شنبه ۲۵مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۸ - Aug. 16, 2003
آمريكا «خاموش» شد
009355.jpg

گروه اقتصادي: كارشناسان و آگاهان اقتصادي ميزان خسارات ناشي از خاموشي هاي گسترده اخير در شهرهاي جنوب شرقي آمريكا را بسيار عظيم برآورد كردند و تأكيد كردند آثار مخرب آن بر اقتصاد در درازمدت مشخص مي شود.
برخي از كارشناسان بيمه كه در زمينه خاموشي هاي اخير اظهارنظر كرده اند تأكيد مي كنند هنوز نمي توان ميزان خسارات وارده را محاسبه كرد.
حادثه روز پنجشنبه بلافاصله بر روي ترافيك خيابان ها تأثير گذاشت و موجب ايجاد راه بندان هاي گسترده در اكثر شهرهاي جنوبي شد. تعطيلي مراكز توليدي و شركت ها و توقف پروازهاي مسافري از ديگر آثار مخرب اين خاموشي هاي گسترده بوده است. اين جداي از فساد مواد غذايي طي روزهاي قطع برق بوده است كه ميزان آن نيز هنوز قابل محاسبه نيست.
همه اين رخدادها جداي از تأثير رواني مخرب اين حادثه بر بازارهاي مالي و پولي آمريكا و جهان است. بسياري از بورس هاي بزرگ جهان كه در ارتباط با بورس نيويورك هستند در ساعات اوليه وقوع خاموشي با شوك روبرو شدند و قيمت ها نوسان هاي شديد داشت.
009350.jpg

اين شرايط تا زماني كه مقامات آمريكا بر عادي بودن اين حادثه و عدم دخالت عوامل تروريستي در اين حادثه تأكيد كردند، ادامه داشت.
علي رغم اينكه در روز جمعه از مردم خواسته شده بود كه از خانه خارج نشوند اما با آغاز كار برخي مراكز با برق اضطراري و بازگشت جريان برق فعاليت مراكز تجاري بار ديگر آغاز شد.
مديريت كنترل هوايي فدرال آمريكا اعلام كرد كه به مدت چهار يا پنج ساعت فرودگاه هاي بزرگ آمريكا و كانادا به كلي تعطيل شده بود و هنوز شرايط عادي به فرودگاه ها از جمله فرودگاه جان اف كندي نيويورك بازنگشته است.
در مراكز تجاري نيز در روز جمعه با آغاز جريان برق فعاليت ها از سر گرفته شده و مقامات بانك مركزي آمريكا از اوضاع عادي در بانك ها خبر مي دهند. اين مقامات تأكيد كردند كه عمليات بانكي دچار اختلال نشده و شرايط عادي است.
قطع برق پس از تعطيلي مراكز مالي رخداده و قطع برق در ساعات تعطيلي بانك ها موجب قطع فعاليت هاي آنان در روز جمعه نشد.
بورس نيويورك روز جمعه با برق اضطراري فعاليت خود را آغاز كرد و عليرغم تأثير رواني ناشي از حادثه خاموشي گسترده داد و ستد در اين بازار تا پايان روز ادامه يافت.
خسارات اين حادثه بر روي شبكه جهاني اينترنت نيز هنوز برآورد نشده اما اكثر دست اندركاران اعلام كردند كه اين حادثه تاكنون اختلالي در فعاليت هاي آنان ايجاد نكرده است و پس از برقراري جريان برق فعاليت هاي عادي آنان آغاز شد.
برق شش ايالت جنوب شرقي آمريكا صبح پنج شنبه قطع شد و اين حادثه بي سابقه طي هشت ساعت ميلياردها دلار خسارت برجاي گذاشته است.
اين خاموشي ساعت چهار و ده دقيقه به وقت نيويورك رخ داد و آخرين خبرها علت آن را خارج شدن چند نيروگاه برق در كانادا از مدار به دليل برخورد صاعقه اعلام كرده است.
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در ساعات نخست اين حادثه در پيامي راديويي اعلام كرد كه حادثه تروريستي عامل اين حادثه نبوده است.
پليس در ايالت هاي نيويورك، پنسيلوانيا، نيوجرسي، ارمونت، آيوا و ميشيگان به حالت آماده باش درآمده بود و براي مقابله با ناامني و سرقت هزاران نفر را بسيج كرد.
009440.jpg

در پي اين حادثه مقامات مسئول توليد برق در آمريكا و كانادا هر يك ديگري را متهم مي كند كه در جريان حادثه يادشده مقصر هستند. نخست وزير كانادا عامل اين حادثه را خارج شدن يك نيروگاه برق نيويورك در نياگارا از مدار اعلام كرد ولي اكثر مقامات آمريكايي اين اظهارات را رد كرده و اعلام كردند كه هنوز عامل اين حادثه نامعلوم است.
قيمت نفت
در همين حال در بازار نيويورك قيمت نفت خام افزايش يافت و دلالان خاموشي هاي برق را عامل اين افزايش قيمت اعلام كردند.
نفت خام برنت، با ۳۵ سنت افزايش ۲۹ دلار و ۲۲ سنت داد و ستد شد، نفت سبك آمريكا نيز در نيويورك ۴۲ سنت افزايش يافت و ۳۱ دلار و ۵۱ سنت داد و ستد شد.
در ابتدا در بازارهاي نفتي شايعه يك حادثه تروريستي رواج يافت و همين شايعه موجب افزايش قيمت ها شد.
اين حادثه موجب افزايش قيمت بنزين و نرخ حمل و نقل در آمريكا نيز شد. پس از گذشت ساعاتي از فعاليت بازار التهاب كاهش يافت و قيمت ها كمي كاهش يافت.

خريد گندم تضميني مازاد بر نياز كشاورزان به مرز هشت ميليون تن مي رسد
خريد گندم تضميني مازاد بر نياز كشاورزان به مرز هشت ميليون تن مي رسد.
به گزارش روابط عمومي سازمان تعاون روستايي ايران، پس از گذشت ۵ ماه از آغاز فصل خريد گندم تضميني مازاد بر نياز كشاورزان، تاكنون بيش از ۷ ميليون و ۹۶۲ هزار تن گندم از سراسر كشور خريداري شده است.
گفتني است خريد گندم مازاد بر نياز اين سازمان نيز تا نيمه دوم مرداد ماه سال جاري به بيش از ۵ ميليون و ۷۶۶ هزار و ۲۶۷ تن رسيد كه از اين ميزان استان فارس همانند سنوات گذشته همچنان مقام اول را با خريد يك ميليون و ۱۴۶ هزار و ۶۱ تن در سراسر كشور از آن خود كرده است.
لازم به ذكر است كه از كل رقم خريداري شده گندم مازاد بر نياز كشاورزان سراسر كشور سهم خريد سازمان غله بالغ بر ۲ ميليون و ۱۹۶ هزار تن بوده است.

گزارش هفتگي بازار سهام حجم معاملات سهام ۱۸ درصد كاهش يافت
گروه اقتصادي: هفته گذشته ارزش كل مبادلات سهام در بورس تهران ۱۸ درصد كاهش يافت و به ۶۴۱ ميليارد و ۷۹۴ ميليون و ۵۹ هزار ريال رسيد.
حجم مبادلات سهام در هفته پيش از هفته مورد بررسي ۷۹۰ ميليارد ريال و ۴۴۶ ميليون و ۸۲۴ هزار ريال بود.
تعداد سهام معامله شده نيز ۷۸ ميليون ۹۷۲ هزار و ۳۵۶ سهم بود كه نسبت به هفته پيش از آن كه ۹۶ ميليون و ۷۰۷ هزار و ۷۵۲ سهم بود معادل ۳۳/۱۸ درصد كاهش يافت.
در تالار اصلي در طي هفته گذشته ۶۳ ميليون ۱۰۱ هزار سهم به ارزش ۵۷۴ ميليارد و ۸۵۶ ميليون و ۱۰ هزار ريال داد و ستد شد كه حجم معامله در تالار اصلي نسبت به هفته پيش ۵۱/۲۱ درصد كاهش يافت.
در تالار فرعي نيز ۱۵ ميليون و۸۷۰ هزار سهم به ارزش ۶۶ ميليارد و ۹۳۸ ميليون و ۴۸ هزار ريال معامله شد كه حجم داد و ستد سهام در تالار فرعي نسبت به هفته گذشته ۳۲/۱۵ درصد افزايش يافت.
شاخص كل قيمت سهام هفته گذشته نسبت به هفته پيش از آن ۰۹/۱۹ واحد افزايش يافت و به ۲۷/۹۳۵۰ واحد رسيد.
در طول هفته گذشته سازمان ها و نهادهاي دولتي ۱۴ ميليون و ۶۵۳ هزار سهم به ارزش ۹۶ ميليارد و يك ميليون و ۴۱۴ هزار ريال در بورس تهران عرضه كردند.
سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران سهام شش شركت و سازمان صنايع ملي ايران نيز سهام يك شركت را در اين مدت در بورس تهران عرضه كردند.

ميزان توليد شكر سفيددر طرح توسعه نيشكر به ۳۳۰ هزار تن مي رسد
به گزارش روابط عمومي شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با آغاز فصل تازه كشت نيشكر دهها هزار هكتار از زمينهاي واحدهاي هفتگانه طرح توسعه نيشكر به زير كشت رفته است.
برپايه اين گزارش در سال زراعي جاري نزديك به ۴۶ هزار هكتار از زمينهاي واحدهاي كشت و صنعت امام خميني(ره)، اميركبير، دعبل خزاعي، ميرزاكوچك خان، سلمان فارسي، دهخدا و فارابي به زير كشت نيشكر مي رود كه نسبت به سال گذشته حدود ۱۳هزار هكتار افزايش يافته است.
به موازات افزايش ميزان كشت نيشكر در واحدهاي هفتگانه شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي پيش بيني مي شودميزان توليد شكر سفيد در كارخانه هاي تحت پوشش اين شركت در سال آينده حدود ۴۰% فزوني يابد و شركت توسعه نيشكر و صنايع جانبي با توليد نزديك به ۳۳۰هزار تن شكر سفيد در صدر عمده ترين و شاخص ترين توليدكنندگان شكر سفيد در عرصه بازار ايران جلوه نمايي كند. يادآوري مي شود با افزايش سطح زير كشت نيشكر در طرح توسعه نيشكر به ۴۶هزار هكتار در سال جاري در كل نزديك به ۷۰درصد زمينهاي طرح به زير كشت نيشكر خواهد رفت.

زيان ۴ ميليارد توماني آلومينيوم ايران
تهران- واحد مركزي خبر: مدير فروش  شركت  آلومينيوم  ايران  اعلام  كرد، اعلام  نشدن  قيمت  جديد شمش  آلومينيوم  از سوي  سازمان  حمايت  از مصرف  كنندگان  و توليد كنندگان  و اعمال  نرخهاي  سال  گذشته  در فروش  محصولات ، اين  شركت  را در سه  ماه  گذشته  با ۴۰ ميليارد ريال  زيان  مواجه  كرده  است .
حسن  رضايي  گفت : براساس  مجوز سازمان  حمايت  از مصرف  كنندگان  و توليدكنندگان  مبناي  محاسبه  قيمت  فروش  شمش  آلومينيوم  به  صنايع  پايين  دستي  قيمتهاي  سال  گذشته  بود در حالي  كه  از ابتداي  سال  جاري  هزينه هاي  توليد به  طور متوسط ۲۰ تا ۲۲ درصد افزايش  يافته  است .وي  افزود: شركت  آلومينيوم  ايران  كه  تامين كننده  مواد ۷۵درصد نياز صنايع  آلومينيوم  كشور است  به  دليل  كمبود نقدينگي  براي  تامين  مواد اوليه  با مشكل  جدي  مواجه  است  و ادامه  اين روند آينده  اين  صنعت  و اشتغال۳۰۰هزار نفر از شاغلان  آن  را با مشكل مواجه  خواهد كرد. رضايي  با انتقاد از شيوه  قيمت گذاري  حاكم  در صنعت  آلومينيوم  خاطرنشان  كرد: قيمت  فروش  شمش  آلومينيوم  در كشور ۲ تا ۳ هزار ريال  در هر كيلو گرم  كمتر از قيمت  جهاني  است  و اين  امر موجب  شده  زمينه  براي  قاچاق  آلومينيوم  فراهم  شود.

حجت الله غنيمي فرد :
قدرت خريد ايران و ساير صادركنندگان نفت كاهش يافته است
خبرگزاري فارس- مديرامور بين الملل شركت ملي نفت ايران گفت: اگر چه قيمت رسمي نفت ايران در اين ايام نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۵/۳ دلار افزايش يافته، اما با احتساب كاهش ۱۷ درصدي قدرت خريد دلار در مقابل يورو در همين مدت، قيمت واقعي هر بشكه نفت خام ايران ۷۴ سنت كاهش داشته است.
حجت الله غنيمي  فرد افزود: در چند روز گذشته قيمت نفت خام ايران در بازارهاي جهاني حدود ۵/۲۷ دلار در هر بشكه معامله شد. وي گفت: قيمت واقعي هر بشكه نفت خام برنت درياي شمال نيز در همين ايام نسبت به سال گذشته بدون در نظر گرفتن عامل تورم و با احتساب كاهش ۱۷ درصدي قدرت خريد دلار در مقابل يورو، حدودا ۳۰ سنت كاهش يافته است. يعني قدرت خريد صادركنندگان نفت، به ازاي فروش يك بشكه نفت، كاهش يافته است.
غنيمي فرد بااشاره به اين مطلب كه ايران قسمتي از درآمد حاصل از فروش نفت را جهت واردات مصرف مي كند، گفت: در خصوص بنزين كه ايران واردكننده آن مي باشد مشاهده مي شود كه قيمت واقعي هر تن بنزين وارداتي كشور در خليج فارس در همين ايام نسبت به ايام مشابه سال قبل چيزي نزديك به ۲۰/۷۳ دلار افزايش داشته است.
وي افزود: بنابراين ايران در مقابل فروش نفت خام و همچنين فرآورده هاي نفتي با قيمت واقعي كمتر نسبت به سال گذشته، بنزين را گرانتر مي خرد.
مديرامور بين الملل شركت ملي نفت ايران افزود: علي رغم اين كه ميزان عرضه در بازار توسط اوپك و غير اوپك بيشتر از ميزان تقاضا در بازار نفت است قيمت ها در حدود فعلي، قيمت هاي غيرقابل پيش بيني بوده و عوامل بيرون از بازار نفت بر آن اثر گذاشته است. وي افزود: در اين ايام نسبت به مدت مشابه سال قبل، قيمت گاز طبيعي در ايالات مختلف آمريكا از ۸۴ تا ۸۸ درصد افزايش داشته و اين رقم در كانادا و اروپا به ترتيب ۴۰ و۹ درصد بوده و در نتيجه بر قيمت نفت و فرآورده هاي آن اثر گذاشته است.

وزير راه و ترابري: توسعه كشور نيازمند وجود مديران خطرجو و كارآفرين است
همدان -خبرگزاري جمهوري اسلامي :وزير راه  و ترابري  گفت : توسعه  كشور نيازمند وجود مديران  خطر جو و كارآفرين  بوده  و مديري  كه  شجاع  نيست  بايد عزل  شود.
احمد خرم  پنجشنبه  شب  در همايش  استانداران  همدان  در جمع  نخبگان   اين  استان افزود: مديري  كه  شجاعت  اجرايي  نداشته  باشد، نمي تواند تحول  ايجاد كند و مملكت  را به  توسعه  برساند.
وي  اضافه  كرد: عامل  اصلي  توسعه ، مردم  هستند و تا زماني كه  فهم  و دانايي جامعه  را در اين  خصوص  بالا نبريم  با مشكل  مواجه  خواهيم  بود.وي  گفت : پايه  انقلاب  اسلامي بر اساس  دانايي  و بيداري  جامعه  در همه  ابعاد مختلف  سياسي ، اجتماعي ، اقتصادي  و فرهنگي  بنا شده  است . وي  كه  به عنوان  منتخب  استانداران  همدان  پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي سخن  مي گفت ، افزود: جامعه  نارس ، نخبگاني  مانند اميركبير و قائم  مقام  فراهاني  را تحمل نمي كند.وي  گفت : اقدام  و عملكرد صورت  گرفته  براي  رسيدن  به  توسعه  را بايد به  نقد بگذاريم  چراكه  بدون  ارزيابي  دقيق  و علمي نمي توان  گامهاي  مؤثر و تعيين كننده  برداشت .
وي  اولين  گام  توسعه  را استفاده  از نيروهاي  متخصص  ذكر كرد و افزود: با توجه  به  اينكه  چشم  انداز برنامه  چهارم  توسعه  بر مبناي  رشد سريع  تدوين  شده ، رسيدن  به   اين  هدف  نيازمند ايجاد بستر فرهنگي  مناسب  و تربيت  نيروي  انساني  ماهر است .
وزير راه و ترابري  افزود: يكي  از اولويتهاي  دست  يابي  به  توسعه  در استان همدان  كار بر روي  منابع  انساني  و تقويت  نيروهاي  متخصص  و به  روز كردن  تخصص آنها در زمينه هاي  مختلف  فني  و حرفه اي  است .

انتشار فهرست ۲۱ شركت قابل واگذاري در بورس تهران
خبرگزاري فارس - در پي نشست ويژه مسئولان بازار سرمايه ايران در وزارت امور اقتصادي و دارايي سازمان خصوصي سازي براي عرضه ۸۰۰ ميليارد تومان سهام دولتي در بورس تهران اعلام آمادگي كرد.
براين اساس قرار است در مرحله نخست و از چند روز آينده سهام ۲۱ شركتي كه در حال حاضر در بورس تهران پذيرفته شده و قابل مبادله هستند، از سوي سازمان خصوصي سازي عرضه شود.
در اين فهرست نام شركت توليدكننده مواد غذايي يعني بهنوش ايران، روغن نباتي جهان، شكر و ويتانا ديده مي شوند. ۵ شركت داروسازي اسوه، پارس دارو، داروسازي زهراوي، كيميدارو و دارويي لقمان نيز در فهرست ياد شده جاي گرفته است. سه شركت توليد لوازم خانگي و صوتي و تصويري از جمله صنعتي پيام، جام جهان نما و آزمايش هم در مرحله اول براي فروش در بورس تهران عرضه خواهند شد.
شركتهاي نورد آلومينيوم، سوليران، مهندسي فيروزا و ليفتراك سازي سهند از ديگر سهامي هستند كه طي روزهاي آينده به بخش خصوصي واگذار مي شوند.
سرمايه گذاري توسعه صنايع بهشهر، ايران گچ، گچ تهران، پارس قوطي و قوه پارس هم از جمله سهامي هستند كه نامشان در فهرست سهام قابل واگذاري از سوي سازمان خصوصي سازي مشاهده مي شود.

اقتصادي
اجتماعي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |