بوش و جاده كمربندي
چگونه CIA و دولت آمريكا، سعي كردند وحشت و ترسي را كه در جامعه آمريكا در قبال جنگ با عراق پيش آمده بود، متوقف كنند؟ پاسخ اين پرسش در كتابي به قلم «لاري ميلوري» به نگارش درآمده است و اين در حالي است كه مباحث ناشي از جنگ آمريكا و انگليس با عراق، كماكان در جريان است. در اين كتاب، موانع پيش روي آمريكا در سقوط صدام حسين مورد بررسي قرار گرفته و عواملي كه برخاسته از درون دولت آمريكاست، ريشه يابي شده است.
«لاري ميلوري» كه پيش از كتاب «صدام حسين و بحران خليج فارس» وي كه به طور مشترك با «جوديت ميلر» نوشته شده بود، در فهرست كتاب هاي پرفروش معرفي شده توسط روزنامه نيويورك تايمز قرار گرفته است و نيز كتاب «جنگ در مقابل آمريكا» تأليف مستقل وي كه در تبيين ساختار جنگ آمريكا در مقابل عراق، تأثير زيادي داشته است، اكنون در اثري خواندني، داستان پشت پرده آزادي عراق را آشكار مي كند.
ميلوري، در اين اثر تحقيقي نشان مي دهد كه چگونه سازمان جاسوسي آمريكا و دولت، رسوايي سازمان يافته اي را پديد آوردند. وي در اين كتاب، چگونگي انتشار اخبار انتقادي عليه رژيم صدام شامل شواهدي درباره تعداد و موقعيت سلاح هاي كشتار جمعي عراق و عوامل مؤثر در جنگ عليه اين كشور مانند اطلاعاتي درباره روابط احتمالي عراق با القاعده و نقش عراق در حمله ميكروبي(سياه زخم) در سال ۲۰۰۱ را شرح مي دهد. ميلوري، در اين كتاب در مورد عقايد تعداد زيادي از مردمان آمريكا درباره عاملان محلي تروريسم و حادثه يازده سپتامبر توضيح مي دهد و چگونگي متهم شدن عراق به حمايت از تروريسم را پس از انفجار مركز تجارت جهاني نيويورك يادآوري مي كند.
براساس دلايلي كه ميلوري اقامه مي كند، جنگ آمريكا و متحدانش با عراق غيرقابل توجيه تلقي مي شود.
در اين كتاب، همچنين مقاله اي پرعتاب و خطاب از پروفسور رابرت.اف.ترنر، استاد دانشكده حقوق دانشگاه ويرجينيا درج شده است كه تمام وقايع حول و حوش رژيم صدام را مورد بررسي قرار مي دهد. به اعتقاد ترنر، در حالي كه دنيا وارد يك مبدأ تاريخي جديد شده است، در روابط بين الملل جديد، واقعيات و واژگان نويني از ترس نادر و فريبنده درباره جنگ، استبداد و شيطان در حال توليد است.
اين كتاب، خواستار بازنگري صريح در ريشه و حقايق جنگ ها در قرن بيست ويكم است.
كتاب، در ۲۷۲ صفحه، به وسيله «ريگان بوكس» و با شماره بين المللي انتشار ۰۰۶۰۵۸۰۱۲۷ از اول ماه آگوست به بازار نشر كتابهاي انگليسي ارائه شده و قيمت آن ۹۵/۲۵ دلار آمريكا و ۹۵/۳۸ دلار كاناداست. علاقه مندان مي توانند از طريق نشاني اينترنتي www. harpercollins. com در مورد كتاب، اطلاعات بيشتر را كسب كنند.
جور ديگر بايد ديد
چشم عضو كوچكي است كه دنيايي از زيبايي و قدرت الهي را جلوه گر مي سازد و به مانند دريچه اي است كه ارتباط دنياي خارج را با درون انسان پيوند مي زند. عملكرد چشم در زمينه هاي مختلف، انسان را از ظرافت و حكمتي كه در آفرينش آن به كار رفته، به اعجاب وامي دارد. اين عضو بسيار حساس در مقابل عوامل گوناگون آسيب پذير است و انسان همواره از هر عاملي كه احتمال آسيب چشم وي را دربرداشته باشد، در هراس است، با اين همه، فرهنگ استفاده مناسب از اين عضو حساس، هنوز در ميان انسان ها به درستي نهادينه نشده و آسيب هاي چشمي، جزو گسترده ترين آسيب هاي انساني، در زندگي روزمره و تصادفات و حوادث به شمار مي روند.
«اورژانس هاي چشم پزشكي» كتابي است كه به وسيله هانگ چنگ و چند نفر از همكاران وي در بخش چشم بيمارستان آكسفورد به رشته تحرير درآمده و دكتر علي عبداللهي، عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران (بيمارستان فارابي) آن را به فارسي روان و سليس بازگردانده است. كتاب، توسط اداره انتشارات و چاپ دانشگاه علوم پزشكي، خدمات بهداشتي و درماني تهران، در ۲۹۰ صفحه وزيري به چاپ رسيده و قيمت بالاي ۴۹۰۰ توماني آن، شايد با توجه به عكس هاي رنگي فراواني كه در متن وجود دارد، قدري طبيعي باشد. «اورژانس هاي چشم پزشكي» داراي پيش گفتار، مقدمه مترجم، سيزده فصل، نه ضميمه (به طور عمده تست ها و معاينه ها) و يك واژه نامه دارد و با رويكردي علامتي به بيماري هاي شايع اورژانسي تدوين شده است و با توجه به كاربردي بودن مطالب، مي تواند براي دانشجويان رشته هاي چشم پزشكي و نيز ساير متخصصان مفيد باشد.
كودكان متفاوتند
«يادگيري مبتني بر تفاوت هاي فردي»، توسط فرانسيس جيمز و كيت براون و براساس آموزه هاي نظام آموزشي انگلستان تأليف شده و ترجمه فارسي آن به وسيله دكتر مجيد نعمتي و دكتر حيدر توراني در ۱۱۴ صفحه و با مديريت انتشارات قو به بازار نشر كتاب هاي آموزشي عرضه شده است.
كتاب در پنج هزارنسخه، سيزده فصل و به قيمت ۹۵۰ تومان منتشر شده و علاوه بر ترجمه مناسب، از اصول كتاب آرايي و آماده سازي آثار انتشاراتي نيز به خوبي بهره مند شده است. اين نكته كه معلم چگونه به تفاوت هاي فردي دانش آموزان از جهات مختلف عاطفي، شناختي، حركتي و... توجه كند و از هر يك از آنان به ميزان توانايي، قابليت و استعدادهايشان انتظار داشته باشد، از ويژگي ها و وجوه تمايز اين كتاب است. درست است كه يادگيري مبتني بر تفاوت هاي فردي متناسب با نظام آموزشي و فرهنگ جامعه انگلستان تأليف شده است، ليكن به اين دليل كه پايه و اساس علمي و پژوهشي دارد، به خوبي مي تواند با مدارس و كلاس هاي درس كشور ما شبيه سازي و سازگار شود.