يكشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۵- Aug, 3, 2003
فرهنگ بدهكاري!
003865.jpg
محمد امين
درباره اهميت مردم وجايگاه آنها درجامعه ،تاكنون درطول تاريخ حرف هاي خوبي زده شده است .دربسياري از نظريات ،مردم وجايگاه آنها را به عرش رسانده اند.
الان هم از همين حرفها مي زنند به خصوص زماني كه به مردم نياز داشته باشند. مگر انتخاباتي پيش بيايد، تنشي در جامعه ايجاد شود، بين جناحها رقابتي سياسي درگيرد و... تا باز داعيه هاي مردمداري گل كند و مثلاً مردم طلبكار جلوه داده شوند. ولي باور كنيد مردم ما هميشه بدهكارند به همه مسئولين و حتي خودشان به خودشان، به هزار و يك دليل؛ از جمله:
۱- چند بار تا حالا در اخبار شنيده ايد و در روزنامه ها خوانده ايد كه وزير اقتصاد از مشكلات اقتصادي، وزير مسكن از مشكلات مسكن، وزير كشاورزي از مشكلات كشاورزي، وزير آموزش و پرورش از مشكلات  آموزش و پرورش، وزير تعاون از مشكلات تعاوني ها و... شكايت كرده اند و سخن گفته اند، انگار قرار است مردم اين مشكلات را حل كنند! به جاي اين كه مردم از اين مسئولين سوال و بازخواست نمايند، ظاهراً قضيه حالت عكس پيدا مي كند و اينان طلبكار و مردم بدهكار مي شوند.
۲- به بانك مي رويد، همان جايي كه شعار خدمت به مردم و حق با مشتري است را سر مي دهند؛ اما اگر به دليل تعداد زياد مراجعان و عدم تقسيم مناسب وظايف بين مسئولين باجه ها، مدت  زمان طولاني معطل شديد، جرأت داريد اعتراض كنيد. مطمئن باشيد چيزي هم بدهكار مي شويد. مي خواهيد وام بگيريد، اخذ تعهدات و ضمانت لازم است اما تا چه حدي. چندين مرحله رفت و آمد و انواع مداركي كه بايد تهيه نماييد، جزء ضروري وام است حتي اگر رقم آن زياد نباشد. همه چيز يك طرفه و به نفع بانك است و طبق مفاد تعهداتي كه امضاء مي كنيد- و معمولاً هم آنها را نخوانده امضا مي كنيد- حق هر گونه اعتراضي را از خود سلب مي نماييد. صدور چك بدون موجودي با هر عنواني حتي اگر براي ضمانت باشد وجاهت قانوني ندارد، اما بانك- و همه ادارات دولتي- شما را به همين عمل غيرقانوني مجبور مي نمايد.
۳- از خير بانك مي گذريد. به سراغ صندوقهاي قرض الحسنه كه مثلاً نياتي خيرخواهانه دارند مي رويد. ۳۸ درصد- كمتر يا بيشتر- وام مورد درخواست را بايد به صورت سپرده در اختيار صندوق قرار دهيد. چند ماه بايد صبر كنيد و تازه وقتي وام را گرفتيد، مبلغ سپرده شما تا اتمام اقساط نزد صندوق باقي مي ماند. به اين مي گويند وام قرض الحسنه مردمي! بالاخره از مردم مي گيرند و به مردم مي دهند! براي يك وام سه ميليوني، بايد سه نفر ضامن سه ميليوني داشته باشيد. اين را هم از بانكها ياد گرفته اند كه طي فرمهاي متعدد حق هر گونه اعتراضي را از شما مي گيرند. بالاخره شما اختيار داريد، مي توانيد نرويد و وام نگيريد. كسي كه شما را مجبور نكرده است. نياز داريد كه داشته باشيد. پول مفت و بدون ضمانت محكم و چند لايه كه به كسي نمي دهند!
۴- شرايط پيش فروش خودروها و انواع پيش فروشهاي ديگر را نگاه كنيد. باز صرف نظر از اينكه خود پيش فروش چقدر وجاهت قانوني دارد و چقدر خودروسازان از اين بابت زرنگي به خرج مي دهند، طبق معمول همه تعهدات بيشتر به نفع شركتهاست تا مشتري و باز هم حق هر گونه اعتراضي سلب مي شود. فروش اقساطي خودرو هم كه اقدامي خيرخواهانه و صرفاً با هدف خدمت به مردم است! حكايتي مشابه دارد.
۵- در امور اداري هم مردم هميشه بدهكارند. در شهرداري و ادارات دولتي اگر جرأت داريد به كارمندي كه كارهاي شما را انجام مي دهد، بابت تسريع امور و ياسر ندواندن خودتان اعتراض كنيد، ببينيد چه اتفاقي مي افتد. مگر اين كه اعتراض شما اساسي باشد منجر به سرو صدا و جلب توجه ديگران شود. شايد در اين صورت براي خوابيدن قيل و قال، زودتر شما را از سر خود باز كنند تا باعث شر بيشتر نشويد.
۶- براي ثبت نام فرزند خود به مدرسه دولتي يا غيرانتفاعي مراجعه مي كنيد. در دولتي ها از شما شهريه نمي خواهند، ولي به شما توضيح مي دهند كه مدرسه با سرانه معمول نمي چرخد و اول با احترام و بعد اگر لازم شد كمي تا حدودي با فشار، محترمانه از شما مي خواهند كه كمك مردمي اختيار بكنيد. غيرانتفاعي ها هم كه حديث خود را دارند و با پنبه سر مي برند.
۷- خدا نكند گذرتان به بيمارستان بيفتد. حتي اگر پول هم داشته باشيد باز هم بايد سر به زير و متواضع قبول كنيد كه بدهكاريد. علي رغم آن كه جايي كه شما حضور داريد، بيمارستان است و جان هر انسان ارزش دارد، به شما دستور مي دهند براي بستري كردن بيمار پول به حساب صندوق بريزيد، چرا كه در غير اين صورت از همان در بيمارستان راهتان نمي دهند. مي خواهند كه داروها و لوازم را از بيرون تهيه كنيد بايد بگوييد چشم! اگر مي خواهيد از وضعيت بيمار خود مطلع شويد و نگران وضع او هستيد يا بايد به لطايف الحيلي متوسل شويد و يا اصلاً به شما چه كه بيمارتان زنده است يا مرده؟!
۸- باور كنيد خود ما هم ياد گرفته ايم كه از يكديگر طلبكار باشيم و همه را بدهكار فرض كنيم.
مغازه اي، سوپر ماركتي، بوتيكي و... براي خريد تشريف مي بريد. براي شما هم پيش آمده كه گاه علي رغم خريد، باز هم آخر كار بدهكار بوده ايد و فروشنده به نوعي با شما برخورد مي كند كه انگار لطف كرده كه كالايي را به شما فروخته است. نمونه بارز آن خريد از ميدان ميوه و به اصطلاح بازار روز است. سيب مي خواهيد، فروشنده هر نوع و هر مقدار كه خودش لازم مي داند توي نايلكس مي ريزد و دستتان مي دهد. حالا اعصاب مي خواهد كه جر وبحث كنيد و به آنچه امر شده رضايت ندهيد.
***
همين جا از كليه كساني كه صادقانه و خيرخواهانه خدمت به مردم مي كنند پوزش مي خواهم، اما تا دلتان بخواهد مي توان از وضعيتهاي مشابه ديگر مثال آورد، مثالهايي از همه جا، چرا فرهنگ ما به اين صورت درآمده است. چرا ما اين قدر همديگر را تحقير مي كنيم. وقتي در خيابان از كنار هم رد مي شويم، وقتي سوار تاكسي هستيم، در اداره، حين رانندگي، موقع خريد، حضور در دادگاه و... هميشه سايه بدهكاري و تحقير بالاي سرمان است. اگر نمي توانيم از اين بن بست خارج شويم، حداقل به خاطر بسپاريم كه هميشه بدهكاريم، شايد بدين وسيله بتوانيم آستانه تحمل مان را افزايش دهيم!

همگام با انديشه ورزان جهان-۹
پيرس، چارلز ساندرز
دكتر محرم آقازاده
پيرس(۱) ، فيلسوف است. او در سال ۱۸۳۹ در كمبريج ، ماساچوست متولد و در سال ۱۹۱۴ در ميلفورد اسپانيا ، ديده از جهان فروبست. پيرس ، فيلسوف علوم ، منطق دان ، فيزيكدان بوده و تفكر فلسفي پراگماتيسم را بنا نهاده است. تحصيلات پيرس در زمينه فيزيك و شيمي بوده است و در هر دو رشته تحصيلي ، از دانشگاه هاروارد فارغ التحصيل شده است. وي در سوگيري هاي فكريش از اسكاتوس و كانت تأثير پذيرفته است. پيرس از سال۹۱-۱۸۶۱ فيزيكدان و منجم مركز تحقيقات نقشه برداري ايالات متحده ، از سال ۱۸۶۴ استاد فلسفه دانشگاه هاروارد و از سال ۱۸۷۹ تا ۸۴ استاد منطق دانشگاه جان هاپكينز بوده است.
پيرس را چاپ سرمقاله در مجله فلسفه نظرورزي از سال ۱۸۶۸ تا ۱۸۶۹ ، او را فيلسوفي معرفي كرد كه بنيادگرايي ، درون گرايي و شهود گرايي رايج در فلسفه ، از زمان دكارت به اين سو را زير سؤال مي برد. او در اين سرمقاله ، اظهار داشت كه شك گرايي ، به گونه اي كه دكارت بيان كرده است نمي تواند اساساً در خدمت اعتقادات باشد و نمي تواند براي استقرار عقايد يقيني مورد استفاده قرار گيرد. استدلال او اين بود كه هر باوري خطايي دارد. پيرس ، درون گرايي را هم به مثابه ابراز مشاهده دروني حالات ذهني نمي پذيرد و بر آن است كه كل دانش مربوط به ذهن ، محصول مشاهده بيروني است. بدين سبب ، او بر اين باور است كه ، ذهن انسان ، ظرفيت پيشروي براي دريافت ايده هاي روشن به  مثابه حقايق معين را ندارد.
پيرس ، تحقيق را يك عمل اجتماعي مي داند. همچنين ، بر اين باور است كه تفكر اساساً متأثر از علايم است و اظهار مي كند كه ذهن انسان چيزي جز يك علامت يا نشانه نيست.
پيرس با چاپ شش مقاله در ماهنامه علوم عامه ، از سال ۱۸۷۷ تا ۱۸۷۸ راه را براي اعلام اصل پراگماتيسم گشود. او در بيان اصل پراگماتيسم مي گويد: «توجه كنيد كه به عقيده ما ، موضوع درك ما چه آثار عملي مي تواند داشته باشد. آنگاه ، درك ما از اين اثرها ، تمامي دركي است كه از موضوع داريم.»(۲) وقتي ويليام جيمز ، در سال ۱۸۹۸ ، واژه پراگماتيسم را به كار برد ، پيرس به سبب ناخشنودي از عمل جيمز در روان شناختي كردن يك اصل منطقي ، گفت: «پراگماتيسم را به گونه اي به كار مي برد كه ديگر هيچ راهزني به آن دستبرد نزند.»
پيرس ، پراگماتيسم را به گونه اي تفسير مي كند كه از آن مي توان به آييني درباره احراز معاني تجربي ياد كرد. به ديگر سخن ، پيرس باور بر آن داشت كه ، «پراگماتيسم روشي است براي روشن كردن افكارمان و نيز براي نشان دادن توجيهاتي كه مي توان بر آنها ارائه داد.»(۳)
003870.jpg

جستارهاي فلسفي پيرس ، آغازگر پيشرفت هاي مهمي ، نه فقط در زمينه پراگماتيسم و فلسفه علم ، بلكه در منطق نمادي و نظريه نشانه ها شد و آثار منتشر شده اش پس از مرگ ، زمينه ساز ظهور منطق نمادي گرديد و معناشناسي او ، در رديف نخست پژوهش هاي جاري شد.
پيرس ، ميزان ارزشيابي هر عقيده يا باور را ، معنا دار بودن آن ، آزمايش پذيري و توافق پژوهشگران درباره آن مي داند. او از نظر جهان بيني به رئاليست ها نزديك تر است.
از نگاه پيرس ، واقعيت ها مستقل از ادراك انسان قابل بحث هستند. به نظر پيرس ، يك واقعيت يا شيء واقعي با ويژگي هاي معيني كه دارد در عالم خارج موجود است ، خواه كسي به آن شناخت حاصل كند و خواه به آن معرفتي حاصل نگردد.(۴)
سرانجام آنكه ، پيرس در راه تفكر و به بار نشاندن عقايدش ، سختي فراواني كشيد و در زمان حياتش به آنچه كه آرزويش بود ، دست نيافت. پيرس آرزو داشت كتاب هايي را كه در فهرست تأليف داشت ، به رشته تحرير درآورد و منتشر سازد. در سال هاي پاياني عمر ، پيرس بسيار تنگدست شد و به سبب فقر و تنگدستي ، تندمزاج هم شد. با اين همه ، در مجامع علمي و آكادميك همه احترامش را نگه مي داشتند و با آنكه ، پيرس از ويليام جيمز ، دلخوشي نداشت ، ولي جيمز با سعه صدر هميشه به ياريش مي شتافت.آنچه از پيرس بجا مانده است ، افكار اوست و مجموعه مقالاتي كه بيانگر آراي او هستند.
خواندني هاي پيشنهادي
۱- اسكفلر ، چهار پراگماتيست ، ترجمه محسن حكيمي ، تهران: مركز ، ۱۳۶۶.
۲- شريعتمداري ، علي ، فلسفه ، تهران:جهاد دانشگاهي ۱۳۶۴.
۳- كالينسون ، د. ۵۰ فيلسوف بزرگ: از تالس تا سارتر ، ترجمه محمد رفيعي مهرآبادي ، تهران: عطايي ، ۱۳۸۰.
زيرنويس ها:
1- Peirce, Charles Sanders
۲- كالينسون ، ترجمه محمد رفيعي مهرآبادي ، ۱۳۸۰، ص ۲۶۹.
۳- همان ، ۲۶۸.
۴- شريعتمداري ، ۱۳۶۴، ص ۱-۳۶۰.

طنزهاي آموزشي- ۸ ‎/ دويدم و دويدم!
دويدم و دويدم
به دو تا آقا رسيدم
يكي به من مدرك داد
يكي به من پول داد
مدركو دادم بزي خورد!
پول رو خودم برداشتم
اون را زدم به كاري
ازش بهره گرفتم
سرمايه رو بردم به بازار
با اون جنسي خريدم
جنسو دادم به انبار
ازش رسيد گرفتم
بعد، سر بزنگاه
جنسو با سود خوبي فروختم
پولشو دادم به بنا
ازش خونه گرفتم
خونه رو دادم به بنگاه
ازش كارخونه گرفتم
كارخونه رو دادم به تاجر
ازش كشتي گرفتم
والخ...
ببخشيد كه آخر متل ما به كتاب و دو تا خرما نرسيد. اگر پول را مي دادم بزي مي خورد و مدرك را خودم نگه مي داشتم، شايد متل هم درست از آب در مي آمد. حال فرض بگيريد اين كار را مي كردم. يعني مدرك را برمي داشتم؛ آن وقت آخر داستان چه مي شد؟
بالا رفتيم ماست بود
پايين اومديم دوغ بود
قصه ما دروغ بود
قصه ما به سر رسيد
من هم به جايي نرسيدم
ابرام خيرنديده

آشنايي با دانشگاه هاي ايران- ۳
كدام دانشگاه را انتخاب كنيم؟
دانشگاه الزهراء(س)
نشاني: تهران- ميدان ونك- انتهاي خيابان ونك
تلفن: ۸۰۴۴۰۵۱
پست الكترونيكي: webmaster@azzahra.ac.ir
نشاني اينترنت: HTTP://WWW.azzahra 
تاريخچه: دانشگاه الزهراء در سال ۱۳۴۳ تأسيس شد، اين دانشگاه در آن هنگام با ۹۰ دانشجو به صورت مدرسه عالي و با نام مدرسه عالي دختران فعاليت خود را آغاز نمود. در سال تحصيلي ۵۵-۱۳۵۴ مدرسه عالي دختران تبديل به دانشگاه شد و از سال ۱۳۵۶ در قالب مجموعه اي از ۴ دانشكده: علوم پايه، ادبيات و علوم انساني، علوم مديريت و اقتصاد درآمد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي با همين تركيب با نام مطهر الزهراء فعاليت خود را ادامه داد. در سال ۱۳۶۵ چهار دانشكده مزبور به علوم پايه، علوم اجتماعي و اقتصادي ، ادبيات و هنر تبديل شد و در سال ۱۳۷۳ نيز دانشكده هاي علوم تربيتي و روانشناسي، تربيت بدني و فني و مهندسي به صورت مجزا موجوديت يافتند. با اين احتساب تعداد دانشكده ها به هفت مورد افزايش يافت.
تعداد اعضاي هيات علمي: ۲۶۹ نفر
تعداد دانشجويان : ۴۰۰۰ نفر
تعداد دانش آموختگان(سال تحصيلي ۷۸-۷۷ ): ۹۷۱ نفر
دانشكده ها
الهيات و ا دبيات(سال تأسيس ۱۳۶۵)
گروه هاي آموزشي: زبان انگليسي، ادبيات فارسي، زبان فرانسه مطالعات خانواده ، تاريخ ، علوم قرآن و حديث فقه و مباني حقوق اسلامي، تاريخ و تمدن اسلامي، فلسفه و كلام اسلامي ، زبان وا دبيات عرب.
تربيت بدني(سال تأسيس: ۱۳۷۳)
گروه هاي آموزشي: دبيري تربيت بدني و علوم ورزشي- تربيت بدني و علوم ورزشي
 علوم اجتماعي و اقتصاد(سال تأسيس ۱۳۶۵)
گروه هاي آموزشي: مديريت، حسابداري، علوم اجتماعي و اقتصاد
علوم پايه(سال تأسيس: ۱۳۵۳)
گروه هاي آموزشي: زيست شناسي، شيمي، رياضي، فيزيك
علوم تربيتي و روانشناسي(سال تأسيس ۱۳۷۴)
گروه هاي آموزشي: علوم تربيتي، روانشناسي، كتابداري
فني و مهندسي(سال تأسيس: ۱۳۷۴)
گروه هاي آموزشي: مهندسي صنايع، مهندسي كامپيوتر
هنر(سال تأسيس: ۱۳۵۷)
گروه هاي آموزشي: طراحي صنعتي، صنايع دستي، نقاشي، طراحي لباس و چاپ پارچه، ارتباط تصويري
مراكز تحقيقاتي
پژوهشكده زنان
گروه هاي پژوهشي: مطالعات خانواده، روانشناسي و علوم تربيتي، علوم اجتماعي
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي: ۴۹۸۹۷ جلد، غير فارسي: ۳۳۹۲۴ جلد
مجلات و فصلنامه هاي ادواري: ۵۵۰ عنوان مجله و فصلنامه فارسي و لاتين
نام بانكهاي اطلاعاتي: بانك اطلاعات كتابخانه مركزي و بانكهاي، rosenet-internet-Epsco
مركز مشاوره
انواع مشاوره: خانوادگي، باليني، تحصيلي، درماني، كودكان، روانپزشكي، حقوقي، مدد كاري اجتماعي
مركز خدمات رفاهي و پشتيباني
انواع خدمات رفاهي دانشجويي، انواع خدمات رفاهي اعضاي هيأت علمي و كاركنان.
خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۴ باب، با گنجايش ۳۸۰ نفر
خوابگاه مجردين و متأهلين: ۱ باب، با گنجايش ۴۴۸ نفر
دانشگاه افسري امام علي(ع)
نشاني: تهران- خيابان امام خميني- روبه روي مجلس شوراي اسلامي.
تلفن: ۶۴۶۵۶۷۰
مشخصات كالبدي:دانشگاه افسري امام علي(ع) ، داراي محوطه  اي است كه حدود۴۵۰۰۰ متر مربع آن زيربناي آموزشي را تشكيل مي دهد.
تاريخچه:دانشگاه افسري ، يكي از قديمي ترين مراكز آموزشي در سطح كشور است كه از سال ۱۳۰۰- ۱۲۲۸ به صورت مدرسه نظام و از سال ۱۳۱۴ به نام دانشگاه افسري و عملاً از سال ۱۳۶۷ به صورت دانشگاه در قالب پنج دانشكده و گروه زبانهاي خارجي و از سال ۱۳۷۵ به نام دانشگاه افسري امام علي(ع) نامگذاري گرديد.
دانشكده ها
فني و مهندسي: كامپيوتر- مكانيك- الكترونيك- عمران و مهندسي سيستم
علوم پايه : رياضي- فيزيك
مديريت:مديريت- ادبيات
علوم و فنون هليكوپتر: هليكوپتر سازي
عقيدتي:سياسي- الهيات
مراكز تحقيقاتي
معاونت پژوهشي دانشگاه افسري امام علي(ع)
گروه هاي پژوهشي: تحقيقات علمي- تحقيقات نظامي.
تعداد پژوهشگران: ۲۸۰ نفر
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي: ۴۰۰۰ جلد ، غيرفارسي: ۱۲۰۰ جلد
مجله و فصلنامه هاي ادواري: مجله ۲ عنوان و نشريه سياسي نظامي
مركز خدمات  رفاهي و پشتيباني:
انواع خدمات رفاهي دانشجويي: سكونت ، غذا ، پوشاك ، سرويس ، استفاده از مراكز رايانه اي كتابخانه و بازديد هاي علمي
انواع خدمات رفاهي اعضاي هيأت علمي و كاركنان: پرداخت وام مسكن ، واگذاري تلفن ، سرويس ، مسكن ، دوره هاي تحصيلي.
خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۴ ساختمان سه  طبقه با گنجايش ۳۵۰۰ نفر.

سايه روشن فرهنگ
جايزه ملي دانشگاهي علامه طباطبايي
وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به منظور ايجاد زمينه هاي انس با قرآن كريم در جامعه دانشگاهي و ارج نهادن به خدمات ارزشمند مرحوم علامه سيدمحمد حسين طباطبايي(ره) در حوزه علوم و مطالعات قرآني، اساسنامه «دبيرخانه جايزه ملي دانشگاهي علامه طباطبايي» را به تصويب رساند.
طبق اين اساسنامه هر ساله در ارديبهشت ماه فراخوان اعطاي اين جايزه به تمامي دانشگاه هاي سراسر كشور ارسال مي شود تا نسبت به ارسال آثار يا معرفي كساني كه در حوزه معارف قرآني فعاليت هاي شايان توجه و عمده اي انجام داده اند، اقدام نمايند.
پس از بررسي دقيق آثار ارسال شده نتيجه نهايي ارزيابي كميته علمي، توسط دبيرخانه ابلاغ شده و در سالروز رحلت مرحوم علامه طباطبايي(ره) در ۲۴ آبان هر سال جوايز نفرات اول تا سوم اعطا مي گردد.
عدم تناسب افزايش حقوق معلمان با تورم
رئيس  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران ، افزايش  حقوق  معلمان  را متناسب  با تورم  اعلام  شده ، ندانست .
نصرت الله  جواهري  پور افزود: افزايش  ۵/ ۱۰ درصدي  حقوق  معلمان  در سال  ۸۲ متناسب  با تورم اعلام  شده  ازسوي  بانك  مركزي ، نيست .
وي  به  اعتبارات  سازمان  آموزش  و پرورش  شهر تهران  اشاره  كرد و افزود: ۷۰درصد از كل  بودجه  استان  تهران  دراختيار سازمان  آموزش  وپرورش  است  و ۳۰ درصدمابقي  به  دستگاه هاي  ديگر تعلق  دارد.
وي  تصريح  كرد: باوجود آنكه  ۷۰ درصد بودجه  جاري  استان  تهران  در اختيارآموزش  و پرورش  است  ، اما اين  بودجه  براي  اين  سازمان  كافي  نيست .
جشن شهريور در كرمان
 اولين جشنواره فرهنگي گردشگري «جشن شهريور» در قالب برپايي جشن هاي دهگانه در سطح استان كرمان از ۱۳ تا ۱۹ شهريور برپا مي شود.
محمد شادفر معاون سياسي استانداري كرمان و دبير اجرايي جشنواره كرمان،ضمن اعلام اين خبر توسعه صنعت گردشگري استان، برنامه ريزي براي جذب مسافران داخلي و خارجي و دستيابي به الگويي مناسب براي ساير نقاط كشور را از جمله اهداف اين جشنواره ذكر كرد و گفت: اين جشنواره در قالب طرح كرمان ۸۵ برپا مي شود كه مطابق آن تا سال ۱۳۸۵ مي بايست يك ميليون توريست به اين منطقه سفر كنند.
وي گفت: استان كرمان با بيش از ۱۱۰ اثر تاريخي و ۱۰ اثر باستاني بين المللي داراي پتانسيل هاي زيادي است اما هنوز از حيث جذب توريست متناسب با اين پتانسيل با مشكل مواجه است و با حد مطلوب فاصله دارد. وي ضمن تشريح چگونگي برگزاري جشنواره جشن شهريور اظهار داشت: براي برگزاري اين جشنواره برنامه هايي تدارك ديده شده تا ضمن آمادگي كامل جهت سرويس دهي به گردشگران داخلي و خارجي امكانات و خدمات مختلف نظير هتل، بليت هواپيما، رستوران و ... با تخفيف ويژه ارائه شود.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
روزنت
زندگي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  زندگي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |