شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
ادعاي تازه رسانه هاي آمريكا درباره حضور اعضاي القاعده در ايران
گروه سياسي: طي روزهاي اخير مقامات و رسانه هاي آمريكايي بار ديگر به طرح موضوع حضور نيروهاي القاعده در ايران پرداختند.
روزنامه البيان چاپ امارات به نقل از كالين پاول نوشت: دستگيري تعدادي از عناصر گروه القاعده ازسوي ايران به عنوان يك گام مثبت محسوب مي شود.
وزير خارجه آمريكا كه با خبرنگاران گفت و گو مي كرد در اين باره افزود: كاخ سفيد تحويل اين افراد از سوي ايران به آمريكا يا به كشورهايي كه اين افراد تبعه آنها محسوب مي شوند را خواستار شد.
پاول افزود: اظهارات ايران نسبت به دستگيري اين افراد تحول مهمي است و من معتقدم كه اين اقدام ايران دربرگيرنده شيوه اي از شفافيت مبني بر دستگيري تعدادي از اعضاي القاعده محسوب مي شود.
اظهارات پاول در حالي منتشر مي شود كه خبرگزاري آلمان به نقل از سخنگوي كاخ سفيد اعلام داشت: واشنگتن نمي تواند به صحت گزارش هاي مربوط به دستگيري برخي از اعضاي گروه القاعده در ايران، اطمينان داشته باشد.
به گزارش ايسنا، خبرگزاري آلمان به نقل از اسكات مك كلان، سخنگوي كاخ سفيد، اعلام كرد: در صورتي كه اين گزارش ها صحت داشته باشد، ايران بايد براي محاكمه اين تروريست ها آنها را به آمريكا يا به كشورهاي متبوع اين افراد تحويل دهد.
شبكه فاكس نيوز نيز از قول منبعي بدون ذكر نام، ادعا كرد: ايران گفته است در ميان اعضاي دستگيرشده القاعده در ايران برخي چهره هاي ارشد اين سازمان وجود دارند.
اين شبكه كه به پنتاگون گرايش دارد، در خبر خود مدعي شد ايران در نظر دارد تعدادي از القاعده اي هاي دستگيرشده را به مصر تحويل دهد.اين شبكه در ادامه به نقل از يك مقام مصري كه نخواست نامش فاش شود گفت: ايمن الظواهري در جمع مظنوناني است كه ايران قصد دارد به مصر تحويل دهد.
مقامات رسمي ايران به دفعات اعلام داشته اند كه ايمن الظواهري در ايران نيست.

وزير امور خارجه:
ايران قتل يك ايراني در كانادا را به سرعت پيگيري مي كند
وزارت خارجه از فراخواني سفير كانادا به كشورش انتقاد كرد
006085.jpg
گروه سياسي: در پي انتشار خبر كشته شدن يك جوان ايراني در كانادا، كمال خرازي وزير امور خارجه گفت: بررسي همه جانبه چگونگي كشته شدن يك شهروند ايراني و مجروح شدن ديگر شهروند ايراني به دست پليس كانادا در دستور كار فوري وزارت خارجه قرار گرفته است.
به گزارش ايسنا، خرازي ضمن ابراز همدردي با خانواده كيوان تابش و آرزوي بهبودي براي امير آقايي گفت: وزارت خارجه از ظرفيت ها و ابزار ديپلماتيك  براي روشن شدن اين حادثه تاسف بار و احقاق حقوق شهروندان ايراني استفاده مي كند.
كمال خرازي افزود: مقايسه دو موضوع درگذشت خانم كاظمي و قتل كيوان تابش از سوي وزارت خارجه كانادا براي ما قابل درك نيست. به نظر مي رسد اظهار نظرهاي اوليه و زودهنگام مقامهاي اتاوا، بيش از آن كه توضيح روشني ارائه دهد، توجيه كننده اقدام غيرقابل دفاع پليس اين كشور در به قتل رساندن فوري شهروند ايراني با سلاح گرم است.
وزير امور خارجه تاكيد كرد:  دولت كانادا در انجام مسئوليت ديپلماتيك اش در اطلاع دادن سريع و به موقع اين موضوع به جمهوري اسلامي ايران كوتاهي كرده است و به وظايفش عمل نكرده است.
ما منتظر توضيحات روشن و قانع كننده در اين زمينه هستيم و مصر به تحقيقات دقيق و رسيدگي سريع و منصفانه براي روشن شدن اين حادثه تاسف انگيز و محاكمه و مجازات عامل يا عاملان اين قتل مي باشيم.
درخصوص كشته شدن كيوان تابش، روزنامه كلوپ اندميل كانادا نوشت: پليس اين كشور مدعي است در زمان شليك، مقتول چاقو به همراه داشته است. اما مادر اين جوان ايراني گفته است كه فرزند او به خاطر احساس عدم امنيت در كانادا چاقو حمل مي كرده است.
اخبار روزنامه هاي كانادايي حاكي از آن است كه تابش بعد از حمله به دو دختر جوان از دست پليس فرار مي كند و بعد از مدتي تعقيب و گريز در يك كوچه بن بست گرفتار مي شود. به نوشته تعدادي از جرايد غرب كانادا در اين حادثه كه يازده روز پيش اتفاق افتاده است، مقتول براي فرار با چاقو به پليس حمله ور مي شود كه با شليك پليس كشته مي شود.
وزارت خارجه ايران از طريق كانالهاي ديپلماتيك خواستار توضيحات دقيق مقامات كانادايي درخصوص حادثه  كشته شدن تابش و دلايل واقعي آن است.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه در واكنش به احضار سفير كانادا در ايران از سوي دولت متبوعش براي بازگشت به اتاوا گفت: فراخواني سفير براي مشورت در روابط ديپلماتيك امري رايج است.
آصفي در عين حال با اعتراض نسبت به رفتار كانادا گفت: چنين رفتاري در قبال درگذشت تاسف بار يك تبعه ايراني (زهرا كاظمي) غيرقابل توجيه است.
دولت كانادا پس از اعلام دفن پيكر زهرا كاظمي در تهران، سفير خود را براي مشورت به اتاوا فراخواند.
آصفي در اين اظهار نظر كه از سوي ايسنا مخابره شده گفت: دولت جمهوري اسلامي ايران براي كشف جزئيات اين حادثه تلخ ،بسيار جدي و مصمم است. به هر حال اميدواريم كانادا از اقدامات شتابزده و غيرمنطقي كه مي تواند شرايط را پيچيده كند خودداري نمايد.
روزنامه اتاوا سيتي از قول رينولد رويرون سخنگوي وزارت خارجه كانادا نوشت: فراخوان سفير از تهران يك پيام فوري ديپلماتيك براي ابراز ناخرسندي ما است. روزنامه كلوپ اندميل نيز از قول بيل گراهام نوشت:ما هر كاري براي بازگرداندن جسد خانم زهرا كاظمي انجام خواهيم داد.
گراهام همچنين گفته است: كانادا قصد داشت تحريم هايي را عليه ايران اعمال كند و فراخواندن سفير كشورش از ايران براي مشورت بوده است.
وي افزود: دولتش تا پيش از مذاكره با فيليپ مك كينون، سفير كانادا در تهران در اين خصوص هيچ تصميمي اتخاذ نمي كند.

آيت الله امامي كاشاني در نماز جمعه تهران:
آمريكايي ها مفاهيم را از واقعيت تهي كرده اند
006080.jpg
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: آيت الله امامي كاشاني در خطبه دوم نماز جمعه ديروز تهران، بر وحدت اقشار و گروههاي مختلف جامعه تأكيد كرد و اظهار داشت:  امروز كشور ما بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت ملي و اسلامي است.
امام جمعه موقت تهران افزود: با وحدت، شعور و رشد عقلي جامعه اسلامي، تمامي نقشه هاي استكبار جهاني عقيم خواهد ماند.
وي ادامه داد:  كساني كه در گوشه و كنار اين مملكت آنچنان كه استكبار جهاني مي انديشد، فكر و انديشه مي كنند، بدانند كه بر ضد اسلام و دين عمل مي كنند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اهميت برگزاري نماز جمعه، گفت: فريضه ديني الهي نماز جمعه، آيينه حيات، زمان و بيانگر همه زيبايي ها است.
امامي كاشاني افزود: حضرت امام رضا(ع) فرمودند كه به سه دليل نماز جمعه از اهميت بالايي برخوردار است، يكي اينكه امام جمعه در اين فريضه مردم را به اطاعت از خدا تشويق مي كند، دوم، خطيب جمعه مردم را از گناه مي ترساند و سوم اينكه امت اسلام را از آخرين اتفاقات و حوادث باخبر مي سازد.
وي خاطرنشان كرد: به همين علت است كه استكبار از جمع شدن مردم و اقامه نماز جمعه خوف دارد.
خطيب نماز جمعه تهران با اشاره به فتنه انگيزي استكبار جهاني گفت:  استكبار با عناوين مختلف، ايران اسلامي را متهم مي كند و اكنون نيز ما را به تلاش براي داشتن سلاح هسته اي متهم ساخته است.
وي، با اعلام اين مطلب كه مسئولان كشور در اين زمينه بارها اعلام كرده اند كه جمهوري اسلامي درصدد ساخت سلاح كشتار جمعي نخواهد بود، اظهار داشت: برنامه هاي ايران براي دستيابي به انرژي هسته اي و صلح آميز است.
امام جمعه موقت تهران گفت كه با بهانه دستيابي به سلاح هسته اي، مي خواهند ما را مجبور كنند تا به پروتكل ۲+۹۳ ملحق شويم و مي خواهند ملت را تحت سلطه خود درآورند.
وي خاطرنشان كرد: آمريكا با پول، زور و قدرتي كه دارد اين ادعاها را مطرح مي كند، ولي بداند كه دنيا اين موضوع را فهميده و ايران را به صداقت، راستگويي و صفا شناخته است.
عضو مجلس خبرگان رهبري اظهار داشت: آمريكايي ها با اين ادعاهاي خود بتدريج مفاهيم را از واقعيت خود تهي كرده، ولي مطمئن باشند كه دنيا در حال بيداري و هوشياري است.
وي افزود: اين يك حقيقت است كه در همه جاي دنيا وجود دارد و اينكه يك خبرنگار برايش مشكلي پيش آمد بگونه اي ممكن است در جاي ديگر نيز اتفاق بيفتد، ولي اينها فتنه انگيزي كردند و با اين كار بدنبال مقاصد و اهداف خود هستند.

نگراني پاكستان از گسترش روابط ايران و هند
ميرظفرالله خان جمالي نخست وزير پاكستان گفت: اسلام آباد از فعاليت هاي رو به گسترش هند در افغانستان و ايران نگران است.
به گزارش ايرنا از اسلام آباد جمالي در مصاحبه اختصاصي با روزنامه «نواي وقت» كه ديروز منتشر شد، افزود: هند تعداد كنسولگري ها و نمايندگي هاي خود را در افغانستان و ايران افزايش مي دهد و تاكنون به قندهار، هرات و زاهدان رسيده است.
نخست وزير پاكستان اظهار داشت: من شخصاً در جريان ديدار اخير وزير كشور افغانستان به وي گفتم كه فعاليت ديپلماتهاي هندي تا كابل و جلال آباد قابل قبول و منطقي است ولي توسعه بيشتر اينگونه فعاليت ها براي پاكستان نگران كننده است.

آيت الله مشكيني:
مشكل مردم عراق فقدان امنيت است
گروه سياسي: آيت الله علي مشكيني در خطبه هاي ديروز نماز جمعه قم گفت: سال هاي متمادي است كه مردم عراق زجر مي كشند، كشته مي دهند و ظالمي بي نظير در طول تاريخ تاكنون بر آنها سلطه داشته كه امروز از بين رفته است.
به گزارش ايسنا، خطيب نماز جمعه قم ادامه داد: مشكل مردم عراق فقدان امنيت است، به طوري كه امروز اين كشور به يك جنگل تبديل شده و هيچ كس امنيت ندارد.
وي ادامه داد: دشمن به خانه مردم وارد مي شود و مي گويد مي خواهم دموكراسي ايجاد كنم.
آيا با سرنيزه مي خواهيد دموكراسي ايجاد كنيد يا مردم خود بايد حكومتي مردمي تشكيل دهند؛ به گونه اي رفتار مي كنند كه گويا مردم عراق متوجه چيزي نيستند.
آيت الله مشكيني، در ادامه ابراز اميدواري كرد كه همه مردم عراق در كنار يكديگر حكومت دلخواهشان را بر اساس اسلام  ايجاد كنند. وي با اشاره به حديثي از پيامبر (ص)، امنيت را يكي از نعمت هاي بزرگ برشمرد و گفت: از نيروهاي نظامي، انتظامي و بسيج كه امنيت را در كشور  ايجاد كرده اند، تشكر مي كنم و اميدوارم اين امنيت ادامه پيدا كند.
خطيب نماز جمعه قم از دولت و ملت خواست تا در شرايط  فعلي، كمك هاي بيشتري به مردم عراق داشته باشند.
آيت الله مشكيني خطاب به برخي از افراد و گروه هاي داخلي گفت: چه عشق و علاقه اي است كه به آمريكا داريد؟  آيا از آمريكا جز دروغ و فريب، كار ديگري هم ديده ايد؟

خبرهاي كوتاه
* سيدرضا تقوي رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه تهران كه به مناسبت بيست  و چهارمين سالگرد برپايي نماز جمعه تهران سخن مي گفت، اظهار داشت: نماز جمعه جناحي نيست و ائمه جمعه وظيفه دارند سياست هاي نظام را كه از سوي ولي امر مسلمين تعيين مي شود، ارائه كنند. وي گفت: ممكن است برخي از اين سياستها به مذاق بعضي از گروههاي سياسي خوش نيايد.
* مراسم گراميداشت شهداي عمليات مرصاد با حضور جمعي از فرماندهان و رزمندگان روز جمعه در محل هيأت شهداي رزمندگان مقداد برگزار شد.
به گزارش ايرنا در اين مراسم رزمندگان عمليات مرصاد با صدور بيانيه اي بر بيعت مجدد خود با رهبر معظم انقلاب اسلامي براي مقابله با تهديدات داخلي و خارجي تأكيد كردند.
* محمد اشعري وزير فرهنگ مغرب، ادعاهاي مطرح شده عليه جمهوري اسلامي ايران از جمله فعاليت هاي هسته اي را غيرقابل قبول خواند.
به گزارش ايرنا از رباط محمد اشعري ديروز در ملاقات با محمدرضا بختياري سفير جمهوري اسلامي ايران گفت: اين اتهام ها غيرقابل پذيرش است زيرا هر كشوري حق دارد از دانش و فناوري نوين براي پاسخگويي به نيازهاي مردم خود بهره گيرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |