چهار شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۴۲- Aug, 20, 2003
اثبات شايستگي ها
نقطه صفر
بيوگرافي
006910.jpg

نام: عليرضا
نام خانوادگي: رحيمي
متولد: ۱۳۳۰
محل تولد: اصفهان
محله: سيچان
متأهل، صاحب دو فرزند دختر به نام هاي ريحانه و رويا
سابقه ورزشي: ۱۵ سال عضو تيم فوتبال سپاهان در جام تخت جمشيد و ليگ قدس و عضو تيم دانشجويان ايران در مسابقات جهاني
سابقه كار اجرايي: ۱۴ سال مدير كل تربيت بدني اصفهان و ۹ سال رئيس فدراسيون هندبال، ۴ سال عضو هيأت رئيسه و ۳ سال نايب رئيس كنفدراسيون هندبال آسيا. ۸ سال مشاور ورزشي شهرداري تهران و ۲ سال رئيس كميسيون ورزش هاي همگاني كميته ملي المپيك.

علي شاكري: در دوره اي كه ورزش ايران مديريت ورزشي و صنعتي را توأماً در حال تجربه كردن است به سراغ عليرضا رحيمي رفتيم. مديري از جنس ورزش كه از زمين چمن سبز فوتبال پابه عرصه كار اجرايي گذاشت و نزديك به يك ربع قرن دست اندركار مسئوليت هاي مختلف ورزشي است. رحيمي تحصيل كرده مدرسه عالي ورزش و تمامي دوران نوجواني و جواني خود را هم با فوتبال سپري كرده است. بازيكن تند و تيز سپاهان در دهه پنجاه و اوايل دهه شصت پس از ۱۴سال فعاليت در اداره كل تربيت بدني اصفهان كارنامه درخشاني از خود در زمينه ايجاد تأسيسات ورزشي بر جا گذاشت كه هنوز هم با وجود گذشت سالها اصفهان از اين حيث سرآمد ساير استانهاي كشور محسوب مي شود. دست  سرنوشت او را پس از اصفهان در مصدر فدراسيون هندبال نشاند. ورزشي نوپا و تازه استقلال پيدا كرده كه با يك مدير فوتبالي با همه فراز و نشيب هايش دنبال كسب هويت است. ماحصل صحبت هاي ما با رحيمي را كه هم اكنون جدا از اداره فدراسيون هندبال، نايب رييس كنفدراسيون آسيا و عضو شوراي برون مرزي سازمان تربيت بدني است مي خوانيد.
* از دوران خدمتتان در اصفهان بگوييد؟
- طي مسئوليتم در اصفهان كمتر روي صندلي و ميز مديريت بند بودم، با جمع بندي تجربيات مديران گذشته درصدد برآمدم نخست ابزار اوليه يعني امكانات را براي ورزش كردن فراهم سازم كه به اعتقاد ديگران در اين راه با كمك همكارانم توانستم قدم ناچيزي بردارم.
* موقعيت اصفهان از نظر تأسيسات ورزشي قبل و بعد از شما؟
- در هنگام پذيرش مسئوليت من، اصفهان بود و يك ورزشگاه و سالن تختي كه حتي براي بسكتبال هم استاندارد نبود، اما با گذشت چند سال اصفهان در اكثر رشته هاي ورزشي صاحب سالن هاي اختصاصي شد كه هنوزم فكر مي كنم اين شهر از اين نظر يك سر و گردن بالاتر از ساير استانهاست.
* فكر مي كنم اولين المپياد ورزشي كشور در اواسط دهه شصت در دوران مديريت شما در اصفهان برگزار شد؟
- بله، همين طور است، اين المپياد تحت عنوان جام قهرمانان در ۱۶ رشته ورزشي با حضور سه هزار ورزشكار در اصفهان انجام شد. در اين رقابت ها فقط تيم هاي اول تا چهارم هر رشته اجازه شركت داشتند.
* چگونگي پذيرش مسئوليت هندبال، آن هم از سوي شما كمي عجيب به نظر مي رسيد؟
- در همان اواخر كارم در اصفهان صحبت تغيير در چند فدراسيون پيش آمده بود كه با توجه به موقعيت خوب اصفهان در هندبال و اينكه هفتاد درصد تركيب تيم ملي را بازيكنان اصفهاني تشكيل مي دادند مسئوليت اين فدراسيون به من پيشنهاد شد.
*دلايل پذيرش اين مسئوليت؟
- دوست داشتم در يك فدراسيون نو پا از صفر شروع كنم. شناخت نسبي ام نسبت به نيروهاي اين رشته و دست اندركارانش هم در تصميم گيري ام چندان بي تأثير نبود.
006930.jpg

* فكر مي كنيد تا چه حد در رسيدن به اين هدف موفق بوديد؟
- موقعي كه مسئوليت هندبال را پذيرفتم، اين رشته در دوران خوبي به سر نمي برد و فاصله اش با حريفان آسيايي نزديك به سي گل بود. الان با گذشت چند سال اين فاصله به حداقل رسيد. حالا نه تنها ترس و واهمه اي از رويارويي با حريفان شرق آسيايي و تيم هاي عربي نداريم، بلكه در چند نوبت نيز توانستيم در مسابقات رسمي آنها را شكست دهيم. سال پيش هم كويت را برديم و هم ژاپن را. در بازيهاي آسيايي ۹۸ بانكوك نيز با وجود مغلوب كردن چين در عين بدشانسي از رفتن بر روي سكو بازمانديم.
نرفتن به بوسان، ده سال به هندبال صدمه زد
* پس چرا تيم چهارم بازيهاي آسيايي ۹۸ بانكوك در بازيهاي آسيايي ۲۰۰۲ بوسان شركت نكرد؟
- ببينيد، هدف اول كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني از شركتي دادن تيم ها در وهله نخست كسب مدال بود. وقتي از ما سؤال شد كه مي توانيد مدال بگيريد، جواب ما اين بود در ورزش هاي گروهي نمي توان چنين قولي داد. به خصوص در ورزش هندبال كه خشونت در آن بيداد مي كند و داوران هم در آن نسبت به ساير رشته ها نقشي تعيين كننده تر دارند.
* فكر نمي كنيد از اين نرفتن ،هندبال صدمه خورد؟
- چرا هندبال صدمه سنگيني خورد، حداقل اينكه اين نرفتن ده سال ما را از حريفان عقب انداخت، ضمن آنكه انگيزه از ورشكاران اين رشته گرفته شد و اسپانسرها هم از هندبال عقب نشيني كردند.
هنگامي كه در بانكوك چهارم شديم، اقبال عمومي در راه اندازي تيم هاي هندبال افزايش پيدا كرد، اسپانسرها در برگزاري تورنمنت هاي رسمي بخشي از هزينه  بازيها را متحمل شدند، اما به هر حال ما تابع قانون وضع شده از سوي سازمان ورزش هستيم و به نظر مسئولان آن احترام مي گذاريم.
* شما براي تغيير رأي مسئولان ورزشي چه كاري صورت داديد؟
- ما دوست داريم، در جوي آرام تلاش كنيم و با استدلال و منطق اين ديدگاه را تغيير دهيم، البته ما هم مي پذيريم در رشته هايي كه زنگ تفريح حريفان واقع مي شويم نبايد شركت جوييم ولي فلسفه حضور در مسابقات ورزشي صرفاً كسب مدال نيست. خوشبختانه هندبال در چند سال گذشته مقام هاي خوبي داشته است و توانسته است نظر فدراسيون جهاني را تغيير دهد تا جايي كه سال گذشته به دليل حجم فعاليت هاي صورت پذيرفته در امر توسعه مفتخر به كسب جام شد.
* تكليف سالن اختصاصي نيمه كاره هندبال در تهران چه شد؟
- با مساعدت هاي مهندس مهر عليزاده سالن پيشرفت ۸۰ درصدي داشته است و من مطمئن هستم كه با پيگيري هاي صورت گرفته اين سالن به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد. اگر اين سالن تكميل شود بخش بزرگي از مشكلات هندبال حل خواهد شد. در سال جاري سه مرحله از اردوهاي آمادگي تيم ملي بزرگسالان براي دوحه ۲۰۰۶و تيم جوانان به دليل در اختيار نبودن سالن لغو شد.
* وضعيت سالن در شهرستانها چگونه است؟
- در شهرستانها به جز اصفهان هيچ شهري داراي سالن اختصاصي هندبال نيست و هندبال در مقايسه با ساير ورزش هاي گروهي از وضعيت چندان خوبي برخوردار نيست. به هر شهر كه سفر مي كنم عمده مشكل و حرف مسئولان هيأت ها و تيم ها نداشتن سالن است.
* هر ساله در هنگامه شروع ليگ برتر شاهد انحلال تيم  هاي با سابقه هستيم، امسال وضعيت چطور بود؟
- متأسفانه هنوز جايگاه باشگاه و تيمداري در ورزش ايران تعريف درست نشده است. اكثر باشگاهها دولتي هستند و بر اساس ميلشان در هر رشته اي كه دوست داشته باشند فعاليت مي كنند. همه ساله كار ما اين شده است كه به جاي انديشيدن در مورد كيفيت بخشيدن به بازيها بايد هفته ها، روزها و ساعت هاي متوالي را صرف قانع كردن مديران كارخانجات كنيم تا مبادا تيم سال پيش خود را منحل كنند. امسال هم دو ماه مانده به ليگ برتر چنين وضعيتي بر فدراسيون حاكم بود و با همه تلاش صورت گرفته نتوانستيم مانع از انحلال نماينده مشهد شويم. تازه از همه بدتر اينكه با شروع بازيها هم اين نگراني وجود دارد كه در نيمه راه مسابقات بعضي از تيم ها نتوانند به حركت خود ادامه دهند. اين مشكل تا زماني كه باشگاهها هويت واقعي خود را با حمايت مجلس شوراي اسلامي و دولت به دست نياورند ورزش كشور را آزار مي دهد.
* سازمان تربيت بدني در اين زمينه چه كمكي مي تواند انجام دهد؟
- سازمان تربيت بدني اگر بتواند در همين مقطع تسهيلاتي چون استفاده رايگان براي تمرين و مسابقه در اختيار تيم  هاي شركت كننده در ليگ برتر قرار دهد، كار بزرگي صورت داده است.در بعضي از شهرستانها حتي با دريافت پول از تيم هاي ورزشي به آنان اجازه تمرين و مسابقه در سالن هاي ورزشي داده نمي شود كه اين مطلب باعث دلسردي بخش خصوصي در تيمداري مي شود.

ستارگان آبي جهان
006945.jpg
بهرام توكلي- چندي قبل با گزارش كاملي از دهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا در جريان نتايج به دست آمده توسط ۲۰۱۷ شناگر از ۱۵۷ كشور جهان قرار گرفتيد. اكنون در نظر داريم با بهترين شناگران جهان آشنا شويم. دوران قهرماني، دوران پرمشقت و دوران پرتلاشي است. سالها طول مي كشد تا جواني مستعد با خميره لازم و جوهر ذاتي در دستان پرتوان و تواناي مربي دانا و فهيم قرار گيرد و پس از طي دوراني پرتلاش و تمريناتي سخت و طاقت فرسا به مرز قهرماني رسيده و سپس با تلاشي دو چندان و با بهره گيري از استعداد ذاتي در راه قهرماني جهان قرار گيرد. قرار گرفتن در جايگاه قهرماني جهان هرگز به آساني ميسر نمي گردد و مجموعه عواملي كه برشمرديم مي بايست در يك نفر فراهم گردد تا او به افتخار قهرماني جهان نايل شود،  قهرمانان را ارج نهيم و به داشتن آنها افتخار كنيم كه چنين قهرماني به آساني حاصل نشده است. با ستارگان پرفروغ شناي جهان آشنا شويم.
* مايكل فلپس، Micheal Phelps. او پديده مسابقات قهرماني جهان در بارسلون اسپانيا بود. شناگري كه پس از سالها با ركورد مارك اسپيتز آمريكايي كه موفق شده بود در بازيهاي المپيك مونيخ در پنج رشته ركورد جديدي براي جهان به ثبت برساند برابري كرد و در اين دوره از مسابقات پنج بار ركوردهاي جهان را فرو ريخت، دوبار در مرحله نيمه نهايي در رشته هاي ۱۰۰ متر پروانه و ۲۰۰ متر مختلط انفرادي و خلق سه ركورد جهاني در شناهاي ۲۰۰ متر پروانه و ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر مختلط انفرادي چهار شنا.
مايكل فلپس از خانواده اي ورزشكار در سال ۱۹۸۵ در شهر بالتيمور در ايالت بالتيمور آمريكا يكي از مراكز اصلي شنا در اين كشور به دنيا آمد. مربي او باب بومان يكي از بهترين مربيان حال حاضر جهان است. كسي كه از نوجواني او را تحت نظر قرار داد و تا به امروز كليه تمرينات اين شناگر را به عهده دارد.
فلپس براي اولين بار در ۱۵ سالگي به عضويت تيم ملي درآمد و با شركت در مسابقات المپيك ۲۰۰۰ سيدني در ۲۰۰ متر پروانه مقام پنجم را به دست آورد. در سال بعد يعني در سال ۲۰۰۱ در مسابقات داخلي ايالات متحده خوش درخشيد و مورد توجه ويژه كارشناسان ورزش شنا قرار گرفت و با حضور در نهمين دوره مسابقات شناي قهرماني جهان در فوكوكا ژاپن به اولين مدال طلاي جهاني خود در رشته ۲۰۰ متر پروانه نايل آمد. جوانترين عضو تيم ملي شناي آمريكا را شناگر هميشه پيروز ناميده اند. او اولين كسي است كه ۲۰۰ متر پروانه را در كمتر از ۵۵/۱ دقيقه شنا كرده است. او قول داده است تا در مسابقات المپيك آتن بار ديگر خالق شگفتي گردد و مدالهاي بيشتري را درو كند.

سايه روشن ورزش
باتيستوتا در قطر
006935.jpg

«گابريل  باتيستوتا» بازيكن  آرژانتيني  وارد دوحه  شد تا رسماً كارش  را با باشگاه  جديدش  العربي  قطر آغاز كند.
باتيستوتا در پايان   قراردادش  با اينتر ميلان  به  دوحه  آمده است .
اين  بازيكن  با قراردادي  به  ارزش  ۸ ميليون  دلار براي  مدت  دوسال  به العربي  پيوسته  است . غيراز باتيستوتا، شماري  ديگر از بازيكنان  بزرگ  بازنشسته  فوتبال جهان  و اروپا جذب  فوتبال  پر پول  قطر شده اند، افرادي  همچون : اشتفان  افنبرگ (العربي )، ماريو باسلر (الريان  )، فرانك  لبوف  (السعد).
باتيستوتا نوامبر سال  ۲۰۰۲ با تيم  ملي  آرژانتين  خداحافظي  كرد.
اين  بازيكن  ۳۴ ساله  بهترين  گلزن  تيم  ملي  فوتبال  آرژانتين  است  ودر كشورش  به  او «باتي  گل» لقب  داده اند.
وي  در سال  ۱۹۹۵ بهترين  گلزن  مسابقات  ليگ  باشگاه هاي  ايتاليا شناخته شد.
براي فوتبال ما هم دور نيست روزي كه امثال باتيستوتا وارد ليگ حرفه اي شوند. منتظر باشيد.
قوي ترين مرد ايران
006920.jpg

محراب فاطمي قوي ترين مرد ايران در ۵ سال گذشته براي حضور در رقابتهاي قوي ترين مردان جهان عازم كشور فنلاند شد تا براي اولين بار يك آسيايي در مسابقات قوي ترين مردان جهان حضور يابد.
فاطمي قبل از سفر به فنلاند درخصوص حضورش در اين مسابقات گفت: براي دفاع از نام و جايگاه ورزش كشورم از جان مايه مي گذارم .بسيار خوشحالم كه براي اولين بار در تاريخ برگزاري اين رقابتها يك نفر از كشور ايران و به نمايندگي از قاره آسيا در اين ميدان حضور مي يابد و مطمئن باشيد براي افتخارآفريني و دفاع از جايگاه ورزش كشورم از هيچ تلاشي فروگذار نخواهم كرد.
فاطمي در ادامه اضافه كرد: رقابتهاي قوي ترين مردان جهان همه ساله در يكي از كشورهاي اروپايي برگزار مي شود و در مسابقات امسال نيز ۱۳ نفر از قوي ترين مردان جهان كه اكثرا از قاره آمريكا مي باشند شركت كرده اند و همگي تجربه كافي براي حضور در اين رقابتها رادارند. من بعد از قهرماني درآسيا، وقتي كه احتمال حضورم در اين ميدان حتمي شد، تمرينات بسيار سنگيني را آغاز كردم و در حال حاضر از نظر روحي نيز آمادگي شركت در اين رقابت سنگين را دارم.
فاطمي در پايان در مورد تمرينات و نحوه گزينش خود به عنوان نماينده ايران بيان كرد: با صحبتهايي كه مسئولين كميته قوي ترين مردان ايران با فدراسيون جهاني داشته اند قرار شد يك نفر از ايران به نمايندگي قاره آسيا در اين رقابتها حضور يابد كه با اعلام فدراسيون حدود ۶۰ نفر براي تست گيري ثبت نام كرده اند و در پايان از بين من، حسين فاطمي برادرم و محمدرضا قرائي، من به عنوان ملي پوش و نماينده ايران برگزيده شدم، تمريناتم را حدود يك ماه است كه در اردوي اختصاصي و زير نظر خودنگاه مربي زحمتكش تيم ملي پاورليفتينگ شروع كرده ام و فكر مي كنم به ۸۰درصد آمادگي لازم رسيده باشم.
فوتبال حرفه اي را بپذيريم
حضور بازيكنان خارجي در فوتبال كشورمان را به فال نيك بگيريم و از اين قضيه در هر شكل و اندازه اي كه قبول داريد استقبال كنيد تا فوتبال حرفه اي ماجا بيفتد . نگاه نكنيم كه چه كسي از كجا آمده است انتظار هم نداشته باشيم كه حتما از ايتاليا، اسپانيا، انگليس و آلمان به ايران بيايند. نه پولش وجود دارد و نه موقعيتش. در همين هلند كه مركز تربيت بازيكنان بزرگ است اكثر بازيكنان درجه دوم آفريقايي و عرب توپ مي زنند. در آ غاز هر حركتي مشكلاتي وجود دارد اما به مرور شرايط مناسب مي شود. مگر روزي كه سپاهان دو بازيكن از ارمنستان آورد، اكثر همين مطبوعاتي هاي خودمان با تمسخر به آنها نگاه نكردند. اما همين دو بازيكن به مرور در سپاهان جا افتادند و تبديل به مهره هاي اصلي در قهرماني سپاهان شدند. حالا از مالي، مالاوي، كنيا، زامبيا و هر كجاي ديگر بازيكني به فوتبال ما وارد مي شود، ورود آنها را به فال نيك بگيريم و زمينه هاي پذيرش را براي آنها آماده مي كنيم تا فوتبال ما تمرين زندگي حرفه اي داشته باشد. نگاهمان را نيز نسبت به تمام اين حركت ها مثبت كنيم تا نتيجه بگيريم.

آشنايي با باشگاه هاي ايتاليا
رجيانا
سال تأسيس: ۱۹۱۴
نام رسمي: رجيانا كالچيو
006915.jpg

نام مستعار: آمارانتي
رئيس باشگاه: پاسكواله فوتي
مدير باشگاه فوتبال: گابريل مارتينو
سرمربي: لوئيجي دي كانيو
آدرس سايت: www. Regginacalcio.it
ورزشگاه اختصاصي: اونسته كرانيلو (۲۷ هزار نفر)
زمين تمرين: مجموعه ورزشي اس آگاتا
لباس اصلي: پيراهن سرخ
لباس دوم: سفيد
حامي مالي: كافه مائورو
طراح لباس: آسيكس
بهترين گلزن تمام دوران: محمد كالون (يازده گل)
بيشترين حضور: لورنتزو استوويني (۶۶ بازي)
بهترين عنوان سري A : دوازدهم (۲۰۰۰-۱۹۹۹)
بازيكنان تازه وارد:
بايوكو (هافبك- يوونتوس)، بوناتزولي (مهاجم- پارما)، فالزيني (مدافع- پارما)، هوتك (هافبك- اسلاوياپراگ)، سوتيل (مدافع- اودينزه) و مارتينزو استلونه (ناپولي)
بازيكنان خارج شده:
كانيرا (بوردو)، مامده (مسينا)، پيريني (اودينزه)، ساولدي (ناپولي) و زوپتي (اسكولي)
اهداف خريد:
كاريني (دروازه بان- يوونتوس) و تافارل (دروازه بان- پارما)
006925.jpg

اقبال بلند
تيم رجيانا خوش اقبال ترين تيم كالچيو بود كه با كسب مقام چهاردهم در فصل پيش بقاي خود را در اسكودوتو تضمين كرد. در اين راه دشوار لوئيجي  دي كانيو ۴۶ ساله نقش بزرگي داشت. او جانشين بورتو لوموني شد. اين مربي سابقه رهبري در تيم هاي ناپولي و اودينزه را هم دارد. او بيشتر تمايل به سيستم ۲-۴-۴ و ۲-۵-۳ دارد.
رجيانا در ۱۰ سال اخير دوران متلاطمي را پشت سر گذاشت. اين تيم از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹ در سري B حضور داشت و سرانجام بعد از ۴ فصل موفق شد به سري A قدم بگذارد. رجيانا طي سالهاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ در دسته  اول كالچيو باقي ماند و همواره در زمره تيم هاي پائين جدول بود.
اولين تيم باشگاهي در شهر جوكالابريا در سال ۱۹۱۴ شكل گرفت كه نقطه آغاز فعاليت تيم رجيانا از اين سال بود.
شهر، جوكالابريا در جنوب ايتالياست و همواره از مناطق فقيرنشين اين كشور به حساب مي آيد. اين تيم به دليل اينكه از نظر اقتصادي در تنگنا بود مجبور شد چهل سال در دسته جات مختلف به فعاليت بپردازد.
در سال ۱۹۶۵ رجيانا سرانجام از دسته سوم به دسته اول صعود مي كند. اين بزرگترين رويداد باشگاه در آن سالها به شمار مي رفت.
هواداران رجيانا ۹ سال به همراه بازيكنان اين تيم در رقابت هاي دسته  دوم تلاش مي كردند تا تيم به سري A صعود كند اما اين اتفاق نه تنها رخ نداد بلكه سير نزولي باشگاه تا سقوط به دسته چهارم (C2) را در پي داشت. در سال ۱۹۸۶ اين تيم در آستانه ورشكستگي قرار گرفت اما گروهي از سرمايه داران جوان اين شهر كه در رأس آنها پاسكواله فوتي قرار داشت براي ياري رساندن به اين تيم پا پيش گذاشتند.
در سال ۱۹۹۹ مهمترين هدف باشگاه تحقق مي يابد تا براي اولين بار اين تيم به سري A صعود كند. انتظار ۸۸ ساله پايان يافت تا تجربه دلپذير حضور در جمع بزرگان ايتاليا در ياد همه بازيكنان باقي بماند.
رجيانا ۲۴ هزار عضو دارد و در حاليكه جنوب ايتاليا همواره نامش با ناپولي بر سر زبانها بود حالا به رجيانا افتخار مي كند.
006940.jpg

ستاره خاور دور
در جنوب ايتاليا هرگاه پيراهن شماره ۱۰ مطرح مي شود علاقه مندان به اين رشته به ناگاه به ياد ستاره افسانه اي ناپل ديه گو مارادونا مي افتادند. اما اكنون ناكامورا مهاجم ژاپني رجيانا در هر گوشه اي از شهر كه ظاهر مي شود مجبور است به دليل محبوبيتش به علاقه مندان خودش امضا دهد .او از تيم يوكوهاما مارينوس به رجيانا آمد. او فصل پيش يكي از بازيكنان ثابت تيمش بود و تنها در ۲ بازي حضور پيدا نكرد. او در مجموع ۳۲ بازي ۷ گل براي رجيانا به ثمر رساند.
اين بازيكن ژاپني ۲۵ ساله در توكيو متولد شده است و يكي از مهاجمان قابل اعتماد تيم به شمار مي رود.
او طي ۵ سال بازي در يوكوهاما مارينوس ۱۴۰ بازي انجام داده و ۳۶ گل به ثمر رسانده است.
امليانو بوناتزولي بازيكن شماره ۸ رجيانا بزرگترين صيد اين فصل تيم به حساب مي آيد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
روزنت
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |