دوشنبه ۶مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۲۰ - July . 28, 2003
سخنگوي دولت :
تأكيد مقام معظم رهبري بر نهضت خدمت رساني حركتي براي دفاع از كيان كشور است
تأكيد رهبري درخصوص نهضت خدمت رساني اقدامي براي دفاع از كيان كشور، امنيت ملي و جهت دادن به امنيت ملي براساس كسب رضايت مردم است.
به گزارش خبرگزاري فارس، عبدالله رمضان زاده در همايش نهضت خدمت رساني به مردم كه صبح ديروز با حضور مديران كل روابط عمومي هاي سه قوه، وزارتخانه ها، سازمان ها و نهادهاي دولتي در مركز همايش هاي بين المللي صدا و سيما برگزار شد، با بيان اين مطلب و با اشاره به اينكه با اراده ملت ها مي توان در مقابل قداره بندي هاي آمريكا مقابله كرد، گفت: تجربه تاريخي و فضاي بين المللي نشان داده كه هر كجا مردم از حاكميت حمايت كنند، جلوي اقدامات قداره بندانه آمريكا گرفته مي شود. اگر يك رژيم مبتني بر رأي مردم و رضايت مردم باشد، قطعاً زمينه سازي براي حمله وجود نخواهد داشت و زمينه فشار از سوي آمريكا براي اجراي سياست هاي قداره بندانه منطبق با بخش نظامي و اسلحه ساز اين كشور فراهم نمي شود.
رمضان زاده ارتقاء جايگاه بين المللي كشور را در خارج مرزها و ارتقاء كارآمدي نظام را در داخل خاطرنشان كرد و گفت:  در بحث كارآمدي نظام بايد ثابت كنيم كه اين نظام براساس منابع و امكانات حداكثر توانش را به كار مي برد كه اين حداكثر توان در نقطه هاي منطقي جواب هاي مثبت را به همراه دارد تا بتواند مردم را از نحوه عمل راضي كند.
وي در بحث كارآمدي نظام به مسئولين اجرايي اشاره كرد و افزود: آنهايي كه مسئول اجراي بعضي كارها هستند بايد نشان دهند آنچه كه براي مردم انجام مي شود، با استفاده از حداكثر توان و با تكيه بر حداكثر كارآمدي است كه اين موضوع يك واقعيت بيروني مي خواهد و يك واقعيت جنبي كه آن نحوه اطلاع رساني است. سخنگوي دولت با اشاره به اين كه زمينه هاي انتقال پيام بايد به گونه اي فراهم شود كه پيام هاي مثبت ما در جامعه گرفته شود افزود: فضاي كنوني جامعه ما فضايي منفي است كه يكي از كاركردهاي مهم ما بايد اين باشد تا اين فضا را آرام كنيم و اجازه دهيم تا واقعيت ها خودشان را نشان دهند و فضاي جامعه به سمت مثبت حركت كند. وي افزود: نظام از سلامت بالايي برخوردار است اما اين سلامت در نزد مردم خدشه دار شده كه بايد اين سلامت را در ذهنيت مردم برگردانيم. وي با اشاره به اين كه روابط عمومي تمامي دستگاه ها تلاش خود را در زمينه انتقال پيام مثبت كرده اند گفت: تريبون هايي وجود داشته كه اين فضا را منفي كرده است مثلا تريبون هاي نماز جمعه در گذشته كاملا در روابط عمومي ها حركت مي كردند اما امروز به دليل مسائل سياسي كه فضاي كاري جامعه را تحت تأثير قرار داده اين فضا منفي شده است.
رمضان زاده باتوجه به اين امر كه از خنثي كردن يكديگر بايد بپرهيزيم گفت: حداقل توافقي كه مي توانيم با يكديگر و باتوجه به شرايط سخت كشور داشته باشيم اين است كه پيام هاي منفي را انتقال ندهيم. وي خاطرنشان كرد:  با توجه به تقاضاي نسل جوان (دانشگاه، كار و مسكن) كه به عنوان واقعيت هاي بيروني جامعه مطرح است و با توجه به امكانات محدود كشور اگر به فكر جذب منابع جديد نباشيم و كارهاي انجام شده را خنثي نكنيم هنوز مي توان پاسخگوي نيازهاي مردم باشيم و ثابت كنيم كه نظام مبتني بر آموزه هاي ديني توانايي اداره امور جامعه را در كليه جهات دارد. وي با اشاره به اين كه اين همايش اولين زمينه فراهم كردن انتقال پيام هاي مثبت است، گفت: اين گردهمايي نشان دهنده اين است كه رسانه ملي و مجموعه روابط عمومي ها مي خواهند در كنار هم حركت كنند و ما بايد در اين زمينه كار كنيم و بايد در كنار تفاوت گرايش سياسي كه بعضي اوقات به تقابل گرايشهاي سياسي افراد رسيده است كار كنيم و كارآمدي نظام را نشان دهيم و آنچه را كه مقام معظم رهبري در شرايط سخت كشور عنوان كرده اند را به نتيجه برسانيم.
سخنگوي دولت بر محورهاي ذكر شده كه در دستورالعمل هيأت وزيران براي دستگاه هاي اجرايي مشخص شده اشاره كرد و گفت: برنامه هاي مربوط به بخش ارتقاء كارآمدي به همراه شاخص هاي نشان دهنده ميزان كارآيي بخش در وضعيت موجود و پيش بيني وضعيت در پايان سال، ارائه كارها، طرح ها و پيشنهادهاي غيره مربوط با هدف خدمت به مردم و به لحاظ ويژگي هاي عمقي بودن، ماندگاري، زودبازده بودن و تأثير سريع نتايج براي قشرهايي كه مقام معظم رهبري به آن اشاره كرده اند، نحوه ايجاد رقابت بين واحدهاي درون بخشي و ارائه راهكارهاي پيشنهادي براي ايجاد امكان پيگيري و مطالبه اجراي نهضت هاي خدمت رساني توسط مردم از مسئولين را از محورهاي مشخص شده براي دستگاه هاي اجرايي ذكر كرد.
رمضان زاده گفت: بسياري از وزارتخانه ها به اين دستورالعمل ها جواب داده و محورها را ارائه و شاخص ها را هم معين كرده اند و اميدواريم بتوانيم در پايان سال به عنوان دستاورد دولت و باتوجه به آن چه كه رهبري بر آن تأكيد داشته و موظف كرده اند اين محورها را ارائه دهيم.

تشنج در جلسه پاسخگويي وزير خارجه به پرسش هاي مجلس
006445.jpg
عليرغم اينكه دستور جلسات ديروز مجلس چالش برانگيز نبود اما طرح سئوالات الهه كولايي نماينده تهران از وزير خارجه و پاسخ هاي وزير به آن و سپس واكنش هاي يك عضو هيأت رئيسه و رئيس مجلس و نيز اظهارنظر يكي از نمايندگان موجب بروز تشنج در مجلس شد.
افزون بر اين تقاضاي علي اصغر هادي زاده نماينده محلات و دليجان براي برگزاري نشست غيرعلني مجلس درخصوص پيگيري مرگ زهرا كاظمي، تقاضاي تعدادي از نمايندگان براي برگزاري جلسه غيرعلني ديگر درخصوص گزارش كميته پيگيري و خواسته هاي نمايندگان متحصن در مورد دانشجويان زنداني نيز به شكل گيري فضاي پرهيجان براي جلسه ديروز مجلس كمك كرد.
ديروز همچنين علاءالدين بروجردي طي سخناني در قالب نطق پيش از دستور خود بار ديگر، به موضوع فعاليت هاي هسته اي ايران و مواضع اتحاديه اروپا نسبت به اين فعاليت پرداخت و با انتقاد از اين اتحاديه گفت كه ايران زيربار فشارهاي تحميلي تسليم نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار همشهري محور سئوالات كولايي از وزير خارجه درباره عقب ماندگي ساختار اداري وزارت خارجه بود.
وي با بيان اينكه وزارت خارجه طي ۲۴ سال گذشته شاهد تورم شديد و انباشتگي نيروهاي ناكارآمد و نامرتبط با وظايفش بوده گفت: ساختار اين وزارتخانه متحول نشده است و
شايسته سالاري يك شعار در وزارت خارجه است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت كه در حال حاضر تصميم گيري ها در وزارت خارجه بر اساس نظرات جرياني است كه فاقد شجاعت، درك لازم از تحولات بين المللي است.
سپس وزير خارجه با انتقاد از اينكه كولايي به كلي گويي اكتفا كرده است به دفاع از ساختار وزارت خارجه پرداخت و با بيان گزارشي از فعاليت هاي اين وزارتخانه آمار مفصلي از تعداد كارشناسان و اساتيدي كه در حوزه هاي مختلف با اين وزارتخانه همكاري مي كنند ارائه كرد.
خرازي همچنين گفت كه وزارت خارجه طرح شايسته گرايي را اجرا كرده و طي چهارسال اخير امتحانات ويژه اي از كساني كه قصد اعزام به خارج دارند به عمل  آمده است. وي كوچك سازي وزارتخانه را موفقيت آميز خواند و گفت: ايجاد معاونت اقتصادي به دليل نقش نمايندگيهاي ايران و اقتصاد و ايجاد بازار براي صادرات بوده است.
خرازي در خاتمه گفت كه تحول يك فرايند وقت گير است و نمي توان يك شبه به آن رسيد.
در ادامه جلسه كولايي بار ديگر به تشريح سئوالات خود پرداخت و با بيان اينكه به جهت پرهيز از خدشه  وارد شدن به آبروي كشور از ذكر جزئيات خودداري كرده گفت: اين موارد را در جلسات بسته با وزير خارجه در ميان خواهد گذاشت.
وي سپس با بيان اينكه متاسفانه رابطه سالاري جاي توجه به شايسته سالاري را گرفته است به نقد ساختار وزارت خارجه پرداخت و گفت: استاداني كه اين وزارتخانه از آنها استفاده مي كند كساني هستند كه وزير را تأييد مي كنند. كولايي گفت: كارشناسي كه اطلاعات مربوط به درياي خزر را در اختيار او قرارداده توبيخ شده است.
در ادامه خرازي با ابراز تأسف از اينكه سئوالها قرار بود درباره ساختار وزارت خارجه باشد اما به موضوعات ديگر كشيده شد گفت: متأسفانه خانم كولايي مسائل شخصي خود را از تريبون مجلس بيان مي كند.
پس از پايان سخنان وزير امور خارجه، كولايي بر اساس ماده ۷۷ آئين نامه تذكر داد و گفت: تقاضا مي كنم آقاي خرازي در رابطه با مسايل شخصي بنده توضيح دهند كه مردم در جريان قرار گيرند.
كروبي در پاسخ كولايي گفت كه تعبير خرازي اين بود كه شما نظرات شخصي را مطرح مي كنيد نه مسائل شخصي.
در اين لحظه محمد نعيمي پور عضو هيأت رئيسه مجلس با تأييد سخنان كولايي گفت كه وزير امور خارجه توهين كرده است.
كروبي خطاب به نعيمي پور گفت: شما عضو هيأت رئيسه هستيد و اگر مي خواهيد از اين حرف ها بزنيد بهتر است پايين برويد و از پشت تريبون نمايندگان صحبت كنيد زيرا اعضاي هيأت رئيسه نبايد وارد معركه و دعوا شوند.
علي شكوري راد پس از پاسخ كروبي به نعيمي پور خطاب به رئيس مجلس گفت: چرا شما از جايگاه هيأت رئيسه به يكي از اعضاي هيأت رئيسه توهين مي كنيد؟ بايد شأن هيأت رئيسه حفظ شود.
كروبي در پاسخ شكوري راد گفت: اينها خيال مي كنند اينجا حزب مشاركت است و بنده از اين حرفها مي ترسم. من مي گويم عضو هيأت رئيسه نبايد از پشت تريبون اين طور پرخاش كنند.
شكوري راد نيز پاسخ داد: (اينجا) مجمع روحانيون مبارز هم نيست. كروبي ادامه داد: مجمع روحانيون نيست حزب مشاركت هم نيست آنهم حزبي كه يك شبه (محمدرضا) خاتمي بوجود آورد.
ديروز همچنين علي اصغر هاديزاده نماينده محلات و دليجان خواستار برگزاري جلسه غيرعلني مجلس با حضور وزير ارشاد، دادستان تهران و مديركل مطبوعات خارجي وزارت ارشاد و ديگر مسئولان پيگيري پرونده مرگ زهرا كاظمي شد.
وي در تذكر آئين نامه اي خود با استناد به مواد ۱۷ و ۲۳ آئين نامه داخلي مجلس گفت: رعايت عدالت حكم مي كند كساني كه در نامه دادستاني نامشان برده شد اجازه دفاع از خود را داشته باشند.
وي تأكيد كرد: از آنجا كه اطلاعات ما نمايندگان بسيار ضعيف است، خوب است با تشكيل يك جلسه غيرعلني، مسائل براي نمايندگان تشريح شود.
علي شكوري راد عضو كميسيون اصل ۹۰ مجلس نيز در پايان جلسه علني ديروز طي تذكري با استناد به ماده ۷۷ آئين نامه داخلي مجلس خواستار قرائت نامه خوشوقت در پاسخ مرتضوي شد.
شكوري راد گفت: مي خواهم بدانم آيا هيأت رئيسه نطق آرمين را بررسي كرده بود كه پاسخ مرتضوي را قرائت كرد؟
وي از هيأت رئيسه خواست تا در جلسه خود موضوع قرائت اين نامه را مورد بررسي قرار دهند.
كروبي در پاسخ وي گفت: اگر نماينده اي نسبت ناروا به خوشوقت (مديركل مطبوعات خارجي وزارت ارشاد) داده باشد بايد پاسخ او خوانده شود و اين در حالي است كه چنين اتفاقي نيفتاده و در نامه مرتضوي مطالبي گفته شده است ولي آقاي آرمين چندين بار نسبت به مرتضوي پرخاش كرد كه طبق آئين نامه بايد جواب مرتضوي قرائت مي شد و ما كار عادلانه اي كرديم.
كروبي افزود: من در جلسه روز سه شنبه خارج از زمان پخش مذاكرات از راديو از دوستان سئوال مي كنم كه آيا برداشت شما اين است كه نامه خوشوقت بايد خوانده شود يا نه؟ در هر صورت هيأت رئيسه نمي تواند خارج از آئين نامه تصميم گيري كند.
ديروز همچنين تعدادي از نمايندگان با امضاي نامه اي خطاب به هيأت رئيسه خواستار تشكيل جلسه غيرعلني و ارائه گزارش كميته پيگيري خواسته هاي نمايندگان متحصن در مجلس در مورد دانشجويان زنداني شدند.
در اين باره محسن  آرمين با اشاره به اينكه نامه مذكور به هيأت رئيسه داده شده است ابراز اميدواري كرد كه اين جلسه امروز دوشنبه در مجلس تشكيل شود.

خاتمي:ايران مصمم به روابط دوستانه با جهان است
006390.jpg
گروه سياسي: «كالا لا» نماينده  ويژه  رئيس  جمهوري  زامبيا ديروز با سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ديدار و پيام  كتبي  رئيس  جمهوري  كشورش  را تقديم  وي  كرد.
به گزارش ايرنا، خاتمي  در اين  ديدار از گسترش  روابط دو كشور ابراز خشنودي  كرد و گفت : آفريقا جايگاه  ويژه اي  در سياست  خارجي  تهران  دارد و از سياست هاي  اصولي  كشورمان  گسترش  مناسبات  با اين  كشورها به ويژه  زامبيا است .
رئيس  جمهوري  به  ظرفيت ها و امكانات  و نيز عزم  مردم  دو كشور براي  توسعه  و پيشرفت  اشاره  كرد و اظهارداشت :ايران  و زامبيا به عنوان  دو كشور مستقل  مصمم  هستند با جهان  روابط دوستانه  داشته  باشند اما زير بار زور نخواهند رفت  و اجازه  دخالت  در امور داخلي  خود را نيز به  ديگران  نخواهندداد.
خاتمي  در اين  ديدار با اعلام  مخالفت  دو كشور با يك  جانبه گرايي و تهديد كشورها با زور و تحميل  گفت :ايران  و زامبيا زمينه هاي  مشاركت بسياري  براي  گفت  و گو و همكاري  دارند.
رئيس  جمهوري  ابراز اميدواري  كرد اين  سفر افق هاي  جديدي  از همكاري  را پيش  روي  دو كشور بگشايد.
وي  همچنين  با تجليل  از مبارزات  مردم  آفريقا و زامبيا براي  كسب  استقلال اظهار اميدواري  كرد صلح  و آرامش  در ديگر كشورهاي  آفريقايي  نظير ليبريا برقرار شده  و مردم  اين  كشور نيز از مصيبت  جنگ  و خونريزي  رهايي  يابند.
كالا لا نماينده  ويژه  رئيس  جمهوري  زامبيا نيز در اين  ديدار با اشاره  به  علاقه مندي  رئيس  جمهوري  و دولت  كشورش  براي  گسترش  روابط با ايران  ،گفت  : ما خواهان  ارتقاء اين  مناسبات  در سطوح  دوجانبه  و چندجانبه  هستيم .
همچنين ديروز جرج  ياكوو وزير امور خارجه  قبرس  با  سيد محمدخاتمي  رييس  جمهوري  ديدار كرد.
  خاتمي  در اين  ديدار با اشاره  به  موقعيت  ممتاز قبرس  به  لحاظ تاريخي  و جغرافيايي  ، از اين  كشور به عنوان  محلي  مناسب  براي  همزيستي  و گفت و گوي  تمدنها ياد كرد و گفت  : ما از قبرس  واحد كه  ملت  آن  اعم  از ترك  و يوناني  با حفظ مشخصات  خودشان  در كنار يكديگر با مسالمت  زندگي  كنند، حمايت مي  كنيم .
رييس  جمهوري  ابراز اميدواري  كرد مناسبات  تهران  - نيكوزيا در همه زمينه ها بيش  از پيش  گسترش  يابد.
  خاتمي  با انتقاد از بينش هاي  نادرستي  كه  هويت  خود را در نفي هويت  ديگران  جستجو مي كنند ، اظهار داشت  : امروز راهي  جز گفت  و گو و قبول هويت  ديگران  و همكاري  با آنها به منظور استقرار صلح  و امنيت  در جهان  وجود ندارد.
در اين  ديدار جرج ياكوو وزير امور خارجه قبرس نيز با قدرداني  از مواضع  جمهوري  اسلامي  ايران  در قبال بحران  قبرس  گفت  : دولت  كشور متبوعش  تمام  مساعي  خود را براي  ارائه  خدمات و امكانات  به  همه  بخش هاي  قبرس  به كار بسته  است .

معين استعفا كرد
006395.jpg
گفته مي شود مصطفي معين وزير علوم پنجشنبه گذشته استعفاي خود را تقديم رئيس جمهوري كرده است.
يك منبع آگاه با اعلام اين خبر به خبرنگار همشهري گفت: معين علت استعفاي خود را نافرجام ماندن «لايحه تغيير ساختار وزارت علوم» ذكر كرده است. معين دو هفته پيش در اعتراض به ايرادهايي كه شوراي نگهبان به لايحه گرفته بود، از رئيس جمهور خواست لايحه را از مجلس پس بگيرد.

رئيس مجلس:
اختلافات درباره لايحه اصلاح قانون انتخابات بزودي رفع مي شود
گروه سياسي: رئيس  مجلس  گفت : اختلافات  پيش  آمده  درخصوص  لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  با رايزني  و توافق  نمايندگان  مجلس  و شوراي  نگهبان  بزودي  رفع  مي شود.
مهدي  كروبي  ديروز در گفت وگو با خبرنگاران  اظهار داشت : كميسيون  امنيت  ملي  و سياست  خارجي  مجلس  كه  مسئول  بررسي  لايحه  انتخابات  است  هنگام  بررسي  اين  لايحه ، با حسن نيت  عمل  كرده  است .
به گزارش ايرنا رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  تصريح  كرد: لايحه  انتخابات  در نشست هاي  نمايندگان  مجلس  و اعضاي  شوراي  نگهبان  يكبار بخوبي  دنبال  شد، اما متاسفانه  در دفعات  بعد با مشكلات  و اختلافات  نظرهايي  مواجه  گرديد.
وي  درخصوص  اظهارات  دبير شوراي  نگهبان  مبني  بر اينكه  كميسيون  بررسي كننده  لايحه  انتخابات  از اعضاي  شورا دعوت  نكرده اند، گفت : براساس  قانون ، كميسيون  امنيت  ملي  مجلس  هنگام  بررسي  لايحه  مذكور، بايد از اعضاي  شوراي  نگهبان  دعوت  به  عمل  مي آورد.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  درخصوص  تعطيلي  زودهنگام  جلسه  علني  ديروز  مجلس  گفت : به  علت  به  تصويب  رسيدن  پيشنهاد كميسيون  برنامه  و بودجه  مجلس  درخصوص  لايحه  استخدامي  وزارت  صنايع  و تامين  نظرات  وزارت  صنايع ، براساس  آئين نامه  داخلي  مجلس  نيازي  به  طرح  جزئيات  اين  لايحه  ديده  نشد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني:
دشمن براي ضربه زدن به آرمانهاي انقلاب به دنبال نقاط مؤثر است
گروه سياسي: آيت الله  هاشمي رفسنجاني  درديدار اعضاي  شوراي  مركزي  و دست  اندركاران ستاد برگزاري  نماز جمعه  تهران  گفت : جرياني  مرموزانه  در حال  تلاش  است  تانماز جمعه  را از عظمت  و نفوذ بيندازد.
به گزارش ايرنا رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  از نماز جمعه  به  عنوان  يكي  از عوامل  موثردر زندگي  عبادي  سياسي  مردم  نام  برد و گفت : حضور مردم  درنماز جمعه  يكي  ازنشانه هاي  وفاداري  به  نظام  واسلام  است  و همين  عامل  باعث  حسادت  و خصومت  برخي جريانها نسبت  به  اين  جايگاه  شده  است .آيت الله  هاشمي رفسنجاني  با گلايه  نسبت  به  نحوه  انعكاس  خطبه هاي  نمازجمعه  دربرخي  نشريات ، جستجو براي  پيداكردن  نقطه  ضعفي  درميان  سخنان  خطيبان جمعه  و تيتر كردن  وانعكاس  آن توسط عده اي  را به  دور از فرهنگ  نقد وانتقادبيان  كرد وافزود: ائمه  جمعه  با رعايت  ملاحظات  بايد نهايت  دقت  را در ارائه سخنان  خود بكار برند و سخنان  خود را بامسائل  روز داخلي  و بين المللي  منطبق كنند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  تهيه  دايره  المعارفي  از سخنان  خطيبان نماز جمعه  و تفكيك  موضوعي  آن را امري  مهم  براي  حفظ اين  سخنان  عنوان  واظهار اميدواري  كرد بااين  كار علاقمندان  به  راحتي  بتوانند مواضع  خطيبان جمعه  را در قبال  موضوعات  مختلف  به  دست  آورند.وي  بااشاره  به اينكه  دشمن  براي  ضربه  زدن  به  آرمانهاي  انقلاب  به  دنبال نقاط موثر است ، اظهار داشت : دشمنان  نقش  ولايت  فقيه  و تاثير آن براداره كشور رابه  خوبي  درك  كرده اند و به  همين  دليل  حملات  خود را بر آن متمركزكرده  و در پي  آن هستند تا ولايت  فقيه  را نزد مردم  علي  الخصوص  نسل  جوان تضعيف  كنند.
آيت  الله  هاشمي رفسنجاني  بامقايسه اي  بين  اوضاع  فعلي  عراق  با ايران در ابتداي  انقلاب  اسلامي ، گفت : پس  از پيروزي  انقلاب ، ارتش ، پليس  و بسياري ادارات  ضعيف  شده  بود ولي  حضور امام  (س ) و تبعيت  مردم  از ولايت  فقيه  باعث شد تا اوضاع  به  سرعت  به  كنترل  درآيد و مشكلات  برطرف  شود.وي  افزود: اما درعراق  پس  از خلع  صدام  از قدرت ، اوضاع  روز به  روزنابسامان  تر مي شود و مقامات  آمريكايي  در عراق  نيز ناتوان  از برقراري  نظم و كنترل  اوضاع  دراين  كشور هستند.دراين  ديدار مقصودي  رئيس  ستاد برگزاري  نماز جمعه  تهران  گزارشي از عملكرد اين  ستاد را به  اطلاع  رساند و اعلام  كرد: ازنخستين  اقامه  نمازجمعه  تاكنون  ۱۲۴۵ بار اين  فريضه  الهي  برپا گرديده  كه  در مجموع ، امامت اين  نماز عبادي  سياسي  در ۲۳۳ جمعه  توسط رهبر معظم  انقلاب  بوده  و در ۳۴۲جمعه  آيت  الله  هاشمي رفسنجاني  به ايراد خطبه هاي  نماز جمعه  پرداخته اند كه بيشترين  ميزان  در بين  خطباي  نماز جمعه  تهران  بوده  است .

خبرهاي كوتاه
* استاندار خراسان گفت: بزودي سركنسولگري عربستان سعودي در شهر مشهد راه اندازي مي شود.
سيد حسن رسولي ديروز به ايرنا گفت: مباحث مقامات دو كشور براي شكل گيري و ايجاد سركنسولگري عربستان در مشهد نهايي شده است و با راه اندازي سركنسولگري اين كشور در شهر مشهد زمينه براي ارتباط بيشتر في مابين فراهم مي شود.
* در پي مرگ كيوان تابش، جوان ايراني در ونكوور كانادا، باب گراهام، وزير امور خارجه كانادا، قول داد در اين مورد تحقيقي كامل و شفاف به
عمل آيد.
وي به خبرگزاري فرانسه گفت: كانادا در اين زمينه قصد همكاري دارد.
* گزارش ايسنا در استان ايلام حاكي است: در ادامه روند خروج غيرقانوني برخي زائران از مرز مهران شنبه شب در اثر برخورد تعدادي از زائران با مين هشت نفر كشته و ۱۲ نفر زخمي شدند.
* وزير خارجه گفت: نماينده ايران در عراق در سطح كاردار مسئوليت دارد. خرازي در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود سفير آينده ايران در عراق از يك نهاد نظامي انتخاب مي شود به ايلنا (خبرگزاري كار ايران) گفت: براي اين سئوال پاسخي ندارم.
* اعضاي  ايراني  انجمن  دوستي  ايران  و افغانستان  روز يكشنبه  در ديدار بادكتر عبدالله  عبدالله  وزير امور خارجه  افغانستان  اوضاع  منطقه  و مناسبات دو كشور را مورد بررسي  قرار دادند.
* رضا علايي كاردار جمهوري اسلامي ايران در اسلام آباد ديروز با چوهدري شجاعت حسين رهبر مسلم ليگ (قائد اعظم)، حزب حاكم پاكستان و نماينده مجلس ملي اين كشور ديدار كرد.

براي تأمين نظر شوراي نگهبان
مجلس لايحه اصلاح قانون تشكيلات وظايف و انتخابات شوراها را اصلاح كرد
گروه سياسي: لايحه  اصلاح  قانون  تشكيلات ، وظايف  و انتخابات  شوراهاي  اسلامي كشور اعاده شده  از شوراي  نگهبان  در جلسه  علني  ديروز مجلس     براي  تأمين  نظراين  شورا با اصلاحاتي  به  تصويب  رسيد.
به  گزارش    ايرنا، طبق  ماده  يك  اين  قانون  براي  پيشبرد سريع  برنامه هاي  اجتماعي ، اقتصادي ، عمراني ، بهداشتي ، فرهنگي  و ساير امور رفاهي  از طريق  همكاري  مردم  با توجه  به  مقتضيات  محلي  اداره  امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان  يا استان ، شوراي  عالي  استان ها مركب  از
نمايندگان شوراهاي  استان  تشكيل  مي شود.
براساس  اين  ماده ، اين  شوراها بانظارت  شورايي  به نام  شوراي  ده  (روستا)،بخش ، شهر، شهرستان  يا استان  براي  جلوگيري  از تبعيض  و جلب  همكاري  در تهيه برنامه هاي  عمراني  و رفاهي  استان ها و نظارت  بر اجراي  هماهنگ  آن ، تشكيل مي شود.
طبق  ماده  هفت  اين  قانون ، اعضاي  شوراي  اسلامي شهرهاي  تا ۲۰ هزار نفرجمعيت ، ۵ نفر عضو اصلي  و ۲ نفر عضو علي البدل  و شهرهايي  از ۲۰ هزار تا۵۰ هزار نفر جمعيت ، هفت  نفر عضو اصلي  و سه  نفر عضو علي البدل  خواهند بود.
در اين  ماده  اعضاي  شوراهاي  اسلامي شهرهاي  از   ۵۰ هزار نفر تا ۱۰۰هزار نفر جمعيت ، ۹ نفر عضو اصلي  و چهار نفر عضو علي البدل  و شهرهاي  ازيكصد هزار نفر تا ۲۰۰ هزار نفر جمعيت ، يازده  نفر عضو اصلي  و پنج  نفر عضوعلي البدل  تعيين  شده  است .
همچنين  شهرهاي  از ۲۰۰ هزار نفر تا ۵۰۰ هزار نفر جمعيت ، ۱۳ نفر عضواصلي  و شش  نفر عضو علي البدل  و شهرهاي  از ۵۰۰ هزار نفر تا يك  ميليون  نفرجمعيت ، ۱۵ نفر عضو اصلي  و ۷  نفر عضو علي البدل  خواهند داشت .
بر اساس  اين  مصوبه ، شهرهاي  بيشتر از يك  ميليون  نفر تا دو ميليون  نفرجمعيت ، ۲۱ عضو اصلي  و ۸  نفر عضو علي البدل  و شهرهاي  بيش  از دو ميليون نفر جمعيت ، ۲۵ نفر عضو اصلي  و ۱۰ نفر عضو علي  البدل  خواهند داشت .
اعضاي  شوراي  اسلامي شهر تهران  بر اساس  اين  مصوبه ، سي  و يك  نفر عضواصلي  و ۱۲ نفر عضو علي البدل  خواهند بود.
در تبصره  ماده  هفت  آمده  است  كه  ملاك  تشخيص  جمعيت  هر شهر و روستا،آخرين  سرشماري  عمومي نفوس  و مسكن  با اعلام  رسمي مركز آمار ايران  خواهدبود.
در ادامه  جلسه  علني ديروز   مجلس   كليات  لايحه  موافقتنامه  اجتناب  از اخذ ماليات  مضاعف  در مورد ماليات ها بردرآمد و سرمايه ، بين  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  و شوراي  فدرال  سوييس  به تصويب  رسيد.
اين  لايحه  داراي  يك  مقدمه  و
۲۹ ماده  و يك  پروتكل  ضميمه  است .
بر اساس  ماده  يك  لايحه ، موافقتنامه  مذكور ناظر بر اشخاصي  است  كه  مقيم يكي  از دولت هاي  متعاهد يا هر دو آنها باشند.
بند سوم  ماده  دو اين  لايحه ، ماليات هاي  مشمول  موافقتنامه  را به  سه  نوع ماليات  بر درآمد، ماليات  بر دارايي  و مالياتهاي  فدرال  و تقسيمات  فرعي  وناحيه اي  تقسيم  كرده  است .
مواد ۲۸ و ۲۹ اين  لايحه  بر لازم الاجرا بودن  موافقتنامه  تأكيد كرده  و تصريح  مي كند: هريك  از دولت هاي  متعهد مي تواند اين  موافقتنامه  را از طريق  مجاري  سياسي ، با ارائه  يادداشت  فسخ ، حداقل  شش  ماه  قبل  از پايان  هر سال تقويمي فسخ  نمايد.
در لايحه  موافقتنامه  اجتناب  از اخذ ماليات  مضاعف  در مورد ماليات ها بردرآمد وسرمايه  بين  ايران  و سوييس  به  موضوعاتي  همچون  « درآمد حاصل  از اموال  غيرمنقول »، «درآمدهاي  تجاري »،«حمل  و نقل   بين المللي »،«حق  الامتيازها»، «خدمات  شخصي  مستقل  و غيرمستقل »،«خدمات  دولتي »و «آيين  حذف  ماليات  مضاعف » پرداخته  شده  است .
«آيين  نامه  توافق  دوجانبه »، «مقررات  مربوط به  اعضاي  هيأت هاي  نمايندگي و مأموريت هاي  سياسي  و مناصب  كنسولي » و « ساير درآمدها» از ديگر موضوعاتي است  كه  در اين  لايحه  مورد توجه  قرارگرفته  است .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |