شنبه ۱ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۴۵ - Aug. 23, 2003
در پي ترور عضو ارشد حماس رخ داد
پايان آتش بس در فلسطين
010460.jpg
گروه هاي مبارز فلسطيني حماس و جهاد اسلامي پس از به شهادت رسيدن اسماعيل ابوشنب يكي از رهبران ارشد حماس در حمله هوايي نيروهاي رژيم صهيونيستي، پايان آتش بس با اين رژيم را اعلام كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، اسماعيل هانيه يكي از مقام هاي ارشد جنبش حماس گفت: قتل ابوشنب قتل آتش بس نيز محسوب مي شود.
خبرگزاري رويتر نيز به نقل از يكي از مقام هاي ارشد جنبش جهاد اسلامي گزارش داد كه اين گروه مبارز فلسطيني نيز آتش بس هفت هفته اي با رژيم صهيونيستي را پايان يافته تلقي مي كند.
خالد البطش به رويتر گفت: شارون نخست وزير اسرائيل با قتل ابوشنب، پايان آتش بس را اعلام كرده است.
در حمله روز پنجشنبه بالگردهاي ارتش رژيم صهيونيستي به محله الرمال شهر غزه اسماعيل ابوشنب يكي از رهبران جنبش حماس به شهادت رسيد.
رژيم صهيونيستي تهديد كرده بود در واكنش به عمليات شهادت طلبانه سه شنبه شب بخش غربي قدس، رهبران جنبشهاي فلسطيني را مورد حمله قرار خواهد داد.
در همين حال، شاخه نظامي حماس با صدور بيانيه اي به رزمندگان گردانهاي عزالدين قسام فرمان داد هرچه سريعتر و با شدت هرچه تمامتر انتقام خون اسماعيل ابوشنب را از صهيونيست ها بگيرند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: صهيونيست ها آتش بس را زير پا گذاشتند و رزمندگان گردانهاي عزالدين قسام به اين جنايت پاسخ خواهند داد.
ساير تحولات
يك مقام امنيتي فلسطين اعلام كرد: نظاميان اسرائيلي صبح ديروز با ايجاد يك پست نظامي در نوار غزه اين منطقه را به دو قسمت شمالي و جنوبي تقسيم كردند.
به گزارش تلويزيون العربيه، اين در حالي است كه نيروهاي ارتش رژيم صهيونيستي همچنين شهر جنين واقع در شمال كرانه باختري را محاصره كرده و مانع از تردد ساكنان آن شده اند. نظاميان رژيم صهيونيستي شب گذشته با پشتيباني دهها دستگاه تانك و زره پوش وارد شهر جنين شدند. كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل ، روز پنجشنبه  طي  بيانيه اي  نسبت  به  حمله رژيم  صهيونيستي  به  نوار غزه  ابراز نگراني  كرد.
به گزارش ايرنا از سازمان ملل، عنان  در اين  بيانيه  گفت : در حالي  كه  ما حق  اسراييل  را براي  زندگي  در امنيت  به  رسميت  مي شناسيم ، اسراييل  حق  توسل  به  تدابير خارج  از صلاحيت  قضايي را ندارد.
دبيركل  سازمان  ملل  در اين  بيانيه  خواستار خويشتنداري  رژيم  صهيونيستي شد و از اين  رژيم  خواست  كه  با متوقف  ساختن  اقدامات  نظامي  خود، حكومت فلسطين  را قادر سازد كه  گامهاي  ضروري  را براي  كنترل  كردن  گروه هاي  افراطي و تضمين  تداوم  پيمان  آتش بس  بردارد.
عنان  در اين  بيانيه ، دولت  ابومازن  را تشويق  به  اقدام  سريع  براي  پايان دادن  به  اين  خشونتها كرد و نگراني  عميق  خود را درباره  اعلاميه  حماس  مبني  بر رد آتش  بس  اعلام  كرد. دبيركل  در اين  بيانيه  تصريح  كرده  است : امنيت  و ثبات  براي  اسراييلي ها و فلسطينيان ، در بهترين  شكل  خود مي تواند از طريق  فرآيند سياسي  كه  در نقشه راه  گروه  چهارگانه  (آمريكا، روسيه ، سازمان  ملل  و اتحاديه  اروپا) ارايه شده ، به دست آيد.
* نمر حامد نماينده  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  در ايتاليا از لغو برنامه  سفر ابومازن  به  شهر رم  خبر داد.
به گزارش  مطبوعات  ايتاليا، حامد، علت  لغو سفر دو روزه  ابومازن  نخست  وزير تشكيلات  خودگردان  فلسطين  به  ايتاليا را كه  قرار بود دوشنبه  آينده  آغاز شود عمليات  انتحاري  سه  روز قبل  در بيت المقدس  اعلام  كرده است . در جريان  انفجار در شهر بيت المقدس ، ۱۹ اسراييلي  كشته  شدند.
همچنين  به گفته  نماينده  تشكيلات  خودگردان  فلسطين  در ايتاليا، اين  سفر در تاريخي  ديگر انجام  خواهد شد.
ابومازن  قرار بود در سفر به  ايتاليا با سيلويو برلوسكوني  نخست وزير اين  كشور و رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا و همچنين  پاپ  ژان  پل  دوم  رهبر مذهبي  كاتوليك ها در مورد وضعيت  خاورميانه  مذاكره  كند.

عوارض جنگ عراق پس از بوش و بلر دامن نخست وزير استراليا را گرفت
دولت استراليا به مبالغه گويي درباره خطرات رژيم عراق متهم شد
010470.jpg
كانبرا - خبرگزاري فرانسه: يك تحليلگر اطلاعاتي سابق دولت استراليا به گروه تحقيقاتي پارلمان اين كشور گفت: دفتر جان هوارد، نخست وزير استراليا در مورد گزارش هاي اطلاعاتي كه در خصوص تهديدات رژيم صدام حسين به منظور توجيه مشاركت با آمريكا و انگليس در جنگ عليه صدام منتشر كرده مبالغه گويي كرده است.
آندرو ويكلي - كه ماه مارس گذشته در اعتراض به موضع دولت استراليا در حمله به عراق از آژانس ارزيابي اطلاعاتي اين كشور (اونا) استعفا داد گفته است دفتر جان هوارد به طور عمدي حقيقت را نادرست نشان داده و افكار عمومي را در خصوص توانمندي هاي تسليحاتي عراق منحرف كرده است.
ويكلي به گروه تحقيق در خصوص صحت گزار ش هاي اطلاعاتي منجر به جنگ گفته است كه در آن «مبالغه شده» است. «برخي از وقتها اين مبالغه تا آن حد زياد بود، كه نادرستي آنها آشكار بوده است.»
ادعاهاي ويكلي يادآور اتهاماتي است كه ماه گذشته به خودكشي ديويد كلي كارشناس تسليحاتي انگليس منجر شد و هنوز باعث شوك هايي در سياست انگليس مي شود.
جان هوارد نخست وزير استراليا نيز به خبرنگاران گفت: «من نمي دانم او ادعاهاي خود را بر چه اساسي مطرح كرده است، اگر مداركي در اين خصوص دارد اجازه دهيد آنها را رو كند در غير اين صورت بايد جلو تهمت زدن به افراد بي گناه گرفته شود.»
وي افزود: آژانس ارزيابي اطلاعاتي (اونا) به او گفته است كه ويكلي هيچگونه دسترسي به اطلاعاتي كه به جنگ عراق منجر شد نداشته است.
هوارد همچون همتايان انگليسي و آمريكايي خود به اين امر متهم است كه جنگ عليه صدام حسين را طبق ظاهرسازي هاي غيرواقعي شروع كرده است.ويكلي مدعي شده كه دفتر هوارد واژه هاي مبهم را از ارزيابي هاي اطلاعاتي اونا حذف كرده و شايعات را به عنوان واقعيت مطرح كرده است.
او معتقد است كه آژانس هاي اطلاعاتي «وظيفه خود را در ارزيابي ها و تشخيص هاي اطلاعاتي به خوبي انجام داده اند» اما گزارش آنها توسط دفتر هوارد تغيير داده شده است.
وي افزوده است «مواد اطلاعاتي مستقيما از اونا به دفتر نخست وزير فرستاده شده و مبالغه ها در آنجا به آن افزوده شد يا اطلاعات نادرستي در بخشي از دفتر بروز كرده است.»
گروه تحقيقاتي پارلمان استراليا همچنين در ديدار با ريچارد باتلر رئيس سابق بازرسان تسليحاتي سازمان ملل گفته است از اين كه نتوانسته در عراق تسليحات كشتار جمعي كشف كند يكه خورده مدارك او را نيز مورد بررسي قرار داده است.
باتلر با اشاره به اين كه زماني كه او طي سال هاي ۱۹۹۷ تا ۱۹۹۹ رئيس كميسيون ويژه بازرسي تسليحاتي سازمان ملل در عراق بوده اين سلاح ها در اين كشور موجود بوده است افزود: هنوز نيز همچنان معتقدم كه سلاح هاي كشتار جمعي در عراق مستقر شده هر چند كه تاكنون نتوانسته اند آنها را كشف كنند. او به گروه تحقيق گفته است صرف نظر از اين كه اطلاعات مربوط به تهديدات رژيم عراق براي توجيه مشاركت استراليا در جنگ عليه صدام دستكاري شده باشد يا نه، او نمي تواند درك كند كه چرا سلاح هاي كشتار جمعي تاكنون پيدا نشده است.
وي افزوده است «من همچون هر كس ديگري از اين امر كه چرا در كشوري كه تحت اشغال است محل اختفاي سلاح هاي كشتار جمعي مشخص نشده، اندكي متحيرم.»
باتلر گفته است ايالات متحده آمريكا احتمالا با انتشار گفته هاي طارق عزيز معاون سابق نخست وزير عراق و ساير مقامات ارشد سابق اين كشور در بازرسي به آنها گفته به مباحثات مربوط به سلاح هاي كشتار جمعي عراق پايان خواهد داد.

غزه پس از ترور ابوشنب
010475.jpg
با انتشار خبر ترور اسماعيل ابوشنب از مسئولان بلندپايه جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) موجي از حزن و اندوه سراسر نوار غزه را فراگرفت.
بالگردهاي نظامي رژيم صهيونيستي روز پنجشنبه با شليك چند فروند موشك هوا به زمين به خودروي حامل ابوشنب در يكي از خيابان هاي شهر غزه، وي را به شهادت رساندند.
به دنبال شهادت ابوشنب صدها فلسطيني با حضور در خانه وي، شهادت او را به خانواده اش تسليت گفتند و همزمان عناصر مسلح گردان هاي عزالدين قسام شاخه نظامي حماس به تيراندازي هوايي پرداختند.
پخش قرائت قرآن از مساجد غزه نيز حالت معنوي خاصي به اين شهر بخشيده است.
اين در حالي است كه مبارزان فلسطيني براي مقابله با حمله هاي احتمالي بعدي نظاميان رژيم صهيونيستي به حال آماده باش كامل درآمده اند.
ترور ابوشنب همچنين با موجي از محكوميت محافل فلسطيني روبرو شده است، حكومت خودگردان فلسطين از اين ترور به عنوان اقدامي غيرمسئولانه از سوي اسرائيل ياد كرد كه به تشنج و بحران دامن خواهد زد.
محمود عباس نخست وزير حكومت خودگردان با محكوم كردن ترور ابوشنب گفت كه اين اقدام مانعي بر سر راه تدابيري است كه حكومت خودگردان عليه حماس و جهاد اسلامي اتخاذ كرده است. وي ترور ابوشنب را جنايتي زشت خواند و افزود: اين جنايت بر تدابيري كه حكومت فلسطين اتخاذ كرده است تاثير منفي خواهد گذاشت.
حكومت خودگردان فلسطين در نشست چهارشنبه شب خود تصميم گرفت كه تدابيري عليه حماس و جهاد اسلامي براي جلوگيري از عمليات شهادت طلبانه اتخاذ كند.
گروه هاي مختلف فلسطيني نيز با محكوم كردن اين جنايت رژيم صهيونيستي از آن به منزله شليك تير خلاص به آتش بس و همچنين روند صلح ياد كردند.
اين گروه ها با تاكيد بر لزوم حفظ وحدت، درباره هرگونه تلاش تفرقه افكنانه ميان فلسطينيها هشدار دادند.
شيخ احمد ياسين رهبر حماس خطاب به مقامات رژيم صهيونيستي گفت كه رژيم جنايتكار، بهايي سنگين براي جنايات خود خواهد پرداخت.
عبدالعزيز رنتيسي از مسئولان حماس هم گفت: اين جنايت زشت به معناي آن است كه آتش بس اعلام شده پايان گرفت و آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي با فريب دادن اسرائيلي ها موجب كشتار بيشتر آنان مي شود.
خالد البطش از مسئولان جنبش جهاد اسلامي فلسطين نيز تاكيد كرد كه با ترور ابوشنب آتش بس هفت هفته اي اعلام شده در سرزمين هاي اشغالي پايان گرفت.
اين آتش بس سه ماهه در تاريخ هشتم تير ماه اعلام و برقرار شده بود.

اعلام وضعيت اضطراري در واشنگتن
رئيس پليس شهر واشنگتن به دليل افزايش جرم و جنايت از روز دوشنبه در اين شهر وضعيت اضطراري اعلام كرد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن «چارلز رمزي» شامگاه پنجشنبه با اعلام اين خبر افزود: فصل تابستان موجي از جرم و جنايت براي واشنگتن به همراه آورده كه در آن قتل به ميزان ۵۸ درصد و سرقت به ميزان ۳۰ درصد افزايش يافته است.
وي از فرماندهان پليس شهر خواست، با استفاده از اختيارات وضعيت اضطراري، نيروهاي بيشتري را بكار گرفته و برنامه هاي مرخصي و شيفت هاي كاري آن ها را بدون اعلام قبلي تغيير دهند.
قرار است رمزي تمديد و يا خاتمه اين وضعيت را در اول ماه اكتبر مورد بررسي قرار دهد.

افسر آمريكايي در افغانستان كشته شد
يك  افسر عمليـات  ويژه  آمريكا در يك  تهاجم  مخالفان  در ولايت  «پكتيكا» در جنوب  شرقي  افغانستان  كشته  شد.
به گزارش ايرنا از كابل ستاد فرمانـدهي  نظاميان  آمريكا مستقر در پايگاه  هوايي  «بگرام» در شمال  كابل  ديروز  با تأييد اين  خبر، افزود: اين  افسر روز چهارشنبه  در يك  كمين گروه هاي  مخالف  گرفتار و بــر اثـــر تيراندازي  آنان  مجروح  و به  بيمارستان  منتقل  شده  بود.
بـر اساس  اعلام  اين  ستـاد، معالجات  براي  بهبود وضعيت  وي  كارساز نبوده  و اين  افسر عمليات  ويژه  آمريكا بر اثر شدت  جراحات  روز جمعه  جان  باخت .
ستاد فرماندهي  نظامي  آمريكا توضيح  بيشتري  در ايــن باره  ارائه  نداده  و تنها افزوده  است : عمليات  كمين  روز چهارشنبه  در منطقه  «ارگون» ولايت  پكتيكا به  وقوع  پيوست .
نام  اين  افسر آمريكايي  نيز افشا نشده  است .
يــك  سـرباز آمريكايي  نيز روز پنجشنبه  بـــر اثر انفجار بمــب  در ولايت  پكتيكا مجروح  شد.
اين  حادثه  در روستاي  «اشكين » پكتيكا روي  داد و «رودني  ديويس » سخنگــوي  نظامي  آمريكا در افغانستان  گفت : بمب  كار گذاشته  شده  بر سر راه  اين  سربـاز آمريكايي  از نوعي  جديد بوده  است .
در همين حال نيروهاي  دولتي  افغانستان  در ادامـــه  پاكسازي  ولايت  پكتيا در جنوب  شرقي افغانستان ، دو انبار سلاح  و مهمات  را كشف  و ضبط كردند.
يك  منبع  وزارت  دفــاع  افغانستان  ديروز  به  ايرنا گفت : اين  انبارها در منطقه  «زرمت » اين  ولايت  كشف  شده  است .

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
آموزشي
انديشه
سياسي
شهر
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   آموزشي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |