پنجشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۳ - Aug. 21, 2003
متوسط سرعت اتوبوس ها بايد از ۱۵‎/۵ به ۳۰ كيلومتر برسد
۹۰ درصد آلودگي تهران مربوط به خودروهاي سواري و موتورسيكلت است
مدير كل  دفتر حمل  و نقل  و دبير شوراي  عالي  هماهنگي  ترافيك  شهرهاي  كشوراظهار داشت : بيش  از ۹۰ درصد آلودگي  شهر تهران  مربوط به  خودروهاي  سواري  و موتورسيكلت  هاست .
«محمد رئوفي » اضافه  كرد: فقط ۷ درصد از اين  آلودگي  ناشي  از حركت  اتوبوس هاست .
وي  افزود: طي  دو سال  گذشته  بيش  از ۳۰۰ هزار خودروي  سواري  وارد تهران  شده  حال  آنكه  در همين  زمان  فقط يكصد دستگاه  اتوبوس  به  ناوگان  اتوبوسراني  شهر تهران  اضافه  شده  است .
رئوف  معتقد است : اساس  حل  مشكل  ترافيك  تهران ، توسعه  حمل  و نقل  همگاني  و اولويت  دادن  حركت  به  حمل  و نقل  همگاني  است .
وي  خاطر نشان  كرد: مطالعات  جامع  حمل  و نقل  ترافيك  تهران  نشان  داد، سرعت  متوسط حركت  در شهر تهران  ۵/۲۹ كيلومتر و حمل  و نقل  عمومي  ۵/ ۱۵ كيلومتراست .
اين  مسئول  تصريح  كرد: بايد اولويت  حركت  را به  اتوبوس  داد تا بتواند مسافر را با سرعت  ۳۰ كيلومتر در ساعت  جابه جا كند و در چنين  شرايطي  است  كه  مردم  به  اتوبوسراني  اعتماد كرده  و از آن استفاده  مي كنند و اتوبوسراني  نيز برنامه  زمان  حركت  خواهد داد و مردم  شاهد خواهند بود كه  اتوبوس  بهتر از سواري  حركت  مي كند.

در صورت توافق بازاريان
مراكز تجاري، تجميع و به اطراف بازار تهران منتقل مي شود
010390.jpg
گروه شهري: روزانه يك ميليون و چهارهزار نفر از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر در محدوده منطقه ۱۲ به ويژه بازار تردد مي كنند.
به گفته احمد صابري ظفرقندي شهردار منطقه ۱۲ وضعيت فعلي بازار تهران پاسخگوي آمار جمعيتي ارائه شده نيست و گنجايش آن متناسب جمعيت ۸۵ سال پيش است.
شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به ترافيك، تراكم جمعيت و بافت فرسوده منطقه بازار كه مشكلات زيادي را چه به لحاظ امنيت منطقه در مواقع بحراني و چه آلودگي هوا و قفل شدن ترافيك در اغلب ايام سال بوجود مي آورد گفت: هيچكس موافق موجوديت فعلي بازار نيست و ما در صدد سمت و سو دادن مراكز تجاري به سمت اطراف بازار و تغيير شكل آن به گونه اي تجميع شده و عمودي هستيم و جز اين راه ديگري نداريم.
وي تاكيد كرد: بازار تهران هيچ توسعه كمي پيدا نخواهد كرد. براساس طرح جامع تدارك ديده شده توسط مهندسين مشاور وسعت ۱۰۵ هكتاري بازار به ۴۰ هكتار كاهش و ۶۰ هكتار باقي مانده نيز اختصاص به فضاهاي سبز، زيرگذر و ... مي يابد ضمن اينكه در اين طرح جامع شرح همه خدمات، نحوه نگهداري از ابنيه تاريخي، گذرهاي بازار و تيمچه ها مشخص شده است.
ظفرقندي بازار تهران را برخوردار از نقش تعيين كننده حساسي در مسائل كشور و حتي خارج از كشور دانست به طوريكه افراد شاغل در اين مركز اغلب برخوردار از وجهه سياسي، اقتصادي، فرهنگي و مذهبي زيادي هستند و به همين دليل اجراي هرگونه طرحي بدون هماهنگي با ساير مراكز قدرت خارج از شهرداري تهران ميسر نيست.
شهردار منطقه ۱۲ افزود: درباره بازار تهران بازاريها تصميم مي گيرند و در اين مورد خاص بازار در يك طرف و شهرداري در طرف ديگر قراردارد و به همين دليل تنها با خواست و مشاركت بازاريان ساماندهي بازار تهران صورت مي گيرد. ظفرقندي به دلايلي از تشريح بيشتر طرح جامع و مشكلات بر سر راه اجراي آن خودداري كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود درآمد شهرداري را از محل دريافت عوارض از بازاريان حدود يك ميليارد تومان در سال و بسيار ناچيز دانست كه اين مسئله حتي مورد تاييد همه ۱۳۰ اتحاديه صنفي فعال در بازار است و البته قرار است با موافقت انجمن هاي اسلامي بازار و رئيسان اتحاديه تغييراتي در اين وضع داده شود.
ظفرقندي منطقه ۱۲ تهران را از قديمي ترين و سنتي ترين مناطق تهران و حتي كشور دانست كه در مقايسه با كل كشور نزديك به يك سوم آثار تاريخي و باستاني را در خود جاي داده است كه همين موضوع موجب همكاري تنگاتنگ شهرداري با سازمان ميراث فرهنگي شده است.
وي گفت: اعتقاد ما بر اين است كه بازار منطقه اي تاريخي و فرهنگي است كه بايد حفظ و نگهداري شود. به همين دليل شهرداري منطقه ۱۲ سالانه ۶ ميليارد تومان هزينه نگهداري از ساختمانهاي قديمي اين محدوده مي كند.
وي محله سيروس را از محلات قديمي و فرسوده منطقه ۱۲ ناميد كه مصوبه شوراي عالي شهرسازي و محدوديت فروش تراكم در اين منطقه به دليل برخورداري از بافت فرسوده به اجرا درنمي آيد و مصوبه اخير كميسيون ماده ۵ هم حاكي از اين است و ما ناچاريم آنچه در توان داريم براي احيا و بهينه سازي بافت فرسوده انجام دهيم، لذا مردم مي توانند كار ساخت و ساز و نوسازي اين منطقه را برعهده بگيرند.

حفاظت از سوسن چلچراغ
010395.jpg
همزمان با ابراز نگراني كارشناسان محيط زيست و منابع طبيعي در مورد انقراض نسل گل ملي سوسن چلچراغ، معاون محيط طبيعي اداره كل حفاظت از محيط زيست استان گيلان اطمينان داد كه محدوده رويش اين گل تحت حفاظت قرار گرفته است و از اين بابت جاي نگراني نيست.
به گزارش «ميراث خبر» مهندس «مهيار سكري» در اين مورد گفت: «گل سوسن چلچراغ گونه اي منحصر به فرد در ايران و محل رويش آن در منطقه عمارلو در استان گيلان است. اين گل پرطرفدار در حال حاضر توسط سازمان حفاظت محيط زيست استان گيلان به طور كامل محافظت مي شود.»
سوسن چلچراغ از اواسط خرداد گل  مي دهد و گل هاي آن تا نيمه تيرماه پايدار مي ماند و محل رويش آن در ايران، در قريه داماش در بخش عمارلو از توابع رودبار است. سوسن چلچراغ ارزش و شهرت ملي و جهاني دارد و بسيار آسيب پذير است به طوري كه در صورت نابودي پرورش آن ممكن نيست.

مناطق صنعتي و كارگاهي شرق تهران ساماندهي مي شوند
گروه شهري: مديركل محيط زيست استان تهران از ساماندهي مناطق صنعتي وكارگاهي شرق تهران در آينده نزديك خبر داد.
وي افزود: تصميمات اتخاذشده به منظور تحقق اهداف درازمدت پويايي شهر تهران به صورت جدي دنبال مي شود. همچنين قائم مقام شهرداري منطقه ۴ تهران ضمن اين كه خواستار همكاري بين شهرداري و محيط زيست شد خاطرنشان ساخت: مديريت شهري نيازمند داشتن ارتباطات زنجيره اي و تنگاتنگ است و با توجه به شرايط بحراني ساخت و سازها كه در حال حاضر گريبانگير شهر تهران شده همكاري بين محيط زيست و شهرداري امري الزامي و ضروري است.

لكه گيري  معابر، مسكني  براي  ترافيك  تهران  است
گروه شهري:  شهردار منطقه  ۱۵ تهران ، انجام  عمليات  ضربتي  لكه گيري  و آسفالت  معابر درسطح  شهر تهران  را مسكني  براي  ترافيك  سنگين  تهران  اعلام  كرد.
داوود تاجران  ديروز گفت : اگر بخواهيم  فعاليت هاي  انجام  شده  در اين  ۴۵ روز در ترافيك شهر تهران  تاثيرگذار باشد، بايد از فكر و اجراكنندگان  اين  طرح  حمايت  همه جانبه  صورت  گيرد. وي  افزود: موفقيت  اجراي  طرح  در مدت  زمان  تعيين  شده چندان  مهم  نيست  ،بلكه آغاز فعاليت  و به  فكر بودن  مسئولان  شهرداري  در انجام  طرح ها در مدت  زماني كوتاه  از اهميت  بيشتري  برخوردار است . وي تصريح  كرد: لكه گيري  معابر تهران ، كاري  زمين  مانده  بود كه مدت  زمان  بسياري در اجراي  آن  بحث  شد و عدم  اجراي  آن  در سال هاي  گذشته  ، خيابان هاي  تهران را تبديل  به  جاده هاي  كوهستاني  كرده  بود.

مشاركت شهرداري در برنامه هاي هفته جهاني مساجد
گروه شهري: شهرداري تهران در ويژه  برنامه هايي كه به مناسبت گرامي داشت «هفته جهاني مسجد» در سطح شهر تهران به مورد اجرا درخواهد آمد، به صورت فعالانه اي مشاركت مي كند.
همايون حميدي  مديركل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با بيان اين مطلب، ضرورت حضور مديريت شهري در كليه فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي كه در تهران به اجرا درمي آيد را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: در اين زمينه علاوه بر همراهي شهرداري هاي مناطق ، سازمان ها و شركت هاي تحت پوشش شهرداري تهران نيز همكاري خواهند داشت.
حميدي در ادامه از تهيه و تدوين پيش نويس آيين نامه هاي پيشنهادي «شوراي عالي آموزش هاي شهروندي» و «مركز تشكل هاي مردمي» از سوي اين اداره كل خبر داد و افزود: اجراي آيين نامه هاي مذكور در صورت تصويب نقش انكارناپذيري در ساماندهي سازمان هاي غيردولتي و سامان بخشي آموزه هاي شهرنشيني خواهد داشت.

خيابان «تهران» در كاراكاس
به منظور گسترش روابط فرهنگي و اجتماعي ايران و ونزوئلا خيابانهايي در پايتخت هاي دو كشور به نام تهران و سيمون بوليوار نامگذاري مي شود.
در ديدار «ابراهام كلاورو» كاردار سفارت ونزوئلا با مجيد غفوري شهردار منطقه پنج تهران قرار شد به منظور ايجاد روابط بيشتر و توسعه همكاري هاي متقابل بين دو كشور يكي از خيابانهاي اصلي منطقه پنج تهران به نام سيمون بوليوار قهرمان ملي ونزوئلا نامگذاري شود.

انتصاب در شهرداري تهران
گروه شهري: طي مراسمي با حضور معاون امور مناطق شهرداري تهران، حكم انتصاب مهندس قديري به سمت شهردار منطقه ۱۳ ابلاغ و از خدمات و زحمات مهندس صادق خليلي عباس آبادي تقدير به عمل آمد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، در حكم عباس قديري، «ايجاد زمينه هاي مشاركت اقشار مختلف مردم، توسعه ارتباط با نهادهاي مردمي، تغيير شيوه هاي سنتي مديريت شهري به مديريت آينده نگر و عمران و آبادي و رونق و رفاه منطقه» مورد تأكيد قرار گرفته است.

پزشكان نمونه كشور معرفي مي شوند
گروه شهري: به منظور تجليل از جامعه پزشكي كشور همزمان با يكم شهريور ماه و روز پزشك، پزشكان نمونه كشور فردا در ۱۷۵ شهرستان كشور معرفي مي شوند. دكتر محمد بيات- معاون سازمان نظام پزشكي گفت: به منظور گسترش اخلاق و معنويت در جامعه پزشكي و نيز قدرداني از خدمات شايان و شبانه روزي پزشكان،اعضاي نمونه جامعه پزشكي شامل پزشكان، دندانپزشكان، داروسازان و متخصصين علوم آزمايشگاهي نمونه كشور معرفي و مورد تجليل قرار خواهند گرفت.

خودروهاي مسافربر ۹  نفره وارد ناوگان حمل و نقل مي شوند
گروه شهري:  نايب رييس شوراي شهر تهران گفت: تعداد خطوط و مسافربرهاي خطي براي روان سازي ترافيك افزايش مي يابد.
مهندس حسن بيادي، در گفت و گو با ايسنا ضمن مثبت ارزيابي كردن طرحهاي معاونت حمل  و نقل و ترافيك شهرداري تهران، افزود: احداث ۲۲ پل غير هم سطح جديد، تغييرات هندسي برخي معابر و گذرگاهها، سرعت بخشيدن به عمليات عمراني بزرگراههاي نيمه تمام، ترميم آسفالت هاي خيابان، تقويت ناوگان خدمات درون شهري، افزايش تعداد اتوبوسها و تاكسي ها و توسعه مترو از جمله طرحهاي اين معاونت براي روان سازي ترافيك و كاهش آلودگي هواست.
وي، اجراي اين طرحها را نيازمند اعتبارات كلان خواند و اظهار كرد: در صورت تامين اعتبارات براي اجراي طرحهاي مذكور، بخش بزرگي از مشكل ترافيك تهران در ۳ تا ۴ سال آينده حل خواهد شد.
عضو كميسيون تخلفات تاكسيراني شهرداري تهران نظارت بر مسافربرهاي خطي را آسانتر از تاكسي هاي پلاك نارنجي دانست و تصريح كرد: در اين راستا درصدد افزايش تعداد اين خطوط و تغيير نوع خودرو هستيم، بطوري كه خودروهاي با ظرفيت ۹ نفر وارد ناوگان حمل و نقل عمومي شوند.

عضو شوراي شهر:
تجديد نظر در توقف فروش تراكم تهران ضروري است
گروه شهري: مخبر كميسيون  بودجه  شوراي  اسلامي   شهر تهران  گفت : تجديد نظر در متوقف ماندن  فروش  تراكم ، نياز ضروري  شهر تهران  است  و بي توجهي  به  اين  امر مهم ، مشكلات  جبران ناپذير بسياري  را در شهر تهران  پديد خواهد آورد.
«اميررضا واعظ آشتياني» تدوين  طرح هاي  جامع  و تفصيلي  شهر تهران  را شرط متوقف كردن  فروش  تراكم  دانست  و افزود: متوقف  ماندن  روند فروش  تراكم  بايد بر اساس  طرح جامع  و تفصيلي  شهر تهران  صورت  گيرد، تا از تبعات  ناگوار آن  بر پيكره  شهر جلوگيري  شود.
وي  تصريح  كرد: مردم  تهران  چوب  فروش  «فله اي» تراكم  در سال هاي  گذشته  رامي خورند، چرا كه  هنوز در تهران  مي توان  ساخت  و ساز كرد. وي ، با بيان  اينكه  مصوبات  اخير شوراي  عالي  شهرسازي ، تنها در مناطقي  از شهر تهران  كه  ظرفيت  ساخت وساز را ندارد مفيد واقع  شده  است ، تصريح كرد: لكه هايي  در سطح  شهر تهران  با پتانسيل  و ضرورت  ساخت وساز در آنها وجود دارد و مصوبات  اخير شوراي  عالي  شهرسازي ، ضررهاي  جبران ناپذيري  را در اين  لكه ها پديد مي آورد.
عضو شوراي    شهر تهران ، تقسيم  مراكز خدمات  شهري  در سال هاي  اخير را متناسب  با فروش  تراكم  و ساخت  و سازهاي  چشمگير در برخي  از مناطق  تهران  ندانست  و آنرا موجب  به وجودآمدن  معضلات  عديده  شهرنشيني  در پايتخت  عنوان  كرد. خزانه دار شوراي    شهر تهران ، با تأكيد بر فروش  تراكم  با توجــه  به نيازهاي  شهروندان  و توان  مالي  آنها، اظهار داشت : فروش  تراكم  بايد به  گونه اي  صورت  بگيرد تا علاوه  بر حل  مشكلات  مالي  شهرداري ، رفاه  زندگي  شهروندان  تهراني نيز در نظر گرفته  شود.
به گفته  وي ، اگر در شهرداري  تهران  منابع  مالي  پايدار وجود داشت ، فروش تراكم  در پايتخت  از هم  اكنون  به  طور قطعي  متوقف  مي شد.
آشتياني  با اشاره  به  اينكه  شهروندان  نبايد تمام  هزينه هاي  شهر را پرداخت  كنند، گفت : متاسفانه  در سال هاي  گذشته ، هزينه هاي  شهرداري  تهران  از طريق فروش  تراكم  و يا اخذ عوارض  از شهروندان  تامين  مي شد و اين  امر حمايت هاي  دولت  در كاهش  مشكلات  شهرداري  تهران  را مي طلبد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
گلستان كتاب
محيط زيست
ورزش
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   گلستان كتاب   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |