شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
اعتراض دولت عربستان به گزارش كنگره آمريكا درباره عمليات ۱۱سپتامبر
عربستان سعودي به گزارش كنگره آمريكا درباره حمايت رياض از برخي عوامل انفجارهاي ۱۱سپتامبر اعتراض كرد.
006075.jpg

به گزارش بي بي سي شاهزاده بندر بن سلطان سفير عربستان در واشنگتن اين گزارش را «مغرضانه و آشكارا نادرست» خواند. وي درباره بخش  هايي از گزارش كه آمريكايي ها مي گويند هنوز منتشر نشده است، گفت: عربستان سعودي هيچ چيز براي پنهان كردن ندارد، اما نمي تواند به صفحات سفيد و خالي گزارش آمريكايي ها پاسخ دهد.
در گزارش كنگره آمريكا كه روز پنجشنبه منتشر شد از سازمان هاي اطلاعاتي و امنيتي آمريكا به علت ناكامي در جلوگيري از بروز حملات يازدهم سپتامبر انتقاد شده است.
در اين گزارش آمده است كه هيچگونه مدرك وشاهد مجرد و واحدي نمي توانست اين حملات را پيش بيني كند اما تركيبي از مهارت ها، همكاري ها، خلاقيت ها و خوش اقبالي مي توانست از بروز حملات جلوگيري كند.
اين گزارش مي گويد كه درباره دو تن از اعضاي مظنون شبكه القاعده كه بعدا در واقعه يازده سپتامبر دست به هواپيماربايي زدند، اطلاعاتي موجود بود اما اين اطلاعات به طرز صحيح تبادل نشده بود.
گزارش كنگره آمريكا همچنين از دفتر تحقيقات فدرال آمريكا، اف بي آي، به دليل ناديده گرفتن بدگماني و ظني كه مأموران آن نسبت به آموزش هاي خلباني برخي از هواپيماربايان داشتند،انتقاد كرده است.دراين گزارش همچنين ادعا شده است دست كم يكي از همكاران گروه بمب گذار از عوامل دولت عربستان سعودي بوده است.
آمريكا در ماههاي نخست پس از انفجار برج هاي دوقلوي نيويورك هم به صورت تلويحي عربستان را به دخالت در آن متهم كرده بود اما هرگز نگفته بود كه يكي از عوامل بمب گذاري از دولت رياض دستور گرفته است.
ديپلمات هاي آمريكايي به عربستان بازمي گردند
006125.jpg

وزارت امور خارجه آمريكا روز پنجشنبه اعلام كرد واشنگتن به همه كارمندان خود در عربستان سعودي اجازه بازگشت به رياض را داده است.
در پي انفجارهاي رياض در ارديبهشت گذشته كه منجر به كشته شدن ۳۵ نفر از جمله ۹ تبعه آمريكا شد، ديپلماتهاي آمريكايي كه حضورشان در سفارت و دو كنسولگري اين كشور در عربستان ضروري نبود، به كشورشان فراخوانده شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، در همين حال، وزارت امور خارجه آمريكا هشدار خود را به اتباعش درباره سفرهاي غيرضروري به عربستان سعودي پابرجا دانسته و خاطرنشان ساخت كه خطر تروريسم در آن كشور همچنان باقي است. در بيانيه وزارت امور خارجه آمريكا آمده است: اين وزارتخانه به تمامي كارمندان سفارت و كنسولگريهاي اين كشور در عربستان سعودي و خانواده هاي آنان اجازه بازگشت فوري به محل ماموريتشان را مي دهد.
اين بيانيه مي افزايد: گرچه مجوز بازگشت همه كارمندان و خانواده هاي آنان داده شده است اما نگرانيهاي امنيتي و حملات بالقوه تروريستي هنوز وجود دارد و هشدار وزارت امور خارجه در اجتناب از سفرهاي غيرضروري به اين كشور همچنان به قوت خود باقي است.

اعتراض دو جريان مذهبي عراق به آمريكا و شوراي حكومت انتقالي
با وجود آن كه ديروز فضاي عمومي عراق هنوز تحت تأثير كشته شدن پسران صدام حسين بود، دو تحول ديگر بر «مرگ احتمالي» عدي و قصي سايه انداخت.
تحول اول انتشار بيانيه هايي بود كه با لحني تند به شوراي حكومت انتقالي تاخته بود، تحول دوم نيز نماز جمعه نجف بود كه بازتاب فراواني يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، در بيانيه هايي كه در يك مسجد منطقه سني نشين بغداد توزيع شد، اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق «خائنان» توصيف شده اند و از مردم عراق خواسته شده است با آنها همكاري نكنند نويسندگان بيانيه كه خود را «حزب آزاديبخش» نام نهاده اند از مردم عراق خواسته اند به «جهاد عليه اشغالگران» روي آورند. اين بيانيه ها در مسجد ابوحنيفه در شمال بغداد توزيع شد.
در تحول دوم هزاران نفر در نجف به خطبه هاي نماز جمعه كه توسط مقتدي صدر خوانده شد گوش سپردند. مقتدي صدر در خطبه هاي خود حضور آمريكايي ها را در نجف «اشغالگرانه و تروريستي» خواند و گفت از آمريكايي ها مي خواهم نيروهاي خود را از نجف بيرون ببرند. وي همچنين خواستار انحلال شوراي حكومت انتقالي عراق شد.
ساير تحولات
* يك مقام ارشد سياسي لهستان ديروز اعلام كرد، لهستان نسبت به امنيت جان سربازانش كه قرار است در اوايل ماه آينده به عراق اعزام شوند، نگران است. سربازان لهستاني قرار است در سمت فرماندهي يك نيروي چندمليتي مسئوليت برقراري امنيت بخشي از عراق را برعهده بگيرند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از ورشو، مارك بلكا معاون سابق نخست وزير لهستان در گفت وگو با راديو ترويكا در جواب به اين سئوال كه آيا نگران جان سربازان لهستاني است؟ گفت: بله مي ترسم، همگي ما مي ترسيم.
وي افزود: به همين علت است كه ما تمامي اقدام هاي عقلاني و سياسي را براي به حداقل رساندن خطري كه ممكن است جان سربازان ما را تهديد كند، در نظر مي گيريم.
* دومينيك دو ويلپن وزير امور خارجه فرانسه گفت: پيوستن اين كشور به نيروهاي آمريكايي و انگليسي در عراق مشكلي را حل نخواهد كرد.
وي پنجشنبه شب در مصاحبه با راديو فرانس انتر فرانسه افزود: به نظر نمي رسد پيوستن به نيروهايي كه در عراق مستقر شده اند بتواند تضميني براي امنيت اين كشور باشد.
وزير امور خارجه فرانسه درخصوص قتل پسران صدام حسين گفت: قتل فرزندان صدام حسين كمكي به صلح نخواهد كرد.
* روزنامه كويتي الانباء ديروز گزارش كرد: مأموران سازمان امنيت كويت ۱۰ نفر را به اتهام جاسوسي براي سازمان اطلاعا ت رژيم سابق عراق دستگير كردند.
به گزارش ايرنا از كويت اين روزنامه به نقل از يك منبع آگاه افزود: سازمان امنيت كويت پس از به دست آوردن اسناد و مداركي از داخل عراق كه حاوي اطلاعات كاملي از زمان، مكان و چگونگي اين رابطه بود، به همكاري اين افراد با مأموران عراقي پي برد.
* ايگور ايوانف و كالين پاول وزيران امور خارجه روسيه و آمريكا در يك گفت وگوي تلفني مسائل عراق و شبه جزيره كره را بررسي كردند.
بخش مطبوعاتي وزارت امور خارجه روسيه ديروز با اعلام اين خبر افزود: دو طرف در تماس تلفني پنج شنبه شب خود مسائل مربوط به تهيه مقدمات ديدار آتي ولاديمير پوتين و جورج بوش رئيسان جمهور روسيه و آمريكا در كمپ ديويد را نيز مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دادند.

پيش بيني يك مقام كره جنوبي:
مذاكرات چندجانبه درباره برنامه اتمي كره شمالي در راه است
006130.jpg
«جئونگ سه هيان» وزير وحدت كره جنوبي گفت كه مذاكرات چندجانبه بر سر برنامه اتمي كره شمالي احتمالاً بزودي آغاز مي شود.
به گزارش ايرنا از توكيو، روزنامه هاي كره جنوبي ديروز نوشتند: هيان در جلسه كميسيون مشورتي در مورد مسايل مربوط به وحدت ملي گفت كه فضاي لازم براي برگزاري مذاكرات چندجانبه در آينده نزديك، ايجاد شده است.
وي افزود كه موضع سئول در اين مذاكرات هسته اي مبتني بر كسب نتايج ملموس است، گرچه برگزاري چنين مذاكراتي نيز به خودي خود مهم است.
كره شمالي و آمريكا فروردين ماه گذشته با ميانجيگري چين مذاكراتي در پكن بر سر برنامه اتمي پيونگ يانگ انجام دادند.
كره جنوبي و ژاپن ضمن استقبال از اين مذاكرات خواستار شركت در آن شدند و واشنگتن نيز با پشتيباني از اين درخواست سعي دارد اين مذاكرات را بين المللي كند.
يك مقام آمريكايي نيز گفت كه مذاكراتي پنج جانبه بر سر برنامه اتمي كره شمالي احتمالاً اوايل سپتامبر برگزار مي شود. كره شمالي تاكنون خواستار مذاكرات دوجانبه با آمريكا بوده اما برخي گزارش هاي اخير از انعطاف موضع پيونگ يانگ و احتمال موافقتش با طرح مذاكرات چندجانبه حكايت مي كند.
در همين حال خبرگزاري كره شمالي ديروز با انتشار گزارشي به نقل از بيانيه وزارت امور خارجه اين كشور، به آمريكا به عنوان عامل تشديد تنش ها در شبه جزيره كره هشدار داد.
به گزارش ايرنا از پكن در بيانيه وزارت امور خارجه كره شمالي كه به مناسبت پنجاهمين سالگرد انعقاد پيمان متاركه جنگ بين اين كشور و آمريكا منتشر شد، آمده است: به رغم گذشت پنج دهه، هنوز صلح در شبه جزيره كره محقق نشده است.
اين بيانيه افزود كه خطر جنگ هسته اي در اين منطقه هر روز بيشتر مي شود و آمريكا نيز درصدد اجراي برنامه راهبردي تقويت نيروها و تجهيزات نظامي خود در شبه جزيره كره و مسدود كردن راه هاي دريايي و هوايي كره شمالي است.
وزارت امور خارجه كره شمالي در بيانيه خود تأكيد كرد كه فعاليت هاي خصمانه آمريكا اوضاع شبه جزيره كره را به شدت متشنج كرده و پيونگ يانگ از واشنگتن خواسته است دست از اين سياست دشمني بردارد.
پيونگ يانگ در عين حال تأكيد كرد كه راه حل صلح آميز بحران هسته اي موافقت آمريكا با مذاكرات و امضاي پيمان عدم تعرض به يكديگر است كه واشنگتن همچنان از پذيرش اين شروط سر باز مي زند.

كودك فلسطيني به ضرب گلوله اسرائيلي ها شهيد شد
به گفته مقامهاي فلسطيني، يك پسربچه ۴ ساله فلسطيني ديروز در نزديكي روستاي «برطعه» واقع در كرانه باختري، هنگامي كه سوار بر خودروي خانوادگي خود بود، مورد اصابت گلوله نظاميان صهيونيست قرار گرفت و جان باخت. به گزارش خبرگزاري فرانسه از جنين،كرانه باختري، در اين تيراندازي دو دختربچه فلسطيني نيز زخمي شدند.
به گفته منابع فلسطيني پسربچه مذكور پس از اينكه در نزديكي يك پست بازرسي مورد اصابت گلوله واقع شد، جان باخت و دو كودك ديگر كه ۶ و ۷ ساله بودند زخمي و به بيمارستان منتقل شدند.
در همين حال بر اثر انفجار در محوطه زندان مقر سازمان امنيتي فلسطيني در شهر غزه، حداقل ۱۳ زنداني فلسطيني زخمي شدند. به گزارش ايرنا به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، يك منبع امنيتي فلسطيني نزديك به موسي عرفات رئيس سازمان اطلاعات فلسطين اعلام كرد احتمالا يك گلوله آر.پي.جي از خارج اين مقر بسوي دفتر عرفات شليك شد ولي به اين هدف اصابت نكرد.
منابع امنيتي فلسطيني گفتند۳ فلسطيني را كه در اطراف اين مقر حضور داشتند، دستگير كردند.

ستايش بوش از نخست وزيران فلسطين و اسرائيل
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در ديدار با محمود عباس (ابومازن) نخست وزير فلسطين، وي و آريل شارون نخست وزير اسرائيل را ستود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، بوش از طرح شارون براي محاصره امنيتي سرزمين هاي فلسطيني انتقاد كرد اما بلافاصله از وي به خاطر «گام هايي كه اخيرا به سوي صلح برداشته است» قدرداني كرد.
رئيس جمهوري آمريكا، ابومازن را نيز رهبري با بصيرت و شجاع توصيف كرد كه مصمم است در جهت منافع مردم خود گام بردارد.

سناي آمريكا لايحه ۵/۲۸ ميليارد دلاري وزارت امنيت داخلي را تصويب كرد
مجلس سناي آمريكا روز پنجشنبه لايحه بودجه ۵/۲۸ ميليارد دلاري مربوط به نگراني هاي امنيت داخلي يا «وزارت امنيت داخلي» را براي سال مالي ۲۰۰۴ تصويب كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، نمايندگان سنا با ۹۳ رأي موافق در برابر يك رأي مخالف، قانوني را به تصويب رساندند كه به موجب آن ۳/۸ ميليارد دلار براي آموزش كاركنان خدمات اضطراري از جمله پليس، كاركنان آتش نشاني و نجات و امدادرساني و همچنين تأمين افراد كارآمد به عنوان مجريان قانون براي اداره هاي دولتي فدرال اختصاص داده شد.
مبلغ ۴/۱۹ ميليارد دلار براي تأمين امنيت، اجرا و تحقيق براي حفاظت از مرزهاي آمريكا و شبكه هاي حمل و نقل در نظر گرفته شده است و ۴/۵ ميليارد دلار براي تأمين امنيت بيشتر در بنادر، ايستگاه هاي اتوبوس، جاده هاي باربري و ساير شبكه هاي حمل و نقل اختصاص يافته است.مصوبه سنا بايد در جلسه كميته با مصوبه مشابهي كه اخيراً مجلس نمايندگان تصويب كردند، وفق داده شود.

تركيه نامزد عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل شد
تركيه براي عضويت موقت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در دوره سالهاي (۲۰۱۰-۲۰۰۹) ميلادي نامزد شد.
انتخابات اعضاي موقت شوراي امنيت ملي براي اين منظور در شصت و سومين مجمع عمومي سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۸ ميلادي انجام خواهد شد.
به گزارش ايرنا از آنكارا بنا به اطلاعيه اي كه از سوي وزارت خارجه تركيه صادر شد، اين كشور نامزدي خود رااز گروه كشورهاي اروپاي غربي و ديگر كشورها روز چهارشنبه گذشته به اطلاع سازمان ملل رسانده است.در اين اطلاعيه آمده است: تركيه به عنوان يكي از مؤسسين سازمان ملل همواره به اهداف و اصول منشور اين سازمان پايبند بوده و تاكنون در مجموع به مدت پنج سال و آخرين بار در۴۲ سال پيش در شوراي امنيت سازمان ملل حضور يافته است و از اين رو مشاركت دوباره در اين نهاد بين المللي را حق خود مي داند.

خبرهاي كوتاه
* دولت سودان يك فروند بالگرد با آرم سازمان ملل متحد را كه خلبانان روسي آن را هدايت مي كردند روز پنجشنبه توقيف كرد. به گزارش ايرنا از خارطوم، «سلاف الدين احمد » مسئول كميسارياي كمك هاي انساني سودان ديروز گفت كه اين بالگرد بدون مجوز در حريم هوايي سودان پرواز مي كرد.
مقام هاي ايالت دارفور در غرب سودان به خلبانان بالگرد به اتهام نقض قوانين هوانوردي دستور دادند در فرودگاه الفاشر در غرب اين كشور به زمين بنشيند.
*روزنامه «الجزيره» چاپ عربستان نوشت كه اين كشور و يمن روز پنج شنبه
۱۵تروريست را كه از سوي نيروهاي امنيتي دو كشور تحت تعقيب بودند در فرودگاه صنعا مبادله كردند. به گزارش ايرنا از رياض اين روزنامه در شماره روز جمعه افزود: هشت تن از اين افراد از اتباع يمن بودند كه دو تن از آنان به دخالت در انفجار نفتكش فرانسوي «ليمبورگ» متهم بودند.
* پايگاه هاي نيروهاي آمريكايي در ولايات «خوست»، «پكتيكا» و «قندهار» افغانستان روز پنج شنبه و بامداد جمعه در چند عمليات جداگانه هدف هشت فروند راكت قرار گرفت.
به گزارش ايرنا از كابل، ژنرال «رادني ديويس» سخنگوي نيروهاي آمريكايي مستقر در افغانستان ديروز طي نشست خبري در پايگاه هوايي بگرام در شمال كابل، گفت: بامداد روز جمعه دو فروند راكت بسوي پايگاه نظامي آمريكا در شهرستان مرزي «اسپين بولدك» واقع در ولايت قندهار (جنوب افغانستان) شليك شد كه نزديكي اين پايگاه اصابت كرد. وي افزود: روز پنجشنبه نيز پايگاه شماره ۴ مرزي نيروهاي آمريكا در ولايت خوست (شرق افغانستان) هدف چهار فروند راكت قرار گرفت.
* يك بمب، بامداد ديروز در برابر دادگستري شهر «استيا» در استان «ناوارا» واقع در شمال اسپانيا منفجر شد. به گزارش ايرنا از مادريد راديو دولتي اسپانيا به نقل از مقامات ناوارا گزارش داد كه اين انفجار ساعت شش بامداد به وقت محلي روي داد و دو نفر را مجروح كرد. اين مقامات اقدام مزبور را به «سازمان جدايي خواهان باسك» (اتا) نسبت دادند، با اين حال تاكنون هيچ سازماني مسئوليت آن را برعهده نگرفته است.

كشف مهمات در قندهار
مأموران امنيتي اداره امنيت ملي افغانستان از كشف يك انبار مهمات و سلاح در منطقه مرزي شهرستان اسپين بولدك ولايت قندهار واقع در جنوب اين كشور خبر دادند.
به گزارش ايرنا از كابل اداره امنيت ملي افغانستان ديروز جمعه با صدور اطلاعيه اي اعلام كرد: اين مهمات شامل ۱۰۶ فروند انواع راكت، ۱۱ عدد مين ضدتانك و ضدنفر، صدها گلوله توپ، خمپاره، آر.پي.جي، چندين دستگاه راكت انداز، ۱۷ جعبه انواع گلوله، صدها قبضه تفنگ و هزاران گلوله تيربار بوده است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |