شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
تأمين منابع مالي جديد ، اجراي قانون ۱۳۶ را ميسر مي كند
آمادگي مشروط شوراي شهر براي تأييد ۲۳ وظيفه جديد شهرداري
گروه شهري: مقوله واگذاري برخي مسئوليت هاي وزارتخانه ها به شهرداري ها طي روزهاي اخير در بوته نقد كارشناسان و متخصصان مديريت شهري قرار گرفته است. اخيراً برخي اعضاي شوراي شهر در آخرين جلسه علني خود ضمن اعتراض به روند بررسي مسئله مذكور، انتقال اين وظايف را در شرايط فعلي، غيركارشناسانه و تحميل بار اضافي مسئوليت به شهرداري ها مي خوانند.
در حالي كه نهادهاي دولتي تلاش مي كنند مزيت هاي مثبت انتقال برخي از وظايف وزارتخانه ها به شهرداري ها را بزرگ و مهم جلوه كنند، برخي اعضاي شوراي شهر با واگذاري اين مسئوليت ها مخالفت مي كنند.
علت اين مخالفت عدم تأمين بودجه اين فعاليتها توسط دولت مي باشد كه قبلاً تصدي آنها را به عهده داشته است. به نظر مخالفان، با توجه به محدوديتهايي كه در تأمين بودجه شهرداري تهران به دليل تصميما ت ناهماهنگ شوراي عالي شهرسازي ايجاد شده است تحميل فعاليتها ي جديد به شهرداري بدون ضمانت تأمين منابع مالي، كاري غيراصولي است. گرچه اين مخالفان با اصل مديريت واحد شهر تهران موافق هستند.
سيدابوالفضل موسوي كه با واحد مركزي خبر مصاحبه كرده است، با بيان اين مطلب كه در اجراي اين برنامه، ۲۳وظيفه به شهرداري ها محول خواهد شد، گفت: سازمان شهرداري ها و سازمان مديريت و برنامه ريزي سال گذشته واگذاري اين وظايف به شهرداري ها را به شوراي عالي اداري كشور پيشنهاد كردند كه كليات آن تصويب شد.
موسوي هدف از واگذاري برخي وظايف دستگاه هاي دولتي به شهرداري ها را اجراي مديريت واحد شهري دانست .
همچنين مديركل دفتر مديريت توسعه شهري سازمان شهرداري ها معتقد است بسياري از وظايف وزارتخانه ها را از رسيدن به مأموريت اصلي خود بازداشته است. از سوي ديگر رئيس شوراي شهر تهران گفت: اين نهاد به نحوه انتقال برخي وظايف دستگاه هاي دولتي به شهرداري ها انتقاد دارد. وي در ادامه، قانون ۱۳۶ برنامه سوم توسعه را سازنده توصيف و روح آن را يكي از راه هاي توسعه كشور خواند و گفت: واگذاري تصدي دستگاه هاي اجرائي به شوراها و شهرداري ها با اين اصل متفاوت است.
چمران بر آمادگي شهرداري ها براي قبول وظايف وزارتخانه ها و سازمان ها تأكيد كرد و افزود: سياست هاي كلان هر وزارتخانه در همان وزارتخانه تدوين و اجرا مي شود و شورا نمي تواند وظايفي را در شهر اجرا كند كه وزارتخانه مربوط بر امور آن نظارت كند.وي تصريح كرد: در حال حاضر، در شهرهاي كوچك كشور بسياري از وظايف را شهرداريها برعهده گرفته اند اما تصدي همين وظايف در تهران كه مشكل تأمين بودجه دارد بر مشكلات شهر مي افزايد.
همچنين خسرو دانشجو عضو شوراي شهر تهران گفت: واگذاري مسئوليتهاي هزينه بر وزارتخانه ها به شهرداري ها و نگهداري مسئوليت هاي درآمدزا بر مشكلات شهر مي افزايد.
خسرو دانشجو به پنج وظيفه مشخص شده قابل واگذاري به شهرداري ها اشاره كرد و افزود: اين وظايف با مشكل مواجه هستند و با توجه به مشكلات بودجه اي شهرداري ها، بايد سياست گذاري ها را درخصوص اين وظايف نيز به شوراها و شهرداريها واگذار شود در صورتي كه در وضعيت فعلي، فقط تصدي گري اين وظايف با شوراهاست و سياستگذاري ها در اختيار شورا نيست.وي وظايف واگذار شده را براي شهرداري ها هزينه بر توصيف كرد و تصريح كرد: هنوز مشخص نيست كه بودجه لازم اين وظايف به شهرداري ها اختصاص خواهد يافت يا خير.

آغاز ترميم روكش پلهاي هوايي تهران از ۱۵ شهريور
ناهمواري روكش پلهاي تهران مشكل ساز است
006095.jpg
گروه شهري: عده اي از رانندگان تهراني مي گويند: ناهمواري روكش سطح پلهاي فلزي تهران به ويژه پلهاي نصر و آزمايش مشكل ساز است.
آنان همچنين از اختلاف سطح ها و شكافهاي متعدد موجود بر روكش اين پلهاي فلزي خبر دادند.
يك راننده در اين باره گفت:  روزانه مجبورم حدود ده بار از روي پلهاي نصر و آزمايش عبور كنم كه به علت اين ناهمواريها بايد هرچند هفته خودروام را به تعميرگاه ببرم.
راننده ديگري افزود: براي اينكه رانندگان از روي ناهمواريها عبور كنند مجبورند يكباره مسير خود را بر روي پل عوض كند كه اين كار موجب تصادف مي شود.
علي آبادي- معاون فني و عمراني شهرداري تهران در اين باره در مصاحبه با واحد مركزي خبر با بيان اينكه گران بودن روكش پلهاي فلزي تهران موجب شد تا اين پلها از ابتداي نصب با مشكل مواجه شوند، گفت: در چند سال گذشته در بخش تحقيقات دانشگاهي طرحهاي مختلفي براي استفاده از روكش آسفالت بر روي سطح پلهاي فلزي پيشنهاد و اجرا شد كه موفق نبود.
وي افزود: اخيراً معاونت فني و عمراني شهرداري تهران با شركتي خارجي قرارداد بسته است كه اين شركت براي روكش دو پل فلزي نصر و آزمايش از مواد آلي و اصلي استفاده خواهد كرد.
علي آبادي گفت: چنانچه معاونت فني و عمراني شهرداري با مشكل اعتباري مواجه نشود كار ترميم روكش آسفالت پلهاي نصر و آزمايش از ۱۵ شهريور آغاز خواهد شد. وي خاطرنشان كرد: چنانچه سازه ساير پلهاي فلزي تهران تحمل وزن را داشته باشد به گروه مشاوره داخلي پيشنهاد داده شده است براي روكش آنها از بتن استفاده كند.گفتني است بيشتر پلهاي فلزي تهران در سال ۱۳۵۰ به صورت موقت براي روان كردن ترافيك نصب شد كه به علت مفيد بودن تاكنون نيز از آنها استفاده مي شود.

نابودي تپه هاي مرجاني خليج فارس
006090.jpg
ورود فاضلاب هاي صنعتي و پساب هاي كشاورزي آلوده به سموم و كودهاي شيميايي به خليج فارس، ادامه حيات تپه هاي مرجاني را با بحران مواجه ساخته است.
يك كارشناس محيط زيست با اعلام اين مطلب به قلم سبز ايران گفت: «سالانه بيش از ۱۱۶ هزار تن انواع مختلف سموم شيميايي همراه با فاضلاب ها و پساب هاي كشاورزي به اين دريا سرازير مي شود كه از مهمترين آنها مي توان به سموم كلريد با ۸۵ هزار تن و سولفات با ۲۰ هزار تن در سال اشاره كرد.»
وي همچنين سموم حاوي تركيبات سديم، سولفات، كادميوم، پتاسيم، فسفات و آمونياكال نيتروژن را از ديگر آلاينده هاي خليج فارس عنوان كرد و نسبت به ورود روزافزون اين مواد به دريا هشدار داد.
اين كارشناس محيط زيست دريايي، دفع ضايعات صنعتي، زباله و عمليات حفاري نفتي را از ديگر علل مرگ مرجان هاي بستر خليج فارس عنوان كرد .

الزامات اجراي يك قانون جديد
طرح واگذاري ۲۳ وظيفه جديد به شهرداري ها در روزهاي گذشته واكنش هاي متفاوتي را برانگيخته است. سازمان شهرداري ها و ديگر نهادهاي مرتبط در وزارت كشور به عنوان مدافعان اين طرح، اجراي آن را گامي مهم براي تقويت ساختار شهرداري ها و ايجاد تمركز در مديريت شهري در ايران مي دانند.
اما در سوي ديگر، اعضاي شوراي شهر تهران قرار دارند كه به صورت جدي ايرادات و انتقاداتي را به طرح مذكور وارد دانسته اند. مهم ترين انتقادها اشاره به اين نكته دارد كه اغلب وظايف مذكور از جمله امور هزينه بري به شمار مي آيد كه تاكنون دولت چندان در انجام آنها موفق نبوده است. يكي از اعضاي شوراي شهر تهران هفته گذشته به صراحت در جلسه علني اين شورا گفته بود: كاري را كه سازمان هاي ديگر نتوانسته اند انجام بدهند، بي آنكه براي آن اعتبار مالي مشخصي تعريف كنند مي خواهند روي دوش شهرداري بگذارند.»
البته، معاون امور اجتماعي وزارت كشور چهارشنبه گذشته به مهم ترين انتقادات شوراي شهر پاسخ گفته و از جمله تأكيد كرده بود كه قطعاً دولت در آيين نامه اجرايي مرتبط، براي تأمين منابع مالي وظايف واگذارشده، تمهيدات لازم را پيش بيني خواهد كرد.به هر رو، ترديدي نيست كه اعضاي شورا نيز با تقويت ساختار و سامانه مديريتي شهرداري موافق بوده و قطعاً واگذاري وظايف جديد را حتي نشانه اي از اعتماد دولت به شوراهاي شهر به عنوان سياستگذاران كلان مديريت شهري مي دانند، در اين ميان موضوع موردابهام فقط زمان و نحوه اعطاي اعتبارات تخصيصي وظايف واگذار شده است. فراموش نبايد كرد كه هركدام از اين وظايف اشاره به بخشي قابل توجه از خدمات موردنياز شهروندان دارد و معطل ساختن اجراي آنها، مشكلات و كاستي هاي متعددي را گريبانگير سيماي اجتماعي و فرهنگي شهر خواهد كرد.
اميدواريم با تعامل مثبت تمامي نهادهاي مرتبط، هرچه زودتر در اين باره راهكار و آيين نامه اي مدون ارائه شود.
گروه شهري

مدير عامل سازمان ترمينالهاي شهرداري تهران:
ترمينالهاي نيمه تمام با مشاركت بخش خصوصي تكميل مي شوند
گروه شهري: مدير عامل اتحاديه سازمانهاي پايانه هاي مسافربري شهرداريها اعلام كرد: براساس مصوبه هيأت وزيران، از اين پس اتوبوس هاي مسافربري بين شهري، قبل از حركت در مبدأ معاينه فني مي شوند.
مهندس جواد خيري در دومين همايش مديران عامل اتحاديه سازمانهاي پايانه هاي مسافربري شهرداريهاي كشور گفت: راه اندازي و بهره برداري از پايانه هاي مسافربري در مبادي ورودي شهرها، ضمن كاهش بار ترافيكي موجب ارتقاء ايمني سفرها خواهد شد.
وي تصريح كرد: اين اتحاديه در تلاش است با جلب مشاركت وزارتخانه ها از جمله وزارت كشور و راه  و ترابري، ناوگان حمل و نقل عمومي بين شهري را تقويت و ساماندهي كند و حصول اين هدف، منوط به تأمين نياز فعالان در اين عرصه است.
وي افزود: طرح جامع استانداردسازي ترمينالها در حال تدوين است و پيش بيني مي شود با اجراي آن بتوان سطح سفر با ناوگان جاده اي را ارتقاء بخشيد.
گفتني است در اين همايش، مهندس رئوفي - مدير كل دفتر حمل و نقل و دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور با اظهار اين مطلب كه حدود ۷۰-۶۰ ترمينال در كشور در حال حاضر نيمه تمام هستند و با توجه به كاركردي كه دارند، بايد سريعا تكميل و مورد بهره برداري قرار گيرند، افزود: بخش خصوصي مي تواند در احداث ترمينالها مشاركت كند.وي همچنين خواستار احداث دفتر پست در ترمينالها شد و افزود: با راه اندازي دفتر پست در ترمينالها، ضمن جلوگيري از تخلفات احتمالي، كالاها با ايمني بيشتري حمل و نقل خواهند شد.
گفتني است در اين همايش پيشنهاد شد به منظور تسريع در عمليات كنترل تردد اتوبوس ها، دفاتر نمايندگي پليس راه در ترمينالها فعال شود كه اين امر با موافقت اتحاديه سازمانهاي ترمينالها روبه رو شد.
جواد خيري در اين باره گفت: خوشبختانه چنين دفتري در يكي از ترمينالهاي تهران هم اينك فعال است و به نظر مي رسد با راه اندازي اين دفتر در ساير ترمينالها بتوان در زمان تردد شهروندان، صرفه جويي كرد.
شايان ذكر است كه سازمان ترمينالهاي شهرداري تهران در حال ساخت بزرگترين ترمينال در منطقه شرق تهران است.

شهردار منطقه ۵:
حل مشكلات نيازمند زمان و مشاركت شهروندان است
گروه شهري: ديدار عمومي ۳ تن از اعضاي شوراي شهر تهران با اهالي منطقه ۵ با تأكيد بر حل سريع مشكلات شهروندان برگزار شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۵ در اين جلسه، اعضاي شوراي شهر و شهردار منطقه ۵ به بررسي مسائل و مشكلات ساكنين و اهالي منطقه پرداختند. در اين جلسه كه جمعي از اهالي و مالكين اراضي در طرح بزرگراه شهيد همت و محله كن حضور داشتند، اعضاي شورا با تأكيد بر تسريع در عمليات ادامه اتوبان شهيد همت به پرداخت منصفانه تاوان املاك در طرح به مالكان تأكيد كردند.
دانشجو عضو شوراي شهر تهران با مفيد ارزيابي كردن ديدارهاي مستقيم مديريت شهر با شهروندان، افزود: برنامه ديدار اعضاي شوراي شهر هر دو هفته يكبار در مناطق تهران انجام مي شود. در حاشيه اين ديدار، مجيد غفوري شهردار منطقه ۵ تهران گفت: وسعت مشكلات و معضلات شهروندان و شهر به اندازه اي گسترده و وسيع است و حل و فصل آن نيازمند زمان بيشتر و مشاركت خود شهروندان است.

تلاش شهرداري تهران براي كاهش هزينه و افزايش درآمد
گروه شهري: با حضور سعيدلو معاون مالي و اداري شهرداري تهران، نشست هماهنگي معاونان مالي و اداري مناطق، اداره هاي كل و سازمان هاي وابسته به شهرداري، به منظور بررسي و كاهش هزينه ها و تامين منابع مالي جديد براي اجراي بهينه پروژه هاي تحت مسئوليت شهرداري برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران در اين جلسه افزون بر بحث و بررسي در خصوص چگونگي دريافت منابع درآمدي و مديريت هزينه، به مسائل اداري، پرسنلي و رفاهي كاركنان نيز پرداخته شد و گزارش حسابرسي از امور مالي شهرداري توسط مديركل حسابرسي ارائه شد.

تاكسي هاي تهران به تاكسيمتر چاپگر مجهز مي شوند
امسال پانزده هزار تاكسي سمند وارد سيستم حمل و نقل شهري مي شود.به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي با بانك رفاه كارگران توافق كردند كه اين بانك دو برابر آورده سهم دولت براي اين امر سرمايه گذاري كند.براساس آيين نامه امحاي تاكسي هاي فرسوده، متقاضيان مي توانند ۷۵ درصد از هزينه خودرو جديد را از تسهيلات بانكي تأمين كنند. تمامي تاكسي هاي انتخابي بايد دو ويژگي مجهز بودن به تاكسيمتر چاپگر و سيستم سوخت رساني CNG را داشته باشند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |