شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۵ - Aug. 23, 2003
طرح  حمايت  هلال  احمر از جمعيت  زير خط  فقر كشور
گروه اجتماعي: مدير عامل  جمعيت  هلال  احمر ايران  گفت : اين  جمعيت  مصمم  است  با اجراي  طرحي نوين  جمعيت  زير خط فقر كشور را تحت  حمايتهاي  عام المنفعه  قرار داده  وبه  تسكين  بخشي  از آلام  آنها كمك  كند.
دكتر احمدعلي  نوربالا ديروز در همايش  امدادگران  و مربيان  زن  هلال  احمركشور در اردبيل  افزود: بر اساس  آمارهاي  رسمي  نزديك  به  ۱۰ ميليون  نفر ازجمعيت  ايران  زير خط فقر قرار دارند كه  تنها حدود نيمي  از آنها زير پوشش حمايتهاي  ارگانهاي  ذيربط هستند.
وي  اظهار داشت: جمعيت  هلال  احمر قصد دارد با ايجاد مركز تعامل  داوطلبان  خيل  مردم  خير را به  حمايت  و دستگيري  از خانوارهاي  فقير به  كار گيرد.
او درتشريح  طرح  حمايتي  اين  جمعيت  گفت:  اغلب  خانوارهاي  ايراني  در منازل خود داراي  اقلام  مازاد بر نياز فراواني  هستند و ما با ايجاد شبكه  گسترده تلاش  خواهيم  كرد در زمينه  جمع آوري  و فروش  اين  اقلام  و ارائه  كمك  توام  باعزت  نفس  به  خانوارهاي  فقير به  رفع  بخشي  از نيازهاي  آنها اقدام  كنيم . وي  با ذكر اينكه  جمعيت  هلال  احمر هم  اكنون  داراي  حدود سه  ميليون  عضو داوطلب  مي باشد تصريح  كرد: اگر   اين  اقدام  از ميان  اين  خيل عظيم  آغاز شود در ابتدا با موفقيت  خوبي  مواجه  خواهيم  بود.
دكتر نوربالا گفت:  از ۱۵ هزار كانون  هـلال  احمر در مدارس  ، ۳۶۰ كانون  دانشجويي  و ساير تشكل هاي  هلال  احمر نيز در رسيدن  به  اين  هدف  كمك  گرفته خواهد شد.
مديرعامل هلال  احمر جمهوري  اسلامي  ايران  گفت : مركز تعامل  داوطلبان  تلاش خواهد كرد كه  مكاني  براي  تعامل  و همكاري  آحاد جمعيت  خير كشور باشد جايي كه  هم  نيازمندان  و هم  توانمندان  براي  ارائه  درخواست  و كمك هاي  خود به  آن مراجعه  كرده  و مشكلات  را با همدلي  رفع  كنند.
وي  در محقق  شدن  اين  هدف  بزرگ  جمعيت  هلال  احمر جمهوري  اسلامي  همكاري ارگانهاي  دولتي  ، عام المنفعه  و مردم  خير را بسيار مهم  توصيف  كرده  وخواستار همكاري  آحاد مردم  در اجراي  اين  طرح  شد.
وي  تاكيد كرد: راه  اندازي  مركز تعامل  داوطلبان  با هدف  كمك  به  اقشار فقيرجامعه  همچنين  به  بهبود فرهنگ  مصرفي  جامعه  ، جلوگيري  از اسراف  ،رفع محروميت  بسياري  از خانوارهاي  فقير و گسترش  فرهنگ  خيري  در جامعه  كمك  مي كند.
مدير عامل  جمعيت  هلال  احمر ايران  در بخش  ديگري  از سخنان  خود گفت:  ايران جزء ۱۰ كشور حادثه  خيز جهان  است  و حدود ۹۰ درصد مناطق  كشور با خطر زلزله و ۵۰ درصد نيز با خطر بروز سيل  مواجه  هستند و اين  وضعيت  ما را وامي داردكه  هميشه  آماده  باشيم .
به  گفته  وي  براساس  طرح  جامع  امداد و نجات  جمعيت  هلال  احمر موظف  است  درزمينه  آمادگي  مردم  و ارائه  آموزشهاي  همگاني  مردم  در برخورد با سوانح اقدام  اساسي  صورت  دهد.
او همچنين  گفت : آمادگي  و مقابله  با حوادث  ، سوانح  و امداد و نجات  وظيفه اساسي  اين  جمعيت  بوده  و برنامه هاي  اساسي  در اين  راستا در حال  اجراست .

۹۱ درصد جوانان به ايراني بودن خود افتخار مي كنند
010455.jpg
ايرنا: مشاور رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  ملي  جوانان ، گفت : براساس  يك  تحقيق  ملي ، بيش  از ۹۱ درصد از جوانان  كشور اعلام  كرده اند كه  در هر شرايطي  افتخارمي كنند كه  ايراني  هستند.
به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  ملي  جوانان ، «رحيم  عبادي » درجمع  اعضاي  تيم  ملي  واليبال  جوانان ، افزود:اين  در حالي  است  كه  قبل  از پيروزي  انقلاب  اسلامي  اين  چنين  شرايطي  وجود نداشت .
وي  اظهار داشت : تحقيقات  نشان  مي دهد سه  گروه  هنرمندان ، ورزشكاران  و انديشمندان  جامعه ،بالاترين  ضريب  مقبوليت  را از ساير اقشار دارند و جامعه  از اين  منظر الگوپذير است .
رئيس  سازمان  ملي  جوانان  خاطرنشان  كرد: اكنون  اين  ويژگي  مطلوب  درجوانان  ايران  مشهود است .
وقتي  نام  ايران  طنين  انداز مي شود احساس  عزت  وقدرت  در جوانان  ايراني  زنده  مي شود، بويژه  آن زمان  كه  نام  ايران  همراه با قهرماني  باشد.
عبادي  در ادامه  گفت : جوانان  نشان  داده اند هرجا زمينه  رشد آنان  فراهم آيد در عرصه هاي  علمي ، ورزشي ، اجتماعي  و ديگر موارد، اعجازگونه  افتخارآفرين  مي شوند.
وي  افزود: «اگر نقصي  در جامعه  وجود دارد از ما مسئولان  است  نه  جوانان ، بنابراين  نبايد جوانان  را متهم  نمود بلكه  ما متهم  هستيم  كه  ظرفيت هاي  رشد و پويايي  را براي  جوانان  فراهم  نكرده ايم .»

امروز / روز پزشك
بيكاري در اردوي متخصصان
بيش از دو دهه قبل در ايران پزشكان هندي، بنگلادشي و پاكستاني ميدان دار طبابت و علاج دردهاي بيماران اين مرز و بوم بودند، گرچه البته عيار علمي و دانستني هاي پزشكي اين طبيبان به خاطر اختلافات فرهنگي و زباني در مواردي كارساز هم نبود و ايرانيان به ويژه در روستاهاي دور دست و شهرهاي دورافتاده از وجود همين پزشكان هم محروم بودند و به ناچار خوددرماني با بهره گيري از شيوه هاي سنتي را راه علاج بيماريهاي خود مي ديدند اما با اين همه همين پزشكان نقطه اميدي براي مداواي بسياري از شهروندان اين سرزمين بودند.
از آن زمان يك دهه گذشت و كسي هم فكر نمي كرد روزي ايران پزشك مازاد بر نياز داشته باشد، به گونه اي كه امروز بيش از ۱۰ هزار پزشك، ۱۷ هزار پرستار و ۱۴ هزار ماما به خيل بيكاران بپيوندند.
پيام و عبرت خيل پرشمار پزشكان بيكار در كشور از منظر خوشبينانه خودكفايي، خوداتكايي و پيمودن پله هاي موفقيت در عرصه جهاني و دست شستن از نگاه به آن سوي مرزها است و از منظر بدبينانه اينكه ويروس ويرانگري و بحران زاي بيكاري حتي به اردوي متخصصان و صاحبان حرف پزشكي نيز مدت ها است مجوز ورود يافته است.
حال چقدر زجرآور و شكننده است براي خانواده اي كه فرزندي را با هزار آمال و آرزو روانه دانشگاه كرده و براي ورود او به هر دري زده است اما پس از فارغ التحصيلي آن هم در رشته پزشكي بايد شاهد بيكاري او باشد و فرصت هاي شغلي پيش از او به تصاحب ديگران درآمده است تا آنجا كه در نهايت متخصصان اين رشته يا به مشاغل ديگري رو مي آورند كه اغلب در شأن آنها نيست و يا استمرار اين بيكاري خانواده ها را به سويي مي برد كه زمينه خروج فرزندشان از كشور را فراهم سازند.
چه بايد كرد؟
براي بهره مندي از حضور پرشمارپزشكان در جامعه بايد فرهنگ مراجعه مستمر به پزشك نهادينه و به عنوان يك ضرورت تلقي شود تا جايي كه هر شهروند به سوي انتخاب پزشك خانواده مانند كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته حركت كند و با شكل گيري فرهنگ پيشگيري قبل از درمان پزشكان ميدان عمل خود در كشور را فراخ ببيند.
بسياري از روستاها و شهرهاي دور افتاده كشور از وجود پزشك محرومند، بايد دولت چاره اي بينديشد و پزشكان را ملزم به حضور در اين نقاط دور دست كند از سوي ديگر خود پزشكان بر اساس اخلاق حرفه پزشكي بپذيرند كه كيفيت، مكان و زمان حضور پزشك - در جايي كه كمك طلبيده مي شود - را عارضه و بيماري يك مريض مشخص مي كند نه تصميم شخصي يك پزشك.
مدت ها است از اعزام پزشكان به خارج از كشور براي مداواي بيماران برخي كشورها سخن مي رود، قبل از اينكه پزشكان خود نيز از كانال هاي غيررسمي خسته و سرخورده راه خروج از كشور را در پيش گيرند و خارج از حرفه خود در آنجا مشغول به كار شوند، دولت مي تواند با شيوه اي قانونمند بستر حضور آن ها در خارج از كشور را فراهم آورد.
پيش از آنكه نيروي متخصص، توانمند و با مهارت كشور آسيبي فراتر از آنچه تاكنون متحمل شده به سراغش بيايد، بايد چاره اي انديشيد.
عباس اسدي

۷۰درصد زنان سرپرست خانوار زيرخط فقر زندگي مي كنند
ايسنا: يك ميليون و ۵۰۰ هزار خانواده ايراني با سرپرستي زنان اداره مي شوند، در حاليكه ۷۰درصد اين خانواده ها زير خط فقر زندگي مي كنند.
بتول الهي، دبير كميسيون بانوان استانداري قم با اعلام اين خبر به ايسنا افزود: براساس آمار آموزش و پرورش استان، حدود ۵۰۰ زن سرپرست خانوار در قم شناسايي شده اند كه ۶۸درصد آنها بر اثر فوت همسر، اداره خانواده را برعهده گرفته اند.
وي گفت: ۲ هزار و ۴۱۴ نفر از زنان سرپرست خانوار شناسايي شده در قم هيچ مهارتي در اشتغال ندارند. همچنين ۲هزار نفر بي سواد و تحصيلات يكهزار و ۸۲ نفر از آنها نيز در سطح ابتدايي است.
الهي تصريح كرد: استانداري در سال جاري ۴۰۰ زن سرپرست خانوار را براي اشتغال در قاليبافي حرفه اي جذب خواهد كرد.
دبير كميسيون بانوان استانداري قم، ريشه مشكلات زنان سرپرست خانوار را اقتصاد ضعيف عنوان كرد و افزود: ضعف نگرش فرهنگي نسبت به تواناييها و نبود همت كافي براي آموزش مهارت هاي مختلف در اين قشر، باعث محروميت روزافزون آنها مي شود.
وي خاطرنشان كرد: دولت بستر لازم جهت سرمايه گذاري براي زنان سرپرست خانوار را مهيا كرده، اما اين قشر به دليل برخوردارنبودن از مهارت، توانايي جذب اعتبارات و تسهيلات بانكي را ندارند.

۴۰۰ هزار جوان و نوجوان تهراني جذب طرح ميثاق با ولايت شدند
گروه اجتماعي: فرمانده  منطقه  مقاومت  بسيج  تهران  بزرگ ، گفت : امسال  ۴۰۰ هزار نفر از جوانان  و نوجوان  اين  منطقه ، جذب  «طرح  ميثاق  با ولايت » شدند.
سردار «اسماعيل  احمدي مقدم » به  خبرنگار ايرنا گفت : اين  طرح  با استقبال  بسيار خوب  جوانان  و نوجوانان  مواجه  شده ، به  طوري  كه  بيش  از ۴۰۰ هزار نفردر اين  منطقه  جذب  طرح  ميثاق  با ولايت  شدند كه  بيش  از ۴۵ درصد آنها از بين  خواهران  هستند. وي  با اشاره  به  اينكه  بيش  از ۴۰ درصد از برنامه  سوم  توسعه  بسيج ، به  بسيج  بانوان اختصاص  يافت ، گفت : برنامه هاي  طرح  ميثاق  با ولايت  به  عنوان  نقطه  اتكاء و محل  وثوق  خانواده ها است  و به  راحتي  حتي  در مناطق  عشايري  جذب  برنامه هاي  فرهنگي  بسيج  مي شوند.
اين  مقام  مسئول  در بسيج ، برنامه هاي  طرح  ميثاق  با ولايت  را شامل  برنامه هاي  فرهنگي ، هنري ، ورزشي ، تقويت  مباني  علمي و كلاس هاي  تقويتي  اعلام  كرد.
فرمانده  مقاومت  بسيج  تهران  بزرگ  همچنين  گفت : اهداف  اصلي  بسيج  يعني تقويت  سازماندهي  و ارتقاي  بينش  ديني ، معرفت  و بصيرت  بانوان بسيجي در برنامه هاي  سال  جاري  بسيج  دنبال  خواهد شد.

تنبيه نكنيد
چگونه رفتارهاي نادرست كودكان را اصلاح كنيم
010430.jpg
اگر كودك شما روي ديوار اتاق نشيمن راخط خطي كرده است، فرستادن او به اتاقش جواب نمي دهد. بهتر است يك پارچه مرطوب به او بدهيد و بگوييد كه ديوار را تميز كند
دفعه بعد كه فرزندتان شما را عصباني مي  كند، او را تنبيه نكنيد.
از روش خاتمه بخشيدن و فراموش كردن از موضوع استفاده كنيد كه به شما فرصت تنفس و آرام شدن مي دهد. اين روشي مطمئن و راحت است و شامل هيچ نوع تنبيهي نمي شود.
خاتمه بخشيدن - دست كشيدن
يك مادر مي گويد: «وقتي بچه ام سه ساله بود، يك باره متوجه شدم كه اگر به جاي داد زدن سر او، چند دقيقه او را از خود دور كنم، مؤثرتر خواهد بود. در آن دقيقه من فرصت آرام شدن پيدا كردم و فكر مي كنم او هم همين طور. سالها بعد وقتي داشتم مجله مي خواندم،  به كلمه خاتمه بخشيدن رسيدم و دريافتم كه اين همان روشي بود كه من استفاده مي كرده ام.»
او ناآگاهانه دريافته بود كه بهترين روش همين روش خاتمه بخشيدن است. در اصل بسياري از والدين روش خاتمه بخشيدن را چاره اي براي عدم تنبيه مي دانند. اين روش همچنين كودك را در عصبانيت، دشمني و انزجار رها نمي كند. اما معناي دقيق آن چيست؟ و بهترين روش استفاده از آن كدام است؟
متخصصان ، انواع مختلفي از خاتمه بخشيدن به اين گونه موارد را بازگو مي كنند اما وراي همه اين دستاوردهاي متعدد يك چيز مشترك وجود دارد كه آن جلوگيري از رفتار نابهنجار و يك توقف كوتاه براي كودكان و والدين است كه بتوانند آرام شوند.
با توجه به سن كودك، مزاج و رفتار او، روشهاي بسياري براي مؤثر واقع شدن روش خاتمه بخشيدن وجود دارد. مهم است تكنيكي انتخاب شود كه منعكس كننده روش خود شما باشد و شما با آن احساس راحتي كنيد.
به خاطر داشته باشيد، روش خاتمه بخشيدن فقط يك راه براي تغيير رفتار است و در مورد بعضي از موارد رفتارهاي ناهنجار بهتر از موارد ديگر عمل مي كند. اين روش بيشترين تأثير را در جلوگيري از رفتارهاي غيرقابل قبول دارد. مثل وقتي كه كودك دارد برادر كوچكتر خود را اذيت مي كند يا با فرياد حرفهاي زشتي به شما مي زند.
روش خاتمه بخشيدن وقتي شما سعي داريد كودك را تشويق به پذيرفتن رفتاري جديد مثل مرتب كردن رختخواب و يا آماده كردن كيف مدرسه اش مي كنيد، مؤثر نخواهد بود. همچنين اگر كودك با پرستار خود با بي ادبي رفتار كرده باشد نيز اين روش خاتمه بخشيدن و دور كردن او از موضوع، اثر بخش نخواهد بود. بسياري از متخصصان مي گويند پاداش دادن براي رفتارهاي خوب بسيار بهتر از روش خاتمه بخشيدن عمل مي كند زيرا اين روش در توجه كردن به كودكان مثبت تر است، چيزي كه آنها آرزويش را دارند.
وقتي دخترتان دارد به خواهر كوچكترش كمك مي كند نوازش كردن او تاكتيك مناسب تري است تا اين كه وقتي رفتار نامناسبي دارد او را از موضوع دور كنيد. اما هنوز مواقعي وجود دارد كه روش خاتمه بخشيدن بسيار خوب عمل مي كند. در اينجا تكنيكهاي امتحان شده در سنين مختلف را ارائه مي دهيم:
۱ تا ۴ سالگي
براي خردسالان كنترل خودشان بسيار سخت است و خيلي سريع اقدام به زدن و هل دادن مي كنند و حاضر به گوش كردن نيستند. اگر يك پسربچه ۳ ساله، اسباب بازي بچه ديگري را بخواهد به سادگي آن را مي گيرد. ابتدا سعي كنيد با كلمات ساده احساس كودك ديگر را باز گو كنيد و بگوييد كه چرا هل دادن يا زدن كودكي او را ناراحت مي  كند. همانطور كه صحبت مي كنيد سر يا پشت او را نوازش كنيد. اگر زدن ادامه پيدا كرد، كودكتان را بغل كرده و از آنجا دور كنيد. در يك مكان ساكت بنشينيد و او را سخت در آغوش بگيريد. اگر پسر دوساله شما دارد برادر نوزادش را مي زند و شما مي توانيد احساس حسادت او را مشاهده كنيد، براي او توضيح دهيد كه چرا گاهي اوقات برادرش بيشتر به توجه شما نياز دارد و بگوييد كه فرزند اولتان را هم دوست داريد. او را تا وقتي كه احساس كنيد آمادگي شركت در جمع را دارد در آغوش نگه داريد، اگر او شروع به لگد زدن يا هل دادن شما كرد با لحني ملايم بگوييد: «تو هنوز عصباني هستي و نياز داري تا وقتي كه احساس بهتري پيدا كني در آغوش من بماني.»
اين روشها در مورد كودكان كم سن و سال تر بسيار خوب عمل مي كند چرا كه پدر و مادر از نظر فيزيكي نزديك كودكشان مي مانند و همزمان با آن به كودك اين فرصت را مي دهند كه در مورد رفتارش فكر كند.
۳ تا ۶ سالگي
پيش دبستانيها شروع به مزه مزه كردن استقلال مي كنند و عاشق «نه» گفتن هستند،اين نه گفتن روشي است براي امتحان كردن محدوديتهايشان، آنها در قوانين و اعمال خود پيشرفت مي كنند اما روشها و مفاهيم جديدي كشف مي كنند كه به وسيله آنها بررسي كنند و ببينند پدر و مادر در كدام موارد جدي هستند. بسياري از والدين شكايتي دارند كه: «فرزند ما بسيار نافرماني مي كند.» براي چنين رفتارهايي «ويليام سيرس» يك نويسنده كاليفرنيايي استفاده از روش «خاتمه بخشيدن انعكاسي» را پيشنهاد مي دهد، ابتدا فرزندتان را از صحنه بدرفتاري دور كنيد، سپس از او بخواهيد در مورد رفتارش فكر كند،  موضوع مورد نظر اين است كه كودكان را تشويق كنيد در مورد قوانيني كه شكسته تأمل كند. اين روش همچنين به كودكان اين احساس را مي دهد كه آنها در مورد قوانيني كه بزرگترها وضع كرده اند تا حدي داراي كنترل هستند. قانون اصلي چنين روشي اين است كه براي هر يك سال زندگي، يك دقيقه مهلت بدهيد، بنابراين براي يك كودك ۵ ساله، زمان ۵ دقيقه مناسب است و براي يك كودك ۱۰ ساله، ۱۰ دقيقه فرصت تأمل و خاتمه بخشيدن به موضوع، به خوبي عمل مي كند. در مورد كودكان بزرگتر كه كنترل و نظم شخصي بيشتري دارند اين زمان مي تواند طولاني تر شود و كودك را مي توان در مكاني دورتر قرار داد. اگر اتاق كودك آشفته باشد، فرستادن او به اتاقش بي تأثير خواهد بود چراكه او خود را با آن وسايل سرگرم خواهد كرد.وقتي زمان دست كشيدن از موضوع تمام شد با چنين سؤالي كه: «آيا حالا آماده هستي اسباب بازيهايت را جمع كني؟» به آن رفتار برگرديد. اگر آماده نبود او را در همان موقعيت بگذاريد تا وقتي كه آماده شود.
پدري پرسيد: «وقتي پسرش حتي بعد از اين زمان نافرماني مي كند او بايد چه كند؟» وقتي اين روش مؤثر واقع نمي شود، ممكن است به اين معني باشد كه اين بهترين تكنيك براي فرزند شما نيست و استراتژيهاي ديگر لازم است. اگر كودك شما بدون هيچ رودربايستي از رفتن به اتاقش سر باز مي زند، به او بگوييد: «بسيار خوب، من خودم مي روم و از زمان خاتمه بخشيدن و دست كشيدن از اين موضوع استفاده كنم،زيرا من ناراحت هستم و احتياج به آرام شدن دارم.»
اگر كودك شما روي ديوار اتاق نشيمن خط خطي كرده است، فرستادن او به اتاقش جواب نمي دهد. بهتر است يك پارچه مرطوب به او بدهيد و بگوييد كه ديوار را تميز كند. اما همانطور كه توضيح داده شد، يكي از فوايد دست كشيدن از موضوع اين است كه به كودكان شما ياد مي دهد تغيير رفتار به خودشان بستگي دارد و اين كار در داشتن كنترل نفس بيشتر به آنها كمك مي كند.
۶ تا ۱۰ سالگي
پيدا كردن يك تكنيك براي فرزندان بزرگتر، بسيار سخت تر است. «رويين اسكات واكر» يك مشاور خانواده كاليفرنيايي، به موضوع «دست كشيدن با قوه خلاق» رسيده است كه اين كار به كودكان اجازه مي دهد هنگام انجام امور ديگر، در مورد چيزها فكر كنند.
مرحله اول شروع با اخطار دادن به هنگام بدرفتاري است. اگر اين بدرفتاري ادامه يافت او را به اتاقش يا سر درسش بفرستيد(جايي كه تلويزيون نباشد) وقتي او آنجا است براي بازي كردن، نقاشي كردن، رنگ كردن يا خواندن آزاد است اما به او اجازه چيز ديگري مثل خوراكي و نوشابه را ندهيد و اجازه تلفني صحبت كردن با دوستانش را هم به او ندهيد. او بايد به اين زمان به عنوان فرصتي براي تأمل كردن در مورد رفتارش بنگرد. اين تكنيك در مورد رفتارهايي از قبيل دعوا بين خواهر و برادر يا حتي سر ميز شام سرو صدا كردن يا در رفتارهاي جمعي، بسيار خوب عمل مي كند، همچنين فرزندان بزرگتر مهارت بياني خوبي دارند و به دلايل گوش مي كنند. روش «دست كشيدن» از موضوع با صحبت كردن در مورد آن «براي آنها به خوبي عمل مي كند» اگر پسر شما پاسخ مادرش را با بي ادبي مي دهد برايش توضيح دهيد كه او نمي تواند اين كار را انجام بدهد و اضافه كنيد: «بيا برويم قدم بزنيم و در موردش صحبت كنيم.» اين به شما فرصت عبور دادن پيامتان (گستاخي و بي ادبي كردن مجاز نيست) را مي دهد، و پسر شما را از آن موقعيت دور مي كند بنابراين او در مورد بدرفتاري اش بهتر مي تواند پاسخگو باشد. اين تكنيك بر پايه اين اعتقاد است كه وقتي كودك شما بدرفتاري مي كند نشانه اي از اين است كه او زمان سختي را مي گذراند و آنچه نياز دارد تماس بيشتر با والدينش است، به جاي فرستادن كودكتان براي نشستن روي صندلي به عنوان يك تنبيه، بهتر است او را بغل كرده، صحبت كنيد و فاصله فيزيكي تان را كاهش دهيد.
راههايي براي موفقيت در روش دست كشيدن از موضوع:
- به خاطر داشته باشيد كه اين روش درمان كامل نيست. براي مؤثر بودن بايد بدانيد كه در چه مواقعي اين روش بهتر عمل مي كند.
- از اين روش عاقلانه استفاده كنيد. اگر براي هر بدرفتاري از آن استفاده كنيد ممكن است كودك شما تمام روز مجبور به نشستن در هال باشد.
- وقتي فرزندتان دوباره به جمع خانواده مي پيوندد از هياهو كردن در آن مورد بپرهيزيد . (او را بغل نكرده و نبوسيد) زيرا اين عمل ممكن است چرخه جلب توجه را ايجاد كند كه ما مي خواهيم از آن دوري كنيم.
- مراقب لحن كلامتان باشيد. دور كردن كودكتان با لحني عصباني: «همين است كه هست! برو ببينم!»، اين روش را به تنبيه تبديل مي كند. هدف شما بايد بي طرف جلوه كند تا فرزندتان بتواند از اين زمان براي فكر كردن در مورد چگونه تغيير دادن رفتارش استفاده كند و نه به دنبال تلافي كردن باشد.»
- واقع نگر باشيد رفتارهاي پوچي را كه نمي توانيد انجام دهيدمطرح نكنيد . نگوييد: «اگر به اين كار خاتمه ندهي تمام روز بايد آنجا بماني.»
به هر حال بهتر است در پيدا كردن روش مناسب، خوب تأمل كنيد.
منبع: مجله فرايدي
ترجمه: عاطفه صادقي

اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |