پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۳ - Aug. 21, 2003
واكنش جهاني به بمب گذاري بغداد ؛
همه محكوم كردند
مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق با صدور بيانيه اي حمله به دفتر سازمان ملل را به شدت محكوم كرد
010345.jpg
حمله به دفتر سازمان ملل در بغداد با واكنش يكپارچه و هماهنگ جهاني روبرو شد. تقريبا همه كشورهاي جهان و بسياري از سازمان ها و اتحاديه هاي بين المللي و منطقه اي اين اقدام را تروريستي توصيف كردند و در عين حال بسياري نيز از ادامه حضور نظامي آمريكا در عراق انتقاد كردند.
در حمله اي كه روز سه شنبه توسط يك كاميون انباشته از موادمنفجره به مقر سازمان ملل در بغداد شد دست كم ۲۴ نفر كشته و بيش از ۱۱۰ تن ديگر زخمي شدند. سرجيو دوملو نماينده دبير كل سازمان ملل در عراق نيز از جمله كشته شدگان است.
در پي اين حادثه پرچم سازمان ملل به حال نيمه افراشته درآمد و پرچم كشورهاي عضو براساس عرف و قواعد سازمان ملل پايين كشيده شد.
محكوميت حمله
شماري از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق از جمله محمد بحرالعلوم از روحانيون شيعه عضو شورا، احمد چلبي و مجلس اعلاي انقلاب اسلامي با صريح ترين بيان اين حمله را محكوم كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد مجلس اعلا با صدور بيانيه اي اعلام كرد: حمله به مقر سازمان ملل متحد و كشته شدن دهها نفر از جمله نماينده ويژه دبيركل اين سازمان بار ديگر پستي روشهايي را كه باقيمانده هاي رژيم سابق و طرفداران جديد آنان استفاده مي كنند تا عراق به صورت ويران، تخريب شده و ضعيف باقي مانده و در معرض انواع ماجراجويي ها، جنگها و درگيريها باشد، ثابت مي كند.
در بخش ديگري از بيانيه اين مجلس كه رياست آن را آيت الله سيد «محمد باقر حكيم» به عهده دارد، آمده است: اين اقدام در پي يك سلسله عمليات عليه تأسيسات نفتي، شبكه هاي آب و برق و موارد ديگر صورت گرفت كه همه آنها به منظور ايجاد بي ثباتي و ترس در ميان شهروندان براي عدم بازگشت كشور به روند زندگي طبيعي خود انجام شد تا در بر روي گروهك ها، اقدامهاي تروريستي و خشونت باز باشد و (اين اقدامها) به عنوان بهترين موضع منظور شود.
عوامل حمله
درباره عوامل حمله اظهارنظرهايي كمابيش مشابه ابراز شد.
شوراي حكومت انتقالي عراق هواداران صدام حسين رئيس جمهوري مخلوع عراق يا تروريستهاي خارجي كه از طريق مرزها به عراق نفوذ كرده اند را به دست داشتن در انفجار متهم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد در بيانيه شوراي حكومت انتقالي عراق آمده است اين شورا تأكيد مي كند كساني كه در اين جنايت دست داشتند يا از هواداران نظام مخلوع يا تروريستهايي هستند كه از طريق مرزها به عراق نفوذ كرده اند.
در ادامه اين بيانيه آمده است آنها آخرين نفسهايشان را در خاك عراق مي كشند.
«پل برمر» حاكم آمريكايي عراق نيز در مصاحبه اي گفت كه ممكن است خارجياني كه از مرز سوريه وارد عراق شده اند مسئول حمله به مقر سازمان ملل متحد در بغداد باشند.
برمر در گفت وگو با شبكه خبري آمريكايي «اي بي سي» تصريح كرد: بمب بسيار بزرگ و قوي بود، ممكن است در بغداد ساخته شده باشد، و امكان دارد خارجي ها آن را ساخته باشند، تروريستهاي خارجي در عراق حضور دارند.
برمر به صورت خاص تروريستهايي كه از سوريه وارد عراق مي شوند را مسئول حملات فراواني خواند كه عليه نيروهاي ائتلاف آمريكايي و انگليسي در اين كشور صورت مي گيرد.
سي ان ان به نقل از كارشناسان آمريكائي كه پيرامون شبكه القاعده تحقيق مي كنند، گفت: «انفجار مقر سازمان ملل در عراق، كار مسلمانان افراطي القاعده بوده است.»
سي ان ان با اشاره به اينكه حمله به ساختمان سازمان ملل در عراق نشانگر توجه خاص القاعده به اين كشور به عنوان قطبي مهم براي انجام مقاصدش بوده است، افزود: از اين پس خطر حملات اين گروه در عراق به مراتب بيش از آنچه خواهد بود كه تاكنون از سوي بقاياي حزب بعث و طرفداران صدام حسين صورت مي گرفت.
اما «دونالد رامسفلد» وزير دفاع آمريكا روز سه شنبه در يك كنفرانس خبري در كلمبيا گفت كه اطلاعي درباره عاملان انفجار دفتر سازمان ملل در بغداد ندارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير دفاع آمريكا در كنفرانس خبري خود در بوگوتا افزود: راهبرد نيروهاي مستقر در عراق به رهبري آمريكا در اين كشور تغيير نخواهد كرد.
نقل و انتقالات
درباره جابجايي و تحركات تازه نيروهاي ائتلاف پس از انفجار بغداد اظهارنظرها قدري متفاوت بود.
«سالم لون» سخنگوي سازمان ملل در بغداد گفت :پس از اين حمله، هيچ برنامه اي براي انتقال جمعي كاركنان سازمان ملل وجود ندارد اما يكي از كاركنان عراقي سازمان ملل ديروز اعلام كرد كه در پي حمله روز سه شنبه به دفتر اين سازمان در بغداد، كاركنان خارجي سازمان ملل مستقر در موصل به اربيل انتقال يافته اند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از موصل، منبع مذكور توضيح داد: كاركنان بين الملل به عنوان يك اقدام بازدارنده امنيتي روز سه شنبه ساعت شش بعدازظهر به اربيل منتقل شدند.
براساس اين گزارش منطقه كردستان كه ظرف ۱۲ سال گذشته تحت سلطه رژيم صدام حسين قرار نداشت از زمان سرنگوني ديكتاتور بغداد در نهم آوريل امن ترين منطقه بشمار مي رود.
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد نيز ديروز اعلام كرد به رغم بمب گذاري، سازمان ملل به فعاليت خود در عراق ادامه خواهد داد.
عنان در كنفرانس خبري خود در فرودگاه استكهلم پيش از بازگشت به نيويورك اظهار داشت: ما همچنان به مأموريت خود كه شوراي امنيت سازمان ملل بر عهده ما گذاشته است، ادامه خواهيم داد.
بازتاب ها و اظهارنظرها
*روزنامه واشنگتن پست، انفجار مقر سازمان ملل در بغداد را سير صعودي و دراماتيكي عمليات تروريستي بر ضد مواضع بين المللي و ساير مواضع نظامي در عراق توصيف كرد و آن را خطرناكترين تهديد بر ضد نيروهاي آمريكايي كه عراق را به اشغال خود درآورده اند، دانست.
اين روزنامه افزود: اگر چه اين حمله به طور مستقيم نيروهاي آمريكايي را هدف قرار نداد، اما در واقع تهديدي براي آمريكا كه نيروهاي آن محافظت از مقر سازمان ملل در بغداد را بعهده دارند به شمار مي آيد بويژه اينكه كاخ سفيد در اصل تمايلي به مشاركت سازمان ملل در عراق پس از جنگ نداشت.
*جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا روز سه شنبه با اشاره به انفجار مقر سازمان ملل در بغداد گفت: تروريست ها امروز مقر سازمان ملل در بغداد را هدف قرار داده اند و كساني را در اين ساختمان هدف گرفتند كه در تلاش براي بازسازي و مراقبت هاي پزشكي مردم عراق مشغول بكار بودند.
رئيس جمهوري آمريكا افزود: تروريست ها بار ديگر خواري خود را با كشتن مردم بيگناه نشان دادند. آنها از پيشرفت هراس دارند و تنفر خود را نسبت به صلح در عراق آشكار كردند. آنها دشمن مردم عراق و دشمن هر ملتي هستند كه در جستجوي كمك به مردم عراق مي باشد.
*شوراي حكومت انتقالي عراق سه روز عزاي عمومي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه اين شورا همچنين اعلام كرد يك بناي عمومي را به نام سرجيو ويه را دوملو نماينده ويژه سازمان ملل در عراق كه در بمب گذاري ديروز كشته شد نامگذاري خواهد كرد.
*لوييز ايناسيو لولا دا سيلوا رئيس جمهوري برزيل به مناسبت مرگ سرجيو ويرا دوملو نماينده برزيلي دبير كل سازمان ملل در عراق سه روز عزاي عمومي اعلام كرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي برزيل، لولا از دوملو به عنوان برجسته ترين ديپلمات بين المللي كشورش نام برد و با لحني حزن انگيز در برابر خبرنگاران او را «قرباني ديوانگي تروريسم» خواند.
*سخنگوي پل برمر حاكم آمريكايي عراق ديروز گفت پليس عراق با كمك پليس فدرال آمريكا اف بي اي مسئوليت تحقيق درباره حمله با كاميون بمب گذاري شده به دفتر سازمان ملل در بغداد را بر عهده گرفت.
پليس فدرال آمريكا اف بي اي قبلا در تحقيق درباره حمله مرگبار با خودروي بمب گذاري شده در هفتم اوت در مقابل سفارت اردن در بغداد كه چهارده كشته و پنجاه زخمي برجاي گذاشته بود با پليس عراق مشاركت كرده است.
*مري رابينسون كميسر عالي پيشين حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت حمله به مقر اين سازمان در بغداد ضربه بزرگي به سازمان ملل به شمار مي رود و شوراي امنيت بايد قطعنامه جديدي درباره مأموريت نمايندگي اين سازمان در عراق تصويب كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از لندن خانم رابينسون در شبكه راديويي بي.بي.سي گفت اين حمله ضربه بزرگي به سازمان ملل بود اما اين مسئله لزوم اختيارات گسترده و حضور بيشتر اين سازمان را در عراق ايجاب مي كند.
*پاپ ژان پل دوم رهبر كاتوليكهاي جهان ديروز در پي دو عمليات بمب گذاري در بغداد و بيت المقدس كه دست كم ۳۶ كشته و صدها زخمي بر جا گذاشت خواستار توقف چرخه خشونت در خاورميانه شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كاستل گاندولفو پاپ در اجتماع عمومي هفتگي خود در محل سكونت تابستاني خود در بيرون رم خطاب به زائران گفت اخبار فاجعه آميز بمب گذاري هاي بغداد و بيت المقدس فقط موجب غم و اندوه عميق و انزجار همگاني است.
*روزنامه گاردين نوشت شهروندان عراق و آمريكا قرباني آزمندي دولت آمريكا هستند.
اين روزنامه در شماره ديروز خود در مقاله اي با عنوان در تكبر يك امپراتوري افزود: آشفتگي در عراق نتيجه مستقيم استعمارگري پير آمريكا و انگليس است و مصيبتي كه در نيويورك و شهرهاي اطراف آن با قطع برق رخ داد آنچنانكه بسياري از مردم شتابزده فرض كردند ناشي از تروريسم نبود بلكه پيامد ديدگاه سرمايه داري دولتمردان آمريكا بود.
*عبدالله گل معاون نخست وزير و وزير امور خارجه تركيه، گفت: انفجار مقر سازمان ملل در بغداد تأثيري در مسأله اعزام نيروي نظامي تركيه به عراق نخواهد داشت.
عبدالله گل، در گفتگو با خبرنگاران افزود: انفجار روز گذشته در بغداد نشان مي دهد كه بي ثباتي در آن كشور ادامه خواهد داشت.
وي گفت: همه خواهان برقراري ثبات و امنيت در عراق هستند و تركيه براي تحقق آن تلاش مي كند.

زندگينامه دوملو
010350.jpg
«سرجيو ويرا دو ملو» نماينده  ويژه  دبيركل  سازمان  ملل  كه  روز سه شنبه بر اثر انفجار مقر سازمان  ملل  در بغداد كشته  شد، در روز ۱۵ مارس  ۱۹۴۸ درشهر «ريو دو ژانيرو» برزيل  به  دنيا آمد و پس  از مراحل  مقدماتي  تحصيلي براي  ادامه  تحصيلات  به  پاريس  رفت  و در رشته  فلسفه  وعلوم  انساني  از دانشگاه پاريس  با درجه  دكتري  فارغ  التحصيل  شد.
به گزارش ايرنا از سازمان ملل دو ملو از سال  ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۱ در دبيرخانه  كميسارياي  عالي  سازمان  ملل در امور پناهندگان  در ژنو خدمت  كرد، در سال  ۱۹۷۱ به  بنگلادش  رفت  و سپس  درسالهاي  ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۴ در جنوب  سودان  خدمت  كرد.وي  در سالهاي  ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ در مشاغل  مختلف  كميسارياي  عالي  سازمان  ملل  در قبرس ، موزامبيك  و پرو خدمت  كرد و سپس  در سال  ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۳ به  خدمت  خوددر سازمان  ملل  باعنوان  مشاور ارشد سياسي  در نيروهاي  موقت  حافظ صلح  سازمان ملل  در ناقوره  لبنان  ادامه  داد.
وي  در سالهاي  ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ بعنوان  معاون  رئيس  خدمات  كاركنان  كميسارياي عالي  سازمان  ملل  در مقر اين  سازمان  در ژنو خدمت  كرد و در سالهاي  ۱۹۸۶تا ۱۹۸۷ در اين  نهاد به  خدمت  خود ادامه  داد و در سالهاي  ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰بعنوان  مدير دفتر منطقه اي  آسيا و اقيانوسيه  كميساريا انتخاب  شد.
نماينده  ويژه  دبيركل  سازمان  ملل  در آخرين  دهه  سال  ۲۰۰۰ به  خدمت  دركميسارياي  عالي  سازمان ملل  پناهندگان  و در حل وفصل  بحرانهايي  نظير بروندي ،آلباني ، كامبوج ، بوسني  و هرزگوين  و يوگسلاوي ، دستيار دبيركل  سازمان  ملل  درامور كميسارياي  عالي  سازمان  ملل ، هماهنگ كننده  كمكهاي  اضطراري  سازمان  ملل  و نماينده  ويژه  دبيركل  در كوزوو انتخاب  شد و در اكتبر ۱۹۹۹ تا ماه  مي ۲۰۰۲ در تيمور شرقي  نقش  مهمي را برعهده  گرفت .وي  از ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۲ تا زمان  از دست  دادن  جان  خود، سمت  كميسر عالي حقوق  بشر سازمان  ملل  را برعهده  داشت  و با حفظ سمت  از سوي  دبيركل  سازمان ملل  بعنوان  نماينده  ويژه  دبيركل  در امور عراق  انتخاب  شده  بود.
آخرين گفتگو
نماينده  ويژه  كوفي  عنان  در بغداد پيش  از كشته  شدن  درگفتگو با شبكه العربيه  نقش  سازمان  ملل  را در عراق  نامشخص  دانسته  بود.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه  سرجيو دوملو نماينده  ويژه  كوفي عنان  دبير كل  سازمان  ملل  در بغداد پيش  از وقوع  حادثه  انفجار در بغداددرگفتگو با اين  شبكه  ضمن  اعتراف  به  نامشخص  بودن  نقش  سازمان  ملل  در عراق  و تلاش  وي  براي  گسترش  دامنه  مشاركت  اين  سازمان  در مسايل  مربوط به  عراق ، اظهار داشت:  سازمان  ملل  با استفاده  از قطعنامه  ۱۴۸۳ نقش  خود را در عراق  تعيين  كرد ، نقشي  كه  ما به  جرات  مي توانيم  آن را مبهم  و غير واضح  بناميم .
نماينده  ويژه  كوفي  عنان  در بغداد افزود: درعراق  نقش  نيروهاي  ائتلاف بسيار واضح  است  ، و در اين  ميان  فقط سازمان  ملل  است  كه  نمي داند در عراق  چه  بايد بكند و ما با همه  اين  اوصاف  همه  تلاش  خود را به  عمل آورديم  تاسازمان  ملل  نيز درعراق  در مسايل  سياسي  نقش  خود را ايفا كند. دوملو افزود: ما همه  تلاش  خود را به  كار مي گيريم  تا شوراي  حكومت  انتقالي  عراق  از نقش  مهمي در اين  كشور برخوردار باشد و تلاش  هاي  ما نتايجي  را به  همراه  خواهد داشت .

درگيري طرفداران و مخالفان دولت ونزوئلا
010355.jpg
گزارشهاي  خبري  حاكيست  كه  سه شنبه  شب  چندنقطه  شهركاراكاس  پايتخت  ونزوئلا صحنه  درگيري  بين  طرفداران  و مخالفان  هوگو چاوز  رييس  جمهور اين  كشور بوده است .
به گزارش ايرنا از مادريد، اين  گروهها به  مناسبت  فرارسيدن  بيستم اوت ( ۲۹ مرداد) پايان  نيمه اول  دوران  رياست  جمهوري  چاوز  به  طور همزمان  اقدام  به  برپايي  برنامه هايي در چند نقطه  پايتخت  كردند.
به  گزارش  تلويزيون  محلي  گلوبوويسيون  ، طرفداران  چاوز  براي  تجليل  ازحكومت  وي  اين  برنامه ها را ترتيب  دادند.
گروههاي  مخالف  نيز با اين  انگيزه  كه  از روز چهارشنبه  مي توانند فرايندبرگزاري  همه پرسي  براي  ادامه  يا پايان  حكومت  چاوز را به  جريان  اندازند ،در خيابانهاي  كاراكاس  به  شادماني  پرداختند.
نمايندگان  دولت  و گروههاي  مخالف  در ونزوئلا براي  پايان  دادن  به  بحران و رويارويي هاي  سياسي  كشور، سه  ماه  پيش  باميانجيگري  سازمانهاي  بين المللي تصميم  به  برگزاري  همه  پرسي  مزبور گرفتند.
طبق  قانون  اساسي  ونزوئلا امكان  برگزاري  چنين  همه پرسي  براي  تمام  مقامهاي انتخابي  در كشور هنگامي  كه  نيمه  دوره  قانوني  مسئوليت  آنان  فرا رسد، وجوددارد.
روزنامه  محلي  ال اونيورسال  نيزگزارش  داد كه  در سه روز گذشته  آشوبهايي  درميدان  آلتاميرا، ميدان  بوليوار وخيابان  ويكتوريا رخ  داده  است .
اين  آشوبها دربرخي  از نقاط به  مسدود شدن  خيابانهاي  شهركاراكاس  انجاميدكه  پليس  با استفاده  از گاز اشك  آور تلاش  كرد تا تظاهركنندگان  را متفرق  وآمد و شد را برقرار سازد.
گزارشهاي  مختلف  حاكيست  كه  در مناطق  ماركايبوو سان  كريستوبال  ، والنسياو مارگاريتا واقع  در نقاط مختلف  ونزوئلا نيز تظاهرات  و درگيريهاي  مشابهي روي  داده  است .
تاكنون  گزارشي  از زيانهاي  جاني  و مالي  اين برخوردها از سوي  مقامات رسمي  انتشار نيافته  است .

گورباچف باز مي  گردد
010360.jpg
حزب  سوسيال  دمكرات  روسيه  از احتمال  بازگشت  ميخائيل  گورباچف آخرين  رئيس جمهوري  اتحاد  جماهير شوروي  سابق به  عرصه  سياسي  خبر داد.
به  گزارش  واحد مركزي خبر به نقل از روزنامه  البيان  سخنگوي  اين  حزب  با بيان  اين  مطلب  افزود احتمالاً ميخائيل  گورباچف  خود را نامزد انتخابات  عمومي  كه  هفتم  دسامبر برگزار مي شود خواهد كرد.
اين  سخنگو افزود سرگرم  بررسي  اين  موضوع  با گورباچف  هستيم . البيان  نوشت  تحليلگران  معتقدند حزب  سوسيال  دمكرات  ممكن  است  براي  كسب  راي  لازم  براي  ورود به  پارلمان  با مشكل  مواجه  شود.
اين  در حالي  است  كه  آنها معتقدند حزب  كمونيسم  و به  دنبال  آن  حزب  اتحاد كه  ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  به  آن  وابسته  است  در اين  انتخابات  پيروز شوند.
البيان  افزود با وجود اينكه  گورباچف  ۷۲ ساله  به  علت  اجراي  سياست  باز و نقش  در پايان  دادن  به  جنگ  سرد از وجهه  مردمي  در غرب  برخوردار است  اما قشر عظيمي  از روس ها وي  را مسئول  فروپاشي  اتحاد جماهير شوروي  سابق  مي دانند و علاقه اي  به  وي  ندارند.

رئيس جمهوري جديد ليبريا هفته آينده انتخاب مي شود
رئيس  جمهوري  جديد ليبريا و معاون  وي  تا هفته آينده  برگزيده  خواهند شد.
به  گزارش  واحدمركزي  خبر از ابيجان  به  نقل  از خبرگزاري  پانا هيجده  حزب  سياسي  ليبريا و سازمان  هاي  جامعه  مدني  با معرفي  سه  نامزد براي  هر يك  از اين  سمت ها، به  دولت  حاكم  فعلي  و دو گروه  شورشي ، لورد و مدل  اجازه  مي  دهند، رئيس  جمهوري  و معاون  جديد دولت  انتقالي  را انتخاب  كنند.
براساس  توافق  نامه  تقسيم  قدرت  در ليبريا كه دوشنبه  گذشته  در اكرا پايتخت  غنا امضا شد، اعضاي  دولت انتقالي  ازميان  نمايندگان  دولت، دو گروه  شورشي  لورد و مدل ، احزاب  سياسي، جامعه  مدني  و نمايندگان  مناطق  ليبريا انتخاب  خواهند شد.
در دولت  جديد سمت  هاي  رئيس  جمهوري  و معاون  وي  به  اشخاصي  خارج  از وابستگي  به  طرف  هاي  درگير در مناقشه  ليبريا سپرده  خواهد شد، دولت  انتقالي  جديد ليبريا به  اين  ترتيب  از چهارده  اكتبر آينده  قدرت  را در دست  خواهد گرفت  و تا دو سال  فعاليت  خواهد كرد.

نمايندگان كنگره آمريكا به قره باغ رفتند
هيئتي  از كنگره  آمريكا ديروز عازم  جمهوري  خود خوانده  قره  باغ شد.
به گزارش  واحد مركزي  خبر، راديو آذري  برون  مرزي  به نقل  از خبرگزاري  نويان توپان  اعلام  كرد، هيئتي  ده  نفره  از نمايندگان  كنگره  آمريكا وارد خانكندي  مركز اين  جمهوري  شده اند.
براساس   اين  گزارش  قرار است  هيئت  اعزامي كنگره  آمريكا با مقامات  قره باغ از جمله  اركادي  غوكاسيان  رئيس   اين  جمهوري  خود خوانده  ديدار و گفت وگو كنند. چشم  انداز حل  مناقشه  قره  باغ ، ادامه  فعاليت  گروه  مينسك ، مسئله  كشتار ارامنه  در سال  ۱۹۱۵، بررسي  نحوه  هزينه  كمكهاي  مالي  آمريكا در قره  باغ از محورهاي   اين  گفتگوها اعلام  شده  است . سال  گذشته  نيز تعدادي  از نمايندگان  كنگره  آمريكا با ارسال  نامه اي  به  رئيس  جمهوري   اين  كشور خواستار شناسايي  رسمي اين  جمهوري  خود خوانده بعنوان  يك  كشور از طرف  واشنگتن  شدند.
كنگره  آمريكا براي  سال ۲۰۰۴ در حدود بيست  ميليون  دلار كمك  مالي  براي جمهوري  خود خوانده  قره باغ  در نظر گرفته  است .

خبرهاي كوتاه
* وزير امور خارجه پاكستان خواستار گفت وگوي نتيجه بخش با هند براي حل مسايل دوجانبه از جمله كشمير شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد به نقل از مطبوعات پاكستان خورشيد محمود قصوري افزود: صلح منطقه اي و جهاني براي پيشرفت اقتصادي و ثبات سياسي در كشورها لازم و ملزوم يكديگر هستند. وزير امور خارجه پاكستان همچنين با اظهار اينكه برقراري آتش بس در بين نيروهاي متخاصم در خط كنترل امري آسان و امكان پذير است. بار ديگر اتهامات وارده به كشورش مبني بر حمايت از تروريسم فرامرزي را به شدت رد كرد.
در همين حال هيئتي از كانون وكلاي دادگستري و حقوقدانان هند به زودي وارد پاكستان خواهند شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام آباد به نقل از مطبوعات پاكستان اعضاي اين هيئت كه ۱۳ روز ديگر و با هدف حسن نيت وارد پاكستان مي شوند با برخي از مقامات قضايي و همتايان خود ديدار و گفت وگو خواهند كرد.
* خبرگزاري بلژيك اعلام كرد دو تن هنگام تلاش براي ساختن بمب با ماده انفجاري تي ان تي بر اثر انفجار اين مواد در شرق اين كشور بشدت زخمي شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل بر اثر انفجار اين مواد يكي از قربانيان از ناحيه دست و ديگري از ناحيه صورت دچار جراحات شديد شدند. پليس به جزئيات بيشتري درباره هويت اين افراد و نيز شرايط انفجار كه اندكي پس از نيمه شب گذشته روي داد اشاره اي نكرد.
مأموران خنثي سازي بمب به منظور اطمينان از پاكسازي محل از مواد منفجره در منطقه مستقر شده اند.
* رئيس كميته امور بين الملل دوماي روسيه، حمله نظامي اين كشور به گرجستان را حق مسكو دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو به نقل از خبرگزاري قفقاز پرس ديميتري راگزين در مصاحبه با روزنامه روسيسكايا گازتا چاپ مسكو افزود: روسيه تنها از اين طريق مي تواند از رخنه تروريستها به خاك خود جلوگيري كند.
براساس اين گزارش وي در توجيه سخنان خود افزود: روسيه به علت پناه دادن گرجستان به تروريستها و حمايت از آنها ناتواني در مبارزه با تروريسم و رويگرداني از پذيرش پيشنهادات جامعه بين المللي مي تواند به اين كشور حمله كند.
سخنان اين مقام روسيه در مطبوعات گرجستان بازتاب گسترده اي داشت و از آن بعنوان اعلان جنگ مسكو بر ضد تفليس نام برده شده است. هنوز از واكنش رسمي گرجستان به اظهارات رئيس كميته روابط بين الملل دوماي روسيه گزارشي منتشر نشده است.
* برادر تصويربردار رويتر كه سه روز پيش در عراق كشته شد علت اين حادثه را اطلاعات وي درباره كشته هاي نظاميان آمريكايي اعلام كرد.
به گزارش روزنامه البيان نظمي دانا گفت: برادرش موفق به كشف يك گور دسته جمعي مربوط به نيروهاي آمريكايي شده بود كه به دست نيروهاي مقاومت عراق كشته شده بودند.
وي افزود: آمريكايي ها عمدا و با وجوديكه مي دانستند «مازن دانا» خبرنگار است وي را كشتند.
برادر مازن دانا تصريح كرد: برادرش حتي با اجازه نيروهاي آمريكايي به آن مكان براي فيلمبرداري رفته بود.
* شش نفر از هواداران فرقه ممنوع شده فالون گونگ چين ديروز براساس قانوني جديد در بلژيك از جيانگ زمين رئيس جمهور پيشين چين و دو نفر از دستياران ارشد وي به اتهام جنايت عليه بشريت شكايت كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بروكسل جرج هانري بوتيه وكيل اين شش نفر بعد از ارائه اين شكايت به دادستانهاي فدرال گفت در اين شكايت ۳۰ صفحه اي جيانگ زمين كه اكنون رياست ارتش چين را در اختيار دارد به جنايت عليه بشريت، شكنجه و نسل كشي متهم شده است.
* رئيس جمهور روسيه ديروز با همتاي پاكستاني خود تلفني گفت وگو كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو به نقل از اينترفاكس در اين گفت وگوي تلفني روساي جمهور دو كشور درباره نتايج همكاريهاي روسيه و پاكستان به ويژه در توسعه همكاريهاي اقتصادي و بازرگاني با يكديگر تبادل نظر كردند.
در اين گفت وگوي تلفني روساي جمهور دو كشور همچنين درباره اقتصاد روسيه در زمينه گسترش روابط با سازمان كنفرانس اسلامي بحث شد.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در جريان سفر هفته گذشته خود به مالزي درخواست اين كشور را براي عضويت در سازمان كنفرانس اسلامي مطرح كرد. روسيه با ۲۰ ميليون مسلمان كه حدود ۱۴ درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي دهند و همسايگي با پنج كشور اسلامي خواهان گسترش روابط با سازمان كنفرانس اسلامي است.

هيات سناي آ مريكا به تركيه رفت
به  دنبال  سفر هياتي  از مجلس  نمايندگان  آمريكا به  تركيه  ، يك  هيات  ازسناي  آمريكا نيز براي  گفتگو با مقامات  اين  كشور، سه شنبه  شب ، وارد آنكارا شد.
رياست  اين  هيات  را ريچارد لوگار رييس  كميته  روابط خارجي  سناي  آمريكا برعهده  دارد.
لوگار، طي  سخناني  در فرودگاه  آنكارا گفت : در ديدار با مقامات  تركيه  درخصوص  مسائل  مورد علاقه  دوكشور و روابط دوجانبه  بحث  و تبادل  نظر خواهد كرد.
هيات  سناي  آمريكا قرار است  با عبدالله  گل  وزير امور خارجه  ،وجدي  گونول  وزير دفاع ، جميل  چيچك  وزير دادگستري  و ژنرال  حلمي اوزكوك رييس  ستاد ارتش  تركيه  ديدار و گفتگو كند.

۲۳ وزارتخانه عراق تعيين شد
ابراهيم جعفري رئيس دوره اي شوراي انتقالي حكومت عراق گفت: اين شورا ۲۳ وزارت را مشخص كرده و ممكن است تعداد وزارتخانه ها به بيش از اين نيز افزايش يابد.
به گزارش خبرنگار واحد مركزي خبر به نقل از يك هفته نامه عراقي، جعفري اعلام كرد: تشكيل چند وزارتخانه جديد ديگر نيز در دستور كار شوراي انتقالي قرار دارد.
بنابراين گزارش وي افزود: وزارتخانه هاي حقوق بشر، مهاجرين، زنان و بازسازي جنوب به دليل شرايط استثنايي كه در جنوب عراق وجود دارد از جمله وزارتخانه هاي جديدي هستند كه اعضاي شوراي انتقالي حكومت عراق در حال بحث و گفت وگو درباره آن هستند.

حماس و جهاد اسلامي مسئوليت انفجار بيت المقدس را برعهده گرفتند
الخليل  - خبرگزاري  جمهوري  اسلامي : جنبش هاي  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس ) و جهاد اسلامي  ديروز ضمن  برعهده  گرفتن  مسئوليت  تازه ترين  بمبگذاري  شهادت طلبانه  در غرب  قدس ، رعايت آتش بس  دوجانبه  از سوي  فلسطيني ها و اسرائيلي ها را مورد تأكيد قرار دادند.
نافذ عزام  سخنگوي  جهاد اسلامي  در غزه  گفت : اسرائيل  خونريزي  راآغاز كرد، ارتش  اسرائيل  فعالان  ما را در جنين  و الخليل  ترور مي كند و هر روز مردم  ما را مورد حمله  قرار مي دهد.
عبدالعزيز الرنتيسي  سخنگوي  ارشد حماس  در غزه  نيز نسبت  به  بمب گذاري    در داخل  يك  اتوبوس  اسرائيلي  در مركز قدس ، واكنشي  مشابه  عزام  از خود نشان  داد.
الرنتيسي  گفت : اين  بمب گذاري  واكنشي  به  بي رحمي هاي  اسرائيل  عليه  مردم  ماست ، آنها بايد بفهمند كه  خون  شان  از خون  ما رنگين تر نيست . وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا اين  بمب گذاري  به  معناي  پايان  آتش بس  است ، گفت : اگر رژيم  صهيونيستي  از حمله  و بي رحمي  عليه  فعالان  و غيرنظاميان  فلسطيني  خودداري  كند، آتش بس  حفظ خواهد شد. انفجار روز سه شنبه  در داخل  يك  اتوبوس  رژيم  صهيونيستي  در غرب  قدس  موجب  كشته  شدن  ۲۰ تن  و مجروح  شدن  بيش از ۱۰۰ تن  ديگر شد.
در همين حال محمود عباس (ابومازن) نخست وزير حكومت  خودگردان  فلسطين  بامداد ديروز تصميم  گرفت  تماس هاي  خود را با گروه هاي حماس و جهاد اسلامي  قطع  كند. به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از غزه ، يك  مقام  بلندپايه  حكومت  خودگردان  فلسطين  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، در گفت وگو با اين  خبرگزاري ، ضمن  اعلام  اين  خبر افزود كه  عباس  در قبال  اين  دو گروه  فلسطيني  تدابيري  را اتخاذ خواهد كرد.
مقام  ياد شده  ادامه  داد كه  محمود عباس  پس  از مشورت  با وزيران  خود با محكوم كردن انفجار تصميم  گرفت  تمام  تماس ها و گفت وگوهاي  خود را با جهاد اسلامي  و حماس  متوقف  كند.
اين  مقام  فلسطيني  همچنين  بدون  ذكر جزئيات  بيشتر افزود: عباس  كه  از سوي  اسرائيل  و آمريكا براي  سركوب  «گروه هاي  تندروي  فلسطيني » تحت  فشار زيادي  قرار دارد، عليه  مبارزان  فلسطيني  اقدام  خواهد كرد. نخست وزير حكومت  خودگردان  فلسطين  پيش  از اين  به  محمد دحلان  وزير مشاور خود در امور امنيتي  دستور داده  بود تا درخصوص  عمليات  شهادت طلبانه  در قدس  تحقيق  كند.
از سوي ديگر نبيل  عمرو وزير اطلاع رساني  دولت  خودگردان  فلسطين  ديروز اعلام  كرد كه  نيروهاي  امنيتي  فلسطين  حكم  دستگيري  عاملان  انفجار سه شنبه  شب  در بيت المقدس  را دريافت  كرده اند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از رام الله  در كرانه  باختري  رود اردن ، نبيل عمرو در مصاحبه اي  گفت : حكم  تحقيق  و جستجو در زمينه  اين  انفجار و همچنين  دستگيري  عاملان  آن را دريافت  كردند.
با وجود مخالفت  محافل  و جنبشهاي  اسلامي  فلسطين ، رژيم  صهيونيستي  ديروز درهاي  مسجدالاقصي  نخستين  قبله  مسلمانان  را براي  ورود صهيونيست ها و گردشگران  خارجي  گشود.
راديو تل آويو با اعلام  اين  خبر گزارش  داد: درپي  اين  اقدام ، حدود۱۵۰ غير مسلمان  از مسجدالاقصي  بازديد كردند.
اين  راديو به  نقل  از تساحي  هنگبي  وزير امنيت  داخلي  رژيم  صهيونيستي  افزود كه  توافق  درباره  ازسرگيري  ورود يهوديان  و گردشگران  خارجي  به مسجد الاقصي  هفته  گذشته  با سازمان  اوقاف  اسلامي  صورت  گرفت .
محاصره كرانه باختري و نوار غزه
در پي  عمليات  شهادت طلبانه  سه شنبه  شب  در بخش  غربي  قدس ، كرانه  باختري  رود اردن  و نوار غزه  به  محاصره  كامل  نظاميان  رژيم  صهيونيستي  درآمد.
راديو تل آويو ديروز اعلام  كرد كه  نظاميان  اسراييلي  ضمن  محاصره  مناطق  خودگردان  در سراسر خط تماس  با اين  مناطق  به  حال  آماده باش  كامل  درآمدند.
برپايه  اين  گزارش ، شارون  همچنين  از مسئولان  نظامي  و امنيتي  اسراييل خواسته  است  كه  مذاكرات  با حكومت  خودگردان  فلسطين  براي  واگذاري  امنيت  برخي  شهرهاي  كرانه  باختري  رود اردن  را متوقف  كنند.

با شكست طرح استيضاح دولت واجپايي
هند براي رويارويي انتخاباتي آماده مي شود
دهلي نو - خبرگزاري فرانسه: پيروزي دولت ناسيوناليست هندوي هند بر مخالفان در يك مبارزه دو روزه داغ رأي عدم اعتماد در پارلمان اين كشور، خطوط مبارزه انتخاباتي احزاب سياسي هند را در آستانه انتخابات ايالتي مهمي كه قرار است در اواخر سال جاري ميلادي برگزار شود ترسيم كرد.
طرح و رأي عدم اعتماد به دولت ائتلافي آتال بيهاري واجپايي، كه از طرف حزب كنگره، به عنوان مهمترين حزب مخالف دولت ارائه شده بود، در شامگاه روز سه شنبه در يك وضعيت بسيار مهيج و داغ كه نمايندگان مجلس سفلاي هند را روياروي هم قرار داده بود با ۳۱۲ رأي مخالف در برابر ۱۸۶ رأي موافق شكست خورد.
در جريان بحث رأي عدم اعتماد اتهامات متقابل از سوي نمايندگان موافق و مخالف براي مخدوش كردن چهره هاي شخصي افراد مطرح شد.
وقتي كه سرانجام گردوغبار اين بحث فروكش كرد مشخص شد كه نبرد انتخاباتي بزرگ آينده يك رويارويي بين نخست وزير هند آتال بيهاري واجپايي و سونيا گاندي ايتاليايي الاصل، رئيس حزب كنگره خواهد بود.
در پنج ايالت از ايالت هاي هند شامل چهار ايالت مركزي و از نظر سياسي بسيار مهم كه اكنون در كنترل حزب كنگره مي باشد، قرار است در ماه نوامبر امسال انتخابات برگزار شود.
در عين حال، انتخابات سراسري پارلمان هند طبق برنامه بايد در ماه هاي سپتامبر و اكتبر سال آينده ميلادي برگزار شود اما از مدتي قبل صحبت هايي در خصوص پيش  انداختن آن به ماه فوريه مطرح شده است.
در آخرين انتخابات عمومي كه در سال ۱۹۹۹ برگزار شد، يكي از دستاويزهاي انتخاباتي حزب بهارايتا جاناتا (بي جي پي) اصليت خارجي سونيا گاندي رهبر حزب كنگره بود كه در ايتاليا متولد شده و پس از ازدواج با راجيوگاندي نخست وزير فقيد هند تابعيت هندي را كسب كرده است.
حزب هندوي ملي گراي بي جي پي در مقابله با سونيا گاندي كه به عنوان نخست وزير آينده مطرح شد، اين مسئله را بيان مي كند كه رهبر هند بايد يك شهروند متولد هند باشد. لحن و فحواي مباحث سه شنبه شب نمايندگان مجلس هند اين نكته را آشكار نموده كه انتخابات آينده يك برخورد مستقيم بين واجپايي و سونيا گاندي خواهد بود.
نمايندگان حزب بي جي پي و متحدين آنها مكررا اصليت ايتاليايي سونيا گاندي را مورد حمله قرار دادند و او را به خاطر اين كه قادر نيست هندي را به طور كامل صحبت كند مورد استهزاء قرار دادند. آنها تصريح كردند كه متن مكتوب او در جلسه استيضاح خلاف روال معمول در سخنراني هاي بالبداهه لازمه جلسه رأي عدم اعتماد است.
اتهامات مربوط به فساد دولت در صدر يك فهرست ۹ موردي از اتهاماتي قرار داشت كه از سوي گاندي عليه دولت مطرح شد.
در جلسه رأي عدم اعتماد به دولت هند مجادله مستمر نمايندگان طرفدار دولت براي دفاع از نخست وزير چندين بار مجلس هند را به آشوب كشاند.
سونيا گاندي، در حمله گسترده خود عليه دولت واجپايي آن را به ناكارآمدي متهم كرد. او گفت: «وقتي من درباره محنت هاي مردم صحبت مي كنم آنها حملات شخصي عليه من مي كنند. وقتي من درباره مسائل و مشكلات فراروي كشور سخن مي گويم آنها درباره شيوه صحبت كردن من حرف مي زنند.»
وي افزود: «آنها ممكن است ناكامي هاي خود را مخفي كنند و به اتهامات مطرح شده از سوي من پاسخ ندهند، اما مجبورند در مقابل مردم كشور پاسخ دهند.»
واجپايي در پاسخ پاياني خود در جلسه رأي عدم اعتماد، حزب كنگره را به يك نبرد تمام عيار در انتخابات هفته هاي آينده فرا خواند.
او گفت: «تاكنون، ائتلاف ما به راحتي استمرار يافته است. شايد اين يك استراتژي جنگي جديد براي بي ثبات كردن دولت است، اما در اين دو روز بحث هيچ چيز اساسي مطرح نشد.»
او از مخالفين سئوال كرد «ما با رأي مردم به قدرت رسيده ايم و تا زماني كه آنها از ما بخواهند به حكومت ادامه خواهيم داد. مسئوليت شما چيست؟ چه كسي شما را به داوري برگزيده (تا اين مسئوليت را مورد پرسش قرار دهيد)».
او افزود: «اين طرح رأي عدم اعتماد شكست خواهد خورد و ما نمي توانيم به شما كمكي در آن بكنيم. اما شما خود به خودتان كمك كنيد. وقتي انتخابات مجلس برگزار شود ما در آن به مبارزه خواهيم پرداخت.»

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |