دوشنبه ۲۷مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۰ - Aug. 17, 2003
رئيس مجمع تشخيص مصلحت در جمع رؤساي نمايندگي هاي ايران در خارج از كشور:
برنامه هاي آمريكا در فلسطين، افغانستان و عراق شكست خورده است
گروه سياسي: رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : جمهوري  اسلامي  ايران  در تحولات  جهاني بويژه  منطقه ، كشوري  با تدبير است  كه  از فرصتهاي  آني ، ماجراجويانه  وانتقام  جويانه  استفاده  نمي كند و اين  مهم  را دشمنان  ما بخوبي  مي دانند.
به گزارش ايرنا، آيت  الله  هاشمي  رفسنجاني  ديروز  در جمع  روساي  نمايندگي هاي  جمهوري  اسلامي  ايران  در خارج  از كشور افزود: تنش هاي  جناحي  ، تهديدات  وفشارهاي  سياسي  - اقتصادي ، مهمترين  مسائل  داخلي  و خارجي  است  كه  امروزمتوجه  كشور مي باشد.
آيت الله  هاشمي  رفسنجاني با اشاره  به  شرايط نامطلوب  سياسي  - اقتصادي  آمريكا در دنبال  كردن  سياست تك  قطبي  در جهان  و ماجرا جويي هاي  نظامي  گفت : آنها بزودي  خواهند فهميد كه راهشان  درست  نيست  البته  ممكن  است  شكست هايشان  سبب  ماجرا جوترشدنشان  شود اما سرانجام  سياست هاي  نظامي گري  محكوم  به  شكست  است .
وي  به  سياست  تك  قطبي  و حاكميت  ابرقدرتي  آمريكايي ها و پيگيري  مساله جهاني  شدن  از سوي  آنها اشاره  كرد و افزود: شايد اگر آمريكايي ها با حركتي معقول  و طبيعي  سياست  و اهداف  خود را دنبال  مي كردند، موفقيت هايي  برايشان حاصل  مي شد.
اما از دو سه  سال  اخير كه  دولتمردان  آمريكايي  حركات  انحرافي را در پيش  گرفته  اند، آثار و تبعات  فراواني  را براي  آنها و جهان  پيش آورده  و اهدافشان  را دورتر ساخته  است .
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  اظهار داشت : آمريكايي ها تصور مي كردندبه  لحاظ نظامي  و اقتصادي  رقيبي  در دنيا ندارند و از اين  رو خيلي  سريع  وبي ملاحظه  وارد عمل  شدند و حتي  سازمان  ملل  متحد را دور زده  و يا در هرجايي  كه  توانستند با خود همراه  نمودند.
آيت  الله  هاشمي  رفسنجاني    با بيان شكست  ريشه اي  آمريكا در عراق  وافغانستان  گفت : تمام  اهداف  ترسيم  شده  آمريكايي ها در اين دو اقدام  نظامي  با شكست  روبرو شد و تلاش  مي كنند خود را از اين  منجلاب بيرون  كشند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام ، ريشه  كني  گروههاي  تروريستي  القاعده  وطالبان  را از اهداف  دولتمردان  آمريكايي  در اقدامات  نظامي  آنها در منطقه برشمرد و تصريح  كرد: تمام  نقشه هاي  آمريكا نقش  بر آب  شد و امروز القاعده و طالبان  نه  تنها از بين  نرفته اند بلكه  با شكل هاي  متفاوت  يك  خطر بزرگ  وجدي  براي  آمريكا محسوب  مي شوند.
وي  به  مشكلات  آمريكا در اداره  عراق  اشاره  كرد و افزود: ادعاي  مبارزه با تروريسم ، دستيابي  به  نفت  عراق ، حمايت  از اسرائيل  و تضعيف  جمهوري اسلامي  ايران  از اهداف 
لشكر كشي  آمريكا به  منطقه  بود.
در حالي كه  امروز مي بينيم  نه  تنها هيچيك  از اين اهداف  تحقق  نيافته  بلكه  فضاي  امروز عراق  فضايي  مناسب  براي  حركت هاي  تندجهاني  شده  و به  دليل  ناامني  و ناتواني  آمريكايي ها در برقراري  امنيت  تازماني  كه  تدبير مناسبي  اتخاذ نشود، اين  حركتها قابل  كنترل  نخواهد بود.
آيت  الله  هاشمي  رفسنجاني  به  برخي  مشكلات  داخلي  و خارجي  اشاره كرد و افزود: در داخل  فشار عمده  ناشي  از جناح  بندي هاي  موجود و شيوه عملكرد آنهاست  كه  قدري  دور از عقلانيت  مي باشد. وي  وجود حزب  و جناح  را در يك  نظام  آزاد سياسي  ضروري  دانست  و گفت :عملكرد نبايد بگونه اي  باشد كه  اصل  انقلاب  زير سئوال  برود و افراد براي تضعيف  رقيب  بگونه اي  عمل  كنند كه  انقلاب  را مخدوش  نمايند.
رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  به  حضور ۳۰ ميليوني  مردم  در انتخابات سال  ۱۳۷۶ اشاره  كرد و گفت : مردم  به  نظام  و حكومت  علاقه  مندند و راه  درست اين  است  كه  حقايق  و شرايط موجود به  درستي  به  آنها گفته  شود و اگر هم  درجايي  مشكلي  يا گله اي  ديده  مي شود ، نشانه  خطر نيست  بلكه  بايد از آن بعنوان  اصلاح  امور استفاده  كرد.
وي  با بيان  اينكه  هيچگاه  احساس  نكرده ام  كه  انقلاب  در خطر است ،گفت : ما شرايط و دوران 
سخت  تر از شرايط امروز را پشت  سرگذاشته ايم  ،دوراني  همچون  جنگ  تحميلي  و توطئه هاي  دشمنان  داخلي  و خارجي  كه  همگي  باحضور و پشتوانه  مردمي  به  سرافرازي  و افتخار براي  كشور و نااميدي  دشمنان ختم  شده  است  و امروز هم  اگر مردم  گله  دارند ، نه  تهديد بلكه  وسيله اي براي  بهتر شدن  امور كشوراست.

ديدگاه تأملي در سياست خارجي ايران(۳)
نقش اشخاص در تصميم گيري در سياست خارجي
عباس ملكي
همانطور كه در بخش هاي پيشين مطرح گرديد، در حال حاضر زمينه هاي مطرح در مطالعه روابط بين الملل، متعدد است. در سياست خارجي مشابه روابط بين الملل، چارچوب هاي مختلفي براي بحث و بررسي وجود دارد. بعنوان مثال مدلي را مي توان مطرح نمود كه نگاره هاي (پارادايم) واقع گرايي، آرمان گرايي و جهانگرايي در آن به چالش كشيده مي شوند. در عين حال مناسب است كه به سياست خارجي از منظري ديگر يعني از ديدگاه روانشناسي سياسي نگاه افكنيم.
۱- سياست خارجي از ديدگاه كلاسيك:
نظام جهاني، روابط مابين كشورها و همچنين ظهور متعدد بازيگران جديد بين المللي، به درجه اي رسيده است كه نمي توان آن را با روابطي كه تنها چند دهه پيش بوده است، مقايسه نمود. سياست خارجي نيز به همين ميزان اهميت پيدا نموده و عواملي كه سياست خارجي را مي سازند، بيشتر و بااهميت تر گشته اند. در اولين سالهاي هزاره سوم، ديگر بدون داشتن روابط با ديگر كشورها ادامه حيات براي هيچ واحد سياسي امكان پذير نيست.
سياست خارجي، اصولا در مورد فعاليت هاي يك كشور در محيط و شرايط خارجي است. در همين ارتباط سياست خارجي مي تواند يك استراتژي و يا برنامه اي از فعاليت ها تعريف گردد كه توسط تصميم گيران يك كشور در برابر كشورهاي ديگر و يا نهاد هاي بين المللي انجام شده تا به اهدافي كه بنام منافع ملي آن كشور خوانده مي شود، برسند. سياست خارجي همچنين پروسه اي شامل اهداف مشخص، عوامل معين خارجي وابسته به اهداف فوق الذكر، توانايي كشور در رسيدن به نتايج مطلوب، توسعه يك استراتژي سودمند، اجراي استراتژي، ارزيابي و كنترل آن مي باشد.
تصميم گيري در سياست خارجي عموما بنام كشور خوانده مي شود. بعنوان مثال، گفته مي شود كه كشور الف اقدام به اعتراض به كشور ب نمود. در حاليكه همه مي دانيم كه كشور يك واژه انتزاعي است و نمي تواند تصميم گير باشد. در حقيقت سياست خارجي، پروسه ايست شامل تصميم گيري و افرادي كه بنام تصميم گير مانند ساير امور كشور به نيابت از كشور و يا مردم تصميم مي گيرند. اين بدان معني است كه كنش در سيستم بين المللي عادتا به دولتها نسبت داده مي شود، ولي اين دولتها مجموعه اي از كاركنان دولتي هستند كه بجاي جوامع خود و بنا به وظيفه اي كه براي آنان، اين جوامع معين كرده اند عمل مي كنند. به قول جيمز روزنا اين كه مي گوييم آلمان اين را مي خواهد يا فرانسه از آن احتراز مي كند، اين خطر وجود دارد كه نسبت دادن مشخصات يك انسان به غير انسان يا واحدهاي تجريدي باعث ساده انگاري بيش از حد باشد. با اين همه او از اين روش بعنوان يك اختصار لازم دفاع مي كند.
هانس مورگنتا، در كتاب معروف خود بنام سياست ميان ملتها، با تاييد روش منطقي و يا عقلايي مي نويسد: ما (تحليلگر) خود را به جاي سياستمداري قرار مي دهيم كه بعضي از مسائل سياست خارجي كشور را بايد تحت شرايطي حل نمايد. از خود مي پرسيم: در چنين شرايطي چه راه هاي منطقي ديگري وجود دارد كه يك سياستمدار مي تواند (با فرض اينكه هميشه رفتار منطقي داشته باشد) براي حل اين مسئله انتخاب كند و كداميك از اين راه هاي منطقي را اين سياستمدار احتمالا انتخاب خواهد كرد؟
براي هر كشوري در سياست خارجي، نوع كشوري كه در مقابل براي ايجاد ارتباط برگزيده است، مهم مي باشد. به نظر مي رسد كه در يك تقسيم بندي كلي، كشور روبرو مي تواند در يكي از هفت گروه زير باشد:  دشمن ما، متحد ما، بي طرف، تسلط طلب، متحد وابسته به دشمن ما، وابسته به كشور ما، دست نشانده كشور ما.
در اكثر اوقات تصميم گيرندگان در سياست خارجي پس از آنكه كشوري را در يكي از دستجات فوق الذكر جاي دادند از آن پس نوع تصميم گيري و تعامل با آن كشور پيرو هنجارهاي حاكم بر اين دسته از كشورها مي باشد.
۲- محيط سياست خارجي از ديدگاه روانشناختي:
تصميم گيري در سياست خارجي در محيطي انجام مي شود كه داراي عوامل متعدد است. مي توان بصورت ساده اين عوامل را به عوامل داخلي و خارجي تقسيم نمود، گرچه اين كار نيز به لحاظ تعامل عوامل داخلي و خارجي به دقت نمي تواند انجام پذيرد.
تا مدتي پيش تصور مي گرديد كه سياست خارجي امري حكومتي و دولتي است و افراد در طراحي و اجراي آن نقش تاثيرگذار ندارند، اما پس از توسعه علوم روانشناختي و بخصوص روانشناسي سياسي اكنون دانشمندان بر اين عقيده اند كه افراد تصميم گير در سياست خارجي نقش اساسي در اين پروسه دارند.
گرچه روشن است كه كشورها بعنوان واحدهاي سياسي همچنان مهمترين بازيگران صحنه بين المللي هستند ولي در واقع اين افراد عالي رتبه نظام هاي سياسي هستند كه از جانب كشورها تصميم مي گيرند . از طرفي ديگر در سالهاي اخير كشف شده است كه رفتار انساني ريشه در درون آدمي و مسائل ژنتيكي دارد. عوامل روانشناختي پيامدهاي جدي بر روي رفتار انسانها بخصوص در نحوه تصميم گيري بشر دارد. بنابراين محيط روانشناختي در سياست خارجي از عواملي همچون ادراك، تصوير ذهني، فرضيات و انتظارات تصميم گير از تعامل با جهان تشكيل مي شود.
رفتارشناسي معرفتي( Cognitive Behaviorism) به معناي آن است كه انسان به محيط خود از طريق خودآگاهي كه درك او از مسائل در پرتو دانايي قبلي اوست، به واكنش مي پردازد.
معرفت و يا شناخت، به معناي پروسه ذهني دانستن، يادگيري و درك امور است. بنابراين مطالعات مربوط به شناخت به موضوعاتي همچون تصوير ذهني و راه هايي كه اين تصوير ساخته مي شود، اصلاح مي شود، عمل مي كند و بر رفتار انسان تسلط دارد،مي پردازد.
ارزشها عناصري هستند كه بر روي كنش انسان تاثير دارند. هر كسي سعي دارد كه ارزشهاي مورد قبول خود را به اهداف سياسي مشخصي منتقل نمايد و تصميم گيران در سياست خارجي نيز تلاش مي نمايند تا ارزشها و تجربيات خود را در تصميمات منعكس نمايند و در همين زمان آنها تحت تاثير تعداد بي شماري از عوامل محيط داخلي و خارجي هستند.
روشن است كه هر تصميم گير زماني كه اطلاعات جديدي به او مي رسد، سعي مي نمايد كه اين اطلاعات را با تئوري ها و ادراكات قبلي خود تطبيق دهد. نكته ديگر آن است كه تصميم گيران بدنبال درك آن چيزي هستند كه آن را انتظار دارند.
بخشي از نخبگان هر كشور در ميدان تصميم گيري درسياست خارجي حضور دارند. شخصيت نخبگان، روشهاي آنان، عقايد،  ارزشها و ديگر تك ويژگي هاي آنان نيز در سياست خارجي مورد توجه قرار گرفته است.در همين ارتباط، مطالعه اي كه در مورد ارتباط مابين ارزشهاي حاكم بر نخبگان و رفتار سياست خارجي انجام گرفته است، دانشمندي بنام جرالد هوپل ۳۹ كشور را از ميان ۵۶ كشور كه داراي حوادث بيشتر در سياست خارجي خود بوده اند برمي گزيند. او سپس با استفاده از شيوه هاي رياضي همچون تحليل رگرسيون، چهار دسته از متغيرها در زمينه روانشناختي، اجتماعي، بين كشوري و جهاني را انتخاب نموده و همچنين كشورها را به چهار دسته غربي، بسته، بي ثبات و جهان سوم تقسيم مي نمايد.
او سه متغير وابسته نيز در سياست خارجي كشورها بعنوان رفتار ديپلماتيك سازنده، منازعه غيرنظامي و استفاده از زور در نظر مي گيرد. او با اين پيش فرض كه تمام متغيرهاي موجود در صحنه خارجي و داخلي، در سطح فردي، كشوري و بين المللي مي بايد در فهم سياست خارجي در نظر گرفته شود به يك كشف بزرگ در زمينه سياست خارجي مي رسد. او نتيجه مي گيرد كه عوامل فردي و روانشناختي، قوي ترين محرك ها در سلسله مراتب تصميم گيري در سياست خارجي است. در حاليكه متن و محتواي تصميم شايد اين مقدار مهم نباشد. در كشورهاي بسته و يا در حال توسعه نقش خصوصيات فردي در تصميم گيري در سياست خارجي مهمتر از كشورهاي توسعه يافته است. او همچنين نوعي همگني و تجانس مابين نخبگان سياست خارجي در تمام كشورها مي يابد.
سئوال پنجم: تا چه اندازه در سياست خارجي ايران به ادراك، تصوير ذهني، فرضيات و انتظارات تصميم گيران از بعد روانشناختي سياسي سياست خارجي پرداخته ايم؟

گزارش دو نماينده مجلس از سفر هيأت سياسي ايران به عراق
طي چند هفته  آينده مسئله سفر زوار ايراني حل خواهد شد
سيد طاهر موسوي نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تعامل بين ايران و شوراي حكومت انتقالي عراق را مثبت خواند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري وي با اشاره به سفر صادقي از مقام هاي وزارت امور خارجه ايران به عراق و ديدار با شخصيت هاي سياسي اين كشور و استقبال گرم اعضاي شوراي حكومت موقت عراق گفت: هيات ايراني سلسله ملاقات هايي با شخصيت هاي ذينفوذ عراق از جمله آيت الله حكيم داشتند.
وي اين مقامات را به نفع دو كشور و گسترش روابط فيمابين ارزيابي كرد و گفت: حمايت ايران از شوراي حكومت انتقالي عراق مي تواند در جهت استقرار حكومت ملي در اين كشور كمك كند.
عضو كميسيون امنيت ملي تاكيد كرد كه خواسته رسمي ايران تشكيل حكومت برخاسته از راي مردم در عراق است.
وي در مورد طرح انتقادات شوراي حكومت انتقالي عراق عليه ايران گفت: انتقادات ويژه اي نبود، زيرا ما كشوري هستيم كه ساليان طولاني با عراق در جنگ بوده و به دليل وجود تنفر شخصي صدام در ظاهر به عنوان دو كشور دشمن تلقي مي شديم گرچه به لحاظ فرهنگي و تاريخي وابستگي هاي زيادي ميان دو كشور وجود دارد.
وي با اشاره به برخوردهاي مثبت مردم عراق زوار ايراني گفت: انتقادات مطرح شده ناشي از سوءتفاهم هاي دوران جنگ و سردي روابط بوده كه تدريجاً برطرف مي شود.
موسوي در مورد علت تعطيلي دفاتر مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق در ايران گفت: تعطيلي دفاتر به منزله نزاع نبوده بلكه به دليل تعريف مسئوليت جديد آنهاست، زيرا آنان قبلاً يك گروه تبعيدي در ايران بوده و ناچار به زندگي در كشورمان بودند. ولي الان به وطن خود برگشته و مسئوليت  هاي حكومتي، اجتماعي و سياسي گرفته  اند.
نايب رئيس كميسيون امنيت ملي در مورد حل مسائل زوار ايراني براي سفر به عتبات عاليات گفت: بزودي ظرف چند هفته آينده اين مسئله كاملاً حل مي شود و اميدواريم سفر زوار به عتبات بطور منسجم و با نظارت مقامات طرفين صورت گيرد.
وي درخصوص مطرح شدن بحث اعضاي القاعده در ايران با شوراي حكومت موقت عراق گفت: موضوع بحث القاعده بين ايران و آمريكا در سطح حكومت موقت عراق نيست بلكه اگر قرار بر مذاكره باشد بايد در سطح بين المللي مطرح شود.
رضا يوسفيان عضو ديگر كميسيون امنيت ملي نيز برخورد اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق با هيات ايراني را بسيار مثبت خواند و گفت: اگر چه كشورهاي عربي نسبت به سفر مقامات ايران به عراق گله مندند، ولي از نظر ما وزارت امور خارجه براي نخستين بار ابتكار عمل را در سياست خارجي كشور بر عهده گرفت و در پايه ريزي سياست آينده ما با عراق از اكنون وارد عمل شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران:
هدف طرح «نقشه راه» ايجاد شكاف ميان فلسطينيان است
سفير سوريه در تهران: كشورهاي عربي بدون تصميم سازمان ملل نيرو به عراق نمي فرستند
گروه سياسي :دبير شورايعالي  امنيت  ملي  حضور دراز مدت  و استقرار پايگاه هاي  نظامي آمريكا در عراق  را خطرناك  و موجب  بي ثباتي  منطقه  دانست .
به گزارش ايرنا حسن  روحاني  ديروز  در ديدار سفير سوريه  در تهران  با وي ، نسبت  به  اهداف  آمريكا براي  تسلط بر نفت  عراق  و ايجاد دولت  دست  نشانده  در اين  كشور، هشدار داد و تحولات  عراق  براي  كشورهاي  همسايه  نظير سوريه  و ايران  را سرنوشت  ساز تلقي  كرد و خواستار رايزني  و همكاري  كشورهاي  منطقه  براي  تامين  ثبات  و امنيت  عراق  شد.
روحاني  رايزني هاي  سياسي  تهران  - دمشق  را در راستاي  منافع  منطقه  دانست  و استقلال  كامل  دولت  آينده  و تماميت  ارضي  كشور عراق  را بسيار حياتي خواند و تجزيه  عراق  را داراي  پيامدهاي  بسيار خطرناك  براي  كل  منطقه  ذكر كرد. وي  در اين  ديدار تحولات  جاري  در فلسطين  را حائز اهميت  توصيف  كرد و وحدت  و يكپارچگي  همه  گروه هاي  فلسطيني  را به عنوان  يك  ضرورت  خاطر نشان ساخت  و هدف  اصلي  طرح  «نقشه  راه» را ايجاد شكاف  و درگيري  ميان  فلسطينيان  دانست .
«حامد حسن» سفير سوريه  در تهران  در اين  ديدار، دوستي  ايران  و سوريه  را يادگار حضرت  امام  خميني (ره ) و مرحوم  حافظ اسد دانست  و استحكام  آن  را در راستاي  مقابله  با سلطه  خارجي  بر منطقه  ضروري  ارزيابي  كرد.
سفير سوريه  در تهران ، اظهارات  اخير مقامات  آمريكايي  در مورد تحولات جاري  عراق  را مبين  غيرمنتظره  بودن  مقاومت هاي  مردمي  عليه آنان  قلمداد كرد و اظهار داشت : كشورهاي  عربي  از اعزام  نيرو به  عراق  اجتناب  خواهند كرد، مگر اينكه  سازمان  ملل  در مورد اعزام  نيرو تصميم گيري  كند.

پيشنهاد دو تاريخ براي انتخابات مجلس هفتم
گروه سياسي: معاون  حقوقي  و پارلماني  وزارت  كشور گفت   اين  وزارتخانه پيشنهاد كرده است  كه  انتخابات  مجلس  هفتم  در روزهاي  نزديك  به  دهه  فجر برگزار شود  .
«محمود ميرلوحي» ديروز  در گفت وگو با خبرنگاران  پارلماني  اظهار داشت : وزارت  كشور اعتقاد دارد اگر انتخابات  در تاريخ  ۲۴ بهمن  ماه  همزمان  با جشن  و سرور بيست  و پنجمين  سالگرد پيروزي  انقلاب  اسلامي  و  ايام  غدير خم  برگزار شود نتايج  مثبتي  به  همراه  خواهد داشت .
وي  افزود: ظاهراً شوراي  نگهبان  با برگزاري   اين  انتخابات  در هفتم اسفند ماه  موافق  است .

كروبي: روحانيون براي ترويج اسلام مترقي بكوشند
گروه سياسي: رئيس مجلس گفت: در دنياي ارتباطات و اطلاعات، رسالت روحانيون سنگين تر شده است و آنان با توجه به دو عنصر زمان و مكان بايددر جهت ترويج اسلام مترقي گام بردارند.
به گزارش ايرنا مهدي كروبي ديروز در جمع روحانيون استان مركزي در اراك افزود: اسلام در صورتي پويا و بالنده مي ماند كه علما و روحانيون در راه به روز كردن آن و پاسخگويي به نيازهاي جامعه تلاش كنند. وي گفت: وظيفه مهم روحانيون در شرايط كنوني اين است كه براي رونق بيشتر حوزه ها و ترغيب طلاب جوان به فراگيري علوم روز از هيچ كوششي دريغ نورزند.

پس از دو روز ناآرامي
آرامش به سميرم بازگشت
وزارت كشور و استانداري اصفهان با ابراز تأسف از جان باختن شماري از اهالي سميرم به بازماندگان آنها تسليت گفتند.
شهرستان سميرم كه دو روز صحنه ناآرامي بود، ديروز آرام شد.
به گزارش ايرنا از اصفهان درگيريها هنگامي  آغاز شد كه  گروهي  از اهالي  سميرم  در اعتراض  به  تقسيمات  جديد كشوري  مبني  بر الحاق  دهستان  وردشت  به  دهاقان  اقدام  به  برگزاري  تجمع  اعتراض آميز در مركز شهر سميرم  نمودند.
اعتراض كنندگان  مي گويند كه  مخالف  پيوستن  وردشت  به  دهاقان  هستند و مايلند اين  دهستان  همچنان  به عنوان  تابعه  شهرستان  سميرم  در ۱۸۰ كيلومتري  جنوب  غرب  اصفهان  باقي  بماند.
ميرمحمود حسيني  استاندار اصفهان  ديروز در گفت وگو با ايرنا از اين  حادثه  ابراز تأسف  كرد و كشته  شدن  تعدادي  از هموطنان  و نيروهاي  انتظامي  را به  خانواده هاي  آنان  تسليت  گفت .
حسيني  ضمن  اظهار تاسف  شديد از حوادث  روزهاي جمعه و شنبه افزود: موضوع  الحاق  دهستان  وردشت  به  دهاقان  طبق  نظر مردم  منتفي  است  و اين  تصميم  كان لم يكن  تلقي  مي شود.
استاندار اصفهان  تأكيد كرد، مردم  سميرم  همواره  در برهه هاي  حساس  انقلاب  به ويژه  در جنگ  تحميلي  به  مسئوليتها و تعهدات  خود به خوبي  عمل  كرده اند.
وي  افزود: نظر استانداري  و شوراي  تأمين  از آغاز بر حل  مسئله  از طريق  گفت وگو با معتمدين  و شوراهاي  محلي  بوده  است .به  گفته  وي ، هيأتي  مأمور بررسي  عوامل  وقوع  حادثه  شده  است  تا كليه  جوانب  مسئله  را به خوبي  و با دقت  بررسي  كند.
استاندار اصفهان  تصريح  نمود: مقوله  تقسيمات  كشوري  معمولا مورد اختلاف  نظر و ماجراآفرين  است  و اين  حادثه  نيز ناشي  از تصميمات  مربوط به  تقسيمات  جديد كشوري  رخ  داد.
وي  گفت : استانداري  اصفهان  تمامي  تلاش  خود را براي  رعايت  احترام  و تحقق  نظر مردم  به  اجرا گذاشته  است .

طرح استاني شدن انتخابات در برخي استانها تصويب شد
گروه سياسي: طرح  استاني  شدن  حوزه هاي  انتخابيه  مجلس  شوراي  اسلامي در نشست  علني  ديروز مجلس  بارأي  كتبي  نمايندگان  تصويب  شد.
به  گزارش  ايرنا،رأي گيري  براي  اين  طرح  كه  از سوي شوراي  نگهبان  برگشت  داده  شده  بود، در جلسه  قبلي  بصورت  قيام  و قعود انجام شد اما پس از تشكيك تعدادي از نمايندگان،ديروز به صورت كتبي رأي گيري شد. دررأي گيري ديروز از مجموع  ۱۶۳رأي  ماخوذه ، ۱۲۰ نماينده به  اين  طرح رأي  مثبت  دادند. ۳۲ نفر به  عنوان  مخالف  و ۱۱ نفر به  عنوان ممتنع رأي  دادند. ماده  واحده  اين  طرح  تصريح  كرده  است  «حوزه  انتخابيه  استانهاي  موضوع اين  قانون  در انتخابات  مجلس  شوراي  اسلامي ، محدوده  جغرافيايي  آن استان خواهد بود». طبق  تبصره  يك  اين  ماده ، اين  قانون  بصورت  آزمايشي  براي  يك  بار درانتخابات  دوره  هفتم  مجلس  شوراي  اسلامي در استانهاي  اصفهان ، آذربايجان شرقي ، زنجان ، فارس ، گيلان  و لرستان  اجرا مي شود و پس  از آن مجلس  شوراي اسلامي با توجه  به  نتايج  حاصله  تصميم گيري  خواهد كرد. بر اساس  تبصره  سه ، انتخابات  موضوع  اين  قانون  يك  مرحله اي  است  وحايزين  اكثريت  آرا به  مجلس  شوراي  اسلامي راه  خواهند يافت . حوزه هاي  انتخابيه  اقليتهاي  ديني  از اين  قانون  مستثني  شده اند. همچنين در جلسه علني ديروز مجلس مصوبه كميسيون امنيت ملي درباره تقسيم خراسان و لايحه تشكيل سه استاني اين استان به تصويب نمايندگان نرسيد. لايحه پيشنهادي دولت درباره تقسيم خراسان كه كليات آن در سال ۱۳۸۰ به تصويب مجلس رسيد اين استان را به سه استان خراسان شمالي به مركزيت بجنورد، خراسان رضوي به مركزيت مشهد و خراسان جنوبي به مركزيت بيرجند تقسيم مي كند. كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس نيز تقسيم خراسان را به پنج استان خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان مركزي، خراسان جنوبي و خراسان غربي در قالب يك ايالت پيشنهاد كرده است. شور دوم اين لايحه در مجلس، در آبان سال ۱۳۸۱ آن را براي مدت شش ماه مسكوت گذاشت.
رئيس  مجمع  نمايندگان  خراسان  درمجلس  شوراي  اسلامي ديروز در اين باره گفت: نبود حمايت  همه نمايندگان  خراسان  سبب  تصويب  نشدن  لايحه  تقسيم  استان  شد.
دكتر «حسين  آفريده» به  ايرنا گفت : هنگامي كه  مصوبه  كميسيون امنيت  ملي  مجلس  در زمينه  پنج  استاني  شدن  استان  بصورت  ايالتي  راي  نياورداين  كميسيون  از طرح  پنج  استاني  شدن  بدون  واژه  ايالتي  حمايت  نكرد.

محمدرضا خاتمي: آمريكا، دير اقدام كرد
گروه سياسي: محمدرضا خاتمي با ديرهنگام توصيف كردن اقدام آمريكا در تعطيلي دفتر منافقين در اين كشور گفت: اگر آمريكا در ادعاي خود مبني بر مبارزه با تروريسم صادق است، بايد با تروريست هاي اصلي كه در عراق حضور دارند برخورد جدي و قاطعي انجام دهد.
به گزارش ايسنا، نايب رئيس مجلس در جمع خبرنگاران پارلماني با بيان اين مطلب افزود: جمهوري اسلامي ايران از كشورهايي است كه بيشترين آسيب را از تروريسم ديده است. از لحظه تشكيل تا الان، سازمان يافته ترين و بزرگ ترين گروه هاي تروريستي در دنيا گروه هايي بوده اند كه عليه جمهوري اسلامي اقدام كرده اند و اقدامات شان را هم تنها به مسئولان و مقامات كشور محدود نكرده بودند ، بلكه عليه مردم عادي و بي دفاع هم اقدام مي كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   محيط زيست   |  
|  ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |