دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۲۶- Aug, 4, 2003
شوش، رها شده به امان خدا
004055.jpg

محوطه تاريخي شوش با وجود آن كه در فهرست پروژه هاي بزرگ ملي كشور تعريف شده، اما در وضع اسفناكي قرار گرفته است.
شهر باستاني شوش از كهن ترين شهرهاي جهان است اما به دليل عدم توجه كافي مسئولان با مشكلاتي از قبيل تخريب و تصرف تپه هاي تاريخي، تبديل شدن محوطه هاي باستاني به زباله داني و تفكيك نكردن زمين هاي كشاورزي از محوطه هاي باستاني روبرو است.
محوطه تاريخي شوش همتراز پروژه هاي بزرگي نظير تخت جمشيد، چغازنبيل و گنبد سلطانيه است و اگر چه مسئولان ميراث فرهنگي مي توانند با اخذ اعتباري قابل توجه از محل ا عتبار پروژه هاي ملي، فعاليتهايي را جهت حفاظت و رسيدگي بيشتر انجام دهند اما اين اتفاق در سالهاي گذشته هيچگاه در مورد محوطه تاريخي شوش رخ نداده است.

محمدحسن محب علي معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي با تاييد اين مطلب مي گويد:  قبول دارم كه كوتاهي هاي بسياري در مورد محوطه تاريخي رخ داده و اين پروژه ملي به امان خدا رها شده است.
وي به همين علت هفته گذشته به خوزستان رفت تا به وضعيت اين شهر رسيدگي كند .محب علي معتقد است: مديران پروژه محوطه تاريخي شوش هيچگاه نتوانستند مديري شايسته و دايمي براي آن باشند. به همين دليل مديران مختلفي اين مسئوليت را بر عهده گرفتند. هم اينك نيز به دنبال انتخاب يك مدير لايق و كارآمد براي محوطه تاريخي شوش هستيم و تا زماني كه چنين فردي پيدا نشود، وضع به همين منوال ادامه خواهد داشت.
عليرضا قلي نژاد در حال حاضر مسئوليت پروژه شوش را برعهده دارد. وي علاوه بر اين مسئوليت، به طور همزمان مديريت دو استان فارس و خوزستان را كه هر كدام در زمينه ميراث فرهنگي داراي آثار زيادي هستند، پذيرفته بود تا آن كه در اوايل سال جاري رسما از مسئوليت مديريت ميراث فرهنگي خوزستان كنار رفت.
البته مشكلات محوطه تاريخي شوش بيش از آن كه به جابه جايي و رفت و آمد مديران مربوط مي شود، معلول عوامل متعدد ديگري است كه اكنون حتي مدير ميراث فرهنگي شوش را به مرز استعفا كشانده است.
004065.jpg

سيد رسول بروجني در اين  باره مي گويد: محوطه تاريخي شوش با فضاي ۴۰۰ هكتار در وسط شهر شوش قرار دارد به همين دليل برخي اين فضا را مزاحم كار خود تلقي مي كنند.
وي مشكلات ميراث فرهنگي شوش را عدم درك تاريخي مي داند و مي افزايد: بسياري از اين مشكلات با يك درك تاريخي نسبت به اهميت ميراث فرهنگي حل مي شود، اما مسئولان و به تبع آنها مردم توجهي به ارزش تاريخي شوش ندارند. گذشته از تخريب هاي بسياري كه سه نمونه آن در سال جاري صورت گرفت، محوطه تاريخي شوش محل زباله داني و دفن آنها شده است. حتي شنيده شده كه كاركنان شهرداري براي راحتي كار خويش زباله ها را به داخل كاخ شاهور پرتاب مي كنند.
وي گلايه مي كند:  وقتي كاركنان شهرداري اين كار را انجام بدهند، به تبع آن مردم هم زباله هايشان را در محوطه تاريخي شوش مي ريزند، كودكان و نوجوانان روي زمين هايي كه از اجدادشان به يادگار مانده، بازي مي كنند و كشاورزان براي غني كردن خاك كشاورزي خود تپه هاي باستاني را به يغما مي برند. اين مسائل دست به دست هم داده تا استعفايم را به اداره كل ميراث فرهنگي خوزستان اعلام كنم چرا كه احساس مي كنم يك نفره از پس اين همه مشكلات برنمي آيم.
004070.jpg

منطقه خوزستان به دليل حاصلخيزبودن خاك، امكان كشاورزي به اهالي اين استان مي دهد. اما تركيب زمين هاي كشاورزي و محوطه هاي باستاني ناشناخته كه هيچگونه علامتي براي شناسايي آن وجود ندارد، باعث شده تا روند تخريب در اين استان جنوبي همچنان ادامه داشته باشد. براساس عكس هاي ماهواره اي كه اكنون در اختيار سازمان ميراث فرهنگي قرار گرفته، در يكي دو سال اخير بيش از ۷۰۰ تپه تخريب شده اند.
سيما عليزاده سرپرست ميراث فرهنگي خوزستان درباره وضعيت بحراني شوش و ميزان تخريب ها در اين استان توضيح مي دهد: يك سري از مشكلات به علت عدم هماهنگي شهرداري ها با اداره ميراث فرهنگي ناشي مي شود، به همين دليل طي جلسه  اي كه اخيرا با شهرداري به ويژه شهردار شوش داشتيم، مقرر شد تا محوطه هاي باستاني از زمين هاي معمولي جدا و در آن فضاي سبز كار شود.
به نظر نمي رسد اين جلسه ها گره اي از وضعيت پيچيده و بحراني محوطه تاريخي شوش باز كند چرا كه در آ نها توافق كتبي صورت نمي گيرد و روند بي توجهي به اماكن تاريخي همچنان ادامه پيدا مي كند.
در همين حال علي قضايي شهردار شوش از قرارداشتن محوطه تاريخي شوش در اين شهر شكايت دارد و مي گويد: متاسفانه زمين هاي ميراث فرهنگي باعث آلودگي شهر شده است. هر بار كه باد در شهر شوش مي وزد گرد و غبار ناشي از اين تپه ها تمام شهر را فرا مي گيرد.
وي سازمان ميراث فرهنگي را مخاطب قرار مي دهد و مي گويد: يا سازمان ميراث فرهنگي در اطراف اين تپه ها حصاركشي كند يا به شهرداري اجازه دهد تا اين زمين ها (محوطه هاي تاريخي) را تبديل به بوستان و فضاي سبز كند.
وي افزود: هر مسافري كه به شهر شوش مي آيد،  از اين ميراث فرهنگي فرار مي كند. شهر شوش به علت اين تپه هاي خاكي نازيبا و زشت شده است.
وي همچنين از توافق با اداره ميراث فرهنگي خوزستان اظهار بي اطلاعي كرده و مي گويد: تنها در محوطه اي در ورودي شهر شوش اجازه ايجاد فضاي سبز به ما داده شده است و ميراث فرهنگي براي شهر شوش يك دردسر است.
هر جايي از شهر را كه مي خواهيم آباد كنيم ميراث فرهنگي آن را تاريخي مي خواند.
شهر باستاني شوش از اوايل هزاره چهارم قبل از ميلاد تا اوايل دوره اسلامي مسكوني بوده است. اين شهر به عنوان كانون مذهبي ساكنان دشت خوزستان بنا شد اما پس از سقوط شاهنشاهي هخامنشي در سال ۳۳۲ قبل از ميلاد، به مرور بافت آن نابود شد و در قرون ميانه اسلامي به روستايي كوچك گرداگرد آرامگاه دانيال نبي تبديل شد.
پژوهش هاي باستان شناسي از اواخر قرن ۱۳ توسط انگليسي ها و فرانسوي ها تا قبل از انقلاب اسلامي در اين منطقه ادامه داشت.
باستان شناسان بر مبناي نتايج كاوش هاي خود محوطه تپه هاي باستاني شوش را به چهار بخش اكروپل، شهرشاهي، آپادانا و بخش پيشه وران تقسيم مي كنند.

طنزهاي آموزشي- ۹
دم خروس!
004080.jpg
۱. عجب فراموشكار شده ام، نه شايد هم خواب نما شده ام. همين ۶-۵ ماه پيش بود كه جناب وزير آموزش و پرورش فرمودند: ۶۰ هزار نفر نيروي مازاد داريم و همين روزنامه همشهري هم خبرش را چاپ كرده بود. فكر نمي كردم روزي به جاي دم خروس، لازمش داشته باشم.
۲. موضوع نيروهاي مازاد، هم داستان عجيبي دارد و هم جوانب آن جالب توجه است. عجيب بودنش در اين است كه آموزش و پرورش در شرايط بودجه اي فعلي كه گاه حتي در پرداخت حقوق ماهانه معلمان دچار مشكل مي شود، بايد ۶۰ هزار حقوق اضافي بپردازد. ظاهراً اين مقدار هزينه اضافي و تحميلي به اندازه اي ارزش ندارد كه وقت مسئولين محترم بابت چاره انديشي و تدبير براي حل موضوع صرف شود.
۳. جوانب موضوع هم جالب توجه است. اولاً مازاد بودن اين نيروها روي چه ملاك هايي تعيين مي شود. نيرويي در يك منطقه  مازاد اعلام مي شود، در حالي كه در چند منطقه ديگر به همان رشته نياز وجود دارد. ثانياً هستند كساني كه بدشان نمي آيد مازاد اعلام شوند! وقتي كسي مازاد باشد، معمولاً  كاري به كارش ندارند و وي مي تواند به راحتي به دغدغه هاي ديگر زندگي اش بپردازد. ثالثاً  نيروهايي هم هستند كه اعلام نشده مازادند!  نيروهاي ناكارآمدي كه به دلايل مختلفي از جمله: بيماري هايي كه موجب خلل در كار معلمي مي شوند، بي انگيزه يا كم انگيزه بودن، داشتن مشاغل ديگري كه پردرآمدتر از معلمي هستند، ناتواني در تدريس و كلاس داري و غيره، عملاً مازاد هستند، ولي آموزش و پرورش مجبور است تحملشان كند و تا رسيدن به بازنشستگي با آنان مدارا نمايد. رابعاً  نيروهايي هم هستند كه آموزش و پرورش جايي براي استفاده از آنها ندارد و به عبارت بهتر، بلد نيست چگونه آنها را به كار بگيرد.
۴. نتيجه مالي موارد ياد شده اين مي شود كه آموزش و پرورش، خواسته يا ناخواسته و به دليل ضعف هاي دروني فراوانش، هزينه هاي زيادي را بابت مازادي و ناكارآمدي تعدادي از نيروهايش تلف مي كند.
۵. در چنين شرايطي وقتي دستور العملي از طرف آموزش و پرورش براي به كارگيري نيروي حق التدريس آزاد صادر مي شود، آدم شاخ در مي آورد! معاونت پژوهش، برنامه ريزي و منابع انساني- همه اينها يك معاونت است!- سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي تهران، طي دستورالعمل  مفصل كه به صورت جزوه اي ۲۸ صفحه اي تهيه و توزيع كرده است، براي دوره هاي راهنمايي و متوسطه به صورت حق التدريس آزاد و غيراستخدامي براي سال تحصيلي ۸۳-۸۲ نيرو جذب مي كند. ظاهراً مشابه چنين دستورالعملي در استانهاي ديگر نيز صادر شده است.
۶. حدود ۱۰۰۰ نفر مي خواهند در شهر تهران استخدام كنند كه درصد عمده آن به كامپيوتر اختصاص دارد. اگر هدف ايجاد اشتغال و شغل سازي زوركي باشد كه حرفي نيست! اما اگر هدف واقعي تأمين نيرو باشد، آيا راه ديگري وجود نداشت؟ فوري ايراد نگيريد كه نيرو با نيرو فرق مي كند و مثلاً دبير ادبيات نمي تواند فيزيك تدريس كند. اگر چه اين ابتكار آموزشي را ما زياد داريم (يعني كساني كه غير رشته مربوطه تدريس مي  كنند) و تعدادشان هم كم نيست!  ولي حرف اين نيست كه براي پر كردن جاهاي خالي از افراد غيرمرتبط استفاده شود، نكته اينجاست كه مي شد با تدابير حساب شده و آموزش نيروهاي مازاد حداقل در مواردي كه امكان پذير است و هدايت آنان،  تا حد قابل توجهي از نيازهاي آموزش مناطق را كاهش داد.
۷. به نظر مي رسد نيازهاي واقعي مدارس در جايي مثل تهران و استانهاي ديگر به حدي نبود كه نياز به تهيه دستورالعمل، ثبت نام، اخذ ۲۵۰۰۰ ريال از هر داوطلب، طراحي سئوال و برگزاري آزمون، نگراني قبول شدن و نشدن داوطلبان و اعلام نتيجه و ساير مسائل باشد.
۸. يكي از آموزه هاي روانشناسي ايجاد اميد است. شايد خواسته اند به عده اي اميد بدهند حتي اگر اين اميد سركاري هم باشد، خيالي نيست بالاخره اميد چيز خوبي است!
۹. ببخشيد كه طنز اين بار، چندان طنز نشد. اين را به حساب مهارت ها در نوشتن طنز تلخ بگذاريد.
ابرام خيرنديده

آشنايي با دانشگاه هاي ايران- ۴
كدام دانشگاه را انتخاب كنيم؟
دانشگاه امام حسين (ع)
نشاني: ميدان نوبنياد- بزرگراه شهيد بابايي- پس از پل لشگرك‎/ تلفن: ۳- ۷۳۰۹۶۵۱
مشخصات كالبدي: اين دانشگاه ، در شمال شرق تهران قرار دارد و از شمال به ارتفاعات لشگرك و از غرب و شرق و جنوب به بزرگراه شهيد بابايي محدود مي شود. كل اراضي دانشگاه ۲۰۵۰ هكتار است كه۱۴۰ هكتار آن مربوط به محوطه دانشگاه و مابقي متعلق به حومه آن است و حدود۷۰۰ هكتار نيز فضاي سبز دارد.
تاريخچه: در سال ۱۳۶۵ مركز آموزش عالي امام حسين(ع) توسط شوراي گسترش وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري مورد تأييد و تصويب قرار گرفت و در سال ۶۶ به عنوان يك دانشگاه جامع متشكل از دانشكده هاي علوم پايه ، فني مهندسي و علوم پزشكي و علوم انساني به رسميت شناخته شد. در سال ۱۳۶۹ دانشكده علوم پايه نظامي با توجه به نياز سازمان ، به مجموعه دانشگاه اضافه شد و با تبديل دانشكده علوم پزشكي به دانشگاه علوم پزشكي بقيةالله(عج) دانشكده مزبور رسماً از دانشگاه جدا گرديد.
دانشكده ها
علوم پايه نظامي (سال تأسيس: ۱۳۶۹)‎/ نشاني: اصفهان
دانشكده ها: علوم نظامي ، علوم پايه ، مديريت نظامي و دژبان.
علوم انساني (سال تأسيس:  ۱۳۶۵)
نشاني: پرديس دانشگاه
گروه هاي آموزشي: جغرافيا- مديريت و آمار- حقوق و علوم سياسي- حسابداري و اقتصاد- علوم تربيتي و روانشناسي- ادبيات و زبانهاي خارجي و علوم اجتماعي.
علوم پايه (سال تأسيس: ۱۳۶۵)
گروه هاي آموزشي:رياضي- آمار- شيمي- فيزيك ، زيست شناسي- اطلاعات نظامي- تربيت بدني و جنگهاي نوين
فني و مهندسي (سال تأسيس: ۱۳۶۵)
گروههاي آموزشي: عمران- مكانيك- كامپيوتر- صنايع و برق.
مراكز تحقيقاتي
پژوهشكده فني و مهندسي
گروه هاي پژوهشي: عمران- برق- صنايع- مكانيك و مهندسي شيمي.
پژوهشكده علوم انساني
گروه هاي پژوهشي: مديريت- حسابداري- ادبيات و علوم اسلامي- علوم تربيتي- علوم اجتماعي و تاريخ علوم سياسي.
پژوهشكده علوم دفاعي
گروه هاي پژوهشي: اقتصاد دفاع- علوم سياسي- روابط بين الملل- مطالعات جنگ- امنيت ملي- اطلاعات جغرافياي نظامي و مطالعات ايران.
پژوهشكده علوم پايه
گروه هاي پژوهشي: فيزيك- شيمي- زيست شناسي و رياضي.
توضيح: تعداد پژوهشگران چهار مركز تحقيقاتي دانشگاه كه در كليه اين مراكز شاغل هستند ،  ۲۲۷ نفر است.
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي:  ۱۲۵۰۰۰ جلد ، غيرفارسي: ۲۵۰۰۰ جلد.
مجلات و فصلنامه هاي ادواري: ۱۲۰۰ عنوان مجله و فصلنامه فارسي و۵۰۰ عنوان مجله لاتين
نام بانكهاي اطلاعاتي: لوح كتاب
مركز مشاوره
* مركز خدمات رفاهي و پشتيباني
انواع خدمات رفاهي دانشجويي: خدمات دانشجويي- وام از طريق صندوق رفاه- صندوق انصار المجاهدين- وام ازدواج- خدمات درماني و خدمات رفاهي و سفرهاي زيارتي و علمي و تفريحي
انواع خدمات رفاهي اعضاي هيأت علمي و كاركنان: وام مسكن- وام خريد خودرو- وام ازدواج- تهيه لباس فصل و كت و شلوار- سفرهاي زيارتي ، علمي و تفريحي
تعداد خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۱۰ باب ، با گنجايش ۴۰۰۰ نفر
خوابگاه متأهلين: ۵۷۶۰ متر مربع ، با گنجايش۵۰ خانوار.
دانشگاه امام صادق(ع)
نشاني: تهران- بزرگراه شهيد چمران- پل مديريت
تلفن: ۵-۸۰۹۴۰۰۱
نشاني اينترنت: www.isu.ac.ir
مشخصات كالبدي: اين دانشگاه داراي ده هزار هكتار فضا است كه بيش از نيمي از آن براي مسائل آموزشي، اداري، رفاهي و بقيه، فضاي سبز است.
تاريخچه: اين دانشگاه در بهمن ماه سال ۱۳۶۱ با هدف تحقيق علمي پيوند حوزه و دانشگاه و تربيت دانشجوياني متعهد و متخصص در علوم دانشگاهي و حوزوي تأسيس گرديده است و هيأت مؤسس آن از ميان شخصيتهاي بزرگي چون حضرت آيت الله خامنه اي و حضرات آيات مشيكني، مهدوي كني، اميني و امامي كاشاني تشكيل شده است.
نوع وابستگي: غيردولتي
دانشكده ها
* الهيات، معارف اسلامي و ارشاد
گروه هاي آموزشي: فقه و اصول- قرآن و حديث- فلسفه و كلام.
* معارف اسلامي و علوم سياسي
گروه هاي آموزشي: علوم سياسي و روابط بين الملل
* معارف اسلامي و حقوق
گروه هاي آموزشي: حقوق خصوصي- جزا- حقوق اسلامي
* معارف اسلامي و اقتصاد
گروه هاي آموزشي: اقتصاد نظري- اقتصاد اسلامي و اقتصاد كمي و كاربردي
* معارف اسلامي و مديريت
مراكز آموزش عالي وابسته
* بخش زبان و ادبيات انگليسي
گروه هاي آموزشي: زبان و ادبيات انگليسي
* بخش زبان و ادبيات عرب
گروه هاي آموزشي: زبان و ادبيات عرب
كتابخانه مركزي
كتابهاي فارسي: ۶۵۰۰۰ جلد، غيرفارسي:  ۲۰۰۰۰ جلد
مجلات و فصلنامه هاي ادواري: فصلنامه پژوهشي دانشگاه- انديشه صادق و يك عنوان تازه هاي كتاب
فارسي و غيرفارسي: ۱۱۲۰ جلد
نام بانكهاي اطلاعاتي: Proqvest- ABO inform و بانكهاي ضميمه (بانك اطلاعاتي عترت- بانك اطلاعاتي احكام)
ساير منابع غيرچاپي: نوار صوتي ۴۰۰۰۰ حلقه و نوار تصويري ۱۵۰۰ حلقه
* مركز مشاوره
انواع مشاوره تحصيلي
خوابگاه
خوابگاه مجردين: ۹ باب، با گنجايش ۱۲۰۰ نفر

سايه روشن فرهنگ
اگر اخبار ورودي تلكس، مطبوعات و رسانه هاي گروهي را در حوزه آموزشي به مدت يك هفته مرور كنيد، شايد با مجموعه اي از اخبار ضد و نقيض در حوزه هاي آموزشي مواجه شويد، به گونه اي كه گاهي تفاوت نگاه ها در اين حوزه، ما را به سلامتي اخبار آموزشي درآينده نگران مي كند.
البته نگران اين حرف ها نباشيد، به هرحال همانطور كه دانش آموزان در طول تابستان اوقات فراغت خود را سپري مي كنند، مسئولان آموزشي هم فراغت دارند نظريات و پيشنهادهاي خود را مطرح كنند. وقتي فرصت تحصيل و مطالعه فرا رسد، خيلي از اين حرف ها هم در مرحله عمل فراموش مي شوند. برخي از آن خبرها و اين نظرها را با هم مرور مي كنيم.

{چآموزش آنقدرها هم رايگان نيست
*خبر: به گفته مديركل دفتر بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش درباره رايگان بودن استفاده مردم از امكانات آموزشي، در اصل ۳۰ قانون اساسي ميزان و حدود خدمات تعريف نشده است، بنابر اين دولت در حد توان خود، اين تسهيلات را فراهم خواهد كرد.
* نظر: اين روزها ظاهراً فشار كسري بودجه وزارت آموزش و پرورش به نوعي مسئولان آموزشي را به تفسير و تبيين قانون اساسي نيز واداشته است. اما انتظار نمي رود با ديدگاه مديركل دفتر بازرسي وزارت آموزش و پرورش، دست مديران براي تعيين شهريه در مدارس دولتي باز شود. بي گمان اگر هم قرار است در خصوص اصل ۳۰ قانون اساسي تغيير و تحولي صورت گيرد، بهتر است موضوع به خبرگان تصريح شده در قانون ارايه شود نه متوليان اجراي قانون.
با اين حال اگر مسئولان آموزشي نسبت به مجاني بودن امكانات آموزشي مردم معترض هستند، مي توانند موضوع را از راهكارهاي قانوني دنبال كنند، ولي نكته اي كه شگفتي مخاطبان خبر را در پي دارد، طرح اين مسأله از سوي مدير پاسخگويي به شكايات مردمي است، چرا كه مردم چگونه مي توانند مطمئن شوند كه ايشان پيگير شكوائيه آنان در مورد مديران متخلف خواهند بود.

اشتغال ايجاد كرده ايم!
004060.jpg

* خبر: به گفته مدير كل دفتر كار و دانش وزارت آموزش و پرورش، تحول اساسي درنظام آموزشي، موجب بهبود محيط اقتصادي شده است.
* نظر: البته ما نمي توانيم صحت و سقم اين خبر را در حوزه هاي اقتصادي و صنعتي به طور عيني مشاهده كنيم، با اين حال مي توان اميدوار بود كه شاخه كار و دانش بتواند موجب اشتغال زايي- فارغ التحصيلان اين رشته ها شود.
طبق آمارهاي موجود حدود ۶۰۰ الي ۸۰۰ هزار دانش آموز از ۶۱۰ منطقه كشور در آموزش هاي كار- دانش فارغ التحصيل شده اند. البته برخي از مسئولان آموزشي معتقدند كه حدود ۴۰ درصد از اين گروه وارد بازار كار شده اند. بي گمان طرح چنين آمارهايي از سوي منابع رسمي و موثق تأييد نشده است، ولي مي توان گفت كه اين نوع گفته  مي تواند زمينه يك پژوهش ميداني براي ارزيابي كارايي اين رشته ها در سطح جامعه را فراهم كند. در خاتمه توجه اين مديركل محترم را به دو خبر زير نيز جلب مي كنيم:
- به گفته مديركل آموزش فني و حرفه اي مازندران، اكثر رشته هاي آموزش فني و حرفه اي اين استان درجه ۲ است و اين نشان دهنده كيفيت در حد پايين است.
- به گفته مدير آموزشي سازمان بهره وري ملي، آموزش هاي بلند مدت دانشگاهي و كوتاه مدت كاربردي نتوانسته اند نياز مؤسسات توليدي را برآورده سازند.

به مدارس كمك كنيد
*خبر: به گفته رئيس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر، اعتبارات دولتي جوابگوي نيازهاي آموزشي مدارس نيست و در اين ارتباط اوليا بايد با مشاركت همه جانبه خود آموزش و پرورش را در رسيدن به اهداف خود ياري كنند.
- نظر: البته براي طرح رايگان نبودن آموزش در مدارس مي توان از روش هاي مختلف بهره برد. گفته رئيس سازمان آموزش و پرورش استان بوشهر، شايد روش متعارفي براي اين گونه مباحث باشد ولي تا زماني كه وزارت آموزش و پرورش با بهره گيري از نيروي كارآمد، به كارگيري فناوري نوين آموزشي و برنامه ريزي اقتصادي مدون نتواند راه هاي مناسبي را براي برون رفت از كسري بودجه فراهم كند، اين دايره معيوب همچنان ادامه خواهد داشت.
به گفته يكي از كارشناسان، ظاهراً سازمان مديريت و برنامه ريزي طرح مدوني را به وزارت آموزش و پرورش ارايه كرده است كه مي تواند حجم اين وزارت خانه عظيم را كاهش دهد حال چگونه اين طرح ملي تاكنون مسكوت مانده است،  بايد پاسخ آن را از مديران ارشد اين سامانه آموزشي پرسش كرد. اميدواريم همانطور كه مسئولان آموزشي، مردم را به مشاركت مالي به مدارس فرا مي خوانند، اين اجازه را هم به مردم بدهند تا افراد ناكارآمد را از اين سامانه حذف كنند.

كي گفته ما متولي هستيم!
004075.jpg

* خبر: به گفته مشاور وزير و رئيس سازمان دانش آموزي، وزارت آموزش و پرورش متولي اوقات فراغت دانش آموزان نيست و به اين امر، فقط در قالب فوق برنامه مي پردازد.
- نظر: جسارت اين مسئول محترم را ستايش مي كنيم، چرا كه در طول اين سال ها اغلب مسئولان آموزشي- فرهنگي به نوعي از طرح پرسش در خصوص متولي اوقات فراغت دانش آموزان در ۳ ماه تعطيلي مدارس طفره مي رفتند.
بالاخره پاسخگويي ايشان مي تواند زمينه را براي سامان دهي غني سازي اوقات فراغت ۵/۱۸ ميليون دانش آموز ايراني فراهم كند. البته نبايد كتمان كرد كه در طول اين سال ها هميشه وزارت آموزش و پرورش براي پشتيباني و برنامه ريزي اوقات فراغت بودجه هاي قابل توجهي را دريافت كرده و راه اندازي ۱۲۰۰ كانون دانش آموزي درسراسر كشور و برگزاري اردوهاي استاني و ملي نيز در پاسخ به نياز اوقات فراغت دانش آموزان شكل گرفته است. حال اگر مسئولان آموزش و پرورش از نظر بودجه، امكانات و نيروي انساني توان برنامه ريزي براي دانش آموزان در طول تعطيلات تابستان را ندارند، مي توانند اين مسأله را به سازمان هاي ديگر واگذار كنند، البته به همراه بودجه، امكانات و نيروي انساني آن.

فرهنگ
اقتصاد
ايران
زيست بوم
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  ايران  |  زيست بوم  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |