شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
الْبَشَاشَهُ حِبَالَهُ الْمَوَدَّهِ.
گشاده رويي دام دوستي است.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
سلطان جهانم بچنين روز غلامست
گل در بر و مي در كف و معشوق بكامست
چشمم همه بر لعل لب و گردش جامست
گوشم همه بر قول ني و نغمه چنگست
در ميزگرد سينماي مستند عنوان شد:
ضعف تحقيق از مشكلات اصلي سينماي مستند است
ميزگرد سينماي مستند امروز ايران، در چهارمين هفته فيلم مستندسازان زن ايران فروغ در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.
چهارمين هفته فيلم فروغ كه از ۲۸ تيرماه در خانه هنرمندان آغاز شد، ديروز(جمعه) پايان يافت.
به گزارش ايرنا، شادمهر راستين در اين ميزگرد، گفت: با مروري بر ۵۰۰ فيلم توليدي سالهاي اخير اين موضوع كه بيش از ۵۸درصد آثار دولتي و ۱۳درصد توسط بخش خصوصي و بقيه آثار به صورت مشاركتي توليد شده مشخص مي شود.
به گفته وي، بيش از ۹۰درصد مستندسازان خود تهيه كننده هستند و اين بدين معني است كه فيلم براساس بودجه خود توليد مي شود و تاثير سرمايه گذار و تهيه كننده روي موضوع خود را نشان مي دهد. وي توضيح داد: ۶۸درصد فيلمهاي مستند شخصيت محور بوده و ۴۲درصد به موضوع مواد مخدر و معضلات اجتماعي مي پردازند.
محمد اطبايي تهيه كننده فيلم مستند نيز جوان زدگي و نبود بازار مناسب را از جمله مشكلات مستندسازان برشمرد. وي گفت: جواني مستندسازان فضاي جشنواره ها را جوان زده كرده كه با ويژگي نسلي كه در قرن ۲۱ تصور مي كند كه در كمترين وقت ممكن به بالاترين جاي ممكن برسد، ارتباط دارد.
وي بي برنامگي و سياستهاي غيرشفاف نهادهاي فرهنگي را موجب گسترش توليدات صرفا جشنواره اي در حوزه سينما دانست.
اطبايي افزود: متاسفانه بودجه نهادهاي فرهنگي صرفا براي حضور در مجامع بين المللي صرف مي شود و به دليل توزيع نامناسب فيلمهاي هنري و آثار مستند مجالي براي نمايش نمي يابند. وي گفت: تلويزيون بازاري است كه نياز خود را به شيوه سفارش به شبكه هاي خود برآورده مي كند و اين در حالي است كه توليد مشترك رسمي فيلم مستند در ايران نداريم.
مسعود شفيق همچنين در ميزگرد سينماي مستند ايران گفت:  نبود محقق در كنار جريان توليد، سينماي مستند را در موضع ضعف قرار داده است.
وي يادآور شد: به هيچ عنوان در سالهاي اخير به مقوله تحقيق در سينما و به خصوص حوزه مستند نگاه جدي نشده است و مشكلات سينما از نبود تحقيق حاد و پيچيده شده است.
شفيق، كثرت محقق را از ابزار معرفت شناسنامه فيلم دانست و گفت: مشكل اساسي، ضعف ساختار نمايشي سينماي مستند است و اين ساختار روي روش و شيوه هاي پژوهشي تاثير دارد.
روبرت صافاريان هم در اين باره گفت: ارزاني وسايل توليد امكان
فيلم سازي را سهل تر ساخته است. وي افزود:  با نسل جديد مستندسازاني مواجهيم كه سليقه سينمايي و احساس آنها از فرهنگ سياسي با مستندسازان قديمي تفاوت اساسي دارد. مازيار بهاري كارگردان حوزه سينماي مستند نيز نبود صنعت مستندسازي را مشكل جدي اين عرصه دانست.
وي گفت: تا زماني كه دولت نگاه تجاري به اين سينما داشته باشد، نمي توان به تثبيت اين گونه سينمايي اميدوار بود.

زندان زنان در هند با استقبال روبرو شد
006135.jpg
فيلم ايراني زندان زنان، در پنجمين جشنواره فيلمهاي آسيايي دهلي نو روي پرده نمايش رفت و با استقبال قابل توجه علاقه مندان به سينما روبه رو شد.
به گزارش ايرنا، اين فيلم كه در بخش غيررقابتي جشنواره دهلي نو قرار دارد، ديشب در يك مركز فرهنگي پايتخت هند در حالي كه گروه كثيري از دست اندركاران سينما، مسئولان جشنواره و برخي ايرانيان مقيم حضور داشتند، به نمايش درآمد.
منيژه حكمت، كارگردان اين فيلم كه در دهلي نو حضور دارد طي سخنان كوتاهي قبل از نمايش فيلم زندان زنان توضيحاتي در مورد اين كار خود ارائه كرد.
وي ابراز اميد كرد كه در آينده هيچ زنداني در دنيا وجود نداشته باشد.
در پنجمين جشنواره فيلمهاي آسيايي دهلي نو كه از روز جمعه آغاز شده است ۷۵ فيلم از كشورهاي مختلف از جمله ايران به نمايش درمي آيد. اين جشنواره ده روز در چند بخش برگزار مي شود كه در بخش مسابقه آن ۱۴ فيلم از ۱۳ كشور از جمله فيلم ايراني سفر به فردا حضور دارند.
فيلم هاي زندان زنان از منيژه حكمت و روسري آبي از رخشان بني اعتماد نيز در بخش غيررقابتي پنجمين جشنواره فيلمهاي آسيايي دهلي نو شركت كرده اند.

دكتر فرهاد ناظرزاده كرماني تأليف نخستين دايره المعارف نمايشنامه شناسي را به پايان رسانده است
«درآمدي به نمايشنامه شناسي» اولين دايره المعارف نمايشنامه شناسي به زبان فارسي است كه توسط دكتر فرهاد ناظرزاده كرماني تأليف شده و انتشارات سمت - سازمان مطالعه و تدوين كتب درسي- وابسته به وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري آن را منتشر مي كند. ناظرزاده كرماني در گفتگو با سايت خبري ايران بين ضمن اعلام اين خبر گفت: در اوايل دهه هفتاد تصميم به تأليف اين كتاب گرفتم و با خود عهد كردم كه بهترين كتاب را در زمينه نمايشنامه شناسي تأليف كنم و از بهترين و قابل اعتماد ترين منابع موجود در اين زمينه استفاده نمايم و به همين دليل سفرهايي به كشورهاي اروپايي و آمريكايي داشتم. به گفته ناظرزاده تأليف اين كتاب حدود هشت سال كار بدون وقفه برده و برمبناي منبع انگليسي و فرانسوي نوشته شده است. اين كتاب دربردارنده مهم ترين و آخرين اطلاعات درباره نمايشنامه و نقد آن و صدها اصطلاح در اين زمينه است كه بسياري از آنها تاكنون به زبان فارسي معرفي نشده است و مانند ساير آثار مؤلف در مقابل هركدام يك برابرنهاد فارسي ساخته شده است. همچنين در قسمت هاي مختلف اين كتاب اصطلاحات كليدي و اوليه نمايشنامه شناسي و ژانرها و گونه هاي متعارف وغيرمتعارف و پيشتاز تئاتر و بازخواني امروزي فن شعر ارسطو و... مورد بحث وبررسي قرار گرفته است. نسخه نهايي كتاب حدود دو سال پيش از سوي ناظرزاده به انتشارات سمت ارائه شده و وي احتمال مي دهد اواخر پائيز امسال كتاب روانه بازار نشر شود. اصطلاح نمايشنامه شناسي پيش از اين در زبان فارسي رايج نبوده و اين اصطلاح را مؤلف كتاب براي مطالعه نمايشنامه ساخته است مانند بقيه واژه هايي كه شايستگي و ارزندگي پژوهش علمي را دارند از جمله جامعه شناسي و روان شناسي و...

رئيس اداره تئاتر:
سالن هاي سينما را به «سينماتئاتر» تبديل كنيد
رئيس اداره تئاتر گفت كه بايد مجوز تبديل شدن سالن هاي مناسب سينما به «سينماتئاتر» صادر شود.
«داود فتحعلي بيگي» ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: كسادي بازار فيلم، شرايطي را بوجود آورده كه سينماگران از اختصاص يك نوبت اكران به نمايش تئاتر استقبال مي كنند.
اين كارگردان تئاتر معتقد است كه معاونت سينمايي از دادن مجوز اجراي تئاتر در سالن هاي سينما خودداري مي كند.او گفت: مردم اغلب علاقه بسياري به تماشاي نمايش هاي كمدي دارند و با توجه به اينكه اجراي اين آثار نياز چنداني به امكانات صحنه اي، دكور و نور ندارد مي توان آنها را براحتي در سالن هاي سينما به روي صحنه برد.
فتحلي بيگي، شرايط سالن هاي موجود تئاتر را با توجه به كمبود سالن و بودجه ناچيز، نامناسب دانست و خواستار توجه بيشتر مسئولان هنري به اين موضوع شد.
وي افزود: كمبود بودجه، نداشتن سالن تمرين و اجرا، مشكلاتي است كه در سال هاي متمادي بر تئاتر كشور تأثير منفي داشته است.
رئيس اداره تئاتر، هچنين از پراكندگي بودجه در ساخت سالن هاي تئاتر در مراكز فرهنگي و هنري انتقاد كرد و بهره گيري از نظرات كارشناسان اين رشته را در ساخت سالن هاي استاندارد بااهميت دانست.
وي جدا كردن تالار وحدت از مجموعه سالن هاي نمايشي دولتي و ايجاد بنياد رودكي به عنوان بخشي از زيرمجموعه هنري كشور را جابجايي سرمايه دولتي دانست.
به گفته فتحعلي بيگي، اين اقدام در صورت احتمال واگذاري اين تالار به بخش خصوصي قابل توجيه خواهد بود.

دوسالانه كاريكاتور در تهران
ششمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران مهرماه برگزار مي شود.
به گزارش دبيرخانه دوسالانه، آثار نمايشگاه در سه موضوع كاريكاتور چهره، موضوع آزاد و «سرقت» ارائه خواهد شد.
هر هنرمند مي تواند در هر بخش با سه اثر شركت كند و آثار شركت كننده بايد حداكثر تا دهم شهريور ماه با پست يا به صورت حضوري به دبيرخانه جشنواره مستقر در خانه كاريكاتور ايران ارسال يا تحويل شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


روزنامك
يادگار
بلاش چهارم، شاه اشكاني ايران در دهه سوم ژوئيه سال۱۹۹ ميلادي اقوام خزر را كه در برخي مناطق ساحلي اين دريا مستقر شده بودند از ارمنستان دور ساخت و به آن سوي دربند قفقاز عقب راند. بلاش با اين كه در معرض حمله نيروهاي «سه وروس» امپراتور روم بود كه وارد ساحل شرقي مديترانه شده بودند، به بيرون راندن خزرها اولويت داده بود و با ارسال يك پيام صلح جويانه به «سه و روس»، ارتش ايران را مامور جنگ با خزرها كرده بود و موفق شد.
* ۲۵ ژوئيه ۱۹۴۱ (۱۳۲۰) چرچيل نخست وزير وقت انگلستان با ارسال يك تلگرام سري به ژنرال «وي ول»، فرمانده نيروهاي انگليسي در هند به او اطلاع داد كه حمله نظامي به ايران قطعي است و واحدهاي لشكر ۹ هند بايد تا ده روز ديگر به بصره برسند. به كشتي هاي حامل آنان دستور دهيد كه با آخرين سرعت برانند. ما بايد براي خنثي كردن ناوگان ايران روشي در پيش گيريم كه برايمان گران تمام نشود؛ نگراني من از كشتي هاي توپدار ايران از همان زماني است كه برخلاف سياست ما، موسوليني به ايجاد اين ناوگان براي ايران كمك كرد (تاريخ نشان داد كه انگليسي هاي مقيم آبادان افسران كشتي هاي جنگي ايران را با طرح نيرنگ به يك مهماني دعوت كردند و كشتي هاي بدون افسر و فرمانده را غرق و يا تصرف كردند).
* انقلاب كوبا ۲۶ ژوئيه سال ۱۹۵۳ با حمله مسلحانه فيدل كاسترو و يارانش به سربازخانه «مون كادا» وارد مرحله اصلي خود شد.
* جمال عبدالناصر رئيس جمهوري وقت مصر در اين روز در سال ۱۹۵۶ آبراه سوئز را كه در كنترل انگلستان و فرانسه بود ملي اعلام كرد و از اين دو كشور خلع يد بعمل آورد كه بلافاصله مورد تحريم مالي انگستان، فرانسه و آمريكا قرار گرفت و چندي بعد در همين سال انگلستان، فرانسه و اسرائيل به مصر حمله نظامي كردند كه با تهديد شوروي كه ارتش سرخ را به كمك مصر خواهد فرستاد مجبور به قطع پيشروي و سپس تخليه مصر شدند.
*در جريان اختلاف عراق و كويت بر سر نفت منطقه مرزي دوكشور و تهديد عراق به تصرف اين منطقه، ۲۶ ژوئيه ۱۹۹۰ سفير وقت آمريكا در بغداد به صدام حسين اطمينان داد كه آن دولت در جريان اختلاف عراق و كويت جانب هيچكدام را نمي گيرد.عراقي ها بعدا مدعي شدند كه همين اطمينان كه شايد يك فريب بود باعث شد كه صدام تصميم به تصرف كويت بگيرد و...
ماندگار
* «جورج برنارد شا»، ۲۶ ژوئيه ۱۸۵۶ در دوبلين ايرلند به دنيا آمد، ۹۴ سال عمر كرد و بعد از شكسپير بزرگترين درام نويس زبان انگليسي بشمار مي رود. شا در عين حال يك متفكر و خطيب بزرگ بود. وي افكار سوسياليستي داشت و از رفاه و آموزش برابر، توزيع عادلانه ثروت، مالكيت عمومي زمين و ملي بودن صنايع بزرگ جانبداري مي كرد. او كه يك نباتخوار و ضد مصرف الكل و دخانيات بود با نظام انتخاباتي غرب شديدا مخالفت مي كرد و نوع رايج تبليغات انتخاباتي را نوعي پيروزي پول و زد و بند و زرنگي مي دانست و خواهان اصلاح اين وضعيت بود و با اين آرزو كه در طول حيات وي، مردم بتوانند بهترين هاي جامعه خود را به نمايندگي برگزينند از اين دنيا رفت.
* ۲۶ ژوئيه در عين حال زادروز دكتر «سالوادور آلنده» رادمرد بزرگ شيليايي است كه در ۱۹۰۸ به دنيا آمد و در ۱۹۷۳ در جريان كودتا كشته شد. او يك پزشك سوسياليست بود و در سال ۱۹۳۳ حزب سوسياليست شيلي را تاسيس كرد كه اينك دختر او را بر كرسي رياست مجلس مقننه اين كشور نشانيده است. افكار سوسياليستي آلنده عملي ترين راه را براي برابري اجتماعي- اقتصادي مردم به دست مي دهد و مخالفت شديد كاپيتاليستها با او به همين دليل بود. برخلاف سوسياليسم شوروي، نظر وي اين بود كه به جاي ملي كردن صنايعي كه مادر محسوب نمي شوند، كارگران و مهندسان در مالكيت آنها شريك شوند و دولت با افزايش ماليات بر آنها، پول حاصله را صرف رفاه عمومي از جمله آموزش و بهداشت رايگان و بازنشستگي همگاني كند و هركارخانه كه در طول سال پيشرفت نداشته باشد آن را مصادره و سپس به كساني كه قول پيش برد بدهند واگذار كند. در زمينه اراضي، وي معتقد به اجاره دادن آنها براي كشاورزي و ساختمان بود، اجاره مادام العمر به شرط بهره برداري. وي مي گفت كه تجارت خارجي و سياست پولي كشور بايد در اختيار شوراهاي كثيرالعضو مركب از كارشناسان باشد.آلنده كه با آراء چپهاي شيلي از جمله كمونيستها رئيس جمهوري شده بود با ملي كردن منافع آمريكائيان در آن كشور و نزديك شدن به چين، كره شمالي و كوبا كه در ليست سياه آمريكا بودند بر دشمني اين دولت نسبت به خود افزود و دولت او پس از سه سال حكومت با كودتاي ژنرال پينوشه كه گفته مي شود با نقشه و كمك سيا انجام گرفت ساقط، و خودش هم كشته شد.
منبع مطالب دوبخش بالا: www.iranianshistoryonthisday.com
روزگار
چند جامعه شناس در يك ميزگرد تلويزيوني كه پنجشنبه شب در اروپا و آمريكا پخش شد به چند پديده تازه كه كشف كرده اند اشاره كردند از جمله:
*بررسي آگهي هاي ترحيم و تدفين رسانه هاي چاپي جهان نشان مي دهد كه عمر متوسط درگذشتگان ۷۸ سال بوده و چهل درصد از آنان بيش از ۸۴ سال عمر كرده اند كه هشداري است به دولتها كه از هم اكنون راههاي تامين رفاه سالخوردگان را بيابند. يكي از اين جامعه شناسان گفت كه سالها قبل ضمن مطالعات خود خوانده بود كه ايران در قوانين كيفري خود داراي ماده اي است كه اگر فرزندان از نگهداري والدين سالخورده خود سر بازبزنند به زندان مي افتند و شماره اين ماده را يادداشت كرده كه ۲۱۴ ثاني (مكرر) بوده است كه به نظر او قاعده اي مهم و درست است.
پرسش پزشكي
از دكتر رودريگز سئوال شده است كه آيا براي شستشوي روده بزرگ دارو وجود دارد و او پاسخ داده است: كولون كلينزر كه از چند نوع ريشه، پوست و بذر گياهي از جمله سيليوم، و عصاره بوته گندم ساخته شده است. ميزان مصرف با نظر دكتر و چهار تا شش كپسول، سي دقيقه پيش از غذا است. البته براي مدتي بسيار محدود.

داستانك
كفش
در راه بازگشت به خانه، مرتب سرش را خم مي كرد و به كفشهايش نگاه مي كرد، آنها خيلي كهنه شده بودند و او ديگر خجالت مي كشيد با آنها به مدرسه برود. مدتها بود كه به مادرش گفته بود كفش نو مي خواهد ولي هنوز هيچ خبري نبود.
وقتي به در خانه رسيد، مادر با لبخند در را باز كرد و گفت: امروز ديگر از دست اين كفشها راحت مي شوي. او خيلي خوشحال شد ولي ناگهان مادر كفشهاي برادر بزرگش را به او نشان داد و گفت: امروز براي برادرت كفش خريدم و تو مي تواني از امروز كفشهاي او را بپوشي ولي او با عصبانيت گفت: نه، چرا بايد كفشهاي او را بپوشم.
مادر با لحني آرام و غمگين گفت: اگر روزي تو نويسنده اي را كه خيلي دوست داري، ببيني و او خودنويس خود را با وجود اينكه كهنه باشد به تو بدهد تو از او نمي گيري و به داشتن آن افتخار نمي كني ؟و او با تكان دادن سرش تأييد كرد. و بعد مادر ادامه داد خوب حال برادرت كفشهاي خود را به تو مي دهد آيا تو او را دوست نداري و به او افتخار نمي كني. فرداي آن روز او در حالي كه كفشهاي برادر بزرگش را پوشيده بود سرش را بالا گرفته و به مدرسه مي رفت.
مهين دهقان پور

گشتي در دنياي خبرها
عاقبت خوشامدگويي
نيو يورك: پسر ۱۲ ساله اي كه براي خوشامدگويي به همسايه جديد به منزل آنها مراجعه كرده بود مورد هجوم سگ آنها قرار گرفت و به شدت مجروح شد.
در حقيقت پزشكان براي جلوگيري از خونريزي زخم هاي اين پسربچه مجبور شدند ۳۴ بخيه به صورتش بزنند.
هنگامي كه اين پسر وارد خانه همسايه شد، سگ غول پيكر آنها به سوي وي حمله ور شد و او را نقش بر زمين كرد. البته اين پايان ماجرا نبود چون سگ وحشي ۷ بار صورت پسربدشانس را گاز گرفت.
۴ ساعت سرگرداني
منچستر: مسافران پروازهاي خروجي فرودگاه منچستر پيش از سفر خود مي توانند خودروشان را تحويل شركتي كه پاركينگ فرودگاه را اجاره كرده بدهند تا كاركنان اين شركت خودروها را در مكاني مناسب پارك كنند.
دو روز قبل هنگامي كه مسافران پرواز ورودي از اسكاتلند از گمرك فرودگاه منچستر بيرون آمدند، براي تحويل گرفتن خودرو خود به ميز پذيرش پاركينگ فرودگاه مراجعه كردند اما خراب شدن كامپيوتر اين شركت باعث شد مسافران براي تحويل گرفتن خودرو خود بيش از۴ ساعت معطل شوند.
نقص در سيستم كامپيوتري شركت مسئول پذيرش را از شناسايي محل پارك خودرو مسافران ناتوان كرده بود.
در پي اين سرگرداني بسياري از مسافران با پليس تماس گرفته و شكايت كردند اما ماموران پليس با حضور در صحنه اعلام كردند كاري از دست آنان برنمي آيد.
غرامت براي جنين
لندن: براي اولين بار در انگليس، غرامت به يك جنين تعلق گرفت. چند سال قبل هنگامي كه يك خانم باردار در حال عبور از خيابان بود، يك خودرو او را زير گرفت و جنين دچار ضربه مغزي شد. به همين دليل هنگامي كه نوزاد چشم به جهان گشود از ناحيه دست و پا فلج بود. همين نقص باعث شد تا قاضي پرونده راننده متخلف را موظف به پرداخت ۶/۱ ميليون پوند غرامت به والدين كودك نمايد. اين كودك هم اكنون ۷ ساله است و پزشكان پيش بيني مي كنند در سن ۲۰ سالگي از دنيا برود.
كودكان در كنار مادر نخوابند
بن:  پزشكان بار ديگر به مادران توصيه مي كنند كودكانشان را در كنار خود نخوابانند. طي چند ماه اخير چند نوزاد كه در كنار مادران خود خوابيده بودند، زير تن آنان خفه شده اند. به همين دليل پزشكان توصيه مي كنند كودكان حتما جدا از مادر بخوابند چون مادران به دليل خستگي، شب ها به خواب عميقي فرو مي روند و ممكن است بچه را زير بدن خود له و خفه كنند.
فقط به خاطر ميمونها
گامبيا: يك زوج انگليسي حاضر شده اند خانه ۷۵۰ هزار پوندي خود را از دست بدهند و به جاي آن در يك كلبه در آفريقا زندگي كنند و خود را وقف بازپروري ميمونها كنند.
آنها پس از خروج از خانه ويلايي خود در انگليس به كشور گامبيا سفر خواهند كرد تا در كلبه اي كه فاقد توالت و دستشويي است به زندگي كنار ميمونها بپردازند.
اين زوج ۵۲ ساله به نگهداري از ميمونهايي كه توسط شكارچيان مجروح مي شوند، خواهند پرداخت.
مقايسه رانندگان زن و مرد
برلين: نتايج يك نظرخواهي حاكي از آن است كه اطلاعات رانندگان خانم در مورد بخش هاي مختلف خودرو كمتر از اطلاعات رانندگان مرد است با اين حال زنان در پذيرش اين واقعيت صادق تر از مردان هستند.
۵۵درصد از رانندگان زن اعتراف مي كنند هيچ اطلاعي در مورد قسمت هاي مختلف خودرو ندارند در حالي كه تنها ۱۸درصد از رانندگان مرد به كم بودن اطلاعات خود اعتراف دارند.
نتايج اين نظرخواهي همچنين نشان مي دهد ۳۵درصد از رانندگان زن ميزان آب باتري خودرو را كنترل مي كنند در حالي كه اين رقم در رانندگان مرد به ۶۰درصد مي رسد.
علاوه بر اين ۹۰درصد رانندگان مرد به طور مداوم سطح روغن داخل موتور را كنترل مي كنند، اما ۷۳ درصد زنان اين كار را انجام مي دهند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۳۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۲۷دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۸ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
روزنامك
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |