شنبه ۲۵مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۳۸ - Aug. 16, 2003
اعتباري به طرح هاي فاقد توجيه زيست محيطي و اقتصادي داده نمي شود
دوهزار ميليارد ريال از عوارض واردات كالا بين شهرداري ها توزيع مي شود
گروه شهري: معاون  هماهنگي  امور عمراني  وزارت  كشور گفت : امسال  دو هزار ميليارد ريال  از محل  عوارض  واردات  كالا به  كشور بين  شهرداري ها توزيع  مي شود.
«محمدحسين  مقيمي» افزود: ۷۰ درصد از اين رقم  به  شهرداري  شهرها و ۳۰ درصد به  روستاها اختصاص  مي يابد.
وي  در تشريح  منابع  مالي  شهرداريها ادامه  داد: طبق  قانون  امسال  بخش  ديگري از اعتبارات  مورد نياز شهرداري ها از محل  عوارض  متمركز (وجوهي  كه  از محل عوارض  سوخت ، سيگار و شماره گذاري  اتومبيل ها وصول  مي شود) تامين  مي شود.
به  گفته  وي ، از محل  اين  سه  مورد عوارض  امسال  ۱۷۰ميليارد تومان  به  فعاليت شهرداري ها اختصاص  مي يابد كه  از اين  رقم  ۱۵ درصد به  هفت  كلان  شهر كشور و ۲۰درصد به  روستاها و ۶۵ درصد مابقي  نيز بين  حدود يك  هزار شهرداري  كشور تقسيم  مي شود.
وي  ادامه  داد: سهم  استانها از اين  اعتبارات  در تهران  مشخص  مي شود ولي تقسيم  در بخش هاي  پايين تر بر عهده  استانهاست .
معاون  هماهنگي  امور عمراني  وزارت  كشور با تأكيد بر لزوم  هزينه كردن صحيح  اعتبارات  گفت : رعايت  اصول  مصوب  شوراي  عالي  معماري  و شهرسازي  و نيز رعايت  طرح  جامع  و تفصيلي  شهرها بايد به  دقت  مدنظر شهرداري ها باشد.
وي  اضافه  كرد: به  هيچ  طرح  فاقد توجيه  فني ، اقتصادي  و زيست  محيطي  به  هيچ عنوان  نبايد اعتبار داده  شود، و در اعطاي  پايان  كار به  طرح هاي  ساختماني نهايت  دقت  به  عمل  آمده ، و اعمال  كنترل  مهندسان  ناظر نظام  مهندسي  بر روي ساخت  و سازها در محل  مورد تأكيد قرار گيرد.
وي  گفت : در غير اين  صورت  شهرداري ها و شهرداران  مسئول  هرگونه  خسارتي  هستند كه  ممكن  است  در اثر بي دقتي  در هر يك  از اين  مسائل  براي  مردم  پيش  بيايد.وي  در بخش  ديگري  از سخنانش  از آمادگي  وزارت  كشور براي  راه  اندازي  سيستم  حمل  و نقل  عمومي  در شهرهاي  با جمعيت  بيش  از ۵۰ هزار نفر خبر داد.
يك مقام مطلع درشهرداري تهران اظهارداشت: از رقم مذكورتاكنون تنهامبلغ ۲۵ ميليارد ريال به شهرداري تهران پرداخت شده است كه خود مقدار اندكي از سهم شهرداري تهران است.

گزارش دو روز اجراي مقررات ترافيكي وضعيت اضطرار در تهران
دستگاهها هماهنگ نبودند شهروندان استقبال نكردند
009430.jpg
وضعيت  آلودگي  هواي  تهران  روز چهارشنبه  در شرايط اضطرار قرار گرفت  و براساس  مصوبه  جلسه  هماهنگي  و نظارت  مواقع  اضطراري  آلودگي  هوا مي بايست  روز پنجشنبه  محدوديت هايي  براي  تردد خودروها در تهران  به  اجرا در مي آمد.
بنابر مصوبه  كميته  مواقع  اضطراري  آلودگي  هوا تنها خودروهايي  روز پنجشنبه  اجازه  تردد در محدوده  مواقع  اضطراري  آلودگي  هوا در تهران  را داشتند كه  رقم  راست  پلاك  آنها فرد بود و همچنين  محدوده  طرح  ترافيك  در تهران  پا برجا بود.
با وجود اين  كه اين  محدوديت ها به صورت  رسمي توسط رسانه ها به اطلاع  شهروندان تهراني  رسيد، اما خيابان هاي  تهران  شاهد خودروهايي  بود كه با وجود زوج  بودن رقم  راست  پلاك  آنها در محدوده  ممنوعه  تردد كردند.
همچنين  نيروهاي  راهنمايي  رانندگي  كه  مسئول  نظارت  بر اجراي   اين  محدوديت در تهران  بودند، وظيفه  خود را براي برخورد با خودروهاي  متخلف  انجام  ندادند و تنها طرح  محدوده  طرح  ترافيك  به  اجرا در آمد.
كميته  مواقع  اضطراري  آلودگي  هوا روز چهارشنبه  براي  كاهش  تردد خودروها در شهر و كاهش  ميزان  آلاينده ها در هواي  تهران  و نجات   اين  شهر از موقعيت اضطرار آلودگي  هوا، طبق  قانون  انجام  محدوديت هايي  براي  تردد خودروها را تصويب  كرد.
طبق  اطلاعات  شركت  كنترل  كيفيت  هوا، حجم  ترافيك  معابر روز پنجشنبه  تهران در مقايسه  با مدت  مشابه  پنجشنبه  قبل  از آن يا نزديك  و يا غالبا بيشتر بوده است . در اين  بررسي  در تقاطع  خيابان هاي  شهيد مطهري  و سهروردي  حجم  ترافيك  در ساعت  ۹ تا ۱۱ صبح  روز پنجشنبه  گذشته  از ده هزار و ۸۸۸ دستگاه خودرو به  ۱۱ هزار و ۱۳۸ دستگاه  در پنجشنبه   اين  هفته  افزايش  يافت .
در تقاطع  خيابان  شهيد بهشتي  و قائم  مقام  فراهاني ، حجم  ترافيك  در پنج شنبه  گذشته  در ساعات  مذكور ۱۳ هزارو ۳۰۳ دستگاه  خودرو بود كه  روز پنجشنبه به  رغم  اعلام  اعمال  محدوديت  تردد اين  رقم  ۱۲ هزار و ۴۳۵ دستگاه  بود.
خيابان انقلاب  و خيابان  ولي عصر از تقاطع هاي  ديگر مورد بررسي  بود كه  نتيجه آن  افزايش  حجم  ترافيك  معبر از هشت  هزار و ۶۸۱ دستگاه  در پنجشنبه  گذشته  به ۹ هزار و ۱۳۳ دستگاه  در اين  پنجشنبه  رسيد.
در تقاطع  خيابان  انقلاب  و ميدان  سپاه  نيز افزايش  حجم  ترافيك  مشاهده  شد به  طوري  كه   اين  رقم  از پنج  هزار و ۳۱۹ دستگاه  خودرو به  شش  هزارو ۸۵۷ هزار دستگاه  رسيد. اين  ارقام  و همچنين  دوربين هاي  مركز مديريت  اطلاعات  ترافيك  مستقر در معابر تهران  نشان  دادند كه  به  علت  عدم  اجراي  محدوديت هاي  در نظر گرفته  شده ترافيك  تهران  به  ويژه  بين  ساعات  ۱۰ تا ۱۲ افزايش  چشمگيري  داشت . راهنمايي  و رانندگي ، عدم  آمادگي   اين  نهاد را براي  اجراي   اين  محدوديت در روز پنجشنبه  اعلام  كرده  بود، ولي  به  دليل  موافقت  نشدن  از سوي  كميته  مي بايست  نظارت  بر روي  تردد خودروها را به  شكل  ويژه  انجام  مي داد كه   اين عمل  صورت  نگرفت .
رئيس  راهنمايي و رانندگي  تهران  بزرگ  در اين  خصوص  به  ايرنا گفت : راهنمايي  و رانندگي  با تصميمات  اتخاذ شده  مبني  بر اجازه تردد خودروها بر اساس  رقم  سمت  راست  در محدوده  مواقع  اضطراري  آلودگي  هوا و اجراي  محدوده  طرح  ترافيك  در روز پنجشنبه  به  منظور كاهش  آلودگي  هواي  تهران مخالفت  كرد و به  همين  دليل   اين  طرح  اجرا نشد. قرار گرفتن  آلودگي  هواي تهران  در وضعيت  اضطرار و يا بحراني همانند بلاياي  طبيعي  و يا حوادث  غير مترقبه ، قابل  پيش  بيني  نيست  و به  همين  دليل  نهادها و سازمان هاي  مسئول  بايد آمادگي  برخورد با اين  مشكل  را داشته  باشند.دبير كميته  هماهنگي  و نظارت  مواقع  اضطرار آلودگي ، گفت : تمامي  مصوبات  اين  كميته  براي  نهادهاي  مربوطه  لازم الاجرا است  و بايد طبق  موارد تعيين  شده در جلسه  كميته  اجرا شود.
محمدحسن  پيراسته در گفت وگو با ايرنا،  افزود: نيروي  انتظامي  بيان  مي كند كه براي  اجراي  مصوبات  كميته  مواقع  اضطراري از قبل  بايد با اين  نهاد هماهنگ  شود، در صورتي  كه  وضعيت  اضطرار در آلودگي هوا و تشكيل  كميته  و تصميم گيري  تماما به  سرعت  انجام  مي گيرد و نمي شود  اين  مساله  را پيشاپيش  هماهنگ  كرد.

ارزش هاي اقتصادي جنگل هاي شمال
009365.jpg
گروه شهري: به رغم ارزش هاي بالاي اقتصادي جنگل هاي شمال، جنگل تراشي و فروش چوب ساليانه تنها ۱۰۰۰ ميليارد ريال درآمد نصيب دولت مي كند.
به گزارش قلم سبز ايران، براساس آمارهاي اعلام شده هر هكتار از اكوسيستم جنگلي خزر سالانه به طور متوسط حدود ۱۱ ميليون ريال ارزش اقتصادي از ۱۷ كاركرد مختلف توليد مي نمايد كه قريب ۷۵ درصد آن، ارزش هاي زيست محيطي و تنوع زيستي، ۱۳ درصد آن ارزش هاي حفاظتي و تنها ۷ درصد درآمدهاي بالقوه حاصل از توليد مواد خام نظير گرده بينه و الوار است.
اين گزارش مي افزايد: «درآمد فعلي ناشي از قطع درختان جنگل هاي شمال كشور ساليانه تنها ۱۰۰۰ ميليارد ريال است كه علاوه بر آن خسارات فراواني را به عملكرد اكوسيستم هاي جنگلي وارد مي سازد.»

بهره برداري از ۴ بازار روز ميوه و مركز خدماتي
009375.jpg
دو بازار روز ميوه و تره بار و دومركز خدماتي جديد به بهره برداري ميرسد
گروه شهري: معاون بهره برداري سازمان ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران گفت: دو بازار روز ميوه و تره بار و دو مركز خدماتي جديد به بهره برداري مي رسد.
محمد فياض افزود: با آغاز به كار دو بازار روز منيريه و احمدآباد مستوفي در مناطق ۱۱ و ۱۸، تعداد اين بازارها به ۵۷ باب مي رسد.
وي اضافه كرد سالن تازه تأسيس ميدان ميوه و تره بار آزادگان از ديگر مراكزي است كه راه اندازي خواهد شد.
فياض همچنين از افتتاح مركز عمده فروشي ماهي در ميدان بعثت به ظرفيت چهل غرفه و به منظور ترويج فرهنگ استفاده از ماهي و محصولات دريايي به عنوان نمونه اي از نوآوري در فعاليتهاي خدماتي اين سازمان ياد كرد.

پرسه در محله ها
انجمن هاي شوراياري محلات و شهرداري منطقه ۱۸ تهران، همزمان با سالروز ميلاد حضرت فا طمه (س) هفت كيك بزرگ طبخ و توزيع مي كنند.
اين كيك ها مزين به نام حضرت زهرا (س) است و دوشنبه شب در هفت محله جنوب غرب توزيع مي شود.
مردم مي توانند در محله هاي يافت آباد، صادقيه، فردوس، توليددارو، شادآباد، ۱۷ شهريور و شهرك وليعصر با شركت در جشن، علاوه بر صرف كيك از برنامه هاي سرگرم كننده و موسيقي زنده بهره ببرند.در اين محله ها به تعدادي از بانواني كه نام آن ها زهرا است به قيد قرعه هدايايي اهدا خواهد شد.

بوستان تفريحي ايراني در دهلي ساخته مي شود
يك روزنامه هندي روز پنجشنبه گزارش داد كه پايتخت هند بزودي داراي يك بوستان تفريحي ايراني مي شود.
روزنامه «هندو» افزود: از آنجايي كه شهرداري تهران مايل به ايجاد يك بوستان تفريحي ايراني در دهلي نو است، اداره توسعه پايتخت هند يك تن از مسئولين را موظف كرده است يك ناحيه سرسبز مناسب براي اين كار را شناسايي كند.
به نوشته اين روزنامه پيشنهاد ايجاد اين بوستان يك هفته پيش از طريق وزارت امور خارجه هند به دست وزارت توسعه شهري اين كشور رسيده است.
اداره توسعه دهلي نو خانم «ساويتا بانداري» مديرمناظر پايتخت را موظف كرده است تا اجراي اين كار را با مقامات ايراني هماهنگ سازد.

اتوبوس هاي فرسوده شركت واحد حذف مي شوند
گروه شهري: در صورت ورود اتوبوس هاي جديد به ناوگان اتوبوسراني، ۱۵۰۰ اتوبوس فرسوده كه عمر بالاي ۱۸ سال دارند از رده خارج مي شوند.
به گزارش شبكه خبري آسمان آبي قرار است جهت بهينه سازي فعاليت هاي شركت واحد اتوبوسراني، خطوط ويژه اتوبوس افزايش يابد و توقفگاه هاي شبانه احداث شود و همچنين از ديگر برنامه هاي شركت واحد اتوبوسراني حذف سيستم دريافت بليت ظرف مدت ۴ سال است.
در صورت ورود اتوبوس هاي جديد به ناوگان اتوبوسراني تهران به تدريج عمر متوسط اين ناوگان به ۵ سال كاهش مي يابد.

لايحه دفاعيه سازمان حفاظت محيط زيست براي نقض حكم قصاص محيط بان
گلوله توسط محيط بان شليك نشده است
گروه شهري: مديركل دفتر حقوقي سازمان حفاظت محيط زيست صدور حكم قصاص براي يكي از محيط بانان پارك ملي تنگ صياد را از جهات مختلف قابل نقض اعلام كرد.
فرهاد دبيري در گفت وگو با قلم سبز ايران با اشاره به جزئيات درگيري محيط بانان پارك ملي تنگ صياد با شكارچيان گفت: گلوله اي كه به بدن يكي از همراهان شكارچيان اصابت كرده است بعد از برخورد به سنگ، كمانه كرده و به وي اصابت مي كند كه به رغم تلاش محيط بانان براي كاهش خونريزي وي به دليل ديررسيدن نيروهاي امداد براي انتقال مصدوم، وي بعد از چهار ساعت خونريزي جان خود را از دست مي دهد.
وي افزود: گلوله اي كه شليك شده معلوم نيست از اسلحه مامورين ما بوده باشد چون با بررسي هاي انجام  شده بر روي گلوله خارج از شده از جسد معلوم شد كه اثر خان بر روي گلوله وجود ندارد لذا مي توان نتيجه گرفت گلوله از يك اسلحه شكاري شليك شده است چرا كه تمامي سلاح هايي كه در اختيار گارد اجرايي سازمان است از نوع كلاشينكف است كه داراي خان هستند و تنها سلاح هاي شكاري فاقد خان مي باشند.
وي افزود: قضات دادگاه به هنگام مواجهه با چنين پرونده هايي به قانون به كارگيري سلاح توسط مامورين نيروهاي مسلح هيچ توجهي نمي كنند و در اين مورد متاسفانه قاضي، مساله را شخصي تلقي كرده و نيز بدون استفاده از نظر كارشناس رسمي دادگستري اقدام به صدور راي كرده كه غيرقانوني است و ما اين راي را از جهات مختلف قابل نقض اعلام كرديم. به دنبال درگيري گروهي از محيط بانان با شكارچيان غيرمجاز در آذرماه سال ۸۰ در پارك ملي تنگ صياد واقع در استان چهارمحال و بختياري يكي از شكارچيان در اثر خونريزي ناشي از اصابت گلوله جان خود را از دست داده كه دادگاه يكي از محيط بانان را مقصر دانست و راي به قصاص وي صادر كرد كه هم اكنون اين حكم در ديوان عالي كشور تاييد شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |