يك عضو شوراي شهر تهران:
اظهارنظرهاي متناقض درباره تراكم، مشكل ايجاد مي كند
گروه شهري: يك عضو شوراي اسلامي شهر تهران اظهارنظرهاي متناقض را موجب گره خوردن بحث فروش تراكم و مشكلات پديد آمده در شهرداري تهران دانست .
اميررضا واعظ آشتياني ديروز به خبرنگار ايرنا، گفت : وزير مسكن و شهرسازي در سه مصاحبه متوالي در ماه هاي گذشته ، از آمادگي شوراي عالي شهرسازي براي دريافت نظرات شهرداري و شوراي اسلامي شهر تهران درمورد چگونگي ادامه يافتن فروش تراكم در تهران خبر داد، اما در مصاحبه اخيرخود ، تمام موارد گذشته را رد كرد.
وي افزود: شوراي اسلامي شهر تهران نيز بر اساس همين اظهارنظرها، مصوبه اي را مطرح كرد و بر مبناي آن شهرداري تهران مكلف به تهيه طرح جديد خود براي ادامه يافتن روند فروش تراكم شد و متاسفانه يك ماه پس از طرح اين مصوبه ،وزير مسكن صحبت هاي پيشين خود را ناديده گرفت .
وي تصرح كرد:وزير مسكن و شهرسازي عنوان كردند كه با شناختي كه از روحيه شوراي عالي شهرسازي دارند ، مصوبه شوراي عالي شهرسازي به هيچ عنوان تغييرنخواهد كرد و اين امر تمام زحمت هاي شهرداري و شوراي شهر تهران را درتهيه اين طرح هدر داد.
عضو شوراي اسلامي شهر تهران به نگراني شوراي شهر و شهرداري تهران در موردمتوقف ماندن فروش تراكم اشاره كرد و گفت : شوراي اسلامي شهر تهران ازابتداي تشكيل جلسات خود، مخالف فروش فله اي تراكم درتهران بوده ، اما با توجه به تامين بيش از ۵۰ درصد از هزينه هاي شهرداري از طريق فروش تراكم ، متوقف شدن يكباره آن به هيچ وجه درست نيست .
آشتياني ، تعامل شوراي عالي شهرسازي ، شوراي شهر و شهرداري تهران را امري لازم براي مقابله با زيان هاي ناشي از متوقف ماندن فعاليت هاي شهردار تهران عنوان كرد. وي بااشاره به اينكه ساخت وساز در تهران يك نياز حياتي است ، گفت : وزارت مسكن و شهرسازي و شوراي عالي شهرسازي بايد تعاملي مشترك با شوراي شهر تهران داشته باشند تا از بي ثباتي بازار ساخت و ساز در تهران جلوگيري شود.
|
|
عمليات لكه گيري معابر عمومي تهران به پايان رسيد
سرعت خودروها در تهران، افزايش يافت
|
|
گروه شهري: كارشناسان ترافيك مي گويند سرعت و ايمني تردد خودروها در پي انجام ترميم و لكه گيري معابر اصلي شهر، افزايش يافته و ميلياردها ريال در هزينه هاي آشكار و پنهان تأمين و نگهداري خودروها صرفه جويي شده است.
واقعيت امر اين است كه معابر عمومي تهران، داراي ناهمواري هاي بسيار و غيراستاندارد بوده و از اين رو خسارات جبران ناپذيري به شهروندان به ويژه صاحبان خودروها وارد مي آمد. بر اساس اظهارنظر صاحبان خودروها و فعالان در عرصه خدمات فني خودروها، بسياري از خودروها به دليل ناهمواريهاي معابر عمومي داراي نقص فني هستند و شهروندان براي رفع آن بايد مبالغ هنگفتي را هزينه كنند.
يك كارشناس در اين زمينه مي گويد: با توجه به وجود بيش از ۲ ميليون خودرو و با احتساب اينكه صاحبان خودرو براي رفع اشكال فني از جمله تنظيم فرمان و جلوبندي، بايد سالانه به طور متوسط ۳۰ هزار تومان هزينه كنند، همه ساله حدود ۶۰ ميليارد تومان به تنظيم فرمان و جلوبندي خودروهاي فعال در تهران اختصاص مي يابد.
اين كارشناس مي افزايد: البته رقم فوق فارغ از خسارات ناشي از تصادفات رانندگي، افزايش زمان سفر و مصرف سوخت خودروها و نيز ناايمن بودن سفرهاي درون شهري و نيز افزايش بار آلودگي هوا مي باشد كه با انجام كار كارشناسي و اقتصادي كردن ميزان تبعات ناشي از ناهمواريهاي معابر عمومي، رقم بدست آمده به هزاران ميليارد تومان در سال بالغ مي شود و اين در حالي است كه با بكار بستن تمهيداتي از جمله لكه گيري بهنگام معابر اصلي شهر، مي توان از تحميل اين خسارات جلوگيري كرد.
اين گزارش مي افزايد: چندي پيش دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران با تعيين يك ضرب الاجل ۴۵ روزه خواستار حذف ناهمواريها و مرمت معابر اصلي شهر شد كه بنا به اظهار معاون فني و عمراني شهرداري، اين مهم يازده روز زودتر از زمان تعيين شده به سرانجام رسيد.
كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك بر اين باورند كه به دنبال مرمت و لكه گيري معابر اصلي شهر، افزون بر ارتقاء ايمني تردد و افزايش سرعت خودروها، شاهد كاهش شمار تصادفات رانندگي و كاهش مصرف سوخت خودروها و كوتاه شدن زمان سفرهاي درون شهري هستيم. همچنين كاهش هزينه تأمين و نگهداري خودرو و كاهش نياز به قطعات يدكي خودرو از جمله پيامدهاي مثبت لكه گيري معابر عمومي به شمار مي آيد.
مجتبي نوري - كارشناس حمل و نقل مي گويد: قطعاً هزينه عمليات لكه گيري معابر عمومي بسيار كمتر از هزينه اي است كه شهروندان براي حداقل تنظيم فرمان و جلوبندي خودرو اختصاص مي دهند.
او مي افزايد: اگر فرض كنيم در پي اجراي عمليات لكه گيري معابر عمومي و حذف ناهمواريها در سطح معابر اصلي شهر، صاحبان خودرو، فقط يكبار در سال به تعميرگاه هاي خودرو مراجعه مي كنند، با توجه به دو ميليون خودرو و ۱۵ هزار تومان هزينه جلوبندي هر خودرو، حدود ۳۰ ميليارد تومان در اين خصوص صرفه جويي خواهد شد و قطعاً هزينه لكه گيري و مرمت معابر عمومي، بسيار كمتر از آن مي باشد.
كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك تأكيد مي كنند: عمليات مرمت معابر كه شهرداري تهران به انجام آن مبادرت ورزيده است، شاهد رواني ترافيك، منطقي شدن سرعت خودروها، كوتاهي زمان سفر، جلوگيري از صرف هزينه هاي اضافي شهروندان براي رفع اشكالات فني خودرو و... خواهيم بود.
|
|
رودخانه تجريش پاكسازي مي شود
شهردار منطقه يك تهران اعلام كرد: اين شهرداري با مشاركت مردم از اوايل شهريور رودخانه تجريش را پاكسازي مي كند.
بمانيان با اشاره به آلودگي رودخانه تجريش و انباشته شدن زباله هاي زياد در آن گفت: شهرداري منطقه يك تهران سعي دارد با مشاركت و بسيج همگاني، اين رودخانه كه زماني آب آن قابل مصرف بود را پاكسازي كند. وي از همه شهروندان به ويژه ساكنان منطقه يك خواست در پاكسازي رودخانه تجريش مشاركت كنند.
|
|
احداث كارخانه تبديلي در ميدان مركزي ميوه و تره بار
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران از احداث ۱۸ كارخانه تبديلي در ميدان مركزي ميوه و تره بار تهران خبر داد.
مهندس محمدجواد محمدي زاده در حاشيه بهره برداري از چندين طرح سازمان ميادين ميوه وتره بار گفت : بخشي از ميوه وتره بار نامطلوبي كه در ميدان مركزي شهر عرضه مي شود بايد از چرخه عرضه خارج و در صنايع تبديلي به محصول ديگري تبديل شود.وي با بيان اينكه براي جداسازي ، دسته بندي و صنايع تبديلي ميوه وتره بار در كنار ميدان مركزي شهر هفت هكتار زمين پيش بيني شده است افزود: سركه سازي ، رب گوجه ، چيپس ، ماكاروني ، خوراك دام و پودر ميوه از جمله صنايعي است كه در برنامه اين طرح قرار دارد.
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه سازمان ميادين ميوه وتره بار با احداث ميدانهاي بزرگ ، محله اي و سيار ميدانهاي عرضه ميوه وتره بار را توسعه خواهد داد گفت : با اين برنامه تعداد ميدانهاي ميوه و تره بار شهر تا پايان امسال به صد ميدان مي رسد.
وي خاطرنشان كرد: هم اكنون روزانه ۳۴۱ هزار نفر به ميدانهاي ميوه و تره بار مراجعه مي كنند كه با ايجاد ميدانهاي جديداين رقم روزانه به ۶۰۰هزار نفر مي رسد.
همچنين دكتر مسعود خليلي مديرعامل سازمان ميادين ميوه و تره بار در گفتگو با خبرنگار ما، اعلام كرد: پنج طرح سازمان ميادين ميوه و تره بار در مناطق مختلف تهران به بهره برداري رسيد. وي افزود: اين طرح شامل بازار روز احمد آبادمستوفي ، بازار روز منيريه ، سالن شماره ۶ ميدان ميوه و تره بار آزادگان ، سالن عمده فروشي ماهي و آبزيان ميدان بعثت و مركز تخصصي خريد و فروش موقت خودروي پيكان در ميدان مركزي ميوه و تره بار است .خليلي تصريح كرد: هزينه اجراي اين طرح ها بيش از ده ميليارد ريال اعلام شده است . وي افزود: همچنين ديروز در مراسمي احداث سه بازار بزرگ روز شهران در فلكه دوم شهران - هروي در خيابان پاسداران و شهيد غيبي در ميدان حمزه آباد آغاز شد.
به گفته وي هزينه اجراي اين سه طرح هفده ميليارد ريال پيش بيني شده است .
|
|
شهرداري تهران بخشي از خدمات شهري نجف و كربلا را برعهده گرفت
گروه شهري: نخستين گروه از متخصصان امور خدمات شهري به شهر مقدس نجف اعزام شدند.
گروه ديگري از متخصصان امور خدمات شهري به زودي از منطقه ۱۵ شهرداري تهران به شهر مقدس كربلا اعزام خواهند شد. به گزارش خبرنگار ما، اين گروه ها انجام پروژه هايي نظير احداث فضاي سبز، آبياري، جدول گذاري، زيباسازي، رفت و روب، مشاوره و كمك به شهردار نجف جهت فضاسازي اطراف حرم حضرت علي(ع)، جمع آوري و دفن زباله هاي سطح شهر، نصب سطلهاي زباله در معابر را در دستور كار خود دارند. به همين مناسبت مخازن ۸ هزار ليتري جهت جمع آوري زباله هاي سطح شهر، چندين كاميون گل جهت گلكاري شهر، چندين واترپمپ و تانكر جهت آبياري فضاهاي سبز، چندين دستگاه نظافت معابر و جداول به طور ضربتي به شهرهاي نجف و كربلا ارسال شده است.
|
|
شمارگان «همشهري» ۳ درصد افزايش داشته است
گروه شهري: مدير عامل مؤسسه همشهري گفت شمارگان روزنامه همشهري نسبت به مردادماه سال گذشته ۲ تا ۳ درصد افزايش يافته است.
شيخ عطار در جريان بازديد از خبرگزاري دانشجويان ايران به دعوت دكتر فاتح رئيس اين خبرگزاري با اشاره به افزايش تيراژ روزنامه همشهري نسبت به ماه گذشته در پاسخ به پرسش خبرنگار اين خبرگزاري تصريح كرد: علي رغم پيش بيني برخي مبني بر تعطيل شدن بخشي از روزنامه همچون ضميمه هاي آن، از ماه آينده ۲ تا ۳ ضميمه به ضمايم اين روزنامه اضافه خواهد شد.
وي با تأكيد بر اين كه روزنامه همشهري ارگان هيچ جناحي نيست،تاكيد كرد: اين روزنامه متعلق به مردم است.
|
|
دكتر احمدي نژاد:
مشكلات تهران را با اتكا به مشاركت شهروندان رفع مي كنيم
گروه شهري: شهردار تهران گفت : افتخار مي كنم كه در شهرداري تهران در خدمت آزادگان هستم گرچه دشمن مي خواهد فضاي كاذبي ايجاد كند تا ارزشهاي اسلامي در غربت نگه داشته شود.
محمود احمدي نژاد ديروز درهمايش سراسري آزادگان اضافه كرد: دشمن با تبليغات موذيانه و پيچيده خود مي خواهد نيروهاي متعهد را ناكارآمد جلوه دهد اما اين نيروها بااتكا به مردم ، مشكلات شهر تهران را رفع خواهند كرد.
وي تصريح كرد: از سرزنشها و نيشخندهاي دشمن نخواهيم هراسيد چرا كه چشم همه به عملكرد ماست . همچنين مهندس حسن كريميان شهردار منطقه چهار تهران ديروز با آزادگان شاغل در شهرداري اين منطقه ديدار كرد.
شهردار منطقه چهار تهران از آزادگان به عنوان اسوه هاي صبر و استقامت ياد كرد و گفت: آرامش و آسايش امروز ما در شهر حاصل رنج و ستمي است كه آزادگان در دوره جنگ به جان خريدند و متواضعانه هيچ بر زبان نياوردند.
مهندس كريميان با اشاره به اينكه تمام شهروندان اين كشور مديون فداكاري ها و سخت كوشي هاي آزادگان هستند گفت: ما امروز بيش از هر زمان ديگر نيازمند حضور جدي آزادگان در عرصه هاي اجتماعي و فرهنگي هستيم و اميدواريم به عنوان مسئول اين منطقه شهري بتوانيم فضاي حضور و مشاركت اين گونه فعاليت ها را براي آ زادگان فراهم آوريم.
|
|
نرخ مكالمات تلفني ۲۰ درصد كاهش يافت
وزارت پست و تلگراف و تلفن ديروز اعلام كرد كه اين وزارتخانه نرخ مكالمات تلفني را به دنبال دستور مقام معظم رهبري و تأكيد دولت براي تعديل قيمتها، كاهش داده است .
روابط عمومي وزارت پست و تلگراف و تلفن گزارش داد: با اجراي تعرفه هاي جديد، نرخ يك دقيقه مكالمه تلفن شهري در ساعات اوج ، يعني هشت صبح تا يك بعد از ظهر، ۸/۱۹ ريال است كه نسبت به نرخ قبلي كه دقيقه اي ۳۳/ ۲۴ ريال بود، ۸/۲۰ درصد كاهش يافته است .
اين روابط عمومي افزود: اين نرخ براي مكالمات شهري از ساعات ۱۳ تا۲۱
۱۷ ريال محاسبه مي شود كه بدين ترتيب نسبت به نرخ قبلي كه ۹۲/ ۱۸ ريال بود، ۱۱ درصد كاهش داشته است .روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي از ساعت ۲۱ تا هشت صبح روز بعد، نرخ هردقيقه مكالمه ۱۴ ريال محاسبه خواهد شد در حاليكه در نرخ قبلي ۵۷/ ۱۷ ريال بود.در نظام جديد تعرفه هاي مكالمات ، علاوه بر اينكه تعرفه خدمات (سرويسهاي تلفن ثابت ) نظير انتظار و انتقال مكالمه ، نمايشگر تماس و سرويس بيدارباش رايگان شده است ، آبونمان تلفن ثابت نيز با احتساب عوارض ، از حداقل ۵۷۵ ريال به ۳۱۸ ريال كاهش يافته است .
|