شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۵ - Aug. 23, 2003
لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَ قَلْبُ الْأَحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ.
زبان خردمند در پس دل اوست و دل نادان پس زبان او.
علي بن ابيطالب(ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
نسيم روضه شيراز پيك راهت بس
دلا رفيق سفر بخت نيكخواهت بس
حريم درگه پير مغان پناهت بس
وگر كمين بگشايد غمي ز گوشه دل
انتقاد تقوايي از نحوه پرداخت وام به سينماگران
مسئول هر فيلمي كه ساخته مي شود سازنده ي فيلم است چراكه به هر حال ساخت فيلم تجارت است، اگر كسي بلد باشد سود مي كند و در غير اينصورت ضرر خواهد كرد.
ناصر تقوايي - كارگردان سينماي ايران - در گفت وگو با ايسنا، درباره پرداخت وام هاي سينمايي توسط دولت، گفت: چرا دولت بايد به  آدمهايي كه ضرر كردند، كمك كند؟ حال اگر قرار است به بهانه ي فيلم فرهنگي به سينما كمك شود، چرا به فيلم هايي كه بايد كمك مي شد هيچ كمكي صورت نگرفت؟
وي يادآور شد: ۸سال قبل به خاطر فيلم  «اي ايران» بهره ي ۶ درصدي وام را كه قرار بود سه درصد ارشاد و سه درصد بانكها بدهند با ۲۵ درصد از خودم گرفتند و حال دولت مي خواهد اين وام ها را بپردازد. ناصر تقوايي گفت:آن زمان تنها من بودم كه به بانك مراجعه كردم و اين پول را پرداختم .
وي معتقد است: اگر قرار است كمك شود، بايد آن بهره ي اضافه اي را كه ما پرداختيم نيز پس بدهند. اين كارگردان سينماي ايران معتقد است نخستين كساني كه بايد مدعي باشند، آدم هايي هستند كه در طول سالهاي قبل به زور رفتند و اين وامها را پرداختند.

يك بازيگر مكزيكي، سرصحنه فيلمبرداري به قتل رسيد
گلوله واقعي، خون واقعي
010490.jpg
فكر كردم خون جاري شده از سينه همكارم، مصنوعي است
يك بازيگر مكزيكي سينما، به قتل همكارش از طريق شليك گلوله واقعي در صحنه فيلمبرداري متهم شد.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از مكزيكوسيتي، فلاويو پنيچ گفته است احتمالاً گلوله مشقي نامناسبي در اسلحه اي كه در اختيارش قرار داده شده، وجود داشته است، در حالي كه دادستاني ادعا مي كند همكار او، آنتونيو ولاسكو در اثر اصابت يك گلوله واقعي كشته شده است.
دفتر دادستاني ايالت مورلوس، نزديك مكزيكوسيتي، اعلام كرد پنيچ چهارشنبه گذشته به اتهام قتل بازداشت و سپس با وثيقه ۴۰۰ هزار پزوتا (حدود سي و يك ميليون تومان) آزاد شد.
پليس هنوز در جستجوي ادواردو مارتينز سانچز، تهيه كننده و ال سپيلو، منشي صحنه فيلم است كه از هنگام وقوع حادثه تاكنون در انظار ديده نشده اند. در اين حال پنيچ اصرار دارد هيچ كس خود را پنهان نكرده است.
حادثه منجر به قتل آنتونيو ولاسكو در جريان فيلمبرداري يك فيلم ارزان به اسم «خواناي عقرب» در يك هتل رخ داد.
پنيچ گفته است: در حال فيلمبرداري صحنه اي بوديم كه در آن من شخصي را كه حاضر نبود پولش را به من بدهد، تعقيب مي كردم. اسلحه اي از ميان وسايل صحنه در دست گرفته بودم و صحنه را چنانكه به من گفته شده بود، اجرا كردم؛ اما صداي شليك گلوله خيلي بلند بود. وقتي ديدم خون از سينه آنتونيو جاري است ابتدا تصور كردم خون مصنوعي است.
به گفته پليس پس از اينكه پنيچ طبق برنامه دوبار به سوي ولاسكو شليك كرده است، افراد حاضر در صحنه متوجه زخمي شدن او مي شوند و به كمكش مي شتابند. ولاسكو ۴۲ ساله، كمي بعد در بيمارستان كوئرناواكا درگذشت.
پنيچ مي گويد در گلوله هاي مشقي، بيش از اندازه باروت ريخته شده بود و اين يك «حادثه تأسف بار» بوده است. اما دادستاني عقيده دارد آنچه شليك شده گلوله واقعي است.
پنيچ معتقد است فيلمبرداري بايد به ياد ولاسكو ادامه يابد. او گفت: حاضر بودم جانم را بدهد تا اين اتفاق نيفتد، چرا كه تمام عمرم بايد با اين موضوع كنار بيايم.
اين حادثه يادآور مرگ براندون لي، پسر بروس لي است كه در سال ۱۹۹۳ بر سر صحنه فيلمبرداري فيلم كلاغ در اثر گير كردن اتفاقي تكه اي از يك گلوله مشقي در ستون فقراتش كشته شد.
فابيو پنيچ در تعدادي فيلم پر زد و خورد ارزان قيمت ظاهر شده است اما برادرش آرتور بازيگر نسبتاً  شناخته شده سريال هاي تلويزيوني است كه در شبكه هاي سراسر جهان به نمايش درمي آيد.

در نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه بررسي شد
زنان در عرصه ادبيات و فلسفه
نود و ششمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه با عنوان «زنان در عرصه ادبيات و فلسفه» با حضور جمعي از علاقه مندان و سه نويسنده، مؤلف، مترجم برگزار شد.
به گزارش همشهري، در اين نشست معصومه علي اكبري منتقد و محقق ادبيات زنان به ارائه وضعيت آماري - تحليلي آثار منتشر شده بانوان در چهار ماه نخست سال ۸۲ پرداخت و گفت: در حوزه شعر از مجموع ۶۸۷ عنوان كتابي كه در چهارماه نخست سال روانه بازار شده است، حدودا ۱۱۳ عنوان به زنان تعلق دارد. از اين ميان ۸ عنوان به چاپهاي گوناگون ديوان پروين اعتصامي و ۵ عنوان به چاپ ديوان اشعار فروغ فرخزاد اختصاص دارد. از ميان صد عنوان كتاب شعر باقي مانده، شمارگان آثار شاعران عامه پسند قابل توجه است. در حوزه ادبيات داستاني از مجموع ۳۹۵ عنوان كتاب، ۱۵۸ عنوان متعلق به آثار زنان است. اين ارقام نمايانگر آن است كه در ادبيات داستاني تقريبا نسبت كمي زن و مرد رو به تساوي مي رود كه البته در اين حوزه نيز داستانهاي عامه پسند در جذب مخاطبان موفق تر است گو اينكه ادبيات فرهيخته هم چندان مورد بي مهري قرار نگرفته و گواه اين مطلب اقبال بيش از حد به رمان «چراغ ها را من خاموش مي كنم» است. در ترجمه نيز از ميان ۳۷۵ عنوان ترجمه، ۱۱۵ اثر متعلق به زنان است. وي افزود: خواننده آشنا با مترجمان توانا در حوزه ادبيات متوقع است با آثار تازه و يا چاپهاي دوباره اي از آثار قبلي آنان روبه رو شود اما جز در يكي يا دو مورد، به نتيجه نمي رسد چرا كه مترجمان مطرح و موفق آثار محدودي ارائه كرده اند. اين منتقد و محقق به حوزه فلسفه و روان شناسي اشاره كرد و گفت: در حوزه فلسفه و روان شناسي نيز از مجموع ۳۸۱ عنوان كتاب، ۶۸ عنوان به بانوان تعلق دارد. از اين ۶۸ عنوان هم كه بيشتر ترجمه هستند تا تأليف، تنها چند عنوان متعلق به حوزه فلسفه و انديشه است و مابقي يا در حيطه روان شناسي هاي عاميانه و تجربي هستند يا درباره تعبير خواب و فال.
پس از آن رؤيا صدر (طنزنويس) درباره تاريخچه طنزنويسي زنان و زنان طنزنويس سخن گفت و ابتدا طنز را به دو مقطع پيش و پس از مشروطه تقسيم كرد و افزود: مشروطه نقطه عطفي در تاريخ طنز ايران است كه آن را هم از لحاظ ساختار و هم محتوا با تحول بنياني مواجه مي كند و روي برخورد با مسئله زن و حضور زنان در عرصه طنز هم تأثير مي گذارد. وي اضافه كرد: تا پيش از مشروطه تنها زني كه از او به عنوان هزل سرا ياد مي شود، مهستي گنجوي است كه در چارچوب آثار مردانه زبانش شكل مي گيرد. بعد از مشروطه، طنز متناسب با ايجاد تحولات سياسي و فكري جامعه و رويكرد به مدرنيسم از نظر صورت و محتوا دگرگون مي شود و توجه به حقوق زنان و آزادي آنها يكي از مؤلفه هاي حركت مدرنيستي به پيروي از جامعه اروپاست كه بر فضاي طنز تأثير مي گذارد. علاوه بر توجه به حقوق زنان، نقد خرده فرهنگهاي خرافي، جهل آلود و سنتي در ميان زنان به عنوان قشري كه مورد استضعاف فرهنگي بوده، در آثار صدر مشروطه به چشم مي خورد.
وي تعداد زنان طنزنويس در تاريخ معاصر را بسيار اندك دانسته و سپس درباره طنز پس از انقلاب گفت: از سال ۶۳ به بعد آرام آرام در آثار كساني چون كيومرث صابري به مسائل زنان توجه مي شود كه يكي از شخصيتهاي آبدارخانه گل آقا، عيال ممصادق است.

كوتاه ازهفت هنر
كنار رودخانه به ياد كاوه گلستان
سهراب خسروي كه پيش از اين به عنوان تدوين گر در برنامه هاي تلويزيوني فعاليت داشت، اولين فيلم خود را با نام «كنار رودخانه» تقديم به ياد و خاطره كاوه گلستان خبرنگار و عكاس جسوري تقديم كرده كه سال گذشته در كردستان عراق بر اثر انفجار مين جان خود را از دست داد. بخشي از فيلمبرداري «كنار رودخانه» اوايل سال در غرب كشور انجام شده و قسمت هاي باقي مانده از اوايل شهريور در ايلام و بخشي از كردستان آغاز شده است. فيلم روايت مستند يك پسر كرد ايراني است كه در جريان جنگ آمريكا در عراق قصد دارد نامزدش را در لباس عروسي از عراق به ايران بياورد. آن سوي مرز خانواده داماد منتظر آ نها هستند تا جشن عروسي راه بيندازند، اما عروس در ميان مين هاي خنثي نشده دوره جنگ پايش روي مين مي رود و نمي تواند حركت كند. داماد دنبال كسي است كه بيايد و مين را خنثي كند. در همين زمان مهاجران عراقي قصد ورود به ايران را دارند. عوامل اين فيلم عبارتند از: كارگردان و تدوينگر: سهراب خسروي. فيلمنامه: عليرضا معتمدي. مدير تصويربرداري: محمدرضا سكوت. صدابردار: اصغر آبگون. آهنگساز: علي كهن ديري. طراح چهره پردازي: سعيد ملكان. عكاس: حسن غفاري. مجري طرح: ناصر صفاريان. تهيه كننده: موسسه فرهنگي سينما.
برترين هاي اسكار در فرهنگسراي جوان
واحد فيلم فرهنگسراي جوان از امروز به مدت يك هفته۶، فيلم منتخب اسكار شامل كازابلانكا، نيش، ربه كا، شكارچي گوزن، پدرخوانده، فارست گامپ را به نمايش خواهد گذاشت.
فيلم هاي فوق به كارگرداني افرادي چون هيچكاك فرانسيس فورد كاپولا و مايكل كورتيز در سالهاي متوالي برنده جايزه آكادمي (اسكار) شده اند.
پس از نمايش آثار فوق روز ۶ شهريور فيلم هاي فوق با حضور استادان و منتقدان به نقد و بررسي گذاشته خواهد شد.
اتللو در كانون فيلم دانشگاه
فيلم سينمايي اتللو به كارگرداني «اورسن ولز» امروز در كانون فيلم جهاد دانشگاهي دانشگاه تهران به نمايش در مي آيد. اين فيلم به طريقه سياه و سفيد با مدت زمان ۹۰ دقيقه محصول سال ۱۹۵۲ امريكا است و در آن بازيگراني چون، اورسن ولز، روبرت سوته، هيتلون ادواردز و مايكل ماكليمور به ايفاي نقش پرداخته اند.داستان اين فيلم در ايتاليا و در شهر ونيز مي گذرد.يك سياه مغربي به كاخ وارد شده و پس از ازدواج با دزدمونا دختر پادشاه در خدمت امير در مي آيد اما با گذشت زمان عنصر حسادت براي او و همسرش مسايلي بنياد برافكن مي آفريند.
سينما و معنويت به روايت مجيدي
مجيد مجيدي، كارگردان سينماي ايران، روز سيزدهم شهريورماه در سميناري فرهنگي در كشور يونان درباره موضوع «سينما و معنويت» سخنراني خواهد كرد.
دانشجويان ايران، در اين سمينار، كه به پيشنهاد سه كشور، روسيه، هند و يونان در جزيره «روتس» يونان برگزار مي شود، شخصيت هاي فرهنگي مذهبي بسياري از سراسر جهان در آن حضور دارند و سران سه كشور فوق الذكر به سخنراني در اين سمينار خواهند پرداخت.
در اين سمينار، كارگردانان برجسته  سينما از سراسر دنيا دعوت شده اند و از ايران مجيد مجيدي و عباس كيارستمي كه براي حضور و سخنراني در اين سمينار دعوت شده اند در روزهاي ۱۲ و ۱۳ و ۱۵ شهريور، به سخنراني خواهند پرداخت.
تاكنون حضور عباس كيارستمي - ديگر كارگردان ايراني دعوت شده به اين سمينار - در يونان مشخص نشده است.
۴ فيلم مستند در سينماتك
چهار فيلم برگزيده آثار چهارمين جشنواره سينماي مستند كيش (به انتخاب كامران شيردل) در سينما تك به نمايش در خواهد آمد.
فيلم هاي در اندوه شريف، به من نگاه كن، چشم اندازهاي سياوش آباد، پولكه، يك آيين مذهبي در سري برنامه سه ماهه دوره نوزدهم واحد ارتباطات سينمايي موزه هنرهاي معاصر تهران (تابستان ۸۱) بر روي پرده آمد.
در فيلم اندوه شريف (مهدي پريزاد) زندگي پسركي افغاني به تصوير كشيده مي شود كه مدتي پيش يكي كاشي كار، كار مي كند با مستقل شدن افغانستان تصميم دارد به كشورش برگردد ولي استادش مخالفت مي كند و...
چشم اندازهاي سياوش آباد فيلم مستندي است كه از اميد بنكدار و كيوان علي محمدي درباره مرحوم سياوش كسرايي، نقاش و آبرنگ كار معاصر است، در اين فيلم بيشتر سعي شده به آثار، حال و هوا و روحيه مرحوم استاد سياوش كسرايي پرداخته شود اين فيلم حاصل عشق به هنرمندي است كه لحظه لحظه زندگي اش را عاشقانه با ما تقسيم مي كند.
فيلم پولكه يك آيين مذهبي، نيز به كارگرداني مجيد صباغ بهروز داستان عكاسي است كه براي تحقيق از مراسم پولكه راهي روستاي شيشوان مي شود و دوربين از لحظه تحقيق تا برگزاري مراسم او را دنبال مي كند.
فيلم به من نگاه كن به كارگرداني سوسن بياني درباره درد و رنج خلق كردن و آفريدن و لذت هاي پس از آن است.
اين فيلم ها در مدت زمان تقريبي ۱۰۰ دقيقه به نمايش در خواهند آمد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
دوست
همه به آقاي ناظم خيره شده بوديم تا برنده مسابقات را اعلام كند. دوست داشتم من نفر اول شوم تا با گرفتن جايزه مادر بيمارم را خوشحال كنم.
اسامي خوانده شد. شهاب رحيمي نفر اول شد و دوربين عكاسي گرفت، من چهارم شدم و با حسرت نفرات اول تا سوم را نگاه مي كردم.
شهاب با خوشحالي دوربين را گرفت و همه او را تشويق كردند.
ظهر به خانه آمدم، مادرم از بستر بيماري برخاسته بود، با خوشحالي به سوي من آمد.
مادرم گفت دوستت آمد و جايزه ات را كه فراموش كرده بودي آورد.
به راستي شهاب دوست بزرگي است.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
سفر با اتوبوس
لندن: يك مرد ماجراجوي انگليسي تعطيلات خود را صرف طي كردن طول كشور انگليس با اتوبوس كرد.
اين مرد ۵۱ ساله كه صاحب دو فرزند است با تعويض ۴۹ اتوبوس، مسافتي در حدود ۱۳۰۰ كيلومتر را طي كرد. وي براي انجام اين كار، ۱۰۳ پوند هزينه كرد و مسافرت او ۵/۴۸ ساعت به طول انجاميد.
وي در اين مورد گفت: من شيفته اتوبوس سواري هستم و به همين دليل مي خواستم نشان بدهم كه با اتوبوس هاي محلي مي توان مسافرت كرد.
نكته جالب اينكه، همسراين مرد از سوار شدن به اتوبوس نفرت دارد.
كسب درآمد در زندان
لندن: يك زنداني در انگليس با اظهارنظرهاي خود در محافل اين كشور جنجال آفريده است.
اين زنداني ۳۰ ساله مدعي شده هر ماه در زندان بيش از هزار پوند درآمد كسب مي كند كه اين درآمد حاصل از فروش مواد مخدر است.
او با ارسال نامه اي براي يك روزنامه محلي مدعي شد كه من فقط در زندان پول مي شمارم و روزي كه از اين مكان آزاد شوم، خيابانهاي انگليس را مملو از هرويين خواهم كرد.
مرگ در شهربازي
واشنگتن: يكي از كارگران يك شهربازي در آمريكا به دليل گير كردن موهايش در زير ريل هاي قطار وحشت جان باخت. هنگامي كه اين كارگر مشغول روغن كاري ريل ها بود ناگهان قطار به راه افتاد و موهاي بلندش ميان ريل و چرخ هاي واگن گير كرد. وي پس از انتقال به بيمارستان به دليل شدت جراحات وارده به سرش جان باخت.
دختر بازيگوش
منچستر: چند روز قبل يك دختربچه دوساله كه مادرش كارمند بانك بود به محل كار وي رفت. اين دفتر بچه به دور از چشمان مادر وارد اتاق گاو صندوق بانك شد و چون اين گاو صندوق زمان دار بود، در اتاق سرساعت مقرر بسته شد و دختر نگون بخت داخل آن گير افتاد.
با توجه به اينكه قفل ساعتي اين اتاق ۱۲ ساعته بود، مأموران آتش نشاني به محل حادثه فراخوانده شدند و پس از ۶ ساعت تلاش مستمر موفق شدند، سوراخي در ديوار اتاق گاو صندوق ايجاد كنند و دختر بچه بازيگوش را نجات دهند.
پزشكان ناشي
ليدز: چندي پيش يك مرد ۴۰ ساله در انگليس كه از درد ناحيه شكم گلايه داشت ۴ بار به بيمارستان مراجعه كرد اما هر ۴ بار پزشكان وي را به خانه فرستادند و داروي ضد استرس برايش تجويز نموده اند.
آنها معتقد بودند، به دليل اينكه مرد ۴۰ ساله در آستانه جدايي از همسرش قراردارد دچار استرس شده و به همين دليل معده درد به سراغش آمده است.
سرانجام پدر اين مرد به پزشكان التماس كرد از شكم او، سي تي اسكن بگيرند كه مشخص شد وي مبتلا به سرطان شكم است. از قضا چند روز پس از انجام سي تي اسكن وي جان باخت.
عدالت
تاين: يك شركت بسيار بزرگ در انگليس براي اينكه كسري بودجه خود را جبران كند و از ورشكستگي  رهايي يابد، حقوق كاركنان خود را به طور متوسط به ميزان ۳۰ درصد كاهش داد.
اما همزمان با اين قضايا، خبر رسيد، رئيس اين شركت ۲ ميليون پوند پاداش دريافت كرده است . همين موضوع باعث شده تا كاركنان اين شركت دست به اعتصاب بزنند.
تخلف اسكورت ملكه
اسكاتلنديارد: روزنامه هاي انگليس نوشتند، راننده سه دستگاه خودروي ويژه اسكورت خانواده سلطنتي انگليس قوانين شهري و راهنمايي و رانندگي اين كشور را چندين بار نقض كرده اند.
بر اساس نوشته اين روزنامه، دو دستگاه از اين خودروها فاقد برچسب پرداخت عوارض شهرداري است. پرداخت نكردن عوارض جرم محسوب مي شود و ۲۰۰ پوند جريمه درپي دارد.
همچنين چند روز قبل يكي از اين خودروها در زيرتابلوي «پارك كردن مطلقاً ممنوع» متوقف شده بود.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۲۰ و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴و۵۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۳۰ دقيقه

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |