سه شنبه ۷ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۱- July, 29, 2003
«كنكور» درطرحي تازه
زير ذره بين
طرح جديد سعي بر آن دارد تا با ايجاد تحول در ملاك هاي سنجش و گزينش داوطلب، به سويي حركت كند تا نتايج آزمون هاي نهايي دبيرستاني ،نتايج كارهاي شخصي افراد در جشنواره ها و فعاليت هاي تحقيقاتي و...، و امتحان تخصصي سازمان سنجش را در نتيجه نهايي تاثير دهد.
003280.jpg
دي ماه سال گذشته جمعي از دانشگاهيان و محققان كشورمان به همت و وساطت خانه رياضيات اصفهان در اين شهر گردهم آمدند تا با عرضه يافته هاي خويش موضوع «كنكور» را از منظري علمي به ارزيابي كشانند و راهكاري مناسب و طرحي جديد براي پذيرش داوطلبان ورود به دانشگاهها در اندازند. آنچه اهميت اين نشست را دوچندان مي ساخت آن بود كه شايد بتوان گفت رخدادي براي اولين بار در نوع خود بود كه يكجا و هم زمان دست اندركاران حوزه هاي اجرايي و مسئولان سازمان سنجش آموزش كشور را در كنار صاحبنظران و دانشگاهيان گردهم جمع مي كرد.
پديده «كنكور» كه رفته رفته به معضلي اساسي براي جامعه جوان ايران تبديل مي شود، بي شك از سويي سلامت رواني،  فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي جوانان و خانواده ها را در معرض خطر قرار داده و از سوي ديگر در تعاملي دوسويه با نظام ها و سيستم هاي آموزشي كشور، كارآمدي آنها را با اختلال جدي مواجه ساخته است و لاجرم نيازمند مجموعه اصلاحاتي جديد از بيرون و درون است.
«طرح چگونگي پذيرش داوطلبان ورود به دانشگاه و موسسات آموزش عالي» در واقع حاصل نشست ها و كميسيونهاي مختلفي بود كه از دل اين مباحثات و سلسله نشست هاي بعد از آن سر بر آورد.
نظر به اهميت اين طرح و با توجه به آنكه طرح مزبور به زودي به مجلس شوراي اسلامي ارائه خواهد شد، از زبان دكتر علي رجايي استاد دانشگاه صنعتي اصفهان و دبير كميته علمي سمينار يادشده به ويژگيها و جزئيات طرح مي پردازيم:
آنچه همواره به عنوان يك كاستي مهم در شيوه پذيرش داوطلب مورد مذمت همگان بوده است، گزينش يك بعدي و يا به عبارت بهتر عدم توجه به توانائيهاي فردي، علمي و هنري داوطلبان بوده است. رقم زدن سرنوشت علمي داوطلبان با توسل صرف به نمره يك آزمون تستي و ديگر هيچ، بي شك در شمار زيادي از سنوات گذشته بر اضطراب هاي اجتماعي دامن زده و گزينش عادلانه استعدادهاي جوان را دوچندان سخت كرده است.
به واقع طرح جديد سعي بر آن دارد تا با ايجاد تحول در ملاك هاي سنجش و گزينش داوطلب، به سويي حركت كند تا نتايج آزمون هاي نهايي دبيرستاني، نتايج كارهاي شخصي افراد در جشنواره ها و فعاليت هاي تحقيقاتي و...، و امتحان تخصصي سازمان سنجش را در نتيجه نهايي تاثير دهد. به شكلي كه داوطلبان قبل از شركت در امتحان تخصصي كه توسط سازمان سنجش آموزش كشور برپا مي شود، نيازمند كسب نمره لازم در يك آزمون عمومي به عنوان پيش نياز اصلي هستند. اين آزمون عمومي قابل تكرار است و نتيجه آن تا دو سال معتبر است و طراحان اين طرح معتقدند اين بخش از طرح مزبور در كاهش اضطراب داوطلب از يك سو وتحديد سياهي لشكر كنكور موثر خواهد بود.
ويژگي دوم طرح، تفكيك ميان سنجش و پذيرش است. براساس اين طرح دانشگاهها با تعيين معيارهاي خود و اعلام آن به كميته پذيرش، داوطلب خود را انتخاب مي كنند.
يعني سازمان سنجش تنها وظيفه برگزاري آزمون عمومي و تخصصي را عهده دار خواهد بود.
ويژگي سوم طرح را شايد بتوان در بازگرداندن نقش آموزش و پرورش به آن توصيف نمود، به طوري كه با اجراي اين طرح ارزشيابي مدرسه اي جايگاه اصلي خود را به دست مي آورد و ويژگي بعدي آن كه قابليت اجرايي طرح با طراحي ساختار اجرايي مربوط و مشاركت كارشناسان آموزش و پرورش و سازمان سنجش و حذف راهكارهاي آرمان گرايانه تقويت شده است. در تشريح مزاياي اين طرح دكتر پوركاظمي معاونت فني و پژوهشي سازمان سنجش آموزش كشور مي گويد:
در اين طرح كنكور ساده تر شده و دامنه رقابت كمتر مي شود. به طوري كه دروس عمومي از دامنه رقابت خارج مي شود و بار دانش آموز كمتر مي شود، چرا كه داوطلب مي تواند دوبار اين دروس را امتحان دهد.
وي اضافه مي كند: در همه جاي دنيا سوابق علمي داوطلب در پذيرش وي مورد لحاظ قرار مي گيرد و حال آنكه اين امر بويژه به دليل مشكلات اجرايي در كشور ما عملي نمي شود.
لذا اگر آموزش و پرورش امتحانات هماهنگ را برگزار كند، علاوه بر آن كه نتايج آن در نمره آزمون داوطلب موثر واقع مي شود، موجب مي شود تا دانش آموز به دروس خود بيشتر توجه كند و مدرسه نيز اهميت بيشتري پيدا نمايد.
طرح جديد چگونگي پذيرش داوطلب كنكور سراسري، در بخش ساختار اجرايي، بخش ها و كميته هاي مختلفي را طراحي كرده است كه عبارتند از : شوراي ملي پذيرش، كميته آموزش و پرورش، كميته پذيرش، كميته سنجش و ارزشيابي و كميته برنامه ريزي دوره انتقال.
۱-شوراي ملي پذيرش
شوراي ملي پذيرش با تركيب زير به منظور نظارت بر پذيرش دانشگاهها و فعاليتهاي كميته هاي اين طرح تشكيل مي شود:
-وزير علوم، تحقيقات و فناوري يا نماينده تام الاختيار ايشان
-وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي يا نماينده تام الاختيار ايشان
- وزير آموزش و پرورش يا نماينده تام الاختيار ايشان
-رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي يا نماينده تام الاختيار ايشان
-رئيس سازمان سنجش آموزش كشور
-دو نفر از صاحبنظران دانشگاه به انتخاب كميسيون انجمنهاي علمي ايران
-دو نفر از دبيران به انتخاب مجمع دبيران انجمنهاي علمي آموزش معلمان سراسر كشور
-يك نفر كارشناس سنجش و ارزشيابي
-آئين نامه اجرايي تشكيل و چگونگي نظارت اين شورا، توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري طبق آئين نامه اي تهيه مي شود و وزارت علوم موظف است ظرف سه ماه پس از تصويب طرح، آئين نامه مذكور را تهيه نمايد.
۲-كميته آموزش و پرورش
به منظور بهبود كيفيت آزمونها در دوره هاي دبيرستاني و پيش دانشگاهي و تعيين معيارهاي لازم براي پذيرش در دانشگاهها و موسسات عالي، با توجه به نتايج آزمونهاي متمركز دوره هاي دبيرستان و پيش دانشگاهي و امتيازهاي كسب شده از فعاليتهاي فوق برنامه دانش آموزان، كميته آموزش و پرورش با تركيب زير تشكيل مي شود:
دبيران، كارشناسان سنجش و ارزشيابي آموزش و پرورش، كارشناسان دفتر تاليف وزارت آموزش و پرورش، استادان دانشگاهها، كارشناسان سازمان سنجش آموزش كشور، نمايندگان انجمنهاي علمي معلمان.
بررسي راهكارهاي مختلف براي اعتبار بخشي به آزمونهاي دوره هاي پيش دانشگاهي و بها دادن به نتايج امتحانات نهايي به عنوان معياري براي پذيرش دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي و نيز معرفي راهكارهاي استفاده از امتيازهاي كسب شده در فعاليتهاي فوق برنامه دانش آموزان نظير فعاليتهاي علمي، هنري و ورزشي به نحوي كه:تاكيد بيشتر بر فعاليتهاي آموزشي مدرسه اي باشد، زمينه هاي رشد خلاقيت، بروز نوآوري و كسب مهارتهاي عملي براي تمام دانش آموزان به جاي آماده سازي آنان براي موفقيت در آزمونهاي چند گزينه اي بوجود آيد و زمينه لازم جهت جلب توجه دانش آموزان، خانواده ها و اولياء مدرسه به آموزشهاي مدرسه اي به جاي آماده سازي آنان براي آزمونهاي چند گزينه اي بوجود آيد، از جمله وظايف اين كميته است.
اين كميته پس از تصويب طرح در ظرف حداكثر يك سال نسبت به برنامه ريزي براي اعتبار بخشي امتحانات نهايي دبيرستان و پيش دانشگاهي اقدام و آزمونها و فعاليتهاي فوق برنامه اي و مكانيزم ارزش دهي به اين فعاليتها را كه نتايج آنها در رابطه با پذيرش در دانشگاهها و موسسات آموزش عالي مي توانند مورد استفاده قرار گيرند، اعلام مي نمايد.
اين كميته در درازمدت، نحوه انجام آزمون پيشرفت تحصيلي را تدوين مي نمايد تا به عنوان يك عامل مورد استفاده قرار گيرد.
۳-كميته پذيرش
مسئوليت پذيرش به عهده دانشگاههاست و در نهايت انتخاب دانشجو به دانشگاهها واگذار مي شود، ولي به منظور آماده سازي تدريجي دانشگاهها براي پذيرش مستقل و ساده سازي روند پذيرش براي داوطلبان در شرايط فعلي، كميته پذيرش با شركت نمايندگان منتخب اعضاي هيات علمي دانشگاههاي دولتي و آزاد با هماهنگي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و دانشگاه آزاد اسلامي تشكيل مي شود.
وظايف اين كميته به شرح زير است:
-تعيين روند پذيرش دانشجو در دانشگاهها
-تعيين چگونگي و نظارت بر اعمال معيارهاي دانشگاهها براي پذيرش دانشجو (تعيين معيارها با دانشگاههاست، ولي كميته پذيرش اين مسئله را هماهنگ مي كند.) معيارها شامل تركيبي از نتايج امتحانات نهايي، امتيازهاي حاصل از فعاليتهاي فوق برنامه، نتايج آزمون تخصصي و شرايط ديگر از قبيل بومي بودن و غيره مي باشد.
-براي دانشگاههايي كه فاقد هيات مميزه مستقل هستند، معيارهاي پيشنهادي آنان پس از تصويب وزارت متبوع به كميته پذيرش ابلاغ مي شود.
۴- كميته سنجش و ارزشيابي
به منظور بهبود كيفيت آزمون هاي دروس عمومي، دروس تخصصي و استعداد تحصيلي كميته سنجش و ارزشيابي با عضويت صاحبنظران حوزه هاي ذيربط در سازمان سنجش آموزش كشور تشكيل مي شود. درنهايت فقط برگزاري آزمون استعداد تحصيلي به عهده سازمان سنجش آموزش كشور واگذار مي شود.
وظايف: بررسي راهكارهاي مختلف براي بهبود كيفيت آزمون ها از جمله:
استانداردسازي آزمون ها و بهره گيري از تحولات و پيشرفت هاي روز در زمينه ارزشيابي ها و اندازه گيري ها و تعيين ضوابط اجرا و نظارت بر برگزاري آزمون ها.
تبصره: كميته موظف است در اعتباربخشي به آزمون هاي داخلي مدارس و امتحانات نهايي و برنامه ريزي اجراي آزمون پيشرفت تحصيلي با كميته آموزش و پرورش همكاري نمايد.
كميته ظرف مدت يك سال پس از تصويب طرح، برنامه هاي خود را براي اجراي بهتر آزمون ها و نحوه نظارت بر سنجش ها و تكميل كادر علمي و تربيت نيروهاي مورد نياز سازمان سنجش ارائه خواهد داد.
۵- كميته برنامه ريزي دوره انتقال
به منظور فراهم كردن زمينه براي انتقال از وضعيت فعلي به اجراي طرح حاضر، كميته برنامه ريزي دوره انتقال با عضويت نمايندگان وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، دانشگاه ها و سازمان سنجش آموزش كشور تشكيل مي شود.
كميته برنامه ريزي دوره انتقال در ظرف يك سال پس از تصويب طرح، طرحي را براي دوره انتقال تهيه مي نمايد به نحوي كه:
-داوطلبان امكان جبران نتايج قبلي خود را داشته باشند.
-استقلال دانشگاه ها حفظ شود.
-ارزشيابي مدرسه اي جايگاه اصلي خود را به دست آورد.
آئين نامه اجرايي كميته آموزش و پرورش (توسط وزارت آموزش و پرورش)، كميته هاي پذيرش، سنجش و ارزشيابي و برنامه ريزي دوره انتقال (توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با هماهنگي با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي) ظرف ۲ ماه پس از تصويب طرح تهيه و كار هر كميته بلافاصله آغاز مي شود.
جزئيات اجراي طرح:
۱- ملاك هاي پذيرش در حال حاضر عبارتند از:
-نتايج امتحانات نهايي مدرسه اي و ساير معيارهاي مرتبط با فعاليت هاي فوق برنامه دانش آموزان كه توسط كميته آموزش و پرورش تعيين مي شود.
- نتايج آزمون عمومي (شامل مطالب دروس ادبيات فارسي، معارف اسلامي، زبان خارجه، رياضي و هوش)
-نتايج آزمون تخصصي در دروس مربوط به گروه هاي آزمايشي كه توسط كميته هاي تخصصي وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت ، درمان وآموزش پزشكي تعيين مي شوند.
-آزمون هاي عمومي و تخصصي در حال حاضر توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود و نتايج آن علاوه بر معياري براي پذيرش در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي مي توانند براي استخدام ها و ساير ارزشيابي ها مورد استفاده قرار گيرند.
-شرط شركت در آزمون تخصصي، به دست آوردن حدنصاب لازم در آزمون عمومي (كه ميزان آن را كميته سنجش و ارزشيابي تعيين مي نمايد) و فراغت از تحصيلات پيش دانشگاهي است.
- زمان و نحوه ثبت نام در آزمون هاي عمومي و تخصصي را كميته سنجش و ارزشيابي تعيين مي كند، به نحوي كه داوطلب بتواند در فرصت هاي بيشتر از يك بار در سال، در هر يك از آنها شركت نمايد.
-سازمان سنجش آموزش كشور موظف است حداكثر يك ماه پس از برگزاري هر آزمون، نتايج آن را به صورت كارنامه محرمانه در اختيار داوطلب قرار دهد.
تبصره ۱: با جداسازي سنجش از پذيرش، شوراي ملي پذيرش، مسئله تعدد مراكز سنجش را بررسي و امكان سنجي مي نمايد.
تبصره ۲: در درازمدت آزمون استعداد تحصيلي به سازمان سنجش آموزش كشور و يا مراكز ديگر سنجش و آزمون پيشرفت تحصيلي توسط وزارت آموزش و پرورش برگزار مي شود كه برنامه ريزي آن را شوراي ملي پذيرش تصويب مي كند.
۲- يك سال بعد از تصويب طرح، كميته پذيرش معيارهاي پذيرش هر دانشگاه و رشته هاي مختلف تحصيلي، مدارك مورد نياز جهت ثبت نام براي پذيرش و نحوه انتخاب رشته تحصيلي را براي اجراي طرح تعيين و اعلام مي نمايد.
هر سال اطلاعات فوق حداكثر در شهريور ماه سال قبل از پذيرش بايد توسط كميته پذيرش اعلام گردد.
۳- كميته پذيرش بايد اطلاعات مربوط به شرايط تحصيلي در رشته هاي مختلف دانشگاهي، نتايج نيازسنجي هاي هر رشته و شرايط حداقل ورود به هر رشته دانشگاهي را به طور مرتب تهيه كرده و در اختيار خانواده ها و داوطلبان قرار دهد. نخستين مجموعه از اين نوع ظرف يك سال پس از تصويب طرح تهيه و توزيع خواهد شد.
۴- شوراي ملي پذيرش يك سال پس از اجراي طرح با استفاده از كارشناسان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش نسبت به موارد زير تصميم گيري مي نمايد:
- برنامه خاص پذيرش براي برخي از دانشگاه ها كه بتوانند به طور مستقيم بدون استفاده از ضوابط كميته پذيرش دانشجو بگيرند. (در درازمدت همه دانشگاه ها بايد مستقيما دانشجو بپذيرند)
-برنامه دوره فوق ديپلم پيوسته فني و حرفه اي را تدوين و تسهيلات لازم را براي راه اندازي اين دوره ها در آموزش و پرورش فراهم آورد.
گفتني است اين طرح حداكثر دو سال بعد از تصويب به مرحله اجرا درخواهد آمد.
فريبا صحرايي

همگام با انديشه ورزان جهان -۷
ويگوتسكي ، لوسيمونوويچ(۱)
دكتر محرم آقازاده
ويگوتسكي در ۱۷ نوامبر سال ۱۸۹۶، درست همان زمان كه پياژه متولد شد، تولد يافت و در ژوئيه سال ۱۹۳۴ ديده از جهان فرو بست. وي پس از به پايان رساندن دبيرستان در «گومل»، تحصيلات خود را در زمينه حقوق، فلسفه وتاريخ از سال ۱۹۱۲ در دانشگاه مسكو آغاز كرد. تحصيلات مدرسه اي و دانشگاه ويگوتسكي، او را به شخص ممتازي در زمينه علوم انساني تبديل كرد. به طوري كه وي، در زمينه هايي نظير زبان و زبان شناسي، زيبايي شناسي و ادبيات، فلسفه و تاريخ شخص چيره دست بود. در حدود سنين ۲۰ سالگي، دو پژوهش مفصل درباره هملت انجام داد. پيش از آن كه ويگوتسكي وارد حوزه روانشناسي و پژوهش در اين زمينه شود، اشتياق زيادي به شعر، نمايش، زبان و سؤالاتي مرتبط با نشانه ها و معنا، نظريه ادبي، سينما و امور مربوط به تاريخ و فلسفه نشان مي داد.
ويگوتسكي با تأليف كتاب روانشناسي هنر، كه در سال ۱۹۲۵ چاپ شد، وارد حوزه روانشناسي شد.(۲)
تشابهات قريبي مي توان بين ويگوتسكي و پياژه يافت. آن دو در يك سال متولد شد ه اند و هيچ كدام تحصيلات رسمي در روانشناسي نداشته اند. اما آنها تفاوت هايي هم دارند. پياژه از نوجواني تا آخر عمرش مجذوب زيست شناسي بود، در حالي كه ويگوتسكي بر نقش فرهنگي تأكيد مي ورزيد. تأكيد عمده پياژه بر جنبه هاي ساختاري و دستيابي به قوانين جهاني در زمينه رشد ذهني بود؛ در حالي كه تأكيد ويگوتسكي، بر اثر فرهنگ، تعامل اجتماعي و بعد تاريخي رشد ذهني بود.
تولمين (فيلسوف)،  ويگوتسكي را «موتسارت روانشناس»  لقب داده است؛ چرا كه او نيز چون موتسارت  در سنين ميانسالي، يعني در ۳۸ سالگي در گذشت. تقريباً، ۵۰ سال پس از مرگ، آثار ويگوتسكي به چاپ رسيد و كيفيت آثارش او را در جرگه نويسندگان آوانگارد در آورد.
003290.jpg

ويگوتسكي پس از پايان تحصيلاتش به گومل بازگشت و به فعاليت هاي فكري متعددي دست زد: روانشناسي تدريس كرد، براي حل مسائل كودكان عقب مانده تلاش كرد و مطالعاتش را در زمينه نظريه ادبي و روانشناسي هنر ادامه داد. با اين همه، به مدت زيادي نوشته هاي ويگوتسكي مورد غفلت قرار گرفت و امروز به تدريج نوشته وافكارش مورد توجه قرار مي گيرد. درباره ويگوتسكي و آثارش، نويسندگان صاحب نام بسياري نوشته اند، از آن جمله مي توان به لويتين، لوريا، ميكاسي، ريويه، شنولي و واسينر اشاره كرد.
ويگوتسكي به دو موضوع بنيادي فرهنگ و زبان توجه جدي نشان داده است. وي بر اين باور بود كه انسان و حيوانات، داراي تفاوت اساسي هستند. او دليل اين تفاوت را توان استفاده انسان از ابزارها و نمادها كه زمينه اي براي ساخته شدن فرهنگ هاست مي داند و بنا به باور ويگوتسكي، زبان تفكر را امكان پذير مي سازد و رفتار انسان را به قاعده در مي آورد. وي سه مرحله براي رشد كاركردهاي گفتار بيان كرده است: گفتار اجتماعي، گفتار خود محورانه و گفتار دروني. گفتار اجتماعي، پيشتر از دو گفتار خودمحورانه و دروني توليد مي شود. ساختار نحوي گفتار اجتماعي، دستوري است. گفتار خودمحورانه از حدود ۳ تا ۷ سالگي نمايان مي شود. برخلاف مرحله گفتار اجتماعي كه پيش از سه سالگي است، در مرحله گفتار خودمحورانه،كودك مي كوشد رفتار خود را به قاعده در آورد. مرحله گفتار دروني، مرحله گفت وگوي خاموش، يا گفت وگو با خود است. گفتار درون چيزي است كه ويليام جيمز(۱۸۹۰)، آن را «جريان آگاهي مندي» ناميده بود. چنين گفتاري به انسان فرصت قاعده مند كردن رفتار و سازمان  دهي افكارش را مي دهد.
سرانجام آن كه، به اعتقاد ويگوتسكي زبان ماهيت اجتماعي دارد.«[زبان] را از ديگران مي آموزيم...[آن را] صرفاً به منظور ايفاي نقش هاي عاطفي و اجتماعي به كار مي بريم و تنها با گذشت زمان است كه، زبان از خواص خود فرماني كه سرانجام به تفكر دروني  شده مي انجامد، برخوردار مي گردد.»(۳)
ويگوتسكي در زندگي ۳۸ ساله اش، ۱۸۰ اثر به جهان انديشه ورزي تقديم كرد. امروز، جهان فردگراي غرب، انديشه هاي جمع گرايانه ويگوتسكي را چون چراغي فرا راه خود نهاده تا حداقل از طريق طراحي نظام هاي آموزشي مبتني بر آن، بروشورهاي روزافزون غلبه پيدا كند.
پي نوشتها :
1- Ivic, I, 1994
2- Lefrancois, G.1999
۳- ويگوتسكي، ترجمه بهروز عزبدفتري، ۱۳۶۷، صفحه ۷۰.
منابع:
۱- ويگوتسكي، ل.، تفكر و زبان، ترجمه بهروز عزبدفتري، تبريز: نيما، ۱۳۶۷


2- Ivic, I. (1994). زLev s. Vygotskyز, Prospect, VOl.XXIV, No.3/4, P.471-485.
3- Lefrancois, G.R.(1994) Psycholog For Teaching, Belmont: Wadsworth Publishing Company.



طنزهاي آموزشي- ۶
اوغور به خير!
ابرام خيرنديده
۱- در حالي كه به روزهاي پاياني ثبت نام در مدارس غيرانتفاعي نزديك مي شديم، خبري از سوي شيخنا همه را غرق مسرت كرد. خبر اين بود: «رئيس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، ميزان افزايش شهريه در مدارس غيرانتفاعي در مناطق نوزده گانه پايتخت را در سال تحصيلي جديد حداكثر ۱۰ درصد اعلام كرد.»
۲- غيرانتفاعي هايي كه به هر دليل اسم و رسمي دارند، از خيلي وقت پيش پرونده ثبت نام خود را بسته اند. اگر هم برنامه ها و كلاس هاي تابستاني دارند، فعاليت هاي آموزشي خود را شروع كرده اند.
۳- مي گويند دو كودك داشتند درباره شغل پدرانشان صحبت مي كردند. يكي پرسيد: پدرت چه كاره است؟ دومي جواب داد: وكيل است و قانون مي نويسد و بعد سئوال كرد: پدر تو چه كاره است؟ اولي پاسخ داد: پدر من پاسبان است، پنج تومان مي گيرد و آن قانون ها را زير پا مي گذارد.
۴- ضمن تشكر از رياست محترم سازمان آموزش و پرورش تهران كه لطف فرموده قانون نوشته و همه را از بلاتكليفي نجات دادند، به عرض شان مي رسانيم كه تعدادي از اين غيرانتفاعي ها، مانند پاسبان قصه ما عمل مي كنند! مردمي هم كه فكر مي كنند سرنوشت فرزندشان از طريق درس خواندن در غيرانتفاعي ختم به خير مي شود، بيكار نيستند كه بيايند و شكايت كنند و بعد از آن كه فرزندشان بعد از عبور از هفت خوان رستم افتخار حضور در بعضي از غيرانتفاعي هاي كلاس بالا را پيدا كرده اند، اين فرصت را از دست بدهند.
۵- خود مسئولين محترم هم چون ارتباطي با غيرانتفاعي ها ندارند و خير و شر غيرانتفاعي ها اصلاً ربطي به آنها ندارد (نه مدرسه غيرانتفاعي دارند و نه صاحب امتياز بعضي از اين مدارس هستند) دليلي وجود ندارد وقتي كسي شاكي نيست و مردم به زبان خوش پول جيب هايشان را در غيرانتفاعي ها خالي مي كنند، بيايند و براي كسي پاپوش بسازند.
۶- در پايان مي ماند غيرانتفاعي  هاي درپيتي؛ آنها هم كه حالا حالاها بايد دنبال دانش آموز بدوند تا بتوانند خرج و دخل مدرسه را جور كنند. احتمالاً اقدام به موقع رياست محترم سازمان تهران در اطلاع رساني به مردم، بيشتر شامل حال چنين مدارسي مي شود!

نگاه ديگر
آثار تاريخي در محاق ساخت جاده و سد
در حالي كه شوراي عالي امنيت ملي در مورد تخريب آثار باستاني درنتيجه فعاليت هاي عمراني سازمان هاي مختلف، به دستگاه هاي مسئول تذكر داده است، با اين حال برخي اقدامات عمراني وزارت راه و ترابري و وزارت نيرو براي احداث جاده و سد همچنان تخريب آثار باستاني و تاريخي كشور رابه دنبال دارد.
روند تخريب برخي از آثار تاريخي كشور كه به دليل فعاليت هاي عمراني سازمان ها و ارگان هاي مختلف صورت مي گيرد، تا حدي گسترش پيدا كرده كه شوراي عالي امنيت ملي به عنوان عالي ترين مقام امنيت ملي كشور چندي پيش طي بخشنامه اي به سازمان ها و نهادهاي مسئول در اين مورد تذكر داده است. در همين حال اقدامات برخي از دستگاه هاي دولتي از جمله وزارت راه و ترابري و وزارت نيرو، همچنان بدون توجه به حفظ ارزش هاي تاريخي بدون هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي موجب نابودي بسياري از آثار فرهنگي و تاريخي كشور شده و يا اين سرمايه هاي ملي را در معرض تخريب قرار داده است.
مهندس «حسين رايتي مقدم» مديركل حفظ و احياء ابنيه تاريخي در اين مورد گفت: «اقدام براي سدسازي توسط وزارت نيرو از يكسو آثار و سازه هاي تاريخي آبي كشور را تخريب كرده و از سوي ديگر اقدامات عمراني وزارت راه و ترابري در زمينه احداث جاده، بسياري از آثار تاريخي كشور را از بين برده است، براي مثال هم اكنون شهر تاريخي و قديمي بيشاپور در نزديكي كازرون، واقع در استان فارس به دليل احداث جاده شيراز به كازرون رو به نابودي است و اين در حالي است كه اين شهر به دليل قدمت و ارزش هاي تاريخي از سوي يونسكو، كانديداي ثبت در فهرست آثار جهاني است. در صورتي كه وزارت راه و ترابري اين اقدام خود را متوقف نكند، سازمان جهاني يونسكو، بيشاپور را از اولويت هاي ثبت در آثار جهاني حذف خواهد كرد.»
وي با بيان اين كه وزارت راه و ترابري طي يك اقدام عجولانه اقدام به جاده سازي در اين منطقه كرده تا اين جاده در هفته دولت با عنوان شاهكار اداره كل راه و ترابري استان فارس معرفي شود، گفت: «كاروانسراي تاريخي و قديمي بيدزرد با قدمت ۲۰۰ سال واقع در مسير شيراز و فيروزآباد نيز به دليل عمليات عمراني وزارت راه و ترابري، تخريب شده و همچنين تعريض جاده قائميه به كازرون در استان فارس بسياري از اثرهاي تاريخي را نابود كرده است و هم اكنون نيز چشمه سرآب دخترون به عنوان درخشان ترين اثر تقديس آب در دوران ساساني، به همين دليل رو به نابودي است.»
رايتي مقدم افزود: «وزارت نيرو نيز در جريان سدسازي، بسياري از آثار و سازه هاي آبي تاريخي را از بين برده و يا در معرض خطر تخريب قرار داده است. اين امر در استان كردستان بيش از ساير نقاط كشور مشهود است. همچنين در حال حاضر پل بزرگ ميانه واقع در شهرستان ميانه با ۲۳ دهنه و به طول ۲۶۰ متر كه ۷۰۰ سال قدمت دارد و مربوط به دوره ايلخانيان است، به دليل سدسازي توسط وزارت نيرو در حال فرورفتن زير آب است و اين در حالي است كه آثاري از صدر اسلام و پيش از آن، روي پايه هاي اين پل تاريخي كه اكنون زير آب فرو رفته، حكاكي شده است.»
003285.jpg

وي تصريح كرد: «در حالي كه كشورهاي بسيار عقب مانده به شدت نسبت به حفظ محيط زيست و ميراث فرهنگي سرزمين خود حساس هستند و حفاظت از آن را در اولويت برنامه هاي خود قرارداده اند، ايران با وجود تعدد آثار تاريخي و ادعاهايي كه نسبت به ميراث فرهنگي دارد، در عمل نسبت به تخريب آثار تاريخي بي تفاوت است به نحوي كه اقدامات عمراني دركشور در تضاد با حفظ ارزش هاي فرهنگي و محيط زيستي است.»
وي با تصريح اين كه به دليل تقابل پروژه هاي عمراني با آثار تاريخي نمي توان از اجراي اقدامات عمراني جلوگيري كرد، در عين حال گفت: «هرچند به دليل بحران خشكسالي و فراگيري آن، اقدام وزارت نيرو براي احداث سد، بسيار ضرورت دارد، اما لازم است كه در انجام پروژه هاي حياتي كه در تداخل با حوزه ميراث فرهنگي است، بين وزارت نيرو و سازمان ميراث فرهنگي تفاهم برقرار شده و براساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، اقدامات به نحوي پيش رود كه منجر به نابودي آثار تاريخي نشود.»
رايتي مقدم همچنين با تصريح اين كه تنها «مؤسسه گنجينه ملي آب» در وزارت نيرو براي طرح هاي مطالعاتي و اجرايي خود در تعامل و هماهنگي نزديك با سازمان ميراث فرهنگي است، گفت: «اين مؤسسه تنها حدود ۲۰ پروژه مطالعاتي را در مورد آثار، سدها و بندهاي آبي و تاريخي كشور در دست اجرا دارد كه در اين زمينه نيز با سازمان ميراث فرهنگي هماهنگ عمل مي كند، اما در مجموع وزارت نيرو در ساير استان هاي كشور در حال احداث سدهاي بي شماري است كه در بيشتر موارد بدون هماهنگي با سازمان ميراث فرهنگي عمل مي كند.»
گزارش: سودابه رحمدل

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |