دوشنبه ۲۷مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۰ - Aug. 17, 2003
بيش از ۹۰ شركت خارجي عليرغم تحريم هاي آمريكا در ايران فعاليت دارند
خبرگزاري فارس - روزنامه انگليسي فايننشيال تايمز در گزارشي اعلام كرد: عليرغم تحريمهاي آمريكا بيش از ۹۰ شركت خارجي در ايران فعاليت دارند يا براي فعاليت در ايران ابراز تمايل كرده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از فايننشيال تايمز، اسپنسر ابراهام وزير انرژي آمريكا به هلند و ايتاليا هشدار داد كه شركتهاي نفتي اين كشورها حق مشاركت در پروژه نفتي آزادگان را ندارند.
وزير انرِژي آمريكا طي سفر كوتاهي به اروپا اين هشدار را به اين دو كشور داد كه اين هشدار حاكي از تلاشهاي جديد آمريكا براي فشار بر ايران در موضوع انرژي هسته اي است. ابراهام از اين كشورها خواست تا تعهدنامه كتبي براي تضمين عدم مشاركت شركتهاي نفتي اين دو كشور در حوزه نفتي آزادگان ارائه كنند.
وي تصريح كرد: ژاپن نيز در مورد انصراف از قرارداد نفتي آزادگان با ما همكاري كرده است و گفتگوهاي دوطرفه مطابق ميل ما پيش مي رود.
بنابراين گزارش، آنتونيو مارزانو وزير صنايع ايتاليا در پاسخ به هشدار وزير انرژي آمريكا گفت: ما به شما اطمينان مي دهيم كه شركتهاي نفتي ما در اين قرارداد همكاري نمي كنند و شركت نفتي اني ايتاليا نيز كه در ايران منافعي دارد، تعهدنامه كتبي براي عدم مشاركت امضا خواهد كرد. اين در حالي است كه دولت هلند در مورد انصراف شركت نفتي رويال داچ شل از اين قرارداد هيچ تعهدي نداده است.
شركت نفتي شل در سال ۱۹۹۹ يك قرارداد ۸۰۰ ميليون دلاري براي توسعه دو حوزه نفتي در ايران امضا كرد كه بهره برداري از يكي از اين حوزه هاي نفتي در اواخر ۲۰۰۱ آغاز شد.
بنابر گزارش فايننشيال تايمز، شل به همراه شركت توتال فرانسه و شركت بريتيش پتروليوم علاقه خود را براي سرمايه گذاري در حوزه نفتي ديگري در جنوب غربي ايران ابراز كردند.
آمريكا همچنين در پي كسب تضمين نامه از سوي فرانسه براي عدم همكاري شركت توتال در پروژه هاي نفتي و گازي ايران است.

آمريكا ۴/۸۳ ميليون دلار كالا از ايران وارد كرد
خبرگزاري فارس: در نيمه اول سال جاري ميلادي كل واردات ايران از آمريكا ۴/۵۷ ميليون دلار و كل صادرات ايران به آمريكا ۴/۸۳ ميليون دلار بوده است كه ۲۶ ميليون دلار تراز تجاري مثبت به نفع ايران را نشان مي دهد.
اين در حالي است كه تراز تجاري ايران با آمريكا در نيمه اول سال گذشته، برابر مثبت ۵/۶۵ ميليون دلار به نفع ايران بوده است.
ايران در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي ۱/۳۹ ميليون دلار كالا به آمريكا صادر كرده است كه اين رقم در مقايسه با رقم سه ماهه اول سال جاري كه ۳/۴۴ ميليون دلار بوده است ۱۲ درصد كاهش نشان مي دهد.
حجم واردات ايران از آمريكا در سه ماه دوم سال جاري ۳/۱۷ ميليون دلار بوده است كه نسبت به سه ماهه اول سال جاري ۵۷ درصد كاهش نشان مي دهد. حجم واردات ايران از آمريكا در سه ماهه اول سال جاري ميلادي ۱/۴۰ ميليون دلار بوده است.

آغاز عمليات اجرايي سد كمال صالح
عمليات اجرايي ساختمان سدكمال صالح و پروژه خط انتقال آن به شهر اراك امروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، وزير نيرو،و مسئولان محلي، آغاز خواهد شد.

توسط وزارت بازرگاني
قيمت و چگونگي توزيع دويست ميليون جلد انواع دفترچه هاي تحصيلي اعلام شد
گروه اقتصادي: وزارت بازرگاني قيمت و چگونگي توزيع ۲۰۰ ميليون جلد انواع دفترچه هاي تحصيلي در سراسر كشور را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، در تداوم اجراي سياستهاي حمايتي دولت و لزوم تامين بخشي از ملزومات مورد نياز دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي، وزارت بازرگاني با برنامه ريزي هاي صورت گرفته، توزيع گسترده ۲۰۰ ميليون جلد از انواع دفترچه  تحصيلي از اوايل شهريور ماه سال جاري در سراسر كشور آغاز مي شود. اين دفترچه ها در تمامي شبكه ها و تعاوني هاي كارمندي، كارگري، نيروهاي مسلح، مصرف محلي، مصرف سپه، فروشگاه هاي زنجيره اي، شهروند، قدس و واحدهاي صنفي توزيع كننده لوازم التحرير انجام خواهد شد.
همچنين به منظور تامين نياز خانواده هاي تحت پوشش كميته امداد حضرت امام خميني(ره) مقادير زيادي از انواع دفترچه در نظر گرفته شده كه توزيع آن به صورت مستقيم توسط نهاد يادشده صورت مي پذيرد. براساس اين گزارش قيمت انواع دفترچه هاي تحصيلي در شبكه هاي يادشده، براي آگاهي تمامي مصرف كنندگان در سراسر كشور به شرح زير است:
دفترچه ۴۰ برگ، هر جلد ۵۲۵ ريال
دفترچه ۶۰ برگ، هر جلد ۷۵۰ ريال
دفترچه ۶۰ برگ وزيري با جلد گلاسه، هر جلد ۹۸۰ ريال
دفترچه ۸۰ برگ معمولي ، هر جلد ۹۳۰ ريال
دفترچه ۸۰ برگ با جلد مقوايي پشت طوسي، هر جلد ۱۰۸۰ ريال
دفترچه ۸۰ برگ با جلد فانتزي، هر جلد ۱۲۷۰ ريال
دفترچه ۸۰ برگ با جلد مقوايي پشت طوسي، هر جلد ۱۱۹۰ ريال
دفترچه ۱۰۰ برگ معمولي ، هر جلد ۱۰۲۰ ريال
دفترچه ۱۰۰ برگ با جلد مقوايي پشت طوسي ، هر جلد ۱۱۳۰ ريال
در اين گزارش آمده است: در شهرستان ها هزينه حمل با هماهنگي سازمان هاي بازرگاني استان ها به قيمت هاي اعلام شده اضافه مي شود.روابط عمومي وزارت بازرگاني از تمامي هموطنان عزيز درخواست كرده، ضمن مراجعه تدريجي به شبكه هاي يادشده براي تهيه دفترچه هاي تحصيلي مورد نياز، در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب شكايت خود را براي رسيدگي با شماره تلفن ۱۲۴ سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات اعلام كنند.

وزير صنايع و معادن:
براي از بين بردن فقر چاره اي جز توسعه صنعتي نداريم
با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي و هيأت مديره و مديران اجرايي استان و نمايندگان مجلس استان مركزي از شهرك صنعتي اميركبير فراهاني توسط وزير صنايع بهره برداري شد.
به گزارش ايسنا، در مراسم افتتاحيه، مهندس جهانگيري با بيان اين كه مسئولين استان حمايت هاي خوبي در اين بخش خصوصي انجام داده اند گفت: براي رفاه مردم و كم  شدن فاصله كشور با كشورهاي ديگر و حل اشتغال و فقر چاره اي جز سرمايه گذاري خصوصي و توسعه صنعتي نداريم.
احترام، اعتبار و قوانين و مقررات كارهاي بزرگي است و بخش خصوصي به آن ها نياز دارد. وي افزود: در سال هاي برنامه سوم توسعه، گام هاي بزرگي براي بخش خصوصي برداشته و راهكارهاي خوبي انجام شده است.
با توجه به آمار و ارقام در سه سال گذشته و ۵ ساله سوم توسعه، رشد سرمايه گذاري و توليد كشور بي سابقه است. جهانگيري گفت: بيش از ۵۰۰۰ واحد صنعتي در شهرك هاي صنعتي مستقر هستند و ۳۶۰ شهرك صنعتي در كشور وجود دارد؛ كه در اين ۵ ساله بيش از دو برابر عمر گذشته رشد داشته است.
اميدواريم دغدغه اصلي نظام كه حل مساله اشتغال و كاهش مشكلات است، ميسر شود و اين جز با مشاركت بخش خصوصي انجام نمي شود. همچنين، وزير صنايع و معادن در اراك گفت: صنعت قطعه سازي كشور نيز هم آهنگ با رشد توليد خودرو با حمايت وزارتخانه از بخش خصوصي در اين مدت رشد داشته است.
وزير صنايع و معادن با بيان   اين مطلب كه در سال گذشته ۲ ميليارد دلار از مناقصه هاي ساخت ماشين آلات و تجهيزات سنگين بخش هاي نيروگاهي، گاز و پتروشيمي كشور بوسيله سازمان گسترش و نوسازي صنايع انجام و عمليات اجرايي بخش عمده اي از اين مناقصه ها به شركت هاي خصوصي واگذار شده افزود: ۲۵ درصد سهم ارزش افزوده صنعت كشور به بخش صنايع سازنده ماشين آلات و تجهيزات سنگين اختصاص يافته است كه با اجراي اصلاحات ساختاري در برنامه توسعه سوم و استفاده بخش خصوصي از حساب صندوق هزينه ارزي مي توان به طور ميانگين طول مدت اجراي طرح هاي توليدي و صنعتي را به مدت دو سال كاهش داد.

وزير كار و امور اجتماعي:
نرخ بيكاري كشور تا ۶/۱۱ درصد كاهش يافته است
با جمع بندي نظرات سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي، آيين نامه  اجرايي ادامه طرح ضربتي اشتغال به زودي به هيأت دولت تقديم مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر سيدصفدر حسيني، وزير كار و امور اجتماعي، با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: برنامه اشتغال براي سال ۱۳۸۲ در ستاد ويژه اشتغال به رياست معاون اول رئيس جمهور تدوين شده و هدف گذاري ۹۰۰ هزار فرصت شغلي در بخش هاي كشاورزي، صنعت، ساختمان، خدمات و بازرگاني، اتفاق خواهد افتاد.
وي گفت: در هر بخش طرح ها و برنامه هايي وجود دارد كه توسط دستگاههاي ذيربط در سال جاري اجرا خواهد شد.
وزير كار و امور ا جتماعي، با اشاره به اجراي برنامه هاي اشتغال در سه سال گذشته خاطرنشان كرد: طبق اعلام مركز آمار ايران براساس آخرين طرح نمونه گيري آماري كه در پايان فصل بهار انجام شده است، نرخ بيكاري كشور به ۶/۱۱ درصد كاهش يافته است؛ اين در حالي است كه برنامه هاي سال جاري اشتغال نيز با تأكيد ها و تمهيدات انديشيده شده با قوت ادامه خوا هد داشت.
حسيني، با بيان اين كه ادامه طرح ضربتي اشتغال در سازمان مديريت و شوراي عالي اشتغال، مورد بررسي قرار گرفته است، اظهار داشت: پس از جمع بندي نظرات، سازمان مديريت و برنامه ريزي و بانك مركزي آيين نامه اجرايي طرح، به زودي به دولت ارائه خواهد شد و با تأكيد رئيس جمهور در سال جاري، به شكلي اجرا خواهد شد كه تأثيرات آن جدي تر و آثار آن در كاهش نرخ بيكاري كشور مؤثرتر واقع شود.

فروش متري مسكن نفعي به حال اقشار كم درآمد ندارد
خبرگزاري فارس: رئيس شوراي شهر شيراز گفت: فروش متري بورس بازي مسكن را در پي خواهد داشت كه اين امر اقشار كم درآمد را از گردونه خارج خواهد كرد.
محمدرضا بذرگر استاد شهرسازي دانشگاه شيراز در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: سالها است كه سياستهاي وزارت مسكن و شهرسازي روال خاصي را دنبال نمي كند، زماني سياست شهرهاي جديد، سياست احياي بافتهاي قديم، سياست انبوه سازي و امروز سياست فروش متري مسكن به عنوان استراتژي اين وزارتخانه تعيين مي گردد. وي ادامه داد: فروش متري مسكن رونق را نيز به بخش مسكن تزريق خواهد نمود، اما رونق بخش مسكن نيز هيچ نفعي براي اقشار كم درآمد و مستضعف جامعه نخواهد داشت.
بذرگر گفت: مشكل مسكن معضل دهكهاي پائين جامعه است كه نه توانايي خريد سرپناهي را دارند و نه بانك با آنها مناسبات درستي برقرار مي نمايد و در حقيقت سياستهاي موجود به هيچ وجه اين اقشار جامعه را در بر نمي گيرد.
رئيس شوراي اسلامي شهر شيراز خاطرنشان كرد: سياست متري مسكن، بازتاب مورد نظر وزارتخانه را نخواهد داشت و موجبات رشد پله اي قيمت مسكن را فراهم خواهد آورد.
وي در اين ارتباط تصريح كرد: اكنون جمعيت كثيري از مردم كشور در شرايط بي مسكني، بدمسكني و حاشيه نشيني به سر مي برند كه اين معضل خود مزيد بر بيكاري و كمبود توليد در سطح كشور شده است و مشكل هيچ يك از اين افراد با فروش متري مسكن مرتفع نخواهد شد.

بانك سپه بيش از ۲۹۵ ميليون دلار اعتبار اسنادي گشايش كرد
خبرگزاري فارس - بانك سپه تا پايان تيرماه سال جاري از محل صندوق ذخيره ارزي بيش از ۲۹۵ ميليون دلار اعتبار اسنادي گشايش كرد.
به گزارش روابط عمومي بانك سپه، بيش از ۱۵۸ طرح به ارزش ۸۷۷ ميليون دلار تقاضا جهت گشايش اعتبار اسنادي به اين بانك واصل شده كه ۳۸ طرح به ارزش ۱۷۹ ميليون دلار در حال بررسي اوليه، ۱۳ طرح به ارزش ۶۹۸ ميليون دلار در مرحله بررسي نهايي، ۱۰۹ طرح به ارزش ۴۶۴ ميليون دلار در مرحله تصويب، ۹۹ طرح به ارزش ۳۸۷ ميليون دلار در مرحله انعقاد قرارداد و ۷۹ طرح به ارزش ۲۹۵ ميليون دلار نيز به گشايش اعتبار اسنادي رسيده است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعداد سهام معامله شده
نام شركت
۲۹۹-
۱۰۸۰۱
۹۸۰۲
لبنيات پاك
۱۱۱-
۱۲۰۰۰
۱۱۹۰۶۸
شير پاستوريزه پگاه اصفهان
۱
۲۰۰۰
۸۰۰۰
چين چين
۸۸
۸۷۷۸
۱۳۴۸
ساسان
۳-
۱۸۹۹۷
۲۶۱۹۰
نفت پارس
۳
۴۰۰۰۰
۲۲۳۹۰
نفت بهران
۴-
۸۲۴۶
۱۹۳۲۷۰
پتروشيمي خارك
۸۵۲-
۱۸۰۰۰
۱۳۳۹۱
پتروشيمي اصفهان
۶۲-
۶۴۰۰
۶۹۵۵
لعابيران
۵۰۰-
۱۳۰۰۰
۵۴۱۰
دارويي رازك
۱۶۲۱-
۱۳۰۰۰
۶۴۰۸
داروسازي فارابي
۱۰۹۸
۲۶۹۹۸
۸۶۷۰
داروسازي دكتر عبيدي
۴-
۸۹۹۶
۱۰۰۰
داروسازي زهراوي
۳-
۲۵۰۰
۱۰۱۵۶
پاكسان
۱۲۰
۱۳۱۲۰
۱۱۸۳۱
كربن ايران
۵
۱۷۹۰
۵۴۳۰۴
ايران تاير
۹
۱۳۱۲
۱۹۵
درخشان تهران
۶-
۷۹۹۴
۱۱۹۲۰
كاشي و سراميك حافظ
۴
۹۰۰۵
۳۴۸۴
كاشي و سراميك سينا
۸
۳۲۳۳
۴۹۱۴
كاشي تكسرام
۱۷۴۹-
۳۶۰۰۰
۸۹۵۱۹
سيمان تهران
۱۱۰۰-
۳۴۹۰۰
۱۱۶۷۹
حق تقدم سيمان تهران
۱۵۱۱-
۱۱۶۴۹۰
۱۴۷۱
سيمان صوفيان
۹۰۰-
۲۵۰۰۰
۲۴۸۳۹۵
سيمان فارس و خوزستان
۱۰۴-
۳۳۶۶۹
۳۷۰۰
سيمان غرب
۱۱۰۵-
۶۹۸۹۳
۲۵۴۷۰
سيمان سپاهان
۴۵-
۲۷۰۱۶
۶۰۰۰
سيمان شاهرود
۱۳۹۲-
۵۲۰۰۴
۲۱۲۳۷
سيمان بهبهان
۱۵-
۱۹۹۸۴
۷۱۷۰
آلومتك
۹
۳۶۱۰
۲۰۰۱
حق تقدم ماشين سازي اراك
۱۵۰-
۸۸۵۱
۵۸۸۲۰
صنايع آذرآب
۶۵-
۳۸۸۵
۴۱۶۴
پمپ سازي ايران
۴۱
۶۹۹۹
۱۶۰۲
ايران ترانسفو
۲۰۰-
۷۱۰۰
۵۱۰۵
آهنگري تراكتورسازي ايران
۱
۱۶۱۰
۴۶۴۳۱
شركت ساختمان اصفهان
۳۰۰۰-
۷۸۰۰۰
۲۴۲۰۰
خدمات انفورماتيك
۵۷-
۳۶۴۳
۱۵۹۳۳۷
سرمايه گذاري ملي ايران
۲۹
۱۶۰۰
۱۷۶۳۵۳
سرمايه گذاري ملت
۵۸-
۴۱۰۲
۲۷۵۰۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۶۴-
۳۶۴۵
۲۳۵۳۹۷
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۵
۲۴۹۸
۱۲۰۶۳
حق تقدم سرمايه گذاري صنعت و معدن
۱-
۲۰۹۷
۲۵۸۵۳
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۳۲۰-
۱۳۱۸۰
۵۰۰۰
داروپخش
۱۷۶-
۲۲۲۱
۸۲۰۱
بهپاك
۱۵۳-
۲۰۰۰
۳۷۲۶
كارتن پارس
۲۰
۴۰۲۰
۲۱۴۳۳
مقره سازي ايران
۹۴
۶۱۶۰
۹۱۷۷۶
ايران گچ
۲۸
۶۹۱۰۰
۹۱۴۴
سيمان قائن
۱۳۵۰
۳۵۷۵۰
۱۱۵۳۲۳
سيمان دورود
۳۰-
۱۹۴۸۰
۱۲۵۴۶
سيمان هگمتان
۳۵-
۲۳۴۶۵
۱۴۶۱۰
سيمان خاش
۱۰۰-
۲۲۰۰
۱۵۰۰۰
جام دارو
۲۱
۲۹۰۰
۸۸۹۶۰
ماشين سازي نيرومحركه
۶۱
۷۳۰۰
۲۱۲۷۴۷
كمباين سازي ايران
۴۱-
۴۱۱۸
۵۸۴۴
صنايع جوشكاري يزد
۳۹۰
۱۱۵۰۰
۱۴۶۲۲
كمك فنر ايندامين
۱۵-
۵۴۶۵
۸۰۹۵
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۳۸/۷۶-
۶۷/۹۱۷۶
-
تغييرات قيمت سهام
۴۲-
۳۷۳۹۸
۲۴۳۱۸
سيمان دورود
۳-
۱۹۷۹۷
۴۰۴۲
سيمان هگمتان
۲۹۳۰
۲۳۹۸۰
۹۹۹۸
سيمان خاش
۱۸-
۲۹۸۱
۹۰۳۷۸
ماشين سازي نيرو محركه

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۳۸۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۳۲۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۴۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۲۸۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۳۲۸






اقتصادي
اجتماعي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |