يكشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۱۹- July, 27, 2003
مشت هاي فولادين
مثلث رينگ!
جونز در مصاف با تايسون يا لوئيز
دنياي مشت زني حرفه اي براي خود حكايت جداگانه اي دارد. در اين ورزش خشن كه همه چيز در گرو نابودي (ناك اوتي) حريف مي باشد، گاه يك جهان را به پاي تلويزيون مي كشاند.
ليلي مصلح صدري
002725.jpg

عمر اين مسابقات به يك قرن مي رسد و قهرمانان آن نيز هميشه از طبقات پائين بوده اند. قهرمانان بزرگ حرفه اي جهان گاه به عرش مي رسند و تعدادي نيز در گوشه خيابانهاي مناطق فقيرنشين از پا درمي آيند. از راكي مارسيانو گرفته تا محمدعلي كلي كه آقاي تمام دوران مشت زني جهان بود. او نيز امروز به بيماري ناعلاج پاركينسون گرفتار شده است. دوران كلي را دوران طلايي بوكس حرفه اي جهان مي نامند و او محبوب ترين قهرمان دوران صدساله است.
سوني ليستون، پاترسون، مارسيانو و هالي تايسون، جونز و لوئيز كه پا در جاي پاي كلي مي گذارند گنجشك خوش الحان و مسلمان بوكس جهان هنوز در دل مردم جاي دارد.
كاسيوس كلي جوان و محمدعلي كلي قهرمان چه خاطرات اعجاب انگيزي! به زودي خاطرات او را در همين صفحه خواهيد خواند. حالا ببينيم در شرايط امروزي چه كسي قهرمان قهرمانان است: جونز، تايسون يا لوئيز.
قهرمان سنگين وزن WBA «روي جونز جونيور» اواخر امسال به مصاف «مايك تايسون» يا «لنوكس لوئيز» مي رود.
براد ژاكوب مي گويد:  هيچ گونه قراردادي تاكنون با هيچ يك از بوكسورها بسته نشده است، در صورتي كه در بعضي از گزارشها اعلام شده بود كه جونز جونيور نوامبر امسال در كنيا به مصاف مايك تايسون مي رود.
ژاكوب اظهار داشت كه مذاكراتي به صورت مستقيم با تايسون و لويس در مورد حريف آينده روي انجام شده ولي هنوز هيچ چيز قطعي نيست.
هفته گذشته در نايروبي اعلام شد كه روي جونيور براي حفظ مقام خود در ورزشگاه بين المللي ۶۰هزار نفري مويي خواهد جنگيد.
002715.jpg

اما ژاكوب و معاون جونز (ليندا پگت) در مورد قطعي شدن قرارداد بازي اظهار بي اطلاعي كردند.
پگت گفت: «تا آنجايي كه من مي دانم، تاكنون هيچ برنامه زمانبندي شده اي وجود ندارد.» جونز اولين بوكسوري است كه طي ۱۰۰ سال از قهرماني ميان وزن به قهرماني سنگين وزن رسيد و اين پيشرفت هنگامي روي داد كه او اوايل امسال در مسابقات WBA «جان رويز» را شكست داد و تاج قهرماني را به سر گذاشت.
لوييس، قهرمان سنگين وزن WBA ، در ماه دسامبر به مصاف «ويتالي كليتچكو» مي رود. تايسون از ماه فوريه زماني كه در مقابل «كليفورد اتين» در راند اول به پيروزي رسيد مسابقه ديگري گذاشته است.
روي جونز جونيور
«روي جونز» به عنوان بهترين بوكسور روي زمين براي وزنهاي مختلف شناخته شده است. او كلكسيوني بزرگ از كمربندهاي قهرماني دارد.
جونز قهرمان جهان در ميان وزن ، بعلاوه ميان وزن و سنگين وزن است. بعداز شكست دادن «جان روئيز» او تاج سنگين وزن را هم نصيب خود كرد. در بازيهاي المپيك مسئول او كه يك بوكسور آماتور بود خوش درخشيد و عنوان بهترين بوكسور بازيها را به خود اختصاص داد.
002750.jpg

بدون هيچ گونه توضيح قابل قبولي در فينال بازيها نتيجه مسابقه ۳ به ۲ به نفع بوكسور كره جنوبي «سي هان پارك» تمام شد و آمريكايي ها مجبور به قبول نقره شدند، خودسرانه و مطمئناً  براي سرپوش گذاشتن بر روي اشتباه خودشان، داوران «جونز جونيور» را بوكسور برجسته بازيهاي المپيك ۱۹۸۸ ناميدند.
پس از آن جونز به مبارزات حرفه اي روي آورد وسعي كرد تجربه ناخوشايند المپيك را جبران كند.
مشخصات شخصي
روي جونز جونيور
- سال تولد: ۱۹۶۹
- زمان شروع بازيهاي حرفه اي: ۱۹۸۹
- رده بازيها: سنگين وزن
- امتيازات: ۴۸ به يك
- نام مستعار: ندارد
قد: ۷۵/۱۷۷ سانتي متر
مربي: آلتون مركرسون
مدير برنامه ها : دان كينگ
ويژگي
با سرعت خيره كننده دستانش، حركات سريع پاهايش در مبارزه با هر كسي پيروزي مي شود.
در سال ۱۹۹۲ او توانست قهرمان پيشين جهان «جورج واكا» را در راند اول در مسابقاتي كه در نيويورك برگزار شده بود، شكست دهد.
اولين عنوان قهرماني جهان او در سال ۱۹۹۳ بود او در مسابقات ميان وزن IBF به مصاف «برنارد هاپكينز» در شهر واشنگتن رفت و با اتفاق آراء برنده شد.
او از عنوان قهرماني خود در سال ۱۹۹۴ با شكست دادن «توماس تات» در راند دوم،دفاع كرد.
در اواخر سال ۱۹۹۴ او به رده بالاتر از ميان وزن رفت و در مقابل «جيمز توني» به برد دست يافت.
توني قدرت شكست ناپذيري در ۶۴ بازي بود و براي اولين بار اين روي جونز جونيور بود كه توانست او را مغلوب كند.
اما اين جونز جونيور بود كه توانست در مسابقات برگزار شده در هتل بزرگ MGM (لاس وگاس) براي دومين عنوان قهرماني جهان امتياز كسب كند، هيچگاه كسي به نبوغ جونز در زمين بوكس شك نكرده است. او اغلب چندين رده بالاتر از حريف مقابل خود بازي را خاتمه داده است.
افتخارات جونز جونيور در زدن ركوردها باعث ترقي وي شد چرا كه او دسته بندي ها را از بين برد اما در وزن بالاي ميان وزن او هرگز با «كريس ايبانك»، «نيگل بن» و يا بوكسور ايرلندي «استيو كالينز» مسابقه نداد.
و در وزن پائين تر از سنگين وزن به مصاف قهرمان هلندي آلماني «داريوش مايكل زوسكي» رفت و او را شكست داد و او هيچگاه نتوانست از جونز ببرد.
مايك تايسون
002740.jpg

بازيهاي حرفه اي مايك تايسون دستخوش تحولات بسياري شده است و همچنان در صدر اخبار اسم او ديده مي شود و به نظر مي رسد مختصر شانسي براي پايان خوش اين ماجراها وجود دارد.
جوانترين قهرمان سنگين وزن در سن ۲۰ سالگي مايك تايسون است. از زماني كه تايسون رقابتهاي حرفه اي خود را شروع كرد، مهارت بسيارش در مشت زني از او يك استعداد خارق العاده در بازي بوكس ساخت.
آميختن حركات بسيار خارق العاده و سريع دست ها و سرعت پاها، كه براي هر مشت زني غيرممكن است، او را قادر ساخته كه هميشه از اواخر دهه ۱۹۸۰ در مقابل حريفانش برتر باشد. زندگي شخصي و حرفه اي مايك تايسون در آخرين دهه قرن بيستم بر پايه احساسات بنا نشده است. بذر رشدش در كودكي فراموش نشدني اش كاشته شد.
بعداز اينكه كوتاهي قد و صداي زنانه اش مايه عذابش شد، او به يك مجرم كوچك تبديل شد. زندگي او در راه ورود و خروج از دارالتأديب خلاصه مي شد و اين ادامه داشت تا زماني كه مورد توجه «گاس داماتو» قرار گرفت.
مشخصات شخصي
مايك تايسون
سال تولد: ۱۹۶۶
زمان شروع بازيهاي حرفه اي: ۱۹۸۵
رده بازيها: سنگين وزن
امتيازات: صفر- ۴- ۵۰ و يك بازي نيمه تمام
نام مستعار: آيرون مايك (مايك آهني)
قد: ۵/۱۷۷ سانتي متر
مربي: فردي روآش
مدير برنامه ها: شلي فينكل
ويژگي
مربي و مدير تايسون يكي از معلولين جنگ است، او كسي است كه قهرمان اسبق «فلويد پاترسون» را نيز به قهرماني رساند، مربي در زندگي شخصي و حرفه اي تايسون بر او سخت مي گيرد.
مايك بازيهاي حرفه اي اش را در سال ۱۹۸۵ شروع كرد و در طي ۲ سال به قهرماني رسيد و «دآماتو» در زمان كوتاهي پس از رسيدن به آرزويش در مورد تايسون، درگذشت. در سال ۱۹۹۰، سالي كه عنوان قهرماني سنگين وزن جهان را به خود اختصاص داد، باهنرپيشه اي به نام «رابين گيونز» ازدواج كرد و در مدت بسيار كوتاهي از هم جدا شدند و با حمايت كننده اش نزديك تر شد و از تمامي كساني كه به او براي قهرماني در وهله اول كمك كرده بودند، فاصله گرفت.
اين تغييرات حاكي از آشوب شخصيتي وي بود و او از اين مسئله رنج مي برد و در يازده فوريه ۱۹۹۰، در مقابل چشمان مبهوت تماشاچيان در توكيوي ژاپن در مصاف جيمز باستر داگلاس در ۱۰ راند شكست خورد.
تايسون تغييراتي در گروه بندي خود ايجاد كرد و ۴ بازي برگشت با كيفيتي متفاوت را انجام داد و در شرايط مبارزه با قهرمان جديد «اواندرهولي فيلد» قرار گرفت.
اما زندگي شخصي اش در بيشتر جهات متشنج شده بود، به دليل تجاوز جنسي به يك كانديد جوان مسابقات «ملكه زيبايي» به نام «دزيره واشنگتن» در شهر «اينديانا پليس» مورد محاكمه قرار گرفت.
مايك تايسون در فوريه ۱۹۹۲ به زندان رفت و اگرچه به ۱۰ سال حبس محكوم شد، اما در تابستان ۱۹۹۵ از زندان آزاد شد.
بعد از آزادي، دوباره تمام توجه و تلاش خود را در جهت بازگشت به ميدان مبارزه قرار داد و بعداز تنها ۲ مبارزه، براي عنوان قهرمانيWBC به مصاف «فرانك برانو» رفت.
تايسون، برانو را در سال ۱۹۸۹ و ۷ سال پس از اولين مبارزه اش شكست داده بود و پس از كمي تلاش و تحمل سختي در راند سوم از او برد.
۸ ماه بعد، در شبي كه به نظر مسابقه راحتي مي آمد، قهرمان تازه از سكوي قهرماني توسط هولي فيلد به زير آمد و آن صرفاً مقدمه اي براي اتفاقات بعدي بود.
لنوكس لوئيز
002730.jpg

لنوكس لوئيز مي تواند به رده پائين تر در رده سنگين وزن بوكس جهان سقوط كند.
بوكسور ۳۷ ساله كانادايي، چهل برد از ۴۳ مبارزه را در كارنامه خود دارد و تنها باخت هايش ناشي از سبك انتخابي او است.
منتقدين آمريكايي فكر مي كردند او هدفي سخت، اما قهرماني دردسرساز است و بالاخره لوئيز بطور شگفت انگيز به عدم صلاحيت دست يافت و اين بدليل نابودكردن مايك تايسون در ۸ جون ۲۰۰۲ است.
در ممفيس در مقابل تماشاچيان نمادي از قدرت، توانايي و عمق ورزش بوكس را به نمايش گذاشت و در يك بازي ويرانگر و بسيار مهيج هر ۸ راند را به نفع خود پايان داد.
مشخصات شخصي
لنوكس لوئيز
تولد: ۱۹۶۵
شروع مسابقات حرفه اي: ۱۹۸۹
رده بندي: سنگين وزن
امتيازات: ۴۰ پيروزي - ۲ باخت - يك بازي ناتمام
اسم مستعار:  شير
قد: ۵/۱۹۲ سانتي متر
مربي: امانوئل استوارد
مدير تبليغات: مين ايوانتس
پيروزي هميشه زندگي حرفه اي او را تشريح خواهد كرد، اما پيشرفتش فقط بخاطر پيروزيهاي فراموش نشدني اش است.
اولين مسابقه مشت زني لوئيز راه شهرتش را در سال ۱۹۸۸ هموار كرد، وقتي او چارچوب معروف تهاجمي خود را در سئول استفاده كرد به مدال طلا دست يافت.
شرايط او ۱۸۰ درجه در همان سال تغيير كرد و از طريق به زمين زدن قهرمان اروپايي جين شانت و قهرمان بريتانيايي گري ميسون و دارنده عنوان قهرماني بازيهاي مشترك المنافع درك ويليامز در رده بندي ها صعود كرد.
آن موفقيت ها در سال ۱۹۹۳ رنگ باختند، قهرمان اول برايتون براي بيش از يك دهه قهرمان سنگين وزن جهان بود.
لوئيز آن امتيازات را با روشي نامعلوم بدست آورد، هنگامي كه ريديك بو عنوان قهرماني WBC خود را به او واگذار كرد، اما در مقابل توني تاكر و فرانك برانو شكست خورد.
سپس حادثه ناگواري رخ داد، در مسابقه مشت زني مقابل اوليور مك كال تاج قهرماني خود را در لندن از دست داد. همانند بسياري از قهرمانان قبل از خود، لوئيز هم در رده بندي خود از طريق برتري تامي موريسون و مك كال در مسابقات برگشت بر او به رده پايين تر سقوط كرد و سپس دو نوبت با اواندر هالي فيلد، مسابقه داد و در راند دوم هر بازي قهرمان برايتوني برد و توانست تاج قهرماني سنگين وزن خود را حفظ كند.
و بعد از باخت دوم و اين بار به هسيم رحمان - ميدان مبارزه را تبديل به ميدان تبليغات رسانه اي كرد و در مرحله نهايي مسابقات به مصاف قهرمان دائمي بوكس تايسون رفت.

سايه روشن ورزش
رئيس فوتبال با سازمان تربيت بدني هماهنگ است
002735.jpg

معراج مژده- فوتبال با استخدام مربيان خارجي و رفتن بسوي فوتبال علمي روز وارد بازار بين المللي اين پديده جهاني مي شود. باشگاههاي ما نيز با استفاده از مربيان داخلي تحصيلكرده و مربيان خارجي پايه هاي اوليه را براي آينده خود مي سازند. خوشبختانه ديدگاه و مشي سازمان تربيت بدني نيز مويد اين نظريه است و بارها معاون فني سازمان ورزش اعلام كرده است كه براي تيم ملي بزرگسالان از مربي خارجي بهره خواهيم برد. علي كفاشيان روي اين دو نكته تاكيد فراوان دارد:
۱-مربيان دو شغله حتماً از تيم ملي كنار گذاشته خواهند شد يا در صورت علاقه آنها به تيمهاي اميد، جوانان و نوجوانان مي توانند از باشگاههاي خود جدا شوند. يا تيمهاي ملي يا باشگاه.
۲-در مورد حضور ۱۶ تيم در ليگ حرفه اي كشور نيز معاون سازمان هميشه روي آن تأكيد داشت و بالاخره واقعيت پيدا كرد.
اما رئيس فوتبال به گونه اي ديگر عمل مي كند و در واقع حق هم چنين است كه استقلال خود را داشته باشد. او مي گويد:
۱-مربيان دوشغله را حكم مي دهم، اشكالي هم در آن نيست
۲-ليگ برتر با ۱۴ تيم برگزار خواهد شد. من مي گويم. نتيجه گيري اخلاقي: سازمان تربيت بدني با فدراسيون فوتبال هماهنگ است.
002755.jpg

مايك قنبري و زيدون تايسون
اولي: اين فريدون قنبري هم براي خود اعجوبه اي است. هم قدرت خوبي دارد، هم تكنيك بالايي و از نظر ضريب هوشي نيز جزو كشتي گيران قابل قبول  است، اما چرا اين حوادث را مي آفريند، درگيري ايجاد مي كند و... اما دوباره روي تشك مي آيد و تمام حريفان را شكست مي  دهد. حتماً در وجود او چيزي وجود دارد كه هر بار اراده مي كند به راحتي به هدفش مي رسد.
دومي : مايك تايسون را مي شناسي. از اين مشت زني قويتر، زيرك تر با هوش تر كمتر در تاريخ بوكس سراغ داشته ايم. از مارك راسيانو و كلي بگذريم، او جزو استثناهاي بوكس جهان است. او نيز خلافكار است زندان رفته، دعوا كرده و در نهايت در روي رينگ بر حريفان پيروز شد و حالا هم مدعي شماره يك بوكس جهان است.
002760.jpg

وجه تشابه قنبري و تايسون در همين امتياز آخري است كه هر دو هر زمان تصميم گرفته اند. بالاتر از بقيه خو ش اخلاق ها قرار گرفته اند. تايسون امروز، تربيت شده و سر به زير انداخته و به بوكس فكر مي كند، اما قنبري چي؟
او كه خوب مي داند در اين دنيا تنها هنرش كشتي گرفتن است و بايد از اين راه آينده خود را بسازد، پس چرا؟ آيا به گذشته قنبري مراجعه كرده ايم، آيا به او مشاوره هاي لازم را داده ايم ، آيا امسال قنبري ها را كه معلول جامعه اند و در ورزش رها شده اند را خوب شناخته ايم. باز هم بايد فرصت داد. خيلي بيشتر.

تصحيح گفتگو در كمتر از ۲۴ ساعت
002720.jpg

دومين مرحله از تمرينات تيم ملي فوتبال بزرگسالان كشور روز پنج شنبه پايان يافت.
حسين فركي، با اشاره به اين كه هيچ بازيكني از جمع نفرات حاضر در اردو خط نخواهد خورد، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۹ بازيكن در اردو حضور دارند، كه به همه آنها نياز داريم، لذا دليلي براي حذف هيچ بازيكني وجود ندارد و به تناسب از آنها در مسابقات خود، از جمله تورنمنت چهارجانبه استفاده خواهيم كرد.
به اين كار مي گويند كسي را از خود نرنجاندن، ولي جالب آنكه مربي تيم ملي و دستيار اول شاهرخي بلافاصله در كمتر از ۲۴ ساعت در گفتگو با ايرنا اعلام كرد: رضا جباري بازيكن پرسپوليس به دليل عدم حضور بدون مجوز در تمرينات تيم ملي كنار گذاشته شد.
فركي در اول مطلب به نقل از ايسنا ساعاتي قبل از گفتگو با ايرنا خبر از حفظ ۲۹ بازيكن دعوت شده به تيم ملي فوتبال داد.

خبرها و نگاه ها
امرسون وارد مذاكراه مي شود
«امرسون» بازيكن مياني و برزيلي تيم فوتبال آ ا س رم ايتاليا ديروز در گفت وگو با روزنامه دللو اسپورت اين كشور اعلام كرد: در صدد است براي فصل آينده با چند باشگاه جديد وارد مذاكره شود.
«امرسون» يادآور شد: پس از مذاكره با مسئولان باشگاه آاس رم نسبت به موقعيت خود در تيم فوتبال اين باشگاه مذاكرات خود را با باشگاههاي متقاضي آغاز خواهد كرد.
وي كه تا سال ۲۰۰۵ با باشگاه آ اس رم قرارداد دارد، مورد توجه چند باشگاه مطرح از جمله چلسي انگليس كه حاضر شده است براي انتقال «امرسون» به انگليس ۲۶ ميليون يورو به باشگاه آ اس رم بپردازد، قرار گرفته است.
گفته مي شود، نماينده باشگاه چلسي در رم با «امرسون» وارد مذاكره شده و پيشنهاد اين باشگاه را به وي منتقل كرده است.

بلاتكليفي كونسه سائو
«سرجيو كونسه سائو» ملي پوش پرتغالي تيم فوتبال باشگاه اينترميلان ايتاليا از مسئولان اين باشگاه خواسته است با تشكيل جلسه، براي وي روشن كنند كه در فصل آينده در تيم «هكتور كوپر» مربي اينترميلان از چه موقعيتي برخوردار خواهد بود.
اخبار منتشر شده در رسانه هاي ايتاليا، حاكي از آن است كه «كونسه سائو» ۲۸ ساله اطمينان ندارد كه در فصل آينده در رديف بازيكنان ثابت تيم اينترميلان قرار دارد يا خير و به همين دليل از مسئولان باشگاه خواسته است آينده وي در تيم اينتر را مشخص كنند.
«كونسه سائو» يادآور شده است در صورت قرارنداشتن در فهرست بازيكنان ثابت تيم اينترميلان، ترجيح مي دهد بار ديگر به تيم سابق خود يعني پورتو پرتغال باز گردد.
002745.jpg


بكهام - جردن و شماره ۲۳
ديويد بكهام هم بدنبال پيراهن شماره ۲۳ است.
بكهام پر آوازه در كمال تعجب مديران باشگاه مادريد درخواست پوشيدن پيراهن شماره ۲۳ را كرده است. در حاليكه همگان فكر مي كردند بكهام پيراهن شماره ۱۰ يا ۷ را درخواست كند. دليل علاقه بكهام براي پوشيدن پيراهن شماره ۲۳ خيلي زود روشن شد.
بكهام از شيفتگان مايكل جردن بازيكن افسانه اي بسكتبال آمريكاست كه در باشگاه شيكاگو بالز پيراهن شماره ۲۳ را بر تن مي كرد. بكهام قصد دارد در رئال مادريد با شماره ۲۳ به محبوبيت مايكل جردن در جهان دست پيدا كند.
باورتان مي شود «بكهام» پرآوازه اين اندازه به جردن و بسكتبال علاقمند باشد. او مي داند چه مي كند!؟

ورزش
ادبيات
اقتصاد
سياست
علم
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |