شنبه ۴ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۱۸ - July . 26, 2003
بيشترين شكايت از ثبت نام در مدارس مربوط به تهراني هاست
006120.jpg
گروه علمي فرهنگي: مدير كل دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات آموزش و پرورش گفت: شهروندان تهراني بيشترين شكايت از نحوه ثبت نام در مدارس را ارائه كردند.
بهمن سميع در گفت وگو با ايسنا افزود: با توجه به گذشت كمتر از دو ماه از ثبت نام هنوز آمار دقيقي از ميزان شكايات نداريم، اما طبق بررسيهاي صورت گرفته بيشترين شكايات مربوط به شهر تهران است.
سميع خاطرنشان كرد: اگر مديران به اجبار از اوليا پول دريافت كنند، با آنان برخورد مي شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
مناسبات فرهنگي و توريستي تهران و كوالالامپور گسترش مي يابد
گروه علمي فرهنگي: احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت كه بايد عوامل و موانع توسعه و گسترش صنعت گردشگري ميان ايران و مالزي بررسي و شناسايي شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، «مسجد جامعي» در ديدار با وزير فرهنگ، هنر و جهانگردي مالزي افزود: تبادل اطلاعات در اين زمينه و برگزاري هفته هاي فرهنگي ميان دو كشور مي تواند باعث آشنايي و شناخت هر چه بيشتر مردم دو كشور نسبت به هم شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پيشنهاد كرد كه هفته فرهنگي و هنري كشور مالزي در ايران برگزار شود و حجاج مالزي نيز پس از سفر حج در ايران اقامتي داشته و از اماكن مذهبي ديدن كنند.
«داتو پادو كاشيخ عبدالغدير بن حاجي شيخ فادزير»، وزير فرهنگ، هنر و جهانگردي مالزي نيز گفت: اكنون زمان آن فرا رسيده است كه اقدامهاي عملي در زمينه هاي گسترش صنعت گردشگري ميان ايران و مالزي صورت گيرد.
وي ضمن دعوت هيأتي از ايران براي بررسي گسترش مناسبات به مالزي، گفت:  مالزي خواستار تلاش مشترك مسئولان دو كشور براي گسترش مناسبات فرهنگي، گردشگري شد.
هيأت مالزيايي در سفر شش روزه خود به ايران از جاذبه هاي گردشگري و آثار باستاني استانهاي فارس، اصفهان و مازندران ديدن و با مسئولان صنعت جهانگردي، رسانه ها و مطبوعات اين استانها نيز گفت وگو خواهد كرد.

اساسنامه ايجاد مؤسسات آموزش از راه دور در كشور تصويب شد
گروه علمي فرهنگي: معاون آموزش و پرورش نظري و مهارتي وزارت آموزش و پرورش گفت: اساسنامه «ايجاد مؤسسات آموزش از راه دور» در مناطق محروم كشور همانند دانشگاه پيام نور به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.
«علي اصغر فاني» جمعه در اردوي شوراهاي دانش آموزان دختر آموزشگاه هاي متوسطه كشور در رامسر افزود: اين طرح در اولويت است و از مهرماه سال ۸۳ از طريق پذيرش دانش آموز فعاليت خود را آغاز مي كند.
وي گفت: در اين طرح، دانش آموزان ازراه دور با بهره مندي از كتاب هاي ساده خودآموز به طور غيرحضوري به تحصيل اشتغال خواهند داشت و در برخي از درسها كه دانش آموزان به معلم نيازمند هستند، كلاس هاي رفع اشكال داير مي شود.
اين مقام مسئول تعداد دانش آموزان فعال مراكز فني حرفه اي كشور را ۳۳۰ هزار نفر اعلام كرد و گفـت: در شاخه كاردانش نيز ۴۵۰ هزار دانش آموز سال هاي دوم و سوم متوسطه به تحصيل اشتغال دارند.

۵/۷۳ درصد پرونده هاي مربوط به ميراث هنوز مفتوح است
حفاران غيرمجاز بيشترين متهمان پرونده هاي ميراث فرهنگي
گروه علمي فرهنگي: حفاران غيرمجاز بين سال هاي ۷۹ تا ۸۱ بيشترين متهمان پرونده هاي ميراث فرهنگي در كشور بوده اند.
به گزارش «ميراث خبر»، براساس اطلاعات منتشره از سوي سازمان ميراث فرهنگي، سه هزار و ۳۸۰ پرونده مربوط به ميراث فرهنگي طي سال هاي ۷۹ تا ۸۱ در قوه قضائيه مطرح شده كه در پايان سال ۸۱ هنوز دو هزار و ۴۰۰ مورد از آنها يعني حدود ۵/۷۳ درصد مفتوح است.
به استناد بند هفت از ماده سه قانون اساسنامه سازمان ميراث فرهنگي كشور، انجام تمام امور حقوقي مربوط به ميراث فرهنگي و طرح دعاوي كيفري عليه متخلفين به عنوان شاكي خصوصي يا مدعي بر عهده اين سازمان است.
براساس اين قانون ميراث فرهنگي كشور يك طرف دعاوي در پرونده هاي مذكور است و اغلب كارشناسان و مديران ميراث از ميزان اندك مجازات متخلفان گلايه دارند.
طبق آمار منتشره از سوي دفتر امور حقوقي و بين الملل سازمان ميراث فرهنگي كشور، قاچاق، كشف و خريد و فروش غيرمجاز آثار تاريخي در مجموع ۹۰ درصد پرونده هاي مربوط به آثار تاريخي منقول را تشكيل مي دهند و حفاران غيرمجاز نيز به تنهايي ۷۴/۶۱ درصد از مجرمان پرونده هاي آثار تاريخي غير منقول را تشكيل مي دهند.
آمار بالاي حفاران غيرمجاز در پرونده هاي مربوط به ميراث فرهنگي نشان از لزوم مقابله با اين گونه جرايم دارد. اين در حالي است كه با توجه به برآورد ميزان كل آثار تاريخي و فرهنگي غير منقول كشور كه گفته مي شود بيش از حدود يك ميليون و ۲۰۰ هزار اثر است و آثار منقول كه تعداد آنها به يك ميليون و ۸۰۰ هزار شيء مي رسد، پاسداران ميراث فرهنگي در حال حاضر بسيار اندك هستند. براساس آمار موجود، تعداد مراقبين آثار ۴۰۶ نفر ، ۵۴۲ نفر سرباز وظيفه، ۱۲۵ نفر گارد (نيروي انتظامي) در حال حاضر از ۲۳ هزار و ۲۵۷ اثر شناسايي شده مراقبت مي كنند.
از سوي ديگر قوانين ناظر بر حفاظت از ميراث فرهنگي تنها به آثار ثبت شده محدود مي شود. البته آثار ديگري نيز هستند كه سازمان ميراث فرهنگي، ارزش آنها را پيش از طي مراحل ثبت به مراجع ذيربط اعلام مي كند.
در ماده ۲۵۶ قانون مجازات اسلامي نيز براي هرگونه حفاري، كاوش غيرمجاز و قاچاق اموال فرهنگي از شش ماه تا سه سال حبس در نظر گرفته شده است.
كارشناسان معتقدند با توجه به حجم بالاي حفاري هاي غيرمجاز و قاچاق آثار بايد ميزان مجازات اينگونه جرايم افزايش پيدا كند. در همين حال آمار دفتر حقوقي بين الملل سازمان ميراث فرهنگي نشان مي دهد كه سرقت از موزه ها، ۷۷/۹ درصد جرايم مربوط به اموال منقول را تشكيل مي دهد.
به نظر مي رسد علي رغم نبود امكانات كافي ايمني و حراست در موزه هاي كشور، ميزان سرقت از موزه ها بسيار كمتر از ربودن آثار و حفاري غيرمجاز در محوطه هاي باستاني است.
از سوي ديگر، تخريب بناها و محوطه هاي تاريخي ۹۳/۱۳ درصد جرايم، تجاوز به حريم ۵۲/۱۶درصد، تجاوز به عرصه ۱۵/۵ درصد جرايم مربوط به اموال غيرمنقول ميراث فرهنگي را تشكيل مي دهند.
همچنين مرمت غيرمجاز و تغييركاربري به ترتيب ۰۷/۹ و ۲۳/۲ درصد پرونده ها را تشكيل مي دهند.
نتايج پرونده ها علاوه بر كندي رسيدگي به آنها، از موارد مورد توجه ديگر است به گونه اي كه از سه هزار و ۳۸۰ پرونده تشكيل شده طي سال هاي ۷۹ تا ۸۱ تنها ۸۹۳ پرونده به صدور رأي منجر شده و بقيه كه حدود دو هزار و ۴۸۷ پرونده را شامل مي شود، همچنان مفتوح است.
از سوي ديگر، در پرونده هايي كه صدور رأي براي آنها انجام شده در حوزه اموال منقول از ۳۰۴ پرونده ۱۱۴ پرونده منجر به محكوميت متهم و از پرونده هاي مربوط به اموال غيرمنقول از ۵۹۸ پرونده ۳۲۵ مورد منجر به محكوميت شده است كه اين نشان از رقم بالاي موارد تبرئه در مورد قاچاق و حفاري هاي غير مجاز دارد كه شامل ۱۹۰ مورد مي شود.

براساس توافق دو وزارتخانه
۱۵هزار واحد مسكوني براي معلمان ساخته مي شود
گروه علمي فرهنگي: وزارتخانه هاي مسكن و شهرسازي، و آموزش و پرورش موافقتنامه اي را به امضا رساندند كه به موجب آن وزارت مسكن در تأمين مسكن فرهنگيان همكاري خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، از اين نشست، بر اساس موافقتنامه «همكاري وزارت مسكن و شهرسازي در تأمين مسكن فرهنگيان كشور»، ۱۵ هزار واحد مسكوني توسط صندوق مسكن فرهنگيان در سطح كشور احداث مي شود. وزير مسكن و شهرسازي پس از امضاي اين موافقتنامه، در گفت وگو با ايرنا گفت كه اين توافقنامه، در چارچوب توسعه ساخت و عرضه مسكن، متناسب با الگوي مصرف و نيز حمايت از فعاليت صندوق هاي تأمين مسكن در اسكان اقشار تحت پوشش به امضا رسيده است.
«علي عبدالعلي زاده» با اشاره به اينكه زمين مورد نياز براي احداث اين واحد مسكوني توسط سازمان ملي زمين و مسكن تأمين خواهد شد، افزود: اين واحدها به دو صورت خانه هاي اجاره به شرط تمليك و خانه هايي در چارچوب الگوي مصرف مسكن احداث خواهند شد. وي گفت: بر اساس اين موافقتنامه، واحدهايي كه به صورت استيجاري و با ميانگين زيربناي ۵۰ مترمربع احداث شوند، قيمت زمين آن تا ۸۰ درصد تخفيف و خانه هايي كه بر مبناي الگوي مصرف مسكن احداث شوند، قيمت زمين آن تا ۳۰ درصد تخفيف داده مي شوند. وزير آموزش و پرورش نيز گفت: شرايطي كه وزارت مسكن و شهرسازي براي واگذاري زمين به فرهنگيان در اين موافقتنامه درنظر گرفته، بسيار خوب ومناسب است.
مرتضي حاجي افزود: پيگيري حل مشكل مسكن فرهنگيان در دستور كار وزارتخانه است و در حال حاضر در قالب تعاوني مسكن فرهنگيان، صندوق ذخيره فرهنگيان و هم تأمين اعتبارهاي بانكي به دنبال حل اين مشكل هستيم. وي با اشاره به اينكه تسهيلات سال گذشته براي ساخت مسكن فرهنگيان ۵۰۰ ميليارد ريال بوده است، گفت: حجم كلي تسهيلات پيش بيني شده در سال جاري ۹۰۰ ميليارد ريال است كه چگونگي تأمين آن را شوراي پول و اعتبار تعيين خواهد كرد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |