شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
۱۵ درصد سهام متعلق به كارگران فروخته مي شود
گروه اقتصادي: يكي از وظايف سازمان خصوصي سازي فروش سهام به مجموعه هاي كارگري كشور است كه برنامه هاي آن توسط اين سازمان تنظيم شده است.
دبيرخانه هيأت عالي واگذاري، اعلام كرد تا پايان امسال ۱۵ درصد كل سهام قابل فروش دولت به صورت نقد و اقساط به ۵۸ هزار كارگر واگذار مي شود.
در همين ارتباط در چهارماه اول امسال ۵/۱ ميليون سهم را به صورت نقدي و حدود سه ميليون سهم را نيز به صورت قسطي به ۶ هزار كارگر واگذار كرده است.
بر اساس اين گزارش، در ۱۶ ماه گذشته در مجموع ۵۸ هزار و ۵۰۰ كارگر واحدهاي دولتي، ۴۵ ميليون سهم را به صورت نقد و اقساطي از دولت خريداري كرده اند كه ارزش روز اين تعداد سهم تا پايان تيرماه امسال، بيش از ۲۲۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
اين سازمان در طول فعاليت تير ماه نيز حدود ۴۰۵ ميليون سهم را به پنج هزار و ۹۶۳ كارگر واگذار كرده كه ارزش ميانگين اين تعداد سهم، ۵/۱۷ ميليارد ريال و ارزش واقعي آن در روزهاي واگذاري، بيشتر از ۳۰ ميليارد ريال برآورد شده است.
دبيرخانه هيأت واگذاري همچنين در تشريح عملكرد سازمان خصوصي سازي، در چهارماهه اول امسال، تعداد سهام واگذار شده شركت هاي دولتي را ۷۹ ميليون و ۲۱۶ هزار برگه سهم اعلام كرد.
ارزش اين تعداد سهام كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج برابر افزايش را نشان مي دهد ۴۶۶ ميليارد و ۲۲۴ ميليون ريال اعلام شده است.
واگذاري اين تعداد سهم مربوط به وكالت هاي ارائه شده توسط وزارتخانه هاي «صنايع و معادن» و «نيرو» است كه توسط سازمان خصوصي سازي و از طريق بورس اوراق بهادار به فروش رسيده است.
به عقيده كارشناسان عرضه اين تعداد سهام در چهارماه گذشته، تأثير عمده اي در داد و ستد سهام در بورس تهران و تنظيم ساز و كار عرضه و تقاضاي سهام در اين دوره داشته شده است.

وزير نفت خبر داد:
۳ ميليارد دلار سرمايه گذاري براي طرح تزريق گاز به ميدان آغا  جاري
خبرگزاري فارس- وزير نفت تزريق گاز به مخازن نفت را از اولويتهاي صنعت نفت كشور خواند و افزود: مهمترين ماموريت حال و آينده بخش بالادستي نفت، افزايش ضريب بازيافت بيشتر از مخازن نفت است.
بيژن زنگنه كه در مراسم آغاز بهره برداري از طرح تزريق گاز ميدان كويال سخن مي گفت، ابراز اميدواري كرد كه امسال، حجم گازي كه به مخازن جنوب كشور تزريق مي شود به ۳۰ ميليارد متر مكعب برسد.
وي افزود: حجم گازهاي تزريق شده به مخازن جنوب كشور در سالهاي ۸۰ و ۸۱، به ترتيب ۲۷ و ۲۶ ميليارد متر مكعب بوده است.
وزير نفت گفت: شركت ملي مناطق نفت خيز جنوب، تاسيسات و امكانات در جاي تزريق گاز بيش از ۳۰ ميليارد متر مكعب گاز را دارد و حتي با حل مشكلات عملياتي موجود مي تواند حجمي بيش از اين ميزان را به مخازن تزريق كند.
به گفته زنگنه، تزريق گاز به ميدان آغاجاري با سرمايه گذاري حدود ۳ ميليارد دلار، بزرگترين پروژه گاز به مخازن نفتي كشور است و با اجراي آن حدود ۳ ميليارد فوت مكعب (بالغ بر ۵۷ ميليون متر مكعب) گاز در روز به اين ميدان تزريق مي شود.وزير نفت افزود: طرح تزريق گاز رامشير و بازگرداني پازنان از طرحهاي مهم ديگري هستند كه به زودي راه اندازي خواهند شد.
به گزارش خبرنگار گروه نفت شانا از اهواز، مهندس زنگنه با اشاره به پيش بيني اضافه برداشت ۱۷۰ ميليون بشكه نفت با تزريق گاز به ميدان كوپال گفت: براساس آخرين محاسبات، اين ميدان با بيش از ۴۰۰ ميليون بشكه نفت، افزايش بازيافت خواهد داشت.
وي با تاكيد بر ضرورت استفاده از فناوري روز دنيا براي افزايش بازيافت تصريح كرد كه استفاده از آخرين استانداردها و روشهاي اجرايي روز، علاوه بر ارتقاي كيفيت اجراي طرحها، زمان اجرا را نيز كوتاه مي كند.
وزير نفت با اشاره به آغاز بهره برداري از تاسيسات تزريق گاز به ميدان كوپال گفت: بيشترين زمان لازم براي عمليات تزريق گاز به اين ميدان، ۲ تا ۳ سال و نيم است.
زنگنه نوسازي و بازسازي واحدها و تاسيسات مناطق نفت خيز جنوب كشور را از ديگر برنامه هاي مورد تاكيد وزارت نفت خواند و اعلام كرد: مناقصه اين طرحها پس از انجام مطالعات مشاوره برگزار خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد كه با وجود آماده شدن طرحهاي جمع آوري گازهاي همراه نفت در قالب طرح «آماك»، ميدانهاي موجود در استان خوزستان، براي اجراي طرحهاي توسعه، با كمبود گاز روبرو هستند و بايد واردات گاز به اين استان انجام گيرد.
وزير نفت با اشاره به اجازه توسعه ميدان  گازي پارس جنوبي تا ۱۸ فاز يادآور شد: مي توان بخش عمده اي از گاز مورد نياز ميدان هاي نفتي استان خوزستان را از اين ميدان گازي كه قابليت توسعه تا ۳۸ فاز را دارد تامين كرد.

رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران:
دستگاههاي اجرايي آمارهاي خود را اعلام نمي كنند
دستگاههاي اجرايي آمارهاي خود را به راحتي در اختيار سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران قرار نمي دهند.
رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران با اعلام اين مطلب افزود: در حالي كه در داخل برخي از دستگاههاي اجرايي مقاومتهايي وجود دارد، با اين حال سازمان مديريت و برنامه ريزي استان به طور جدي پيگير كسب آمارها از دستگاهها است. حدود طرحهاي دردست اقدام استان نزديك ۱۰۰ طرح مي باشد كه ۵درصد آن توسط نيروهاي رسمي و پيماني و ۹۵ درصد توسط نيروهاي آزاد يا شركتهاي خصوصي انجام مي گيرد و سازمان نظارت بر اجراي طرحها را بر عهده دارد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران، جواد فرشباف ماهريان كه در جلسه بازديد رئيس مركز آمار ايران از اين سازمان سخن مي گفت، اضافه كرد: براي آنكه بتوان، تعاريف آماري يكساني توليد نمود، اكثر آمارها ثبتي شوند و واحدهاي جمع آوري آمار توسط بخش خصوصي تشكيل شود، راه  درازي داريم.
وي با اشاره به عملكرد مثبت مركز آمار ايران در زمينه آمارهاي توليدي، اظهار اميدواري كرد تا همكاري بين اين دو سازمان درخصوص نهادينه كردن آمار در برنامه ريزيها گسترش يابد.
رئيس مركز آمار ايران نيز در بازديد خود از سازمان مديريت و برنامه ريزي استان تهران، گفت: با توجه به اينكه اعتقاد به پايه و اساس بودن آمار در برنامه ريزي، وجود دارد با اين حال در عمل به اين موضوع توجه جدي نمي شود.
وي به دقت در كسب آمار توسط آمارگيران بالخصوص با توجه به سختي كار سرشماري كشاورزي نسبت به طرحهاي ديگر اشاره كرد و اظهار اميدواري نمود كه با همكاري صداوسيما فرهنگ آماري به نحو مطلوبي در كشور گسترش داده مي شود.
زالي اظهار كرد :در برنامه چهارم توسعه جايگاه آمار مشخص شود. مشخص شدن جايگاه آمار به نفع كشور است و پس از آن دستگاههاي اجرايي مي توانند وظايف خود را به نحو مطلوبي انجام دهند.

كاهش ۴۸ درصدي ارزش داد و ستد سهام در بورس
گروه اقتصادي: ارزش كل داد و ستد سهام و حق تقدم در تالار بورس اوراق بهادار تهران در هفته منتهي به اول مرداد ۱۳۸۲ با ۶/۴۸ درصد كاهش به رقم ۴/۴۶ ميليارد تومان رسيد. ارزش كل داد و ستد سهام در اين تالار در هفته منتهي به ۲۷/۴/۸۲ معادل ۵/۹۰ ميليارد تومان بود.
به گزارش سازمان بورس اوراق بهادار تهران ارزش كل مبادلات سهام در تالار فرعي با حدود ۸ درصد رشد به ۷/۶ ميليارد تومان رسيد.
تعداد سهام در هفته منتهي به اول مرداد ۱۳۸۲ در تالار اصلي بورس تهران ۵/۲۳ درصد و تعداد دفعات مبادله سهام ۳۰ درصد كاهش را تجربه كرد.
شاخص كل قيمت سهام در آخرين روز معاملات سهام در تالار اصلي به ۸۲/۸۵۶۷ واحد رسيد كه ۹۷/۳۵ واحد نسبت به هفته پيش از آن افزايش داشت.
در عدد شاخص مالي و صنعت در هفته منتهي به ۱/۵/۸۲ به ترتيب ۴۳/۱۲۶ واحد كاهش و ۴۲/۸۲ واحد افزايش داشت.
كارشناسان بازار سهام معتقدند نزديك شدن زمان برگزاري مجامع شركتها و رشد حباب گونه قيمت سهام برخي شركت ها و هشدارهاي مسئولان در آرام شدن فعاليتهاي بورس تهران نقش داشته است. اخطارهاي پي درپي دبيركل بورس تهران به معاملات چرخشي در تالار بورس تهران وضعيت متعادل تري ايجاد كرده است.
به نظر مي رسد افشاگري درباره افراد و شركتهايي كه معاملات چرخشي انجام مي دهند به شفافيت فعاليت ها منجر خواهد شد.

احتمال صفر شدن نرخ بهره در آمريكا
يكي از هفت عضو شوراي رياست بانك مركزي آمريكا از احتمال صفر شدن نرخ بهره در اين كشور خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، برن برنانك تأكيد كرد، بانك مركزي آمريكا براي شكوفايي اقتصاد اين كشور در حالت ضرورت نرخ بهره را صفر اعلام خواهد كرد. پس از انتشار اين خبر ارزش دلار در برابر يورو در بازارهاي مالي جهان كاهش يافت.
بنابراين گزارش در پي اظهارات برنانك همچنين بهاي طلا در بازارهاي آمريكا افزايش يافت و بهاي هر اونس طلا به ۳۶۰ دلار رسيد. بهاي هر اونس طلا در آمريكا در يك هفته گذشته ۲۰ دلار افزايش يافته است.

بزرگترين شناور حفاري نفت خزر در باكو راه اندازي مي شود
باكو -خبرگزاري جمهوري اسلامي : بزرگترين و پيشرفته ترين دستگاه شناور حفاري نفت درياي خزر موسوم به «ليدر» عصر روز گذشته طي مراسمي در باكو راه اندازي شد.
اين دستگاه حفاري شناور به ظرفيت ۳۰ هزار تن، با ۲۵۰ ميليون دلار هزينه توسط شركت دانماركي «مايرسك» ساخته شده است.
دستگاه شناور حفاري ليدر كه ۹۶ متر طول و ۶۵ متر عرض دارد، قادر است در عمق ۷۵ تا يك هزار متري دريا تا ۹ هزار و ۱۴۰ متر عمليات حفاري انجام دهد. دستگاه هاي شناور حفاري قبلي فعال خزر از اين قابليت و توانايي برخوردار نبوده و نمي توانستند در نقاط عميق اين دريا فعاليت كنند.
ساخت دستگاه شناور حفاري جديد و نصب لوازم مورد نياز آن در مدت دو سال همزمان در باكو و سنگاپور انجام شده است.
اين دستگاه توسط شركتهاي نفتي خارجي فعال در حوزه هاي انرژي جمهوري آذربايجان در درياي خزر از جمله «نخجوان»، «آبشرون» و «ظفر - مشعل» مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

يادداشت
گاز به محاق نرود
محمدصادق جنان صفت
جايگزين كردن انرژي حاصل از گاز طبيعي و فرآورده هاي آن به جاي انرژي حاصل از نفت و فرآورده هاي آن در سالهاي گذشته شتاب گرفته است.
چند كشور مهم داراي منابع گاز طبيعي شامل روسيه، قطر، الجزاير، عربستان و ايران در رقابتي بزرگ تلاش دارند سهم قابل توجهي از بازار گاز در آينده را به خود اختصاص  دهند.
بررسي كارنامه اين كشورها در اين باره نشان مي دهد روسيه و قطر با سرمايه گذاري قابل توجه و تحرك جدي شرايط مناسبي براي خود ايجاد كرده اند.
مقامهاي سياسي و اقتصادي عربستان نيز در ماه هاي اخير از رخوت بيرون آمده و با اتخاذ تصميم هاي مهم به ويژه جذب سرمايه و تكنولوژي شركتهاي بزرگ نفت مي خواهند از اين دو كشور عقب نيفتند.
وزير نفت اعلام كرد : عربستان در تازه ترين اقدام براي جذب سرمايه ها در اين بخش، سرمايه گذاران خارجي در بخش گاز را آزاد كرده است و تسهيلات لازم در اين باره را فراهم كرده است. اين اتفاق در حالي مقابل ديدگان ايرانيان انجام مي شود كه منازعات سياسي در داخل و مشكلات سياست خارجي سدي در برابر تحرك لازم براي جذب سرمايه در مناطق گازي ايران شده است. روند كند برگزاري مناقصه هاي مربوط به پارس جنوبي در دو سال اخير و ساير ميدانهاي گازي را بايد يك زنگ خطر ديد. نيايد روزي كه با داشتن دومين ذخاير گازي جهان حسرت به دل صادرات اين محصول بمانيم.

سفير ايران در وين با رئيس اتاق بازرگاني اروپا ديدار كرد
وين - خبرگزاري جمهوري اسلامي: «سيدمحسن نبوي» سفير جمهوري اسلامي ايران در اتريش روز جمعه با «كريستف لايتل» رئيس اتاق بازرگاني اروپا در وين ديدار كرد.
«كريستف لايتل» در اين ديدار با اشاره به اينكه ايران يكي از كشورهاي مهم منطقه است گفت كه همواره سعي كرده است در اتحاديه اروپا از ايران تصويري واقعي ارائه دهد.
وي كه رياست اتاق بازرگاني اتريش را نيز برعهده دارد، اظهار داشت: فضاي روابط و همكاري هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي تهران و وين از ديرباز مثبت بوده و اين همكاري ها در سايه اعتماد دوطرف در حال رشد و گسترش است.
سفير جمهوري اسلامي ايران نيز با ارائه توضيحاتي درمورد روابط تاريخي، فرهنگي و اقتصادي دو كشور گفت كه ايران و اتريش زمينه هاي بسيار مستعدي براي گسترش همكاري هاي اقتصادي دارند.
نبوي، بخش هاي انرژي و گاز، محيط زيست، خودروسازي و قطعه سازي خودرو، انتقال دانش فني در بخش هاي صنعت مترو و طرح هاي زيربنايي كشور را از جمله محورهاي مهم براي همكاري هاي اقتصادي دو كشور توصيف كرد.

فساد مالي اداره آمار اتحاديه اروپا
در پي فساد مالي در سازمان آمار اروپا (يوراستات) مطبوعات اروپايي در روزهاي اخير به بررسي تاثير اين امر بر فعاليت آينده كميسيون اروپا پرداختند.
به گزارش يورونيوز، مطبوعات اروپايي راههاي جلوگيري از تكرار چنين رسوايي را بررسي كردند.
چند تن از اعضاي يورو استات به فساد مالي متهم شده اند. در ماه آوريل گروه تحقيق در سازمانهاي اجرايي اروپايي گزارش تكان دهنده خود را در خصوص اين فساد مالي منتشر كرد و به دنبال آن كميسرهاي اروپايي همچون پدروسلولبس كميسر اروپايي در امور اقتصادي و مالي و دو كميسر ديگر در برابر كميسيون كنترل بودجه پارلمان اروپا در اين خصوص توضيح دادند.
قرار است ماه سپتامبر آينده رومانو پرودي رئيس كميسيون اروپا در برابر همين كميسيون حاضر شود، دعوتي كه وي جز قبول آن چاره اي ندارد.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |