دوشنبه ۲۷مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۰ - Aug. 17, 2003
۲۰ هزار معلم حق التدريس جذب مي شوند
009660.jpg
گروه علمي فرهنگي: حدود ۲۰ هزار نفر در آزمون  معلمان  حق التدريس  آزاد سال  تحصيلي ۸۳- ۱۳۸۲ در ۳۲ رشته  تحصيلي  پذيرفته  مي شوند.
مديركل  دفتر ارتقاي  علمي  منابع  انساني  وزارت  آموزش  و پرورش  يكشنبه به  ايرنا گفت : اين  آزمون  ساعت  ۹ صبح  روز جمعه  ۳۱ مردادماه  با شركت  ۱۲۱ هزار و ۵۳۲ داوطلب  در سراسر كشور برگزار مي شود.
«عباس  عباسپور» افزود: نتايج  و نحوه  به كارگيري  پذيرفته شدگان  اين آزمون  تا ۲۰ شهريور ماه  به  سازمانهاي  آموزش  و پرورش  استانها اعلام  خواهد شد.
وي ، درباره  تعداد معلمان  مورد پذيرش  در نقاط مختلف  كشور افزود: تعداد افراد مورد پذيرش  با توجه  به  نياز منطقه ، رشته  تحصيلي  و كسب  حد نصاب  نمره  خواهد بود و پذيرفته شدگان  در مرحله  مصاحبه  نيز شركت  خواهند كرد.
عباسپور درباره  مواد اين  آزمون  گفت : داوطلبان  در اين  آزمون  در دو مرحله  آزمون  عمومي  و تخصصي  شركت  خواهند كرد و در آزمون  عمومي  به  پرسشهاي دروس  معارف  اسلامي ، ادبيات  فارسي ، زبان  انگليسي ، روشهاي  فنون  تدريس  و روانشناسي  تربيتي  پاسخ  خواهند داد.
در مرحله  تخصصي  نيز مواد آزمون  داوطلبان  بر حسب  دوره  ابتدايي ، راهنمايي  تحصيلي  و متوسطه  (نظري ) متفاوت  خواهد بود.
عباسپور گفت : پذيرفته شدگان  در اين  آزمون  در يك  دوره  آموزش  معلمي  در مراكز تربيت  معلم  شركت  خواهند كرد و به  آنها گواهي  صلاحيت  تدريس  براي  حق التدريس  اعطا مي شود.

ابتكارات و خلاقيتهاي بهداشتي مدارس گردآوري مي شود
گروه علمي فرهنگي: ابتكارات و خلاقيتهاي سازمان آموزش و پرورش استانها و مدارس سراسر كشور در زمينه بهداشت و تغذيه دانش آموزان گردآوري مي شود.
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، دفتر بهداشت و تغذيه مدارس اين وزارتخانه در بخشنامه اي از سازمانهاي آموزش و پرورش خواست انواع وسايل كمك آموزشي، نوار كاست، سرود بهداشتي و نوار ويدئويي از برنامه ها و فعاليتهاي بهداشتي را به اين دفتر ارسال كنند.
براساس اين گزارش، اين ابتكارات پس از ارزيابي براي استفاده از تجارب ارزنده و استفاده در ساير مدارس در يك مجموعه تدوين خواهد شد.

طرح بهبود كيفيت آموزش و پرورش ابتدايي اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: مديركل دفتر آموزش و پرورش ابتدايي گفت: طرح بهبود كيفيت آموزش و پرورش ابتدايي به صورت آزمايشي از مهرماه امسال در بيش از ۴۰ مدرسه استان يزد اجرا مي شود.
«عباس حاجي آقالو» خاطرنشان كرد: اين طرح آزمايشي در صورت موفقيت آميز بودن، در سراسر كشور اجرا مي شود.
وي روز يكشنبه به ايرنا گفت: كيفيت بخشي به آموزشهاي ابتدايي و تسريع در رسيدن به اهداف ششگانه دوره آ موزش ابتدايي از جمله طرح بين المللي آموزش براي همه در اين طرح پيش بيني شده است.
حاجي آقالو افزود: افزايش مدت زمان برنامه هاي هفتگي دانش آموزان از ۲۴ ساعت به ۲۹ ساعت براي انجام فعاليتهاي فوق برنامه نيز در اين طرح گنجانده شده است.

۷۳ هزار دانش آموز استثنايي در كشور تحصيل مي كنند
گروه علمي فرهنگي: معاون وزير و رئيس سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور گفت ۷۳ هزار دانش آموز استثنايي در كشور وجود دارد.
«مجيد قدمي» روز يكشنبه در گفت وگو با ايرنا در كرمانشاه افزود: از اين تعداد دانش آموز ۱۶ هزار نفر ناشنوا، ۵۰ هزار نفر عقب مانده ذهني و بقيه از ساير گروهها هستند. به گفته وي، در سال تحصيلي گذشته ۴۱۰ نفر از اين دانش آموزان در كنكور قبول شده و به دانشگاه راه يافتند. وي يادآور شد: در حال حاضر بيش از ۹ هزار كلاس درس و ۹۵۰ مدرسه مستقل براي دانش آموزان استثنايي در كشور وجود دارد.

دومين نشست رسمي مجلس دانش آموزي شهريورماه در تهران برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: دومين  نشست  رسمي  مجلس  دانش آموزي  كشور با هدف  بالابردن  ظرفيت  دانش آموزي ، تربيت  روحيه  و توسعه  فعاليت هاي  علمي  اواخر شهريورماه  سالجاري  در تهران  برگزار مي شود.
رئيس  سازمان  دانش آموزي  كشور روز شنبه  به  ايرنا گفت : دراين  مجلس ۱۵۰ دانش آموز منتخب  شوراهاي  دانش آموزي  سراسر كشور حضور خواهند داشت  و در زمينه  توسعه  فعاليت هاي  علمي ، ايجاد شهرك هاي  علمي و گسترش  فعاليت هاي  تجربي  به  بحث  و تبادل  نظر خواهند پرداخت .
به  گفته  «محمدشاه حسيني» در اين  نشست ، دانش آموزان  نظرات  و مطالبات  خود را مطرح  مي كنند كه  در قالب  سندي  به  تصويب  خواهد رسيد.

سهم بخش خصوصي در آموزش و پرورش تنها دو درصد است
گروه علمي فرهنگي: معاون مشاركتها مردمي وزارت آموزش و پرورش گفت: سهم بخش خصوصي در آموزش و پرورش كشور بسيار ناچيز است.
«محمود ابراهيمي» يكشنبه در همايش مشاركت و نظارت مردم در آموزش و پرورش در اراك افزود: در اروپا سهم بخش خصوصي در آموزش و پرورش افزون بر ۱۵ درصد و در برخي ديگر از كشورهاي پيشرفته تا ۳۶ درصد نيز مي رسد، اما در ايران اين رقم به زحمت به دو درصد مي رسد.

سه درس جديد امسال در دوره متوسطه ارائه مي شود
گروه علمي فرهنگي: دبيركل  شوراي  عالي  آموزش  و پرورش  گفت : سه  درس  «گفتگوي  تمدنها»، «آموزش  حقوق » «آموزش  رايانه » از سال  تحصيلي  ۸۳ - ۸۲ در دوره  متوسطه  ارائه  مي شود.
«مهدي  نويد» روز يكشنبه  تصريح  كرد: براساس  مصوبه شوراي  عالي  آموزش  و پرورش ، درسهاي  ياد شده  به  عنوان  دروس  انتخابي  دوره  متوسطه  مورد تاييدقرار گرفته  كه  از مهرماه  امسال  در مدارس  واجد شرايط كشور ارائه  مي شود.
نويد درباره  محتواي  كتاب  «گفتگوي  تمدنها» به  ايرنا  گفت : محتواي  اين  كتاب  درباره  آشنايي  با تمدنهاي  بزرگ  بشري ، مناسبات انساني ، تعاملات  فرهنگي  و روشهاي  گفتگو و مباني  آن است .
وي  درباره  كتاب  «آموزش  حقوق » اظهار داشت  كه  اين  كتاب  با استفاده  ازتجربيات  سالهاي  اخير آموزش  و پرورش  و باعنايت  به  نياز دانش آموزان  به ويژه جوانان  براي  آشنايي  بيشتر با حقوق  فردي  و اجتماعي  خود تدوين  شده  است .
دبيركل  شوراي عالي آموزش  و پرورش  اظهارداشت : كتاب «آموزش  حقوق » حاوي مطالبي  چون  حقوق  شهروندي ، حقوق  فردي ، حقوق  اجتماعي  و مناسبات  زنان  ومردان  است  .

عمليات ساخت ۵۰ مسجد در تهران آغاز مي شود
گروه علمي فرهنگي: شوراي سياستگذاري ائمه جماعات كشور اعلام كرد: همزمان با هفته جهاني مسجد، عمليات ساختماني بيش از ۵۰ مسجد در تهران آغاز مي شود. براساس همين گزارش، در اين هفته همچنين عمليات ساختماني مسجد بزرگ ولي عصر در زميني به مساحت ۴۰۰ متر مربع در جنب پارك دانشجو آغاز خواهد شد.
در اين هفته، همچنين فردا سه شنبه از ساعت ۸ صبح «اجتماع بزرگ از سنگر تا حرم» با حضور بيش از هزار نفر از ائمه جماعات، پانصد نفر از امنا و خدام مساجد و بيش از هزار جوان در حرم حضرت امام(ره) برگزار مي شود.
هفته مسجد از روز سه شنبه ۲۸ مرداد همزمان با روز مادر و هفته زن آغاز و تا اولين روز هفته دولت ادامه مي يابد.

توضيح در مورد يك خبر
روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش با ارسال نمابري به همشهري درباره يكي از اخبار گروه علمي و فرهنگي، توضيحي به اين شرح را در اختيار روزنامه قرار داده است:
با احترام، در پاسخ مطلب مندرج در شماره ۳۱۱۴ در تاريخ ۳۱/۴/۸۲ «در خصوص تدوين  آيين نامه كمكهاي مالي خانواده ها به مدارس» به آگاهي مي رساند: در اجراي بند ۲ ماده ۸ قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش تصويب ضوابط مالي مدارس، شامل كليه دريافتها و هزينه ها و ساير درآمدهاي مردمي با توجه به كيفيت ارايه فعاليتهاي آموزشي و پرورشي و جذب كمك هاي مردمي، از وظايف شوراي آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق تصويب شده است.
در اين راستا، نحوه و كيفيت دريافت كمكهاي مردمي از طريق واحدهاي آموزشي از سال ۱۳۷۷ كه آيين نامه هاي اجرايي قانون تشكيل شوراهاي آموزش و پرورش به تصويب هيأت محترم وزيران رسيده است، تاكنون به صورت كامل غير متمركز و بنا به پيشنهادات ادارات آموزش و پرورش و تصويب شوراي آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق صورت مي گيرد.
بنابراين، با عنايت به صراحت دستورالعمل هاي مربوط، موارد مطروحه صحت ندارد و درچارچوب تصميم هاي اين وزارت نمي گنجد.

نگاهي به افت كيفيت آموزش رياضيات در انگليس
رياضيات و بازي هاي كامپيوتري تند و تيز
009610.jpg

بيشتر بچه ها ترجيح مي دهند به بازي كامپيوتري تند و تيزي بپردازند تا اين كه پاي انجام تكليف رياضيات بنشينند. اما آنچه بيشترشان نمي دانند ، آن است كه پشت آن همه قهرمان بازي پر زرق و برق و تصاوير رنگارنگ روي صفحه ،يك درس رياضي قرار دارد.
اين بازيها بدون كارشناسان رياضي چيز زيادي نبودند. ماريو قهرمان مشهور بازيهاي كامپيوتري به رياضيات نياز دارد. اما در انگليس بچه ها نه فقط از اعداد مي گريزند ، بلكه اكراه نسبت به رياضيات بيشتر شده است. دانشجويان كمتري به رشته رياضيات علاقه نشان مي دهند ، استانداردهاي آموزش در حال نزول است و استادان دانشگاه در اين كشور گزارش نگران كننده اي از وضعيت اين علم در انگليس منتشر كرده اند.
اين افت به قدري باعث نگراني آ نان شده است كه از گروهي از بهترين كارشناسان رياضي جهان دعوت كرده اند تا به تجزيه و تحليل نتايج تحقيق جامع وضعيت رياضيات در انگليس كه در آذرماه صورت مي گيرد ، بپردازند ، پيتر كوپر عضو انجمن رياضي لندن گفت: «كل جامعه  پژوهشي علمي در باره وضعيت جاري رياضيات و تأثيري كه مي تواند بر تحقيقات رياضي در اين كشور در آينده داشته باشد ، نگران است.» اين بررسي بين المللي تصويري بي طرفانه از جايگاه ما در سطح بين المللي به دست مي دهد و ما مي فهميم كه آيا از قابليت لازم براي حفظ جايگاهي بالا در آينده برخوردار هستيم يا نيستيم.
به گفته استادان دانشگاه ، تحقيقات رياضي در انگليس اعتبار جهاني دارد. نشان فيلدز كه معادل جايزه نوبل در عرصه رياضيات است ، از مجموع ۴۴ برنده تا به حال به ۷ انگليسي اعطا شده است. اما با وجودي كه وضعيت پژوهش نسبتاً خوب است ، شمار دانشجوياني كه به تحصيل در رشته رياضيات مي پردازند ، در حال نزول است. آ مارها نشان مي دهد شمار كساني كه براي تحصيل در رشته رياضيات در سال ۲۰۰۲ تقاضا كردند ، ۱۲ درصد كاهش يافت.
در اين حال ، استادان رياضي از اين شكايت دارند كه ساير فارغ التحصيلان دانشگاه از حل مسائل ساده رياضي ناتوان هستند. بر اساس نتايج مطالعه اي كه توسط يك مؤسسه آموزشي انجام شد ، فقط ۳۰ درصد فارغ التحصيلان توانستند بفهمند كه ۱۵ درصد ۲۰۰ ، ۳۰ است. استادان اين رشته معتقدند مشكل افت استانداردهاي رياضي در انگليس ناشي از وجهه اين علم و نيز آموزگاربدون مهارت است كه بچه ها را از رياضيات زده مي كنند. اما آموزگاران از زيادي دانش آموزان شكايت مي كنند و دانش آموزان از تعدد جزوات ، كتب تمرين و ساير روشهاي خود آموز ناخرسند هستند كه باعث سردرگمي آنان مي شود.
بر اساس تحقيقي كه پارسال توسط اتحاديه ملي مشاوران رياضيات انجام شد ، اولياي مدارس كمتر از يك چهارم آموزگاران رياضي تازه كار را گزينه خوب مي دانند. جان بگ عضو مؤسسه علم و فن آوري دانشگاه منچستر گفت: حجم زياد كاغذ بازي باعث تحليل توان و روحيه بسياري از آموزگاران شده است. آنان زير اين بار بي سابقه دارند غرق مي شوند.»
009625.jpg

مارك چپلن استاد دانشگاه داندي معتقد است وجهه اين علم نيز در ايجاد اين وضع سهيم است. وي گفت: «رياضيات تغييري نكرده است ، اما رشته هايي مانند رسانه ، هنر و طراحي جذابتر شده اند و از اين رو بسياري از دانشجويان از رياضيات فراري هستند. وجهه رياضيدانان بسيار پايين است. مردم آنان را دانشمندان كسالت باري مي دانند كه جدا از دنياي واقعي در دانشگاهها كار مي كنند كه اين از حقيقت فاصله زيادي دارد.»
وي گفت شركتهاي سازنده بازيهاي كامپيوتري ، اتاقهاي عمل بيمارستان و كارخانجات ، چند مكاني هستند كه امروزه مي توان رياضيدانان را در آنجا يافت.
پارسال دولت انگليس گزارشي منتشر كرد كه در برگيرنده چند هشدار در اين زمينه بود. در اين گزارش آمده بود در صورتي كه فكري به حال افت كيفيت آموزش رياضيات نشود ، در آينده انگليس با كاهش نيروي كار كم مهارت و تحقيقات پيشرفته در فيزيك ، اقتصاد و مهندسي روبه رو خواهد شد.
كوپر در اين زمينه خاطر نشان كرد: «مهارتهاي رياضي براي كل نيروي كار ضروري است. ما به سوي بدل شدن به جامعه اي حركت مي كنيم كه به كامپيوتر ، پايگاههاي داده و غيره متكي است. تمامي اينها نيازمند رويكردي منطقي به مواجهه با اعداد و فرمولها و غيره است.»

يادداشت فرهنگي
جاي خالي جايگاه خبرنگاران
009615.jpg
تلويزيون مشغول پخش صحبت هاي رياست محترم جمهور، پس از پايان جلسه هيأت دولت است. زير آفتاب داغ تابستان، جمعي حدود بيست سي نفر از مردان و تعداد كمتري از زنان، ميكروفون و دوربين به دست، به سمت پله ها هجوم مي برند و دست هاي ميكروفون به دست به سوي رئيس جمهور دراز مي شود. براي اين كه همه بتوانند صحبت هاي رئيس جمهور را ضبط كنند و از طرفي پرسش هاي خود را مطرح كنند، تا حد ممكن متراكم و به هم فشرده ايستاده اند و دست يكي از زير بغل ديگري رد شده و ميكروفون ديگري، روي گوش آن يكي است و مثل هميشه خانم ها مظلوم تر از بقيه، در وضع ناراحت كننده اي مشغول انجام وظيفه خود هستند. اين وضعيت تاكنون بارها تكرار شده و طبيعي است كه خبرنگاران موظف به تهيه گزارش و خبر و مطرح كردن پرسش هاي روز با رئيس هيأت دولت باشند. خبرنگاران عادت دارند كه در شرايط بسيار بدتر از اين مثل شرايط جنگي، حوادث و اغتشاشات به تهيه خبر بپردازند و بعيد است گله و شكايتي داشته باشند. اما با توجه به مكان ثابت تشكيل جلسه هاي هيأت دولت و حضور هميشگي خبرنگاران براي اطلاع از موضوع جلسه، آيا بهتر نيست نسبت به تهيه جايگاهي براي حضور خبرنگاران اقدام شود. رئيس جمهور كه زماني حرفه خبرنگاري را تجربه كرده و همواره به آن افتخار مي كند، از شدايد اين حرفه مطلع است و نيك مي داند در شرايط بحراني جامعه، دوربين خبرنگار ضبط و ضبط صوتش شكسته مي شود و خودش مورد هتك قرار مي گيرد و حتي زنداني مي شود. در شرايط ويژه جامعه، آنقدر اتفاقات مختلف و همزمان،سريع  به وقوع مي پيوندند كه نمي توان از ظلمي كه به بسياري از افراد از جمله خبرنگاران رفته، عذرخواهي و دلجويي كرد. اما حداقل در شرايط آرامش و عادي و در هنگامي كه بخشنامه تكريم ارباب رجوع به همه دستگاهها ارسال شده، بهتر است براي ارباب جرايد هم كه در تعارفات معمول از آنها به عنوان اصحاب فكر و انديشه و آگاهي جامعه ياد مي شود، تمهيداتي انديشيده شود. چيدن چند صندلي و ميز و ميكروفون زير يك چادر به همراه تريبوني براي قرار گرفتن رئيس هيأت دولت، نبايد كار غير ممكني باشد، ولي هم تكريم ارباب رجوع است و هم ارتقاي وجهه اداري نظام نزد افكار عمومي.
محرم حيدري

قوام و عمارت قوام السلطنه
009620.jpg

عمارت قوام السلطنه در شهر تهران و در دامنه هاي جنوبي سلسله جبال البرز در زميني كه از شمال به جنوب داراي شيبي ملايم است، قرار دارد. عمارت مذكور در بافت تاريخي تهران واقع شده و موقعيت فعلي آن در خيابان سي ام تير نزديك به محل تقاطع اين خيابان با خيابان جمهوري قرار دارد.
عمارت قوام السلطنه و يا به عبارتي خانه قوام السلطنه حدود هشتاد سال پيش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) و به منظور استفاده شخصي ساخته شد. اين عمارت كه امروز شامل دو بناي موزه آبگينه و بنياد سينمايي فارابي است، در باغي به وسعت ۷۰۰۰ متر مربع كه قسمتي از بقاياي باغ بزرگ صنيع الدوله را شامل مي شود، قرار گرفته است. باني بنا«احمد قوام» ملقب به «دبير حضور»، «وزير حضور» و «قوام السلطنه» پسر ميرزا ابراهيم معتمد السلطنه پسر ميرزا تقي قوام السلطنه پسر آقاهاشم است. پسر آقامحسن آشتياني در سال ۱۲۵۲ متولد و در جواني در حدود ۱۲۷۰ شمسي مدت كمي جزو عمله خلوت و پيش خدمت هاي ناصر الدين شاه شد و در سال ۱۳۱۴ شمسي زماني كه ميرزا علي خان امين الدوله به حكومت آذربايجان منصوب شد، احمدخان خواهرزاده خود را نيز همراه خويش به آن ديار برد و رياست دفتر خود را به او داد. بعد در زمان صدارت امين الدوله در اوايل سال ۱۳۱۵ به منشي حضوري صدر اعظم برگزيده شد.
در زمان صدارت عين الدوله (۱۳۱۲-۱۳۲۴) منشي او بود كه ملقب به دبير حضور شد. در سال ۱۳۲۴ توسط ميرزا تقي خان عبدالملك وزير داخله به سمت وزير رسايل تعيين و ملقب به وزير حضور شد و در اوايل مشروطيت به «قوام السلطنه» ملقب شد.
در دوره مشروطيت پس از فتح تهران (۱۳۲۷ قمري) به واسطه حسن توجه سردار اسعد بختياري، معاون وزارت كشور شد و بعد پشت سر هم در وزارتخانه هاي مختلف وزير، نخست وزير و نماينده مجلس شد. او از سال ۱۲۷۹ تا ۱۲۹۹ خورشيدي والي خراسان بود. در سال ۱۲۹۹ كه كودتا شد و سيد ضياء الدين به نخست وزيري رسيد، به علت عداوتي كه سيد ضياء با او داشت، زنداني شد، البته در همين دوره به سمت رييس الوزراء منصوب گشت. كابينه او چهار ماه و دو روز طول كشيد و بعد مشير الدوله نخست وزير شد. سپس در سال ۱۳۰۱ دوباره به سمت نخست وزيري منصوب شد و اين بار صدارتش ۸ ماه طول كشيد و در سال ۱۳۰۲ به دستور رضاخان (وزير جنگ مشير الدوله) به بهانه توطئه چيني، مدتي توقيف شد و سپس احمد قوام به اروپا رفت و به واسطه اعتباري كه برادر او در انگليس كسب كرده بود، تأمين جاني گرفت و در سال ۱۳۰۷به ايران بازگشت و در سال ۱۳۲۱ دوباره نخست وزير شد. او در سال ۱۳۲۴ كه قسمتي از خاك ايران در اشغال روسها بود در مسكو با استالين مذاكره كرد. در ۲۵ تير ۱۳۳۱ پس از استعفاي مصدق، باز هم قوام السلطنه نخست وزير شد، ولي به علت نارضايتي مردم پس از ۴ روز استعفا داد و در نهايت در روز ۳۱ تير سال ۱۳۳۴ خورشيدي در سن ۸۲ سالگي در تهران درگذشت.
همان طور كه پيش از اين عنوان شد، عمارت قوام السلطنه امروزه شامل دو بناي موزه آبگينه و سفالينه است كه سابقاً محل كار قوام السلطنه و ديگري بنياد سينمايي فارابي كه محل سكونت قوام السلطنه بود. ساختمان موزه كه با زيربناي ۱۰۴۰ متر مربع با طرح هشت گوش ساخته شده، داراي اشكوب فوقاني و يك طبقه زيرزمين است. طبقه هم كف از طريق پلكان چوبي دو طرف كه به سبك معماري روس ساخته شده است، به بالا مي رسد. سرسراي موزه كه پيش از استقرار سفارت مصر در اين محل به شكل گنبد ساخته شده بود، در اين دوران به صورت مسطح درآمد. لازم به ذكر است كه بناي مذكور تا سال ۱۳۳۲ مورد استفاده قوام بوده و پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود هفت سال در اختيار اين سفارت قرار داشت. سپس با تيره شدن روابط ايران و مصر در زمان جمال عبدالناصر تعطيل و بانك بازرگاني ساختمان مذكور را خريد. در سال ۱۳۵۵ عمارت قوام را دفتر مخصوص خريداري كرد. در آن زمان كارهاي اداري دفتر مخصوص در محل فعلي بنياد فارابي انجام مي گرفت و موزه آبگينه و يا به عبارتي دفتر كار قوام توسط «هانس هولين» معمار اطريشي جهت موزه شيشه و سفال طراحي و به عنوان موزه مورد استفاده قرار گرفت.
009630.jpg

در معماري اين بنا به جاي استفاده از ايوان، از پنجره هاي دوگانه استفاده شده است كه در فرهنگ معماري به پنجره هاي ايراني و يا ونيزي شهرت دارد. بنا، مانند بسياري از ساختمانهاي دوره قاجاريه تلفيقي از معماري سنتي ايراني و معماري سده نوزدهم اروپا است كه زير نظر شخص قوام السلطنه و طبق طرح مهندسي اروپايي بنا شده است.
از عوامل تزيين بنا مي توان به هنرهاي آجركاري، گچ بري، آينه كاري و منبت كاري اشاره كرد.
هنر آجركاري در نماي بيروني ساختمان بوده و در حدود ۵ نوع آجر در طرح ها و نقوش هندسي گل و بوته هاي مختلف به كار رفته و ياد آور هنر ظريف آجركاري دوران سلجوقي است.
از ديگر هنرهاي تزييني بنا، مي توان به هنر گچ بري اشاره كرد كه در نماي داخلي به سه شكل و شيوه بسيار زيبا ديده مي شود. گچبريهايي كه در زمان قوام السلطنه انجام شده، شامل گچبري هاي سرسرا و قسمت هايي از تالار است، ديگر گچبري هايي كه توسط مصري ها در زمان سفارت بودن منزل قوام انجام شده، مانند: تالار مينا، تالار بلور و زيرزمين موزه كه به سبك ضربي است.
و در آخر گچبري هايي كه در سال ۱۳۶۲ به شكل خط و نقاشي در سرسراهاي بالاي موزه ايجاد شده است هنر آينه كاري در سرسراي بالاي موزه و در حاشيه گچبريها به شكل ترنج و نقوش هندسي زيبا ديده مي شود. تقريباً تمامي درها، سرسراها و كناره هاي پلكان موزه منبت كاري شده و بيشتر به شكل تزيينات گل و گياه و برگهاي زيبا است.
كتايون پلاسعيدي- كارشناس ارشد باستانشناسي

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |