا ببرد.
لندن- امتياز گروه بندي ۶ به ۴
نقاط قوت: موفقيت باشگاه منچستر در بازيهاي كشورهاي مشترك المنافع در سال ۲۰۰۲، اميدها را براي انتخاب شدن لندن زيادتر كرد. رياست كميته المپيك ژاك روژه در حالي كه بسيار تحت تأثير قرار گرفته بود اذعان داشت پايتخت انگليس پيشتاز ميزباني است.
نقاط ضعف: لندن به دليل بازسازي ورزشگاه «ويمبلي» بسيار آشفته است.
ورزشگاه نيمه كاره ميزباني بازيهاي قهرماني جهان در سال ۲۰۰۵ را به عهده دارد. ساختار بيمارگونه حمل و نقل عمومي در لندن، جابه جايي در اين شهر را فلج مي كند.
پاريس - امتياز گروه بندي ۲ به يك
نقاط قوت: پايتخت فرانسه از لحاظ امكانات اقامتي و ساختار حمل و نقل عمومي مي تواند از عهده سيلي از جمعيت برآيد.
جام جهاني ۱۹۹۸ موفقيت بزرگي را دركارنامه فرانسه ثبت كرد و در حال حاضر استاديوم «استيددوفرانس» به استانداردهاي المپيك رسيده است.
نقاط ضعف: شكست فرانسه در گروه بندي و قرعه كشي سال ۲۰۰۸ خيلي ها را تحت تأثير قرار داد و ممكن است نقطه منفي را در ذهن آنها باقي گذاشته باشد و به خاطر اين نتيجه منفي كه در اثر آن شكست به وجود آمد، دهكده المپيك و استاديوم مربوطه جهت بازسازي و كسب استانداردهاي المپيك به سرمايه گذاران واگذار شده است.
در شهري چنين پرجمعيت آيا جاي ديگري براي استاديوم و دهكده جديد وجود خواهد داشت؟
مادريد- امتياز گروه بندي ۵ به يك
نقاط قوت: مادريد به عنوان مهمترين پايتخت اروپايي و اسپانيا به عنوان يكي از مهمترين كشورهايي كه به ورزش اهميت مي دهند جايگاه خاصي را نزد كميته بين المللي المپيك دارد.
ساختار حمل و نقل عمومي بسيار خوب پايه ريزي شده است و اين شهر مي تواند از عهده كليه خواست ها و برنامه هاي مربوط به بازيها برآيد.
نقاط ضعف: فاكتور مهمي كه در نقطه مقابل كليه نكات مثبت قرار مي گيرد اين است كه در سال ۱۹۹۲ «بارسلونا» ميزباني بازيهاي المپيك را عهده دار بوده است. در قوانين المپيك حتي فاصله ۲۰ سال هم ممكن است زمان كوتاهي براي ميزباني از سوي ۲ شهر يك كشور باشد.
نيويورك- امتياز گروه بندي ۸ به يك
نقاط قوت:حادثه ناگواري كه در شهر نيويورك اتفاق افتاد امتياز بزرگي براي اين شهر محسوب مي شود. حمله تروريستي ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ باعث شد كه شهر نيويورك براساس يك انتخاب احساساتي جزو ليست قرار گيرد.درگيري مستقيم ايالات متحده به طور غيرقابل اجتنابي بازار بازيها را آسان تر مي كند.
نقاط ضعف: انتخاب موفقيت آميز ونكوور كانادا براي بازيهاي زمستاني سال ۲۰۱۰ مانع بزرگي است، چرا كه كميته بين المللي المپيك علاقه چنداني به برگزاري بازيهاي المپيك در يك قاره به صورت پي درپي را ندارد.
بحران پيش آمده در بازيهاي المپيك آتلانتا در زمان رياست پيشين كميته بين المللي المپيك «خوآن آنتونيو سامارانش» به طور قابل توجهي باعث حذف بعضي از برنامه هاي مراسم اختتاميه و عدم اعلام آن بازيها به عنوان «بهترين بازيها» شد. از سوي ديگر بحران در سياستهاي خارجي كشور آمريكا مي تواند امتياز منفي براي شهر نيويورك محسوب شود.
ريودوژانيرو- امتياز گروه بندي ۱۴ به يك
نقاط قوت:طبيعت بسيار زيبا و سواحل ماسه اي بي نظير از بعضي جهات شهر ريودوژانيرو را به سيدني استراليا شبيه مي كند. سيدني بازيهاي المپيك سال ۲۰۰۰ را به نحو احسن و زيبايي برگزار كرد.
نقاط ضعف: برعكس شهر سيدني، ريودوژانيرو از ساختار حمل و نقل عمومي بسيار ضعيفي برخوردار است، از لحاظ امنيت هم داراي مشكلات فراواني است به طوري كه در حال حاضر مشكلات اجتماعي بسياري را در پرونده خود دارد.
مسكو- امتياز گروه بندي ۱۶ به يك
نقاط قوت: برگزاري بازيهاي المپيك سال ۱۹۸۰ توسط كشور روسيه، آنها را به اين باور رساند كه از عهده ميزباني مراسم و بازيهاي المپيك برمي آيند و تنها آنها نياز به مدرن نمودن ساختار ورزشي خود دارند.
نقاط ضعف:پول مشكل بسيار عمده اي در اين رقابت هاست چرا كه عدم برابري با استانداردهاي كميته بين المللي المپيك شانس برد در اين رقابت ها را كم مي كند. نكات امنيتي هم مسئله مهم ديگري است كه جاي بحث دارد و با توجه به مبارزه عليه تروريسم جهاني در سراسر دنيا، مي توان مسكو را در امنيت به سان بقيه شهرهاي دنيا دانست.
روسيه از لحاظ كاغذ بازي و تشريفات اداري به عدم كارآيي شناخته شده است.
لايپزيك- امتياز گروه بندي ۲۵ به يك
نقاط قوت: مشايعت ۴ شهر ديگر به منظور پيروزي در رقابت و انتخاب شدن توسط دولت آلمان بازپرداخت خواهد شد.قرار گرفتن شهر لايپزيك در آلمان شرقي سابق بار سنگين سياسي را بر دوش اين شهر نهاده است. روژه از شركت اين شهر در رقابت ميزباني استقبال نموده و مي گويد شهر لايپزيك با نقشه او براي كاهش تكبر و ابهت بازيها تطابق دارد.
نقاط ضعف:دو دوره قبلي بازيهاي المپيك در آلمان- برلين به سال ۱۹۳۶ و بازيهاي ۱۹۷۲ مونيخ- در سايه ابهام سياسي قرار دارد، چرا كه از آن در درجه اول به عنوان تبليغات براي حكومت هيتلر استفاده شد و دوم قتل ورزشكار اسرائيلي توسط تروريست ها سلامت اين بازيها را خدشه دار كرد.
استانبول- ۱۵ امتياز گروه بندي ۳۳ به يك
نقاط قوت:غرق شدن در تاريخ و يكپارچگي شرق و غرب مي تواند استانبول را به برآورنده آرزوي كميته المپيك براي ايجاد تنوع تبديل كند.
نقاط ضعف: به دليل ضعف در ساختارهاي كلي و امنيتي، ممكن است بهانه خوبي را به دست رأي دهندگان دهد.
هاوانا- امتياز گروه بندي ۱۰۰ به يك
نقاط قوت: كشور كوبا تبديل به يك قطب ورزشي قوي گشته است و در سالهاي اخير زمينه پرورش بيشترين مدال آوران و قهرمانان ورزش دو مي باشد.
نقاط ضعف: رژيم سياسي فيدل كاسترو از لحاظ ديپلماتيكي ايزوله شده است و مخالفت مسلم با ايالات متحده، همه و همه ممكن است نظرات مخالف بسياري را به دنبال داشته باشد.

كوتاه از فوتبال جهان
دو بازيكن جديد در لاتزيو
لاتزيو، «لوچيانو زوري» و «اوسمانه دابو» را از آتالانتا به خدمت گرفت.
اين دو بازيكن مدتها پيش مورد توجه پايتخت نشينان بودند. زوري كه با ۷/۳ ميليون پوند به لاتزيو آمده مي تواند در خط مياني و دفاع بازي كند. قرارداد او سه ساله است. دابو، بازيكن ملي پوش فرانسوي ها با يك ميليون پوند به باشگاه جديدش آمده است.
اما در ازاي فروش اين دو بازيكن، آتالانتا «دوچيوو» را به خدمت گرفت. تنها مشكل اين روزهاي لاتزيو در بازار نقل و انتقالات خريد يك دروازه بان است. به احتمال زياد «متنوسريني» دروازه بان ايپسويچ به لاتزيو خواهد آمد.

اخراج ستاره آرژانتيني يوونتوس
يوونتوس اعلام كرد «ماروكامورانزي» بايد به دنبال باشگاه جديدي براي خود باشد.
اين تصميم بعد از حاضرنشدن اين بازيكن در تمرينات يووه گرفته شد.
لوچيانو موجي مرد همه كاره يووه در اين باره گفت: «بعضي ها با دليل منطقي در تمرينات حاضر نبودند و برخي بدون دليل. ليليان تورام و استفن آپيا جزو گروه اول هستند اما غيبت كامورانزي توجيه جالبي ندارد. بايدبه او ياد بدهيم كه چگونه در خانه ديگران رفتار كند اما قوانين خود را به همه ديكته مي كنيم».
اما موجي درباره برنامه هاي آينده يووه گفت: «به زودي براي برگزاري اردو به آمريكا مي رويم. مي خواهيم با خريد بازيكنان جديد قدرت تيم خود را افزايش بدهيم».
002090.jpg


«داويدز» بر سر دوراهي
به رغم تكذيب شديد سران يوونتوس، ادگار داويدز چندان بي ميل نيست كه فصل آينده را با پيراهن چلسي به ميدان برود.
داويدز چند روز پيش از حضور در تورين و بازي براي هواداران يووه اظهار رضايت كرده بود اما از قرارداد او با اين باشگاه تنها يكسال مانده، آيا او قراردادش را تمديد مي كند؟: «آيا اين سال آخر من در تورين است؟ شايد! اكنون زمان صحبت كردن و مذاكره درباره اين موضوع است».

اينتر از مشكلات قلبي فاديگا مي ترسد
نماينده خليلو فاديگا، اعلام كرد: اين بازيكن در آخرين مرحله از آزمايش پزشكي خود در اردوي اينتر موفق خواهد بود.
هفته گذشته اوسر و اينتر براي انتقال فاديگا به توافق رسيدند و آخرين مرحله براي آمدن اين بازيكن به ميلان آزمايشات پزشكي نراتزوري هاست.
«عيسي تراره» نماينده فاديگا در اين باره گفت: «هيچ نگراني از بابت شرايط ندارم. اينتر مي خواهد تنها چند آزمايش بيشتر بگيرد. فاديگا را خوب مي شناسم. او فصل پيش در ۵۰ بازي دشوار اوسر در فرانسه به ميدان رفت و هم در ليگ قهرماني و هم در جام حذفي درخشش خوبي داشت. خليلو در اين شرايط بسيار آرام است و نگراني ندارد. او مطمئن است كه همه چيز خوب پيش خواهد رفت. فكر مي كنم مهمترين كاري كه مي توانيم انجام بدهيم صبركردن است تا حرف زدن، پاسخ قطعي اينتر را دريافت مي كنيم».
كادر پزشكي اينتر روي مشكلات قلبي بازيكنان جديد به خصوص بازيكناني سياه پوست خود مي ترسد. اين ترس بعد از مشكلات كانو كه در اواخر دهه ۹۰ از آژاكس به اينتر منتقل شد بوجود آمد. اگر موضوع انتقال فاديگا به اينتر منتفي شود آنگاه مذاكرات براي انتقال كيلي گونسالس از والنسيا آغاز مي شود.

يك برزيلي در زاراگوزا
ساوي، مهاجم برزيلي بوردو آماده پيوستن به زاراگوزاي اسپانيا است.
قرارداد بازيكن ملي پوش برزيلي خاتمه پيدا كرده است، ساويو در اين باره گفت: «زاراگوزا تاريخ باشكوه و غني دارد، اما سال ۲۰۰۱ سال خوبي براي آنها نبود. اكنون آنها بار ديگر به لاليگا صعود كرده اند و در صدد تقويت تيم خود هستند. معتقدم فصل آينده درخشش خوبي در رقابتها خواهيم داشت .بازگشت به اسپانيا براي من جالب و هيجان انگيز است.»
ساوي، در تست پزشكي زاراگوزا شركت خواهد كرد و بعد از آن قرارداد خود را امضا مي كند.
002105.jpg


ياغي ميلان تا سال ۲۰۰۸ در سن سيرو
گاتوسو، مرد مياني و خشن ميلاني ها قرارداد خود را تا پنج سال ديگر با اين تيم تمديد كرد.
گاتوسو تا سال ۲۰۰۸ به همراه روسونري ها خواهد بود. او در اين باره گفت: «اشتها براي پيروزي اينجا فوق العاده است ما گروه مهيج و با نشاطي داريم. فصل پيش دو جام مهم را بدست آورديم. اكنون بار ديگر روي خط پيروزي قرار گرفته ايم. نمي خواهيم اين عادت را فراموش كنيم.» شايعاتي در بازار نقل و انتقالات مبني بر انتقال گاتوسو به منچستر وجود داشت اما تمديد قرارداد او به شايعات خاتمه داد.

سايه روشن ورزش
حوادث تازه در استقلال
002075.jpg

فكر نكنيد تمام مشكلات فوتبال در پرسپوليس خلاصه شده است. در استقلال نيز در همين روزها منتظر حوادث جديد باشيد. اصغر حاجيلو سرپرست استقلال تاكنون به تمرين اين تيم نرفته است. يكي از معاونان اين باشگاه علناً مي گويد مربي منتخب من از هفته پنجم در استقلال شروع به كار مي كند. نفري كه هر سال بهترين نفرات را به استقلال مي برد حالا چسبيده به يك تيم كرماني و هيچ كمكي به استقلال نمي كند. منصور خان هم كه زبانم لال هر وقت نبوده در استقلال صلح و صفا برقرار بوده است؟ براي تنش در كاروان آبي ها دليل بيشتر مي خواهيد؟
چرا بورا رفت
002080.jpg

مي دانيد چرا مسئولان فوتبال با بورا ميلوتينوويچ مذاكره نكردند؟ ما هم نمي دانيم اما حدس مي زنيم موضوع از اين قرار است، مي گويند يك دلال ايراني ساكن سن خوزه آمريكا قرار بود اوليويرا پرتغالي را براي مربيگري به تهران بياورد اما بعداً لو مي رود كه اين اوليويرا بدلي است. بعدها همين دلال اسباب سفر بورا را به تهران فراهم مي كند تا شايد در قلاب فدراسيون فوتبال گرفتار شود اما مسئولان فوتبال كه نمي خواستند دو باره از همان سوراخ گزيده شوند قيد بورا را مي زنند.
حيف كه فوتبال ما بسيار آسان بورا را از دست داد.
داستان رفاقت در فوتبال
002085.jpg

در فوتبال هر روز رفاقت معني جديدي پيدا مي كند و اكنون متهم اصلي نارفيقي وحيد قليچ است كه با دريبل زدن علي آقا! مي خواهد در كنار بگوويچ كار كند. نمي دانيم فشار خون پروين پس از حضور قليچ در تمرين پرسپوليس چه اندازه بوده است. اما اين نارفيقي مختص قليچ نيست و سابقه بسيار دارد، باور نمي كنيد؟ از پرويز كماسي بپرسيد، مي توانيد از ابراهيمي هم بپرسيد. تازه اين ها مال اين دوره اند برگرديد عقب منصور امير آصفي داستانها براي شما تعريف مي كند.
راههاي پرش در فوتبال
002095.jpg

در فوتبال از خيلي راهها مي توان به عرش رسيد كه يكي از آنها فعلاً يك برنامه تلويزيوني است. در اين برنامه هر مرده اي زنده مي شود، آن مربي كه ده سال است مربيگري نكرده و بيشترين افتخارش بردن چند تيم به دسته دوم بوده پس از اينكه به اين برنامه چسبيد حالا مشاور چندين تيم و سازمان است و درآمدش حتي از مربيان و بازيكنان مطرح هم بيشتر است. او همه كاره آن تيم رشتي است.
در چند تيم مطرح و ليگ يكي حتي انتصاب هم مي كند، در مناطق آزاد هم كه نگو و نپرس.
موفقيت يك مربي ژيمناستيك ايران در مجارستان
احمد محتشمي نماينده كشورمان در آزمون كلاس مربيگري بين المللي ژيمناستيك كه در دانشگاه سيميل وايز شهر بوداپست مجارستان برگزار شد، رتبه سوم را كسب كرد.
به گزارش روابط عمومي فدراسيون ژيمناستيك، محتشمي كه از سال ۶۱ به مدت ۸ سال عضو تيم ملي ژيمناستيك ايران بود در مسابقات آسيايي ۱۹۸۶ تهران جزو فيناليست هاي خرك حلقه قهرماني آسيا بوده است. در اين كلاس بين المللي كه تحت نظر كميته بين المللي المپيك (IOC)برگزار گرديد، نمايندگان ۲۵ كشور جهان، تحت نظر پروفسور اشتفان كركسوئي (رئيس انجمن ژيمناستيك فيزو) و پروفسور نتسينگ، به مدت ۲ماه، آخرين يافته هاي ژيمناستيك دنيا را حول ۴ محور روانشناسي ژيمناستيك، جامعه شناسي ژيمناستيك، فيزيولوژي و حركت شناسي ژيمناستيك و كوچينگ فراگرفتند.
انگار ژيمناستيك ما در حال شكوفايي است، مبارك است.
درخشان اين بار با پروين
حميد درخشان بازيكن اسبق پرسپوليس در پي بوجود آمدن مشكلات كنوني در پرسپوليس كه دامنه  گسترده اي از ناآرامي ها را در سطح اول فوتبال كشورمان بوجود آورده وارد ميدان شده است. او در اين تنش ها اين بار به پروين نزديك شده است. روزي كه استانكو رفت، درخشان و پيوس از نفراتي بودند كه از سوي پروين حذف شدند تا ابراهيمي مربي و كمك پروين شود اما اين بار درخشان در جناح پروين قرار گرفته است و مي گويد: به عقيده من سياستگذاري باشگاه پرسپوليس در مورد بازيكنان اشتباه بوده است و اگر صداقت و اعتماد بين بازيكنان و مسئولان نباشد چنين مشكلاتي را هم دربردارد. درخشان در ادامه گفت: وقتي مديران باشگاه به تعهدات خود عمل و پول بازيكنان را به موقع پرداخت نكنند بروز چنين اختلافاتي طبيعي است و نبايد به راحتي از اسم بازيكناني كه براي فوتبال اين مرز و بوم زحمت كشيدند به سادگي بگذريم.
002110.jpg

نشريات ورزشي و مديران ورزشي
مقصر پيدا شد، مقصر وزارت ارشاد است كه نشريات ورزشي رشد قارچ گونه داشته اند. بي جهت دنبال مقصر نباشيم همين الآن آنهايي كه امتياز روزنامه ورزشي را مي دادند محاكمه كنيد تا ورزش و فوتبال از نابساماني رهايي يابد.
راستي نوبت محاكمه آن نهادهايي كه كيلويي مدرك دادند كي فرامي رسد؟ روزي فكر مي كردند مشكلات كلي جامعه با دادن مدرك حل مي شود حالا همان مدرك گرفته ها خود مشكل شده اند. نه به اندازه كافي براي آنها شغل است و نه مشكلي از جامعه را حل كرده اند. مشكل اصلي ورزش كجاست؟ نشريات ورزشي كه قارچ گونه رشد كرده اند يا مدرك گرفته هاي كيلويي.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |